FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 00:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 391 392 [393] 394 395 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465664 times)
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7840 on: 14.01.10, 11:14 »

Olisikohan ollut oikeammin väittää, että kabiinissa "yleismelu" oli yhtä kova kuin sinun autossasi? Joka taas johtuu lukuisista eri asioista, äänieristyksistä, laseista, tiivistyksistä jne jne. Kyllä nyt tyhmäkin tajuaa, että kitka vaan on hiljaisempi kuin nasta. Ääriesimerkkinä voin vaikka antaa 255 leveät matalaprofiilikitkat nopeusluokalla 240km/h (saksakitka) ja ovat hiljaisemmat _rengasmelun_ osalta kuin 205 leveät Q-luokan uudet nastat. Vähän enemmän aikaa siihen kirjoitteluun niin saa ehkä kirjoitettua sen asian niin kuin tarkoittaa, eikä niin kuin ajattelee Wink
Ihan miten vaan... thmbup
Mikko Pietarinen

Date Registered: 04.05.09

« Reply #7841 on: 14.01.10, 11:15 »

Ihan miten vaan... thmbup

Pointti nyt oli vaan se, että jos kirjoittelee "mitä sattuu" niin ei kannata yllättyä siitä jos joku sitten puuttuu ja kommentoi virheellisesti esitettyyn asiaan. Keskustelusta tulee nopeasti kovin vaikeaa jos pitää arvata mitä toinen ajattelee Wink Turvallisia talvikelejä Smiley
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7842 on: 14.01.10, 11:49 »

Kyllähän fakta on, että kitkamiehet pistää aika paljon kaunistelua peliin puolustaessaan valintaansa. Oli sitten kyse äänistä tai pidosta. Ja nastamiehet pistää ihan yhtälailla parastaan. Harvalla meistä on kuitenkaan ihan oikeata vertailutietoa, minkä pohjalle perustaa väitteensä. Erilaisten renkaiden vertailu, kun ne on eri(laisissa) autoissa, ei ole ihmisen muistin ja ajatusmaailman huomioiden millään tapaa luotettava vertailulähtökohta. Ei yhtään sen enempää, kuin "Viime talvi kitkoilla ja täksi talveksi nastat"-tyylinen vertailukaan...

Joku rengasheppu sanoi taannoin, että nykyiset nastarenkaat ovat käytännössä kitkarenkaat, joissa on vain lisänä nastat. Mun mielestä siinä on ihan tarpeeksi tausta-ajatusta sille, että en suostu edes harkitsemaan kitkoja. Mulle kun sillä "metelillä" ei ole merkitystä...  Smiley

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #7843 on: 14.01.10, 12:19 »

Pointti nyt oli vaan se, että jos kirjoittelee "mitä sattuu" niin ei kannata yllättyä siitä jos joku sitten puuttuu ja kommentoi virheellisesti esitettyyn asiaan. Keskustelusta tulee nopeasti kovin vaikeaa jos pitää arvata mitä toinen ajattelee Wink Turvallisia talvikelejä Smiley
Viittasin vaan nyt siihen että heti ollaan avautumassa jostain ***tun "kokemuksen rintaäänestä", kun sanoin itsekin että tasan kerran olen noilla kitkoilla ajanut ja kerroin millasta oli ja mitä kuului, enkä ole väittänyt missään vaiheessa että olis tuon enempää kokemusta noista Tongue Rengasmelu tai yleismelu, ihan sama minulle Grin
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7844 on: 14.01.10, 13:00 »

Eikä siihen mun mielestä sen enempää kokemusta tarvita kuin se yksi kerta, että pystyy sanomaan että se rengasmelu oli vähintään yhtä kovaa kun mulla nastoilla. Roll Eyes

Ai, mites mulla on ihan päin vastaset kokemukset?  Tongue
Ollut monesti kyydissä autossa, jossa on kitkat, ne hiljasemmat kuin kesäfillarit ja taatusti hiljasemmat kun nastat.  Cool
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #7845 on: 14.01.10, 13:10 »

Ollut monesti kyydissä autossa, jossa on kitkat, ne hiljasemmat kuin kesäfillarit ja taatusti hiljasemmat kun nastat.  Cool

Mulla on nastat hiljaisemmat kuin kesäfillarit. Eikä ne kesäfillaritkaan kovin äänekkäät ole.

-JukSii-
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7846 on: 14.01.10, 13:11 »

Mulla on nastat hiljaisemmat kuin kesäfillarit. Eikä ne kesäfillaritkaan kovin äänekkäät ole.

Ai saamari, on tää ihmeellistä kyllä.
Hittolainen, tossahan kannattaa ajaa jo sitten nastoilla kesä jos ne on hiljasemmatkin vielä kaikenlisäksi! Parempi vesiliirto pito ja kunnon nappulat isojen lätäköiden varalle ja hiekkatiekin maistuu paljon paremmin kuin kesänakeilla!
Mukavuus ennenkaikkea!
Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

« Reply #7847 on: 14.01.10, 14:31 »

Sama täällä, ei nastamiseliinit Fiiussa sen enempää melua pidä kuin Nokian kesäkumitkaan, eikä mukavuudessakaan ole suurta eroa. Ehkä mutuhavaintoni johtuu automallin onnistuneesta äänieristyksestä, kohdallaan olevista ajo-ominaisuuksista tai sitten ne Nokialaiset ei vaan osaa tehdä kesärenkaita.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #7848 on: 14.01.10, 14:38 »

Hittolainen, tossahan kannattaa ajaa jo sitten nastoilla kesä jos ne on hiljasemmatkin vielä kaikenlisäksi! Parempi vesiliirto pito ja kunnon nappulat isojen lätäköiden varalle ja hiekkatiekin maistuu paljon paremmin kuin kesänakeilla!

Ei kannata. Vesikelin pito on itseasiassa nasta/talvirenkailla yleensä huonompi kuin kesärenkailla. Näin ainakin jossain rengastestissä kerrottiin. (Oliskohan ollut TM- tai moottori -lehdessä)
Kesänakit on kyllä jämäkämmät alla ja luulisin että kuivalla lämpimällä asfaltilla pitokin on parempi. Joten kyl mää vaihdan.

-JukSii-
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #7849 on: 14.01.10, 15:11 »

Huomaa miten nastat vs. kitkat on varsinainen iäisyyskysymys, täälläkin siitä on kinasteltu jo monta sivua  laugh
Itse olen suurimman osan ajokortillisesta ajastani ajanut nastarenkailla ja vasta nyt muutaman viimekuukauden ajan minulla on ollut kitkarenkaat. Tulivat auton oston yhteydessä, ei ollut mitenkään tietoinen valinta.

Rengasmelua en uskalla vertailla, kun en ole samalla autolla kokeillut molempia. Varsin hiljaiset nuo kitkat ovat kyllä olleet vm 2005 Accordissa.
Pitokin on ollut kitkoilla melko hyvä. Kerran meenasi risteys mennä vähän pitkäksi, mutta syynä oli luultavasti enemminkin tilannenopeus kuin renkaiden tyyppi.. Liikkeellelähdöissä nastat ovat antaneet ehkä enemmän pitoa (risteysalueilla on toisaalta useammin jäätä ja jonkinlaisia ajouria) kuin kitkat. Molempiin olen ollut kuitenkin siinämielessä tyytyväinen, että ostotilanteessa luultavasti hinta ja tottumukset vaikuttaisivat ostopäätökseen eniten.

Henkka
Former member
« Reply #7850 on: 14.01.10, 19:03 »

En ymmärrä. Täällä Helsingissä oli viikkoja pakkasta enemmän ja lunta tuli tasaisesti. Koska kotikatuni on ns. kokoojakatu ja siinä kulkee julkista liikennettä, se on ollut konnossapitoluokan kärjessä. Hyvä niin.
Lumet on aurattu pikaisesti ja tielle muodostui urat ja matala polanne. Katua hiekoitettiin välillä ja oli hyvä ajaa.

Nyt kun lämpötilat nousivat muutamaan pakkasasteeseen katu on hirveässä kunnossa. Että miksi? Koska keksivät että nyt sitä suolaa! Nyt koko katu on niljakasta ruskeaa mössöä, jota on pitkin jalkakäytövääkin, mikä tekee kävelemisestäkin hankalampaa. Lunta ei ole satanut lisää mutta katu on kuin pyryn jäljiltä. Ok, loskatkin aurataan pois mutta mielestäni tämä oli ihan turha työvaihe. Kadut olivat jo kunnossa, lämpötila vain nousi ja tie pehmennetään suolalla jotta se voidaan ajaa taas pois. Työllistävä vaikutus touhulla kyllä on mutta järkeä en ole hommaan saanut. Ruskea, niljakas suolalumi on taasen joka paikassa kenkien mukana.
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #7851 on: 14.01.10, 19:05 »

Tulipahan taas nähtyä hieno pakettiauto+peräkärry -yhdistelmä liikenteessä. Ensin ihmettelin että mikähän hiton uuno siinäkin on kuskina, kun auto on vasemmalle kääntyvien kaistalla, mutta kärryssä vilkkuu oikeanpuoleinen suuntavilkku. Tutkittuani asiaa hieman tarkemmin totesin, että pakettiautossa on kyllä vilkku vasemmalle päällä, mutta samaan aikaan peräkärryssä vilkkuikin oikeanpuoleinen suuntavilkku.

Siinä on selvästi taas joku ammattitaitoinen tee-se-itse-mies mennyt tekemään hieman kytkentöjä. laugh
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7852 on: 14.01.10, 19:08 »

Siinä on selvästi taas joku ammattitaitoinen tee-se-itse-mies mennyt tekemään hieman kytkentöjä. laugh

Tai kosteutta sopivassa paikassa. Tai jossakin on jotain sopivassa paikassa rikki. Tai...

Eipä olisi ensimmäinen peräkärry, missä valot toimii miten sattuu. Jos toimii...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #7853 on: 14.01.10, 19:18 »

Tai kosteutta sopivassa paikassa. Tai jossakin on jotain sopivassa paikassa rikki. Tai...

Eipä olisi ensimmäinen peräkärry, missä valot toimii miten sattuu. Jos toimii...

Tulee vaan mieleen, että tuollaisestakin voisi aiheutua melkoinen vaaratilanne kaksikaistaisella tiellä, jos auto on kääntymässä vasemmalle ja samaan aikaan peräkärryssä palaakin oikeanpuoleinen vilkku. Silloin se takaatuleva auto saattaa lähteä vasemmalta ohi, minkä jälkeen pelti rytiseekin mukavasti.

Mitä siis opimme tästä? No emme mitään, paitsi että se valojen toimivuus kannattaisi tarkistaa ennen liikkeelle lähtöä.
Nils Rostedt

Date Registered: 26.01.04

« Reply #7854 on: 14.01.10, 19:27 »

Tulipahan taas nähtyä hieno pakettiauto+peräkärry -yhdistelmä liikenteessä. Ensin ihmettelin että mikähän hiton uuno siinäkin on kuskina, kun auto on vasemmalle kääntyvien kaistalla, mutta kärryssä vilkkuu oikeanpuoleinen suuntavilkku. Tutkittuani asiaa hieman tarkemmin totesin, että pakettiautossa on kyllä vilkku vasemmalle päällä, mutta samaan aikaan peräkärryssä vilkkuikin oikeanpuoleinen suuntavilkku.

Hämärästi muistelisin, että näin käy jos survoo pistokkeen kiinni 180 astetta käännettynä oikeasta asennostaan.  Tongue

Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #7855 on: 14.01.10, 19:34 »

Hämärästi muistelisin, että näin käy jos survoo pistokkeen kiinni 180 astetta käännettynä oikeasta asennostaan.  Tongue

Oikein muistat,lisäksi kun painat jarrua niin palaa sulake kun menee suoraan maihin.

salgmark miuku telia.com
Mikko Pietarinen

« Reply #7856 on: 15.01.10, 00:55 »

En ymmärrä. Täällä Helsingissä oli viikkoja pakkasta enemmän ja lunta tuli tasaisesti. Koska kotikatuni on ns. kokoojakatu ja siinä kulkee julkista liikennettä, se on ollut konnossapitoluokan kärjessä. - clip-

Täysin samaa mieltä asiasta, mutta taitaa kyse olla itseasiassa siitä, että vanha, jo aikaisemmin kaadettu suola ja suolaliuos vain alkaa vaikutaa uudestaan. Ainakin näin "täällä meillä" ja mm. kehä III:lla, en ole törmännyt yhteenkään suola-autoon ja juuri kun tuo lämpötila alkoi nousta olin liikenteessä niin se tie rupesi ihan itsestään sulamaan alle kun lämpötila nousi enkä tosiaan nähnyt ainuttakaan suola-autoa lähistöllä taikka suolausjälkiä tiellä/pientareella mistä ne yleensä on aika helppo havaita Smiley

Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #7857 on: 15.01.10, 14:25 »

En ymmärrä.

Että miksi?

Ymmärrät sitten myöhemmin.

Vastaus kuitenkin on: se sulaisi joka tapauksessa jossain määrin päivisin ja siitä tulee aivan helv**** liukas, kun se taas uudelleen illalla jäätyy. Siksi se on suolattu ja hyvä niin.

Ainakin näin "täällä meillä" ja mm. kehä III:lla, en ole törmännyt yhteenkään suola-autoon ja juuri kun tuo lämpötila alkoi nousta olin liikenteessä niin se tie rupesi ihan itsestään sulamaan alle kun lämpötila nousi enkä tosiaan nähnyt ainuttakaan suola-autoa lähistöllä taikka suolausjälkiä tiellä/pientareella mistä ne yleensä on aika helppo havaita :)

En minäkään törmännyt, mutta näin kuitenkin. Kannattaisi liikkua enempi aamuyöstä klo 03-06 välillä niin sattuisi silmiin...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #7858 on: 15.01.10, 14:28 »

Oikein muistat,lisäksi kun painat jarrua niin palaa sulake kun menee suoraan maihin.

Vain, jos perävaunun maajohto on vedetty kiinni myös perävaunun runkoon JA perävaunusta on riittävän hyvä sähköinen yhteys vetoautoon. Usein perävaunun valot on kuitenkin maadoitettu vain johdoilla ja johtoa ei ole liitetty runkoon kiinni.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Pietarinen

« Reply #7859 on: 15.01.10, 14:34 »

En minäkään törmännyt, mutta näin kuitenkin. Kannattaisi liikkua enempi aamuyöstä klo 03-06 välillä niin sattuisi silmiin...

Itse asiassa kello oli lähellä kolmea kun siellä suhailin, mutta silti ei sattunut silmiin, koska olin hyvin yöni nukkunut. Siitäkään huolimatta en nähnyt suola-autoja suolaamassa.
Pages: 1 ... 391 392 [393] 394 395 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1