FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.06.17, 05:17

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 419 420 [421] 422 423 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462759 times)
Pasi Ilola
Offline Offline

Posts: 2126
Date Registered: 06.08.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8400 on: 26.02.10, 13:13 »

Samaan lopputulokseen päätynyt allekirjoittanut vuosien varrella,tiukan,tiiviin ja tuskaisen pohdinnan jälkeen. Tongue

Näin se on.  thmbup

Mutta jos pitää asettaa toisen äly kyseenalaiseksi, niin silloin saattaa alkaa naurattamaan...

 Grin

Yllättävän vaikea asia tämä on ymmärtää
topi

laugh
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8401 on: 26.02.10, 13:56 »

Näin se on.  thmbup

Mutta jos pitää asettaa toisen äly kyseenalaiseksi, niin silloin saattaa alkaa naurattamaan...

 Grin


Maailmassa on ainakin kolmenlaisia ihmisiä: sellaisia jotka ovat aina oikeassa, mm. minä ja Väyrynen, sellaisia jotka tuntevat kaikki mutta niitä ei tunne kukaan ja sitten kaikki muut.
Pasi Ilola
Offline Offline

Posts: 2126
Date Registered: 06.08.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8402 on: 26.02.10, 14:04 »

Maailmassa on ainakin kolmenlaisia ihmisiä: sellaisia jotka ovat aina oikeassa, mm. minä ja Väyrynen, sellaisia jotka tuntevat kaikki mutta niitä ei tunne kukaan ja sitten kaikki muut.

Niin se on. Kaikki tuntevat apinan mutta apina ei tunne ketään.

 Roll Eyes

laugh
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8403 on: 26.02.10, 17:10 »

Tuo Reijolankadun ja Tukholmankadun välisen pätkän uudet liikennejärjestelyt ovat tuoneet Manskulle uuden ongelman, meille linja-autokuljettajille.
Nykyään kun tuo kaksi kaistaa Munkkaan ja yksi suoraan Manskua ; alkaa olemaan jo tiedossa ihmisillä, osa ottaa tuon suoraan menevän kaistan todella ajoissa. Jotkut selvästi tekevät sen tietoisesti, voittaakseen? kenties kaistanvaihdoissa pari auton mittaa ennen Tukholmankadun valoja.

No joka tapauksessa; linja-autokaista päättyy seuraavaan risteykseen, eli kaikki jotka ottavat tämän oikean linja-autoille varatun kaistan ennen Reijolankatua, rikkovat lakia. Ikäväkyllä, tämä on kasvava ongelma; toisinaan näitä henkilöautoja, ei takseja, ei pakettiautoja, vaan pelkkiä henkilöautoja on edessä niin paljon, että tonne Kelan pysäkille ei ole mitään asiaa edes yrittää. Autot siis blokkaavat bussit-näin lyhyesti sanottuna.

Ongelma on vielä kivempi sillon kun sielä on henkilöautoja välissä tai edessä, kuten näistä parista kuvasta näkyy. Tilanne ei ole edes paha näissä kuvissa; on ollut pahempiakin. Nyt muistin vaan ottaa kuvat. Eli 3 autoa edessä, en ole pysäkillä; takana HELB:in 363:nen, joka joutuu jäämään pari bussin mittaa pysäkin etureunasta ja vie näin sitten takana olevien bussien tilan samalla. Vain ja ainoastaan ajattelemattomien oman eduntavoittajien takia.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Muuten tämä edessäni ollut pikkubemari ajeli muuten Kisahallilta asti bussikaistalla, täysin tietoisesti. Ei se siinä mitään voittanut, mutta pakko siinä oli ajaa kun suoraan jatkoi Tukholmankadulta.
On ilmeisesti olemassa tietty ihmistyyppi, joita ei säännöt koske. Se on erittäin turhauttavaa ajaa tällaisten takana, et tiedä kääntyykö hän kenties vai ei, joka ikinen kerta siihen pitää varautua, kun vilkkuja eivät ihmiset liikaa osaa käyttää. Ja turhautuneisuus tässä Kelan pysäkillä tollasissa tilanteissa on aikamoista kun et pääse pysäkille henkilöautoilijoiden takia. Ei heillä ole mitään asiaa oikealle kaistalle, jos eivät Reijolankadulle ole kääntymässä. Röyhkeimmät eivät päästä busseja pysäkiltä, vaan blokkaavat ne sinne vaikka koitat vihjata vilkun kera, että joskos antaisit tilaa.
Tossa Mäkin kulmalla olisikin virkavallan pakettiautolle oiva paikka....................... Roll Eyes

Ja tuo Tukholmankadun risteys; siinä on jos jonkinlaista kaistanvaihtajaa, kun eivät lue taivaanmerkkejä, vaan ajavat muistin mukaan ja seurauksena on ylläri kun kaista kääntyykin. Paras mitä olen nähnyt; koitti aikansa ilman vilkkua päästä suoraan menevälle kaistalle ja ei päässyt. No kääntyi sitten Tukholmankadule mutta käänsikin suoraksi sporakiskoille ja ajoi sieltä takasin Manskulle.........

Ja niin, jos autossanne ei ole sopivia säilytyslokeroita GSM puhelimelle; laittakaa se siihen mittariston eteen, jossa on yleensä hukkatilaa ennen kun mittariston lasi alkaa. Näin teki eräs Suparu kuljettaja tänään.
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8404 on: 26.02.10, 19:11 »

Miksi linja-autot saavat ajaa moottoritiellä sataa, vaikka rajoitus on muutettu keliolosuhteiden vuoksi 80:ksi ?
Pasi Ilola
Offline Offline

Posts: 2126
Date Registered: 06.08.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8405 on: 26.02.10, 19:13 »

Miksi linja-autot saavat ajaa moottoritiellä sataa, vaikka rajoitus on muutettu keliolosuhteiden vuoksi 80:ksi ?

Ne on kuule ammattimiehiä ne kuskit ja parempia ajajia, kuin tavalliset sukankuluttajat.

 Wink

laugh
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8406 on: 26.02.10, 19:41 »

Miksi linja-autot saavat ajaa moottoritiellä sataa, vaikka rajoitus on muutettu keliolosuhteiden vuoksi 80:ksi ?

Taidat puhua noista pitkän matkan linja-autoista? Tyyliin Turku-Salo-Helsinki kilvillä olevista busseista? Niistä charterin näkösistä?
Ei meinaa oikeen päde uusiin HSL:n alueen busseihin tämä........... Huh
Scaniat menee 90, uudet Volvot 82, ja noista Ivecoista en tiedä mutta sataa niillä ei lainkaan mukaan saa mennä.
Ellei sitten kyseessä ole joku 90-luvun alun laite, jossa ei ole rajottimia...Mutta epäilempä....

Tähän voisin esittää jatkokysymyksen:
Miksi perushenkilöautolla saa ajaa bussikaistaa 3km kääntymättä minnekkään siinä välissä?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8407 on: 26.02.10, 19:47 »

Olihan se joku bussikuski päässyt oikeen lehteen ja etusivulle. "Bussikuski ajoi punaisia päin, jyräsi 4-vuotiaan".... thmbup

Ihmettelin kommenttia että "Bussi pysähtyy huonosti kun alle jää pieni ihminen".... onkohan se sitten parempi kun jää isompi ihminen alle? Huh
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8408 on: 26.02.10, 19:51 »

Olihan se joku bussikuski päässyt oikeen lehteen ja etusivulle. "Bussikuski ajoi punaisia päin, jyräsi 4-vuotiaan".... thmbup


Joo lueskelin tosta. Tämän viikon keleissä ei ole ollut mitenkään mahdotonta sellanen tilanne, että vauhtia on alle 10kmh ja bussi ei vaan yksinkertaisesti pysähdy. Edes vaihteen kytkeminen pois päältä ei vaikuta asiaan.

Mutta kerroppas mulle:
Mitä se 4v teki sielä suojatiellä jos muu perhe oli vielä jalkakäytävällä....?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8409 on: 26.02.10, 20:01 »

Joo lueskelin tosta. Tämän viikon keleissä ei ole ollut mitenkään mahdotonta sellanen tilanne, että vauhtia on alle 10kmh ja bussi ei vaan yksinkertaisesti pysähdy. Edes vaihteen kytkeminen pois päältä ei vaikuta asiaan.

Mutta kerroppas mulle:
Mitä se 4v teki sielä suojatiellä jos muu perhe oli vielä jalkakäytävällä....?
Miksi sitten pitää aina tulla täysillä siihen risteykseen ja olettaa että se bussi pysähtyy niillä slickseillä aina? Samaa olen sanonut ennenkin kun aina pitää hivuttaa se keula siihen 5cm päähän takakontista, mutta entäs kun se ei sitten pysähdykkään jos sattuu joku liukkaampi kohta alle? Eikö vaan voi aloittaa sitä jarruttamista jo reilusti kauempaa ja jättää se bussi suosiolla vähän kauemmas edellä ajavasta? Kyllä siitä varmaan ehtii vielä menemään vaikka vähän kauempaa lähtisikin.

Ja mitä sillä on väliä mitä se 4v siellä teki, luultavasti ylitti tietä? Ja vaikka se ois pystyttänyt telttaa siihen niin mitä sitten, bussilla se punainen paloi.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8410 on: 26.02.10, 20:14 »

Miksi sitten pitää aina tulla täysillä siihen risteykseen ja olettaa että se bussi pysähtyy niillä slickseillä aina? Samaa olen sanonut ennenkin kun aina pitää hivuttaa se keula siihen 5cm päähän takakontista, mutta entäs kun se ei sitten pysähdykkään jos sattuu joku liukkaampi kohta alle? Eikö vaan voi aloittaa sitä jarruttamista jo reilusti kauempaa ja jättää se bussi suosiolla vähän kauemmas edellä ajavasta? Kyllä siitä varmaan ehtii vielä menemään vaikka vähän kauempaa lähtisikin.

Ja mitä sillä on väliä mitä se 4v siellä teki, luultavasti ylitti tietä? Ja vaikka se ois pystyttänyt telttaa siihen niin mitä sitten, bussilla se punainen paloi.

Tuossa taannoin tiistaina alotin jarrutuksen mäen päällä loivaan alamäkeen n.300-400m ennen risteystä vauhdista n.30kmh. Bussi liukui ABS:t raksuttaen puoleen väliin mäkeä, jolloin oli pakko tehdä ratkaisuita. Vaihdepois, ei vaikutusta. Jono senkun läheni ja vauhti ei tippunut. Joten ainot keino estää 5 auton ketjukolari oli ohjata bussi jäiseen penkkaan, johon se sitten kyllä pysyhtyi, 20-30m ennen jonon päätä...
Ei kyse ole siitä, että jarrutuksiin tullaan täysillä. Kyse on siitä, että joskus keli voi olla niin rankka, että todella pitkältä aloitettu ennakointi ei riitä, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi riittää.

Ilmeisesti et ole vielä kokenut sitä tunnetta, kun alotat jarruttamaan 20-30kmh vauhdista ja poljin painuu pohjaan. ABS:t raksuttaa mutta mitään ei tapahdu. Jalkakäytävällä on ihmisiä ja viereisellä kaistalla on autoja. Mitä sillon teet?
Ehkä tälläisen kokeminen auttaa ymmärtämään asiaa, sitten kun sen kokemuksen aika on.

Et ymmärtänyt sitä ajatusta mitä tarkoitin. Jos perheen äiti päästää 4-vuotiaan juoksemaan heti vihreiden vaihduttua tielle, onko kaikki ihan mennyt kohdalleen sielä perheen vastuu henkilöllä?
Kyllä minä oletan, että tuola lapsien perään vanhemmat katsovat mitä ne puuhaavat. Mutta se oletus on väärä.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8411 on: 26.02.10, 22:34 »

Tänää oli paha liikennekeli! Voi sitä natriumkloridin määrää thmbup thmbup

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8412 on: 26.02.10, 22:36 »

Tänää oli paha liikennekeli! thmbup thmbup
Höpöhöpö, suola pelastaa thmbup
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8413 on: 27.02.10, 08:01 »

Ei kyse ole siitä, että jarrutuksiin tullaan täysillä. Kyse on siitä, että joskus keli voi olla niin rankka, että todella pitkältä aloitettu ennakointi ei riitä, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi riittää.

Oltaiskohan silloin liikkeellä väärällä kalustolla tai huonolla ammattitaidolla jos ei talvikelissä pärjää? Kyllähän se kuitenkin on niin, että joka talvi on liukasta joskus ja sen kaluston jolla tuolla liikutaan pitäisi olla semmoisessa kunnossa että niillä voi ajaa liikenteen joukossa ilman vaaraa muille tai itselle. (Ei Sami, tämä ei ollut piikki sinulle vaan ihan yleistä ihmettelyä)

Quote
Et ymmärtänyt sitä ajatusta mitä tarkoitin. Jos perheen äiti päästää 4-vuotiaan juoksemaan heti vihreiden vaihduttua tielle, onko kaikki ihan mennyt kohdalleen sielä perheen vastuu henkilöllä?
Kyllä minä oletan, että tuola lapsien perään vanhemmat katsovat mitä ne puuhaavat. Mutta se oletus on väärä.

Ei varmasti ole mennyt kaikki kohdalleen. Ei se kuitenkaan muuta sitä faktaa, että bussi tuli punaisia päin päälle. Silloin kun palaa vihreät pitäisi olla turvallista mennä suojatielle ja moni ajattelee jopa niin, että bussin ratissa on ammattilainen joka tietää miten tuolla ajellaan, osaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä joten niiden kanssa pelaaminen liikenteessä on turvallisempaa kuin "sunnuntaikuskien".

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8414 on: 27.02.10, 17:28 »

Oltaiskohan silloin liikkeellä väärällä kalustolla tai huonolla ammattitaidolla jos ei talvikelissä pärjää?

Näinhän se on. Toisaalta, raskaalla kalustolla olen kokenut muutaman kerran sen, kuinka sopivassa kelissä vauhti ei yksinkertaisesti hidastu edes jarrupoljin pohjassa, kun ABS hakkaa ja massa työntää eteenpäin. Pahin kerta oli vuosi sitten talvella Kehä 1:llä Leppävaaran kohdalla kun pidin n. 100 metrin turvaväliä ja edellämenijä keksi pysähtyä ja vaihtaa kaistaa. Taisin tännekin kirjoittaa siitä. Piti kääntää veturi poikittain etten törmännyt.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8415 on: 28.02.10, 04:19 »

Bussikaistoista sen verran, että ne vois kyllä olla mun mielestä aina myös tavarankuljettajien käytettävissä.

Niinhän ne helsingin kaupunkialueella ovatkin, ainakin pääsääntöisesti...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8416 on: 28.02.10, 19:08 »

Miks sun tarvii joka hetki kelata, että kääntyykö se vai ei..? Ajat vaan virran mukaan omaa ajoasi siinä.


Tarviiko minun tätä sen enempää alkaa kertomaan, miksi pitää miettiä kääntyykö vai eikö käänny?
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8417 on: 28.02.10, 19:09 »

Tarviiko minun tätä sen enempää alkaa kertomaan, miksi pitää miettiä kääntyykö vai eikö käänny?

Oi ! Olisin enemmän, kuin onnellinen, jos kertoisit ! Smiley
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8418 on: 28.02.10, 19:09 »

Niinhän ne helsingin kaupunkialueella ovatkin, ainakin pääsääntöisesti...

Manskulla arkisin taitaa olla 9-15 tuo aika niille.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8419 on: 28.02.10, 19:10 »

Oi ! Olisin enemmän, kuin onnellinen, jos kertoisit ! Smiley

vit**illa voi monella tapaa, tämä yksi hyvä tapa niistä monista hyvistä tavoista.
Enpäs kerro, voit ihan itse pähkäillä asiaa. Tee vaikka WORD-documentti ja kirjoita se puhtaaksi tänne sitten, mihin tulokseen päädyit.
Katsotaan mitä Arvoisa Foorumin autotietäjäliikkenneexperttiporukka sanoo.
Pages: 1 ... 419 420 [421] 422 423 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1