FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.07.17, 00:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 414 415 [416] 417 418 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465220 times)
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8300 on: 22.02.10, 13:22 »

Paitsi että kun kyllä se on ihan paskapuhetta, että se ESP on syypää siihen nopeampaan kulumiseen. Ainoa todellinen syy löytyy edelleenkin ratin ja penkin välistä...

Niiin joo tietenkin löytyy!!!!!!!!! En minä nyt tyhmä ole!
Mutta tässä nyt tarkotin ihan sitä, että ennen nämä jarrut eivät kuluneet näin, kunnes tuli näitä järjestelmiä, jotka hoitavat jarruilla sen auton luistot kuriin.
Ratin ja penkin välissähän se syy on tottakai. Ei se järjestelmän syy ole. Mutta aika yllättävä uusi kuluerä joka tapauksessa, jota ei moni varmaan tule miettineeksi?
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8301 on: 22.02.10, 14:30 »

Ei se järjestelmän syy ole. Mutta aika yllättävä uusi kuluerä joka tapauksessa, jota ei moni varmaan tule miettineeksi?

Jos ajaa reikä päässä niin sitten ajaa. Eipä siinä paljoa muutakaan varmaan ole päässä.

-JukSii-
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8302 on: 22.02.10, 15:33 »

Onko oikeasti tuo jarrupalikoiden kuluminen muuttunut suunnattomasti, eli vaikuttaa vuosibudjettiin?Olisko ehkä vain kyse huollon tarkkuudesta, eli vaihdetaan huollossa koska joudutaan viemään yhä useammin merkkihuoltoon jossa määrätyt normit.
Ehkä myös automaattien lisääntyminen vaikuttaa tuohon, sitäpaitti jos on ylenmääräisiä reikiä päässä, tuskin autoa pystyy pitkään ajamaan.
En usko että jarrupalojen kuluminen olisi mikään suurikaan ongelma, tietysti kaupunkiliikenne vaikuttaa, autojen määrä, jarrutukset lisääntyneet muutoinkin ja tosiaan automaattilaatikot.Onko oikeasti olemassa jotain tietoa tuosta muutakun ammattimies kertoi ABC ruokalassa?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8303 on: 22.02.10, 16:33 »

Onko oikeasti tuo jarrupalikoiden kuluminen muuttunut suunnattomasti, eli vaikuttaa vuosibudjettiin?Olisko ehkä vain kyse huollon tarkkuudesta, eli vaihdetaan huollossa koska joudutaan viemään yhä useammin merkkihuoltoon jossa määrätyt normit.
Ehkä myös automaattien lisääntyminen vaikuttaa tuohon, sitäpaitti jos on ylenmääräisiä reikiä päässä, tuskin autoa pystyy pitkään ajamaan.
En usko että jarrupalojen kuluminen olisi mikään suurikaan ongelma, tietysti kaupunkiliikenne vaikuttaa, autojen määrä, jarrutukset lisääntyneet muutoinkin ja tosiaan automaattilaatikot.Onko oikeasti olemassa jotain tietoa tuosta muutakun ammattimies kertoi ABC ruokalassa?
En ole autoilija, joten en tiedä tarkasti kuinka usein jarrupaloja on jouduttu vaihtamaan... Isäntä kuitenkin sanoi, että viimeisen huollon jälkeen huoltomies oli maininnut jarrupalojen kuluneen hieman tavallista nopeammin.

ESP-valon olen nähnyt vilkkuvan vain muutaman kerran tänätalvena, joten meidän autolla se ei liene syynä jarrujen kulumiseen. Ajotavat ovat tietenkin aivan oma lukunsa, mutta minusta muut samaa autoa ajavat kuljettajat ajavat melko maltillisesti. Olisiko sitten tosiaan kyseessä ympäristön vaikutus? Auto ajossa lähestulkoon 24/7 (tietenkään ei jatkuvasti liikkeellä) ja siihen mahtuu jo monta ruuhkaa ja pyöritystä mm. Helsingin keskustassa. En tosiaan tiedä johtuuko tästä, olisi silti mielenkiintoista vertailla esim. Helsinkiläisen, Vantaalaisen ja vaikkapa Heinolassa ajavan taksin lukemia.

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8304 on: 22.02.10, 19:46 »

OK, vain Yläkerta tietää absoluuttisen totuuden näemmä.
Joten taisin olla taas väärässsä vaikka ammattimieheltä tämän kuulinkin.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8305 on: 22.02.10, 19:57 »

Asiasta toiseen, ihmetyttää muuten helvetisti tämä teiden auraus nykyään. Kaikki paitsi isommat päätiet aivan tukossa heti kun vähän lunta sataa, ja sitten kummasti tollaset tiet joissa on 2 kaistaa yhteen suuntaan(tai vaikka ihan normaaleja 2 kaistaisia teitä), muuttuu yhtäkkiä 1,5-kaistaisiksi. Shocked Monessa paikkaa tullut tollanen vastaan että se oma kaista vaan häviää sinne lumipenkkaan ja urat menee viereiselle/vastaantulevien kaistalle. Shocked Eikö auraajatkaan jaksa enää pitää teitä kunnolla puhtaina? Varmaan aiheuttaa mukavia tilanteita tollanen kun yhtäkkiä se toinen kaista häviääkin sinne lumikasaan ja viereisellä kaistalla ajelee autoja joten ei pysty pahemmin väistelemäänkään.. Tongue Onkohan se sitten niin raskasta puhdistaa kokonaiset kaks kaistaa siitä lumesta, että vedetään vaan sillä auralla kertaalleen siitä keskeltä tietä niin hyvä tulee. Ei niin väliä vaikka toinen kaista jäisikin sinne penkan alle....
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8306 on: 22.02.10, 20:11 »


Joten taisin olla taas väärässsä vaikka ammattimieheltä tämän kuulinkin.

Et välttämättä. Se voi olla niin että tämä ammattimies on ajotavaltaan sellainen joka pitää epsit koko ajan toiminnassa. Kyllähän ne silloin kuluu ja näkyy (myös) sitä kautta kukkarossa (toivottavasti sentään vaan omassa). Niin makaa kun petaa, pätee tässäkin.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8307 on: 22.02.10, 20:55 »

Asiasta toiseen, ihmetyttää muuten helvetisti että vedetään kertaalleen vaikka toinen kaista sinne lumipenkkaan vastaantulevien kaistalle, vaikka keskeltä teitä ajelee helvetisti autoja auralla helvetisti lumikasaan. Eikö auraajatkaan jaksa enää aiheuttaa helvetisti mukavia tilanteita, vaan pitää normaaleja autoja kunnolla puhtaina, helvetisti!



Huoh  Roll Eyes Etelän miehen puhetta, sanoisi lappalainen. Hitto pitäis olla teillä tämmöisiä talvia useamminkin, niin tulisi teillekin vähän todellisuuspohjaa asioihin eikä tarvitsisi itkeä ja ihmetellä kun hawaijipaidassa tuleekin kylmä pakkasella Grin
« Last Edit: 22.02.10, 21:01 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8308 on: 22.02.10, 22:04 »


My photos on Airliners.net
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8309 on: 22.02.10, 22:31 »

Tuo määrä.. millä ihmeellä se on rahdattu sisään tuonne  laugh  Vai onko jäänyt sivuikkuna auki lumimyräkän aikaan?

Tomi Liimatainen
Offline Offline

Posts: 141
Date Registered: 25.06.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8310 on: 22.02.10, 23:25 »

Onko oikeasti tuo jarrupalikoiden kuluminen muuttunut suunnattomasti, eli vaikuttaa vuosibudjettiin?Olisko ehkä vain kyse huollon tarkkuudesta, eli vaihdetaan huollossa koska joudutaan viemään yhä useammin merkkihuoltoon jossa määrätyt normit.

Tuon termin 'määrätyt normit' minä ainakin kokemusperäisesti tulkitsen niin, että merkkihuollot (ainakin jotkut) tykkäävät rahastaa ennenaikaisilla osien uusimisilla - kohtuutonta korvausta vastaan.

Kun tuo meidän ranskalainen tila-ihme (merkkiä en sano muuta kuin että alkaa P:llä) tuli siihen ikään ettei maahantuojan huoltoa enää tarvittu ja löysin erinomaisen pienemmän luottokorjaamon paikkakunnalta loppui jarrupalojen ja levyjen vaihto kuin seinään. Alkutaipaleella palat ja levyt vaihdettiin noin 40 000 kilometrin välein - kun ne olivat kuulemma ihan lopussa. Näillä nykyisillä rensseleillä (ei alkuperäisosia) on porhallettu kohta 80 000 km ja pari kuukautta takaperin katsastusneuvos vain nyökytteli tyytyväisenä. Olisiko jopa osissa eroa?

Sinänsä mystistä on että merkkihuolto ei jakopään hihnan vaihdon yhteydessä asentanut uutta vesipumppua. Vuosi hihnan vaihdon jälkeen oli vesippu niin finaalissa että laakerin rohina peitti alleen moottoritien liikenteen melun ja jäähdytysnesteet tulivat ulos.  Angry  Mitä olen muiden automerkkien omistajia haastatellut niin vesipumppu menee vaihtoon samaan aikaan kuin hihnakin. Olisihan se ollut varmaan mukava tili merkkipajalle tehdä kallis kansiremontti... prkl...  Angry

Tomi
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8311 on: 23.02.10, 06:44 »


Huoh  Roll Eyes Etelän miehen puhetta, sanoisi lappalainen. Hitto pitäis olla teillä tämmöisiä talvia useamminkin, niin tulisi teillekin vähän todellisuuspohjaa asioihin eikä tarvitsisi itkeä ja ihmetellä kun hawaijipaidassa tuleekin kylmä pakkasella Grin
Huoh, etelän mies sanoisi että paskan marjat Tongue Siellä lapissa ei varmaan edes aurata noita teitä ja silti ovat paremmassa kunnossa kuin täällä missä niitä epätoivoisesti yritetään pitää puhtaana ja suolata minkä keretään Tongue Sitäpaitsi hawaijipaita on jees!
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8312 on: 23.02.10, 09:33 »

Onkohan se sitten niin raskasta puhdistaa kokonaiset kaks kaistaa siitä lumesta, että vedetään vaan sillä auralla kertaalleen siitä keskeltä tietä niin hyvä tulee. Ei niin väliä vaikka toinen kaista jäisikin sinne penkan alle....

Ootko kattonut miten korkea se lumikasa siinä kaistan vieressä on? Seuraavaksi voit osoittaa luonnontieteellis-matemaattisen lahjakkuutesi selventämällä mm. allekirjoittaneelle, miten auralla aurataan lumikinoksen reuna 90 asteen kulmaan, kun lumi on vastasatanutta pakkauslunta.

Kaikki aikanaan.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8313 on: 23.02.10, 09:58 »

Tuo määrä.. millä ihmeellä se on rahdattu sisään tuonne  laugh  Vai onko jäänyt sivuikkuna auki lumimyräkän aikaan?

Penkkimallista päättelisin että kysymyksessä on Ikarus-tehtaan tuote. Sami voi vahvistaa?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8314 on: 23.02.10, 11:46 »

Ootko kattonut miten korkea se lumikasa siinä kaistan vieressä on? Seuraavaksi voit osoittaa luonnontieteellis-matemaattisen lahjakkuutesi selventämällä mm. allekirjoittaneelle, miten auralla aurataan lumikinoksen reuna 90 asteen kulmaan, kun lumi on vastasatanutta pakkauslunta.

Kaikki aikanaan.
No on on korkea joo. Enkä osoita sinulle mitään koska en ole väittänytkään että se vastasatanut pakkaslumi pitää aurata 90 asteen kulmaan. Mutta kun ajais sillä auralla vähän lähempää sitä reunaa niin ne menis sinne pidemmälle eikä jäis siihen tielle. Seuraava auraaja kun tulee ja kattoo että aha, se reuna menee tossa (mihin se edellinen auraaja on työntänyt ne lumet), ja auraa taas vähän keskemmältä niin kohta se 2 kaistaa onkin tasan 1 kaista... Roll Eyes Tuskin se ainakaan siitä on kiinni etteikö noissa vehkeissä riittäis potkua työntämään vähän isompaa kasaa. Kun se oikeesti vie siitä ajokaistasta vähintään puolet se penkka kun ei ole jaksettu aikanaan kunnolla aurata sitä tietä.
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8315 on: 23.02.10, 13:45 »

Ootko Petri miettinyt sellaista seikkaa, että tässä voi taas kerran olla kyse rahasta. Aurausurakat on erittäin tarkasti laskettuja ja tietyn katuosuuden auraamiseen saa mennä korkeintaan x minuuttia aikaa. Jos aurausaika>x, muuttuu tieosuuden tulos tappiolliseksi. Tämä vaikuttanee siihen, että osa tieosuuksista on "aurattu vasemmalla kädellä".
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8316 on: 23.02.10, 18:50 »

No joo luonto voittaa aina, kuten on nähty tämän lumen suhteen.

Jokatapauksessa; tänään oli talven pahin keli toistaiseksi. Aivan hullu keli.
En yhtään ihmettele tämän päivän jälkeen niitä kolareita. Ihmiset ei yksinkertaisesti ymmärrä, vieläkään.

Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8317 on: 23.02.10, 18:51 »

Ootko Petri miettinyt sellaista seikkaa, että tässä voi taas kerran olla kyse rahasta. Aurausurakat on erittäin tarkasti laskettuja ja tietyn katuosuuden auraamiseen saa mennä korkeintaan x minuuttia aikaa. Jos aurausaika>x, muuttuu tieosuuden tulos tappiolliseksi. Tämä vaikuttanee siihen, että osa tieosuuksista on "aurattu vasemmalla kädellä".
Juu raha puhuu...Espoossakin huomaa kuinka joissakin kaupunginosissa tiet on nuoltu puhtaaksi kunnolla ja toisaalla tiekarhua saa odotella parikin viikkoa putsaan polanteet...

Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8318 on: 23.02.10, 19:04 »

Jokatapauksessa; tänään oli talven pahin keli toistaiseksi. Aivan hullu keli.
Noo empä nyt tiiiiä Tongue Olihan se vähän liukasta ja näkyvyys huono. Varmaan bussikuskin näkökulmasta onkin paha keli, mutta kyllä noi valtaväylät normiautoilijoille vielä ajettavassa kunnossa. Saa nähä miten aamulla jos tommosena jatkuupi..

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8319 on: 23.02.10, 19:21 »

Noo empä nyt tiiiiä Tongue Olihan se vähän liukasta ja näkyvyys huono. Varmaan bussikuskin näkökulmasta onkin paha keli, mutta kyllä noi valtaväylät normiautoilijoille vielä ajettavassa kunnossa. Saa nähä miten aamulla jos tommosena jatkuupi..

Sanotaan nyt näin enempää selittämättä; että sun on parempi pysyä nyt ihan hiljaa vaan. Niin et menetä kasvojasi tässä nyt sen enempää. Sovittu?
Pages: 1 ... 414 415 [416] 417 418 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1