FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
13.12.17, 22:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 390 391 [392] 393 394 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477581 times)
harriveikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7820 on: 11.01.10, 15:51 »

No ei ne kovin hyvin pidä edes utulumella.Mulla oli vajaa viikon vanhat kitkat hiacessa ja oli yöllä tullu 3-5 senttiä pakkaslunta.Aamuyllä menen tankille ja jään siihen kiinni,TASASELLE.Tosin autona oli ihan tyhjä hiace,mikä on muutonkin tosi surkee meniä,tyhjänä,mutta kuitenkin.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7821 on: 11.01.10, 16:32 »

Nyt on kyllä pakko sanoa että nahkaa paksummaksi jos tuossa lainauksessa jotain ammattiautoilijoille whidduilua näkee..  Roll Eyes

En mä siinä mitään vittuilua näe, vaan perään tietoa siitä, että kaikki osapuolet, myös se ei-ammattilainenko, olivat syyllisiä?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7822 on: 11.01.10, 16:33 »

No en tiedä miksi niitä kutsutaan. Katon rajassa molemmissa kulmissa. Eikä ollut mitkään "sinertävän sävyiset" vaan ihan täysin tumman siniset ja hlvetin kirkkaat (näkyi kauas)...

Äärivaloiksi. Huomiovalot on ne, joita voidaan käydään päiväsaikaan (hyvällä säällä jne) ajovalojen sijaan.

esim.
http://freenet-homepage.de/thomas-paul1/_MG_0913.JPG
http://www.orum.fi/index.php/Huomiovalot-LED.html
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Audi_R8_Led_20080225.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp

edit:  The directive, 2008/89/EC, requires that from Feb. 7, 2011, all new types of passenger cars, multipurpose passenger vehicles, and goods vehicles with a GVW not exceeding 3500 kg be fitted with daytime running lamps. For goods vehicles with a GVW greater than 3500 kg, as well as buses and coaches with more than nine seats, the deadline is Aug. 7, 2012
« Last Edit: 11.01.10, 16:40 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7823 on: 11.01.10, 16:41 »

Itse olen kerran ajanut kitkoilla kun kävin ajamassa tuon Lancer Sportback Ralliartin, rengasmelu oli vähintään yhtä kova kun mulla nastoilla, joten se ainakin on huono perustelu Grin Tosin riippuuhan se jonkun verran renkaistakin minkälaista melua pitävät, mutta yllätyin ainakin itse miten kovaa melua pitivät...

Olet samalla autolla ajanut myös nastoilla?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7824 on: 11.01.10, 16:43 »

Olet samalla autolla ajanut myös nastoilla?
En toki. Tietty riippuhan se auton äänieristyksistäkin miten paljon se kuuluu sisälle se melu Grin
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7825 on: 11.01.10, 16:45 »

En toki. Tietty riippuhan se auton äänieristyksistäkin miten paljon se kuuluu sisälle se melu Grin

Oman kokemukseni mukaan niiden autojen väliset erot ovat paljon suurempia kuin eri rengastuksen erot samalla autolla.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7826 on: 11.01.10, 17:37 »

Ei taida olla penaalin terävin kynä se, ketä tähän aikaan vuodesta mopolla päräyttelee menemään Cheesy

No kyllä mun nuoruudessa mopoiltiin läpi vuoden, kesät talvet, sateet ja tuiskut. Eikä ollut mitään ongelmia. Tosin silloin ei ollutkaan noita kiinalaisia homoskoottereita automaattilootilla ja slicksirenkailla...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7827 on: 11.01.10, 17:38 »

Tosiaan kyllä sitä mielummin kitkarenkailla hakeutuu pois niistä jäisistä urista, jotta valoista pääsee muutkin ennen punaisen vaihtumista. Etenkin ylämäissä..

Minä ihmettelen muutenkin, mikä pistää ihmiset ajamaan niissä urissa, oli alla sitten minkälaiset nakit tahansa. Vielä kun se sama homma jatkuu kesälläkin Tongue Ja sitten valitetaan, kun asfalttikin on urilla...

Kannattaako ajaa sellasilla renkailla millä ei pääse liikkumaan? Tongue Kuitenkin noilla pääteillä harvemmin on kunnolla lunta (ellei aja pientareella tai pöllyttele niitä lumikasoja urien välissä), vaan ovat jäässä...

Näkeepä noita nastarenkaillakin varustettuja autoja matelemassa risteyksistä ihan yhtä paljon. Kun ajaa itse siihen valoihin uran vieressä, niin niistä valoista lähtiessä se neliveto-Mitsukin jää taakse, jos niin haluaa Tongue Mutta kait me nykypäivän idiootit vaan ollaan niin "urautuneita", että ei eroteta linnunpaskasta mustaa valkoiselta Tongue
« Last Edit: 11.01.10, 17:45 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7828 on: 11.01.10, 17:45 »

Oman kokemukseni mukaan niiden autojen väliset erot ovat paljon suurempia kuin eri rengastuksen erot samalla autolla.

Kyllä erot erilaisten rengastustenkin kesken on huomattavia. Esim. mun kesän ajetut kesärenkaat on paljon kovempiääniset, kuin uudet talvirenkaat samalla alustalla... Tosin mulle on sen rengasmelun kanssa oikeastaan yksi lysti, kunhan ominaisuudet on hyvät. Nykyisissä talvirenkaissa tuo ei vain valitettavasti täyty :\

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7829 on: 11.01.10, 19:10 »

Jan minäkin usein urien sivussa, kesälllä ja nyt talvellakin. Siihen on monta syytä. Ajomelu on hiljaisempi, pito on usein talvikelillä parempi, asflattia voi kuluttaa muualtakin kuin yhdestä kohtaa ja auto kulkee suoraan ilman urissa ajamistakin!  Grin

Tatulle noista ääri- ja parkki valoista. Tiedän kyllä että ledien valot ovat sisisävyisemmät. Mutta nämä olivat siis siniset. Ei varmasti olleet ajoneuvokäyttöön liikenteessä tarkoitettuja.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7830 on: 11.01.10, 21:16 »

Minä ihmettelen muutenkin, mikä pistää ihmiset ajamaan niissä urissa, oli alla sitten minkälaiset nakit tahansa. Vielä kun se sama homma jatkuu kesälläkin Tongue Ja sitten valitetaan, kun asfalttikin on urilla...

Aikanaan 80-luvulla oli joku kampanja, en nyt muista oliko se liikenneturvan vai tiehallinnon - jokatapauksessa autoihin jaettiin takaikkunatarroja joissa luki "Ethän aja urissa".

Eräs älypää oli muotoillut tekstin kansan kielelle: "Ethän nai jurrissa"   Roll Eyes

Jan minäkin usein urien sivussa, kesälllä ja nyt talvellakin. Siihen on monta syytä. Ajomelu on hiljaisempi, pito on usein talvikelillä parempi, asflattia voi kuluttaa muualtakin kuin yhdestä kohtaa ja auto kulkee suoraan ilman urissa ajamistakin!  Grin

Näin teen minäkin, jopa näin polanteiseen talviaikaan. Ajomelu on huomattavasti pienempää.

No kyllä mun nuoruudessa mopoiltiin läpi vuoden, kesät talvet, sateet ja tuiskut. Eikä ollut mitään ongelmia. Tosin silloin ei ollutkaan noita kiinalaisia homoskoottereita automaattilootilla ja slicksirenkailla...

Joo, ajettiin. Seuraukset on nähtävissä edelleen.....ei, ei en ole käynyt tutkimuksissa vaikka ne varmaan positiivista näyttäisivätkin....   Grin

Yhtenä vaikutuksena vuoden 1985 pakkaskeleiltä vaivaa edelleen kaasukäden peukalon pakkasarkuus.

Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7831 on: 12.01.10, 10:33 »

Ajan minäkin usein urien sivussa, kesälllä ja nyt talvellakin. Siihen on monta syytä. Ajomelu on hiljaisempi, pito on usein talvikelillä parempi, asflattia voi kuluttaa muualtakin kuin yhdestä kohtaa ja auto kulkee suoraan ilman urissa ajamistakin!  Grin
Samma här. Monta vuotta koittanut välttää urissa ajamista samoista syistä, vaikka nyt kitkoilla ei tuo tien kuluminen ehkä ole niin tärkeää eikä melukaan. Ehkä renkaita ainakin voi säästää nytten. Jos ei vastaantulijoita ole vetelen välillä keskellä tietä ja sitten kohdatessa pitkin reunoja.
Raimo Nordsten
Offline Offline

Posts: 299
Date Registered: 09.03.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7832 on: 13.01.10, 16:34 »

Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7833 on: 14.01.10, 07:31 »

Itse olen kerran ajanut kitkoilla...

Oisko nyt taas niin suuri kokemuksen rintaääni, että kannattaisi kenties unohtaa ihan tyystin kommentointi tuosta aiheesta. Aika monta talvea lähes yksinomaan kitkoilla ajaneena voisin väittää ainoan ongelman olevan jääkelillä liikkeelle lähteminen eikä sekään nyt ole tähän saakka ollut sen hankalampaa kuin pientä ennakointia vaativaa toimintaa. Kai sitä takavetoautoilla aikanaan ajelleena osaa arvostaa sellaista jonkinlaista liikkeellelähtökykyä. Mistä tulikin mieleeni, että sen takaveto-Hiacen mainitseminen talvikelillä liikkeelle lähdön yhteydessä on joutavanpäiväistä touhua niin kauan kuin siinä ei ole kymmensenttiset piikit alla. **ttu jäin tuossa vuodenvaihteessa muuttopuuhissa moisella useamman kerran nalkkiin tasaiselle lumiselle pihamaalle. Koskaan en moista ostais ilman nelivetoa, jos sattuisin jostain käsittämättömästä syystä muuten sellaisen hankkimaan.

Mutta sitä piti ihmettelemäni, että mistä on tullut tuo teiden ritarimaisuutta hipova ilmiö päästää niitä väistämisvelvollisista rampeista tulijoita eteen valtateille, moottoriteille ja muille vaan teille. Sehän on kaunista ja kohteliasta silloin, kun muistaa varmistaa, että se on vaan ihan henkilökohtainen ratkaisu. Ei siinä vaiheessa, kun vauhti pudotetaan yks kaks yllättäen 80 --> 50 ja takatulevat 50 autoa matkustajineen ovat tuhon ja kuoleman partaalla. Kyllä oli erityisen nättiä esim. yks päivä tuolla lumipöpperössä jäisellä tiellä. Tilanteen pelasti juuri ja juuri se, että tässä keississä vauhti putosi 60 --> 40 ja autossa oli kohtuulliset ajonhallintavermeet, joilla pirssin sai ohjattua sivuun jarrutuksen aikana. Voi helv**** perse, että kaks kertaa on nyt ollut todella lähellä mällätä moisen takia ja pari kertaa vähän vähemmän lähellä. Vaikka tässäkin ketjussa on moista käytöstä oikein tilattu, ajakaa nyt *****na siellä kehäteillä sitä jonon vauhtia ja liittyjät sovittakaa nopeutenne siihen tai käyttäkää sitä keskimmäistä poljinta vaihtoehtoisesti.  Angry

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7834 on: 14.01.10, 08:31 »


Täällähän oli se mitä mainioin ruuhkasimulaattori - javasovellus, jolla voi itse havainnoida ruuhkan muodostumiseen vaikuttavia suureita.

http://vwisb7.vkw.tu-dresden.de/~treiber/MicroApplet/

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7835 on: 14.01.10, 09:04 »

Mutta sitä piti ihmettelemäni, että mistä on tullut tuo teiden ritarimaisuutta hipova ilmiö päästää niitä väistämisvelvollisista rampeista tulijoita eteen valtateille, moottoriteille ja muille vaan teille. Sehän on kaunista ja kohteliasta silloin, kun muistaa varmistaa, että se on vaan ihan henkilökohtainen ratkaisu. Ei siinä vaiheessa, kun vauhti pudotetaan yks kaks yllättäen 80 --> 50 ja takatulevat 50 autoa matkustajineen ovat tuhon ja kuoleman partaalla. Kyllä oli erityisen nättiä esim. yks päivä tuolla lumipöpperössä jäisellä tiellä. Tilanteen pelasti juuri ja juuri se, että tässä keississä vauhti putosi 60 --> 40 ja autossa oli kohtuulliset ajonhallintavermeet, joilla pirssin sai ohjattua sivuun jarrutuksen aikana. Voi helv**** perse, että kaks kertaa on nyt ollut todella lähellä mällätä moisen takia ja pari kertaa vähän vähemmän lähellä. Vaikka tässäkin ketjussa on moista käytöstä oikein tilattu, ajakaa nyt *****na siellä kehäteillä sitä jonon vauhtia ja liittyjät sovittakaa nopeutenne siihen tai käyttäkää sitä keskimmäistä poljinta vaihtoehtoisesti.  Angry

Järjetöntä touhua... Mutta vielä järjettömämpää on se, että väistetään rampilta tulevaa vasemmalle kaistalle ohittavien eteen. Viimeksi tänä aamuna törmäsin tuohon ilmiöön kaksi kertaa viedessäni paremman puoliskon töihin. Siinä olet ihmeissään, kun ajat 110 lasissa ohituskaistaa ja se nutturapää kirjastontäti Nissan Micrallaan survaisee rampiltatulijan alta pois sun nokan eteen seitsemääkymppiä  Angry Onneksi täälläpäin tuosta sentään sakotetaan, jos virkavallan toimesta nähdään  thmbup


                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Juha-Matti Hakala
Offline Offline

Posts: 2288
Date Registered: 22.05.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7836 on: 14.01.10, 09:09 »

Agree. Välillä pata punaisena täälläkin noita kirotaan.

Jos nyt on hiljaista ja varma peilien kertomasta, niin voihan sitä väistää, mutta jos liikennettä on, niin ramppikelaajat, se on kiihdytyskaista nimeltäänkin.

Lee Wulff is my co-pilot
Kimmo Huoviala
Offline Offline

Posts: 1275
Date Registered: 27.05.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7837 on: 14.01.10, 09:29 »

Oisko nyt taas niin suuri kokemuksen rintaääni, että kannattaisi kenties unohtaa ihan tyystin kommentointi tuosta aiheesta. Aika monta talvea lähes yksinomaan kitkoilla ajaneena voisin väittää ainoan ongelman olevan jääkelillä liikkeelle lähteminen eikä sekään nyt ole tähän saakka ollut sen hankalampaa kuin pientä ennakointia vaativaa toimintaa. Kai sitä takavetoautoilla aikanaan ajelleena osaa arvostaa sellaista jonkinlaista liikkeellelähtökykyä. Mistä tulikin mieleeni, että sen takaveto-Hiacen mainitseminen talvikelillä liikkeelle lähdön yhteydessä on joutavanpäiväistä touhua niin kauan kuin siinä ei ole kymmensenttiset piikit alla. **ttu jäin tuossa vuodenvaihteessa muuttopuuhissa moisella useamman kerran nalkkiin tasaiselle lumiselle pihamaalle. Koskaan en moista ostais ilman nelivetoa, jos sattuisin jostain käsittämättömästä syystä muuten sellaisen hankkimaan.

Mutta sitä piti ihmettelemäni, että mistä on tullut tuo teiden ritarimaisuutta hipova ilmiö päästää niitä väistämisvelvollisista rampeista tulijoita eteen valtateille, moottoriteille ja muille vaan teille. Sehän on kaunista ja kohteliasta silloin, kun muistaa varmistaa, että se on vaan ihan henkilökohtainen ratkaisu. Ei siinä vaiheessa, kun vauhti pudotetaan yks kaks yllättäen 80 --> 50 ja takatulevat 50 autoa matkustajineen ovat tuhon ja kuoleman partaalla. Kyllä oli erityisen nättiä esim. yks päivä tuolla lumipöpperössä jäisellä tiellä. Tilanteen pelasti juuri ja juuri se, että tässä keississä vauhti putosi 60 --> 40 ja autossa oli kohtuulliset ajonhallintavermeet, joilla pirssin sai ohjattua sivuun jarrutuksen aikana. Voi helv**** perse, että kaks kertaa on nyt ollut todella lähellä mällätä moisen takia ja pari kertaa vähän vähemmän lähellä. Vaikka tässäkin ketjussa on moista käytöstä oikein tilattu, ajakaa nyt *****na siellä kehäteillä sitä jonon vauhtia ja liittyjät sovittakaa nopeutenne siihen tai käyttäkää sitä keskimmäistä poljinta vaihtoehtoisesti.  Angry

-A-

Joo, asiaa. Muutaman vuoden takaa oikea ääripässiesimerkki: Tulin Hangosta kotia Nummelaa kohti ja potentiaalista ruuhkapätkää väistääkseni jatkoin motarille asti ja sieltä 2-tien kautta kotiin. Pässi oli pysähtynyt Turun suunnasta tulevien tielle, ainoalle kaistalle ja päästi kolmion takaa Helsingistä tulevia menemään ensin!! Oli töötille käyttöä hetkeksi..

Tuo mukamas ajattelematon kohteliaisuusyritys tekee niitä ruuhkia, saa töihinmennessä huomata. Menisivät vaikka bussilla, pois mun tieltä.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7838 on: 14.01.10, 10:30 »

Oisko nyt taas niin suuri kokemuksen rintaääni...
No siis tottakai, kuten itsekin luit (jos ymmärsit mitä luit), niin olen kerran ajanut kitkoilla. Eikö se toisin sanoen tarkoita juuri sitä että mulla on niin vi***ti kokemusta siitä?!! Not. Eikä siihen mun mielestä sen enempää kokemusta tarvita kuin se yksi kerta, että pystyy sanomaan että se rengasmelu oli vähintään yhtä kovaa kun mulla nastoilla. Roll Eyes Ja mitään muuta en ole väittänytkään.

... ei jumalauta ... Roll Eyes
« Last Edit: 14.01.10, 10:34 by Petri Koivisto »
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7839 on: 14.01.10, 11:07 »

rengasmelu oli vähintään yhtä kovaa kun mulla nastoilla. Roll Eyes Ja mitään muuta en ole väittänytkään.

Olisikohan ollut oikeammin väittää, että kabiinissa "yleismelu" oli yhtä kova kuin sinun autossasi? Joka taas johtuu lukuisista eri asioista, äänieristyksistä, laseista, tiivistyksistä jne jne. Kyllä nyt tyhmäkin tajuaa, että kitka vaan on hiljaisempi kuin nasta. Ääriesimerkkinä voin vaikka antaa 255 leveät matalaprofiilikitkat nopeusluokalla 240km/h (saksakitka) ja ovat hiljaisemmat _rengasmelun_ osalta kuin 205 leveät Q-luokan uudet nastat. Vähän enemmän aikaa siihen kirjoitteluun niin saa ehkä kirjoitettua sen asian niin kuin tarkoittaa, eikä niin kuin ajattelee Wink
Pages: 1 ... 390 391 [392] 393 394 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1