FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.11.17, 08:36

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 396 397 [398] 399 400 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475459 times)
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7940 on: 19.01.10, 20:04 »

Aikanaan autokoulussa mua käskettiin hyppäämään esim. kolmosen yli... tämä oli kans semmonen taloudellisen ajon kurssi.
periaatteena tais olla ettei kierrokset nouse liikaa kiihdyttäessä ja kulutus pysyy kurissa tms.
Tuokin käy jo laatikon päälle, kai sillä nyt on syykin jos autoon on tungettu x määrä vaihteita.

Ei mulle ole opetettu autokoulussa hyppimisestä muuta, kuin jos on jo ehtiny kiihytellä sopiville kierroksille vaikka sillä kakkosella, niin turha sitä on pomppia kolmosen kautta.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7941 on: 19.01.10, 20:07 »

Aikanaan autokoulussa mua käskettiin hyppäämään esim. kolmosen yli... tämä oli kans semmonen taloudellisen ajon kurssi.
periaatteena tais olla ettei kierrokset nouse liikaa kiihdyttäessä ja kulutus pysyy kurissa tms.
Tuokin käy jo laatikon päälle, kai sillä nyt on syykin jos autoon on tungettu x määrä vaihteita.

Kyllä minä pompin monesti nelosen yli. Lähtee risteyksestä, tai rampilta maantielle/moottoritielle kiihdyttämään, niin kolmosella polkaistaan sinne 80-100km/h, riippuen rajoituksesta, ja sen jälkeen vitonen silmään.

Joskus oli jossain jotain laskelmia/tutkimuksia, että ainakin joillakin moottoreilla mahdollisimman ripeä kiihdytys maantienopeuteen on taloudellisempi, kuin jokaisen vaihteen läpikäyminen ja rauhallinen kiihdytys...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #7942 on: 19.01.10, 20:17 »

Joskus oli jossain jotain laskelmia/tutkimuksia, että ainakin joillakin moottoreilla mahdollisimman ripeä kiihdytys maantienopeuteen on taloudellisempi, kuin jokaisen vaihteen läpikäyminen ja rauhallinen kiihdytys...

Taitaa koskea lähes kaikkia autoja. thmbup

Ollaan kai karattu liikenteestä,silti voisin vielä lisätä että monessa autossa on muuttuva imusarja,on kuin haitari.Kun kierrokset putoo vitosella jurnuttaessa,imusarja "venyy" ja vääntö kasvaa suoraan verrannollisesti jurnutukseen.
Hanat auki kierroksilla ajaessa on imusarja lyhin.

Ruotsissa opetetaan pääasiassa kuten Mikko tossa ylhäällä kirjoitti,tietämättömät opettaa jurnuttaan suurimman säästön toivossa.Lisäksi opetetaan ennakoivaa ajamista,välttäen turhia pysähdyksiä ym....

salgmark miuku telia.com
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #7943 on: 19.01.10, 20:21 »

Ja kaikki ihan puhtaasti siksi, että se on ihmisille uusi asia koko ympyrä...

Juuuuuri niin, ja siksi ihmiset toimivat tottumustensa mukaan Grin

t. nimim. "talvi yllättää autoilijat"
Olle Sälgmark

« Reply #7944 on: 19.01.10, 20:23 »

t. nimim. "talvi yllättää autoilijat"

Terve Juha.Huomasitko miten Uppsalassa vilkuteltiin.... Grin

salgmark miuku telia.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #7945 on: 19.01.10, 20:27 »

Ruotsissa taidetaan opettaakin se liikenneympyrässä ajaminen niin, että vilkutetaan vasemmalle ympyrässä ajaessa, ja ulostautuessa vaihdetaan vilkku oikealle? Oliko näin?

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #7946 on: 19.01.10, 20:29 »

Tai siis ihmiset toimivat miten toimivat. Ja jotkut vaan menevät lukkoon, eivätkä toimi enää ollenkaan  Tongue

Juha Lampi

« Reply #7947 on: 19.01.10, 20:32 »

Jåhååå - ainakin Marmorveegen Hjyyn parvekkeelta vilkuteltiin tooosi lämpimästi, mutta nyttemminhän olemme naimisissa, joten vakkert soo thmbup
Olle Sälgmark

« Reply #7948 on: 19.01.10, 20:33 »

Ruotsissa taidetaan opettaakin se liikenneympyrässä ajaminen niin, että vilkutetaan vasemmalle ympyrässä ajaessa, ja ulostautuessa vaihdetaan vilkku oikealle? Oliko näin?

Juuri näin,viranomaisen mielestä opetus väärä.Tarkoitus vilkuttaa vain ulostaessa tai kun vaihdat kaistaa ympyrässä.

Opetus on vaihtelevaa,nyt vilkutetaan miten sattuu tai ei ollenkaan.Voi vain arvailla minne menevät ::)Liikenneympyrät vilkuu kuin joulukuusi.

salgmark miuku telia.com
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #7949 on: 19.01.10, 20:34 »

Höpö höpö
Mikäs siinä mun kommentissa oli höpö höpöä? Ihmellelen jos et ole perillä näistä uusista autoista. Eikös sullakin ole diesel moottori? Kannattaa lukea juttuja ja kokemuksia muilta jos ei ite usko Wink Minkäs sille voi jos on oppinut ajamaan vanhojen autojen tekniikan mukaan, mutta tällasta se on nykyään. Ei se kone hajoo, vaikka niin uskoisikin ja ajaminen siltä tuntuiskin..

Tietysti kiihdyttäessä voi ja pitää käyttää suurempia kierroksia jos tavoitteena saavuttaa tietty nopeus mahdollisimman nopeasti. Toisaalta voit huoletta painaa polkimen pohjaan 1200rpm ilman sen kummempia huolia Wink Hanki faktoja ennen kuin rupeet väittelemään!

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #7950 on: 19.01.10, 20:37 »

Ja ympyrästä tai kiertoliittymästä, minne muuallekkaan voit poistua kun oikealle, ellei hups!!

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Juha Lampi

« Reply #7951 on: 19.01.10, 20:40 »

Tai siis ihmiset toimivat miten toimivat. Ja jotkut vaan menevät lukkoon, eivätkä toimi enää ollenkaan  Tongue

Ai-wan! vuodesta -75 rentoutta vaativaa taitolajia opettaneena voin vahvistaa, että kun ihminen joutuu mielestään ns. rajalle, hän siirtyy kohti selkäydinohjausta ja usein kohti lukkoa.  Siksi liikenneympäristö pitää suunnitella niin, että myös ne, jotka nirkunnarkun saavat ajoluvan, pärjäävät siellä.

Woe pojaat, mitä saakaan ottaa huomioon, kun esim. suunnittelee kallionsisäisiä huolto- ja liikennetiloja Shocked
Olle Sälgmark

« Reply #7952 on: 19.01.10, 20:42 »

Tietysti kiihdyttäessä voi ja pitää käyttää suurempia kierroksia jos tavoitteena saavuttaa tietty nopeus mahdollisimman nopeasti. Toisaalta voit huoletta painaa polkimen pohjaan 1200rpm ilman sen kummempia huolia Wink Hanki faktoja ennen kuin rupeet väittelemään!

Juu,ECU otta homman hoitoon,ei nakuta eikä mene bensaa sen ihmeemmin.Mutta ei ota ECU lootaa hoitoon,automaatin kyllä.

Vapaa maa,saa ajaa millä kierroksilla haluaa. thmbup

salgmark miuku telia.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #7953 on: 19.01.10, 20:52 »

Mikäs siinä mun kommentissa oli höpö höpöä? Ihmellelen jos et ole perillä näistä uusista autoista. Eikös sullakin ole diesel moottori? Kannattaa lukea juttuja ja kokemuksia muilta jos ei ite usko Wink Minkäs sille voi jos on oppinut ajamaan vanhojen autojen tekniikan mukaan, mutta tällasta se on nykyään. Ei se kone hajoo, vaikka niin uskoisikin ja ajaminen siltä tuntuiskin..

Kenenkähän niitä faktoja pitäisi hankkia? Näytä mulle auto, joka lähtee nätisti kiihtymään suurimmalla vaihteella 1200rpm kierroksilta. Joo, saahan tuon mun turbodieselin kiihdytettyä paikaltaan vitoselle koskematta kaasupolkimeen ollenkaan. Ja kyllä se siitä lähtee keräämään hyvin hitaasti nopeuttakin, kun kaasua painaa. Mutta kiihtymiseksi sitä ei voi kutsua. Kidutukseksi kylläkin Tongue Niin, ja vanhalla tekniikalla varustetulla edellisellä autollani tuo ei olisi edes onnistunut...

Ps. Sun kannattaa varmaan ensin ylipäätään opetella lukemaan, äläkä mussuta. Johan sulle on tässä useammankin ihmisen toimesta niitä seikkoja yritetty selittää, miksi tuollainen jurnuttaminen ei ole autolle hyväksi. Mutta kun ei näytä uppoavan, niin ei väkisellä. Syytön minä siihen olen. Mutta älä tule tänne sitten naukumaan, kun on vaihdelaatikko sökönä tai jakohihna poikki ja sen takia venttiiliremontti edessä... Tongue

Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #7954 on: 19.01.10, 20:57 »

Kenenkähän niitä faktoja pitäisi hankkia? Näytä mulle auto, joka lähtee nätisti kiihtymään suurimmalla vaihteella 1200rpm kierroksilta.
Kenenköhän, äläpäs mussuta ennen niiden "faktojen" hankkimista Wink Ja ei tietenkään kukaan täysjärkinen kiihdytä 1200 kierroksilla vaan vaihtaa pienemmälle muutaman pykälän. Alun perin oli tarkoitus kertoa, että taloudellinen ajaminen suoraa tietä ilman kiihdytyksiä kyseisellä kierrosluvulla on kannattavaa. Tosin nykyaikaisen dieselit ei pistä pahakseen myöskään alhaisilta lähes tyhjäkäyntilukemilta aloitettua täyskaasukiihdytystä.

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #7955 on: 19.01.10, 21:04 »

Joo, ei kun nukkumaan... Morjens!  laugh

Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #7956 on: 19.01.10, 21:08 »

Kyllä minä pompin monesti nelosen yli.
Minäkin pompin monesti kolmosen ja vitosen yli. Nelosella siihen "matkanopeuteen" ja kutonen silmään Cool

Ja ei tartte olla edes kiisseli että vetää, kyllä tuo mun 1.4l bensaturbo vetää kutosella ihan hyvin 40kmh tasasella Grin
Mikko Pietarinen

Date Registered: 04.05.09

« Reply #7957 on: 19.01.10, 21:20 »

Pakko jatkaa noista kierroksista vielä sen verran, että mitä Maliniemi ja kumppanit ovat sanoneet, ovat tosiaan pääpiirteissään kyllä ihan totta, mutta poikkeuksiakin löytyy. Jo se, että onko kyseessä automaatti vai manuaali vaikuttaa asiaan hyvin paljon, johtuen siitä, että momentinmuunnin antaa "periksi" toisin kuin normaali kytkin manuaalivaihteisessa autossa. Samoin mikäli autossa on isompi tehokkaampi moottori, niin ihan oikeasti noi Heimon 1200rpm heitot, eivät ole tuulesta temmattuja. Ihan oikeasti meinaan esim. perheen toinen auto pitää (tasaisella) 1200-1400rpm kierroksia ilman mitään suurempia ongelmia, 1500rpm kohdalla menee jo kevyesti ihan selvät ylämäetkin ilman että hyytyy.. Sen moottorin ja vaihteiston luonne kuitenkin vaikuttaa niiin paljon siihen, mitkä kierrokset ovat taloudellisimmat ja kannattavimmat, että särkee korvaan kun puhutaan niin ehdottomasti tai että "ei varmasti ole mahdollista" Smiley

Edit: Kantaa kiihtyvyyteen isoimmalla vaihteella moottorin ollessa 1200rpm en edes kyllä minä väitä, että silloin voisi puhua kiihtyvyydestä Grin Tai ei ainakaan meidän mopoilla.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #7958 on: 20.01.10, 05:01 »

Pakko jatkaa noista kierroksista vielä sen verran, että mitä Maliniemi ja kumppanit ovat sanoneet, ovat tosiaan pääpiirteissään kyllä ihan totta, mutta poikkeuksiakin löytyy. Jo se, että onko kyseessä automaatti vai manuaali vaikuttaa asiaan hyvin paljon, johtuen siitä, että momentinmuunnin antaa "periksi" toisin kuin normaali kytkin manuaalivaihteisessa autossa. Samoin mikäli autossa on isompi tehokkaampi moottori, niin ihan oikeasti noi Heimon 1200rpm heitot, eivät ole tuulesta temmattuja.

Kyllä kyllä, tottakai. Siksi tuolla aiemmin mainitsinkin isommista moottoreista. Ja olen minäkin katsonut Topgearia (kun en niillä autoilla ajamaankaan pääse), kun jo(i)llakin auto(i)lla ovat demonneet moottorin vääntöjä lähtemällä kiihdyttämään suurimmalla vaihteella mahdollisimman matalilta kierroksilta...

Ihan oikeasti meinaan esim. perheen toinen auto pitää (tasaisella) 1200-1400rpm kierroksia ilman mitään suurempia ongelmia, 1500rpm kohdalla menee jo kevyesti ihan selvät ylämäetkin ilman että hyytyy.. Sen moottorin ja vaihteiston luonne kuitenkin vaikuttaa niiin paljon siihen, mitkä kierrokset ovat taloudellisimmat ja kannattavimmat, että särkee korvaan kun puhutaan niin ehdottomasti tai että "ei varmasti ole mahdollista" Smiley

Jos luet tarkemmin, en missään vaiheessa sanonut, että kierroksilla 1200+ olisi ongelmia. Taisin päinvastoin sanoa, että siellä kierrosalueella jo helpottaa. Sen sijaan olen kritisoinut tuota "suurimmalla vaihteella 45km/h, tai jopa 30km/h-hommaa. Kuten sanoin, esim. mun autolla, kun pistetään mittariin 50km/h, niin kierrokset tosiaan olivat 900rpm tasolla, eikä se todellakaan ollut enää kumpaakaan, taloudellista (seurailin hetkellistä kulutusta), eikä kannattavaa, kun kuunteli ja tunnusteli moottoria. Oikeasti pahaa teki, kun tuli pieni ylämäen tapainen kohta, niin hyvä ettei jo kohta sammunut koko motti....  Wink

Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7959 on: 20.01.10, 07:43 »

Minäkin pompin monesti kolmosen ja vitosen yli. Nelosella siihen "matkanopeuteen" ja kutonen silmään Cool

Ja ei tartte olla edes kiisseli että vetää, kyllä tuo mun 1.4l bensaturbo vetää kutosella ihan hyvin 40kmh tasasella Grin

Mie lähden Yariksella kakkosella, siitä suoraan nelonen ja vitonen jos niin mieli tekee. Esimerkiksi loivaan alamäkeen voi huoletta noin tehdä.

Joku sanoi, näytä auto, joka lähtee 1200 kierroksella mukisematta kiihtymään. No varmaan Veyron Bugatti on yksi niistä ja varmaan McLaren F1 on myös yksi niistä, joka ei mukise vastaan vaan lähtee nöyrästi kiihtymään. En tiedä, mutta olettaisin aika lähelle osuvan tässä.
Pages: 1 ... 396 397 [398] 399 400 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1