Keskustelua liikenteestä

<< < (1529/3033) > >>

Mikko86:
Quote

Tästä alkomaholista onkin ollut juttua jo aiemmin täällä.
0 se raja pitäisi olla. Onnettomuuden sattuessa kun on varmasti monta eri pitusta ÖÖÖÖ ja JOS sanaa kun puhalluskoe näyttää 0,3, siinä sitten koita selittää, että ei se yks kalja mitään haittaa ööö tota ööö... Niin. Syy yhteys ja niin edespäin. Olisko sitä sattunut, jos olisit ollut juomatta sitä yhtä kaljaa?
AIvan.

Eli kaikenlainen "yksi kalja on sallittua" on prseestä. Periaate kysymys. Jos joku on eri mieltä, olkaa hyvä vaan; mutta sillon on asenteessa korjattavaa.

Luulis, että ne jotka ottaa sen pari ja ajaa, ajaa elämänsä varovaisimpia kilometrejä autolla. Kyllä siihen ajamiseen tulee ihan erilainen varovaisuus jos tietää olevansa "sallitun" rajan puitteissa. Taitaa vaaka kallistua prosentuaalisesti kännikuskien eduksi kuitenkin Aivan

Typpejä on moneen lähtöön. Jotkut hulluja ilman alkoholiakin, jotkut päin vastoin. Nykyinen 0,5 ihan ok kuitenkin

mmniemi:
Quote

Jos ESPeetä olette tarvinneet selvityäksenne noista tilanteista ; teillä on sillon ollut liikaa tilanennopeutta, ja olette tehneet virheen nopeuden sovittamisssa kyseisiin olosuhteisiin. VÄhemmällä tilanne nopeudella ja ennakoinnin lisäämisellä, havainnointia tarkentamalla; kyseisiä tilanteita ei olisi sattunut eikä ESP olis joutunut korjaamaan kuljettajan tekemiä virheitä.


Osittain totta, pääosittain kuitenkin tietämättömän(?) potaskaa... Ei se ESP ole sitä varten, että se tekee kuljettajan tarpeettomaksi. Se on sitä varten, että se voi pelastaa oman ja muiden hengen, kun se kuljettaja joutuu tilanteeseen johon ei pitäisi joutua. Ja usko tai älä, niin varovaisimmallekin kuljettajalle voi sattua vahinkoja. Tai yhdelle niistä tuhansista kanssa-autoilijoista sattuu se vahinko. Tai hirvelle. Tai... Lista on loputon...

Unzki:
Quote

Jos ESPeetä olette tarvinneet selvityäksenne noista tilanteista ; teillä on sillon ollut liikaa tilanennopeutta, ja olette tehneet virheen nopeuden sovittamisssa kyseisiin olosuhteisiin. VÄhemmällä tilanne nopeudella ja ennakoinnin lisäämisellä, havainnointia tarkentamalla; kyseisiä tilanteita ei olisi sattunut eikä ESP olis joutunut korjaamaan kuljettajan tekemiä virheitä.

Entäpä tämä? Toinen kesä kortillisena, olin matkalla Hangosta kuvausreissulta silloisen tyttöystävän ja yhteisen kaverimme kanssa kohti Helsinkiä juuri hämärän rajamailla, hirvisesonkina. Ajoin 110km/h 100km/h alueella täydellisessä ajokelissä, hyvin nukkuneena ja muutenkin valppaana. Tytöt torkkuivat takapenkillä. Hetken päästä huomaan jonkin välkähtävän pusikossa, josta meni ehkä n. sekunti kuin seuraava havainto on hirven pää aivan etutuulilasin edessä. Täysin refleksinomainen väistö todella agressiivisesti täysin refleksinä vastaantulevan kaistalle (kiitän vieläkin onnea, että autoa ei tullut vastaan, en varmaan tässä kirjottelisi) niin, että sain väistettyä riittävästi, hirvi osui takaoveen jättäen klommon ja skraaduja. Auto painaa 2000kg+ lisättynä kolmella matkustajalla ja uusilla renkailla. Se väistötoiminpide, minkä jouduin tekemään tosta vauhdista oli niin raju, että jos autossa ei olisi ollut DTC-järjestelmää (bmw:n nimi ESP:lle) olisi auto todennäköisesti lähtenyt heittelehtimään niin nopeasta vastaohjauksesta, mutta tällä kertaa auto meni kuin raiteilla, ei pienintäkään ongelmaa. Koko porukka selvisi säikähdyksellä. Yritä Sami ymmärtää, että joskus liikenteessä on yksinkertaisesti huono tuuri. Totta, jos olisin ajanut lujempaa, en olisi osunut paikalle - tai ajamalla hiljempaa. Tai lähtenyt myöhemmin tai aikaisemmin, mutta se jossittelu ei auta siinä tilanteessa kun se osuu kohdalle. Ymmärrätkö nyt, että se ihan oikeasti ja vilpittömästi voi pelastaa hengen jos toisenkin? Olisitko nauranut ohi ajaessasi että "taas on esp-auto ojassa/hirvessä" jos olisit sattunut onnettomuuspaikalle? Saivat hirvivaroitus-merkit aika uuden painon ainakin minun silmissä, ikävin liikennekokemus tähän saakka ja toivottavasti ei tarvitse kurjempaa kokea myöhemminkään

Lisäksi kommenttia sinun viimepäivien ESP-kommenteillesi. Olet selvästi sitä mieltä, että ESP-tekee kuljettajista huonompia, koska eivät osaa enää ajaa kun "auto ajaa kuskin puolesta". Uskoisin, että lähes meissä kaikissa asuu sen verran "pikkupoikaa", että vaikka se esp siitä autosta löytyisi niin ainakin välillä sitä tulee kokeiltua ajaa ilmankin jotta ajotaidot pysyvät tallessa. Olenkin vahvasti sitä mieltä, että kaikenlainen rata-ajo, liukasharjoittelu tai vaikka sillä isolla parkkiksella "leikkiminen" on ihan täysin positiivisesti liikenneturvallisuuteen korreloiva asia ja sitä tulisi säännöllisesti harjoitella oman auton käsittelyä ja niiden rajojen tuntemista ja harjoittelua. Voi joskus pelastaa hengen tai kolarilta Itse menen tammikuussa (taas) liukasharjoittelukurssille lappiin ammattikuskien opetettavaksi, siitä lupaan tehdäkin stooria myöhemmin vaikka tälle foorumille

Quote

Tästä alkomaholista onkin ollut juttua jo aiemmin täällä.
0 se raja pitäisi olla. Onnettomuuden sattuessa kun on varmasti monta eri pitusta ÖÖÖÖ ja JOS sanaa kun puhalluskoe näyttää 0,3, siinä sitten koita selittää, että ei se yks kalja mitään haittaa ööö tota ööö... Niin. Syy yhteys ja niin edespäin. Olisko sitä sattunut, jos olisit ollut juomatta sitä yhtä kaljaa?
AIvan.

Ei pitäisi olla. Hyvin päteviä syitä on esitetty jo edellä, mutta mikäli et usko, voit vielä huviksesi kaivaa esille useita tutkimuksia missä on todistettu jopa yhden annoksen parantavan suorituskykyä koska se poistaa turhaa stressia ja jännitystä, toki annoksien lisääntyessä homma kääntyy nopeasti päälaelleen. En kannata missään nimessä rajan nostoa, mutta jotain 0.2-0.5 väliltä sen tulisi tosiaan olla juurikin mm. niistä syistä joita on edellä esitetty.

Edit1: Kauhea määrä typoja, näemmä kiihtyneessä tilassa ei pitäisi kirjoitella

Edit2: Näemmä kaima tuossa yllä saman asian kirjoittikin käytännössä parilla lausella, mutta tulipahan konkreettisempi esimerkki omasta puolesta. Vai kävinköhän mä vuorostani pöllimässä kaiman ajatukset?

TOC:
Quote

Ei pitäisi olla. Hyvin päteviä syitä on esitetty jo edellä, mutta mikäli et usko, voit vielä huviksesi kaivaa esille useita tutkimuksia missä on todistettu jopa yhden annoksen parantavan suorituskykyä koska se poistaa turhaa stressia ja jännitystä, toki annoksien lisääntyessä homma kääntyy nopeasti päälaelleen. En kannata missään nimessä rajan nostoa, mutta jotain 0.2-0.5 väliltä sen tulisi tosiaan olla juurikin mm. niistä syistä joita on edellä esitetty.


Alkoholistin/rapulaisen suorituskykyä varmaan parantaa,arvailen.Toki en ole lukenut näitä tutkimuksia......

Jos näin on niin rekka,bussi ym kuskeille,miksei kippareillekin,paukku muutaman tunnin välein,voisi nautiskella ajonkin aikana annoksen.Onnettomuudet vähenee.

Voi olla totta että pienet näkäräiset parantaa reaktionopeutta,en tiedä.Mutta jos näin on parantaako sitä edes jokaisella yksilöllä?

Taitaa olla niin että ne näkäräiset kohottaa itsevarmuutta,luulee olevansa mitä ei ole,eli parempi kuski mitä on ja seuraukset sen mukaiset.

Ehkä tässä syy että rapulakänniset on harvemmin onnettomuuksissa,itsevarmuus loistaa poissaolollaan.....

Laskekaas nyt montako paukkua bussikuski voi ottaa passinsa aikana,hipoen rajoja.Laittaisitko lapsesi tälläiseen koulubussiin.......

Unzki:
Quote

Alkoholistin/rapulaisen suorituskykyä varmaan parantaa,arvailen.Toki en ole lukenut näitä tutkimuksia......

Jos näin on niin rekka,bussi ym kuskeille,miksei kippareillekin,paukku muutaman tunnin välein,voisi nautiskella ajonkin aikana annoksen.Onnettomuudet vähenee.

Voi olla totta että pienet näkäräiset parantaa reaktionopeutta,en tiedä.Mutta jos näin on parantaako sitä edes jokaisella yksilöllä?

Taitaa olla niin että ne näkäräiset kohottaa itsevarmuutta,luulee olevansa mitä ei ole,eli parempi kuski mitä on ja seuraukset sen mukaiset.

Ehkä tässä syy että rapulakänniset on harvemmin onnettomuuksissa,itsevarmuus loistaa poissaolollaan.....

Laskekaas nyt montako paukkua bussikuski voi ottaa passinsa aikana,hipoen rajoja.Laittaisitko lapsesi tälläiseen koulubussiin.......




En tainnut kirjoittaa, että "kaikilla suoritus kyky parani" ? Mutta selvä korrelaatio siihen testeissä kuitenkin löytyi. Eikä tarkoituksena ollut, että nyt ruvetaan juomaan aina annos, ennen kuin lähdetään liikenteeseen, vaan lähinnä kertoa, että se nollatoleranssi ei vaan yksinkertaisesti paranna liikenneturvallisuutta, koska se yksi nautittu olut tms ei ole todellinen riskitekijä liikenteessä. Ja taisit tuolla jo aikaisemmin mainita, että "ne jotka juovat vain todella harvoin" ovat "kännissä" mikäli ovat 0.5-promillen humalassa, uskoisin, että tälläsillä alkoholin käyttäjillä on tuskin tarvetta juoda juuri sitä kyseistä määrää kun ovat lähdössä ajamaan mikäli juovat ylipäätänsä todella harvoin. Voi näissä ihan maalaisjärkeäkin käyttää..

Navigation

Up one level

Next page

Previous page