Keskustelua liikenteestä

<< < (1525/3033) > >>

Henkka:
Tänä vuonna tehdään ehkä historiaa, sikäli että liikennekuolemat voivat jäädä alle 300 ihmiseen. Ainakaan viimeisen 50 vuoden aikana tilastoiduissa liikennekuolemissa ei olla päästy alle tämän rajan.

Luultavasti myös se Samin parjaama varuste nimeltään ESP on myös osaltaan ollut kaunistamassa tätä tilastoa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009122210826876_uu.shtml

Ehkä kaikki ei olekkaan päin sitä kuuluisaa peetä, vaikka usein maristaan...

PeteL:
Quote

Tänä vuonna tehdään ehkä historiaa, sikäli että liikennekuolemat voivat jäädä alle 300 ihmiseen. Ainakaan viimeisen 50 vuoden aikana tilastoiduissa liikennekuolemissa ei olla päästy alle tämän rajan.

Luultavasti myös se Samin parjaama varuste nimeltään ESP on myös osaltaan ollut kaunistamassa tätä tilastoa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009122210826876_uu.shtml

Ehkä kaikki ei olekkaan päin sitä kuuluisaa peetä, vaikka usein maristaan...


Aivan satavarma, että sitä perustellaan vallinneilla hyvillä keliolosuhteilla ja liikennesuoritteen laskemisella taantumassa. Muutoin todetaan liikenneturvallisuuden huonontuneen.

juksii:
Nyt tais yhdistelmä neliveto+ESP pelastaa ainakin hiukan oman auton peltiä. Vasemmalle kaartuvassa mutkassa oli joku täti-ihminen sisemmällä kaistalla kun lähdettiin liikennevaloista. Rupes sitten tädillä auto puskemaan eikä kai tajunnut päästää kaasusta. Onneksi pystyi polkasemaan omassa autossa kaasun pohjaan ja pääsi alta pois. Takana tullut ehti jarruttaa (ehkä ABS?) ja täti sujahti meidän välistä penkkaan. Olis ehkä ESP pitänyt tädinkin omalla kaistallaan?
Tampesterin keskustassa oli kyl liukasta, mutta ei nyt sentään noin liukasta että penkkaan tarttis ajella. Keskustan ulkopuolella sitten katos liukkauskin.

arttula:
Täältä yksi ääni lisää ESP:lle. Minulla oli kerran eräs autoliikkeen auto koeajossa. Ajelin Helsingistä Turun suuntaan (vanhaa tietä). Oli talvinen ja varsin liukas keli. Jossain vaiheessa piti säätää radiota. Laite oli hieman outo, joten muun liikenteen seuraaminen ja ohjaaminen herpaantui hetkeksi liikaa (joo, virhe, mutta sattuu varmaan muillekin joskus). Tie kääntyikin varsin jyrkästi vasemmalle, enkä huomannut sitä ajoissa. Refleksiomaisesti käänsin rattia vasemmalle aivan tien reunassa. Kaula osoitti siinä vaiheessa pitkälle pöpelikköön. Kuului melkoista rusahtelua, kun ESP aktivoitui, ja ihme, auto ohjautui takaisin tielle. Vauhtia tuossa vaiheessa n. 80 km/h. Vanhalla autollani olisin ollut kuusenkoristeena.

Ja korostettakoon, etten ajanut mitenkään holtittomasti tai ylinopeutta. Tuli vaan inhimillinen virhe, jonka tekniikka onneksi korjasi.

En siis ymmärrä, miten joku voi olla niin idiootti julkisesti, että naureskelee turvallisuutta parantaville vehkeille. Kertoo paljon kirjoittajan henkisestä kapasiteetista ja asenteista. Itse tuntisin häpeää.

pho201:
Quote

...
Juopolle 0.5 prommillea ei ole edes pohjustus.....

Nollatoleranssi taitaa olla ainoa oikea.


Ei ole ja perustelu (osin) löytyy oikeastaan omasta tekstistäsi.

Parantumattomille rattijuopoille (siis alkoholisteille ylipäätään) ei ole mitään promillerajaa, koska he viis veisaavat kaikista rajoista. Juoppojen takia minkäänlaista rajaa ei siis tarvita. Jos alkoholismi, joka ongelman takana on, halutaan saada loppumaan, on käytettävä aivan muita keinoja.

Tilastojen mukaan raivoraittiit maitopojat ja -tytöt alkavat olla jo pienen pieni vähemmistö väestöstä. He ovat toinen ryhmä joka ei tarvitse mitään promillerajoja, koska eivät kuitenkaan koskaan aja (tai muutenkaan ole) vaikutuksen alaisina.

Me muut - enemmistö - taas tarvitsemme jonkinlaisen promillerajan, koska muuten elämästämme alkoholin ja auton kanssa tulee erittäin v****maista. Illalla pitää laskea jokaisen lasin alkoholimäärä ja todennäköinen tuntimäärä, joka aamulla ajamiseen on. Lisäksi varmemmaksi vakuudeksi pitää hankkia hyvin kalliita promillemittareita, sillä vain ne ovat riittävän tarkkoja takaamaan sen, että nollatoleranssiraja ei ylity. Ja sittenkään ei voi olla aivan varma.

Pekka

Navigation

Up one level

Next page

Previous page