Keskustelua liikenteestä

<< < (1645/3033) > >>

Pe7e:
Tota tulipa mieleen tuossa aamulla klo 04 aikoihin kun ajelin töihin. Minulla paloi vihreä(nuoli) kun olin kääntymässä vasemmalle, ja suoraan edestä oli tulossa auraus/suolaus-kuorkki. Veti ilmeisesti punaisia päin koska hyvä ettei tullut mun päälle, meni heti perästä ohi. Eli onko noillakin joku etuoikeus ajella punaisia päin miten sattuu jos ovat "ajossa" suolaamassa/auraamassa? Kuten esim hälyajoneuvoilla?

Judanssi:
Quote

Tota tulipa mieleen tuossa aamulla klo 04 aikoihin kun ajelin töihin. Minulla paloi vihreä(nuoli) kun olin kääntymässä vasemmalle, ja suoraan edestä oli tulossa auraus/suolaus-kuorkki. Veti ilmeisesti punaisia päin koska hyvä ettei tullut mun päälle, meni heti perästä ohi. Eli onko noillakin joku etuoikeus ajella punaisia päin miten sattuu jos ovat "ajossa" suolaamassa/auraamassa? Kuten esim hälyajoneuvoilla?


Ei ole. Eikä hälytysajoneuvollakaan ole oikeutta ajella päin punaisia "miten sattuu", vaan tuo on tehtävä äärimmäistä varoivaisuutta noudattaen.

Käsittääkseni aura-autoilla ei ole mitään oikeutta ajaa päin punaisia.

Sami Aaltonen:
Quote

Ei ole. Eikä hälytysajoneuvollakaan ole oikeutta ajella päin punaisia "miten sattuu", vaan tuo on tehtävä äärimmäistä varoivaisuutta noudattaen.

Käsittääkseni aura-autoilla ei ole mitään oikeutta ajaa päin punaisia.


Ei ole. Mutta keltaiset varotusvalot kun oli varmasti vilkkumassa katolla ja perässä tässä suolakuorkissa, tarkottaa sitä, että tällaisen ajoneuvon kohtaava on velvollinen olemaan varuillaan. Ei ne varotusvalot, keltaiset vilkkuvalot muuten noissa raktroreissa ja maansiirtoautoissa sun muissa ajoneuvoissa olisi vilkkumassa tai yleensäkään olemassa; ellei niillä ole joku merkitys viestittää ihmisille siitä, että olisi syytä olla tarkkana.

Tatu varmaan osaa kaivaa tähänkin tämän lakitekstin. En nyt millään muista sitä miten tuo ilmaistaan oikein, mutta varotusvaloista on kyse kuitenkin ja se on eri asia kuin hälytysajoneuvon siniset valot.

Itse ainakin pyrin näitä tälläsiä juttuja havannoimaan hyvin kaukaa jo. Jos Manskullakin näkee 300-500m päässä keltaisia varotusvaloja vilkkumassa, siitä voi heti vetää johtopäätöksiä, että sielä tehdään jotain tietyötä tai jotain vastaavaa, joka pitää huomioida hyvin.

Yleisesti voisi ajatella näin:
Jos kohtaa aura-suola-hiekoitusauton, niin viimiseksi kannattaa ajaa sen hanuriin kiinni tai luottaa sokeasti siihen, että se ei tee mitään poikkeavaa, huolimatta siitä mikä liikennevalo on palamasa ja kenelle. Oli nuolivalo tai ei.
Nuo auraus-suolaus-hiekotus autot joutuvat risteyksissä ja tienpäällä tekemään asioita, jotka eivät ole välttämättä kovin laillisia, ellei näitä ajoneuvoja koske sitten jotkut erityis-säädökset? (Ryhmitytään vasemmalle, mutta käännytään oikealle tai tehdään U-käännöksiä ym)
Siksi niissä on ne varotusvalot, että autoilijat huomioisivat ne ajoneuvot tienpäällä ja osaisivat noudattaa varovaisuutta myöskin.

Niinhän se on, että tyhmä ajaa suola-auton hanuriin kiinni ja huutaa, että konepeltii menee naarmuille.................

Pe7e:
Eli täytyy siis varautua siihen että tollanen rekkakuski voi tulla punaisillakin päälle. Täytyy varmaan itekkin laittaa auton katolle tollaset keltaset vilkut jos niiden avulla saa ajella miten huvittaa, koska muiden pitää varautua ja väistellä minua

fishu:
Aura-auto ei saa ajaa punaisia päin, vaikka olisi kuinka keltaista vilkutinta mukana. Keltaisen vilkun kanssa täytyy ajaa tarpeellista varovaisuutta noudattaen, eli pääasiallinen vastuu on vilkkuvalon käyttäjällä. Tietysti muiden tienkäyttäjien ei ole tarkoitus iskeytyä päin tiellä olevia esteitä miten sattuu, sillä sekin on laitonta. Punaisia valoja päin menevä on siis käytännössä aina syyllinen, jos katolta ei löydy sinistä vilkkua, tai ainakin poikkeuksen luovaa lätkää taskusta (poliisi, tulli tai raja), tai liikenteenohjausta ei ole toteutettu poikkeuksellisesti toisella tavalla (esim. poliisi ohjaa liikennettä, jolloin totellaan poliisia, näytti valo mitä tahansa). Sinisen vilkun ja lätkän kerakaan vastuu ei automaattisesti siirry toiselle osapuolelle.

Aura-autot ja vastaavat saavat asiallisesti poiketa liikennesäännöistä seuraavien pykälien kohdalla:

8 §  Tien eri osien käyttö
9 §  Ajoneuvon paikka ajoradalla
10 § Ajoneuvojen välinen etäisyys
11 § Ryhmittyminen
12 § Kääntyminen
26 § Pysäyttäminen ja pysäköinti
27 § Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
28 § Erityiset pysäköintikiellot
28 a § Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus
28 b § Vammaisen pysäköintilupa
33 § Pihakadulla ajaminen
33 a § Kävelykadulla ajaminen
33 b § Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen

Navigation

Up one level

Next page

Previous page