FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.06.19, 09:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 417 418 [419] 420 421 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1547127 times)
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8360 on: 24.02.10, 18:54 »

Jo, tuli tänään todistettua kun Kehä II:osella bussi meinasi luistella kolmion takaa suoraan aurausauton alle ja joutui tekemään sellaisen kamikaze-jarrutuksen että matkustajat lentelivät ympäri kabiinia.

Toinen bussi luisteli sitten takaperin alas simonkatua illalla.


Sellasta se on kun keli on tarpeeksi paha. Sellanen räntälumisade ja lämpötila +1 ja -2 välillä about on se kaikista pahin. MÄrkä lumi jäätyy lämpimien renkaiden alla jääksi ja sitten ei auta enää yhtään mikään sen jälkeen.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8361 on: 24.02.10, 18:56 »

Haluan sanoa tässä nyt ihan yleisesti kaikille täällä, että nyt kun on luvattu plussaa ja pakastuvaa viikonvaihteeseen:

Älkää ohittako pysäkeillä olevia/sinne meneviä/lähteviä busseja liian läheltä. Pysäkit ovat paikoin kamalassa kunnossa. Polanteita ja jäisiä monttuja ja kuoppia. Bussi saattaa vielä paikallaan ollessaan liukua metrinkin sivusuunnassa ennen kun pysähtyy ja sitä et pysty millään välttämään siinä vaiheessa. Käännät oikealle auto jatkaa kampeamista vasemmalle tai suoraan.
Eli ottakaa tämä huomioon. Niin kiire ei ole ettei tätä ehdi maltilla katsoa ja odottaa kunnes bussi on varmasti pysähtynyt.

Toinen asia:
Helsingin kaduilla tällä hetkellä penkat ovat niin leveitä, korkeita, ja jääpolanteisia, ettei sielä voi ajaa omalla kaistalla. Jopa bussit heittävät kaupunki nopeuksissa puolesta metristä metriin sivulle tollasen ison jääköntin osuessa oikean pyörän alle. Sille ei mahda mitään jos se heittää sen keulan sivusuunnassa yllättäen.
Eli älkää ajako linja-auton tai rekan vieressä ihan ehdoin tahdoin. Älkää tunkeko sinne väliin, ja jos nyt sitten tungette, käyttäkää kaikki tila mitä teillä on vasemmalla puolella. Se ei ole niitä kivoimpia tilanteita, kun henkilöautoilija ei tätä ymmärrä, vaan änkeää sinne väliin vaikka olet yrittänyt viestittää että älä änge. Sitten on todella lähellä kylkikosketus, jolle linja-autonkuljettaja ei mahda yhtikäs mitään siinä vaiheessa.

Eli käyttäkää harkintaa, jos tuola ajelette. Antakaa isoille autoille tilaa sielä oikealla kaistalla. Pieni ajatustyö palkitsee kenties matkan jatkumisella. Kiitän!
jranki
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8362 on: 24.02.10, 19:06 »

Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8363 on: 24.02.10, 19:21 »

NIin siis Ikarus on se pelkkä kori. HSL:n joukkoliikenteessä on Ikarus-korilla olevia Volvoja ja Scanioita. Eli toisin sanoen, alusta tulee muualta ja kori rakennetaan sen alustan päälle tässä tapauksessa.
 
Mutta kaikkia vanhempia (4 suorakaidelamppua edessä) leimaa korin heikko laatu. Kolisee ja kilisee ja ei tarvitse olla kovinkaan viileä kun keulasta puhaltaa suoraan jalkoihin kylmää ilmaa nopeuden mukaan.

Siellä korissa sitä on tullut tavaksi matkustaa, viimeksi olen roikkunut Kutterin puskurissa talvella -74. thmbdn Täryjyrän no: 183 moottorin- ja alustanvalmistajaa en tiedä mutta lohdutukseksi sinne keulalle että viiman lisäksi takana saa nauttia myös vuotavasta katosta ja kosteista penkeistä.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8364 on: 24.02.10, 19:42 »


Lopputulos oli 38-12 ja vesiliirron osalta 6-0. Mielestäni on vastuutonta rengastaa auto tietoisesti väärin. Hallitsemattoman vesiliirron aiheuttama onnettomuus tappaa ja vammauttaa pyörivässä autossa olevia sattumanvaraisesti, turvalaitteet ja -istuimet ovat suunniteltu ensisijaisesti suoraan keulaan ja myös suoraan sivuun tai perään kohdistuvaan törmäykseen. Vesiliirron jälkeisen iskun kohtauskulma ja osumakohta voivat olla mikä tahansa.

topi
TOC
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8365 on: 24.02.10, 19:50 »

Lopputulos oli 38-12 ja vesiliirron osalta 6-0. Mielestäni on vastuutonta rengastaa auto tietoisesti väärin. Hallitsemattoman vesiliirron aiheuttama onnettomuus tappaa ja vammauttaa pyörivässä autossa olevia sattumanvaraisesti, turvalaitteet ja -istuimet ovat suunniteltu ensisijaisesti suoraan keulaan ja myös suoraan sivuun tai perään kohdistuvaan törmäykseen. Vesiliirron jälkeisen iskun kohtauskulma ja osumakohta voivat olla mikä tahansa.

topi

Vaikea vain saada rallikansaa käsittämään,pääasia kun kiihtyy.Kyllä auto rallimiehen käsissä pysyy,ei karkaa rattimiehiltä,ei vaikuta luonnonlait  Smiley
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6027
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8366 on: 24.02.10, 20:12 »

Lopputulos oli 38-12 ja vesiliirron osalta 6-0. Mielestäni on vastuutonta rengastaa auto tietoisesti väärin. Hallitsemattoman vesiliirron aiheuttama onnettomuus tappaa ja vammauttaa pyörivässä autossa olevia sattumanvaraisesti, turvalaitteet ja -istuimet ovat suunniteltu ensisijaisesti suoraan keulaan ja myös suoraan sivuun tai perään kohdistuvaan törmäykseen. Vesiliirron jälkeisen iskun kohtauskulma ja osumakohta voivat olla mikä tahansa.

Mielenkiintoista. Ne harvat kerrat kun minulla on auto vesiliirtoon lähtenyt on ensimmäisenä lähtenyt etupyörät (siellä siis paremmat renkaat, huonommilla varmaan helpommin). Takapyöräthän tulevat niissä "urissa" jotka etupyörät ovat jo vesipatjaan tehneet.
Kerran olen ojassakin ollut. Silloin auto puski ojaan. Muutamat kerrat on tarjonnut perää sivulle, niillä kerroilla on pysytty tiellä.

Kuitenkin paremmat renkaat edessä, jarruttaa paremmin ja tarvittaessa kääntyykin. Toisaalta kuitenkin se paras henkivakuutus on järki päässä ja sopiva nopeus. Ei tarvitse sitten kokeilla ääritilannetta.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6027
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8367 on: 24.02.10, 20:12 »

Vaikea vain saada rallikansaa käsittämään,pääasia kun kiihtyy.Kyllä auto rallimiehen käsissä pysyy,ei karkaa rattimiehiltä,ei vaikuta luonnonlait  Smiley

Eipä ole kiihtymiseen nelivedolla vaikuttanut toi rengastus.

-JukSii-
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8368 on: 24.02.10, 20:37 »


My photos on Airliners.net
TOC
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8369 on: 24.02.10, 20:45 »

Eipä ole kiihtymiseen nelivedolla vaikuttanut toi rengastus.

Terve vaan,en piikkinä sinulle tarkoittanut. Tehnyt joskus vähän näitä hommia aikoinaan,useat pakoitti minun laittamaan paremmat vetäville pyörille,yksi halusi kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin...... Smiley

Oli niitäkin jotka tekivät hiomakoneella uria renkaisiin aikoinaan..... Tongue
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6027
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8370 on: 24.02.10, 21:01 »

Oli niitäkin jotka tekivät hiomakoneella uria renkaisiin aikoinaan..... Tongue

Joo, minäkin olen joskus tuollaisen sankarin nähnyt ja ne renkaat. Onneksi ei semmoisilla ole koskaan tarvinnut ajella vaikka ensimmäisissä autoissani ei koskaan mitään huippurenkaita ollut. Aina kuitenkin talvirenkaat oli kaupan sedän tiskiltä eikä itseviriteltyjä.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8371 on: 24.02.10, 21:35 »

En jaksa alkaa asiasta väittelemään sen enempää, koska se lienee turhaa Smiley Molemmissa rengastustavoissa on omat hyvät puolensa ja minä olen pyrkinyt "opettamaan itseni" ajamaan sen tavan mukaan, minkä koen minulle paremmin sopivaksi. Minun ajatusmaailmassa autoa ajetaan sillä lähtökohdalla, että jos jommankumman pään pitää irrota, perä irtoaa ensin ja pyrin olemaan siihen varautunut. Ja ennen kuin pääsette moralisoimaan, niin sanonpa varmuuden vuoksi, että lukekaa äskeinen vielä toiseen kertaan. Minä en sanonut, että pidän perän irtoamista lähtökohtana Wink

Minulla ei ole kuitenkaan mitään tarvetta ruveta vähättelemään sen "toisen tavan kannattajia", eikä sanoa, että oma ajotapani on ainoa oikea. Se on vain se tapa, minkä koen sopivan minulle paremmin.  Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8372 on: 24.02.10, 21:53 »

Mun mielestä se ohje, että vetävillä pyörillä parhaat renkaat on kyllä hyvinkin paikkansa pitävä, ja näemmä tuo tilastokin tukisi sitä. Takavedolla (mistä itsellä kokemusta suurimmaksi osaksi) se ohjaaminen on aika paljon myös sitä kaasupolkimen käyttöä, ei tulisi mieleenkään käyttää kuluneempia renkaita takana. Toisaalta taas ymmärrän hyvin kaiman ja Jukan pointin etuvetoisten autojen osalta.. Takavedolla se auton ohjaaminen vaan on niin paljon helpompaa kuin etuvetoisen Smiley
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8373 on: 24.02.10, 22:09 »

Takavedolla (mistä itsellä kokemusta suurimmaksi osaksi) se ohjaaminen on aika paljon myös sitä kaasupolkimen käyttöä

Ei etuvetoinen ole minun mielestä tuossa suhteessa mikään poikkeus. Kaasupolkimen käytöllä on iso merkitys myös etuvetoisen ohjattavuuteen/ohjaukseen. Sitä vaan käytetään oikein tai väärin... Oikein käytettynä se on "ohjauksen jatke" ihan siinä, missä käsijarrukin Smiley




                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
TOC
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8374 on: 24.02.10, 22:19 »

Kaasupolkimen käytöllä on iso merkitys myös etuvetoisen ohjattavuuteen/ohjaukseen. Sitä vaan käytetään oikein tai väärin... Oikein käytettynä se on "ohjauksen jatke" ihan siinä, missä käsijarrukin Smiley


Näin on mutta....

Pieni O/T kun ollaan lentofoorumilla.
Kuuntelin kerran ilmailuveteraania,auktrotiteettiä.Kertoi kuulijakunnalle että varmin tapa selvitä pilvestä ulos jos ei muuten hallitse hommaa on flatspinn kunnes maa näkyvissä.
Älkää kokeilko. Smiley
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8375 on: 24.02.10, 22:34 »

Näin on mutta....

Pieni O/T kun ollaan lentofoorumilla.
Kuuntelin kerran ilmailuveteraania,auktrotiteettiä.Kertoi kuulijakunnalle että varmin tapa selvitä pilvestä ulos jos ei muuten hallitse hommaa on flatspinn kunnes maa näkyvissä.
Älkää kokeilko. Smiley


Smiley

Paitsi että mikäs siinä, jos homma toimii. Opettelua ei varmaan kuitenkaan suositella suoritettavan laskukierroksessa?

Siis mikäli viesti oli jotenkin vihjaus, että edellisen viestini sisältö oli jotenkin päätöntä  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
TOC
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8376 on: 25.02.10, 07:31 »

Smiley

Paitsi että mikäs siinä, jos homma toimii. Opettelua ei varmaan kuitenkaan suositella suoritettavan laskukierroksessa?

Siis mikäli viesti oli jotenkin vihjaus, että edellisen viestini sisältö oli jotenkin päätöntä  Roll Eyes

Juu,tämä flatspinn on satabiili liikehdintä,käsijarrusta,päättömyydestä en sano mitään,kumpaankaan juttuun.... laugh
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8377 on: 25.02.10, 07:37 »

Liikenneonnettomuuden aiheuttaa aina kaasupolkimen käyttö, sitä voi käyttää oikein tai väärin. Sillä voi myös ohjata autoa, mutta suositeltavampi tapa on kääntää etupyöriä haluttuun menosuuntaan, hallitussa sladissa mutka-ajo on tunnetusti hauskempaa, holtiton pyöriminen koko tien leveydeltä taas ei.

Suositusten ja testitulosten mukainen rengastus on automaattisesti käytössä oleva ilmainen "ajonvakautusjärjestelmä", josta hyötyy koko ajan myös vastaantuleva liikenne. Jos auto puskee eturenkaiden kunnon vuoksi mutkassa penkkaan niin sillä pääsee ehkä paikallisuutisiin -harvemmin valtakunallisiin-.

topi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6027
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8378 on: 25.02.10, 08:31 »

Suositusten ja testitulosten mukainen rengastus on automaattisesti käytössä oleva ilmainen "ajonvakautusjärjestelmä", josta hyötyy koko ajan myös vastaantuleva liikenne. Jos auto puskee eturenkaiden kunnon vuoksi mutkassa penkkaan niin sillä pääsee ehkä paikallisuutisiin -harvemmin valtakunallisiin-.

Joskus saattaa olla että puskee sinne vastaantulevien alle. Silloinhan ei toki kirjoiteta lehdissä että auto puski johtuen huonoista renkaista vaan että "kuljettaja menetti autonsa hallinnan".

Todellisuus on kuitenkin semmoinen että ei noilla renkailla ole kovinkaan isoa eroa kunnossa verrattuna etu- ja taka-akseleihin joten tämäkin mietintä on lähinnä teoreettista.

-JukSii-
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8379 on: 25.02.10, 09:21 »

Joskus saattaa olla että puskee sinne vastaantulevien alle. Silloinhan ei toki kirjoiteta lehdissä että auto puski johtuen huonoista renkaista vaan että "kuljettaja menetti autonsa hallinnan".

Todellisuus on kuitenkin semmoinen että ei noilla renkailla ole kovinkaan isoa eroa kunnossa verrattuna etu- ja taka-akseleihin joten tämäkin mietintä on lähinnä teoreettista.

Kyllä niihen iso ero muutamassa vuodessa tulee kun rengastaa auton aina niin että paremmat renkaat ovat takana. Varallisuusrajoitteisessa elämäntilanteessa tämä on etu koska silloin tarvitsee ostaa kerralla ainoastaan kaksi uutta rengasta -taka-akselille- ja parin vuoden kuluttua sitten ne kaksi muuta taas -taka-akselille-.
Pages: 1 ... 417 418 [419] 420 421 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1