FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.12.17, 12:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 376 377 [378] 379 380 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477955 times)
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7540 on: 19.12.09, 19:01 »

Taitaa vaan Samin kohalla se perinteinen selektiivinen näkö ja muisti iskeä, eli näkee ja muistaa sen mitä haluaa.. Smiley

Tiedän mitä olen nähnyt, ja sitä ei paljoa voi vääristellä.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7541 on: 19.12.09, 19:04 »

Tuota tuota, mitenhän minusta tuntuu, että tietääköhän Sami nyt itsekkään, mistä meuhkaa?

Sen verran tiedän, mitä olen nähnyt. Jos peili jäisellä tiellä ainoat autot, jotka menee letkassa ohi muista on ESPeellä ladattuja autoja, niin mitä siitä voi päätellä? Joko niissä on neliveto tai ESP järjestelmät, jos pystyy ajamaan kovempaa kun muut ilman, että on pusikossa.
Myöskin mukavat riski-ohitukset on taltioitu muistiin. Rohkeasti vaan urku auki pska vallin yli ja ohi kun edessä kupataan. Sen näkee, noissa tilanteissa; kun se ESP puuttuu peliin. Ei auto tee sellasia liikkeitä, ilman sitä järjestelmää. Silti siinä mennään heittämällä ohi.
Valitettavasti tuo nelivetoisuus tai ESP ei auta siinä pysähtymisessä sen enempää.

Mutta kuten sanottua; mistä minä mitään tiedän. Minä vain ajan bussia valkoista.
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7542 on: 19.12.09, 19:28 »

Onhan se nyt vaan sillä lailla, että moderni elektroniikka mahdollistaa selviämisen niistä tilanteista, joissa ennen olisi kopisteltu kaiteita. Se osaa puuttua peliin kuskin huomaamattakin. Nelivetoväkkärällä autoilu talviliukkailla on jo lähtökohtaisesti jotakin aivan muuta ja siihen sitten laskurit laskemaan korjaustoimia vielä, niin ollaan olennaisesti turvallisemmalla puolella. Tämä johtaa usein turvallisuudentunteen tuomaan nopeudenlisäämiseen, jolloin edelleen pystytään korjaamaan normiautoa paremmin kuskin tohelointia. Mutta siinä vaiheessa, kun moinen himmeli lähtee lapasesta, ollaankin usein monta pykälää pahemmassa tilanteessa kuin sillä normiautolla.

Tuli joskus maailmassa koeajeltua noita vermeitä enemmän ja vähemmän. Lisäksi kävin aikanaan Audin sponssaaman talviajokoulun, jossa sitten koiteltiin, mitä kaikkea eri tilanteissa tapahtuu lelut päällä ja lelut pois päältä. Jälkimmäinen johti poikkeksetta penkkaan niissä tilanteissa, missä edellisessä vielä selvittiin. Kyllä minä olisin aika valmis olemaan Samin havaintojen kanssa samoilla linjoilla.

Yksi sellainen tyyppiesimerkki tuli mieleen. Talvikelillä vaikkapa moottoriteillä tahtoo toisinaan kaistojen väliin syntyä erilaisia kertymiä lunta, sohjoa, jäätä ynnä muuta, joista ehkä ikävin on sellainen paksu sohjoinen lumi, jota ei ole vielä ehditty aurata. Kun siihen eteen sitten sattuu kuuttakymppiä köröttävä ukki, niin ohihan siitä on päästävä. Aikanaan, kun ajeli täysin varustelemattomilla autoilla, ohitustilanne oli aika jännittävä. Piti pitää kieli keskellä suuta ja suorittaa ohitus loivilla liikkeillä suht koht hiljaisella nopeudella. Nykyisellä autolla, jossa on ajonvakautus etc. himmeleitä, ohitus on suht. simppeli. Vähän se tietokone säätelee sohjopaikoissa, mutta muuten mennään aika kivuttomasti. Joskus sattui olemaan oikein emäsohjomyrskyllä joku ripeähkö quattro alla. Sama tilanne ei vaatinut kuin kaasun tyrkkäämisen lattiaan ja nautiskelun mukavasta kiihtyvyydestä. Sohjoa ei edes kunnolla huomannut. Eikä paleltanut päätä yhtään!

-A-
« Last Edit: 19.12.09, 19:38 by Antti Laukkanen »

Fournier pilots of the world - unite!
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7543 on: 19.12.09, 21:30 »

Sen verran tiedän, mitä olen nähnyt. Jos peili jäisellä tiellä ainoat autot, jotka menee letkassa ohi muista on ESPeellä ladattuja autoja, niin mitä siitä voi päätellä? Joko niissä on neliveto tai ESP järjestelmät, jos pystyy ajamaan kovempaa kun muut ilman, että on pusikossa.
Myöskin mukavat riski-ohitukset on taltioitu muistiin. Rohkeasti vaan urku auki pska vallin yli ja ohi kun edessä kupataan. Sen näkee, noissa tilanteissa; kun se ESP puuttuu peliin. Ei auto tee sellasia liikkeitä, ilman sitä järjestelmää. Silti siinä mennään heittämällä ohi.
Valitettavasti tuo nelivetoisuus tai ESP ei auta siinä pysähtymisessä sen enempää.

Mutta kuten sanottua; mistä minä mitään tiedän. Minä vain ajan bussia valkoista.

Kyllähän tässä voi olla sellainenkin aspekti, että ohittavat autot ovat tulleet jostain kauempaa käymään pääkaupunkiseudulla ja heille keli on aivan normaali talvi keli. Tänään esimerkiksi ajelin kehä III:lla ja kalliit varoitus/opastetaulut näyttävät "HUONO AJOKELI" kun taivaalla paistaa aurinko eikä pilveä missään ja tien pinta sula!  Shocked Jengi ajaa sitten 65km/h, mutta mulle tuo oli 7 vuoden sisämaassa ajetun talven takia aivan loistava talvikeli ja ajelin rajoitusten mukaisesti, ihmettelin vaan sitä että meneekö täällä ihmiset ihan shokkiin kun vähän on pakkasta ja lunta!  Grin
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7544 on: 20.12.09, 00:47 »

Kyllähän tässä voi olla sellainenkin aspekti, että ohittavat autot ovat tulleet jostain kauempaa käymään pääkaupunkiseudulla ja heille keli on aivan normaali talvi keli. Tänään esimerkiksi ajelin kehä III:lla ja kalliit varoitus/opastetaulut näyttävät "HUONO AJOKELI" kun taivaalla paistaa aurinko eikä pilveä missään ja tien pinta sula!  Shocked Jengi ajaa sitten 65km/h, mutta mulle tuo oli 7 vuoden sisämaassa ajetun talven takia aivan loistava talvikeli ja ajelin rajoitusten mukaisesti, ihmettelin vaan sitä että meneekö täällä ihmiset ihan shokkiin kun vähän on pakkasta ja lunta!  Grin

On niin paljon autoilijoita täällä etelässä ja siellä välissä sitten on aina se joku pappa, joka vetelee kesälläkin 65 km/h tai uusi autoilija, joka haluaa ottaa maltillisesti. Ne jotka sitten jäävät samaa tahtia ajamaan, niin heillä ei ole niinkään kiire, kunhan vain liikenne menee sujuvasti eteenpäin. 15km/h vähennys kehällä nyt ei ole mikään maailmanloppu ja ne jotka kuvittelevat jotain oleellista voittavansa sillä, voivat käyttää sitä viereistä ohituskaistaa.
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7545 on: 20.12.09, 00:50 »

Tulipa vaan mieleen että, onko kukaan saanut ESP:llä varustettua autoa lähtemään lapasesta? Tottakai se lähtee puskemaan yms. mutta onko koskaan ESP pettänyt niin että auto oikeasti lähtee heittelehtimään tai muuten vastaavasti lapasesta?

Hannu

Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7546 on: 20.12.09, 01:09 »

Tulipa vaan mieleen että, onko kukaan saanut ESP:llä varustettua autoa lähtemään lapasesta? Tottakai se lähtee puskemaan yms. mutta onko koskaan ESP pettänyt niin että auto oikeasti lähtee heittelehtimään tai muuten vastaavasti lapasesta?

Hannu

Saa jos haluaa.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7547 on: 20.12.09, 05:47 »

Tulipa vaan mieleen että, onko kukaan saanut ESP:llä varustettua autoa lähtemään lapasesta?
Ei tahdo onnistua missään rusan shellin parkkiksella..Ehkä riittävän kovassa vauhdissa suurella kentällä jossa uskaltaa ajaa täysii ja testailla Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7548 on: 20.12.09, 12:22 »

Ei tahdo onnistua missään rusan shellin parkkiksella..Ehkä riittävän kovassa vauhdissa suurella kentällä jossa uskaltaa ajaa täysii ja testailla Tongue

Lataa sinne Kehän ramppiin vaikka tässä sunnuntai iltapäivän kelissä 100kmh niin eiköhän se kaide sieltä hyökkää vaikka ESP olisikin toiminnassa.

Ei voi olla mitään muuta syytä siihen, miksi aamu ruuhkassa näitä uudempia liisinki autoja löytyy ojista ja kaiteista kuin se, että se ihan itse sinne kaiteeseen ajetaan. Ihan oma alotteisesti. Auto on niin turvallinen kuin se vain voi olla, mutta kuljettaja ei. Siinä ei auta mikään selitys, jos autosta ESPeet löytyy ja se on silti normaalissa talvikelissä kaiteen ympärillä. Peilistä löytyy syy.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7549 on: 20.12.09, 12:27 »

liisinki autoja

Kerrotko mullekin, mistä tietää päältä päin, että auto on leasing?
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7550 on: 20.12.09, 12:51 »

Siinä ei auta mikään selitys, jos autosta ESPeet löytyy ja se on silti normaalissa talvikelissä kaiteen ympärillä. Peilistä löytyy syy.

Peilistähän se syy löytyy aina, oli auto tai keli mitä tahansa, jos sen auton sinne kaiteen ympärille taiteilee.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7551 on: 20.12.09, 13:03 »

Kerrotko mullekin, mistä tietää päältä päin, että auto on leasing?

Ei kukaan täysjärkinen aja omalla autolla siten, kuten osa näistä yli 30 000- 40 000+€ autoilla ajavista ihmistä niillä ajaa. Siitä sen näkee; päivittäin.
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7552 on: 20.12.09, 13:37 »

Peilistähän se syy löytyy aina, oli auto tai keli mitä tahansa, jos sen auton sinne kaiteen ympärille taiteilee.

Totta, omasta tai kanssa-autoilijan peilista.............

-make-
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7553 on: 20.12.09, 15:58 »

Nämä ESP:t ja ABS:t eivät tee mitään muuta kuin kompensoivat kokoajan huononevaa kuljettajien ajotaitoa.
Väitän niitä täysin turhiksi niiden kuljettajien autoissa, jotka todella osaavat rattia ja polkimia käsitellä. Joillakin keleillä nämä laitteet tekevät auton vaarallisemmaksi.
Osaavalle riittävän tehokas neliveto on paljon järkevämpi vaihtoehto turvallisuuden kannalta kuin tuo ESP, mutta paviaanikuljettajalle paras vaihtoehto on vajaavetoinen auto varustettuna ESP:llä.
Eräs hyvin asiallinen toiminta autoihin olisi ABS:n ohitus silloin kun käsijarrun merkkivalo syttyy, tällä voi kompensoida ne yllärit, jotka tulevat ABS:n huonosta puolesta.

Ja sitten se tärkein muistettava: Pitokitka on menetetty silloin kun ABS tai ESP puuttuu peliin, tämä kannattaa havannoida ja opetella käyttämään hyödyksi.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7554 on: 20.12.09, 16:12 »

Väitän niitä täysin turhiksi niiden kuljettajien autoissa, jotka todella osaavat rattia ja polkimia käsitellä.

Ainakin Juha Kankkunen on jossain haastattelussa kertonut ajavansa mielellään autolla jossa on ESP koska se on turvallisempaa. Ilmeisesti hän ei sitten osaa käyttää rattia ja polkimia.

Quote
Joillakin keleillä nämä laitteet tekevät auton vaarallisemmaksi.

Tämä kiinnostaa kovasti! Millä keleillä ja miten vaarallisuus ilmenee?

Quote
Eräs hyvin asiallinen toiminta autoihin olisi ABS:n ohitus silloin kun käsijarrun merkkivalo syttyy, tällä voi kompensoida ne yllärit, jotka tulevat ABS:n huonosta puolesta.

Mikä on ABS:n huono puoli? Miksi se pitäisi ohittaa nimenomaan silloin kun vedetään käsijärrua? Jotta voidaan tehdä käsijärrukäännös?

Olen joitain kymmeniä (satoja?) tuhansia kilometrejä ajellut autoilla jossa on neliveto+ABS+ESP eikä yhtään pahaa sanaa ole sanottavana tuosta yhdistelmästä. Talviajaminen ei ole koskaan ollut niin helppoa ja turvallista kuin nyt. Vaikka autosta toi yhdistelmä löytyykin ei ole tarvinnut kaiteisiin ajella, ehkä johtuu siitä että on oma eikä liisari...

-JukSii-
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7555 on: 20.12.09, 16:14 »

... Ja voin sanoa, että kyllä sen huomaa, kun ko. järjestelmät puuttuvat peliin. Mutta voin sanoa myös sen, että en minä niiden kanssa pysty ajamaan yhtään sen kovempaa, kuin ennenkään.

Hyvä, jos näin, mutta oletko kokeillut vaihtaa toisinpäin? Omalla kohdallani olen aivan varma että jos alle nyt sattuu auto, jossa ei ole ESP tai ABS, käytän selvästi suurempia turvamarginaaleja. Erityisesti jos autosta puuttuu ABS. ESP:n etua "ulosmittaan" paljon vähemmän.

Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7556 on: 20.12.09, 16:39 »

Nämä ESP:t ja ABS:t eivät tee mitään muuta kuin kompensoivat kokoajan huononevaa kuljettajien ajotaitoa.
Väitän niitä täysin turhiksi niiden kuljettajien autoissa, jotka todella osaavat rattia ja polkimia käsitellä.
Sitten kun se hirvi pomppaa eteen maantievauhdissa, niin harva väittää näitä turvavarusteita turhiksi.

Hannu

Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7557 on: 20.12.09, 16:44 »

Ei kukaan täysjärkinen aja omalla autolla siten, kuten osa näistä yli 30 000- 40 000+€ autoilla ajavista ihmistä niillä ajaa. Siitä sen näkee; päivittäin.


Mistä sä sen tiedät miltä se tuntuu kun sulla ei 40ke autoa ole? 40ke ei ehkä ole kaikille sama kuin mitä se on sinulle?

P.S. Ohittelin tänään lumimyräkässä niitä sun ESP autoja autolla jossa sitä ei ole....miten tämän on mahdollista??

My photos on Airliners.net
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7558 on: 20.12.09, 16:45 »

Sitten kun se hirvi pomppaa eteen maantievauhdissa, niin harva väittää näitä turvavarusteita turhiksi.

Hannu

Niin, harvassa ovat ne osaajat
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7559 on: 20.12.09, 16:53 »

Mikä on ABS:n huono puoli? Miksi se pitäisi ohittaa nimenomaan silloin kun vedetään käsijärrua? Jotta voidaan tehdä käsijärrukäännös?
aan ollut niin helppoa ja turvallista kuin nyt. Vaikka autosta toi yhdistelmä löytyykin ei ole tarvinnut kaiteisiin ajella, ehkä johtuu siitä että on oma eikä liisari...

Kokeilepa verrata autoa ilman ABS:ia ja ABS:n kanssa irtosoralla tai sohjolla niin huomaat eron. Käsijarrukäännösten tekeminen on poikasten touhuja, aikanaan fiksasin erästä autoani siten että merkkivalon syttyminen poisti ABS:t käytöstä ja tähän kokemukseen pohjautuu jykevä rintaääneni.
Pages: 1 ... 376 377 [378] 379 380 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1