FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.08.17, 05:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 397 398 [399] 400 401 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468489 times)
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7960 on: 20.01.10, 07:50 »

McLaren F1 on myös yksi niistä, joka ei mukise vastaan vaan lähtee nöyrästi kiihtymään.

Se stumppaa noila rundeilla
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7961 on: 20.01.10, 08:04 »

Se stumppaa noila rundeilla

Ootko aivan varma?
Ei mulla mitään faktaa pöytään ole löydä tästä, mutta 1000kg 627hv 650Nm, olet aivan varma?  Smiley
Kari J. Ansamaa

Date Registered: 15.05.09

« Reply #7962 on: 20.01.10, 08:19 »

Päättelen noista maklarenin lukemista, että on luonteeltaan kierroskone. (Teho on vääntömomentin ja kierrosnopeuden tulo). Eli pikkuvaihteilla ei vedätellä. Noista omista käyttiksistä on nykyinen ja eräs aikaisemmista ollut luonteeltaan sellaisia, että ei voi oikein talvirajoituksilla yleisimmillä maanteillä suurinta vaihdettä käyttää, jos vähänkin on perillä voimansiirtoon vaikuttavista vääntöhuipuista. Ne yleensä tappaa sen. Kierroksilla ne taas on tasaisempia ja helpommin hallittavia.
Noista välityksistä maininnat; 100 kmh/6 vaihde 1500 rpm, nykyinen kierroskone sama vauhti suurimmalla eli vitosella peräti 2000. Tossa nykysessä tosin rajoitin nappaa 7000 kohdalla Wink. Ja siitä alaväännöstä, tuskin tulen tarjoomaan koeajoa kuin harvoille. Lumien lähdettyä sitä löytynee 350 Nm jo 2000 kierroksella.. Voimalinja kiittää  Sad
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7963 on: 20.01.10, 08:30 »

Hmm joo 7500rpm:ää tuo taitaa kiertää maksimissaan. Vaikea on sanoa kyllä tähän juuta tai jaata.
Sen mitä olen lukenut ihan omistajienkin kertomana, niin kyllä tuo on mielettömän sitkeä kone ihan kaupungi liikenteeseenkin.
Joten en ala väittämään tästä enempää kun ei ole fatkaa pöytään lyödä sen enempää.  Sad

Mutta tämä kertoo kyllä jotain, joka tapauksessa?  Huh
Top Gear passing time:
30-50mph 7.0s
50-70mph 3,7
Standing 1/4 mile, 11,1s

Mikko Pietarinen

Date Registered: 04.05.09

« Reply #7964 on: 20.01.10, 11:25 »

Kyllä kyllä, tottakai. Siksi tuolla aiemmin mainitsinkin isommista moottoreista. Ja olen minäkin katsonut Topgearia (kun en niillä autoilla ajamaankaan pääse), kun jo(i)llakin auto(i)lla ovat demonneet moottorin vääntöjä lähtemällä kiihdyttämään suurimmalla vaihteella mahdollisimman matalilta kierroksilta...

Jos luet tarkemmin, en missään vaiheessa sanonut, että kierroksilla 1200+ olisi ongelmia. Taisin päinvastoin sanoa, että siellä kierrosalueella jo helpottaa. Sen sijaan olen kritisoinut tuota "suurimmalla vaihteella 45km/h, tai jopa 30km/h-hommaa. Kuten sanoin, esim. mun autolla, kun pistetään mittariin 50km/h, niin kierrokset tosiaan olivat 900rpm tasolla, eikä se todellakaan ollut enää kumpaakaan, taloudellista (seurailin hetkellistä kulutusta), eikä kannattavaa, kun kuunteli ja tunnusteli moottoria. Oikeasti pahaa teki, kun tuli pieni ylämäen tapainen kohta, niin hyvä ettei jo kohta sammunut koko motti....  Wink

Sen siitä saa kun tosiaan kiiressä oikolukee muutaman sivun hyppimällä lauseesta toiseen, ei saa kuin kokonaiskuvan Wink

Itseasiassa kävin eilen yöllä oikeen ajamassa ja kiinnitin asiaan huomiota, niin taajamassa 50km/h vauhdissa 5. vaihde ja aika tarkalleen 1000rpm, ei vaihda pienemmälle ylämäessäkään. 70km/h 6. vaihde 1150rpm, eikä vaihda pienemmälle ylämäessä. Mielettömän pienillä kierroksilla tosiaan pyrkivät etenemään Smiley Ps. ne jotka ei usko, otin videotakin selostuksen kera Grin
Mikko Pietarinen

Date Registered: 04.05.09

« Reply #7965 on: 20.01.10, 11:48 »

Standing 1/4 mile, 11,1s

Tämä aika on muuten hyvä esimerkki siitä, miten tekniikka (ja hyvä voimansiirto) on mahdollistanut autojen kiihtyvyyden parantamisen vaikka tehot eivät olisi kasvaneet tms. Smiley

McLaren F1:n speksi noin suurin piirtein: 1140kg, V12, 627hp, n. 730Nm, takaveto, manuaali.

Vs. vaikkapa Porsche 911 997 Turbo PDK: 1575kg, tuplaturbo 3.8 flat six, 500hp, n. 700Nm, neliveto, kaskoiskytkin-automaatti.

F1 varttimaili 11,1s vs. 911 varttimaili 11.28s.

F1 0-100km/h 3.2s vs. 911 0-100km/h 3.2s.

F1 0-200km/h 11s vs. 911 0-200km/h 12s.

Ja kun miettii sitä, että Porsche on samalla "luksusauto" jota voi käyttää joka päivä, kaikissa olosuhteissa, unohtamatta sitä, että autosta löytyy, nahkapenkit, penkinlämmittimet, mukitelineet, navigoinnit, neliveto, espit, absit jne jne, käytännössä kaikki sama mitä vaikkapa S-sarjan mersusta. Unohtamatta 11.6l keskikulutusta Smiley Aika kiehtova ajatus saada superauton kiihtyvyysarvot "käyttöautoon"  Tongue
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7966 on: 20.01.10, 12:02 »

Hmm mielenkiintoista vertailua kieltämättä, tämä kuuluisi kyllä tonne autopuolelle.... Tongue
Mutta kuka sanoi, ettei F1 roadcar:ia voi ajaa päivittäin? Se suunniteltiin siihen, päivittäisen ajon mahdollistavaksi autoksi, siksi sen maavarakin on sen verran korkeampi kuin helposti olettaa saattaisi. Tavaratiloja on ja matkustajille penkit. Lisäksi siitä löytyy kaikki mukavuudet, mitkä löytyy tosta Porschestakin, joskin navigointia ei taida olla, mutta se onkin kädettömille.  Grin
Joka tapauksessa ainoa iso ero on rungon materiaali ja hinta näiden kahden välillä periaatteessa.
"super" autoja kumpikin, omalla tavallaan. Itse en lähtisi vertailemaan sen enempää mitä nyt tässä on vertailtu.  Smiley
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #7967 on: 20.01.10, 16:56 »

Mie lähden Yariksella kakkosella, siitä suoraan nelonen ja vitonen jos niin mieli tekee. Esimerkiksi loivaan alamäkeen voi huoletta noin tehdä.

Kytkin varmasti kiittää joka kerta lähtiessäsi liikkeelle.
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7968 on: 20.01.10, 19:21 »

Kytkin varmasti kiittää joka kerta lähtiessäsi liikkeelle.

Ei oo vielä tähän päivään mennessä puhunut, vaikka olen yrittänyt kysellä.

Ei tossa mitään huudatusta tartte tehdä, loivaan alamäkeen riittää, että nostat kytkimien rauhallisesti ylös. Ilman kaasua, siitä se itekseen lähtee jonon mukana ongelmitta matkaan. Oletko kokeillut koskaan?
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #7969 on: 21.01.10, 08:00 »

***kele, tulin äsken Turusta. Tuossa Motonetin kohdalla kun on bussipysäkki tänne itään päin. No siinähän oli bussi. Olin itse risteyksen kohdalla, 90km/h lasissa. Bussikuski laittoi vilkun päälle ja lähti samantien liikkeelle suoraan eteen. Onneksi ei takaa tullut ketään ja sain helposti vaihdettua ohituskaistalle. Jos vierellä olis ollu autoja, se ois ollu saletti että oisin ollu bussin kyljessä.

Ja ennenkuin haukun tuon vtun idiootin täysin idiootiksi, kysytään nyt vielä teiltä ammattilaisilta että olenko oikeassa että teillä joilla on yli 60km/h nopeusrajoitus, bussilla on väistämisvelvollisuus sieltä pysäkiltä lähtiessään?

Ja myös eräs rekkakuski saa kiittää onneaan että se lumikasa joka tippui menopelinsä katolta tuulilasilleni/konepellilleni oli pelkkää kevyttä pakkaslunta ja pölähti osuessaan olemattomiin. Tongue
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7970 on: 21.01.10, 10:05 »

Ja ennenkuin haukun tuon vtun idiootin täysin idiootiksi, kysytään nyt vielä teiltä ammattilaisilta että olenko oikeassa että teillä joilla on yli 60km/h nopeusrajoitus, bussilla on väistämisvelvollisuus sieltä pysäkiltä lähtiessään?

Kyllä tuo noin on. 60kmh tai alle, busseille on annettava tilaa pysäkiltä lähtiessä, varovaisuutta noudattaen sieltä on lähdettävä silloinkin.
Teillä, joilla nopeusrajoitus on yli 60kmh, busseilla ei ole oikeutta lähteä sieltä kuin vasta sitten kun ei aiheuteta isompaa haittaa takana tulevalle liikenteelle. Ellei takana tuleva erikseen tietä anna esimerkiksi valoja väläyttämällä tai jotain vastaavaa.

Vihdintiellä on 70kmh rajotus (toivottavasti tiputtavat sen 60 ja pian), varsin helposti sieltä pysäkeiltä kuitenkin pääsee. Osa autoilijoista vaihtaa jo kaukana vasemmalle kaistalle, joten mitäpä sitä enää oottelemaan sen enempää. Osa antaa jopa tilaa aamu ruuhkassakin ilman mitään merkkien antamisia. Osa taas pitää kiinni kynsin ja hampain oikeudestaan olla välittämättä sen enempää linja-autoista.
Joskus se on kyllä varsin hauskaa tuonkin "minulla on oikeus minä menen" homman ihmettely. No kukin tavallaan.
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #7971 on: 21.01.10, 10:15 »

Ja myös eräs rekkakuski saa kiittää onneaan että se lumikasa joka tippui menopelinsä katolta tuulilasilleni/konepellilleni oli pelkkää kevyttä pakkaslunta ja pölähti osuessaan olemattomiin. Tongue

ps. sanooko seuraava yhtälö sulle mitään?

t = (2s/g)^0,5

Vinkki: liittyy putoavaan jäähän ja turvallisuusväliin.
« Last Edit: 21.01.10, 17:58 by Mikko Maliniemi »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Koivisto

« Reply #7972 on: 21.01.10, 10:17 »

Vihdintiellä on 70kmh rajotus (toivottavasti tiputtavat sen 60 ja pian), varsin helposti sieltä pysäkeiltä kuitenkin pääsee. Osa autoilijoista vaihtaa jo kaukana vasemmalle kaistalle, joten mitäpä sitä enää oottelemaan sen enempää. Osa antaa jopa tilaa aamu ruuhkassakin ilman mitään merkkien antamisia. Osa taas pitää kiinni kynsin ja hampain oikeudestaan olla välittämättä sen enempää linja-autoista.
Joskus se on kyllä varsin hauskaa tuonkin "minulla on oikeus minä menen" homman ihmettely. No kukin tavallaan.
Niin eli toisin sanoen väität tässä että minun olisi pitänyt antaa sille tilaa vaikka minulla oli oikeus mennä väistämättä Tongue Mutta jos bussilla on oikeus tulla pysäkiltä eteen niin silloin se myös saa sieltä tulla ajattelematta sen enempää muita autoilijoita.
Minä en antanut minkään näköstä merkkiä siitä että se sieltä sais siihen eteen tulla, oletin vaan että siellä ois joku ammattilainen ollut joka osaa noi säännöt. Kuten aiemmin oli puhetta noista tilanteista, vilkku sytty samalla hetkellä kun bussi lähti liikkeelle. Vielä pahempi tuo että se oli kehällä missä on nopeusrajoitus 80kmh.

Ja tietääkseni risteysalueella/risteyksessä ei saa vaihtaa kaistaa. Ja mun jälkeen ei tullut ketään, mutta kiire on kiire. Pakko oli vaan vääntää siihen eteen.
Petri Koivisto

« Reply #7973 on: 21.01.10, 10:18 »

Vinkki: liittyy turvallisuusväliin.

Paljonko pitää "turvallisuusväliä" pitää sivusuunnassa? Kun ajoin rekan vierellä kun sieltä nuo lumet lensi päälle.
« Last Edit: 21.01.10, 17:59 by Mikko Maliniemi »
Tatu Koiranen

« Reply #7974 on: 21.01.10, 10:19 »

Mutta jos bussilla on oikeus tulla pysäkiltä eteen niin silloin se myös saa sieltä tulla ajattelematta sen enempää muita autoilijoita.

Lue se tieliikennelaki tai aiemmat postaukset tästä keskustelusta, tai ole hiljaa. Samaa trollausta päivästä toiseen. Missään ei lue, että kenelläkään olisi oikeutta tulla bussipysäkiltä ajattelematta sen enempää muita autoilijoita (tai tienkäyttäjiä).

Ja tietääkseni risteysalueella/risteyksessä ei saa vaihtaa kaistaa. Ja mun jälkeen ei tullut ketään, mutta kiire on kiire. Pakko oli vaan vääntää siihen eteen.

Tietääkseni bussipysäkit harvoin ovat risteyksessä.

Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7975 on: 21.01.10, 10:21 »

Niin eli toisin sanoen väität tässä että minun olisi pitänyt antaa sille tilaa vaikka minulla oli oikeus mennä väistämättä Tongue Mutta jos bussilla on oikeus tulla pysäkiltä eteen niin silloin se myös saa sieltä tulla ajattelematta sen enempää muita autoilijoita.
Minä en antanut minkään näköstä merkkiä siitä että se sieltä sais siihen eteen tulla, oletin vaan että siellä ois joku ammattilainen ollut joka osaa noi säännöt. Kuten aiemmin oli puhetta noista tilanteista, vilkku sytty samalla hetkellä kun bussi lähti liikkeelle. Vielä pahempi tuo että se oli kehällä missä on nopeusrajoitus 80kmh.

Enkä väitä mitään tollasta. Totesin vaan, että Vihdintiellä tapahtuu kaikkea tota mitä mainitsin kun rajotus on yli 60kmh. Jos annetaan tilaa oma alotteisesti 200m ennen pysäkkiä, niin pitäskö silti jäädä oottemaan sinne vai mitä pitäisi tehdä? Jos annetaan tilaa hiljentämällä, mitä sitten pitäisi tehdä? Odottaa kiltisti? Jos ei anneta tilaa millään, niin sillon ei varmaan sieltä sitten lähdetä?

Niin musta tuntuu taas, että tästä tulee 100 sivua tekstiä, jos tätä aletaan vääntämään.
Maalaisjärkeä voi käyttää, se kuljettaja kyllä teki väärin sieltä noin lähtiessään kun vaaraa aiheutti teikäläiselle. Turha sitä on enempää spekuloida, miksi se ei väistänyt teikäläistä. Mene ja tiedä.

Ei saa joo vaihtaa kaistaa risteysalueella. Se teki siis Henkilöautot, pakko päästä eteen, vaikkei sillä mitään voitakaan.  Wink
Petri Koivisto

« Reply #7976 on: 21.01.10, 10:26 »

Jos annetaan tilaa oma alotteisesti 200m ennen pysäkkiä, niin pitäskö silti jäädä oottemaan sinne vai mitä pitäisi tehdä? Jos annetaan tilaa hiljentämällä, mitä sitten pitäisi tehdä? Odottaa kiltisti? Jos ei anneta tilaa millään, niin sillon ei varmaan sieltä sitten lähdetä?

Niin musta tuntuu taas, että tästä tulee 100 sivua tekstiä, jos tätä aletaan vääntämään.
Maalaisjärkeä voi käyttää, se kuljettaja kyllä teki väärin sieltä noin lähtiessään kun vaaraa aiheutti teikäläiselle. Turha sitä on enempää spekuloida, miksi se ei väistänyt teikäläistä. Mene ja tiedä.

Ei saa joo vaihtaa kaistaa risteysalueella. Se teki siis Henkilöautot, pakko päästä eteen, vaikkei sillä mitään voitakaan.  Wink
Ei tietenkään pidä jäädä odottamaan, mutta siinä on pieni ero että antaako tilaa vai eikö anna. Minä en antanut ja silti se tuli eteen. Toki olisin vaihtanut kaistaa jo ennen risteystä, jos se olisi ollut lähdössä aikasemmin. MUTTA, minä olin jo keskellä risteystä (bussipysäkki on heti risteyksen jälkeen), kun se vilkku syttyi ja bussi käänsi eteen. Tottakai siinä tilanteessa oli pakko vaihtaa sitä kaistaa.
Tatu Koiranen

« Reply #7977 on: 21.01.10, 10:28 »

No jos sulla ei oo muuta sanottavaa etkä tiedä edes mistä puhutaan niin mitäpä jos itse pitäisit sen turpasi kiinni?

Petri "mikä estäisi ajamasta sitä 160-180 turvallisesti? Ei mikään." Koivisto on hyvä ja ilmaisee itseään selkeämmin. Täällä ei kenelläkään (ainakaan kenelläkään muulla) ole kristallipalloa.

Edelleen mä luen sun kommenttejasi sellaiset tietynlaiset lasit silmillä. Johtuu tästä: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,89863.msg1065857.html#msg1065857
« Last Edit: 21.01.10, 10:32 by Tatu Koiranen »

Sami Aaltonen
Former member
« Reply #7978 on: 21.01.10, 10:30 »

Hmm joo noi on joka päiväisiä tilanteita. Näitä sattuu ja tapahtuu joka päivä.
Petri Koivisto

« Reply #7979 on: 21.01.10, 10:32 »

Täällä ei kenelläkään (ainakaan kenelläkään muulla) ole kristallipalloa.
Joo, väännetään rautatiekiskoista ens kerralla.
Pages: 1 ... 397 398 [399] 400 401 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1