Author
|
Topic: Keskustelua liikenteestä (Read 1502200 times)
|
fishu
Former member
|
Aikanaan autokoulussa mua käskettiin hyppäämään esim. kolmosen yli... tämä oli kans semmonen taloudellisen ajon kurssi. periaatteena tais olla ettei kierrokset nouse liikaa kiihdyttäessä ja kulutus pysyy kurissa tms. Tuokin käy jo laatikon päälle, kai sillä nyt on syykin jos autoon on tungettu x määrä vaihteita.
Ei mulle ole opetettu autokoulussa hyppimisestä muuta, kuin jos on jo ehtiny kiihytellä sopiville kierroksille vaikka sillä kakkosella, niin turha sitä on pomppia kolmosen kautta.
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Aikanaan autokoulussa mua käskettiin hyppäämään esim. kolmosen yli... tämä oli kans semmonen taloudellisen ajon kurssi. periaatteena tais olla ettei kierrokset nouse liikaa kiihdyttäessä ja kulutus pysyy kurissa tms. Tuokin käy jo laatikon päälle, kai sillä nyt on syykin jos autoon on tungettu x määrä vaihteita.
Kyllä minä pompin monesti nelosen yli. Lähtee risteyksestä, tai rampilta maantielle/moottoritielle kiihdyttämään, niin kolmosella polkaistaan sinne 80-100km/h, riippuen rajoituksesta, ja sen jälkeen vitonen silmään. Joskus oli jossain jotain laskelmia/tutkimuksia, että ainakin joillakin moottoreilla mahdollisimman ripeä kiihdytys maantienopeuteen on taloudellisempi, kuin jokaisen vaihteen läpikäyminen ja rauhallinen kiihdytys...
|
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
Joskus oli jossain jotain laskelmia/tutkimuksia, että ainakin joillakin moottoreilla mahdollisimman ripeä kiihdytys maantienopeuteen on taloudellisempi, kuin jokaisen vaihteen läpikäyminen ja rauhallinen kiihdytys...
Taitaa koskea lähes kaikkia autoja.  Ollaan kai karattu liikenteestä,silti voisin vielä lisätä että monessa autossa on muuttuva imusarja,on kuin haitari.Kun kierrokset putoo vitosella jurnuttaessa,imusarja "venyy" ja vääntö kasvaa suoraan verrannollisesti jurnutukseen. Hanat auki kierroksilla ajaessa on imusarja lyhin. Ruotsissa opetetaan pääasiassa kuten Mikko tossa ylhäällä kirjoitti,tietämättömät opettaa jurnuttaan suurimman säästön toivossa.Lisäksi opetetaan ennakoivaa ajamista,välttäen turhia pysähdyksiä ym....
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
Juha Lampi
Offline
Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07
|
Ja kaikki ihan puhtaasti siksi, että se on ihmisille uusi asia koko ympyrä...
Juuuuuri niin, ja siksi ihmiset toimivat tottumustensa mukaan  t. nimim. "talvi yllättää autoilijat"
|
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
Juuuuuri niin, ja siksi ihmiset toimivat tottumustensa mukaan  t. nimim. "talvi yllättää autoilijat" Terve Juha.Huomasitko miten Uppsalassa vilkuteltiin.... 
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Terve Juha.Huomasitko miten Uppsalassa vilkuteltiin....  Ruotsissa taidetaan opettaakin se liikenneympyrässä ajaminen niin, että vilkutetaan vasemmalle ympyrässä ajaessa, ja ulostautuessa vaihdetaan vilkku oikealle? Oliko näin?
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Juuuuuri niin, ja siksi ihmiset toimivat tottumustensa mukaan  Tai siis ihmiset toimivat miten toimivat. Ja jotkut vaan menevät lukkoon, eivätkä toimi enää ollenkaan
|
|
|
|
Juha Lampi
Offline
Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07
|
Terve Juha.Huomasitko miten Uppsalassa vilkuteltiin....  Jåhååå - ainakin Marmorveegen Hjyyn parvekkeelta vilkuteltiin tooosi lämpimästi, mutta nyttemminhän olemme naimisissa, joten vakkert soo 
|
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
Ruotsissa taidetaan opettaakin se liikenneympyrässä ajaminen niin, että vilkutetaan vasemmalle ympyrässä ajaessa, ja ulostautuessa vaihdetaan vilkku oikealle? Oliko näin?
Juuri näin,viranomaisen mielestä opetus väärä.Tarkoitus vilkuttaa vain ulostaessa tai kun vaihdat kaistaa ympyrässä. Opetus on vaihtelevaa,nyt vilkutetaan miten sattuu tai ei ollenkaan.Voi vain arvailla minne menevät ::)Liikenneympyrät vilkuu kuin joulukuusi.
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
Mikko86
Former member
|
Höpö höpö
Mikäs siinä mun kommentissa oli höpö höpöä? Ihmellelen jos et ole perillä näistä uusista autoista. Eikös sullakin ole diesel moottori? Kannattaa lukea juttuja ja kokemuksia muilta jos ei ite usko  Minkäs sille voi jos on oppinut ajamaan vanhojen autojen tekniikan mukaan, mutta tällasta se on nykyään. Ei se kone hajoo, vaikka niin uskoisikin ja ajaminen siltä tuntuiskin.. Tietysti kiihdyttäessä voi ja pitää käyttää suurempia kierroksia jos tavoitteena saavuttaa tietty nopeus mahdollisimman nopeasti. Toisaalta voit huoletta painaa polkimen pohjaan 1200rpm ilman sen kummempia huolia  Hanki faktoja ennen kuin rupeet väittelemään!
|
|
|
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Ja ympyrästä tai kiertoliittymästä, minne muuallekkaan voit poistua kun oikealle, ellei hups!!
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
Juha Lampi
Offline
Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07
|
Tai siis ihmiset toimivat miten toimivat. Ja jotkut vaan menevät lukkoon, eivätkä toimi enää ollenkaan Ai-wan! vuodesta -75 rentoutta vaativaa taitolajia opettaneena voin vahvistaa, että kun ihminen joutuu mielestään ns. rajalle, hän siirtyy kohti selkäydinohjausta ja usein kohti lukkoa. Siksi liikenneympäristö pitää suunnitella niin, että myös ne, jotka nirkunnarkun saavat ajoluvan, pärjäävät siellä. Woe pojaat, mitä saakaan ottaa huomioon, kun esim. suunnittelee kallionsisäisiä huolto- ja liikennetiloja 
|
|
|
|
Olle Sälgmark
Offline
Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07
|
Tietysti kiihdyttäessä voi ja pitää käyttää suurempia kierroksia jos tavoitteena saavuttaa tietty nopeus mahdollisimman nopeasti. Toisaalta voit huoletta painaa polkimen pohjaan 1200rpm ilman sen kummempia huolia  Hanki faktoja ennen kuin rupeet väittelemään! Juu,ECU otta homman hoitoon,ei nakuta eikä mene bensaa sen ihmeemmin.Mutta ei ota ECU lootaa hoitoon,automaatin kyllä. Vapaa maa,saa ajaa millä kierroksilla haluaa. 
|
salgmark miuku telia.com
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Mikäs siinä mun kommentissa oli höpö höpöä? Ihmellelen jos et ole perillä näistä uusista autoista. Eikös sullakin ole diesel moottori? Kannattaa lukea juttuja ja kokemuksia muilta jos ei ite usko  Minkäs sille voi jos on oppinut ajamaan vanhojen autojen tekniikan mukaan, mutta tällasta se on nykyään. Ei se kone hajoo, vaikka niin uskoisikin ja ajaminen siltä tuntuiskin.. Tietysti kiihdyttäessä voi ja pitää käyttää suurempia kierroksia jos tavoitteena saavuttaa tietty nopeus mahdollisimman nopeasti. Toisaalta voit huoletta painaa polkimen pohjaan 1200rpm ilman sen kummempia huolia  Hanki faktoja ennen kuin rupeet väittelemään! Kenenkähän niitä faktoja pitäisi hankkia? Näytä mulle auto, joka lähtee nätisti kiihtymään suurimmalla vaihteella 1200rpm kierroksilta. Joo, saahan tuon mun turbodieselin kiihdytettyä paikaltaan vitoselle koskematta kaasupolkimeen ollenkaan. Ja kyllä se siitä lähtee keräämään hyvin hitaasti nopeuttakin, kun kaasua painaa. Mutta kiihtymiseksi sitä ei voi kutsua. Kidutukseksi kylläkin  Niin, ja vanhalla tekniikalla varustetulla edellisellä autollani tuo ei olisi edes onnistunut... Ps. Sun kannattaa varmaan ensin ylipäätään opetella lukemaan, äläkä mussuta. Johan sulle on tässä useammankin ihmisen toimesta niitä seikkoja yritetty selittää, miksi tuollainen jurnuttaminen ei ole autolle hyväksi. Mutta kun ei näytä uppoavan, niin ei väkisellä. Syytön minä siihen olen. Mutta älä tule tänne sitten naukumaan, kun on vaihdelaatikko sökönä tai jakohihna poikki ja sen takia venttiiliremontti edessä...
|
|
|
|
Mikko86
Former member
|
Kenenkähän niitä faktoja pitäisi hankkia? Näytä mulle auto, joka lähtee nätisti kiihtymään suurimmalla vaihteella 1200rpm kierroksilta.
Kenenköhän, äläpäs mussuta ennen niiden "faktojen" hankkimista  Ja ei tietenkään kukaan täysjärkinen kiihdytä 1200 kierroksilla vaan vaihtaa pienemmälle muutaman pykälän. Alun perin oli tarkoitus kertoa, että taloudellinen ajaminen suoraa tietä ilman kiihdytyksiä kyseisellä kierrosluvulla on kannattavaa. Tosin nykyaikaisen dieselit ei pistä pahakseen myöskään alhaisilta lähes tyhjäkäyntilukemilta aloitettua täyskaasukiihdytystä.
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Joo, ei kun nukkumaan... Morjens! 
|
|
|
|
Petri Koivisto
Offline
Posts: 14369
Date Registered: 21.07.04
|
Kyllä minä pompin monesti nelosen yli. Minäkin pompin monesti kolmosen ja vitosen yli. Nelosella siihen "matkanopeuteen" ja kutonen silmään  Ja ei tartte olla edes kiisseli että vetää, kyllä tuo mun 1.4l bensaturbo vetää kutosella ihan hyvin 40kmh tasasella 
|
|
|
|
Mikko Pietarinen
Offline
Posts: 693
Date Registered: 04.05.09
|
Pakko jatkaa noista kierroksista vielä sen verran, että mitä Maliniemi ja kumppanit ovat sanoneet, ovat tosiaan pääpiirteissään kyllä ihan totta, mutta poikkeuksiakin löytyy. Jo se, että onko kyseessä automaatti vai manuaali vaikuttaa asiaan hyvin paljon, johtuen siitä, että momentinmuunnin antaa "periksi" toisin kuin normaali kytkin manuaalivaihteisessa autossa. Samoin mikäli autossa on isompi tehokkaampi moottori, niin ihan oikeasti noi Heimon 1200rpm heitot, eivät ole tuulesta temmattuja. Ihan oikeasti meinaan esim. perheen toinen auto pitää (tasaisella) 1200-1400rpm kierroksia ilman mitään suurempia ongelmia, 1500rpm kohdalla menee jo kevyesti ihan selvät ylämäetkin ilman että hyytyy.. Sen moottorin ja vaihteiston luonne kuitenkin vaikuttaa niiin paljon siihen, mitkä kierrokset ovat taloudellisimmat ja kannattavimmat, että särkee korvaan kun puhutaan niin ehdottomasti tai että "ei varmasti ole mahdollista"  Edit: Kantaa kiihtyvyyteen isoimmalla vaihteella moottorin ollessa 1200rpm en edes kyllä minä väitä, että silloin voisi puhua kiihtyvyydestä  Tai ei ainakaan meidän mopoilla.
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Pakko jatkaa noista kierroksista vielä sen verran, että mitä Maliniemi ja kumppanit ovat sanoneet, ovat tosiaan pääpiirteissään kyllä ihan totta, mutta poikkeuksiakin löytyy. Jo se, että onko kyseessä automaatti vai manuaali vaikuttaa asiaan hyvin paljon, johtuen siitä, että momentinmuunnin antaa "periksi" toisin kuin normaali kytkin manuaalivaihteisessa autossa. Samoin mikäli autossa on isompi tehokkaampi moottori, niin ihan oikeasti noi Heimon 1200rpm heitot, eivät ole tuulesta temmattuja. Kyllä kyllä, tottakai. Siksi tuolla aiemmin mainitsinkin isommista moottoreista. Ja olen minäkin katsonut Topgearia (kun en niillä autoilla ajamaankaan pääse), kun jo(i)llakin auto(i)lla ovat demonneet moottorin vääntöjä lähtemällä kiihdyttämään suurimmalla vaihteella mahdollisimman matalilta kierroksilta... Ihan oikeasti meinaan esim. perheen toinen auto pitää (tasaisella) 1200-1400rpm kierroksia ilman mitään suurempia ongelmia, 1500rpm kohdalla menee jo kevyesti ihan selvät ylämäetkin ilman että hyytyy.. Sen moottorin ja vaihteiston luonne kuitenkin vaikuttaa niiin paljon siihen, mitkä kierrokset ovat taloudellisimmat ja kannattavimmat, että särkee korvaan kun puhutaan niin ehdottomasti tai että "ei varmasti ole mahdollista"  Jos luet tarkemmin, en missään vaiheessa sanonut, että kierroksilla 1200+ olisi ongelmia. Taisin päinvastoin sanoa, että siellä kierrosalueella jo helpottaa. Sen sijaan olen kritisoinut tuota "suurimmalla vaihteella 45km/h, tai jopa 30km/h-hommaa. Kuten sanoin, esim. mun autolla, kun pistetään mittariin 50km/h, niin kierrokset tosiaan olivat 900rpm tasolla, eikä se todellakaan ollut enää kumpaakaan, taloudellista (seurailin hetkellistä kulutusta), eikä kannattavaa, kun kuunteli ja tunnusteli moottoria. Oikeasti pahaa teki, kun tuli pieni ylämäen tapainen kohta, niin hyvä ettei jo kohta sammunut koko motti.... 
|
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Minäkin pompin monesti kolmosen ja vitosen yli. Nelosella siihen "matkanopeuteen" ja kutonen silmään  Ja ei tartte olla edes kiisseli että vetää, kyllä tuo mun 1.4l bensaturbo vetää kutosella ihan hyvin 40kmh tasasella  Mie lähden Yariksella kakkosella, siitä suoraan nelonen ja vitonen jos niin mieli tekee. Esimerkiksi loivaan alamäkeen voi huoletta noin tehdä. Joku sanoi, näytä auto, joka lähtee 1200 kierroksella mukisematta kiihtymään. No varmaan Veyron Bugatti on yksi niistä ja varmaan McLaren F1 on myös yksi niistä, joka ei mukise vastaan vaan lähtee nöyrästi kiihtymään. En tiedä, mutta olettaisin aika lähelle osuvan tässä.
|
|
|
|
|
|
|
|