Keskustelua liikenteestä

<< < (1529/3019) > >>

kume:
Ajoin tänään, ensin normaalissa ja sitten elämäni pahimmassa talvikelissä, Helsingistä Haminaan ja takaisin. Keliolosuhteet muutuivat rannikon läheisyydessä nopeasti, menomatka klo 9.30 - 11 sujui tienpinnan liukkaudesta huolimatta vaivatta talvirajoitusten mukaan.

Haasteet alkoivat paluumatkalla heti puolenpäivän jälkeen. Mereltä saapunut pakkaslumimyräkkä nostatti hetkessä sumumaisen lumiseinämän tuulilasin eteen ja tukki vähemmin liikennöidyn vasemman kaistan hetkessä. Nopeudet putosivat satasesta 70-kymppiin paitsi muutamalta rekalta ja dösältä joiden ohitusten jälkeen mentiinkin motarilla hetki noin 40-50-kymppiä. Kotkan jälkeen tie kapenee 2-kaistaiseksi muutamaa ohituskaistaosiota lukuun ottamatta. Jono eteni molempiin suuntiin 60-70 kymppiä poislukien em. ohitusosiot, missä muutamat kiireiset pöllyttivät parhaimmillaan 100 metrin olleen näkyvyyden olemattomiin tien molemmilta puolilta.

Loviisasta Koskenkylään on 20 km leveäkaistatietä. Lumisade oli tällä välillä todella sakeaa ja keskitielle kertynyt irtolumi nosti vaikeusasteen moninkertaiseksi. Vastaantuleva rekkaliikenne Venäjälle päin oli vilkasta, tämä lisäsi ennestään ilmassa olevan lumen määrää. Erikoisen haasteen toi lisäksi valaistusolosuhteet. Pilviverho oli melko ohut, koska ajoittain lumiseinämän läpi kajasti auringonvaloa, joka muutti valkoisen puuron hieman punertavaksi pöperöksi. Näkyvyyttä tällä välillä oli enimmillään ehkä 50 metriä, eikä kaistamerkinnöistä eikä oikeastaan edes ajourista ollut minkäänlaista havaintoa, hyvä että pystyi havaitsemaan edellä ajaneen takasumuvalon. Nopeudet pysyivät jonossa onneksi olosuhteiden mukaisina max 50 km/h. Ymmärsin ohjata Koskenkylästä vanhalle tielle, tällä pätkällä pystyi sen auraamattomuudesta huolimatta kuitenkin ajamaan suhteellisen normaalisti, koska muuta liikenettä ei juurikaan ollut.

Porvoossa pyry oli hellittänyt ja nopeudetkin nousivat taas 80-kympin kovemmalle puolelle. Loviisan ja Porvoon välillä näin kaksi kaiteisiin ajoa, onneksi en enempää.

Eläkää ihmisiksi esp´illä tai ilman! niin saadaan varmemmin myös vuonna 2010 nauttia kaikkien foorumille kirjoittavien viihdyttävistä ja asiantuntevista kommenteista, lausunnoista sekä mukavista keskusteluista.

Ajokeli ja -aika on säätiedotuksen mukaan huomenna ainakin yhtä hidas kuin tänään. Normaali matkatunti kannattaa ajatella vähintään puoleksitoista.

Rauhallista vuoden loppua.

T:topi

arttula:
Quote

Jos ESPeetä olette tarvinneet selvityäksenne noista tilanteista ; teillä on sillon ollut liikaa tilanennopeutta, ja olette tehneet virheen nopeuden sovittamisssa kyseisiin olosuhteisiin. VÄhemmällä tilanne nopeudella ja ennakoinnin lisäämisellä, havainnointia tarkentamalla; kyseisiä tilanteita ei olisi sattunut eikä ESP olis joutunut korjaamaan kuljettajan tekemiä virheitä.


Entä, jos vastaantulija tekeekin sen virheen, ja itse joutuu siihen reagoimaan ? Otetaan nyt ihan teoreettinen esimerkki: bussikuski kumartuu säätämään ilmastointia, eikä huomaa, että tie kaartaa, vaan ajautuu vastaantulijan kaistalle. Vastaantulija joutuu tekemään äkillisen väistöliikkeen, joka on liikaa kyseiselle kelille. Onko silloin ESP turha ?

Ylläoleva on tosiaan tietenkin teoreettinen esimerkki, koska bussikuskit ovat tunnetusti korkeasti koulutettuja ammattilaisia, jotka eivät tee virheitä. Tai aja jalankulkijoiden ylitse. Mutta kuvastaa esimerkinomaisesti mahdollisia tilanteita liikenteessä.

Mikko86:
Quote

Tästä alkomaholista onkin ollut juttua jo aiemmin täällä.
0 se raja pitäisi olla. Onnettomuuden sattuessa kun on varmasti monta eri pitusta ÖÖÖÖ ja JOS sanaa kun puhalluskoe näyttää 0,3, siinä sitten koita selittää, että ei se yks kalja mitään haittaa ööö tota ööö... Niin. Syy yhteys ja niin edespäin. Olisko sitä sattunut, jos olisit ollut juomatta sitä yhtä kaljaa?
AIvan.

Eli kaikenlainen "yksi kalja on sallittua" on prseestä. Periaate kysymys. Jos joku on eri mieltä, olkaa hyvä vaan; mutta sillon on asenteessa korjattavaa.

Luulis, että ne jotka ottaa sen pari ja ajaa, ajaa elämänsä varovaisimpia kilometrejä autolla. Kyllä siihen ajamiseen tulee ihan erilainen varovaisuus jos tietää olevansa "sallitun" rajan puitteissa. Taitaa vaaka kallistua prosentuaalisesti kännikuskien eduksi kuitenkin Aivan

Typpejä on moneen lähtöön. Jotkut hulluja ilman alkoholiakin, jotkut päin vastoin. Nykyinen 0,5 ihan ok kuitenkin

mmniemi:
Quote

Jos ESPeetä olette tarvinneet selvityäksenne noista tilanteista ; teillä on sillon ollut liikaa tilanennopeutta, ja olette tehneet virheen nopeuden sovittamisssa kyseisiin olosuhteisiin. VÄhemmällä tilanne nopeudella ja ennakoinnin lisäämisellä, havainnointia tarkentamalla; kyseisiä tilanteita ei olisi sattunut eikä ESP olis joutunut korjaamaan kuljettajan tekemiä virheitä.


Osittain totta, pääosittain kuitenkin tietämättömän(?) potaskaa... Ei se ESP ole sitä varten, että se tekee kuljettajan tarpeettomaksi. Se on sitä varten, että se voi pelastaa oman ja muiden hengen, kun se kuljettaja joutuu tilanteeseen johon ei pitäisi joutua. Ja usko tai älä, niin varovaisimmallekin kuljettajalle voi sattua vahinkoja. Tai yhdelle niistä tuhansista kanssa-autoilijoista sattuu se vahinko. Tai hirvelle. Tai... Lista on loputon...

Unzki:
Quote

Jos ESPeetä olette tarvinneet selvityäksenne noista tilanteista ; teillä on sillon ollut liikaa tilanennopeutta, ja olette tehneet virheen nopeuden sovittamisssa kyseisiin olosuhteisiin. VÄhemmällä tilanne nopeudella ja ennakoinnin lisäämisellä, havainnointia tarkentamalla; kyseisiä tilanteita ei olisi sattunut eikä ESP olis joutunut korjaamaan kuljettajan tekemiä virheitä.

Entäpä tämä? Toinen kesä kortillisena, olin matkalla Hangosta kuvausreissulta silloisen tyttöystävän ja yhteisen kaverimme kanssa kohti Helsinkiä juuri hämärän rajamailla, hirvisesonkina. Ajoin 110km/h 100km/h alueella täydellisessä ajokelissä, hyvin nukkuneena ja muutenkin valppaana. Tytöt torkkuivat takapenkillä. Hetken päästä huomaan jonkin välkähtävän pusikossa, josta meni ehkä n. sekunti kuin seuraava havainto on hirven pää aivan etutuulilasin edessä. Täysin refleksinomainen väistö todella agressiivisesti täysin refleksinä vastaantulevan kaistalle (kiitän vieläkin onnea, että autoa ei tullut vastaan, en varmaan tässä kirjottelisi) niin, että sain väistettyä riittävästi, hirvi osui takaoveen jättäen klommon ja skraaduja. Auto painaa 2000kg+ lisättynä kolmella matkustajalla ja uusilla renkailla. Se väistötoiminpide, minkä jouduin tekemään tosta vauhdista oli niin raju, että jos autossa ei olisi ollut DTC-järjestelmää (bmw:n nimi ESP:lle) olisi auto todennäköisesti lähtenyt heittelehtimään niin nopeasta vastaohjauksesta, mutta tällä kertaa auto meni kuin raiteilla, ei pienintäkään ongelmaa. Koko porukka selvisi säikähdyksellä. Yritä Sami ymmärtää, että joskus liikenteessä on yksinkertaisesti huono tuuri. Totta, jos olisin ajanut lujempaa, en olisi osunut paikalle - tai ajamalla hiljempaa. Tai lähtenyt myöhemmin tai aikaisemmin, mutta se jossittelu ei auta siinä tilanteessa kun se osuu kohdalle. Ymmärrätkö nyt, että se ihan oikeasti ja vilpittömästi voi pelastaa hengen jos toisenkin? Olisitko nauranut ohi ajaessasi että "taas on esp-auto ojassa/hirvessä" jos olisit sattunut onnettomuuspaikalle? Saivat hirvivaroitus-merkit aika uuden painon ainakin minun silmissä, ikävin liikennekokemus tähän saakka ja toivottavasti ei tarvitse kurjempaa kokea myöhemminkään

Lisäksi kommenttia sinun viimepäivien ESP-kommenteillesi. Olet selvästi sitä mieltä, että ESP-tekee kuljettajista huonompia, koska eivät osaa enää ajaa kun "auto ajaa kuskin puolesta". Uskoisin, että lähes meissä kaikissa asuu sen verran "pikkupoikaa", että vaikka se esp siitä autosta löytyisi niin ainakin välillä sitä tulee kokeiltua ajaa ilmankin jotta ajotaidot pysyvät tallessa. Olenkin vahvasti sitä mieltä, että kaikenlainen rata-ajo, liukasharjoittelu tai vaikka sillä isolla parkkiksella "leikkiminen" on ihan täysin positiivisesti liikenneturvallisuuteen korreloiva asia ja sitä tulisi säännöllisesti harjoitella oman auton käsittelyä ja niiden rajojen tuntemista ja harjoittelua. Voi joskus pelastaa hengen tai kolarilta Itse menen tammikuussa (taas) liukasharjoittelukurssille lappiin ammattikuskien opetettavaksi, siitä lupaan tehdäkin stooria myöhemmin vaikka tälle foorumille

Quote

Tästä alkomaholista onkin ollut juttua jo aiemmin täällä.
0 se raja pitäisi olla. Onnettomuuden sattuessa kun on varmasti monta eri pitusta ÖÖÖÖ ja JOS sanaa kun puhalluskoe näyttää 0,3, siinä sitten koita selittää, että ei se yks kalja mitään haittaa ööö tota ööö... Niin. Syy yhteys ja niin edespäin. Olisko sitä sattunut, jos olisit ollut juomatta sitä yhtä kaljaa?
AIvan.

Ei pitäisi olla. Hyvin päteviä syitä on esitetty jo edellä, mutta mikäli et usko, voit vielä huviksesi kaivaa esille useita tutkimuksia missä on todistettu jopa yhden annoksen parantavan suorituskykyä koska se poistaa turhaa stressia ja jännitystä, toki annoksien lisääntyessä homma kääntyy nopeasti päälaelleen. En kannata missään nimessä rajan nostoa, mutta jotain 0.2-0.5 väliltä sen tulisi tosiaan olla juurikin mm. niistä syistä joita on edellä esitetty.

Edit1: Kauhea määrä typoja, näemmä kiihtyneessä tilassa ei pitäisi kirjoitella

Edit2: Näemmä kaima tuossa yllä saman asian kirjoittikin käytännössä parilla lausella, mutta tulipahan konkreettisempi esimerkki omasta puolesta. Vai kävinköhän mä vuorostani pöllimässä kaiman ajatukset?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page