FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 12:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 387 388 [389] 390 391 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470601 times)
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7760 on: 31.12.09, 21:34 »

Eikö ole parempi antaa sen 3-5 kertaa vilkkuttaa samalla kun ovet menee kiinni auton ollessa paikallaan; ilmoittaa lähtöaikeensa; kuin ampua sieltä suoraan heti kun on valmis lähtemään?

Hmm mites tuo toimii sillon kun sitten siinä odotellaan valmiina liikkeelle lähtiessä 2-4 bussin ollessa takana, että odotat nyt sitten sitä siinä, että se vilkku on tikittänyt 3-5 kertaa; jotta voit lähteä liikkeelle. Aika hankalalta kuullostaa, ja tiedän sen olevan sitä myös.

Sille ei voi mitään; jos takana tuleva henkilöautoilija on niin pönttö, ettei älyä miettiä tai ennakoida tai ajatella tai huomioida. Minä en sille mitään voi sen enempää, jos olen oikeaoppisesti pysäkiltä varovaisuutta noudattaen ja olettaen takana tulevan liikenteen olevan ajan tasalla.

Ei kannata olettaa mitään, vaan tarkkailla taustapeilistä sen vilkun laittamisen jälkeen miten siellä porukka ryntää. Kyse ei ole vilkun releen sykähdyksistä 3-5 kertaa, ei sekunneista, ei busseista takana, vaan siitä, että tsekkaa peilistä ja osaa arvioida takaa tulevat ohjukset, ja tietenkin jättää tietty marginaali.  thmbup

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7761 on: 31.12.09, 21:41 »

Ei kannata olettaa mitään, vaan tarkkailla taustapeilistä sen vilkun laittamisen jälkeen miten siellä porukka ryntää. Kyse ei ole vilkun releen sykähdyksistä 3-5 kertaa, ei sekunneista, ei busseista takana, vaan siitä, että tsekkaa peilistä ja osaa arvioida takaa tulevat ohjukset, ja tietenkin jättää tietty marginaali.  thmbup

Näinhän se on joo. Mutta sellanen "maalaisjärki" sääntö tuo 3-5 vilautusta on joka tapauksessa. Siinä ajassa sen tulisi olla havaittu ihan 100 varmasti.
Jos ei ole, niin sitten syy ei varmasti ole siinä bussissa enää.
En tätä pysäkiltä lähtö operaatiota ala kirjoitamaan sen enempää. Eiköhän siinäkin maalaisjärki ole ihan hyvä termi käytettäväksi.

Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7762 on: 31.12.09, 21:51 »

Näinhän se on joo. Mutta sellanen "maalaisjärki" sääntö tuo 3-5 vilautusta on joka tapauksessa. Siinä ajassa sen tulisi olla havaittu ihan 100 varmasti.
Jos ei ole, niin sitten syy ei varmasti ole siinä bussissa enää.
En tätä pysäkiltä lähtö operaatiota ala kirjoitamaan sen enempää. Eiköhän siinäkin maalaisjärki ole ihan hyvä termi käytettäväksi.

Kyllä, ehdottomasti maalaisjärki on se mitä tässä pitää käyttää. Mutta, jos se maalaisjärki sanoo, että 3-5 vilautusta, ja saa lähteä pysäkiltä ilman että edes vilkaisee taustapeiliin, ei valitettavasti toimi. Siis, SE maalaisjärki.

Kuten sanoin, ei pidä olettaa mitään, vaan tsekata se taustapeili, ja jättää pelivaraa.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7763 on: 01.01.10, 00:30 »

Quote from: Sami Aaltonen
Eli vilkku siinä vaiheessa kun ovet on kiinni ja pysäkkijarru irrottaa ...
... 3-5 vilkun vilkautuksen ..... 3-5 kertaa vilkkuttaa .... 3-5 vilkun relettä ...

Laskisin tuon vilkkujen laskennan typeryydeksi kuten kaiken muunkin täsmäohjeistuksen auton ajamiseen, kuljettaja tekee ratkaisut omien aivojensa mukaan ja käyttää kaikkia aistejaan lähdetietoina näille aivoille. Jokainen liikkeelle lähtö ja jokainen ajometri on erilainen liikenteessä eikä kahta samanlaista tule (hieman kärjistettynä).

Samaa typeryyttä käyttää toki lakien ja asetusten säätäjä, koska eihän muuten voida ketään rangaista jos ei voi verrata kirjoitettuun tekstiin.
Vertauksena erittäin hyvin tämä raskaan ajoneuvon kuljettajan ajoaikalaki, joka olettaa että 4h30min päästä kuljettaja menettää tajuntansa, minuuttikin yli niin sakkoa paukkuu eikä tulkinnan varaa ole. Pitäisi luottaa kuljettajiin ja heidän aivotoimintaan eli arviointi kykyihinsä ajamisen ohella myös oman ajokuntonsa tarkkailuun.

En menisi siihen että jos tehdään checklist-tyyppinen bussinkuljetusohje niin voisi jättää aivot narikkaan.
Tämä juttuhan toki lähti siitä, että kun on näitä kiilareita. He eivät käytä aivojaan oikein, mutta ei kyllä käytä suuri osa pikkuauton kuljettajistakaan.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7764 on: 01.01.10, 06:48 »

Näinhän se on. Ehkä nykyään saa potkut jos ei suostu noudattamaan aikataulua. Keinolla millä hyvänsä.  thmbdn

Tarjoaisi mitä mainioimman tilaisuuden lähteä käräjille laittoman irtisanomisen kunniaksi, siinä touhussa voi pitkässä juoksussa netota ihan hyvin.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Online Online

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7765 on: 01.01.10, 11:20 »

Tarjoaisi mitä mainioimman tilaisuuden lähteä käräjille laittoman irtisanomisen kunniaksi, siinä touhussa voi pitkässä juoksussa netota ihan hyvin.

Näinpä muuten tekee, eikä tarvita edes vasemmistoliittoa siihen!
Kari J. Ansamaa
Offline Offline

Posts: 90
Date Registered: 15.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7766 on: 01.01.10, 16:07 »

Täytyy sanoa että tämä YTV-alueen bussikuskin homma tressaamattomin duuni mitä olen koskaan tehnyt. Ei tarvitse pitää kiirettä millään tekosyyllä sen jälkeen kun on työpaikalle saapunut silloin kun se on sovittu vuorolistassa. Ajelee vaan lepposasti asiakkaita palvellen ja muut työympäristössä toikkaroivat huomioiden. Välillä tosin meinaa ****ttaa ne kolleegat, jotka viettää jotain muuta tapahtumaa kuin matkustajien poisjättämistä purkulaiturissa, mutta voihan sitä sitten rauhassa mennä jättämään oman pokan pois heidän lähtölaituriin. Eikä tuossakaan tapahtumassa kannata pitää kiirettä.

Joskus pitää tietysti laskeskella, minkä sivun jättää ajamatta jos esim sää tai ruuhka myöhästyttää, ettei tarvitse mennä laittomuuksiin ja talokaan ei saa sanktioita perustellusti tapahtuneesta ajamatta jättämisestä. Huono sarja- tai työvuorosuunnittelu, siitä talon pitääkin saada palaute.

Että tällä asenteella meikäläinen..

Työmatkoilla taas saa bemmin kutonen laulaa rajoitusten puitteissa, välillä tulee luisuteltuakin jos on siihen sopiva tilanne.

Paheksua saa tapojani ihan vapaasti Wink
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7767 on: 02.01.10, 19:13 »

Itseäni on viime aikoina alkanut kyrpimään autoilijat, jotka ajavat pimeän aikaan pelkillä parkkivaloilla tai pahimmassa tapauksessa kokonaan ilman valoja. En usko että kukaan tahallaan ilman valoja ajelee, mutta ei varmaan siitä huolimatta olisi ylivoimaisen vaativa homma tarkistaa ennen liikkeelle lähtöä että ne valot todellakin ovat päällä. Eniten tuossa ärsyttää se, että niistä jalankulkijoiden heijastimista ei ole mitään hyötyä, jos autossa ei ole ajovalot päällä.

Tai jos homma ei muuten meinaa sujua, niin sitten vaan teippaamaan rattiin joku "before takeoff checklist", jossa on lueteltuna valojen lisäksi myös muut tarkastusta vaativat kohteet kuten käsijarru, peilien ja istuimen säädöt yms. Ja tokihan ennen checklistin lukemista kuuluu myös tehdä asianmukainen walkaround auton ympäri ja tarkistaa että ulkoiset osat ovat kunnossa. Tongue
Kari J. Ansamaa
Offline Offline

Posts: 90
Date Registered: 15.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7768 on: 02.01.10, 19:23 »

Itseäni on viime aikoina alkanut kyrpimään autoilijat, jotka ajavat pimeän aikaan pelkillä parkkivaloilla tai pahimmassa tapauksessa kokonaan ilman valoja. En usko että kukaan tahallaan ilman valoja ajelee,

No suomessahan on otettu aina mallia jostakin naapurimaasta, nyt neuvostoliitosta parinkymmenen vuoden takaa. Eikä pelkästään valojen käyttämisessä..
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7769 on: 02.01.10, 19:31 »

Itseäni on viime aikoina alkanut kyrpimään autoilijat, jotka ajavat pimeän aikaan pelkillä parkkivaloilla tai pahimmassa tapauksessa kokonaan ilman valoja. En usko että kukaan tahallaan ilman valoja ajelee, mutta ei varmaan siitä huolimatta olisi ylivoimaisen vaativa homma tarkistaa ennen liikkeelle lähtöä että ne valot todellakin ovat päällä. Eniten tuossa ärsyttää se, että niistä jalankulkijoiden heijastimista ei ole mitään hyötyä, jos autossa ei ole ajovalot päällä.

Helppo ne valot on unohtaa pois päältä niin kauan, kun ajetaan valaistuissa taajamissa. Onneksi nykyään pääsääntöisesti uudemmissa autoissa alkaa olla valoautomatiikka, eli ajovalot syttyvät, kun virrat pistetään päälle. Vahingossa parkeilla, tai ilman valoja ajava kyllä sytyttää ne valot, mikäli vain tajuaa, miksi vastaantuleva välkyttelee... Mutta ne ne vasta hassuja onkin, jotka sellaisella autolla ajavat parkit päällä. Ja yleensä ne on just niitä, keneltä saa keskisormea, tai pitkiä valoja silmille, jos niille erehdyt valoja räpsäyttämään. Wink

Quote
Tai jos homma ei muuten meinaa sujua, niin sitten vaan teippaamaan rattiin joku "before takeoff checklist", jossa on lueteltuna valojen lisäksi myös muut tarkastusta vaativat kohteet kuten käsijarru, peilien ja istuimen säädöt yms. Ja tokihan ennen checklistin lukemista kuuluu myös tehdä asianmukainen walkaround auton ympäri ja tarkistaa että ulkoiset osat ovat kunnossa. Tongue

Niin, tai tehdään ne valot sellaisiksi, että niitä ei saa parkeille muuten, kuin auton ollessa pysähdyksissä. Ei olisi yhtään tyhmä systeemi...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7770 on: 02.01.10, 21:43 »

Helppo ne valot on unohtaa pois päältä niin kauan, kun ajetaan valaistuissa taajamissa.

Heh, mä en ymmärrä kyllä edes tota minkäänlaiseks syyks Tongue Vaikka molemmissa autoissa on valoautomatiikka eikä niihin tarvitse ikinä koskea, niin siitä huolimatta joka kerta lähes vainoharhasena tsekkaan aina lähtiessäni, ettei kukaan ole sitä sattumalta vääntänyt väärään asentoon laugh
« Last Edit: 02.01.10, 21:48 by Mikko Pietarinen »
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7771 on: 02.01.10, 21:53 »

Heh, mä en ymmärrä kyllä edes tota minkäänlaiseks syyks Tongue Vaikka molemmissa autoissa on valoautomatiikka eikä niihin ikinä koskea, niin siitä huolimatta joka kerta lähes vainoharhasena tsekkaan aina lähtiessäni, ettei kukaan ole sitä sattumalta vääntänyt väärään asentoon laugh

Mulla on myös omassa ja firman autossa valoautomatiikka - ollut jo vuosia - mutta siitä huolimatta tsekkaan aina lähtiessä valonapin asennon. Kas, kun noita autoja käyttää muutkin kuin minä. Ja siitäkin huolimatta.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7772 on: 02.01.10, 21:59 »

Mullapas on myös, mutta siitä huolimatta ne välillä unohtuu kun tapana sammuttaa valot ollessa parkissa. Sit jotku vilkuttaa valoi ku lähtee ajoon Cheesy

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7773 on: 02.01.10, 22:12 »

Sit jotku vilkuttaa valoi ku lähtee ajoon Cheesy

Niin määki vilkuttelen pimeän aikaan vaihtamalla omat valot hetkeksi parkkivaloille. Tosin joskus siitäkin saa pelkkää keskisormea kiitokseksi.
Joonas Kapanen
Offline Offline

Posts: 1253
Date Registered: 07.01.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7774 on: 02.01.10, 22:18 »

ja sama mulla ku ajan mopolla nii pitää ajaa pitkät päällä ku lyhyet ei toimi nii kaikki vilkuttaa valoja sit iha tahallee vilkutan takas  Wink

Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7775 on: 02.01.10, 22:32 »

ja sama mulla ku ajan mopolla nii pitää ajaa pitkät päällä ku lyhyet ei toimi nii kaikki vilkuttaa valoja sit iha tahallee vilkutan takas  Wink
Kannattaiskohan korjata...? Ei nimittäin ole hirveän kiva sokaistua toisen pitkistä, joskus voi huonolla tuurilla sattua jotakin ikävää.

Taisin jo joskus aiemminkin kirjoittaa eräästä valoihin liittyvästä hauskahkosta tapauksesta Espoon Pitkäjärventiellä; ajelin iltahämärässä kohti Vihdintietä ja vastaan tuli auto ilman valoja. Väläytin sitten pari kertaa pitkiä, minkä jälkeen huomasin omien valojeni olleen pois päältä.. Vastaantulijalla oli varmasti hauskaa.
Tape
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7776 on: 02.01.10, 23:07 »

ja sama mulla ku ajan mopolla nii pitää ajaa pitkät päällä ku lyhyet ei toimi nii kaikki vilkuttaa valoja sit iha tahallee vilkutan takas  Wink

Aikoinaan kolmisenkymmentä vuotta sitten oli Tunturi Super Sportissa sellainen lamppu jonka pystyi kääntämään sopivasti alaspäin niin että valokiila ei häikäissyt vastaantulijoita.
En tiedä miksi  Grin mutta kun se mopon "oikea" polttimo rikkoontui aina kun käänsi kaasukahvasta niin täytyi hankkia tarpeeksi iso polttimo joka kesti vaan siinä ei ollut niitä lyhykäisiä valoja lainkaan.  Nii vai olikohan silloin missään ?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7777 on: 03.01.10, 05:11 »

Heh, mä en ymmärrä kyllä edes tota minkäänlaiseks syyks Tongue

Ai unohdusta? Vai sitä, että ei huomaa valojen olevan pois päältä? Ei se mikään ihmeellinen asia ole hyvin valaistuissa olosuhteissa (taajamat, moottoritiet). Etenkin syksyllä (tai ylipäätään pimeällä lumettomalla tiellä) sitä lyhyiden valojen keilaa on yllättävän vaikea havaita...


Quote
Vaikka molemmissa autoissa on valoautomatiikka eikä niihin tarvitse ikinä koskea, niin siitä huolimatta joka kerta lähes vainoharhasena tsekkaan aina lähtiessäni, ettei kukaan ole sitä sattumalta vääntänyt väärään asentoon laugh

Mulla on myös omassa ja firman autossa valoautomatiikka - ollut jo vuosia - mutta siitä huolimatta tsekkaan aina lähtiessä valonapin asennon. Kas, kun noita autoja käyttää muutkin kuin minä. Ja siitäkin huolimatta.

Mullapas on myös, mutta siitä huolimatta ne välillä unohtuu kun tapana sammuttaa valot ollessa parkissa. Sit jotku vilkuttaa valoi ku lähtee ajoon Cheesy

Sitä suuremmalla syyllä tuollainen automatiikka, joka ei anna laittaa parkkeja kuin pysähdyksissä, olisi paikallaan  Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7778 on: 03.01.10, 23:48 »

Ai unohdusta? Vai sitä, että ei huomaa valojen olevan pois päältä? Ei se mikään ihmeellinen asia ole hyvin valaistuissa olosuhteissa (taajamat, moottoritiet). Etenkin syksyllä (tai ylipäätään pimeällä lumettomalla tiellä) sitä lyhyiden valojen keilaa on yllättävän vaikea havaita...

Unohdusta. Sen tiedän ja olen havainnut (tietoisesti kokeilemalla), että tietyissä olosuhteissa taajamassa on lähes mahdoton huomata, että onko ne valot päällä vai ei, tumma asfaltti tosiaan voi imeä uskomattoman tehokkaasti jopa niistä kuuluisista ksenoneista tehon pois..
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7779 on: 04.01.10, 09:20 »

Just pari aamua sitten seisotin autoa tyhjäkäynnillä huoltoaseman pihassa, kun nautin lämmintä kaffetta paukkupakkasella kylmän auton vierellä ja turisin kaverin kanssa. Olin laittanut parkit päälle, kun käynnissä ollessaan autossa palaa muuten aina ajovalot. Matka jatkui siitä ja seuraavassa paikassa kun poistuttiin autosta, että se valomuistutin soi kun olin unohtanut ne valot parkkiasentoon. Automatiikka on hyvä asia mutta yhtä helposti ne parkitkin unohtuu päälle kun yleensä ei valokatkaisijaa tarvitse ajatella ollenkaan. Siinä mielessä olisi hyvä että ajovalot/huomiolavot aktivoituisivat, kun auton nopeus ylittää vaikka sen 20km/h. Alkaahan turvavyöpimputtimetkin silloin huutaa ja ovet (halutaessa) lukkiutuvat. Miksei myös ajovalot voisi syttyä, tai ainakain jokin merkkivalo huomauttamaan niistä?
Pages: 1 ... 387 388 [389] 390 391 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1