FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 17:07

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 375 376 [377] 378 379 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1466094 times)
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7520 on: 18.12.09, 05:18 »

Uudet hienot Citimaasturit sun muut ESP autot lepää ojassa ja kaiteissa, kun on liukasta. Pistää hiljaiseksi. Mitenköhän ne on sinne kaiteeseen ja ojaan päätyneet? Joku ESP toimintahäiriö ilmeisesti?
Ei ESP:kään mikään kaikkivoipa fysiikanlakien muuttaja ole. Se pitää aina muistaa.

Tuo sanottuna, on se kuitenkin aivan hemmetin loistava turvallisuusvaruste joka estää toooooooooooooooooooooodella paljon onnettomuuksia.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7521 on: 18.12.09, 06:02 »

Jep, eipä se ESP sitä tiedä, jos tilannenopeus on liian suuri vallitseviin olosuhteisiin. Maalaisjärjen käyttö (myös kehä III sisäpuolella) on sallittua, vaikka ESP autosta löytyisikin.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7522 on: 18.12.09, 06:09 »

Jep, eipä se ESP sitä tiedä, jos tilannenopeus on liian suuri vallitseviin olosuhteisiin.

Tai kyllä se varmaan tietää, mutta ei sekään pysty fysiikan lakeja kumoamaan  Smiley


Quote
Maalaisjärjen käyttö (myös kehä III sisäpuolella) on sallittua, vaikka ESP autosta löytyisikin.

Ei kun nimenomaan siellä sisäpuolella sitä pitää käyttää. Ulkopuolella ei tarvitse Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7523 on: 18.12.09, 06:20 »

Onko ihmisen vanhenemisella jotain vaikutusta hahmottelukykyyn? Vai mikä siinä on, kun tuntuu, että mitä vanhempi ihminen, sitä keskemmällä tietä sitä on pakko ajaa? Ihmettelin hieman kauhunsekaisin tuntein tuossa juuri äsken erästä uudehkoa isoa Volvoa, joka ohittaessaan moottoritiellä rekkaa ajoi aivan kiinni keskiviivassa ja välillä ylikin ja valehtelematta eroa sivuttaissuunnassa siihen rekkaan oli pienimmillään parin kymmenen sentin luokkaa. Nostin siinä perässä jalan suosiolla kaasulta ja jätin reilusti hajurakoa, kun näytti siltä, että kohta saattaa tulla jyrättyä Vulvaa poikittain vastaan. Ja sitten, kun auto palasi siitä edestäni takaisin omalle kaistalleen, niin eikö mitä, siihen se jäi junnaamaan lähes keskiviivan päälle. Sivupeili oli varmaan koko ajan ohituskaistan puolella. Hieman epäilevin tuntein ajoin sitten kuitenkin ohi, niin sellainen about just eläköityneen näköinen vanhempi mieshän sitä ajoi molemmat kädet tiukasti ratissa ja naama tuulilasissa kiinni... Eikä tämä tosiaan ole ainoa kerta, kun vastaavaa näkee. Jos joku auto ajaa aivan kiinni keskiviivassa, voi melkeinpä lyödä vetoa, että kuljettajana on iäkkäämpi ihminen. Onkohan tälle olemassa jotain lääketieteellistä selitystä?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7524 on: 18.12.09, 06:42 »

Iän tuoma huono(mpi) näkö, ei nää tien reunaa/piennarta niin helposti ja täten ottaa "varman" päälle ja ajaa sit keskemmällä...?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7525 on: 18.12.09, 13:01 »

Ja sitten perään toiset uunot. Kävin äsken Siilinjärvellä lenkin. Mennessä ohitin 20km matkalla saman auton neljä kertaa! Minä ajoin koko ajan vakkarilla koskematta polkimiin samaa nopeutta. Ohitin auton ensimmäisen kerran ja samalla sen edessä ajaneen rekan. Muori lähti myös rekkaa ohittamaan, ja jatkoi samalla minunkin ohi kauheeta kyytiä. Siinä se painoi varmaan 130km/h lasissa ohi. Ja parin kilometrin jälkeen, tyhjällä tieosuudella se sitten tulee perse edellä vastaan ajaen hieman alle satasta... Ja tämä kuvio toistui tuon jälkeen vielä kolme kertaa  thmbup

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7526 on: 18.12.09, 13:06 »

Tuohon löytyy Mikko virallinen selitys.Olin kerran kyydissä ja kuljettaja ajeli tosiaan mainitsemallasi tavalla.
Kyselin sitten kun asia jo isomminkin alkoi selkärankaani kaivelemaan, mistäs moinen johtuu, vastasi tuo minulle, autoliikkeessä sanottiin että moottorille on hyväksi vaihdella nopeuksia aina väliin.
Hiljainen olin muutoinkin tuossa kyydissä, tämä tietoisku hiljensi lopullisesti. Embarrassed

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7527 on: 18.12.09, 14:56 »

Paljonhan nuo Kehä 3:lle tässä puolivuotta-vuosi sitten asennetut hienot aktiiviset näytöt ovat maksaneet ... Ovat meinaan sen verta turhia kapistuksia että ... (mitään oikeaa informaatiota, sen tuupakan ruuhkan lisäksi) niissä kun ei oikein ikinä näytetä, pystyisikö edes näyttämään?

Äläs nyt aliarvioi. Parhaimmillaan niissä on sateen aikana lukenut VESILIIRTO tai VASEN KAISTA RUUHKAUTUNUT  Grin
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7528 on: 18.12.09, 15:37 »

Tuohon löytyy Mikko virallinen selitys.Olin kerran kyydissä ja kuljettaja ajeli tosiaan mainitsemallasi tavalla.
Kyselin sitten kun asia jo isomminkin alkoi selkärankaani kaivelemaan, mistäs moinen johtuu, vastasi tuo minulle, autoliikkeessä sanottiin että moottorille on hyväksi vaihdella nopeuksia aina väliin.
Hiljainen olin muutoinkin tuossa kyydissä, tämä tietoisku hiljensi lopullisesti. Embarrassed

Puhelun aikana ajetaan hissummasti kun huomio herpaantuu. Puhelun loputtua kiiru taas muistuu mieleen ja pitää lähteä kaahottamaan  Cool


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7529 on: 18.12.09, 19:19 »

Eräs poliisi radiossa kuukausi takaperin kertoili näistä vanhoista kuljettajista, että sielä saattaa olla mitä tahansa.
On lähdetty kauppaan autolla, mutta dementian takia ei muisteta minne piti mennä ja missä ollaan ja missä asutaan, joten on pakko soittaa apua.
Mies haluaa ajaa, valehdellaan lääkärissä ja seuraus on se, että vaimo vaihtaa vaihteet miehen puolesta.
Tai ei ole mitään hajua oikeastaan mistään. Hirvittävällä tuurilla selvitään kauppaan ja takaisin, hyvä että muistetaan oikea reitti tai liikenne valoja noudatella.

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7530 on: 18.12.09, 19:24 »

Ei ESP:kään mikään kaikkivoipa fysiikanlakien muuttaja ole. Se pitää aina muistaa.

Tuo sanottuna, on se kuitenkin aivan hemmetin loistava turvallisuusvaruste joka estää toooooooooooooooooooooodella paljon onnettomuuksia.

Niin, sano se liisinki kouhoille. Älä mulle.

On se turvallinen laite, en minä sitä sano. Mutta ihmettelen aina ja ihmettelen sitten todella paljon; jos uuden karhea Citimaasturi tai uudehko auto lepää ojan pohjalla tai kaiteessa.

Toisaalta,kun tota toimintaa Kehien sisällä katselee; ei se nyt kovin yllätys ole, jos tuiki turvallinen, hyvällä näkyvyydellä joka suuntaan varustettu neliveto ESP maasturi on keula läjässä ruuhkassa. Se on vaan surullista, että ei todellakaan mietitä sen enempää. Urku auki ja sitten on iso OHO kun ei se pysähtynytkään. Tulee vaan mieleen; onko autot liian hyviä nykypäivän ressi-ihmisille? Tilannenopeudet on kohtuuttomia kun eivät tajua silmillään katsoa ellei auto ilmoita, että on liukasta?

Toisaalta; jos Manskulla kirjotellaan muistilappuja parin kilsan verran samalla kun ajellaan; onko se yllätys, jos siinä kolisee vaikka olisi mikä turvallisuus 5 tähden ihmeauto alla?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7531 on: 18.12.09, 19:27 »

Tulee vaan mieleen; onko autot liian hyviä nykypäivän ressi-ihmisille?

Tuskinpa. Huonommilla autoilla jälki olisi vain paljon pahempaa...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7532 on: 18.12.09, 20:05 »

Tuskinpa. Huonommilla autoilla jälki olisi vain paljon pahempaa...

Niin, voi olla. Tai sitten yksinkertaisesti ajaisivat hiljempaa kun auto kertoo liukkaudesta paljon aikaisemmin kuin vasta sillon kun rajat on saavutettu lopullisesti?
En tiedä, mutta kyllä tuola silmään osuu näissä perus talvikeleissä ne autot, joissa on nelivedot ja ne autot, joissa on näitä järjestelmiä. Nopeudet on yksinkertaisesti suurempia kuin vanhemmilla autoilla. Ei vanhalla autolla uskalla räpätä menemään niin kuin uuden karheall Audilla tai Märsulla. Yksinkertaisesti vanha ilman näitä järjestelmiä oleva auto; ei pysy tiellä, vaikka rengastus olisikin kunnossa.
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7533 on: 18.12.09, 20:14 »

Taitaa olla jonkinlainen sääntö, että autojen kuljettajat "ulosmittaavat" kaiken turvalaitteiden ym. antaman teoreettisen turvallisuuslisän ajamalla kovemmin tai muuten lähempänä riskirajoja. Lopputulos on juuri se että kolisee entisen tapaan tai jopa enemmän. 

Tämän ajatuksen mukaan paras turvalaite on sellainen, josta kuski ei ole millään tavalla tietoinen  Wink


Muuten: Saksassa tilastoitiin joskus 80-luvulla, missä automallissa kuolee vähiten ihmisiä ko. automallin autojen lukumäärään verrattuna.
Parhaiten tässä menestyi ... "die Ente" eli rätti-sitikka.  Tongue

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7534 on: 18.12.09, 20:18 »

Taitaa olla jonkinlainen sääntö, että autojen kuljettajat "ulosmittaavat" kaiken turvalaitteiden ym. antaman teoreettisen turvallisuuslisän ajamalla kovemmin tai muuten lähempänä riskirajoja. Lopputulos on juuri se että kolisee entisen tapaan tai jopa enemmän. 


No joo riskinotto on miehillä yleinen tauti. Kukapa ei olisi kahvassa ajellut huvikseen saadakseen korviketta seksille?
Mutta kuitenkin, siinä vaiheessa kun ESP:hen luotetaan sen verran, että ajetaan pääkallokelissä riskiohituksia ja sen sellasia, niin sillon homma on perseellään. Ei luulisi nykyaikaisen miehen, joka ymmärtää autoista ja liikenteestä? ajavan kuin päätön kana olosuhteista riippumatta.....? Sen kiireen lopputuloksen näkee hautuumaalla varsin laajalla käsitteellä.
Cathy Tiainen
Offline Offline

Posts: 1546
Date Registered: 01.02.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7535 on: 18.12.09, 20:29 »

Taitaa olla jonkinlainen sääntö, että autojen kuljettajat "ulosmittaavat" kaiken turvalaitteiden ym. antaman teoreettisen turvallisuuslisän ajamalla kovemmin tai muuten lähempänä riskirajoja. Lopputulos on juuri se että kolisee entisen tapaan tai jopa enemmän. 

Kyllä. Minulla olla ystävä ja hän olla pelastaja ammatti. Hän sanoa sama asia. Ihminen luottaa enemmän paljon tekniikka.

Cathy


Noraneko
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7536 on: 18.12.09, 22:05 »

Niin, voi olla. Tai sitten yksinkertaisesti ajaisivat hiljempaa kun auto kertoo liukkaudesta paljon aikaisemmin kuin vasta sillon kun rajat on saavutettu lopullisesti?
En tiedä, mutta kyllä tuola silmään osuu näissä perus talvikeleissä ne autot, joissa on nelivedot ja ne autot, joissa on näitä järjestelmiä. Nopeudet on yksinkertaisesti suurempia kuin vanhemmilla autoilla. Ei vanhalla autolla uskalla räpätä menemään niin kuin uuden karheall Audilla tai Märsulla. Yksinkertaisesti vanha ilman näitä järjestelmiä oleva auto; ei pysy tiellä, vaikka rengastus olisikin kunnossa.

Tuota tuota, mitenhän minusta tuntuu, että tietääköhän Sami nyt itsekkään, mistä meuhkaa? Mulla on nyt alla ensimmäinen oma auto, jossa on ESP. Tai vaikkapa ABS. Ja voin sanoa, että kyllä sen huomaa, kun ko. järjestelmät puuttuvat peliin. Mutta voin sanoa myös sen, että en minä niiden kanssa pysty ajamaan yhtään sen kovempaa, kuin ennenkään. Eikä ne saa minussa aikaan minkäänlaisia turvallisuuden tunteita, minkä verukkeella voisin, tai minun pitäisi ajaa yhtään kovempaa, kuin ennenkään. Tosiasiassa päinvastoin. Jos ajan autoni siihen pisteeseen, että se lähtee luisuun, ESP rupeaa "jarruttamaan" vauhtia ja pyrkii oikaisemaan luisua. Saman homman on tähän saakka pystynyt tekemään "manuaalisestikin". Kohta, missä vaiheessa järjestelmä puuttuu peliin ja missä vaiheessa ennen on pitänyt itse reagoida, on edelleen kutakuinkin sama.

Se mitä tarkoitan ja yritän sanoa, on se, että ei se ESP ole kyllä millään tavalla auttanut minua ymmärtämään, milloin tulee raja(t) vastaan. Tosiasiassa kun pystyisi ajamaan vielä enemmän äärirajoilla, kuin mitä ko. järjestelmä antaa myöden (samalla ajotyylillä). ABS vastaavasti ei kerro liukkaudesta yhtään enempää, kuin auto ilman ABS:ää. Ainoa ero on siinä, että ABS ei päästä rengasta täysin lukkoon siinä kohdassa, missä ilman ko. järjestelmää autosta tulee pulkka. Samassa kohdassa, tai oikeastaan jopa vähän aiemmin, minun on osattava sitä jarrua painaa, etten aja risteystä pitkäksi tai eteen kääntyvän bussin perään...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7537 on: 19.12.09, 03:51 »

Uudet hienot Citimaasturit sun muut ESP autot lepää ojassa ja kaiteissa, kun on liukasta.

Täällä päin Suomea ne on ne vanhat ruppanat, joita on paaaljon enemmän ojissa ja puiden ympärillä kuin uusia autoja. Johtunee siitä, että niitä on enemmän liikenteessä, usein alla 10-vuotiaat "vielä on hyvin pintaa jäljellä" kovakumit jne..
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7538 on: 19.12.09, 07:51 »

Taitaa vaan Samin kohalla se perinteinen selektiivinen näkö ja muisti iskeä, eli näkee ja muistaa sen mitä haluaa.. Smiley
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7539 on: 19.12.09, 12:16 »

Tiedä noista aakkosista autoissa, muistan, ihme kyllä -60 luvulla kun aloitin autoilun, oli niitä pitkin penkkoja niitä silloisia mosseja skodia ja kuplavolkkareita, oli kutterin bussseja sekä gazia sisua ja vanajaa bedfordia ym. hienouksia.
Aina tuo fysiikan laki on toiminnu.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Pages: 1 ... 375 376 [377] 378 379 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1