FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.07.17, 12:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 393 394 [395] 396 397 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465839 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7880 on: 17.01.10, 11:46 »

Kiitos vastauksestasi mutta silti: höpön löpön!

Lämpötila ei missään vaiheessa ole ollut plussalla.

Millä sä mittaat sen tienpinnan ja ilmakehän välisen materiaalin lämpötilaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tarkkaa tietoa tuntuu olevan.

Quote
Suola-autot tuossa alkoivat jurnuttaa sitten kun lämmöt nousuvat noin viiteen pakkasasteeseen ja katu muuttui mössöksi.
Bussit pärjäsivät aiemminkin tuossa ja olisivat pärjänneet yhä, mutta nyt sitten oli kaikilla niljakasta.

Mitähän niljakasta siinä nyt mahtaa olla, kaikille?

Quote
Miksi liukas mutta hyväkuntoinen katu muuttuu viikkojen jälkeen muka liukkaaksi ja se pitää tehdä kaikille kulkijoille hankalammaksi ajaa puurouttamalla se suolalla? En edelleenkään ymmärrä?

Koska olet viimeksi ajanut vastaavalla tavalla liikennöidyllä kadulla, joka on vastaavissa sääolosuhteissa, mutta jota ei ole suolattu missään vaiheessa? Kovalla pakkasella tie ei ole niin liukas, kuin leudommilla keleillä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7881 on: 17.01.10, 15:45 »

Tietoa oli sen verran kuin mittarit näytti. Sulla näyttää olevan tietoa enemmän itse kadun lämpötilasta?

Kuten sanoin, katu oli jo kovilla pakkasilla erittäin liukas urissa, mutta sitä hiekoitettiin ja ongelmia ei ollut. Eli normaali talvikeli. Eikä se liukas liukkaammaksi muuttunut kun lämpötilat nousivat kovemmista pakkasista (eli tuli siis ajettua samaa katua läpötilojen noustua, ennen suolausta). Eikä pito edelleenkään parantunut, kun kadusta tuli suola-autojen myötä kauttaaltaan mössöä. Ennen sitä pitoa sai sentään tarvittaessa siitä lumiselta osalta. Ymmärrän toki ajatusmaailman että liukasta ei saisi olla missään talvella ja että raskaan liikenteen kuskit arvostavat suolausta. Se onkin paikallaan monissa ongelmapaikoissa mutta tässä ei kuorma-autoa ja bussia raskaampaa liikennettä ole ikinä ja ilmeisesti hommaa harrastetaan periaatteella että näin tehdään sitten kaikkialla, ajattelematta kaupunginosia tai yksittäisiä katuosuuksia sen enempää.  Ja se ei ole minusta aina järkevää. Sillä ei ole niinkään merkitystä että homma toimii joskus ilman suolaustakin mutta sillä lienee enemmän merkitystä, että saadaan ainakin suolakiintiöt kulutettua...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7882 on: 17.01.10, 17:16 »

Eikä se liukas liukkaammaksi muuttunut kun lämpötilat nousivat kovemmista pakkasista

Ottamatta muuhun kantaa niin tuohon täytyy todeta, että ilman lauhtuessa teistä tulee ihan jumalattoman liukkaita. Esim lämpötilan noustessa -20 --> -10. Ja se on kyllä myös totta, että suolattaessa lumesta tulee sellaista ihan hirveätä upottavaa sohjoa, jossa ei meinaa edes kävellen päästä eteen päin vaan tuntuu, että polkee lähinnä paikallaan.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7883 on: 17.01.10, 20:34 »

Tietoa oli sen verran kuin mittarit näytti. Sulla näyttää olevan tietoa enemmän itse kadun lämpötilasta?

Voi nyt... Sinä siis oletat ihan puhtaasti, että sen lumimassan lämpötila liikennöidyllä tiellä on sama kuin ulkoilman lämpötila?

Quote
Kuten sanoin, katu oli jo kovilla pakkasilla erittäin liukas urissa, mutta sitä hiekoitettiin ja ongelmia ei ollut.

Siis oliko se erittäin liukas vai ei? Vai oliko se erittäin liukas vain, kun hiekoitusta ei oltu suoritettu? Vai oliko liukkaus paikallista vain urissa?

Quote
Eli normaali talvikeli. Eikä se liukas liukkaammaksi muuttunut kun lämpötilat nousivat kovemmista pakkasista (eli tuli siis ajettua samaa katua läpötilojen noustua, ennen suolausta). Eikä pito edelleenkään parantunut, kun kadusta tuli suola-autojen myötä kauttaaltaan mössöä. Ennen sitä pitoa sai sentään tarvittaessa siitä lumiselta osalta. Ymmärrän toki ajatusmaailman että liukasta ei saisi olla missään talvella ja että raskaan liikenteen kuskit arvostavat suolausta.

Ei se ajatusmaailma olekaan tuollainen.

Quote
Se onkin paikallaan monissa ongelmapaikoissa mutta tässä ei kuorma-autoa ja bussia raskaampaa liikennettä ole ikinä ja ilmeisesti hommaa harrastetaan periaatteella että näin tehdään sitten kaikkialla, ajattelematta kaupunginosia tai yksittäisiä katuosuuksia sen enempää.  Ja se ei ole minusta aina järkevää. Sillä ei ole niinkään merkitystä että homma toimii joskus ilman suolaustakin mutta sillä lienee enemmän merkitystä, että saadaan ainakin suolakiintiöt kulutettua...

Vai että suolakiintiöt, älä nyt viitsi. Sen sijaan hiekan käytölle on kyllä kiintiöitä ja tavoitteita olemassa enemmänkin, koska se katupölyn muodossa aiheuttaa keväisin ilmanlaadun heikkenemistä ja tietysti, mitä enemmän hiekkaa käytetään, sen enemmän sitä on myös kerättävä pois ja sitä enemmän ilmanlaatu heikkenee. Selvää on, ettei hiekkaakaan voida kerätä pois juuri sinä päivänä kun sen tarve loppuu, koko tieverkostosta. Itseasiassa... ainakin pääkaupunkiseudulla suolataan teitä myös keväällä sen pölyn sitomiseksi tiehen (vaikkakin seos taitaa olla sisällöllisesti vähän eri tavaraa kuin sulatukseen käytetty aines).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7884 on: 17.01.10, 20:49 »

Sievi tekee tuollaisia sopivia tienvarressa käytettäviä, varsi n.50 senttiä, lämpimät ja mukavat jos kärri jättää. Roll Eyes

ja krokotiilinnahkaisen rotsin voi suojata 7-8euroa maksavalla turvaliivillä Wink
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7885 on: 17.01.10, 21:31 »

Vai että suolakiintiöt, älä nyt viitsi.

En pitäisi yhtään ihmeenä, vaikka siihen joku kiintiö olisikin. Sen verran järjettömästi sitä toisinaan viljellään, että tuntuu kuin ne kylväjät viskelevät sitä teille sen takia, että näyttäisivät tekevänsä jotain. Herra siunaa, jos sitä kaikkea talveksi varattua suolaa ei saada kylvettyäkään, niin joku sikariportaassa voi tehdä johtopäätöksen, että ei tarvitakkaan näin paljon miehiä enää ensi talvena...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7886 on: 17.01.10, 21:55 »

Pahoitteluni Tatu. Rautalanka loppuu sun suhteen kesken, enkä lähde kaupasta hakemaan lisää.

Ymmärrän kyllä että koet kovaa oikeassaolemisen tarvetta ja jaksaisit saivarrella sanamuodoista loputtomiin, kun olet eri mieltä. Ymmärrät aivan varmasti mistä on kyse mutta et muka halua ymmärtää sitä ja keskityt nokkeliin vastakysymyksiisi. Joka tapauksessa pointtisi menee jo nokittelun puolelle ja sitä saat harrastaa aivan yksinäsi. Siispä puolestani saat vääntää tieteellistä jargoniasi ilman lämpötilojen ja lumimassojen eroista vaikka niillä lakisääteisillä tauoillasi.
Öitä ja turvallisia kilometrejä.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7887 on: 18.01.10, 00:49 »

En pitäisi yhtään ihmeenä, vaikka siihen joku kiintiö olisikin. Sen verran järjettömästi sitä toisinaan viljellään, että tuntuu kuin ne kylväjät viskelevät sitä teille sen takia, että näyttäisivät tekevänsä jotain. Herra siunaa, jos sitä kaikkea talveksi varattua suolaa ei saada kylvettyäkään, niin joku sikariportaassa voi tehdä johtopäätöksen, että ei tarvitakkaan näin paljon miehiä enää ensi talvena...

Kyl ne kiintiöt tuntuu olevan enempi suurimpia sallittuja käyttömääriä, ei vähimmäismääriä. Levityskertojen lukumäärähän ei taas myöskään korreloi suolan määrän kanssa, koska suolaa voidaan yhdellä levityskerralla levittää enemmän tai vähemmän. Espoossa sitä liuosta on tänä talvena kaadettu yhteen moottoritien ramppiin parhaimmillaan pari tonnia yhdellä vedolla... Ja kun tässä kyseisessä tapauksessa ei kohde taida kuulua edes tiehallinnon kunnossapidon piiriin, niin tuo sikariporras-salaliitto kärsii vielä vähän lisää.

Pahoitteluni Tatu. Rautalanka loppuu sun suhteen kesken, enkä lähde kaupasta hakemaan lisää.

Ymmärrän kyllä että koet kovaa oikeassaolemisen tarvetta ja jaksaisit saivarrella sanamuodoista loputtomiin, kun olet eri mieltä.

Tässä ei ole kyse mistään saivartelusta, vaan siitä, että jos ulkoilma on vaikka -5, asfaltti -3, lumen seassa on epäpuhtauksia muusta kuin suolaamisesta, joka on alentanut sen jäätymispisteen -2:een asteeseen ja auto, jonka rengas aiheuttaa tien pintaan painetta, ajaa siitä yli ja paineen lisäätymisen takia edelleen alentaa sulamispistettä sekä aiheuttaa kitkaa -> se sulaa hetkellisesti -> siitä tulee todella liukas. Tämä pätee ihan samalla tavalla hiihtoladuilla kuin tieliikenteessäkin.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7888 on: 18.01.10, 01:32 »

Herra siunaa, jos sitä kaikkea talveksi varattua suolaa ei saada kylvettyäkään, niin joku sikariportaassa voi tehdä johtopäätöksen, että ei tarvitakkaan näin paljon miehiä enää ensi talvena...

Tällainen budjetinkäyttö näyttäisi ainakin joillakin kunnilla olevan ongelma. Vuodeksi on tietty budjetti ja se pitää käyttää, tai budjetista päättävät saattavat keksiä, että laitoshan tulee toimeen vähemmälläkin. Kausivaihtelua ei välttämättä oteta huomioon, eikä ylijäämää voi siirtää seuraavalle vuodelle, koska sehän nähdään hyvänä säästökohteena.

Mikäs sen hauskempaa, kuin perustaa kokonaisia laskutus- ja ostolaskuosastoja vain sen takia, kun kunnan omat virastot... eikun siis liikelaitokset... ostavat palveluita toisiltaan. Rahankäyttö ja budjettien luominen mutkistuu. Oikein tehostamista juu.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7889 on: 18.01.10, 08:56 »

Mikähän noita ammattikuskeja vaivaa? Taas on rekka jumissa tossa työpaikan viereisessä mäessä. Melkein joka päivä sama juttu.
Tosta vastapäisestä firmasta ne lähtee ja kääntyy ylämäkeen ja joka päivä siinä joku peruuttelee ja kerran viikossa hinaillaan. Minkähän takia siitä ei voi lähtee sinne alamäen suuntaan? Varmaan siksi kun se kiertää melkein 300 metriä varmaan menee liikaa aikaa...

-JukSii-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7890 on: 18.01.10, 10:05 »

Mikähän noita ammattikuskeja vaivaa? Taas on rekka jumissa tossa työpaikan viereisessä mäessä. Melkein joka päivä sama juttu.
Tosta vastapäisestä firmasta ne lähtee ja kääntyy ylämäkeen ja joka päivä siinä joku peruuttelee ja kerran viikossa hinaillaan. Minkähän takia siitä ei voi lähtee sinne alamäen suuntaan? Varmaan siksi kun se kiertää melkein 300 metriä varmaan menee liikaa aikaa...

Naurettavan provon haju on niin vahva että ihan suussa maistuu  Grin
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7891 on: 18.01.10, 10:12 »

Naurettavan provon haju on niin vahva että ihan suussa maistuu  Grin

Onhan tuossa provoakin. Odottelin tuossa pihassa että pääsis lähteen muttaku oli rekka poikittain ja läpi ei päässyt. 20 min siinä meni että päästiin liikkeelle.

Ei tossa muuten muttakun joka päivä joku. Parhaana kaksi.

-JukSii-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7892 on: 18.01.10, 10:21 »

Onhan tuossa provoakin. Odottelin tuossa pihassa että pääsis lähteen muttaku oli rekka poikittain ja läpi ei päässyt. 20 min siinä meni että päästiin liikkeelle.

No eipä ihme että syvästi harmittaa. Missä tällaista tapahtuu?
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7893 on: 18.01.10, 10:24 »

No eipä ihme että syvästi harmittaa. Missä tällaista tapahtuu?

Tampereella.

En nyt tiedä kuinka syvästi harmittaa. Hiukan olis ollut kiire mut eipä mitään hengenhätää kuitenkaan. Enemmän ihmettelen sitä, että tajutaanko että mäki on liukas vasta sitten kun siinä ollaan jumissa? Kuitenkin samasta portista ne rekat tuonne alueelle menee ja samassa mäessa jarruttaa.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7894 on: 18.01.10, 10:31 »

Tilannepäivitys. Toinen rekka jo tänään jumissa. Se näyttää tosin pääsevän peruuttamaan takaisin pihaan.

-JukSii-
Renee Jaasson
Offline Offline

Posts: 777
Date Registered: 04.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7895 on: 18.01.10, 10:35 »

Nythän tilaisuus mennä kysymään, mikä sua vaivaa ja miksi teet tollei .         laugh
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7896 on: 18.01.10, 11:11 »

Nythän tilaisuus mennä kysymään, mikä sua vaivaa ja miksi teet tollei .         laugh

Tässä olisi kysyjälle varmasti paras ratkaisu. Kannattaa ehkä ottaa kuitenkin silmälasit pois ennenkun menee kysymään  Grin

Minkälaisia vastauksia odotat saavasi, Jukka? Tämä varmaan kertoo eniten siitä mitä tuohon kysymykseen kannattaa vastata, vai kannattaako vaivautua ollenkaan.

EDIT: no okei, vaikka en tiedä paikasta mitään, lisätään nyt ne itsestäänselvyydet (arvaukset) kun aikaa on..

- yleensä mäestä pääsee ongelmitta
- jotkut kuljettajat ovat kokemattomampia kuin toiset
- jotkut kuljettajat ovat tyhmempiä kuin toiset
- jotkut kuljettajat ottavat riskin, kun kiire painaa
- kaikki tekevät virhearvioita joskus
- kaikki eivät tiedä että kiertoreitti on olemassa
jne

Valitse sopivin?
« Last Edit: 18.01.10, 11:20 by Kimmo Kyle »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7897 on: 18.01.10, 11:20 »

Tässä olisi kysyjälle varmasti paras ratkaisu. Kannattaa ehkä ottaa kuitenkin silmälasit pois ennenkun menee kysymään  Grin

Minkälaisia vastauksia odotat saavasi, Jukka? Tämä varmaan kertoo eniten siitä mitä tuohon kysymykseen kannattaa vastata, vai kannattaako vaivautua ollenkaan.

Aah, nyt ymmärrän. Sanot siis, että sen lisäksi, että rekkakuskit ovat kenties kykenemättömiä olemaan ajamatta autoaan jumiin jäiseen ylämäkeen (kun vaihtoehtona on jokusen sadan metrin kierto), he ovat myös väkivaltaisia öykkäreitä, joiden toimia ei kärsi mennä arvostelemaan? Tongue  Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7898 on: 18.01.10, 11:22 »

Aah, nyt ymmärrän. Sanot siis, että sen lisäksi, että rekkakuskit ovat kenties kykenemättömiä olemaan ajamatta autoaan jumiin jäiseen ylämäkeen (kun vaihtoehtona on jokusen sadan metrin kierto), he ovat myös väkivaltaisia öykkäreitä, joiden toimia ei kärsi mennä arvostelemaan? Tongue  Grin

Kyllä, ehtottomasti! Jos et usko, niin valehtelen lisää!  Grin
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7899 on: 18.01.10, 11:45 »

Minkälaisia vastauksia odotat saavasi, Jukka? Tämä varmaan kertoo eniten siitä mitä tuohon kysymykseen kannattaa vastata, vai kannattaako vaivautua ollenkaan.

En tiedä mitä odotan. Piti vain hiukan päästä ihmettelemään maailman menoa.

Luulen että valitsen vastauksen joka ei ollut listassa.

- Siihen suuntaan sitä on aina lähdetty.

-JukSii-
Pages: 1 ... 393 394 [395] 396 397 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1