FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.09.17, 04:27

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 368 369 [370] 371 372 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470691 times)
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7380 on: 12.11.09, 16:22 »

Samalla kun harrastaa nuorekkaita valokisailuja öisellä taipaleella, kannattaa muistaa, että joskus vastaantulevassa autossa saattaa olla jopa yli 40-vuotias kuljettaja, jonka silmän adaptoitumiskyky valaistusvaihteluihin on jo alkanut hidastua - tai ääritapauksessa vastaantulija saattaa olla täyttänyt peräti puoli vuosisataa ja näkökenttään ovat hiipineet ensimmäiset kultaisen häikäisyn häivät (tiedättehän kaikki harmaakaihin vaikutukset).

Osaattehan nähdä nämä hyvissä ajoin kohtaamistilanteessa ja välttää aiheuttamasta tarpeetonta ja vaarallista sokaistumista, tokihan osaatte! Cool
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7381 on: 12.11.09, 16:48 »

Ei tietenkään osata. Ei koske meitä nuorempia  laugh Mä oonkin tässä ajatellut, miten saisi mahtumaan sellaisen veturin valonheittimen tuonne maskin taakse. Joskus kauan kauan sitten oli eräässä pystyvalomallin mannelavetissa semmoinen maskin takana. Loppui valov***uilu, kun sen kytki päälle. Parkissa sitä ei ollut kuulemma kannattanut tehdä, kun auto oli sammunut siihen paikkaan Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7382 on: 12.11.09, 20:04 »

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7383 on: 12.11.09, 20:19 »

Ei mua xenoneissa oo se kirkkaus häirinnyt - enemmänkin se väri, mikä sopivassa kulmassa on melkolailla sininen valo.

Ja monesti kun kyseessä on amis ja xenonit, niin joko ne on muutenkin jostain laittomasta (e-hyväksymättömästä) pilipalisarjasta tungettu tavallisiin umpioihin, jolloin niistä siriää sitä valoa vähän joka suuntaan ja takuulla häikäsee. Jos isillä on ollut antaa tarpeeksi rahaa ja sattuu olemaan ihan oikeet xenonit, niin [auton] tietokoneelle on tehty vähän säätöjä, jotta saadaan ne näyttämään liian ylös.. ja johan taas häikäsee.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7384 on: 12.11.09, 20:28 »

Ja monesti kun kyseessä on amis ja xenonit, niin joko ne on muutenkin jostain laittomasta (e-hyväksymättömästä) pilipalisarjasta tungettu tavallisiin umpioihin, jolloin niistä siriää sitä valoa vähän joka suuntaan ja takuulla häikäsee. Jos isillä on ollut antaa tarpeeksi rahaa ja sattuu olemaan ihan oikeet xenonit, niin [auton] tietokoneelle on tehty vähän säätöjä, jotta saadaan ne näyttämään liian ylös.. ja johan taas häikäsee.
Ja jos alla on Skoda, niin ei tartte tehdä edes mitään säätöjä kun ne näyttää jo valmiiks päin persettä Tongue
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7385 on: 12.11.09, 21:50 »

Ja monesti kun kyseessä on amis ja xenonit, niin joko ne on muutenkin jostain laittomasta (e-hyväksymättömästä) pilipalisarjasta tungettu tavallisiin umpioihin, jolloin niistä siriää sitä valoa vähän joka suuntaan ja takuulla häikäsee. Jos isillä on ollut antaa tarpeeksi rahaa ja sattuu olemaan ihan oikeet xenonit, niin [auton] tietokoneelle on tehty vähän säätöjä, jotta saadaan ne näyttämään liian ylös.. ja johan taas häikäsee.

Täytyy sanoa, että aika marginaalista hommaa. En muista nähneeni pahemmin amiksia (sitähän on pahempi sanoa päältä, mutta arvelen nyt miten niitä luokittelet..) joilla on xenonit, ehkäpä noita sinertäviä normaaleja polttimoja kylläkin. Taas oikeiden xenonien tuunaamiseen ylöspäin en uskoa hetkeäkään, se on eri asia jos koko säätömoottori on hajalla. Mutta, että joku jaksais tollasen takia ajotietokonetta ja muuta räpläämään niin huh huh..
Antza
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7386 on: 12.11.09, 22:28 »

Täälläpäin tuntuu vähän joka rottelossa olevan noita jälkiasennus-xenoneita.  thmbdn

Ja jos alla on Skoda, niin ei tartte tehdä edes mitään säätöjä kun ne näyttää jo valmiiks päin persettä Tongue

Eipä ole vielä tullut yhtään oikeilla xenoneilla varustettua skodaa vastaan mikä olisi häikäissyt yhtä pahasti, kuin mitä nuo amisjannujen katiskoiden jälkiasennukset ilman automaattista korkeudensäätöä häikäisee...

Kunnon (lailliset) xenonit ovat kyllä turvallisuusvaruste parhaasta päästä. Meillä toisesta autosta löytyy xenonit pitkistä ja lyhyistä ja toisessa vekottimessa taas ei. Xenoneilla kun tottuu ajelemaan, niin melko persiistä se on tavallisislla tuikkuihin verrattavilla halogeeneillä lähteä ajamaan pimeää taivalta Cry
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7387 on: 12.11.09, 22:29 »

Täytyy sanoa, että aika marginaalista hommaa. En muista nähneeni pahemmin amiksia (sitähän on pahempi sanoa päältä, mutta arvelen nyt miten niitä luokittelet..) joilla on xenonit, ehkäpä noita sinertäviä normaaleja polttimoja kylläkin. Taas oikeiden xenonien tuunaamiseen ylöspäin en uskoa hetkeäkään, se on eri asia jos koko säätömoottori on hajalla. Mutta, että joku jaksais tollasen takia ajotietokonetta ja muuta räpläämään niin huh huh..

Totuus ei sinun uskomuksistasi muutu, ihan tarpeeksi olen itsekin kuunnellut sitä keskustelua ihan tarpeeksi ja nähnyt myös toteutuksia. Xenon-valosarja maksaa tällä hetkellä alle 100 euroa (/pari) eikä ole mitenkään harvinaisuus noiden autojen nokalla. Erotan myös varsin hyvin halogeenilampusta tulevan valon xenonista, vaikka sitä valoa kuinka olisi koitettu suodattaa siniseksi.

Eihän sitä tietokonetta autoon lyödä kiinni yksin noiden valojen takia useinkaan, samalla voidaan säätää paljon muuta. Kyseessä on tosin kuitenkin naurettavan yksinkertainen juttu, läppäri mukaan ja johto kiinni autoon. Homma on hoidettu parissa minuutissa.

Täälläpäin tuntuu vähän joka rottelossa olevan noita jälkiasennus-xenoneita.  :thmbdn:

Ei voi olla, kertoi Mikko.

Ja jos alla on Skoda, niin ei tartte tehdä edes mitään säätöjä kun ne näyttää jo valmiiks päin persettä :P

Näyttääköhän yhtä pahasti päin persettä kuin sun juttujen tasoa mittaava mittari? Tuskin. Jännästi myös noita xenonvaloilla varustettuja Skodia menee katsastuksista läpi ilman huomauttaumista.
« Last Edit: 12.11.09, 22:35 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7388 on: 12.11.09, 22:44 »

Totuus ei sinun uskomuksistasi muutu, ihan tarpeeksi olen itsekin kuunnellut sitä keskustelua ihan tarpeeksi ja nähnyt myös toteutuksia. Xenon-valosarja maksaa tällä hetkellä alle 100 euroa (/pari) eikä ole mitenkään harvinaisuus noiden autojen nokalla. Erotan myös varsin hyvin halogeenilampusta tulevan valon xenonista, vaikka sitä valoa kuinka olisi koitettu suodattaa siniseksi.

Eihän sitä tietokonetta autoon lyödä kiinni yksin noiden valojen takia useinkaan, samalla voidaan säätää paljon muuta. Kyseessä on tosin kuitenkin naurettavan yksinkertainen juttu, läppäri mukaan ja johto kiinni autoon. Homma on hoidettu parissa minuutissa.

Ei voi olla, kertoi Mikko.

Näyttääköhän yhtä pahasti päin persettä kuin sun juttujen tasoa mittaava mittari? Tuskin. Jännästi myös noita xenonvaloilla varustettuja Skodia menee katsastuksista läpi ilman huomauttaumista.

Pahoittelen, etten ole joutunut kuuntelemaan sitä keskustelua, enkä liioin törmäämään niihin toteutuksiin Wink Enkä liioin missään vaiheessa väittänyt, että ei voisi olla, väitin vain sen olevan marginaalista hommaa. Jota uskon sen edelleen olevan. Kun sen ECU:n säätäminen on noin helppoa mitä annat olettaa niin viitsitkö kertoa mulle samalla miten muuttaisin moottorin performanssia ja vaikkapa niiden xenonien käyttäytymistä niin voisin vaikkapa heti huomenna kokeilla ja tehdä raporttia?
Renee Jaasson
Offline Offline

Posts: 777
Date Registered: 04.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7389 on: 12.11.09, 23:11 »

Jarrut eivät olisi tepsineen enää niin lähellä, ja kelikin oli vähän liukas. Ei ollut muuta keinoa kuin tarkoituksellisesti kaataa pyörä ja toivoa, että pysähtyy ajoissa.

Vähemmän kivulias neuvo, jos aikaa riittää pyörän kaatamiseen, niin se riittää usein myös pyörän ohjaamiseen esteen ohi. Tietenkin tässä tilanteessa iskee hartialukko, ja katseellahan vehkeitä ohjataan. Jos iskee silmät mummoon, niin sinnehän pyörä sitten viettää, täytyy sen sijaan etsiä samantien silmillä uusi reitti. Siksi on tärkeää harjoitella kovia jarrutuksia ja väistöjä aina vähän väliä, iskostuu valmiit toimintamallit selkärankaan. Itse pyrin aina ohjaamaan loppuun saakka, saattoipa se kerran myös pelastaa minut sairaalareissulta moottoripyörällä, mutta se on toinen tarina se...
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7390 on: 12.11.09, 23:25 »

Pahoittelen, etten ole joutunut kuuntelemaan sitä keskustelua, enkä liioin törmäämään niihin toteutuksiin Wink Enkä liioin missään vaiheessa väittänyt, että ei voisi olla, väitin vain sen olevan marginaalista hommaa. Jota uskon sen edelleen olevan. Kun sen ECU:n säätäminen on noin helppoa mitä annat olettaa niin viitsitkö kertoa mulle samalla miten muuttaisin moottorin performanssia ja vaikkapa niiden xenonien käyttäytymistä niin voisin vaikkapa heti huomenna kokeilla ja tehdä raporttia?

ECUnkin säätäminen tietokoneella voi tietysti myös olla helppoa, jos tavoite on vain säätää sitä. Jos siitä moottorista pitäisi saada performanssia tai jotain muuta yleisesti tavoiteltua seikkaa ulos tämän säätämisen jälkeen (alkuperäistä enemmän), homma menee tietysti jo vähän vaikeammaksi.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7391 on: 12.11.09, 23:29 »

No, millainen porukka niitä ajaa?
En edes viitsi kommentoida ettei joku nimeltämainitsematon rekkakuski ala itkeä enempää Tongue Mutta kun lukee täällä näitä juttuja (+ vielä se mitä liikenteessä näkee/on nähnyt) niin kyllä niistä sen verran mukavan kuvan saa että ei voi kovinkaan paljoa (järkevää käytöstä) niiltä odottaa tuolla. Mutta kyllä siellä joskus joku fiksukin saman alan edustaja yllättää positiivisesti thmbup
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7392 on: 12.11.09, 23:33 »

ECUnkin säätäminen tietokoneella voi tietysti myös olla helppoa, jos tavoite on vain säätää sitä. Jos siitä moottorista pitäisi saada performanssia tai jotain muuta yleisesti tavoiteltua seikkaa ulos tämän säätämisen jälkeen (alkuperäistä enemmän), homma menee tietysti jo vähän vaikeammaksi.
Rekkakuskeilla tuo säätäminen taitaakin olla jo hallussa? Sen verran (rajoitettua 80km/h) kovempaa ne jotkut näyttää kulkevan... Roll Eyes
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7393 on: 12.11.09, 23:36 »

No ei sinänsä mikään yllätys kun tietää millasta porukkaa siellä ajaa niitä... Roll Eyes
Ja kaikille se katsastusinssi on sen B-kortinkin erehtynyt myöntämään... Grin
Petrin jutuista on saatu sen verta monet naurut tässä...

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7394 on: 12.11.09, 23:45 »

Ja kaikille se katsastusinssi on sen B-kortinkin erehtynyt myöntämään... Grin
Sanoppa muuta.. Mietihän sitä että ne on myöntäny mulle sen C-kortinkin! Ja jopa ADR-lupa löytyy! Huhhuh... Shocked
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7395 on: 12.11.09, 23:57 »

Rekkakuskeilla tuo säätäminen taitaakin olla jo hallussa? Sen verran (rajoitettua 80km/h) kovempaa ne jotkut näyttää kulkevan... Roll Eyes

Yleensä rajoitinnopeus on 89 km/h, joissain (harvoissa) autoissa 85 km/h. Sitä ei tosin voida säätää ecun muutettavaksi tarkoitettuja parametrejä muuttamalla, asiaa hoitaa erillinen sinetöity nopeudenrajoitin, joka mittaa nopeuden tyypillisesti kardaanilta (tai tarkalleen vaihdelaatikosta). Laitteen tarkastusjakso on muistaakseni 12 kuukauden luokkaa ja nykyään sen yhteydessä toimii käytännössä myös digitaalinen ajopiirturi, joka aktiivisesti valvoo, ettei sitä tai sen antureita käpelöidä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7396 on: 13.11.09, 05:51 »

Se on jännä, että xenonien asennukseen päin persettä johtaa jonkun ihmisen koulutus. Mä oon huomannut ennemminkin, että monella "amiksella" löytyy autostaan ihan tehtaalla asennetut xenonit, koska monet niistä tienaa aika mukavasti.

Kannattaa muuten varoa näitä amiksia. Ne on yleisimpiä työntekijöitä paikoissa, missä käytätte autoksi kutsumianne katiskoja paijattavana. Pian asentavat teiniksenonit jokaisen koslan keulalle - ihan vaan tottumuksesta.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5233
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7397 on: 13.11.09, 08:22 »

Vähemmän kivulias neuvo, jos aikaa riittää pyörän kaatamiseen, niin se riittää usein myös pyörän ohjaamiseen esteen ohi.
...

Mummeli hyppäsi eteen n. 5 metrin etäisyydellä (vauhtia ehkä n. 10-15 km/h). Keli oli melko liukas. Väistöyritys tai jarrujen (etujarru ainakin) käyttö olisi johtanut hallitsemattomaan kaatoon jokseenkin varmasti. Toisaalta väistää ei oikein edes voinut, sillä "kävelykaistalla" oli vastaantulijoita. En nähnyt muuta keinoa kuin laittaa pyörä hallitusti nurin. Tehokkaimmin jarrutti maata viistävä ohjauspyörän tanko ja toinen poljin (ei onneksi vääntynyt). Yritin pysyä jaloillani ja pitää kiinni ohjauspyörästä, mutta jokin tarttui jalkapohjaan ja menin polvilleni. Housun polvet paskaantuivat, mutta onneksi ei pahempaa sattunut.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7398 on: 13.11.09, 09:25 »

Mummeli hyppäsi eteen n. 5 metrin etäisyydellä (vauhtia ehkä n. 10-15 km/h). Keli oli melko liukas. Väistöyritys tai jarrujen (etujarru ainakin) käyttö olisi johtanut hallitsemattomaan kaatoon jokseenkin varmasti. Toisaalta väistää ei oikein edes voinut, sillä "kävelykaistalla" oli vastaantulijoita. En nähnyt muuta keinoa kuin laittaa pyörä hallitusti nurin. Tehokkaimmin jarrutti maata viistävä ohjauspyörän tanko ja toinen poljin (ei onneksi vääntynyt). Yritin pysyä jaloillani ja pitää kiinni ohjauspyörästä, mutta jokin tarttui jalkapohjaan ja menin polvilleni. Housun polvet paskaantuivat, mutta onneksi ei pahempaa sattunut.

Ei sulla on ollut noin 2 sekuntia aikaa tajuta mummo ja pistää pyörä kumoon. Aika nopeaa toimintaa!

-JukSii-
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7399 on: 13.11.09, 11:12 »

Miltä kuulostaa keskipalkka 200-300eur/kk ja 90-oct. bensiini maksaa 0,58eur/litra?

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article347247.ece?s=r&wtm=-13112009
Pages: 1 ... 368 369 [370] 371 372 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1