Keskustelua liikenteestä

<< < (1533/3019) > >>

Pe7e:
Quote

Tässä on meidän ero. Minä ymmärrän paljon paremmin sen, että auto kuin auto, jolla pieni osuus kokonaismassasta on vetävillä pyörillä, hyytyy mäkiin. Siis esimerkiksi tyhjä pakettiauto. Tyhjä ppv-yhdistelmä voi olla lähes tasaisella pihallakin, ei nyt ehkä jumissa, mutta ei se kyllä juuri mihinkään myöskään kulje.

Sen sijaan iso auto ja painoa mahdollisesti paljon päällä -> kulkee paremmin.

Jjjjjust.

hynkel:
Quote

Hyvin näytti painavatkin autot sutivan tuolla loskassa. Erityisesti painavimmat autot olivat pienemmässäkin mäessä orpoina sutimassa. Oli henkilöautoja, pakettiautoja ja kuorma-autoja enemmän tai vähemmän sutimassa. Ne, jotka jäivät mäkiin, olivat sen verta onnellisessa asemassa, että pääsivät peruuttamaan. Enpä muista ihan viime talvina nähneeni näin montaa ajoneuvoa sutimassa, suunnilleen joka kulmalla yksi. Kodin ympärillä pelkästään oli 4 autoa sutimassa puolen tunnin sisään, täysin eri paikoissa.

Hauskinta oli kyllä keskustassa nähdä etuvetoisia pakettiautoja pyrkimässä mäkiä ylös.


Mistähän sinä sait selville, paljonko niissä sitten sitä kuormaa oli? Painavimmat..? Kuten sanoin, ne jää tyhjänä kiinni tolkuttoman herkästi.

Judanssi:
Quote

Tässä on meidän ero. Minä ymmärrän paljon paremmin sen, että auto kuin auto, jolla pieni osuus kokonaismassasta on vetävillä pyörillä, hyytyy mäkiin. Siis esimerkiksi tyhjä pakettiauto. Tyhjä ppv-yhdistelmä voi olla lähes tasaisella pihallakin, ei nyt ehkä jumissa, mutta ei se kyllä juuri mihinkään myöskään kulje.

Sen sijaan iso auto ja painoa mahdollisesti paljon päällä -> kulkee paremmin.


Puoliperässähän on (oikein kuormattuna) oikein mukavasti painoa vetävillä.

hynkel:
Quote

Puoliperässähän on (oikein kuormattuna) oikein mukavasti painoa vetävillä.


On juu. 48 tonnin kokonaismassalla suurin sallittu osuus on n. 24 % painosta vetävillä pyörillä (olettaen, ettei vetävia akseleita ole kuin yksi).

Tyhjänä suhteellinen osuus vetopyörillä voi olla vieläkin korkeampi, mutta renkaiden aiheuttama paine tienpintaan (tai sen pinnan päällä olevaan lumimassaan) jää niin alhaiseksi, ettei se sitten kuitenkaan pidä.

erkki.pulkkinen:
Quote

On juu. 48 tonnin kokonaismassalla suurin sallittu osuus on n. 24 % painosta vetävillä pyörillä (olettaen, ettei vetävia akseleita ole kuin yksi).

Tyhjänä suhteellinen osuus vetopyörillä voi olla vieläkin korkeampi, mutta renkaiden aiheuttama paine tienpintaan (tai sen pinnan päällä olevaan lumimassaan) jää niin alhaiseksi, ettei se sitten kuitenkaan pidä.


Ottakaas huomioon että melko monilla yli 2 akselisilla vetäjillä saa kuormattuna vetoakselille nappia painamalla lisää painoa, jota ei lasketa akselipainoksi ja kaytetään vain silloin kun vetokykyä halutaan. Saatava lisäpaino nykyvehkeillä riippuu ihan siitä miten laite on parametroitu.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page