Keskustelua liikenteestä

<< < (1533/3033) > >>

Judanssi:
Quote

Tässä on meidän ero. Minä ymmärrän paljon paremmin sen, että auto kuin auto, jolla pieni osuus kokonaismassasta on vetävillä pyörillä, hyytyy mäkiin. Siis esimerkiksi tyhjä pakettiauto. Tyhjä ppv-yhdistelmä voi olla lähes tasaisella pihallakin, ei nyt ehkä jumissa, mutta ei se kyllä juuri mihinkään myöskään kulje.

Sen sijaan iso auto ja painoa mahdollisesti paljon päällä -> kulkee paremmin.


Puoliperässähän on (oikein kuormattuna) oikein mukavasti painoa vetävillä.

hynkel:
Quote

Puoliperässähän on (oikein kuormattuna) oikein mukavasti painoa vetävillä.


On juu. 48 tonnin kokonaismassalla suurin sallittu osuus on n. 24 % painosta vetävillä pyörillä (olettaen, ettei vetävia akseleita ole kuin yksi).

Tyhjänä suhteellinen osuus vetopyörillä voi olla vieläkin korkeampi, mutta renkaiden aiheuttama paine tienpintaan (tai sen pinnan päällä olevaan lumimassaan) jää niin alhaiseksi, ettei se sitten kuitenkaan pidä.

erkki.pulkkinen:
Quote

On juu. 48 tonnin kokonaismassalla suurin sallittu osuus on n. 24 % painosta vetävillä pyörillä (olettaen, ettei vetävia akseleita ole kuin yksi).

Tyhjänä suhteellinen osuus vetopyörillä voi olla vieläkin korkeampi, mutta renkaiden aiheuttama paine tienpintaan (tai sen pinnan päällä olevaan lumimassaan) jää niin alhaiseksi, ettei se sitten kuitenkaan pidä.


Ottakaas huomioon että melko monilla yli 2 akselisilla vetäjillä saa kuormattuna vetoakselille nappia painamalla lisää painoa, jota ei lasketa akselipainoksi ja kaytetään vain silloin kun vetokykyä halutaan. Saatava lisäpaino nykyvehkeillä riippuu ihan siitä miten laite on parametroitu.

AnttiH:
Ajelinpa tuossa muutama tunti sitten Vanhaa Porintietä Karkkilan suuntaan ja pysähdyin eräälle bussipysäkille putsaamaan tuulilasinpyyhkijöitä. Siinä sitten samalla ihmettelin kun useat Helsingin suuntaan ajaneet autot vilkuttelivat kaukovaloja vastaantulijoille. Hetkeä myöhemmin lähdin liikkeelle enkä tuosta vilkuttelusta huolimatta osannut vielä aavistaa mitään, kunnes muutama sata metriä myöhemmin erään mäennyppylän takaa ilmestyikin yht'äkkiä näkyviin keskelle tietä pysähtynyt henkilöauto hätävilkut päällä. Vaikka vauhtia ei surkean kelin takia ollut kuin 60 km/h (kahdeksankympin alueella) ja ehdinkin pysähtymään hyvissä ajoin, niin kyllä tuo tilanne siitä huolimatta varsin yllättäen eteen tuli. Minkäänlaista varoituskolmiota ei paikalla ollut ja näkyvyys tuossa kohdassa on tien mutkaisuuden ja mäkien takia todella huono, joten tilannetta ei pystynyt ennakoimaan käytännössä mitenkään (paitsi ehkä noista valojen vilkutuksista). Myöskään katuvaloja ei kyseisellä tieosuudella ole, vaikka eipä niistä tuossa tilanteessa olisi juuri ollut mitään hyötyäkään.

Rispektit siis noille valojen vilkuttelijoille. Juuri tuollaisissa tilanteissa siitä saattaa olla jotain hyötyäkin.

tslowman:
Quote

Ajelinpa tuossa muutama tunti sitten Vanhaa Porintietä Karkkilan suuntaan ja pysähdyin eräälle bussipysäkille putsaamaan tuulilasinpyyhkijöitä. Siinä sitten samalla ihmettelin kun useat Helsingin suuntaan ajaneet autot vilkuttelivat kaukovaloja vastaantulijoille. Hetkeä myöhemmin lähdin liikkeelle enkä tuosta vilkuttelusta huolimatta osannut vielä aavistaa mitään, kunnes muutama sata metriä myöhemmin erään mäennyppylän takaa ilmestyikin yht'äkkiä näkyviin keskelle tietä pysähtynyt henkilöauto hätävilkut päällä. Vaikka vauhtia ei surkean kelin takia ollut kuin 60 km/h (kahdeksankympin alueella) ja ehdinkin pysähtymään hyvissä ajoin, niin kyllä tuo tilanne siitä huolimatta varsin yllättäen eteen tuli. Minkäänlaista varoituskolmiota ei paikalla ollut ja näkyvyys tuossa kohdassa on tien mutkaisuuden ja mäkien takia todella huono, joten tilannetta ei pystynyt ennakoimaan käytännössä mitenkään (paitsi ehkä noista valojen vilkutuksista). Myöskään katuvaloja ei kyseisellä tieosuudella ole, vaikka eipä niistä tuossa tilanteessa olisi juuri ollut mitään hyötyäkään.

Rispektit siis noille valojen vilkuttelijoille. Juuri tuollaisissa tilanteissa siitä saattaa olla jotain hyötyäkin.


Ja risuja - ellei raippoja -  sille pysähtyneen auton päällikölle, jos ei ole ensinnäkin laittanut varoituskolmiota, ja toisekseen pyrkinyt siirtämään autoaan sivuun (esim. pysäyttämällä jonkun autoilijan auttamaan mikäli oli yksin). 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page