Keskustelua liikenteestä

<< < (1553/3033) > >>

tslowman:
Quote

Eikö ole parempi antaa sen 3-5 kertaa vilkkuttaa samalla kun ovet menee kiinni auton ollessa paikallaan; ilmoittaa lähtöaikeensa; kuin ampua sieltä suoraan heti kun on valmis lähtemään?

Hmm mites tuo toimii sillon kun sitten siinä odotellaan valmiina liikkeelle lähtiessä 2-4 bussin ollessa takana, että odotat nyt sitten sitä siinä, että se vilkku on tikittänyt 3-5 kertaa; jotta voit lähteä liikkeelle. Aika hankalalta kuullostaa, ja tiedän sen olevan sitä myös.

Sille ei voi mitään; jos takana tuleva henkilöautoilija on niin pönttö, ettei älyä miettiä tai ennakoida tai ajatella tai huomioida. Minä en sille mitään voi sen enempää, jos olen oikeaoppisesti pysäkiltä varovaisuutta noudattaen ja olettaen takana tulevan liikenteen olevan ajan tasalla.


Ei kannata olettaa mitään, vaan tarkkailla taustapeilistä sen vilkun laittamisen jälkeen miten siellä porukka ryntää. Kyse ei ole vilkun releen sykähdyksistä 3-5 kertaa, ei sekunneista, ei busseista takana, vaan siitä, että tsekkaa peilistä ja osaa arvioida takaa tulevat ohjukset, ja tietenkin jättää tietty marginaali. 

Sami Aaltonen:
Quote

Ei kannata olettaa mitään, vaan tarkkailla taustapeilistä sen vilkun laittamisen jälkeen miten siellä porukka ryntää. Kyse ei ole vilkun releen sykähdyksistä 3-5 kertaa, ei sekunneista, ei busseista takana, vaan siitä, että tsekkaa peilistä ja osaa arvioida takaa tulevat ohjukset, ja tietenkin jättää tietty marginaali. 


Näinhän se on joo. Mutta sellanen "maalaisjärki" sääntö tuo 3-5 vilautusta on joka tapauksessa. Siinä ajassa sen tulisi olla havaittu ihan 100 varmasti.
Jos ei ole, niin sitten syy ei varmasti ole siinä bussissa enää.
En tätä pysäkiltä lähtö operaatiota ala kirjoitamaan sen enempää. Eiköhän siinäkin maalaisjärki ole ihan hyvä termi käytettäväksi.

tslowman:
Quote

Näinhän se on joo. Mutta sellanen "maalaisjärki" sääntö tuo 3-5 vilautusta on joka tapauksessa. Siinä ajassa sen tulisi olla havaittu ihan 100 varmasti.
Jos ei ole, niin sitten syy ei varmasti ole siinä bussissa enää.
En tätä pysäkiltä lähtö operaatiota ala kirjoitamaan sen enempää. Eiköhän siinäkin maalaisjärki ole ihan hyvä termi käytettäväksi.


Kyllä, ehdottomasti maalaisjärki on se mitä tässä pitää käyttää. Mutta, jos se maalaisjärki sanoo, että 3-5 vilautusta, ja saa lähteä pysäkiltä ilman että edes vilkaisee taustapeiliin, ei valitettavasti toimi. Siis, SE maalaisjärki.

Kuten sanoin, ei pidä olettaa mitään, vaan tsekata se taustapeili, ja jättää pelivaraa.

erkki.pulkkinen:
Sami Aaltonen]
Eli vilkku siinä vaiheessa kun ovet on kiinni ja pysäkkijarru irrottaa ...
... 3-5 vilkun vilkautuksen ..... 3-5 kertaa vilkkuttaa .... 3-5 vilkun relettä ...


Laskisin tuon vilkkujen laskennan typeryydeksi kuten kaiken muunkin täsmäohjeistuksen auton ajamiseen, kuljettaja tekee ratkaisut omien aivojensa mukaan ja käyttää kaikkia aistejaan lähdetietoina näille aivoille. Jokainen liikkeelle lähtö ja jokainen ajometri on erilainen liikenteessä eikä kahta samanlaista tule (hieman kärjistettynä).

Samaa typeryyttä käyttää toki lakien ja asetusten säätäjä, koska eihän muuten voida ketään rangaista jos ei voi verrata kirjoitettuun tekstiin.
Vertauksena erittäin hyvin tämä raskaan ajoneuvon kuljettajan ajoaikalaki, joka olettaa että 4h30min päästä kuljettaja menettää tajuntansa, minuuttikin yli niin sakkoa paukkuu eikä tulkinnan varaa ole. Pitäisi luottaa kuljettajiin ja heidän aivotoimintaan eli arviointi kykyihinsä ajamisen ohella myös oman ajokuntonsa tarkkailuun.

En menisi siihen että jos tehdään checklist-tyyppinen bussinkuljetusohje niin voisi jättää aivot narikkaan.
Tämä juttuhan toki lähti siitä, että kun on näitä kiilareita. He eivät käytä aivojaan oikein, mutta ei kyllä käytä suuri osa pikkuauton kuljettajistakaan.

hynkel:
Quote

Näinhän se on. Ehkä nykyään saa potkut jos ei suostu noudattamaan aikataulua. Keinolla millä hyvänsä. 

Tarjoaisi mitä mainioimman tilaisuuden lähteä käräjille laittoman irtisanomisen kunniaksi, siinä touhussa voi pitkässä juoksussa netota ihan hyvin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page