FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 12:52

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470879 times)
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #80 on: 07.09.05, 19:47 »

Henri jaksoi kirjoittaa paljon fiksua asiaa. Samoin Antti. Kiire on huonoa aikataulusta. Sitten sulle, jonka muija asuu Tampereella. Vielä se aika tulee sullekin, että ihan sama missä se vaimo luuraa.  Cool Koita nauttia Tampereella käynneistä, tai miksi et menisi junalla? Ei olisi hermot kireällä kun ei pääse itse tykittään kahtasataa motarilla. Pendolino varmaan pystyy siihen ja tuskin kukaan tulee vastaan tai kylkeen Smiley Mikäpä minä olen ketään valistamaan, mutta kun mäjäytätte sitten motarilla 200 mettään, ni tuskimpa tulette kiittelemäänkään. Ade

Eipä ole muijaa (eikä tyttöä) Tampereella eikä muualla kauempana, se oli esimerkki. Monet reissaa työntakia, niinku Jari tossa jo mainitsi, sillä on hitonmoinen vaikutus onko 80km/h vai 100km/h rajoitus kun reissaa paljon, ja aina ei voi mennä junalla, jos pitää liikkua paikan päällä kokouksesta toiseen jne Wink
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #81 on: 07.09.05, 19:50 »

Quote from:  link=topic=43657.msg455832#msg455832 date=1126121944

En ymmärrä miksi kukaan ei aja autokoulun opetuksen mukaan ja mihin kaikilla on kiire?

Mielummin myöhässä kuin ojassa.........


Edelleen oon sitä mieltä, että ei se jos ajat 20km/h lujempaa (siis jos rajoituksia nostettaisiin, siis ei ylinopeutta) niin saa sinua kolareita ajamaan tai tekemään ajamisesta riskialttiimpaa. Se on se kuinka keskittinyt oot ajamiseen ja kuinka luet ja ennakoit liikennettä ja onko kuinka väsynyt jne Wink
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #82 on: 07.09.05, 19:52 »

Mielestäni dynaamisiin nopeusrajoituksiin pitäisi panostaa enemmän, niin että yhä suurempi osa rajoituksista olisi elektronisia tauluja joiden nopeusrajoitus määräytyy sään, liikenteenmäärän, vuorokaudenajan ja tienpinnan mukaisesti.
Mutta sen sijaan että nämä järjestelmät osaavat vain alentaa nopeusrajoituksia huonoissa olosuhteissa, niiden olisi myös joustettava ylöspäin, niin että mikäli olisi kaunis sää, ei yhtään muita autoilijoita ja moottoritie (eli kaikinpuolin suotuisat olosuhteet) niin nopeusrajoituksen olisi oltava lähellä kahtasataa, ellei ylikin.
Tuo ei auta mitään. Joka ajaa ylinopeutta työkseen ajaa sitä silti olipa taulussa mitä. "Älytie" tekisi sen mahdottomaksi. Kaima puheli raskaanliikenteen omasta kaistasta. Se taas tarkottaisi sitä, että kaikki valtatiet menisi remonttiin: ihanan kallista, mutta se vähentäisi kyllä ohittelu tarvetta. Suurin osa ohituksistahan on nimenomaan raskaanliikenteen varvaamista kierroksella ainakin täällä meillä päin Wink En koe tarpeelliseksi ohittaa autoa, jos se ajaa 100 alueella mittari satasta. Harmittavaa monen mielestä, mutta se on juuri sitä turvallista ajamista. Minul ei ole liikenteessä kiire. Perille päästään ajallaan ja mielummin ehjänä. Polttoainettakin menee vähemmän ja näillä hinnoilla varsin taloudellinen tapa. Kuinkas paljon meitä on sitten, jotka käy radalla ajelemassa päivittäin? Heille voitaisiin soveltaa tuota älyrajoitinta esim siten, ettei radalla ole mitään rajoittajaa. Ihmiset. Ajatelkaa avoillanne, älkää suullanne.

Ade
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #83 on: 07.09.05, 19:57 »

Edelleen oon sitä mieltä, että ei se jos ajat 20km/h lujempaa (siis jos rajoituksia nostettaisiin, siis ei ylinopeutta) niin saa sinua kolareita ajamaan tai tekemään ajamisesta riskialttiimpaa. Se on se kuinka keskittinyt oot ajamiseen ja kuinka luet ja ennakoit liikennettä ja onko kuinka väsynyt jne Wink

Nojaa... sulla on ihan hyviäkin mielipiteitä, mutta olisi nyt kuitenkin hyvä, että odottaisit ihan rauhassa ensin sen kortin saamista ennen, kuin alat tollaisia mielipiteitä jakamaan. Wink Ilman kokemusta sunkin on aika turha puhua. Ja siihenkin menee aikaa, että voi sanoa mitään, vaikka kortti onkin. Ekat kuukaudet sitä on ihan pihalla ajamisesta, vaikka silloin muulta tuntuukin. Vasta jälkeenpäin sitä tajuaa, kuinka huono kuski "ajouran" alussa olikaan.
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #84 on: 07.09.05, 19:57 »

Nyt vois sanoa taas jotain tähän väliin, mutta voi olla parempi etten sano.. (Kauankohan täl kertaa menee et kaima ehtii poistaa viestin Wink Aika alkaa.. NYT!) laugh

PS: Mun "kaimalle" tarkotettu...
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #85 on: 07.09.05, 19:58 »

Edelleen oon sitä mieltä, että ei se jos ajat 20km/h lujempaa (siis jos rajoituksia nostettaisiin, siis ei ylinopeutta) niin saa sinua kolareita ajamaan tai tekemään ajamisesta riskialttiimpaa. Se on se kuinka keskittinyt oot ajamiseen ja kuinka luet ja ennakoit liikennettä ja onko kuinka väsynyt jne Wink
Olikos sulla tiedossa mihin nopeuksiin ihminen on luotu? Jos mennään puhtaasti fysikaalisiin seikkoihin, ihmisen näkökenttä kapenee kummasti siirryttäessä esim 80 nopeuteen 100. Silloin jää siis paljon enemmän asioita huomaamatta. Yleisin kolarin jälkeen hengissä selvinneen kuulustelu vastaus lienee: "En mie nähny sitä." Maanaltahan se varmaan sitten tulikin, nokan edestä Wink Siirry junasta taksiin Wink Ne on ammattilaisia ajamaan autoa. Kuitenkin harhailet siel kokouspaikkakunnalla sen verran, että myöhästyt joka tapauksessa Wink

Älä ota sitä vakavasti.

Ade
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #86 on: 07.09.05, 19:59 »

Nojaa... sulla on ihan hyviäkin mielipiteitä, mutta olisi nyt kuitenkin hyvä, että odottaisit ihan rauhassa ensin sen kortin saamista ennen, kuin alat tollaisia mielipiteitä jakamaan. Wink Ilman kokemusta sunkin on aika turha puhua. Ja siihenkin menee aikaa, että voi sanoa mitään, vaikka kortti onkin. Ekat kuukaudet sitä on ihan pihalla ajamisesta, vaikka silloin muulta tuntuukin. Vasta jälkeenpäin sitä tajuaa, kuinka huono kuski "ajouran" alussa olikaan.

Vaikka ei ole liikenteessä paljoa ajanutkaan, ei tarkota, ettei olisi muuten autoilla ja vaikka millä ajellut Wink Ja varsinkin liikenteen parissa paljon aikaa viettävä..
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #87 on: 07.09.05, 20:00 »

Olikos sulla tiedossa mihin nopeuksiin ihminen on luotu? Jos mennään puhtaasti fysikaalisiin seikkoihin, ihmisen näkökenttä kapenee kummasti siirryttäessä esim 80 nopeuteen 100. Silloin jää siis paljon enemmän asioita huomaamatta. Yleisin kolarin jälkeen hengissä selvinneen kuulustelu vastaus lienee: "En mie nähny sitä." Maanaltahan se varmaan sitten tulikin, nokan edestä Wink Siirry junasta taksiin Wink Ne on ammattilaisia ajamaan autoa. Kuitenkin harhailet siel kokouspaikkakunnalla sen verran, että myöhästyt joka tapauksessa Wink

Älä ota sitä vakavasti.

Ade

Ja taksilla ajaminen taas sitten halpaa? Ja sen taksin tilaaminen ja odottaminen jne.. Undecided
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #88 on: 07.09.05, 20:04 »

Ja taksilla ajaminen taas sitten halpaa? Ja sen taksin tilaaminen ja odottaminen jne.. Undecided
Onkos se enää omalla autollakaan. Esim jos menee sinne Tampereelle junalla Hesasta ja ottaa rautsikalta taksin, jonka on tilannut jo junassa, ni keskustaan ei ole järin pitkä matka. Eipähän tarvitsisi ajaa metriäkään itse ja olisi rentoutuneena perillä kokouksessa. Niin, hanki se kortti ja esim samat 7,5 ajokokemusta ja katsellaan sitten asenteita.

Ade
Jari Mikkilä
Säätäjä
Offline Offline

Posts: 3169
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #89 on: 07.09.05, 20:06 »

Tässä en ole puhellut rajoituksien nostamisesta. Varsinkin eräille pätkille tuossa nelostiella tuo satku on ihan ok suoritus. Välillä tuntuu, varsinkin Heinolan pohjospuolella, että vähemmänkin voisi olla. Moottoriteiden 120 on myös ok. Roottoritiet ovat kuitenkin pääosin hyväkuntoisia ja leveitä.

Mutta ennenkaikkea kun pudotellaan nopeus alemmas tästä mihin on jo tottunut. Ei kiitos. Miulla se sukulaisreissuun tuo pari tuntia lisää ajoaikaa. Ehkä siihenkin vuosien saatossa sitten tottuisi, mene ja tiedä.

Ja mitä tuosta lauantailähdöstä. Yksi etu perjantain lähdössä on se että muksut nukkuu puolet automatkasta. Ja toisekseen on sitten koko lauantai aikaa ihmetellä ja källäillä ennenkuin sunnuntaina pitää lähteä. Muuten tulet väsyneenä lauantaina iltapäivästä, syöt saunot ja siinäpä sukulaisreissu suunnilleen olikin.
Ja junaa en edes ajattele. Katsokaapas paljonko 5 hengen (2+3) matkaliput maksaa esim edellä mainitulle välille, oulu-lahti. Siihen lisäksi että perillä ei ole turvaistuimia ja kyytikin miten sattuu kun ei ole käytössä 6 hengen autoja. Eli melkein pitäisi ottaa oma auto mukaan. Tai tosiaan se taksi. Siitäpä se riemu repeääkin, kun kahtoo loppusummaa, jolla ajaa tuota väliä jopa nykyisillä bensanhinnoilla useampaankin kertaan.

Itsellä kertyy 3 kinnerin mittariin noin 35-37 tonnia vuodessa, siitä ehkä 30 omaa ajoa, loput vaimon. Eli kaikkea näkee tienpäällä. Ja ehkä omasta ajotavasta kertonee jotain että sen 16 vuoden aikana mitä kortti on ollu, ei ole kertynyt vielää yhtään ylinopeussakkoa. Myönnän että muutama kolhu on tullut, joista olen yhtä (parkkipaikkatörttöily) lukuunottamatta paennut syyttömänä osapuolena. Eli en puhu nopeuksien korottamisen puolesta. Tuntuu vain päättömältä rullata kuivalla asfalttitiellä auringonpaisteessa 80km/h kun kesällä kaatosateessa siinä saisi ajaa satkua.

- J



In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #90 on: 07.09.05, 20:08 »

Kortti "hankitaan" heti kun vain mahdollista.

Mutta oikeasti, ei se ihan suoraan niin verrannollista ole, että jos ei ole ajokorttia, ei pystyisi mitään sanomaan tai arviomaan liikenteestä. Samalla tavalla sä näät tilanteita kun oot kyydissä kun kuskinakin, tosin näet asiat ehkä vähän eri tavalla tilanteesta riippuen. Samalla tavalla sitä näkee jos joku toinen törröilee liikenteessä, oli sulla kortti tai ei.

Eihän se ole halpaa autollakaan ajaminen, mutta missä menee raja siinä asiassa, että kaikessa katsotaan vaan sitä että mikä tulee halvimmaksi? Missä vaiheessa kätevyys ja asioiden hoitaminen loogisesti menee edelle.

Tämäkin näkyy siinä, että esim ruokaa pitää saada koko ajan enemmän ja halvemmalla, mutta laadusta ei ole mitään väliä.. Mä syön mielummin hyvänmakusta ruokaa ja hitusen kalliimpaa kun erittäin halpaa ja mautonta..
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #91 on: 07.09.05, 20:12 »

Kortti "hankitaan" heti kun vain mahdollista.

Mutta oikeasti, ei se ihan suoraan niin verrannollista ole, että jos ei ole ajokorttia, ei pystyisi mitään sanomaan tai arviomaan liikenteestä. Samalla tavalla sä näät tilanteita kun oot kyydissä kun kuskinakin, tosin näet asiat ehkä vähän eri tavalla tilanteesta riippuen. Samalla tavalla sitä näkee jos joku toinen törröilee liikenteessä, oli sulla kortti tai ei.

Kyllähän siinä vieressäkin voi tarkkailla, mutta ei siitä ajokokemusta saa metriäkään.
arzzi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #92 on: 07.09.05, 20:16 »

Oma mieliteeni liikenteessä toimimiseen on seuraava: Tiedän sen, että joskus tiet ovat hiljaisempia ja keli on hyvä. Ok, eli on ihan kiva ajella 100 -alueella 105km/h. Joskus taas tiellä on enemmän liikennettä ja huonompi keli. No, ajellaan sitten hiljempaa. En varmasti myöhästy mistään tuolloinkaan. Muutama km/h hitaampaa ajo ei myöhästytä matkantekoa n.200km matkalla kuin 10min.

Olisihan se kiva, että Suomessa olisi joustavampi liikenne. Esimerkiksi minua suuresti ärsyttää se, että hitaampi ei osaa ajaa tien laitaa, jotta ohi pääsisi ilman että joutuisi käyttämään vastaantulevien kaistaa. Ja vaikka jotkut ajavat tien laitaa pitkin ihan reunassa ja tilaa olisi mennä omaa kaistaa pitkin ohi, niin miksi ihmiset kiertävät ohitettavan auton vastaantulevien kaistalta jättäen ohitettavaan väliä ainakin viisi metriä? Joo, no on toki Suomessa tiet kapeita, mutta löytyy niitä leveitä tienpätkiä. Jos jossain sattuu olemaan leveä asfaltti, niin miksi pitää se tie rajata viivoilla yhtä kapeaksi kuin muuallakin? Virallisilla leveäkaistaisilla teillä ajotavat ovat sitten vielä surkeampaa katsottavaa.

No kaikesta tästä huolimatta turvallisuus on tärkeää. Ei pitäisi kyllä hermostua liikenteessä vaikka joku siinä edessä ajelee hitaampaa. Välillä se on helpommin sanottu kuin tehty. Mutta pitäisi yrittää, ihan itsensä ja muiden takia. Turhat onnettomuudet pois ja mieti ajamaan lähtiessä, että "hengissä vielä huomennakin?". Vaaralliset ohitukset tekevät matkoista vaarallisia. Tienpäällä on niitä luupäitä, joiden maltti ei kestä pysyä perässä. Joidenkin mielipide on, että jos ajatte lujaa ja vaarallisesti, niin ajakaa silloin kun kyydissänne ei ole ketään muita esim. lapsia. Mutta kun ne lapsesi saattavat olla vastaantulevan auton kyydissä. Muutama vuosi sittehän Ruotsissa kävi näin, että ohittamaan lähtenyt auto törmäsi kotitiellä (70km/h alueella) vastaantulevaan autoon. Vain yksi jäi henkiin..... ohittavan auton kuski: isä. Vastantulevassa autossa istui hänen kaksi lastaan, heidän kaveri ja kaverin äiti. Siihen päättyi heidän taival!

Toivottavasti taas huomenna muistatte liikenteessä ottaa muutkin huomioon!
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #93 on: 07.09.05, 20:17 »

Kortti "hankitaan" heti kun vain mahdollista.

Mutta oikeasti, ei se ihan suoraan niin verrannollista ole, että jos ei ole ajokorttia, ei pystyisi mitään sanomaan tai arviomaan liikenteestä. Samalla tavalla sä näät tilanteita kun oot kyydissä kun kuskinakin, tosin näet asiat ehkä vähän eri tavalla tilanteesta riippuen. Samalla tavalla sitä näkee jos joku toinen törröilee liikenteessä, oli sulla kortti tai ei.

Eihän se ole halpaa autollakaan ajaminen, mutta missä menee raja siinä asiassa, että kaikessa katsotaan vaan sitä että mikä tulee halvimmaksi? Missä vaiheessa kätevyys ja asioiden hoitaminen loogisesti menee edelle.

Tämäkin näkyy siinä, että esim ruokaa pitää saada koko ajan enemmän ja halvemmalla, mutta laadusta ei ole mitään väliä.. Mä syön mielummin hyvänmakusta ruokaa ja hitusen kalliimpaa kun erittäin halpaa ja mautonta..
En kai ole sinua käskenyt olemaan hiljaa asian tiimoilta. Kyydissäolija se vasta näkeekin tilanteita, kun voi katsella vapaammin ympärilleen. Opiskelija sitä ajattelee helposti halvimman kautta, saattanee tuokin tapa joskus ajan mittaan muuttua. Ihmisten kätevyys muuttuukin jossain vaiheessa ongelmaksi. Autollahan pääsee, mikään ei estele, mutta miksi sitten ei mentäisi jollain julkisella jos se on mahdollista ja asia ei sitä välttämättä vaadi? Tällä tavoin tapamme viimeisenkin julkisenliikenteen, joka alkaa olla tätäkin nykyä jo osassa päin tätä maata kovin kehno. Itsekin olen huomenna matkustamassa pitkän matkan ja menisin jonkun opiskelukaverin kyydillä lähes perille, mutta kun heitä ei ole menossa sille suunnalle, on tyydyttävä julkiseen ja hyväksyttävä aikatappio. Sanoisin, että etenkin me opiskelijat osaamme ajatella myös toisia, tuppautumalla heidän autoihinsa, jos vain sattuu tilaa olemaan. Kaikki säästää. Enpä vastaile tähän aiheeseen, on minulla muutakin tekemistä. Suo siellä, vetelä täällä.

Ade
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #94 on: 07.09.05, 20:21 »

On kyllä ihan tarpeeks kokemusta noista julkisista, sekun on niin että kun lähtee kentälle niin saa yhteensä istua ~4h julkisissa, taittaakseen 27km matkan, ja kun siellä kentällä käy 10 kertaa kuukaudessa, voit laskea paljon niissä julkisissa, kahdessa bussissa ja junassa tulee istuskeltua. Ja kyllä mäkin olen opiskelija ja tietenkin säästää siellä missä pystyy, mutta jossain pitää rajaa pitää.. Sehän on jokaisen päätettävissä missä se raja vain kulkee..
ari
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #95 on: 07.09.05, 20:22 »

Näitä nopeuskeskusteluja luettaessa kyllä näkee, mitä testosteroni ja vakiintunut äijäkulttuuri saa ihmisessä aikaan. Kaipa se sitten on miehekkäämpää ajaa vähän lujempaa, viis turvallisuuden selkeästä heikkenemisestä...

Ajan säästö on perusteltu syy ylinopeuteen alle kymmenessä prosentissa tapauksista ja tällöinkin koitunut säästö on hyvin harvoin tarpeellista... Itse ainakin koen olevani oikeutettu siihen, että jokainen vastaani tuleva auto ajaa turvallisella nopeudella. Useita tässäkin ketjussa esitettyjä perusteluja ja ajatuksia pidin vitseinä, mutta enpä sittenkään voi olla varma. Sen verran se keskivertomies ajaa enemmän munillaan kuin aivoillaan.   Undecided
Jari Mikkilä
Säätäjä
Offline Offline

Posts: 3169
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #96 on: 07.09.05, 20:23 »

Kuten Arto tuossa puheli, turvallisuus on tärkeää. Sitä ei pidä yhtään aliarvoida.

Mutta. Kyllä suomen turvallisuuskanta pitäisi lähteä ihan jostain muusta kuin nopeusrajoituksien alentamisesta. Mitäs se hyödyttää? Kun katsoo esimerkiksi Autoliiton Moottori-lehden loppupuolella olevaa edellisen vuoden onnettomuustutkintaraportteja, ei siellä ole kovin montaa tilannetta, joissa nimenomaan normaalissa matka-ajossa tehty piittaamaton ylinopeus olisi se syyllinen. Yleensä kyseessä on nuorison, ja myöskin iäkkäämmän väen, kaahaus, jos mukana on ollut ylinopeutta. Suurempana ongelmana tuntuu olevan jopa sairauskohtaukset, jotka nekin lasketaan liikennekuolemiksi, vaikka autoon ei olisi tullut edes yhtä naarmua. Toisena yllättävän isona ongelmana on huomaamattomuus tai liikennetilanteen väärin lukeminen. Pyyhkäistään auton eteen sivutieltä kun ei huomata sitä tms. Ja suurin joukkohan on sitten rattijuopot ja muut vastaavat idiootit.

Tuo palsta on muuten suositeltavaa luettavaa ja pitäisi melkein olla pakollinen kaikille ajokortin omistaville.

- J



In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Jari Mikkilä
Säätäjä
Offline Offline

Posts: 3169
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #97 on: 07.09.05, 20:25 »

Näitä nopeuskeskusteluja luettaessa kyllä näkee, mitä testosteroni ja vakiintunut äijäkulttuuri saa ihmisessä aikaan. Kaipa se sitten on miehekkäämpää ajaa vähän lujempaa, viis turvallisuuden selkeästä heikkenemisestä...

Kukas tässä on puhunut että pitäisi kaikkialle nappi laudassa mennä?
Puhetta on ollut pääosin nuista nopeusrajoitusten laskemisista...

Taidan itsekkin siirtyä tästä saman jankkaamisesta vaikka kirjan pariin. Aamulla taas auton rattiin rauhallisin mielin.

- J



In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Aki Launonen
Offline Offline

Posts: 1225
Date Registered: 08.10.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #98 on: 08.09.05, 02:11 »

Suomalaiset ei vaan kertakaikkiaan ole niin hyviä kuskeja kun keskieurooppalaiset.

No tästäkin voi olla montaa mieltä. Suomessa on kuitenkin liikennekuolemia väestömäärään suhteutettuna selvästi alle EU:n keskiarvon joten kyllä täällä jotakin osataan tehdä oikein.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #99 on: 08.09.05, 07:15 »

No tästäkin voi olla montaa mieltä. Suomessa on kuitenkin liikennekuolemia väestömäärään suhteutettuna selvästi alle EU:n keskiarvon joten kyllä täällä jotakin osataan tehdä oikein.

Jotakin osataan tehdä oikein, ehkä, mutta sujuvasta ja joustavasta liikenteestä suomalaisilla ei kyllä ole mitään käsitystä. Eikä myöskään turvallisesta ajamisesta. Kyllä toi on ihan ***tun naurettavaa miten tuolla ajetaan.

- Turvavälejä ei osata pitää millään. Kyllä hirvittää katsella kun ajetaan satasta metrin välein toisistaan. Itse olen jo niin vittuuntunut siihen leikkiin, että kovissa vauhdeissa kun joku tulee ihan perään kiinni, niin vaihdan pienemmälle ja lyön pakokaasujarrua heti perään. Yleensä tulee välimatkaa heti.

- Ylinopeus ei tapa, eikä ole vaarallista. Mikä on vaarallista ja saattaa tappaa, on liiallinen tilannenopeus. Se tässä maassa on ongelmana, että kukaan ei ymmärrä sitä. Idiootit päättäjämmekin näkevät vain ylinopeuden. Kaikki on aina ylinopeuden vika, ja senpä takia kaikkeen löytyy vastauksena nopeusrajoitusten alentaminen.

Kuten jo aikasemminkin joku kirjoitti; jos joku ajaa mutkaisella tiellä 80km/h alueella 250km/h puuhun, rajoitukseksi laitetaan 60km/h. Kyse on liian kovasta tilannenopeudesta. Suoralla tiellä saattaisi ihan hyvin pysyä keskellä tietä. Ja näin muuten kävi Vantaalla Koivukylänväylällä. 80km/h rajoitus ja huono tie, kunnes tie päällystettiin uudelleen ja nykyään on helv**** hyvä tie ja 60km/h rajoitus. Vain, koska joku idiootti ajoin kännissä pellolle. Samat 89km/h minulla(kin) kyllä on siinä vauhtia kuin ennenkin. Ja niin on muuten poliiseillakin. En tiedä muista, mutta minulta on kyllä loppunut kunnioitus nopeusrajoituksia kohtaan jo aikoja sitten.

- Vilkun käyttö tuottaa suurimmalle osalle autoilijoista ongelmia. Ehkä se viiksi on niin jäykkä, tai sitä ei osata käyttää kun ei tiedetä mikä se on, tai säästellään polttimoita. Kuvitellaan vaan, että kyllä ne muut näkee mihin ollaan menossa. Joko sitä vilkkua ei käytetä ollenkaan, tai sitten sitä väläytetään kerran tai kaksi ja parhaimmat näyttää vilkkua kerran n. 5s ennen kaistanvaihtoa. Mikähän siinä vilkuttamisessakin on niin vaikeata?

- Myös sumuvalojen käyttö tuottaa ongelmia lähes jokaiselle kenellä sellaiset on autossaan. Pidetään niitä jatkuvasti päällä. Minkä ***tun takia? Ne on täysin turhat. Jos ei ilman niitä näe mitään, kannattaisi jättää se autoilu kokonaan. Sitäpaitsi, ne valaisevat 5-10m auton edestä niin kirkkaasti ettei kauempana olevia kohteita välttämättä näe kunnolla. Niitäkään kun ei saisi käyttää kuin kovassa sumussa. Silti niitä näkee jopa päivänvalossa käytettävän.

- Kiihdytyskaistoja ei oikeastaan kukaan osaa käyttää. Kumma kun raskaalla kalustolla pääsee 40km/h vauhdilla 130km/h kulkevan liikenteen sekaan ilman että täytyy törkeästi vetää väliin, kun taas ne onnettomat nakkikattilat ei pääse millään. Mikä ihme siinäkin on niin helv**** vaikeaa painaa se kaasu pohjaan ja käyttää sitä vilkkua ja änkeä sinne sekaan.

- Ryhmittyminen on suhtkoht tyydyttävästi hallussa, tosin suurimmalla osalla ei yhtään. Ei käännytä vasemmalle oikeasta reunasta ja päinvastoin.

- Liikennevalot tuottaa kanssa lähestulkoon jokaiselle suomalaiselle autoilijalle ongelmia. Mikä ihme siinä on, että kun valot vaihtuvat vihreäksi niin toisella kädellä kaivetaan persettä ja toisella nenää ja arvotaan vaihdetta millä lähdetään liikkeelle. Miksi siihen valojen vaihtumisenkaan ei voi yhtään varautua vaan keskitytään ihan muihin asioihin.

Ja sitten se mikä ****ttaa eniten: Kukaan ei ymmärrä mitä tarkoittaa ajaa liukkaalla kelillä. Ei ole kyllä ihmekään, kun suolataan ja suolataan niin perkeleesti. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Ei voida hyväksyä sitä, että talvella on talvikeli eikä kesäkeli. Eikä sitä kesäkeliä saada aikaiseksi millään konsteilla.  Suolaa kylvetään täällä niin järjettömiä määriä, että ei voi ymmärtää. Jätettäisiin se suolaus paljon vähemmälle ja pakotettaisiin ihmiset opettelemaan ajamaan liukkaalla. Ei ole mikään ihme, että viime kesänä tuli pahoja ketjukolareita.

Toisaalta, mitä voi olettaa, kun ajetaan huonossa talvisäässä 120km/h metrin välein, Itse ajoin samaan aikaan kehä 3:lla 50-60km/h ilman mitään ongelmia, kun muut ajoivat 80-100km/h ohi joka puolelta. Näkyvyys oli suunnilleen nollaja pito huono. Sama tulee toistumaan tänä talvena. Sen voin ennustaa. Jo nyt saa katsella, kun hiukan kostealla tiellä ihmiset pyörii ympyrää kun eivät osaa ajaa muulla kuin täysin kuivalla tiellä, eikä osaa sovittaa sitä nopeutta siihen kitkaan/pitoon nähden.

Ja kuka näihin kaikkiin sitten syyllistyy? Pääkaupunkiseudulla ainakin 80% autoilijoista. Eli keskivertoa parempana itseään pitävät suomalaiset autonkuljettajat. Ja mitä kalliimpi "laatuauto" (BMW, MB, Audi, Volvo, WV) jne, sitä isompi mulkku ratista löytyy, kun kuvitellaan että ollaan niin suuria että on etuajo-oikeus joka tilanteessa ja oikeus mitä tehdä.

Kyllä se liikennekäyttäytyminen on täälläpäin niin perseestä kuin vain olla voi. Ennakoinnista sekä sujuvasta ja joustavasta liikenteestä ei kukaan ole tietoinenkaan. Ylläolevat kohdat ovat niitä, joihin poliisien tulisi puuttua. Ei siitä puskassa kyttäämisestä lahdentien varrella ison ylinopeussakon toivossa ole mitään hyötyä, kun jo se perus ajaminen ja liikennekäyttäytyminen tuottaa ongelmia.

Ja kyllä, yleistän. Ja voin tehdä sen täysin puhtaalla omallatunnolla. Turha kenenkään sanoa, että älä yleistä. Sillä ylläolevat kohdat pätevät lähestulkoon jokaiseen joka täällä ajaa.

Ja vielä en edes kaikkia kohtia listannut..

EDIT: Lisätään nyt vielä, että liikenneympyröissäkin sitä vilkkua kuuluu näyttää, kun siitä poistutaan. Eli ei niin, että ensin vilkutetaan oikealle. sitten vasemmalle ja sitten taas oikealle.


Koita sitten tehdä töitä tuolla apinalauman seassa.
« Last Edit: 08.09.05, 07:29 by Mikko Maliniemi »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1