Keskustelua liikenteestä

<< < (1577/3033) > >>

hynkel:
Quote

Kiitos vastauksestasi mutta silti: höpön löpön!

Lämpötila ei missään vaiheessa ole ollut plussalla.

Millä sä mittaat sen tienpinnan ja ilmakehän välisen materiaalin lämpötilaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tarkkaa tietoa tuntuu olevan.

Quote

Suola-autot tuossa alkoivat jurnuttaa sitten kun lämmöt nousuvat noin viiteen pakkasasteeseen ja katu muuttui mössöksi.
Bussit pärjäsivät aiemminkin tuossa ja olisivat pärjänneet yhä, mutta nyt sitten oli kaikilla niljakasta.

Mitähän niljakasta siinä nyt mahtaa olla, kaikille?

Quote

Miksi liukas mutta hyväkuntoinen katu muuttuu viikkojen jälkeen muka liukkaaksi ja se pitää tehdä kaikille kulkijoille hankalammaksi ajaa puurouttamalla se suolalla? En edelleenkään ymmärrä?

Koska olet viimeksi ajanut vastaavalla tavalla liikennöidyllä kadulla, joka on vastaavissa sääolosuhteissa, mutta jota ei ole suolattu missään vaiheessa? Kovalla pakkasella tie ei ole niin liukas, kuin leudommilla keleillä.

Henkka:
Tietoa oli sen verran kuin mittarit näytti. Sulla näyttää olevan tietoa enemmän itse kadun lämpötilasta?

Kuten sanoin, katu oli jo kovilla pakkasilla erittäin liukas urissa, mutta sitä hiekoitettiin ja ongelmia ei ollut. Eli normaali talvikeli. Eikä se liukas liukkaammaksi muuttunut kun lämpötilat nousivat kovemmista pakkasista (eli tuli siis ajettua samaa katua läpötilojen noustua, ennen suolausta). Eikä pito edelleenkään parantunut, kun kadusta tuli suola-autojen myötä kauttaaltaan mössöä. Ennen sitä pitoa sai sentään tarvittaessa siitä lumiselta osalta. Ymmärrän toki ajatusmaailman että liukasta ei saisi olla missään talvella ja että raskaan liikenteen kuskit arvostavat suolausta. Se onkin paikallaan monissa ongelmapaikoissa mutta tässä ei kuorma-autoa ja bussia raskaampaa liikennettä ole ikinä ja ilmeisesti hommaa harrastetaan periaatteella että näin tehdään sitten kaikkialla, ajattelematta kaupunginosia tai yksittäisiä katuosuuksia sen enempää.  Ja se ei ole minusta aina järkevää. Sillä ei ole niinkään merkitystä että homma toimii joskus ilman suolaustakin mutta sillä lienee enemmän merkitystä, että saadaan ainakin suolakiintiöt kulutettua...

Joona:
Quote

Eikä se liukas liukkaammaksi muuttunut kun lämpötilat nousivat kovemmista pakkasista

Ottamatta muuhun kantaa niin tuohon täytyy todeta, että ilman lauhtuessa teistä tulee ihan jumalattoman liukkaita. Esim lämpötilan noustessa -20 --> -10. Ja se on kyllä myös totta, että suolattaessa lumesta tulee sellaista ihan hirveätä upottavaa sohjoa, jossa ei meinaa edes kävellen päästä eteen päin vaan tuntuu, että polkee lähinnä paikallaan.

hynkel:
Quote

Tietoa oli sen verran kuin mittarit näytti. Sulla näyttää olevan tietoa enemmän itse kadun lämpötilasta?


Voi nyt... Sinä siis oletat ihan puhtaasti, että sen lumimassan lämpötila liikennöidyllä tiellä on sama kuin ulkoilman lämpötila?

Quote

Kuten sanoin, katu oli jo kovilla pakkasilla erittäin liukas urissa, mutta sitä hiekoitettiin ja ongelmia ei ollut.

Siis oliko se erittäin liukas vai ei? Vai oliko se erittäin liukas vain, kun hiekoitusta ei oltu suoritettu? Vai oliko liukkaus paikallista vain urissa?

Quote

Eli normaali talvikeli. Eikä se liukas liukkaammaksi muuttunut kun lämpötilat nousivat kovemmista pakkasista (eli tuli siis ajettua samaa katua läpötilojen noustua, ennen suolausta). Eikä pito edelleenkään parantunut, kun kadusta tuli suola-autojen myötä kauttaaltaan mössöä. Ennen sitä pitoa sai sentään tarvittaessa siitä lumiselta osalta. Ymmärrän toki ajatusmaailman että liukasta ei saisi olla missään talvella ja että raskaan liikenteen kuskit arvostavat suolausta.

Ei se ajatusmaailma olekaan tuollainen.

Quote

Se onkin paikallaan monissa ongelmapaikoissa mutta tässä ei kuorma-autoa ja bussia raskaampaa liikennettä ole ikinä ja ilmeisesti hommaa harrastetaan periaatteella että näin tehdään sitten kaikkialla, ajattelematta kaupunginosia tai yksittäisiä katuosuuksia sen enempää.  Ja se ei ole minusta aina järkevää. Sillä ei ole niinkään merkitystä että homma toimii joskus ilman suolaustakin mutta sillä lienee enemmän merkitystä, että saadaan ainakin suolakiintiöt kulutettua...

Vai että suolakiintiöt, älä nyt viitsi. Sen sijaan hiekan käytölle on kyllä kiintiöitä ja tavoitteita olemassa enemmänkin, koska se katupölyn muodossa aiheuttaa keväisin ilmanlaadun heikkenemistä ja tietysti, mitä enemmän hiekkaa käytetään, sen enemmän sitä on myös kerättävä pois ja sitä enemmän ilmanlaatu heikkenee. Selvää on, ettei hiekkaakaan voida kerätä pois juuri sinä päivänä kun sen tarve loppuu, koko tieverkostosta. Itseasiassa... ainakin pääkaupunkiseudulla suolataan teitä myös keväällä sen pölyn sitomiseksi tiehen (vaikkakin seos taitaa olla sisällöllisesti vähän eri tavaraa kuin sulatukseen käytetty aines).

svirkkul:
Quote

Sievi tekee tuollaisia sopivia tienvarressa käytettäviä, varsi n.50 senttiä, lämpimät ja mukavat jos kärri jättää.


ja krokotiilinnahkaisen rotsin voi suojata 7-8euroa maksavalla turvaliivillä

Navigation

Up one level

Next page

Previous page