FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 12:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 395 396 [397] 398 399 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470877 times)
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7920 on: 19.01.10, 18:11 »

Näköjään eri asioita ajateltiin. Jotenki ajatuksissa esille tuli parit tod.ärsyttäviä ajokokemuksia aiheuttaneet ympyrät joissa ei ole lainkaan toista risteävää kadunhaaraa. Ja niissä se vilkun merkitys. Siis suoraan vaan ajettaessa.. No tää meni vähän persiilleen, mun moka.  Olit tavallaan oikeassa noiden juttujeni perusteella joita en sovella kuin niissä parissa ympyrässä.

Eiköhän tuo vitosella alhaisilla kierroksilla ajaminen ole kuitenkin paljon vähemmän kuluttavaa kuin esim ajettais nelosella seittemääkymppiä. Näitäkin näkee Shocked Autostahan se ihan on kiinni miten välitykset ja alavääntö menee, mutta pitäisi autolla kuin autolla päästä menemään tasaista tietä kevyesti kaupunkinopeuksissa suurimmalla pykälällä. Diisselillä ne opettaa autokoulussa ajamaan kolmeaviittä kutosella Grin

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7921 on: 19.01.10, 18:26 »

Näköjään eri asioita ajateltiin. Jotenki ajatuksissa esille tuli parit tod.ärsyttäviä ajokokemuksia aiheuttaneet ympyrät joissa ei ole lainkaan toista risteävää kadunhaaraa. Ja niissä se vilkun merkitys. Siis suoraan vaan ajettaessa.. No tää meni vähän persiilleen, mun moka.  Olit tavallaan oikeassa noiden juttujeni perusteella joita en sovella kuin niissä parissa ympyrässä.

No sitähän minäkin, että ei me voitu puhua samasta asiasta Smiley

Quote
Eiköhän tuo vitosella alhaisilla kierroksilla ajaminen ole kuitenkin paljon vähemmän kuluttavaa kuin esim ajettais nelosella seittemääkymppiä. Näitäkin näkee Shocked Autostahan se ihan on kiinni miten välitykset ja alavääntö menee, mutta pitäisi autolla kuin autolla päästä menemään tasaista tietä kevyesti kaupunkinopeuksissa suurimmalla pykälällä. Diisselillä ne opettaa autokoulussa ajamaan kolmeaviittä kutosella Grin

Kävin juuri nortin ostossa, niin piti tuossa sitten ihan kokeilla, etten puhu läpiä päähäni. Kyllä mun auton mittariin kun lyö 50km/h ja vitosen silmään, kierrokset rumputtaa siellä 900rpm kieppeillä, eikä se kyllä ole enää mukavaa. Ääni on sellaista vattumaista jurnuutusta, tuntuu että koko auto tärisee ja taloudellisuus loistaa poissaolollaan. Ja yhtään mitään ei tapahdu, jos erehdyt koskemaan kaasuun. Jos tiputtaa vauhdin alle 45km/h, hyvä että ei sammu koko mopo Tongue Kun tiputtaa pykälän neloselle, kierrokset nousee vajaaseen 1300:een, äänestä ja käynnistä lähtee tukkoisuus ja kulutus tipahtaa parilla litralla...

Mutta kyllä minä silti ajelen nuo kaupunkinopeudet (max 50km/h), tai no, ennemminkin kaupunkiajot, mieluiten  kolmosella, mikäli on vaan yhtään enempää kanssaliikennettä. Ajo on niin paljon sujuvampaa, kun ei tarvitse olla koko ajan tikkua sotkemassa. Riittää kun vähän kaasua nostaa tai painaa tilanteen mukaan...

Ja en kyllä tuollaiseen autokouluun menisi. Siellä kun ei sitten varmaan edes ajeta autolla  Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7922 on: 19.01.10, 18:26 »

Diisselillä ne opettaa autokoulussa ajamaan kolmeaviittä kutosella Grin

Eipä näkyny vaan meikäläisen autokoulussa sellaista. Moottorinhan se rikkoo.
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7923 on: 19.01.10, 18:31 »

Eipä näkyny vaan meikäläisen autokoulussa sellaista. Moottorinhan se rikkoo.

Vaideloota/tasayspyörästö poloinen sanon vaan..... Grin

salgmark miuku telia.com
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7924 on: 19.01.10, 18:37 »

Eipä näkyny vaan meikäläisen autokoulussa sellaista. Moottorinhan se rikkoo.
Uskokaa tai älkää, näin se menee Wink Eka ajat ite sillai mahollisimman taloudellisesti n.10km. lenkin ja seuraavan kerran opettajn ohjeilla. No kun se käskee syöttämään kutosen 40km/h tai alle vauhdissa niin pakkohan se on laittaa. Ei sammu vaikka rajoilla käy. Kulutusmittarista sitten todetaan taudellisen ajamisen edut. Hölmöä, mutta totta. Tiedä sitten onko paljoa käsitykset viiden vuoden aikana muuttunu, mutta mulla oli kakkosvaiheessa tommonen ihmetesti Huh

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Joni Miinalainen
Offline Offline

Posts: 221
Date Registered: 18.09.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7925 on: 19.01.10, 18:39 »

Itselläni tulee pidettyä 1500-2000 rpm moottorin käyntinopeutena (2.0 bensa turbo) normaali-ajossa. Silloin on vääntöä jo tarjolla hyvin, eikä moottori/voimansiirto tykkää huonoa.
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7926 on: 19.01.10, 19:01 »

Automaattihan sen vaihtamisen hoitaa
Joni Miinalainen
Offline Offline

Posts: 221
Date Registered: 18.09.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7927 on: 19.01.10, 19:06 »

Automaattihan sen vaihtamisen hoitaa

Ei kaikilla sellaiseen luxukseen ole varaa  Grin
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7928 on: 19.01.10, 19:11 »

Itselläni tulee pidettyä 1500-2000 rpm moottorin käyntinopeutena (2.0 bensa turbo) normaali-ajossa. Silloin on vääntöä jo tarjolla hyvin, eikä moottori/voimansiirto tykkää huonoa.
Aika hyvä yleisohje autolle jossa bensakone. Diiseli antaa vielä paljon alempien kierroslukujen käytön, mutta se tutina ei oo kiva Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7929 on: 19.01.10, 19:13 »

Eka ajat ite sillai mahollisimman taloudellisesti n.10km. lenkin ja seuraavan kerran opettajn ohjeilla. No kun se käskee syöttämään kutosen 40km/h tai alle vauhdissa niin pakkohan se on laittaa. Ei sammu vaikka rajoilla käy. Kulutusmittarista sitten todetaan taudellisen ajamisen edut.

Se on sitä kakkosvaiheen turhaketta nimeltä taloudellinen ajo ja se on vieläkin kyllä voimissaan. Minä en omalla autolla ajaisi neljääkymppiä kutosella kuin ainoastaan pyssy ohimolla (eikä tällä hetkellä tosin silläkään onnistuisi, kun on vain 5 vaihdetta). Ihan sama sitten, jos autokoulu tahtoo rikkoa autonsa.
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7930 on: 19.01.10, 19:16 »

Aika hyvä yleisohje autolle jossa bensakone. Diiseli antaa vielä paljon alempien kierroslukujen käytön, mutta se tutina ei oo kiva Tongue

Tuskinpa dieseleidenkään voimansiirto on sen ihmeellisempi. Sama sille, missä vaiheessa moottori sammuu.
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7931 on: 19.01.10, 19:35 »

Se on sitä kakkosvaiheen turhaketta nimeltä taloudellinen ajo ja se on vieläkin kyllä voimissaan. Minä en omalla autolla ajaisi neljääkymppiä kutosella kuin ainoastaan pyssy ohimolla (eikä tällä hetkellä tosin silläkään onnistuisi, kun on vain 5 vaihdetta). Ihan sama sitten, jos autokoulu tahtoo rikkoa autonsa.

HAHA!!

Vai että taloudellista ajoa opetetaan noin nykyään.... hieno homma. Jotain noin älyvapaata olen viimeksi nähnyt Pekingissä asuessa taksikuskien keskuudessa. Ne kun on järjestään sitä mieltä että se 1000cc kolmipyttyinen Daihatsukopio säästää ihan älyttömästi bensaa kun sen runttaa neloselle ja viitoselle niin äkkiä kuin suinkin ja liikkeellekin on oikeastaan parempi lähteä kakkosella jos se vaan suinkin jaksaa vetää.

Välikös sen jos se kone vähän nakuttaa ja tuskissaan rutisee siellä.... pääasia että bensaa "säästyy"  Grin


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7932 on: 19.01.10, 19:42 »

Aika hyvä yleisohje autolle jossa bensakone. Diiseli antaa vielä paljon alempien kierroslukujen käytön, mutta se tutina ei oo kiva Tongue

Kyllä tuo on aivan yleispätevä ohje myös dieselautolle. Nykyaikainen TDi on paras ajaa niin, että se turbo on heti käytettävissä, kun kaasua painat. Mikäli ajat liian isolla vaihteella, näin ei silloin tietenkään ole. Ihan turhaa jurruuttaa alle 1500 kierroksen (jotkut isommat, tyyliin 3l moottorit voi olla eri asia), kun yleisesti se paras vääntöalue alkaa sieltä about 1300 kierroksen kieppeiltä... Väitän sen olevan myös taloudellisempi tapa todellisessa ajossa, kuin että moottoria kiduttaa alikierroksilla. Jos on ihan tasainen alusta (ei pienintäkään ylämäkeä), niin sillä järjettömällä jurruuttamisella voi päästä ehkä samoihin kulutuslukemiin. Mutta kun tällaista alustaa ei todellisuudessa ole missään. Heti kun tulee pieninkin ylöspäin viettävä kohta, se moottori menee niin ahtaalle, että sen on pakko yrittää survoa sinne enemmän polttoainetta jo käynnissä pysyäkseen, kuin jos kierrokset on siellä parhaan väännön puolella ja moottori pääsee rullaamaan paljon vapaammin...

Viimeistään siinä vaiheessa kävisin vetäisemässä sitä autokoulun opettajaa kuokkaan, kun autoni moottori tai voimansiirto jne. leviää päin persettä opetetun ajotavan takia  Grin Kun ei noita moottoreita ole yksinkertaisesti tarkoitettu ajettavan niin. Toki sen autokoulun hemmon mielestä voi olla hienoa päästä pieniin lukemiin, mutta mikähän on se todellinen säästö liian aikaisen moottorirempan jälkeen?

Tiedänpä myös nyt, että en takuulla ottaisi vanhaa autokoulun autoa  laugh
« Last Edit: 19.01.10, 19:46 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7933 on: 19.01.10, 19:50 »

Jos sitä ajon taloudellisuutta nyt haetaan, niin nykyaikainen diesel voi surutta hyrryyttää 1200rpm ja vääntöä riittää vielä tasasella tiellä ajettaessa vallan mainiosti Smiley

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7934 on: 19.01.10, 19:53 »

Jos sitä ajon taloudellisuutta nyt haetaan, niin nykyaikainen diesel voi surutta hyrryyttää 1200rpm ja vääntöä riittää vielä tasasella tiellä ajettaessa vallan mainiosti Smiley

Höpö höpö

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7935 on: 19.01.10, 19:53 »

Viimeistään siinä vaiheessa kävisin vetäisemässä sitä autokoulun opettajaa kuokkaan, kun autoni moottori tai voimansiirto jne. leviää päin persettä opetetun ajotavan takia  Grin Kun ei noita moottoreita ole yksinkertaisesti tarkoitettu ajettavan niin. Toki sen autokoulun hemmon mielestä voi olla hienoa päästä pieniin lukemiin, mutta mikähän on se todellinen säästö liian aikaisen moottorirempan jälkeen?

Tiedänpä myös nyt, että en takuulla ottaisi vanhaa autokoulun autoa  laugh
Eipä sulla taida minkäänlaisia faktoja tähänkään olla?? Tuskin kone hajoo ennen kuin kuski siihen menoon Cheesy

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7936 on: 19.01.10, 19:55 »

Eipä sulla taida minkäänlaisia faktoja tähänkään olla?? Tuskin kone hajoo ennen kuin kuski siihen menoon Cheesy

Ihan takuulla on suurempi riski, että se väärin raiskattu moottori hajoaa ennemmin, kuin oikein ajettu  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7937 on: 19.01.10, 19:59 »

Faktoja löytyy vaikka kuinka paljon,riittää kyllä kun ajatteleekin asiaa hartaasti  Roll Eyes

Tässä esmees VAG autojen v-laatikoista......

http://www.volkswagenspares.com/page.php?page=Gearboxes

salgmark miuku telia.com
Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7938 on: 19.01.10, 20:01 »

Aikanaan autokoulussa mua käskettiin hyppäämään esim. kolmosen yli... tämä oli kans semmonen taloudellisen ajon kurssi.
periaatteena tais olla ettei kierrokset nouse liikaa kiihdyttäessä ja kulutus pysyy kurissa tms.
Tuokin käy jo laatikon päälle, kai sillä nyt on syykin jos autoon on tungettu x määrä vaihteita.

Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7939 on: 19.01.10, 20:03 »

Huomasko kukaan, Tatu vissiin että kiertoliittymä ja liikenneympyrä on kaks eri asiaa.Noin lakipuolella meinaan.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Pages: 1 ... 395 396 [397] 398 399 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1