FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.05.17, 07:24

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 386 387 [388] 389 390 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1452014 times)
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7740 on: 30.12.09, 19:55 »

No haista herrä täydellinen kuljettaja jo kimpullinen kukkasia noiden kommenttiesi kanssa.  Tongue Tai lue niitä sitten vaikkapa uudestaan, kun se herne on taas tullut pois sieltä nenästä. Jos tuolla tavalla kiivastelet siellä auton ratissa, niin en kyllä kyytiin uskaltaisi tulla.

Ps. ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön  Roll Eyes

Enkä haista koska ei ole hernettä nenässä. Koitan nyt vaan jotain kertoa, mitä se nyt joskus vaan on se homma.

Oikeasti, siis joskus tuntuu ja näyttää siltä, että se on ihan sama millon sen vilkun laitat päälle, sillä ei ole merkitystä. Ohi tullaan ja kylkeä viistetään, vauhtia otetaan lisää ja kiilataan; kaikki tai ei mitään, mutta ohi pitää päästä ja ekana valoihin odottamaan. Laitoit sen ajoissa imoittaeksesi lähtöaikeista kun ovet menevät kiinni; ei malteta odottaa vaan mennään sitten 3s odottelun jälkeen väkisin ohi vaikka olet jo lähtenyt siinä vaiheessa liikkeelle ja olet kaistalle siirtymässä.
Oikeasti, se on ihan uskomatonta toisinaan. EI siinä voi kun ihmetellä.
Usko tai älä.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7741 on: 30.12.09, 20:02 »

Oikeasti, se on ihan uskomatonta toisinaan. EI siinä voi kun ihmetellä.
Usko tai älä.

Täytyy kyllä sanoa, että välillä on ihan uskomatonta kuinka bussia ajavat ammattilaiset ajavat. Pysäkiltä lähdetään suoraan vasemmalle kaistalle. Ihan kuin pysäkiltä lähteminen oikeuttaisi siellä vasemmalla kaistalla ajavan yli ajamisen. Pysäkiltä lähdetään ilman vilkkua ja katsotaan vain persesilmällä tuleeko takaa autoja. Harmi vain että sekin silmä näkee vain penkin. Vaihdetaan kaistaa ihan normaalilla tiellä, toki tällä kertaa vilkun kanssa, suoraan kylkeen. Lukkojarrutus ja ABS taisi pelastaa osumalta. Jarrutetaan pysäkille niin että etupyörä kolahtaa kivetykseen ja nokka hyppää ajoradalle takaisin. Lähdetään pysäkiltä toisen linjurin perästä ja meinataan kolaroida kun se edessä olevakin meinää lähtee.

Ja tämä kaikki viikon sisällä. Voisin melkein olla varma, että pikkuautoilijatkin kunnioittaisivat busseja paljon enemmän liikenteessä jos näkyisi edes pientä kunnioitusta muita liikkujia ja edes liikennesääntöjä kohtaan.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7742 on: 30.12.09, 20:05 »

Enkä haista koska ei ole hernettä nenässä. Koitan nyt vaan jotain kertoa, mitä se nyt joskus vaan on se homma.

No siltä se vaikuttaa, että on, kun heti alkaa armoton puolustelu ja muiden aliarvioiminen. Ei anna kovin ammattitaitoista kuvaa...

Quote
Oikeasti, siis joskus tuntuu ja näyttää siltä, että se on ihan sama millon sen vilkun laitat päälle, sillä ei ole merkitystä. Ohi tullaan ja kylkeä viistetään, vauhtia otetaan lisää ja kiilataan; kaikki tai ei mitään, mutta ohi pitää päästä ja ekana valoihin odottamaan.
Oikeasti, se on ihan uskomatonta toisinaan. EI siinä voi kun ihmetellä.
Usko tai älä.

Enhän minä ole väittänytkään, etteikö kaikkea mahdollista tapahtuisi. Kyllä me maalaisetkin autoillaan. Joskus jopa pääkaupunkiseudulla. Mutta jos kaikki aika menee kanssa-autoilijoiden töppöilyjen rekisteröimiseen, niin ei ihmekkään, jos ei kohta näe muuta, kuin töppöilyä Tongue

Jos bussikuskit ajaisivat yhteneväisesti, eivätkä lähtisi isoilla autoillaan kostamaan muiden töppäilyjä, niin varmasti saisitte ymmärrystä myös muilta...

Quote
Laitoit sen ajoissa imoittaeksesi lähtöaikeista kun ovet menevät kiinni; ei malteta odottaa vaan mennään sitten 3s odottelun jälkeen väkisin ohi vaikka olet jo lähtenyt siinä vaiheessa liikkeelle ja olet kaistalle siirtymässä.

Tuo kuvastaa täydellisesti sitä, mistä olen tässä koko ajan yrittänyt toitottaa. Kun on iso auto alla, liian moni kuski luulee omistavansa koko tien. Etkä taida tuon kommentin perusteella tehdä poikkeusta sinäkään. Ei se vilkku ole mitään tien varaamista varten. Pitäisi sinunkin ammattikuskina tietää, että jo taajamanopeuksissa sen kolmen sekunnin aikana ehtii tapahtumaan vaikka ja mitä. Siinä ehtii ajaa monta autoa sinun ohi ilman, että niiden tarvitsee ruveta arpomaan, että tuleekohan se sieltä nyt vai viidestoista päivä. Se vilkku pistetään päälle silloin, kun ollaan 100% valmiina lähtemään ja liikkeelle lähdetään sitten, kun se takaa tuleva auto antaa sinulle tietä, kuten laki määrää...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7743 on: 30.12.09, 20:15 »

Jarrutetaan pysäkille niin että...
Hehe, tuli tästä mieleen eräs juttu jonka aikoinaan netistä luin Grin Joku oli istunut bussin kyydissä, ja kuski oli jokaiselle pysäkille ajanut miljoonaa ja sitten tehnyt tyyliin lukkojarrutuksen siihen, niin että matkustajat lentelivät penkeistään Grin Noh, vähän aikaa matkustaja (nuorehko nainen) oli sitten ihmetellyt että mikä helv**** kuskia vaivaa kun jokaisella pysäkillä sama homma. No hetkeä myöhemmin taas sama juttu että ajetaan täysillä siihen pysäkille ja sitten lukkojarrutus. Tämän jälkeen tyttö oli huutanut kuskille jotain että "Tuleeko nää v*tun pysäkit sulle jotenkin yllätyksenä aina vai mikä se ongelma siellä on?!!"  Grin Grin
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7744 on: 30.12.09, 20:58 »

Taas tätä perus bussitarinaa. Kummmallista kun mulla ei ole mitään ongelmia niiden kanssa, vaikka ajan työkseni. Eiköhän molemmissa osapuolissa ole vikaa.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7745 on: 30.12.09, 21:25 »

Taas tätä perus bussitarinaa. Kummmallista kun mulla ei ole mitään ongelmia niiden kanssa, vaikka ajan työkseni. Eiköhän molemmissa osapuolissa ole vikaa.

Varmasti on vikaa kummassakin.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7746 on: 30.12.09, 21:29 »

Varmasti on vikaa kummassakin.

Eikä kait kukaan ole mitään muuta väittänytkään  Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
olli.k
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7747 on: 30.12.09, 21:48 »

Onneksi Helsinkiin toteutetaan ilmeisesti ne 24h Bussikaistat pääväylille.


Tuo ympärivuorokauden bussikaista on yksi maailman huonoimmista ideoista pääkaupungin liikenteen sujuvuuden kannalta. Ymmärrän sen että pidetään päivällä rajattuna kaistan käyttö mutta, että illalla ja yöllä olisi sama tilanne. Ei mitään järjen häivääkään, ainoa mitä tuolla saavutetaan on ruuhka ruuhka-ajan ulkopuolellekin. Jos bussit ei pysy aikataulussa ilman tuommoista ratkaisua on aika mennä liikennöitsijöiden ja ytv:n itseensä aikataulujen suhteen. (Tosin sitä niiden pitäisi jo nykyyän muutenkin mennä, kilpailutus on tuhonnut toimivat lähiliikenne ratkaisut. Seuraavaksi vielä kun saavat lähijunat kilpailutettua niin avot, ollaan varmaan takasin höyryjunissa.)

Tämmöisiä mietteitä tällä kertaa sohvan pohjalta, hauskoja vuoden vaihteita foorumin porukalle  thmbup

-Olli
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7748 on: 30.12.09, 22:24 »

Tuosta tulikin mieleen yksi bussi, joka ajoi kolmikaistaisella tiellä keskimmäistä kaistaa, vaikka oikealla kaistalla olevalla pysäkillä pysähdytään usein. Joutui sekin bussi pysähtymään siihen pysäkille ja sitä ennen jäi kaistan tukkeeksi, kunnes pysäkillä ollut bussi ja sen perässä tullut auto liikkui pois tieltä. Pari kaistaa oli bussien tukkimana.
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7749 on: 30.12.09, 22:41 »

Kaipa näitä bussikuskejakin on joka lähtöön, kuten meitä tavallisiakin kuolevaisia. Toiset osaavat ottaa huomioon muun liikenteen, ja silti pysyä jumalaisessa aikataulussaan. Ja sitten on niitä, jotka kiilaavat muiden edelle, ja aiheuttavat verenpaineiden nousuja ja muita vaaratilanteita. Sama koskenee myös taksikuskeja - asia, josta en edelleenkään ole silti varma. Tongue

Mutta onneksi joukossamme on täällä erehtymätön autoilija, joka korjaa väärät luulomme bussikuskien suhteen. thmbup
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7750 on: 30.12.09, 22:57 »

Kaipa näitä bussikuskejakin on joka lähtöön, kuten meitä tavallisiakin kuolevaisia. Toiset osaavat ottaa huomioon muun liikenteen, ja silti pysyä jumalaisessa aikataulussaan. Ja sitten on niitä, jotka kiilaavat muiden edelle, ja aiheuttavat verenpaineiden nousuja ja muita vaaratilanteita. Sama koskenee myös taksikuskeja - asia, josta en edelleenkään ole silti varma. Tongue

Mutta onneksi joukossamme on täällä erehtymätön autoilija, joka korjaa väärät luulomme bussikuskien suhteen. thmbup

Olen ajanut bussilla pääosin vain tilausliikennettä, mutta olen myös ajanut muutaman hassun kerran linjaa, jossa oli aikataulut ja linjan pituus oli n. 600 km. Jo heti ensimmäisellä kerralla (vaikka en ollut reittiä koskaan ajanutkaan) pysyin hyvin tiukassa aikataulussa ja ihan varmasti huomioin muun liikenteen vähintäänkin hyvin. Moni pysähdyspaikkakunta oli ennalta tuntematon ja piti siinä yrittää löytää paikallisista keskustista samalla linja-autoasemat pelkkien suullisten ohjeiden perusteella. En ymmärrä mikä siinä linja-auton kuljettamisessa on muka niin vaikeaa. Itse opetan päätyönäni kuljetusalaa ja käyn vain silloin tällöin heittämässä bussikeikkaa ja silti homma on on mennyt aina hyvin ja ongelmitta. Samoten firman vaatiman kirjallisen palautteen pyytäminen asiakkailta on ollut hyvin positiivista. Ehkä joillekin ei vaan sovi ammattikseen ajaminen... Roll Eyes Ja parempi kokemus mulla on rekkahommista ja ne ei aina menekään ihan heittämällä, toisin kuin bussilla käydyt reissut...
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7751 on: 30.12.09, 22:58 »

Kaipa näitä bussikuskejakin on joka lähtöön, kuten meitä tavallisiakin kuolevaisia. Toiset osaavat ottaa huomioon muun liikenteen, ja silti pysyä jumalaisessa aikataulussaan. Ja sitten on niitä, jotka kiilaavat muiden edelle, ja aiheuttavat verenpaineiden nousuja ja muita vaaratilanteita.
Tuntuu hieman että nämä kiireisemmät kuljettajat ovat röökimiehiä, joilla on kiire kiskoa sitä syöpäkäärylettä päättärillä...itse en ota mitään ressiä aikatauluista...

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7752 on: 31.12.09, 02:44 »

Etkä taida tuon kommentin perusteella tehdä poikkeusta sinäkään. Ei se vilkku ole mitään tien varaamista varten. Pitäisi sinunkin ammattikuskina tietää, että jo taajamanopeuksissa sen kolmen sekunnin aikana ehtii tapahtumaan vaikka ja mitä. Siinä ehtii ajaa monta autoa sinun ohi ilman, että niiden tarvitsee ruveta arpomaan, että tuleekohan se sieltä nyt vai viidestoista päivä. Se vilkku pistetään päälle silloin, kun ollaan 100% valmiina lähtemään ja liikkeelle lähdetään sitten, kun se takaa tuleva auto antaa sinulle tietä, kuten laki määrää...

....Se mitä yritin sanoa oli se, että jos takana tuleva henkilöauto hiljentää väistääkseen, odottaa 2-3 sekunttia ja sen jälkeen ei väistäkkään, vaan menee kylkeä hipoen ohi kun aika tuli täyteen ja kiire pukkaa päälle. Jos 2-3 sekunttia on liikaa odottaa, niin se vasta hupasaa onkin; Etenkin jos ensiksi olet melkeen pysähtynyt väistääksesi juuri lähtevää linja-autoa.  Cheesy

No olen sanonut tämän täällä ennenkin ja sanon sen taas kerran; täällä on mua kovempia ammattilaisia joka ikinen kerta kun tästä aiheesta on juttua. Itse näemmä en työkseni bussia aja kun näitä juttuja lukee. Minä en tiedä mitään todellisuudesta asian suhteen; te muut tiedätte paljon paremmin; joka ikinen kerta.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5213
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7753 on: 31.12.09, 07:57 »

Ei kiire ole mikään tekosyy. Joskus kaikille tulee tilanteita, että ei yksinkertaisesti ole päässyt lähtemään aiemmin... Sen sijaan se sitä seuraava ylinopeus on kuljettajan tietoinen valinta, joka ei kuitenkaan ole mikään oikeutus...

On toki tapauksia, joissa tulee yllättäen "oikeasti" kiire. Niille ei mahda mitään, mutta ne ovat myös yleensä harvinaisia. Ne voisi oikeastaan rinnastaa hälytysajoon esimerkkinä vaikka tilanne, jossa vaimo pitää viedä niin äkkiä synnytyslaitokselle, että edes abulanssia ei ehdi tilata (Suomen syrjäseuduilla se onkin lähinnä teoreettinen vaihtoehto).

Monille ja usein "kiire" on asennekysymys. Eräs sukulaiseni tulee aina myöhässä tai viimetipassa joka paikkaan ja hänellä on aina kiire. Minulla ei juuri koskaan.

 Wink

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7754 on: 31.12.09, 08:54 »

....Se mitä yritin sanoa oli se, että jos takana tuleva henkilöauto hiljentää väistääkseen, odottaa 2-3 sekunttia ja sen jälkeen ei väistäkkään, vaan menee kylkeä hipoen ohi kun aika tuli täyteen ja kiire pukkaa päälle. Jos 2-3 sekunttia on liikaa odottaa, niin se vasta hupasaa onkin; Etenkin jos ensiksi olet melkeen pysähtynyt väistääksesi juuri lähtevää linja-autoa.  Cheesy

Sinä et nyt ymmärrä pointtia alkuunkaan. Tai sitten katsot sitä vain omalta (itsekkäältä) kantiltasi. Mikä oikeus, ja ennen kaikkea tarve, sinulla on pistää se henkilöauto odottamaan tyhjänpanttina sekuntikaupalla? Jos tällaista toimintaa ei bussikuskien toimesta harjoitettaisi, niin ehkä sillä henkilöautoilijallakaan ei palaisi käämit, eikä hänen tarvitsisi lähteä runttaamaan eteen, kun ei se bussi sieltä tullutkaan vaikka vilkulla niin indikoi. Jos se vilkku pistetään päälle vasta siinä vaiheessa, kun oikeasti on valmis lähtemään, niin ei tule sellaisia tilanteita, että kenenkään toisen tarvitsisi arpoa, milloin se bussi oikeasti lähtee.

Myönnä pois, eikö tässä olekin totuuden siemen?

Quote
No olen sanonut tämän täällä ennenkin ja sanon sen taas kerran; täällä on mua kovempia ammattilaisia joka ikinen kerta kun tästä aiheesta on juttua. Itse näemmä en työkseni bussia aja kun näitä juttuja lukee. Minä en tiedä mitään todellisuudesta asian suhteen; te muut tiedätte paljon paremmin; joka ikinen kerta.

Tuskin kukaan täällä on sanonut olevansa parempi bussikuski, kuin sinä. Ota ne marttyyrilasit pois silmiltä, niin todellisuuskuvakin näkyy kirkkaampana. Ei näissä ainaisissa väittelyissä ole kyse siitä, että kukaan väittäisi olevansa toista parempi. Toisinaan sun kirjoitustyyli vain on sellainen, että siihen on helppo/pakko puuttua.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7755 on: 31.12.09, 11:04 »

Isäukkoni opasti nuorempia linja-auton kuljettajia pysäkiltä lähtemisessä (60km/h alueella), että kun matkustajat ovat sisällä, ja istumassa tai täydemmässä bussissa vakaasti seisomassa tolpassa kiinni, ja kun ovi on kiinni, vilkku vasempaan, samalla keskittynyt vilkaisu peiliin, ja jos sieltä takaa ollaan tulossa perän tuntumassa, odotellaan se pari sekkaa, että ehtii takaatulija ohittaa turvallisesti, ellei näytä hiljentävän. Peilistä näkee hyvin, onko takaatulija aikeissa antaa tietä. Jos tumpelo taas kiihdyttää ehtiäkseen edelle, annetaan mennä, eikä työnnetä pysäkiltä väkisin sekaan aiheuttamaan vaaratilannetta. Aikataulut ovat toisinaan kireät, mutta jos se ei kestä muutamien sekuntien viiveitä, niin sitten pitää bussiyhtiöiden liikennesuunnittelijoiden muuttaa aikatauluja. Paikallisliikenteessä, jossa pysäkkejä on paljon, viivettä saattaa tulla enemmänkin, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Huonot keliolosuhteet vielä korostavat asiaa. Toisten huomioonottaminen ja liikennesääntöjen noudattaminen on tietenkin kaiken a ja o.

Isäni sai aikoinaan muutettua kaukoliikenteen aikatauluja väljemmäksi kertomalla, että hyvällä kelillä ja juuri ja juuri koko ajan rajoitusten mukaan ajettaessa pysytään aikataulussa, mutta se on hypoteettinen tilanne. Muu liikenne, keliolosuhteet ja pysähdykset vaikuttavat aikataulussa pysymiseen. Eräs liikennesuunnittelija totesi isälleni, että sitten pitää ajaa aikataulua kiinni, jos näyttää siltä, ettei ehditä tietyllä marginaalilla. Siihen isäni totesi, ettei aja ylinopeutta sen vuoksi. Aikataulua väljennettiin, mutta silti toisinaan oltiin myöhässä, joskus rankastikin.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7756 on: 31.12.09, 12:19 »

Isäni sai aikoinaan muutettua kaukoliikenteen aikatauluja väljemmäksi kertomalla, että hyvällä kelillä ja juuri ja juuri koko ajan rajoitusten mukaan ajettaessa pysytään aikataulussa, mutta se on hypoteettinen tilanne. Muu liikenne, keliolosuhteet ja pysähdykset vaikuttavat aikataulussa pysymiseen. Eräs liikennesuunnittelija totesi isälleni, että sitten pitää ajaa aikataulua kiinni, jos näyttää siltä, ettei ehditä tietyllä marginaalilla. Siihen isäni totesi, ettei aja ylinopeutta sen vuoksi. Aikataulua väljennettiin, mutta silti toisinaan oltiin myöhässä, joskus rankastikin.

Ongelman tuottavatkin nämä sankarit, jotka viisveisaavat niin nopeusrajoituksistakin kuin (ja/tai) työ-, ajo- ja lepoajoista ihan vaan siksi, että joku fokking aikataulu sanoo jotain.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7757 on: 31.12.09, 18:20 »

Näinhän se on. Ehkä nykyään saa potkut jos ei suostu noudattamaan aikataulua. Keinolla millä hyvänsä.  thmbdn

Isäni ei saanut potkuja kieltäydyttyään ajamasta ylinopeutta. Silloin ehkä vielä ymmärrystä riitti puolin ja toisin. Aikaa on tosin kulunut jo pari-kolme vuosikymmentä. Ehkä taas törmätään siihen samaan vanhaan fraasiin, että aika ja liikennekulttuuri, ihmisten käyttäytyminen ja ympäristö ovat muuttuneet. No, ehkä näin on, mutta sitä suuremmalla syyllä olisi osattava ottaa huomioon muutkin tiellä liikkujat. Sellainen sarvikuonomeininki ei oikein istu liikenteeseen(kään), siinä voi mennä henki. Jos ei itseltä, niin joltain muulta. Ja tämän pitäisi koskea kaikkia tiellä liikkujia, ja ajattelemisen aihetta voisi työntää tuonne liikenneyhtiöiden liikennesuunnittelijoiden suuntaankin. Aika isoin kirjaimin!

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7758 on: 31.12.09, 18:24 »

Ongelman tuottavatkin nämä sankarit, jotka viisveisaavat niin nopeusrajoituksistakin kuin (ja/tai) työ-, ajo- ja lepoajoista ihan vaan siksi, että joku fokking aikataulu sanoo jotain.

Ja niin kauan kun näin on, ongelmia (ja vammoja) tulee. Kyllä kuljettajien yhdistyksen tai työsuojeluvaltuutetun pitäisi ryhtyä jo kovemman luokan toimiin jos tällainen (mahdottomassa) aikataulussa kiinni pysyminen on jotenkin yhtiön kannalta asetettu primääriseksi tavoitteeksi.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7759 on: 31.12.09, 21:10 »

Sinä et nyt ymmärrä pointtia alkuunkaan. Tai sitten katsot sitä vain omalta (itsekkäältä) kantiltasi. Mikä oikeus, ja ennen kaikkea tarve, sinulla on pistää se henkilöauto odottamaan tyhjänpanttina sekuntikaupalla? Jos tällaista toimintaa ei bussikuskien toimesta harjoitettaisi, niin ehkä sillä henkilöautoilijallakaan ei palaisi käämit, eikä hänen tarvitsisi lähteä runttaamaan eteen, kun ei se bussi sieltä tullutkaan vaikka vilkulla niin indikoi. Jos se vilkku pistetään päälle vasta siinä vaiheessa, kun oikeasti on valmis lähtemään, niin ei tule sellaisia tilanteita, että kenenkään toisen tarvitsisi arpoa, milloin se bussi oikeasti lähtee.

Myönnä pois, eikö tässä olekin totuuden siemen?

Tuskin kukaan täällä on sanonut olevansa parempi bussikuski, kuin sinä. Ota ne marttyyrilasit pois silmiltä, niin todellisuuskuvakin näkyy kirkkaampana. Ei näissä ainaisissa väittelyissä ole kyse siitä, että kukaan väittäisi olevansa toista parempi. Toisinaan sun kirjoitustyyli vain on sellainen, että siihen on helppo/pakko puuttua.

Ei ole tarvetta pistää odottamaan. Näin talvisin; saattaa olla ihan siitä kyse; ettei sieltä yksinkertaisesti pääse ripeästi liikkeelle ja seurauksena takana tulevat joutuvat odottamaan, elleivät sitten keksi idiotismin ja lähtevät ohi.

Mutta; juurihan sanoit, että se tilan varaaminen on väärin, mutta samaan lauseeseen eksyi teksti, että vilkku tulee niin myöhään, että siihen ei ehdi reagoida ja samantien jo lähdetään. ELi miten se sitten pitää tehdä, jos sitä tilaa ei saa pyytää paikallaan ollessaakaan 3-5 vilkun vilkautuksen vertaa, jottei takana tuleva joudu pysähtymään ja odottamaan, että bussi lähtee liikkeelle?
Eli vilkku siinä vaiheessa kun ovet on kiinni ja pysäkkijarru irrottaa, eli se vilkku ehtii napsahtamaan kerran kun auto on jo lähdössä pois. Eli minun mielestäni takana tuleville jää tällöin aika vähän aikaa huomioida tämä vilkku?
Eikö ole parempi antaa sen 3-5 kertaa vilkkuttaa samalla kun ovet menee kiinni auton ollessa paikallaan; ilmoittaa lähtöaikeensa; kuin ampua sieltä suoraan heti kun on valmis lähtemään?
AIniin, mutta.................tarkoitit varmaan sitten niin, että kun ovet on kiinni, laittaa sen vilkun ja sitten vasta odottaa sen 3-5 vilkun relettä ja sitten lähtee? Vai miten tässä nyt tätä tarkoitettiin?
Hmm mites tuo toimii sillon kun sitten siinä odotellaan valmiina liikkeelle lähtiessä 2-4 bussin ollessa takana, että odotat nyt sitten sitä siinä, että se vilkku on tikittänyt 3-5 kertaa; jotta voit lähteä liikkeelle. Aika hankalalta kuullostaa, ja tiedän sen olevan sitä myös.

Sille ei voi mitään; jos takana tuleva henkilöautoilija on niin pönttö, ettei älyä miettiä tai ennakoida tai ajatella tai huomioida. Minä en sille mitään voi sen enempää, jos olen oikeaoppisesti pysäkiltä varovaisuutta noudattaen ja olettaen takana tulevan liikenteen olevan ajan tasalla.
Jos sielä äkkijarrutuksia joudutaan tekemään kun huomio on vaikkapa kännykässä tai monisteissa tai navigaattorissa sen sijaan, että seurattaisiin liikennettä. Tai ajetaan putkinäöllä vailla ajatusta. Sillekään en voi yhtään mitään, jos 3-4 auton letka ajaa toisissaan niin kiinni, että siinä on tuurista kiinni ettei pelti rytise. Sillekään en mahda mitään, jos rekan takana ajetaan 1s etäisyyksillä ja se tulee yllätyksenä se bussi sielä pysäkillä; vaikka se ei edes liikkuisi vielä vilkusta huolimitta.

Niin, puututaan asioihin, joista ei ole metriäkään tai tuntiakaan kokemusta. Tietämystä kyllä monella "bussia vuosikymmeniä" ajaneilla näyttää olevan, vaikka ajokortista D-kirjain puuttuukin. Silti asiat tiedetään paremmin kuin esimerkiksi, minä.
Oli tuola asiasta huomauttamista ja ideoitakin ja mietteitä, mutta käytäntö on sitten iha eri asia kun teoria, aina.
Pages: 1 ... 386 387 [388] 389 390 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1