FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
13.12.17, 14:55

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 377 378 [379] 380 381 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477513 times)
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7560 on: 20.12.09, 17:01 »

Hemmetin elektroniikka, kun ei aina toimi Suomen pakkasissa. Muutama vuosi sitten kovalla pakkasella hävisi ABSit ilman ennakkovaroitusta. Onneksi ei sattunut pahassa paikassa.

Tämän viikon alussa taas lämmityslaite ja ilmastointi lakkasivat toimimasta 20 asteen pakkasessa. Ajoin huoltoon etuikkunat raollaan. Siellä hallin lämmössä alkoivat itsestään taas toimia. Tietokone ilmoitti ongelman syyksi yhteyskatkon laitteiston ja sen ohjauksen välillä (pakkanen?). 53 euroa - kiitos!

Tahtoo Ladat ja Volgat takaisin!

Grin

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #7561 on: 20.12.09, 17:02 »

Kokeilepa verrata autoa ilman ABS:ia ja ABS:n kanssa irtosoralla tai sohjolla niin huomaat eron. Käsijarrukäännösten tekeminen on poikasten touhuja, aikanaan fiksasin erästä autoani siten että merkkivalon syttyminen poisti ABS:t käytöstä ja tähän kokemukseen pohjautuu jykevä rintaääneni.

Taloudesta löytyy myös auto jossa ei ole ABS:ää eikä ESP:tä. Toki jos oikeasti haluaisi verrata pitäisi olla saman mallinen auto samanlaisilla renkailla.
En ole huomannut ainakaan omassa passatissani mitään ongelmia sohjolla enkä irtosoralla. Jarruttaa oikein hyvin. Ehkäpä vanhemmat ABS:t oli huonompia?

-JukSii-
Marko Ryynänen

Date Registered: 05.10.04

« Reply #7562 on: 20.12.09, 17:12 »

Raskas Joulu tulossa Isälle, toivottavasti ei koskaan osu omalle kohdalle

Iltalehti

-make-
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #7563 on: 20.12.09, 18:05 »

Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7564 on: 20.12.09, 19:07 »

ajellut autoilla jossa on neliveto+ABS+ESP eikä yhtään pahaa sanaa ole sanottavana tuosta yhdistelmästä. Talviajaminen ei ole koskaan ollut niin helppoa ja turvallista kuin nyt. Vaikka autosta toi yhdistelmä löytyykin ei ole tarvinnut kaiteisiin ajella, ehkä johtuu siitä että on oma eikä liisari...

...Ja silti "ne" ajaa ne kaiteeseen ja ojaan....... Roll Eyes
Varmaan se kuuluisa ESP meni epäkuntoon just sillä sekunnilla selitys.  Tongue
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7565 on: 20.12.09, 19:10 »

Sitten kun se hirvi pomppaa eteen maantievauhdissa, niin harva väittää näitä turvavarusteita turhiksi.

Hannu

Ei mullakaan ole ESPeet mitään vastaan, varmasti on turvallinen ja näyttänyt turvallisuutensa monee kertaan ja kuolonuhreilta on vältytty.

Mutta eihän siinä voi kun hihittää, jos ESPeellä varustettu auto lepää ojassa tai kaiteessa?
Voi voi sentään niih, se on taas ollut luikasta....
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7566 on: 20.12.09, 19:13 »

Mistä sä sen tiedät miltä se tuntuu kun sulla ei 40ke autoa ole? 40ke ei ehkä ole kaikille sama kuin mitä se on sinulle?

P.S. Ohittelin tänään lumimyräkässä niitä sun ESP autoja autolla jossa sitä ei ole....miten tämän on mahdollista??

Niin, jos ihminen laittaa omat hilunkisa kiinni autoon ja mittaa sillä kumpi väistää ensin, lihakirves vai henkilöauto; ei siinä ole montaa vaihtoehtoa sillon. Joko se on täys idiootti tämä kuljettaja,,tai sitten sillä autolla ei ole mitään väliä. Joka taas tarkoittaa sitä, että joko tällä kuljettajalla on riittävästi pätkäkkää perstaskussa tai auto on liisattu, jolloin kolaritilanteessa alle saa uuden. Joku muu maksaa. Voi voi.

Ratin ja penkin välissä on selvästi ollut keskivertoa paljon parempi kuljettaja, kun näissä muissa autoissa oli vain keskivertoa parempi kuljettaja.

« Last Edit: 20.12.09, 19:18 by Sami Aaltonen »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7567 on: 20.12.09, 19:23 »

Mutta eihän siinä voi kun hihittää, jos ESPeellä varustettu auto lepää ojassa tai kaiteessa?

Mitä hihittämistä siinä on? Kun ei kait se nyt ole yhtään sen ihmeellisempi asia, kuin vanha Corolla kaiteessa  Huh

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7568 on: 20.12.09, 19:26 »

Mitä hihittämistä siinä on? Kun ei kait se nyt ole yhtään sen ihmeellisempi asia, kuin vanha Corolla kaiteessa  Huh

Niin kehuttu ja turvallinen kuin ESP on, ja sen auton saa silti sinne ojaan ja kaiteeseen; mitä muutakaan siinä voi tehdä kun voivotella kun on ollut taas todella liukasta?
Jos tollasella järjestelmällä varustetun auton saa ojaan; kyllä se pitää sinne ihan itse ajaa. Se auto ei sinne normaalilla ajamisella, normaaleilla tilannenopeuksilla ja ohjausliikkeillä meinaa mene.  Roll Eyes
Jukka Siirilä

« Reply #7569 on: 20.12.09, 19:44 »

Jos tollasella järjestelmällä varustetun auton saa ojaan; kyllä se pitää sinne ihan itse ajaa. Se auto ei sinne normaalilla ajamisella, normaaleilla tilannenopeuksilla ja ohjausliikkeillä meinaa mene.  Roll Eyes

Ilmeisesti vanha corolla menee sinne metsikköön sitten ihan itsekseen. Lehdessä lukee, että liukas keli heitti auton ojaan. Onneksi on ESP+ABS+neliveto niin saa itse päättää minne se auto menee.
Olen kyllä ajanut kelissä jossa auto olisi mennyt ojaan kaikilla herkuillakin jos olisi ajanut "normaalisti". Oli sen verran liukasta ja lunta että nelivetoakin piti ajaa ihan tosissaan.

-JukSii-
Erkki Pulkkinen

Date Registered: 15.08.08

« Reply #7570 on: 20.12.09, 20:05 »

Ilmeisesti vanha corolla menee sinne metsikköön sitten ihan itsekseen. Lehdessä lukee, että liukas keli heitti auton ojaan. Onneksi on ESP+ABS+neliveto niin saa itse päättää minne se auto menee.
Olen kyllä ajanut kelissä jossa auto olisi mennyt ojaan kaikilla herkuillakin jos olisi ajanut "normaalisti". Oli sen verran liukasta ja lunta että nelivetoakin piti ajaa ihan tosissaan.

Vuosia sitten oli liukasta, olin linja-autolla reissussa ja pysäytin ennen ylämäkeä suunnilleen keskelle kaistaa peruuttaakseni auton parkkiin odottamaan hiekoitusta, kun auto oli pysähtynyt se lähti ihan itsekseen tuulen ja tien kaltevuuden voimasta sivuttain liukumaan ja pysähtyi lopulta maantien penkkaan.
Eli on niitä kelejä, jolloin minkäänlainen elektroniikka ei auta.
Marko Ryynänen

Date Registered: 05.10.04

« Reply #7571 on: 20.12.09, 20:56 »

Kumpia oli enemmpän 10v. sitten kaiteessa, ESP autoja vai vanhoja autoja ? .......... niin , vanhoja autoja, kumpias on nykyään enemmän liikenteessä, ESP autoja vai vanhoja ritsoja ? Taitaa olla ESP autoja,ainakin enemmän kuin 10v. sitten, joten suurempi todennäköisyys että niitä myös enemmän kaiteissä näät. Eipä tuo ainakaan itsessä hilpeyttä herätä jos jollekkin on sattunut vahinko............

Itsellä on ESP ja bonus 70 % , toivottavasti ei kaide pomppaa eteen Smiley

-make-
fishu
Former member
« Reply #7572 on: 20.12.09, 21:42 »

Minä tahdon auton, jota on helppo huoltaa.

Parin vuosikymmenen aikana maailmalla on yleistynyt panssariajoneuvot, joista on entistä helpompi vaihtaa panssarilevyjä ja muita osia vaurioiden mukaan kenttähuoltopaikalla, ilman että tarvitsee kiikuttaa tehtaalle asti. Samalla aikavälillä henkilöautojen huolto on mennyt jopa tarpeettoman hankalaksi. Huollon helppoutta voisi varmasti parantaa erilaisilla ratkaisulla.
Matias Pusa

Date Registered: 06.03.08

« Reply #7573 on: 21.12.09, 05:47 »

Suunta kohti Delta-Autoa. Volgaa et sieltä saa, mutta uudella Nivalla voit päräyttää takaisin kotiin. Ei Lada mihinkään ole kadonnut...
Jukka Siirilä

« Reply #7574 on: 21.12.09, 06:37 »

Vuosia sitten oli liukasta, olin linja-autolla reissussa ja pysäytin ennen ylämäkeä suunnilleen keskelle kaistaa peruuttaakseni auton parkkiin odottamaan hiekoitusta, kun auto oli pysähtynyt se lähti ihan itsekseen tuulen ja tien kaltevuuden voimasta sivuttain liukumaan ja pysähtyi lopulta maantien penkkaan.
Eli on niitä kelejä, jolloin minkäänlainen elektroniikka ei auta.

Tuohonkin voisi sanoa yhden sanan: Nastarenkaat...

Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, että todella pahoja kelejä on olemassa. Onneksi ei kovinkaan usein.

-JukSii-
Erkki Pulkkinen

Date Registered: 15.08.08

« Reply #7575 on: 21.12.09, 07:36 »

Tuohonkin voisi sanoa yhden sanan: Nastarenkaat...

Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, että todella pahoja kelejä on olemassa. Onneksi ei kovinkaan usein.

Edessä oli mäki, jonne ei kukaan meistä pysähtyneistä edes yrittänyt, muilla oli nastat, hiekoitusautolla oli ketjut ja niillä pääsi.
Jukka Siirilä

« Reply #7576 on: 21.12.09, 08:59 »

Edessä oli mäki, jonne ei kukaan meistä pysähtyneistä edes yrittänyt, muilla oli nastat, hiekoitusautolla oli ketjut ja niillä pääsi.

Nastat olisi luultavasti estänyt auton liukumisen sivusuunnassa, ei niillä varmaan olis sitä jäistä mäkeä ylös päässyt.

-JukSii-
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #7577 on: 21.12.09, 09:38 »

Minä tahdon auton, jota on helppo huoltaa.

Parin vuosikymmenen aikana maailmalla on yleistynyt panssariajoneuvot, joista on entistä helpompi vaihtaa panssarilevyjä ja muita osia vaurioiden mukaan kenttähuoltopaikalla, ilman että tarvitsee kiikuttaa tehtaalle asti. Samalla aikavälillä henkilöautojen huolto on mennyt jopa tarpeettoman hankalaksi. Huollon helppoutta voisi varmasti parantaa erilaisilla ratkaisulla.

Sitäkin minä tuossa tarkoitin. Ennenvanhaan autoissa ei ollut näitä kaikenmaailman hienouksia ja elektronisia elämän helpottajia, mutta niitä oli helpompi itse huoltaa - ja ennen kaikkea halvempi, vaikka ei olisi itse sitä tehnytkään. Jokaisessa sivukylän nyrkkipajassakin auto pystyttiin panemaan kuntoon ja paljon pienemmällä rahalla kuin nykyisissä suurissa liikkeissä. Jo pelkkä tietokoneen kytkeminen auton liittimeen ja skannausohjelman ajo maksaa sen viisikymppiä + mahdollisen aikaveloituksen.

Eipä nykyautoille tavallinen autonomistaja pysty juuri muuta huoltoa tekemään kuin nesteiden lisäyksen. Edes lamppujen polttimoita ei kaikissa malleissa enää voi vaihtaa itse. Siitäkin rahastetaan. Kaiken lisäksi elektroniikka (tai jokin siihen liittyvä) ei tunnu kestävän haastavia keliolosuhteita. Pitäisi varmaan käyttää samanlaisia militaarilaatuisia osia kuin lentokoneissa, mutta sittenhän autoille/huolloille vasta hintaa kertyisikin.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #7578 on: 21.12.09, 10:06 »

Täysperällä ajaessa olen ihan tyytyväinen, että löytyy luistonesto. Toki siitä on joskus ollut haittaakin mutta silloin sen saakin kytkettyä pois päältä. Maantiellä se on hyvin tarpeellinen. Esim kiihdyttäessä ilman luistonestoa perä kampeaisi sivulle, joka ei kapealla maantiellä ole hyvä juttu, sillä kärry tulee myös poikittain. Luistoneston ansiosta pysyy koko putki suorassa. ABS:n puuttuessa kärrystä rupeaakin jo ahdistamaan ja ensimmäiset parikymmentä kilometriä onkin jännittävää, jonka jälkeen uskaltaa jo vähän rentoutua ja ajaa varmemmin. Sitä ennen täytyy aina vähän kokeilla, mitä kärry tekee jarruttaessa.

Omasta autosta ei löydy kuin ABS ja se on mielestäni ihan riittävä. Enkä siihen mitään luistonestoa tarvitsekaan. Mutta perävaunun kanssa ajaessa isolla autolla siitä on yllättävän paljon hyötyä.
Henkka
Former member
« Reply #7579 on: 21.12.09, 10:18 »

Niin, monille se kuuluisa ajotaitomme talviolosuhteissa tarkoittanee vain sitä, että pyritään pitämään samat nopeudet yllä kuin kesäkelilläkin.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisten+talviajotaito+on+suuri+myytti/1135251634237
Pages: 1 ... 377 378 [379] 380 381 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1