Keskustelua liikenteestä

<< < (1553/3019) > >>

tslowman:
Quote

Ongelman tuottavatkin nämä sankarit, jotka viisveisaavat niin nopeusrajoituksistakin kuin (ja/tai) työ-, ajo- ja lepoajoista ihan vaan siksi, että joku fokking aikataulu sanoo jotain.


Ja niin kauan kun näin on, ongelmia (ja vammoja) tulee. Kyllä kuljettajien yhdistyksen tai työsuojeluvaltuutetun pitäisi ryhtyä jo kovemman luokan toimiin jos tällainen (mahdottomassa) aikataulussa kiinni pysyminen on jotenkin yhtiön kannalta asetettu primääriseksi tavoitteeksi.

Sami Aaltonen:
Quote

Sinä et nyt ymmärrä pointtia alkuunkaan. Tai sitten katsot sitä vain omalta (itsekkäältä) kantiltasi. Mikä oikeus, ja ennen kaikkea tarve, sinulla on pistää se henkilöauto odottamaan tyhjänpanttina sekuntikaupalla? Jos tällaista toimintaa ei bussikuskien toimesta harjoitettaisi, niin ehkä sillä henkilöautoilijallakaan ei palaisi käämit, eikä hänen tarvitsisi lähteä runttaamaan eteen, kun ei se bussi sieltä tullutkaan vaikka vilkulla niin indikoi. Jos se vilkku pistetään päälle vasta siinä vaiheessa, kun oikeasti on valmis lähtemään, niin ei tule sellaisia tilanteita, että kenenkään toisen tarvitsisi arpoa, milloin se bussi oikeasti lähtee.

Myönnä pois, eikö tässä olekin totuuden siemen?

Tuskin kukaan täällä on sanonut olevansa parempi bussikuski, kuin sinä. Ota ne marttyyrilasit pois silmiltä, niin todellisuuskuvakin näkyy kirkkaampana. Ei näissä ainaisissa väittelyissä ole kyse siitä, että kukaan väittäisi olevansa toista parempi. Toisinaan sun kirjoitustyyli vain on sellainen, että siihen on helppo/pakko puuttua.


Ei ole tarvetta pistää odottamaan. Näin talvisin; saattaa olla ihan siitä kyse; ettei sieltä yksinkertaisesti pääse ripeästi liikkeelle ja seurauksena takana tulevat joutuvat odottamaan, elleivät sitten keksi idiotismin ja lähtevät ohi.

Mutta; juurihan sanoit, että se tilan varaaminen on väärin, mutta samaan lauseeseen eksyi teksti, että vilkku tulee niin myöhään, että siihen ei ehdi reagoida ja samantien jo lähdetään. ELi miten se sitten pitää tehdä, jos sitä tilaa ei saa pyytää paikallaan ollessaakaan 3-5 vilkun vilkautuksen vertaa, jottei takana tuleva joudu pysähtymään ja odottamaan, että bussi lähtee liikkeelle?
Eli vilkku siinä vaiheessa kun ovet on kiinni ja pysäkkijarru irrottaa, eli se vilkku ehtii napsahtamaan kerran kun auto on jo lähdössä pois. Eli minun mielestäni takana tuleville jää tällöin aika vähän aikaa huomioida tämä vilkku?
Eikö ole parempi antaa sen 3-5 kertaa vilkkuttaa samalla kun ovet menee kiinni auton ollessa paikallaan; ilmoittaa lähtöaikeensa; kuin ampua sieltä suoraan heti kun on valmis lähtemään?
AIniin, mutta.................tarkoitit varmaan sitten niin, että kun ovet on kiinni, laittaa sen vilkun ja sitten vasta odottaa sen 3-5 vilkun relettä ja sitten lähtee? Vai miten tässä nyt tätä tarkoitettiin?
Hmm mites tuo toimii sillon kun sitten siinä odotellaan valmiina liikkeelle lähtiessä 2-4 bussin ollessa takana, että odotat nyt sitten sitä siinä, että se vilkku on tikittänyt 3-5 kertaa; jotta voit lähteä liikkeelle. Aika hankalalta kuullostaa, ja tiedän sen olevan sitä myös.

Sille ei voi mitään; jos takana tuleva henkilöautoilija on niin pönttö, ettei älyä miettiä tai ennakoida tai ajatella tai huomioida. Minä en sille mitään voi sen enempää, jos olen oikeaoppisesti pysäkiltä varovaisuutta noudattaen ja olettaen takana tulevan liikenteen olevan ajan tasalla.
Jos sielä äkkijarrutuksia joudutaan tekemään kun huomio on vaikkapa kännykässä tai monisteissa tai navigaattorissa sen sijaan, että seurattaisiin liikennettä. Tai ajetaan putkinäöllä vailla ajatusta. Sillekään en voi yhtään mitään, jos 3-4 auton letka ajaa toisissaan niin kiinni, että siinä on tuurista kiinni ettei pelti rytise. Sillekään en mahda mitään, jos rekan takana ajetaan 1s etäisyyksillä ja se tulee yllätyksenä se bussi sielä pysäkillä; vaikka se ei edes liikkuisi vielä vilkusta huolimitta.

Niin, puututaan asioihin, joista ei ole metriäkään tai tuntiakaan kokemusta. Tietämystä kyllä monella "bussia vuosikymmeniä" ajaneilla näyttää olevan, vaikka ajokortista D-kirjain puuttuukin. Silti asiat tiedetään paremmin kuin esimerkiksi, minä.
Oli tuola asiasta huomauttamista ja ideoitakin ja mietteitä, mutta käytäntö on sitten iha eri asia kun teoria, aina.

tslowman:
Quote

Eikö ole parempi antaa sen 3-5 kertaa vilkkuttaa samalla kun ovet menee kiinni auton ollessa paikallaan; ilmoittaa lähtöaikeensa; kuin ampua sieltä suoraan heti kun on valmis lähtemään?

Hmm mites tuo toimii sillon kun sitten siinä odotellaan valmiina liikkeelle lähtiessä 2-4 bussin ollessa takana, että odotat nyt sitten sitä siinä, että se vilkku on tikittänyt 3-5 kertaa; jotta voit lähteä liikkeelle. Aika hankalalta kuullostaa, ja tiedän sen olevan sitä myös.

Sille ei voi mitään; jos takana tuleva henkilöautoilija on niin pönttö, ettei älyä miettiä tai ennakoida tai ajatella tai huomioida. Minä en sille mitään voi sen enempää, jos olen oikeaoppisesti pysäkiltä varovaisuutta noudattaen ja olettaen takana tulevan liikenteen olevan ajan tasalla.


Ei kannata olettaa mitään, vaan tarkkailla taustapeilistä sen vilkun laittamisen jälkeen miten siellä porukka ryntää. Kyse ei ole vilkun releen sykähdyksistä 3-5 kertaa, ei sekunneista, ei busseista takana, vaan siitä, että tsekkaa peilistä ja osaa arvioida takaa tulevat ohjukset, ja tietenkin jättää tietty marginaali. 

Sami Aaltonen:
Quote

Ei kannata olettaa mitään, vaan tarkkailla taustapeilistä sen vilkun laittamisen jälkeen miten siellä porukka ryntää. Kyse ei ole vilkun releen sykähdyksistä 3-5 kertaa, ei sekunneista, ei busseista takana, vaan siitä, että tsekkaa peilistä ja osaa arvioida takaa tulevat ohjukset, ja tietenkin jättää tietty marginaali. 


Näinhän se on joo. Mutta sellanen "maalaisjärki" sääntö tuo 3-5 vilautusta on joka tapauksessa. Siinä ajassa sen tulisi olla havaittu ihan 100 varmasti.
Jos ei ole, niin sitten syy ei varmasti ole siinä bussissa enää.
En tätä pysäkiltä lähtö operaatiota ala kirjoitamaan sen enempää. Eiköhän siinäkin maalaisjärki ole ihan hyvä termi käytettäväksi.

tslowman:
Quote

Näinhän se on joo. Mutta sellanen "maalaisjärki" sääntö tuo 3-5 vilautusta on joka tapauksessa. Siinä ajassa sen tulisi olla havaittu ihan 100 varmasti.
Jos ei ole, niin sitten syy ei varmasti ole siinä bussissa enää.
En tätä pysäkiltä lähtö operaatiota ala kirjoitamaan sen enempää. Eiköhän siinäkin maalaisjärki ole ihan hyvä termi käytettäväksi.


Kyllä, ehdottomasti maalaisjärki on se mitä tässä pitää käyttää. Mutta, jos se maalaisjärki sanoo, että 3-5 vilautusta, ja saa lähteä pysäkiltä ilman että edes vilkaisee taustapeiliin, ei valitettavasti toimi. Siis, SE maalaisjärki.

Kuten sanoin, ei pidä olettaa mitään, vaan tsekata se taustapeili, ja jättää pelivaraa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page