Keskustelua liikenteestä

<< < (1593/3019) > >>

mmniemi:
Quote

Pakko jatkaa noista kierroksista vielä sen verran, että mitä Maliniemi ja kumppanit ovat sanoneet, ovat tosiaan pääpiirteissään kyllä ihan totta, mutta poikkeuksiakin löytyy. Jo se, että onko kyseessä automaatti vai manuaali vaikuttaa asiaan hyvin paljon, johtuen siitä, että momentinmuunnin antaa "periksi" toisin kuin normaali kytkin manuaalivaihteisessa autossa. Samoin mikäli autossa on isompi tehokkaampi moottori, niin ihan oikeasti noi Heimon 1200rpm heitot, eivät ole tuulesta temmattuja.

Kyllä kyllä, tottakai. Siksi tuolla aiemmin mainitsinkin isommista moottoreista. Ja olen minäkin katsonut Topgearia (kun en niillä autoilla ajamaankaan pääse), kun jo(i)llakin auto(i)lla ovat demonneet moottorin vääntöjä lähtemällä kiihdyttämään suurimmalla vaihteella mahdollisimman matalilta kierroksilta...


Quote

Ihan oikeasti meinaan esim. perheen toinen auto pitää (tasaisella) 1200-1400rpm kierroksia ilman mitään suurempia ongelmia, 1500rpm kohdalla menee jo kevyesti ihan selvät ylämäetkin ilman että hyytyy.. Sen moottorin ja vaihteiston luonne kuitenkin vaikuttaa niiin paljon siihen, mitkä kierrokset ovat taloudellisimmat ja kannattavimmat, että särkee korvaan kun puhutaan niin ehdottomasti tai että "ei varmasti ole mahdollista"

Jos luet tarkemmin, en missään vaiheessa sanonut, että kierroksilla 1200+ olisi ongelmia. Taisin päinvastoin sanoa, että siellä kierrosalueella jo helpottaa. Sen sijaan olen kritisoinut tuota "suurimmalla vaihteella 45km/h, tai jopa 30km/h-hommaa. Kuten sanoin, esim. mun autolla, kun pistetään mittariin 50km/h, niin kierrokset tosiaan olivat 900rpm tasolla, eikä se todellakaan ollut enää kumpaakaan, taloudellista (seurailin hetkellistä kulutusta), eikä kannattavaa, kun kuunteli ja tunnusteli moottoria. Oikeasti pahaa teki, kun tuli pieni ylämäen tapainen kohta, niin hyvä ettei jo kohta sammunut koko motti.... 


Sami Aaltonen:
Quote

Minäkin pompin monesti kolmosen ja vitosen yli. Nelosella siihen "matkanopeuteen" ja kutonen silmään

Ja ei tartte olla edes kiisseli että vetää, kyllä tuo mun 1.4l bensaturbo vetää kutosella ihan hyvin 40kmh tasasella


Mie lähden Yariksella kakkosella, siitä suoraan nelonen ja vitonen jos niin mieli tekee. Esimerkiksi loivaan alamäkeen voi huoletta noin tehdä.

Joku sanoi, näytä auto, joka lähtee 1200 kierroksella mukisematta kiihtymään. No varmaan Veyron Bugatti on yksi niistä ja varmaan McLaren F1 on myös yksi niistä, joka ei mukise vastaan vaan lähtee nöyrästi kiihtymään. En tiedä, mutta olettaisin aika lähelle osuvan tässä.

petikko:
Quote

McLaren F1 on myös yksi niistä, joka ei mukise vastaan vaan lähtee nöyrästi kiihtymään.


Se stumppaa noila rundeilla

Sami Aaltonen:
Quote

Se stumppaa noila rundeilla


Ootko aivan varma?
Ei mulla mitään faktaa pöytään ole löydä tästä, mutta 1000kg 627hv 650Nm, olet aivan varma? 

ansis:
Päättelen noista maklarenin lukemista, että on luonteeltaan kierroskone. (Teho on vääntömomentin ja kierrosnopeuden tulo). Eli pikkuvaihteilla ei vedätellä. Noista omista käyttiksistä on nykyinen ja eräs aikaisemmista ollut luonteeltaan sellaisia, että ei voi oikein talvirajoituksilla yleisimmillä maanteillä suurinta vaihdettä käyttää, jos vähänkin on perillä voimansiirtoon vaikuttavista vääntöhuipuista. Ne yleensä tappaa sen. Kierroksilla ne taas on tasaisempia ja helpommin hallittavia.
Noista välityksistä maininnat; 100 kmh/6 vaihde 1500 rpm, nykyinen kierroskone sama vauhti suurimmalla eli vitosella peräti 2000. Tossa nykysessä tosin rajoitin nappaa 7000 kohdalla . Ja siitä alaväännöstä, tuskin tulen tarjoomaan koeajoa kuin harvoille. Lumien lähdettyä sitä löytynee 350 Nm jo 2000 kierroksella.. Voimalinja kiittää 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page