FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.07.17, 00:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 384 385 [386] 387 388 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465886 times)
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7700 on: 29.12.09, 19:17 »

Niin kuka osui keneen ja millä kulkuneuvolla ja missä ja millon?

Minuakin naurattaa tosiinaan miten yllättävää se on tuo linja-auton pysäkiltä lähteminen aika monelle keskivertoa paljon paremmille kuljettajille, henkilöautojen rattien takana.
Toinen bussikuski pysäkiltä eteen tunkeneen bussikuskin perään Tongue Ei ne bussikuskit tosiaan paljoa kattele kun sieltä pysäkiltä lähtevät, monta kertaa nähnyt kun on auto ollut jo puolessa välissä bussia niin sieltä lähdetään tunkemaan eteen. Ite oppinut väistämään kaukaa noi Tongue
Tumi Hämäläinen

Date Registered: 28.07.06

« Reply #7701 on: 29.12.09, 19:25 »

Vielä tuosta ESP:stä... Ajelin tässä muutama yö sitten TODELLA huonossa kelissä. Moottoritiellä nopeusrajoitus oli 80 km/h, ja autot etenivät yleensä n. 60 km/h. Oma nopeuteni oli HUOMATTAVASTI tuon yli. Muutaman kerran ESP aktivoitui, ja ehkä pelasti ojaansuistumiselta. Eli ihan hyödyllinen keksintö.

Joo, ja oli lupa ajaa lujaa, ennen kuin joku viitsii nalkuttaa... Tongue

En nalkuta, mutta mitä jos sulla ei olisi ollut sitä ESP:tä? Oletko opetellut sen kanssa toimimista ääritilanteissa? Oletko ylipäätään tietoinen, että käyttämässäsi autossa on sellainen (ja mikä sen tehtävä on), ja ajat sitten ikäänkuin turvassa kaikelta pahalta kovaa? Ja, onko suoritettava tehtävä suhteessa riskeihin?

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun meillä on annettu asiaan liittyvää koulutusta.  thmbup

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #7702 on: 29.12.09, 19:28 »

Joo kaks bussia kosautti yhteen aatonaattona, ei sen enempää. Aika liukas alamäki kieltämättä. Tosin ennakoimalla oltaisiin vältytty. Ei siinä muuta onneks sattunu kuin peräänajaneesta tuulilasi tippu alas Cheesy

E:ja tänään papalta oli lähteny auto lapasesta TNT:n terminaalin jyrkässä mutkassa suoraan vastaantulleen bussin nokkaan. Kivasti oli menny henkilöauton keula muusiksi ja tie tukossa hetken aikaa..

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Marko Ryynänen

Date Registered: 05.10.04

« Reply #7703 on: 29.12.09, 19:29 »

Toinen bussikuski pysäkiltä eteen tunkeneen bussikuskin perään Tongue Ei ne bussikuskit tosiaan paljoa kattele kun sieltä pysäkiltä lähtevät, monta kertaa nähnyt kun on auto ollut jo puolessa välissä bussia niin sieltä lähdetään tunkemaan eteen. Ite oppinut väistämään kaukaa noi Tongue

Itsellä ei ole tuota ongelmaa koskaan ollut kun lähestyn pysäkillä olevaa linjuria, jos sillä on ovi auki ja pokaa lappaa ulos / sisään niin ohi mutta jos nään että poka ei liiku niin yleensä jarruvalotkin sammuu ja rohjo lähtee pysäkiltä -> turha tunkea väliin , helppoa, eikö?

-make-
arttula
Former member
« Reply #7704 on: 29.12.09, 19:38 »

En nalkuta, mutta mitä jos sulla ei olisi ollut sitä ESP:tä? Oletko opetellut sen kanssa toimimista ääritilanteissa? Oletko ylipäätään tietoinen, että käyttämässäsi autossa on sellainen (ja mikä sen tehtävä on), ja ajat sitten ikäänkuin turvassa kaikelta pahalta kovaa? Ja, onko suoritettava tehtävä suhteessa riskeihin?

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun meillä on annettu asiaan liittyvää koulutusta.  thmbup

Hyvä pointti. Joo, olen testannut tuon käyttäytymistä liukkaalla kelillä. Tietenkin suuret nopeudet ovat eri asia, mutta noin pääsääntöisesti tiedän, mihin suuntaan auto lähtee, kun käännän rattia. En tosiaan tuudittaudu uskoon, että ESP kaikelta pelastaisi, mutta korjaa kyllä pieniä virheitä nopeammin, kuin niitä ehtii huomaamaan. Ja ainakin ESP:n aktivoitumisen merkkivalo varoittaa liian liukkaasta kelista ja tilannenopeudesta herkästi.
Petri Koivisto

« Reply #7705 on: 29.12.09, 19:40 »

Itsellä ei ole tuota ongelmaa koskaan ollut kun lähestyn pysäkillä olevaa linjuria, jos sillä on ovi auki ja pokaa lappaa ulos / sisään niin ohi mutta jos nään että poka ei liiku niin yleensä jarruvalotkin sammuu ja rohjo lähtee pysäkiltä -> turha tunkea väliin , helppoa, eikö?
Tuon nyt varmaan tyhmempikin tajuaa.. Roll Eyes Mutta kannattaako sen bussin lähteä siinä vaiheessa liikkeelle kun joku on tulossa jo siinä keskiovien kohdalla? No tottakai kannattaa, kakkosekshan se henkilöauto siellä jää... Tongue

Olen ennenkin kertonut, mutta kerrotaan nyt vielä kerran. Aikoinaan kun kuljin itse bussilla kouluun, ja olin kotiin matkalla. Istuin siinä keskiovien "takana" vasemmalla puolella. Näin kun juuri joku pakettiauto oli tulossa ohi, oli siinä mun kohdalla se auto, kun bussi samaan aikaan lähti liikkeelle ja käänsi keulan sinne tielle. Auto joutui ohjaamaan kanttarista ylös puoliksi keskikorokkeelle välttääkseen kolarin bussin kanssa. En tiedä kannattiko, ei varmaan renkaat tykänny hyvää kun tollasesta korkeesta kanttarista vetää kovasta vauhdista ylös Tongue

Tosin kumpi tollasessa tapauksessa sitten on se "syyllinen", bussikuskihan tietty väittäis että mulla oli jo vilkku kauan ja olin jo lähtenyt kun se tuli päin... Tongue

Onhan niillä etuoikeus vissiin sieltä pysäkiltä tulla, mutta järki käteen taas siinäkin hommassa... Roll Eyes

Eikä suinkaan tuo ole ainut tuollainen tapaus, on noita nähty useampikin tollasia läheltäpiti-tilanteita missä bussikuski on meinannut kylkeen ajaa (ei tosin omaan kylkeen)...

Sitten muutama mieleen jäänyt tilanne lisää tuolta viidakosta... liikenteestä siis Tongue

Äsken Jumboon mennessä, tuli joku peelo kutumaasturilla melkein päälle. Ajoin sen perässä ensin, sitten vaihdoin kaistaa taxikaistalle kun olin kääntymässä seuraavasta pois, no olin jo melkein tuon kohdalla kun se kääntyi siihen ihan eteen, vilkkua tais väläyttää kerran siinä vaiheessa kun auto oli jo puoliks mun kaistalla. No, ajoin sitten takas sille keskimmäiselle kaistalle ja vedin tuon ohi, samalla koitin katsoa millainen peelo siellä oli kuskina, mutta mitä vielä, eihän sitä edes näkynyt kun ikkunat täysin lumessa/jäässä/huurussa... Roll Eyes No vähän vaikea se on seurata muuta liikennettä kun ei näe ikkunoista ulos... Tongue Muistetaan siis raaputella ne ikkunat ja harjata lumet auton päältä lähtiessä... näyttää sitäpaitsi todella idioottimaiselta kun auton päällä on 40 senttiä lunta Grin

Sitten vähän samanlainen tilanne, ei tosin sattunut itselle mutta edellä ajavalle. Joku auto peräkärryn kanssa oli liittymässä kehälle, ja oli vaihtamassa kaistaa siihen keskimmäiselle. Meinas sekin mennä suoraan tän toisen päälle. Tai silleen että se peräkärry oli vielä sen takana ajavan auton kohdalla kun oli itse tunkemassa sinne eteen. No takimmainen polki sitten jarrua ja vilkutteli pitkiä siinä että hei hetkinen.
En tiedä oliko kaverilta unohtunut että on peräkärry perässä vai eikö vaan nähnyt sitä autoa siinä vieressä... silloin oli vielä muutenkin huonohko keli... ei ihme että niitä kolareita tulee.

Sitten vielä yks, Jumbon hesen risteyksessä. Meinas nainen jäädä parin edellä ajavan alle. Yllättäen siinä meni ensin citymaasturi ja sen perässä bemari Tongue Eli kääntyvillä oli vihreä, ja samaan aikaan kävelytiellä oli vihreä. No nainen oli jo astumassa tielle kun tämä citymaasturi kurvasi siitä. Nainen jatkoi matkaa (seisoi jo metrin tien puolella) kunnes huomasi että tämä bemarisankari on vielä tulossa siitä. Hyvä ettei varpailta ajanut. Itse luonnollisesti pysähdyin siihen... taas joutui miettimään että ei ***tu mitä idiootteja sitä onkaan... Ja valot vaihtuivat molemmilla samaan aikaan, eli vauhtiakaan ei paljoa ollut.

Kyllä täällä pätee ihan ne kuuluisat viidakon lait... Cool
« Last Edit: 29.12.09, 19:57 by Petri Koivisto »
Marko Ryynänen

« Reply #7706 on: 29.12.09, 19:47 »

Pete, linja-autoakin ajaa ammattimiehet ja "ammattimiehet" , mutta kuten tuossa kirjoitin niin sen linja-auton käyttäytymistä pysäkillä kun seuraa niin voi aika pitkälti välttää tuollaiset tilanteet, eli ei tyhmempikään aina tajua Smiley
( Ymmärrätkö jos linjuri jo pysäkiltä liikkuu, on oireet siitä ollut jo jonkin aikaa havaittavissa, mutta antaa olla ja väistele jatkossakin niitä niin et osu Smiley )

-make-
Petri Koivisto

« Reply #7707 on: 29.12.09, 19:58 »

Pete, linja-autoakin ajaa ammattimiehet ja "ammattimiehet" , mutta kuten tuossa kirjoitin niin sen linja-auton käyttäytymistä pysäkillä kun seuraa niin voi aika pitkälti välttää tuollaiset tilanteet, eli ei tyhmempikään aina tajua Smiley
( Ymmärrätkö jos linjuri jo pysäkiltä liikkuu, on oireet siitä ollut jo jonkin aikaa havaittavissa, mutta antaa olla ja väistele jatkossakin niitä niin et osu Smiley )
Joo toki. Tuohan sanottiin jo autokoulussa, että kun ne dösän ovet menee kiinni ja jarruvalot sammuu niin silloin se yleensä on lähdössä siitä Tongue
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7708 on: 29.12.09, 20:05 »

Poliisin kanta tähän on ihan selvä. Siitä on viime aikoina puhuttu radiossakin ihan poliisin toimesta.

1. Päälle sieltä ei saa lähteä.
2. Jos henkilöauto tai mikä tahansa muu on jo kerinnyt lähtevän bussin vierelle, sillon tämä toinen ajoneuvo saa mennä.
3. Takarenkaan kohdalla syyn voidaan todeta takanatulevan syyksi.
4. Linja-autolle on kuitenkin annettava esteetön kulku pois pysäkiltä.
5. Henkilöautoilijan tai muun ajoneuvon kuljettajan on otettava tämä huomioon lähestyessä pysäkillä olevaa linja-autoa.
6. 60 Kmh rajotukseen tai sen alle, on tilaa anettava ja ennakoitava.
7. 3-4 vilkun väläystä riittää siihen, että vilkku olisi ollut havaittavissa selkeästi. Mikäli sitä ei ole havaittu, syy ei varmaankaan ole linja-auton kuljettajassa.

Kuten täällä on jo sanotukin, hyvin HYVIN pienillä asioilla nuo asiat voi ennakoida todella kaukaa ja helposti, jarruttamatta.
Havannointi, yleinen liikenteen seuraaminen ja riskien tunnistamisella ja ennakoimisella nämä yllättävät tilanteet usein välttää. Pienellä ajatustyöllä.
Sitä ei kuitenkaan tupata harrastamaan sen enempää.

Enemmän kuin usein otetaan vielä lisää vauhtia, jotta siitä kerittäisiin ohi vaikka väistämisen suhteen ei ole epäselvyyttä.
Enemmän kuin usein, vaarannetaan vastaantulijan turvallisuus ajamalla vastaantulevan kaistan kautta JO kaistan puolelle ehtineestä linja-autosta ohi.
Kaikista räkeimmät tapaukset ovat niitä, jolloin linja-auto joutuu JO täysin kokonaan kaistalle päästyään jarruttamaan tai väistämään vierellä kiitävää henkilöautoa sen takia, että ei ole enää vaihtoehtoja kuin väistää ja välttää vakavemmat seuraukset. Ne tilaneet eivät totisest ole hauskoja.

Mikko:
Joskus se ennakointikaan ei riitä, vaikka olet ennakoinut. Joskus 10kmh on liikaa, vaikka olet 300m ennakoinut.
Turha minun alkaa vääntämään rautalangasta asiaa, jotka ovat todenneet olevansa tavallisia henkilöautokuljettajia, joiden ei tarvitse tajuta mitään näistä isoista autoista. Joten se siitä.

Tiedät sen itsekin varsin hyvin, että kaikki on tuola mahdollista. Varmasti uskotkin tai haluat uskoa siihen, ettei me peileihin paljoa katella kun sieltä lähdetään. Usko toki niin, ja kierrä ehdottomasti kaukaa ne ettei vaan tartte 1000kg Citikkaa jarrutella. Se on kuitenkin raskasta saada se taas vauhtiin. Ja ennenkaikkea se aika voittokin. Eihän se käy.
Ja ota ensi kerroilla sitten vielä lisää vauhtia. Kyllä siitä ehtii. Se auttaa myöskin nopeaan ratkaisuun ja eroon koko tilanteesta.

« Last Edit: 29.12.09, 20:12 by Sami Aaltonen »
Marko Ryynänen

« Reply #7709 on: 29.12.09, 20:06 »

Joo toki. Tuohan sanottiin jo autokoulussa, että kun ne dösän ovet menee kiinni ja jarruvalot sammuu niin silloin se yleensä on lähdössä siitä Tongue

Näinhän se tehtiin, mutta valitettavasti aina ei kaikkea oppimaamme käytetä hyväksi liikenteessä.
Luulen että nykyään linjurikuljettajiksi ei mennä "kutsumuksesta" joten ehkä se oma ammattiylpeys ison auton kuljettajana liikenteessä on hanurista.Tämä ehkäpä lähiliikenteen ongelma isoissa kylissä. Mene ja tiedä, mutta onneksi me kauppakasseilla suhaavat konttorirotat ollaan vatasia  Wink

-make-
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #7710 on: 29.12.09, 20:11 »

Ei mulla mitään bussinväistöongelmia ole koskaan ollut Wink Väkisinkin tulee seurattua niiden omituista käytöstä pysäkiltä lähtiessään. Kaikkea tuonne mahtuu. En mä sua syyllistä Cool

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Petri Koivisto

« Reply #7711 on: 29.12.09, 20:12 »

Mene ja tiedä, mutta onneksi me kauppakasseilla suhaavat konttorirotat ollaan vatasia  Wink
Jep, kuten Juhakin sen sanoi Cheesy

Vatasen vikaa... Cool

...tai sitten ei.
Juha-Matti Korvanen

Date Registered: 03.11.01

« Reply #7712 on: 29.12.09, 20:13 »

Näinhän se tehtiin, mutta valitettavasti aina ei kaikkea oppimaamme käytetä hyväksi liikenteessä.
Luulen että nykyään linjurikuljettajiksi ei mennä "kutsumuksesta" joten ehkä se oma ammattiylpeys ison auton kuljettajana liikenteessä on hanurista.Tämä ehkäpä lähiliikenteen ongelma isoissa kylissä. Mene ja tiedä, mutta onneksi me kauppakasseilla suhaavat konttorirotat ollaan vatasia  Wink

Hei muistahan, että Suomessa on muitakin paikkakuntia kun näitä suurempia kaupunkeja missä pyörii vaikka minkälaisia "ammattilaisia" bussien ratissa. Tässä munkin kotikylällä on melkeen kaikki bussifirmat tilausliikennefirmoja ja kuskeina ei ole ulkomaan tuomisia vaan ammatistaan ylpeitä arvostettuja kuljettajia. Itse olen vihannut bussihommia siitä asti kun sen kortin ajoin, mutta nykyään heitän tilauskeikkaa ihan mielelläni myös bussin ratissa. Silloin tällöin... Roll Eyes Paremmin viihdyn rekan ratissa, mutta nyt taantuman tullen olen taipunut välillä bussinkin rattiin.
Tumi Hämäläinen

Date Registered: 28.07.06

« Reply #7713 on: 29.12.09, 20:19 »

Hyvä pointti. Joo, olen testannut tuon käyttäytymistä liukkaalla kelillä. Tietenkin suuret nopeudet ovat eri asia, mutta noin pääsääntöisesti tiedän, mihin suuntaan auto lähtee, kun käännän rattia. En tosiaan tuudittaudu uskoon, että ESP kaikelta pelastaisi, mutta korjaa kyllä pieniä virheitä nopeammin, kuin niitä ehtii huomaamaan. Ja ainakin ESP:n aktivoitumisen merkkivalo varoittaa liian liukkaasta kelista ja tilannenopeudesta herkästi.

ESP-valo syttyy tosiaan aika herkästi, mutta kyllä mulla ainakin perstuntuma sytyttää lampun aivoissa jo suurin piirtein samaan aikaan.  Wink

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Marko Ryynänen

« Reply #7714 on: 29.12.09, 20:29 »

Hei muistahan, että Suomessa on muitakin paikkakuntia kun näitä suurempia kaupunkeja missä pyörii vaikka minkälaisia "ammattilaisia" bussien ratissa. Tässä munkin kotikylällä on melkeen kaikki bussifirmat tilausliikennefirmoja ja kuskeina ei ole ulkomaan tuomisia vaan ammatistaan ylpeitä arvostettuja kuljettajia. Itse olen vihannut bussihommia siitä asti kun sen kortin ajoin, mutta nykyään heitän tilauskeikkaa ihan mielelläni myös bussin ratissa. Silloin tällöin... Roll Eyes Paremmin viihdyn rekan ratissa, mutta nyt taantuman tullen olen taipunut välillä bussinkin rattiin.

Jep, tarkoitin tällä juuri näitä "kirjekurssillabussinrattiin"- kavereita joilla ei Suomen kieli ole oikein hallussa Smiley (jotka sitten työllistetään lähiliikenteeseen esim. pääkaupunkiseudulle) , tosin, voi näistäkin helmiä löytyä.
Itsekkin ajelin linjurilla lamavuosina 90-luvun alussa paikallisliikennettä pääkaupunkiseudulla kun tuolla omalla alalla oli hiljaista, mutta silloin kuljettajilla oli poikkeuksetta leijonapassi taskussa Smiley , silloin riitti työvoimaa ja ulkoimaista ei juurikaan näkynyt ainakaan  pääkaupunkiseudulla.

Edit. Lisätään tähän nyt vielä että kyllä niitä "ammattilaisia" löytyy ihan kotimaisistakin kuljettajista. Mutta kyllä tuolla alalla on ammattitaitoisiakin kuljettajia ettei kirjoituksestani nyt saa käsitystä että koko ammattikunnan dissaan.

« Last Edit: 29.12.09, 20:46 by Marko Ryynänen »

-make-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7715 on: 29.12.09, 20:48 »

Kyllä minun autossa huomaa jo hyvän tovin aiemmin persiissä sen liukkauden jne., ennenkuin ESP alkaa puuttumaan peliin. Luulisin, että näin on jokaisessa ESP-autossa. Liian aikaisin peliin puuttuva järjestelmä olisi ainakin minun järjen mukaan ennemmin haittatekijä, kuin turvallisuustekijä...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #7716 on: 29.12.09, 21:53 »

4. Linja-autolle on kuitenkin annettava esteetön kulku pois pysäkiltä.
5. Henkilöautoilijan tai muun ajoneuvon kuljettajan on otettava tämä huomioon lähestyessä pysäkillä olevaa linja-autoa.

Linja-autolle on annettava esteetön kulku pysäkiltä, jos linja-auto osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle. Jos suuntamerkki ei pala, ei muun ajoneuvon kuljettajan ole välttämätöntä ottaa linja-autoa huomioon sen erityisemmin. Säädös nimenomaisesti sanoo, että ajokaistalla kulkevan auton on vähennettävä nopeutta kun vilkulla osoitetaan aikeet, ei ennemmin.

Huolimatta tästä, linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin TLL 35 §:ssä säädetään. Linja-auton kuljettajan vastuun tulee luonnollisesti olla tilanteessa henkilöauton vastuuta suurempi. Linja-autolla kun ei ole minkäänlaista etuajo-oikeutta, vaan henkilöautolla on velvollisuus antaa sille tilaa. Se, että henkilöauto jättää antamatta tilaa, ei millään lailla oikeuta aiheuttamaan vaaratilannetta. Vastuuta on paljon sillä, joka ajaa raskaamman ajoneuvoluokan ajoneuvoa ja jolla toiminnassa pitäisi olla mukana ammattimaisuus.

35 § 2 mom: Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

Kuten täällä on jo sanotukin, hyvin HYVIN pienillä asioilla nuo asiat voi ennakoida todella kaukaa ja helposti, jarruttamatta.

Ja vielä helpompi siihen olisi vaikuttaa bussin ratista.

3. Takarenkaan kohdalla syyn voidaan todeta takanatulevan syyksi.

Ja milläköhän perusteella? Minä olen muuten ajanut pysäkiltä eteen tunkeneen bussin perään ja se meni bussikuskin syyksi, kuten kuuluikin.
« Last Edit: 29.12.09, 21:59 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
arttula
Former member
« Reply #7717 on: 30.12.09, 09:20 »

ESP-valo syttyy tosiaan aika herkästi, mutta kyllä mulla ainakin perstuntuma sytyttää lampun aivoissa jo suurin piirtein samaan aikaan.  Wink

Joskus vaan on pakko ajaa hieman lujempaa, jolloin ESP -valo on ihan hyvä muistutus kuolevaisuudesta. Smiley
jranki
Former member
« Reply #7718 on: 30.12.09, 13:58 »

7. 3-4 vilkun väläystä riittää siihen, että vilkku olisi ollut havaittavissa selkeästi. Mikäli sitä ei ole havaittu, syy ei varmaankaan ole linja-auton kuljettajassa.
No vilkuttakaa sit kans. Ainakin täällä tälpuol jokke vilkku on kortilla. Kiva odotella pysäkillä kun ei tiedä onko kuski nähnyt kun ei näy vilkkua eikä vauhtikaan hidastu. (on heijastimet ja kevätjuhlaliikkeitä tehty ettei siitä ole kiinni havainnointi) Sitten kun keula on jo pysäkillä niin vilkku saattaa vilahtaa kerran. Pysäkiltä lähtiessä sama homma.

Kaikista räkeimmät tapaukset ovat niitä, jolloin linja-auto joutuu JO täysin kokonaan kaistalle päästyään jarruttamaan tai väistämään vierellä kiitävää henkilöautoa sen takia, että ei ole enää vaihtoehtoja kuin väistää ja välttää vakavemmat seuraukset. Ne tilaneet eivät totisest ole hauskoja.
Ei ole hauskoja ei kun 80km/h alueella tungetaan eteen ilman vilkkua tai kaupungissa pysäkiltä suoraan vasemmalle kaistalle jälleen ilman vilkkua vaikka ko. linja ei käänny seuraavasta vasempaan. Jälkimmäisessä tapauksessa tuli osuma, ensimmäisessä onneksi ei.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7719 on: 30.12.09, 14:15 »

Sanoo Aaltonen mitä tahansa, niin kyllä bussikuskit käyttää tuota "etuajo-oikeuttaan" härskisti hyväksi. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Toiset "varaamalla tien" pistäen vilkun aivan liian aikaisin päälle ja toiset vaan härskisti lähtevät työntämään eteen, vaikka auto on jo rinnalla. Ja jotkut jopa ilman vilkkua...

Mun mielestä jos kuskit ei osaa toimia yhtenäisesti ja muuta liikennettä ajatellen, niin koko käytännöstä tulisi luopua ja bussit odottakoon pysäkillä vuoroaan. Eipä olisi ainakaan kenellekkään epäselvää, miten homma toimii...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 384 385 [386] 387 388 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1