FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.10.17, 23:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 430 431 [432] 433 434 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473652 times)
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8620 on: 02.05.10, 15:59 »

Joo en tiedä, nuo näkemäni aikataulut vaan ollu tuollaisia taskukalenterin kokoisia, ajattelin että jonnekkin sinne ohjaamon kulmiin saisi teipattua, en tiedä.Tuo kännykkä tuntuu sinne korvalle mahtuvan monellakin, miksei tuollainen pieni monistelappu.Tai kolme.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #8621 on: 02.05.10, 16:08 »

Joo en tiedä, nuo näkemäni aikataulut vaan ollu tuollaisia taskukalenterin kokoisia, ajattelin että jonnekkin sinne ohjaamon kulmiin saisi teipattua, en tiedä.Tuo kännykkä tuntuu sinne korvalle mahtuvan monellakin, miksei tuollainen pieni monistelappu.Tai kolme.

Taisin tähän jo vastata äsken.
Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #8622 on: 02.05.10, 16:10 »

Auttaisiko tuohon kuljettajan ohitusaikatietoon jos kuljettaja saisi aikataulun käyttöönsä, siis sellainen paperinen jossa on pysäkit merkitty ja aika jolloin auton pitäisi siellä olla, olen sellaisia nähnnyt jopa pysäkkitolpissa?

Millähän ihmeellä se kuljettaja siinä ajon aikana laskeskelisi että millä nopeudella mun nyt pitää ajaa jotta olen minuutilleen tuohon aikaan just tuolla pysäkillä?  Huh  Eikö niissä busseissa sitäpaitsi järjestäen ala olla tietokonenäytöt / gps muutenkin, ettei mitään paperilappuja kaivata.

Mun mielestäni kaupunkibusseista kun puhutaan, on muutenkin jotenkin epärealistista että odotetaan / luvataan niiden olevan minuutin tarkuudella tietyillä pysäkeillä säästä ja liikennetilanteesta riippumatta. Singaporessa, joka on julkisen liikenteen huippumaita, annetaan vain vuoroväli minuutteina ja ensimmäisen ja viimeisen vuoron aika, ei siis mitään pysäkkiaikatauluja. Toki vuorovälien tulee olla riittävän lyhyet, esim. 10-15min. Yksinkertaista ja toimivaa, voisi kuvitella että kuljettajan stressikin siinä pienenee puoleen.
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #8623 on: 02.05.10, 16:15 »

Joo en tiedä, ajattelin vain kun tuo foorumin kuski ei tiedä kertomansa mukaan noita aikoja, ajattelin vain kertoa mistä saisi selville.Minulle samantekevää koska bussit kulkevat ja missä, täällä meillä ei usein loistoja näe. laugh

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #8624 on: 02.05.10, 16:20 »

Millähän ihmeellä se kuljettaja siinä ajon aikana laskeskelisi että millä nopeudella mun nyt pitää ajaa jotta olen minuutilleen tuohon aikaan just tuolla pysäkillä?  Huh  Eikö niissä busseissa sitäpaitsi järjestäen ala olla tietokonenäytöt / gps muutenkin, ettei mitään paperilappuja kaivata.

Mun mielestäni kaupunkibusseista kun puhutaan, on muutenkin jotenkin epärealistista että odotetaan / luvataan niiden olevan minuutin tarkuudella tietyillä pysäkeillä säästä ja liikennetilanteesta riippumatta. Singaporessa, joka on julkisen liikenteen huippumaita, annetaan vain vuoroväli minuutteina ja ensimmäisen ja viimeisen vuoron aika, ei siis mitään pysäkkiaikatauluja. Toki vuorovälien tulee olla riittävän lyhyet, esim. 10-15min. Yksinkertaista ja toimivaa, voisi kuvitella että kuljettajan stressikin siinä pienenee puoleen.

No oikeastaan; sen oppii ennakoimaan tuon millä nopeudella pitää ajaa. Kun tarpeeksi samoja linjoita ajaa; oppii tietämään suurinpiirtein kauanko Haagan ympyrästä kestää Leppävaaraan ja sen mukaan sitten ajaa.
GPS:iä ei ole, ainakaan meillä. Jokerissa on HELMI, josta näät kyllä lähes sekuntilleen oletko aikataulussa.

Niimpä; kun se ei ole kuljettajasta aina kiinni, ja aina tulee seuraava. Toki jos maaseudulta tulet kaupunkiin, pitää olla maalaisjärkeä tässäkin jos tunnin välein autoja kulkee. Mutta Stadin alueella, niin aina tulee seuraava. Ja aika pian.

Sami Aaltonen
Former member
« Reply #8625 on: 02.05.10, 16:20 »

Joo en tiedä, ajattelin vain kun tuo foorumin kuski ei tiedä kertomansa mukaan noita aikoja, ajattelin vain kertoa mistä saisi selville.Minulle samantekevää koska bussit kulkevat ja missä, täällä meillä ei usein loistoja näe. laugh

Tiedän minä ne ajat mitä ajosarjassa on, enempää mun ei tarvitse tietää. Niitten mukaan ajan.
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #8626 on: 02.05.10, 16:30 »

Siinävaiheessa kun bussit alkaa mäkelänkadun pysäkeillä seisomaan ja odottamaan aikataulunmukaista lähtöaikaa, niin minä lyön hanskat tiskiin.. Se on muutenkin välillä sellasta pujottelua joukkiskaistalta viereiselle kun bussi pysähtyy, ja sitten takaisin sinne joukkoliikennekaistalle.
(ja nyt siis puhun niistä pysäkeistä, joilla pysähtyvä bussi pysäyttää koko kaistan liikenteen)

Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

« Reply #8627 on: 02.05.10, 17:18 »

No oikeastaan; sen oppii ennakoimaan tuon millä nopeudella pitää ajaa. Kun tarpeeksi samoja linjoita ajaa; oppii tietämään suurinpiirtein kauanko Haagan ympyrästä kestää Leppävaaraan ja sen mukaan sitten ajaa.
GPS:iä ei ole, ainakaan meillä. Jokerissa on HELMI, josta näät kyllä lähes sekuntilleen oletko aikataulussa.

Niimpä; kun se ei ole kuljettajasta aina kiinni, ja aina tulee seuraava. Toki jos maaseudulta tulet kaupunkiin, pitää olla maalaisjärkeä tässäkin jos tunnin välein autoja kulkee. Mutta Stadin alueella, niin aina tulee seuraava. Ja aika pian.

Minä jankutinkin 512A punaniskakuskien käyttäytymisestä. Siinä vuoroväli on lyhyimmillään 20 minuuttia, eikä osalla reittiä Kehä 1:n varrella ole mitään muuta linjaa ajossa.

Totta, pysäkille saapuminen on matkustajan vastuulla, hänhän siitä kantaa seuraamuksetkin. HSL:n pysäkkiaikataulussakin lukee, että ohitusajat ovat oletusarvoja. Mutta myös kokeneet matkustajat oppivat ennakoimaan koska se 30 minuuttia aikaisemmin lähtenyt dösä on omalla pysäkillä. Joskus se on vaan aiemmin kuin normaalisti. Ei reitin etenemisnopeus saa olla muutamasta sekunnista kiinni tämäntyyppisellä linjalla. Mutta ehkä näillä kuskeilla on kiire sinne minne maasturimiehetkin ovat menossa? pienen vallan väärinkäytöstähän näissä on loppujen lopuksi kysymys.

topi
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #8628 on: 02.05.10, 18:40 »

Minä jankutinkin 512A punaniskakuskien käyttäytymisestä. Siinä vuoroväli on lyhyimmillään 20 minuuttia, eikä osalla reittiä Kehä 1:n varrella ole mitään muuta linjaa ajossa.

Totta, pysäkille saapuminen on matkustajan vastuulla, hänhän siitä kantaa seuraamuksetkin. HSL:n pysäkkiaikataulussakin lukee, että ohitusajat ovat oletusarvoja. Mutta myös kokeneet matkustajat oppivat ennakoimaan koska se 30 minuuttia aikaisemmin lähtenyt dösä on omalla pysäkillä. Joskus se on vaan aiemmin kuin normaalisti. Ei reitin etenemisnopeus saa olla muutamasta sekunnista kiinni tämäntyyppisellä linjalla. Mutta ehkä näillä kuskeilla on kiire sinne minne maasturimiehetkin ovat menossa? pienen vallan väärinkäytöstähän näissä on loppujen lopuksi kysymys.

topi

No joo 512A on kyllä joo ainoa mikä menee Kehää pitkin Malmille ja vielä Westendiin tuo A-versio.
Jep kokeneet oppivat, ne jotka käyttävät. Totta.
No joo tänään ajelin Vantaan 30:stä, tuli ajeltua hiljaa...todella hiljaa. Mutta mihinkäs sitä kiire on päättärillä istumaan.
Ilman niitä Yle Radio SUomen upeita musiikki ohjelmia olisi ollut todella puuduttavaa.
fishu
Former member
« Reply #8629 on: 02.05.10, 18:41 »

Siinävaiheessa kun bussit alkaa mäkelänkadun pysäkeillä seisomaan ja odottamaan aikataulunmukaista lähtöaikaa, niin minä lyön hanskat tiskiin.. Se on muutenkin välillä sellasta pujottelua joukkiskaistalta viereiselle kun bussi pysähtyy, ja sitten takaisin sinne joukkoliikennekaistalle.
(ja nyt siis puhun niistä pysäkeistä, joilla pysähtyvä bussi pysäyttää koko kaistan liikenteen)

Eniten Mäkelänkadulla häiritsee kaistojen välillä pomppoilevat bussit ja taksit. Erityisesti taksit eivät yhtään katso miten menevät, vaan käyttävät kaikkia kolmea kaistaa sen mukaan, josta nopeiten pääsee. Keskikaista kun on yleensä hitain, niin sitä ajaessa saa sitten hermot olla koetuksella taksien takia, mutta myös bussien. Bussit eivät sentään ilman vilkkua yhtäkkiä pomppaa nokan eteen odottamatta.
fishu
Former member
« Reply #8630 on: 02.05.10, 18:45 »

HSL:n pysäkkiaikataulussakin lukee, että ohitusajat ovat oletusarvoja.

Olisi melkeinpä parempi, ettei olisi pysäkkikohtaisia aikatauluja. Ennen niitä ei ollut ja piti arvella tuloaika tottumuksen ja lähtöajan ja -paikan mukaan. Alkaa hirmunen napina, jos ne eivät pidä paikkaansa. Yllättävän kohdallaan ne yleensä ottaen kuitenkin on.
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #8631 on: 02.05.10, 18:50 »

Olisi melkeinpä parempi, ettei olisi pysäkkikohtaisia aikatauluja. Ennen niitä ei ollut ja piti arvella tuloaika tottumuksen ja lähtöajan ja -paikan mukaan. Alkaa hirmunen napina, jos ne eivät pidä paikkaansa. Yllättävän kohdallaan ne yleensä ottaen kuitenkin on.

Joo mulla on tosiaan "pohjat" tuo "olet 28 sekunttia myöhässä" kommentti. Toiseksi listalla pääsee "olet minuutin myöhässä".
Tossa jälkimmäisessä oli parasta se, että lähdin päättäriltä kun lähtöaika koitti, odottelin seuraavissa valoissa ennen tätä ekaa pysäkkiä sen minuutin ja kun menin pysäkille keski-ikäinen rouva iloisen vakavasti kertoi minulle, että olin minuutin myöhässä...... Ilmeestä näki, että hän nautti tämän sanomisesta enemmän kun sanat kertovat.
Jooo o......
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #8632 on: 03.05.10, 03:29 »

Eniten Mäkelänkadulla häiritsee kaistojen välillä pomppoilevat bussit ja taksit. Erityisesti taksit eivät yhtään katso miten menevät, vaan käyttävät kaikkia kolmea kaistaa sen mukaan, josta nopeiten pääsee. Keskikaista kun on yleensä hitain, niin sitä ajaessa saa sitten hermot olla koetuksella taksien takia, mutta myös bussien. Bussit eivät sentään ilman vilkkua yhtäkkiä pomppaa nokan eteen odottamatta.
Niinno itse ajan siinä tosiaan taksilla, mutta ymmärrän sentään pysähtyä sen bussin taakse jos toisella kaistalla ei ole tilaa. Siinä saa aina välillä nähdä jos jonkinnäköistä säveltäjää, kun läheskään kaikki taksit eivät tunnu olevan kiinnostuneita tuleeko sieltä vasenta kaistaa pitkin ketään. Torvi pohjaan vaan reilusti.

Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #8633 on: 03.05.10, 07:53 »

Kun nyt tässä busseista ollut juttua, niin kerronpa hieman omia kokemuksia.
Kerran päätin kokeilla miten pääsisi Herttoniemenrannasta Pitäjänmäelle töihin 550 linjalla.
Viikkiin asti meni hyvin, kun menin 79, mutta sitten jäin pysäkille vaihtaakseni 550 bussiin. Sehän kulkee 5 minuutin välein. Wink No jouduin odottelemaan bussia 15 min. Huomasin bussiin astuessa että kaksi muuta saman linjan bussia seuraa perässä!! Eipä siinä mitään, kun ensimmäinen myöhässä, niin kai ne jälkimmäiset ottavat kiinni. Matkan aikana kuitenkin huomasin miten järetöntä touhua tuo oli; ensimmäinen noukki pysäkeiltä ihmiset kyytiin ja takana tulevat seurasivat tyhjänä. Pitäjänmäelle päästyä takana oli jo 5 linjan 550 bussia jotka orjallisesti seurasivat sitä jonon vetäjää.  Grin
Nythän ne kuumeisesti miettivät tuon linjan nopeuttamiseksi vaihtoehtoja, muunmuassa pitkiä nivelbusseja. Uskon kyllä että hieman halvemmillakin ratkaisuilla saataisi huomattavia nopeutuksia linjalle.

Toinen juttu on tuo Saminkin mainitsema Vihdintiellä kaistan vaihto, kun bussi töytää pysäkiltä eteen. Mitä tässä tilanteessa sitten pitäisi tehdä? Iskee jarrut pohjaan ja vaarantaa takana tuleva liikenne? Kyllä se niin vaan on, että sinä bussikuskina vihdintiellä olet se väistämisvelvollinen ja saat tulla sieltä pysäkiltä vasta sitten, kun se ei aiheuta vaaraa muille tiellä liikkujille.  Wink
Mikko Kallas

Date Registered: 28.06.02

« Reply #8634 on: 03.05.10, 09:11 »

Tässä on aika pysäyttävä tarina siitä, millanen riski kokematon juuri kortin saanut kuljettaja voi olla, ei välttämättä ole, mutta voi olla.
En malta olla kirjoittamatta tätä loppukappaletta tänne.

Minua aiemmin kritisoitiin monesta asiasta tässä topikissa, kuten esimerkiksi lauseestani kortin saaneelle kuljettajalle kuului jotenkin tähän malliin:
"Muista sitten, että ajaa et osaa yhtään". Ja tämä sitten sai aikaan melkoisen lumipyryn tässä topikissa. Myöskin tämä hokemani "ENTÄPÄ JOS" termi teilattiin aikalailla nollille tässä topikissa. Kuulemma ei uskalla rapusta astua tätä ajattelua noudattaen, jos vasemmalta tulee vaikkapa rattijuoppo 200kmh....
NO oli miten oli, mutta kerrankin; voin sanoa etten ole yksin näitten juttujeni kanssa, jotka sillon aiemmin täällä naureskellen ohitettiin.

"...
Kokemattomalta kuskilta puuttuu myös paljon "Entäpä Jos"- ajattelua ja -tietoa Entäpä jos kaarteen takaa tuleekin vastaan toinen auto? Olenko varautunut siihen? Entäpä jos perä lähtee luistoon? Mitä silloin teen?"

Entäpä jos ne nuoret kuskit ei olekkaan niin itseään täynnä?
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Nuorilla+kuljettajilla+hyv%C3%A4+k%C3%A4sitys+osaamisestaan/1135256552303

Mitä silloin teet?

MikkO
Torsten Kihlman

Date Registered: 25.04.05

« Reply #8635 on: 03.05.10, 09:47 »

Ei siinä mitään, pitäs vaan aina muistaa; että tässä topikissa on niin paljon EI ammatikseen ajavia, että näitä juttuja ei oikeastaan kannattaisi täällä mainita ollenkaan. Koska eivät he voi nähdä niitä niin kuin minä ja sinä esim. näemme ne asiat.

Ei ammatikseen varmasti, mutta kyllä täällä paljon ajavia varamasti on. Itselläkin tulee helposti se 200km _joka_ päivä kilsoja jos on vähänkin muualle asia kun töihin/kouluun, viikonloppusin jopa enemmänkin.

My photos on Airliners.net
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #8636 on: 03.05.10, 13:29 »

pysäkille vaihtaakseni 550 bussiin. Sehän kulkee 5 minuutin välein. Wink No jouduin odottelemaan bussia 15 min. Huomasin bussiin astuessa että kaksi muuta saman linjan bussia seuraa perässä!! Eipä siinä mitään, kun ensimmäinen myöhässä, niin kai ne jälkimmäiset ottavat kiinni. Matkan aikana kuitenkin huomasin miten järetöntä touhua tuo oli; ensimmäinen noukki pysäkeiltä ihmiset kyytiin ja takana tulevat seurasivat tyhjänä. Pitäjänmäelle päästyä takana oli jo 5 linjan 550 bussia jotka orjallisesti seurasivat sitä jonon vetäjää.  Grin

Toinen juttu on tuo Saminkin mainitsema Vihdintiellä kaistan vaihto, kun bussi töytää pysäkiltä eteen. Mitä tässä tilanteessa sitten pitäisi tehdä? Iskee jarrut pohjaan ja vaarantaa takana tuleva liikenne? Kyllä se niin vaan on, että sinä bussikuskina vihdintiellä olet se väistämisvelvollinen ja saat tulla sieltä pysäkiltä vasta sitten, kun se ei aiheuta vaaraa muille tiellä liikkujille.  Wink

Se on mukavaa tuo jonossa ajelu. Jos joku jää pois, niin pakkohan sinne pysäkille on mennä vaikka takana auto onkin. Kun yrität ajaa edes vähän ohi, antaen tilaa takana olevalle autolle kun jätät porukkaa pois; jotta ihmiset menisivät sinne takanatulevaan autoon; seurauksena on se, että juoksevat perässä ja kerrankin yksi rouva avautui minulle, että "mitä ihmeen juoksutusta tämä on". Jos Rouva olisi ymmärtänyt, niin ei olisi tarvinnut juosta ollenkaan......
Mutta se on tosiaan mukavaa tuo jonossa ajelu, tiedän kokemuksesta.

Ja mitä tähän Vihdintie-juttuun tulee; joo ei sieltä niin tullakaan, että vaaraa aiheutuu.
Mutta jos tilaa annetaan hiljentämällä tai kaistaa vaihtamalla; mitä minun pitäisi sitten tehdä? Jäädä pysäkille vilkutttamaan, että voisinkos lähteä täältä?
Yllättävän moni antaa tilaa, vaihtaa kaistaa tai hiljentää, jolloin ainakin mun järki sanoo, että "ole hvyä anna mennä vaan pysäkiltä pois", joten urku auki ja hanaa.
Vai miten tuossa pitäisi sitten menetellä?

Kun yleensä kun asiat on valmiit, ovet kiinni ja kaikki ovat tyytyväisiä, laitetaan se vilkku päälle ja sitten aletaan odottelemaan tilan saantia. Ja jos sen tilan saa, niin eikai sinne nyt sitten jäädä tööttäämään sen enempää...... Vai pitääkö jäädä?
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #8637 on: 03.05.10, 13:31 »

Ei ammatikseen varmasti, mutta kyllä täällä paljon ajavia varamasti on. Itselläkin tulee helposti se 200km _joka_ päivä kilsoja jos on vähänkin muualle asia kun töihin/kouluun, viikonloppusin jopa enemmänkin.

No joo silti väitän, että ne jotka ajavat raskasta kalustoa; näkevät asiat erilailla.
Se on ihan oma maailma, ihan eri asia; ajaa 60 tonnin yhdistelmä Scaniaa tai 15m teli bussia, kun ajaa henkilöautolla sama kilometrimäärä PK-seudulla per päivä.
En osaa tätä muotoilla sen paremmin ja tämä on mun mielipide perustuen omaan kokemukseen.
Se miten ajattelin ennen nykyistä ammattia ja se miten ajattelen tänään asioista on kyllä mennyt ihan uusiksi, ajamiseen ja liikenteeseen liittyviä asioita.

Olkaa muut mitä mieltä olette.  Smiley
« Last Edit: 03.05.10, 17:44 by Sami Aaltonen »
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #8638 on: 03.05.10, 17:57 »

Tuo Jokerin 5min väli tuppaa olemaan liianki lyhyt...eihän siinä tarvi Wessun asemalta lähties päästä ku Tapiolaan asti, niin näkee jo seuraavan nuohoomas puskuria.  Grin

Sami Aaltonen
Former member
« Reply #8639 on: 03.05.10, 18:22 »

Tuo Jokerin 5min väli tuppaa olemaan liianki lyhyt...eihän siinä tarvi Wessun asemalta lähties päästä ku Tapiolaan asti, niin näkee jo seuraavan nuohoomas puskuria.  Grin

No viimeistään Leppävaarassa alkaa takana näkyä, sillon kun itse sitä ajoin. Riippuu siis ihan siitä, että miten paljon on porukkaa.
Pages: 1 ... 430 431 [432] 433 434 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1