FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.08.17, 15:19

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 432 433 [434] 435 436 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468074 times)
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8660 on: 23.05.10, 18:47 »

Hah tosi hyvä ja hauska video pitkästä aikaa! Porukka ajaa letkassa ratsiaan Cool

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Joni Hares
Offline Offline

Posts: 615
Date Registered: 25.10.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8661 on: 24.05.10, 04:43 »

Minäkin olen kiinnittänyt huomiota tuohon "poliisipelkoon". Huvittavaksi sen tekee se, että ihmiset pelkää myös tullin ja rajavartiolaitoksen autoja tuolla liikenteessä. Olen monta kertaa nähnyt letkan autoja köröttelemässä moottoritiellä alinopeutta Tullin auton perässä. Noh, onhan niissäkin vilkut katolla jne. mutta aika huvittava näky kuitenkin. Tai ehkä niillä oli jotain muita syitä pelätä tullia/rajavartiolaitosta Grin
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8662 on: 24.05.10, 19:10 »

Joillakin on hyvät refleksit. Kolmikaistaisella tiellä olin menossa oikealle ja edessä oli pakettiauto, joka ei huomannut nuolivalon vaihtumista vihreäksi. Odottelun jälkeen hipasin tööttiä, mutta pakun sijasta lähtikin samantien viereiseltä kaistalta auto suoraan päin punaisia köröttelemään. Ei onneksi kolissut, vaikka on vilkas risteys.  Shocked
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8663 on: 25.05.10, 13:03 »

Joillakin on hyvät refleksit. Kolmikaistaisella tiellä olin menossa oikealle ja edessä oli pakettiauto, joka ei huomannut nuolivalon vaihtumista vihreäksi. Odottelun jälkeen hipasin tööttiä, mutta pakun sijasta lähtikin samantien viereiseltä kaistalta auto suoraan päin punaisia köröttelemään. Ei onneksi kolissut, vaikka on vilkas risteys.  Shocked
Millainenkohan hullu tuosta sikiää, jos kuulee hälytysajoneuvon lähestyvän.. suunnalla ei ole niin väliä.
Kaasu pohjaan ja ojan pohjalle?

Joskus tulee myös nähtyä mielenkiintoisia suorituksia. Usein samoja katuja päivittäin kulkeva autoilija tottuu tiettyjen liikennevalojen toimintaan, ja osaa ennakoida mm. ratikoiden/jalankulkijoiden valojen perusteella itselle vihreän valon syttymisen. Esim. Mäkelänkadulla tulee itsekin vapautettua heti jarru jos suoraan ajaville ratikoille tulee vihreät.  Välillä kuitenkin näkee kun kollegat/muut autoilijat lähtee siitä kiireellä punaisia päin, kun ne tutut vihreät valot viivästyykin esim. jalankulkijoiden takia.
« Last Edit: 25.05.10, 13:10 by Mikko J Virtanen »

Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8664 on: 26.05.10, 09:46 »

Laitetaanpa taas yksi tyhmä kysymys, johon en toistaiseksi ole löytänyt järkevää vastausta.

Kyseessä on siis valtatien ja sivutien risteys, jossa on ensin stop-merkki sivutieltä tultaessa. Välittömästi merkin jälkeen on suojatie, joka toimii myös pyörätien jatkeena. Muutama metri suojatien jälkeen on sitten vielä erillinen pysäytysviiva, joten kysymys kuuluu; Miten tuossa pitäisi oikeaoppisesti toimia? Stop-merkkihän tarkoittaa käsitykseni mukaan pakollista pysähtymistä ennen ensimmäistä risteävää tietä, joka tässä tapauksessa siis on pyörätie. Onko ideana siis ensin pysähtyä suojatien eteen ja sen jälkeen vielä uudestaan pysäytysviivan kohdalle vai riittääkö pelkkä suojatien eteen pysähtyminen? Vai meneekö homma peräti niin, ettei ennen suojatietä tarvitse edes pysähtyä vaan pelkkä mahdollisten pyöräilijöiden väistäminen riittää?

Tällainen paikka siis kyseessä.
Juha Lehtola
Offline Offline

Posts: 208
Date Registered: 02.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8665 on: 26.05.10, 10:35 »

 Grin just, menisköhän TM:n liikenteessä (tms) palstalle, missä ne ruotii näitä liikennemerkkeillä hassutteluita

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

Quote

Tieliikenneasetus 5.3.1982/182
Liikenneministerin esittelystä säädetään 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/81) nojalla:

3 LUKU (29.4.1994/328)
Liikennemerkit

Merkki 232

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle. Merkki osoittaa myös, että ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tuleva ajoneuvo on pysäytettävä ja sen on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Rautatien tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle. (23.12.1998/1133)

Itse ottaisin seis ennen STOP merkkiä ja valuttelisin sitten tuonne viivalle.
 

Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8666 on: 26.05.10, 10:39 »

Nähtävästi tuosta suojatiestä saisi ajaa pysähtymättä yli ja pysäyttää vasta tuohon viivalle (miten muuten toimii talvella?)

Turvallisuuden kannalta parempi varmaan pysähtyä myös ennen suojatietä...

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8667 on: 26.05.10, 12:46 »

Pysäytysviivan tarkoitus stop-merkin yhteydessä on mahdollistaa näkyvyys risteävälle tielle, jolloin se toimii pysäytyskohtana. Ilmeisesti merkkiä ei ole tällaisissa paikoissa mahdollista pistää viivan kohdalle, joten on jouduttu käyttämään viivaa.

Suojatien kyseessä ollessa stop-merkki kuitenkin antaa etuajo-oikeuden ajorataa ylittäville pyörille.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8668 on: 26.05.10, 13:18 »

Ilmeisesti merkkiä ei ole tällaisissa paikoissa mahdollista pistää viivan kohdalle, joten on jouduttu käyttämään viivaa.

Rupesi mietityttämään, että eikö tuollaiset viivat löydy jokaisesta stoppiristeyksestä?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8669 on: 26.05.10, 13:45 »


Turvallisuuden kannalta parempi varmaan pysähtyä myös ennen suojatietä...

Jep, liian varovainen ei voi olla noissa tilanteissa.
Se pysäytysviivahan tarkottaa sitä, että siihen pitää pysähtyä, oli STOP merkki viivan kohdalla tai ei.
Jos STOP merkki on ilman viivaa; pysähtyä pitää siihen, mistä on selkeä näkyvyys risteykseen. Eli ei merkin kohdalle välttämättä.
Niin kiire ei ole kellään, ettei ei voisi riittävää varovaisuutta noudattaa, STOP merkki on kuitenkin ehdoton pysähtyminen. Eikä valutellen ohi.

Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8670 on: 26.05.10, 18:19 »

Ilmeisesti merkkiä ei ole tällaisissa paikoissa mahdollista pistää viivan kohdalle, joten on jouduttu käyttämään viivaa.


Joskus hirvittävän kauan sitten (n. 25 vuotta) autokoulussa opettaja selitti pysäytysviivan ja merkin suhdetta. Viiva on määräävä tekijä, merkki saattaa olla siinä mihin Destian kaveri on saanut sen pystytettyä, vaikkapa viisi metriä ennen viivaa.
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8671 on: 27.05.10, 14:06 »

Rupesi mietityttämään, että eikö tuollaiset viivat löydy jokaisesta stoppiristeyksestä?

Ei ole, se ei ole pakollinen, eikä sitä joka paikkaan vedellä tehosteeksi.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8672 on: 03.06.10, 10:27 »

Ainakin asiaa arvioidaan:

Työryhmä pohtii muun muassa niin sanotun 80 kilometrin lätkän ottamista uudelleen käyttöön ja yöajokieltoa nuorille kuljettajille. Tarkoituksena on arvioida myös avattujen alkoholijuomien kieltoa autoissa.  thmbup

http://www.iltalehti.fi/autot/2009121610794358_au.shtml

Noniin, näilläkö toimilla turvallisuutta saadaan lisättyä?

"Nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta pohtinut työryhmä suosittaa ajo-opetuksen lisäämistä ja uusien kuljettajien valvonnan tehostamista. Myös liikennekasvatuksen määrää halutaan lisätä."

Silitetään päätä ja yritetään ymmärtää...

 Sad

MTV3

Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8673 on: 03.06.10, 16:19 »

"Nuorten kuljettajien... ja uusien kuljettajien...."
V*ttu mitä p*skaa. Minkä takia aina nuorten/uusien? Ilmeisesti aina se "nuorikuljettaja" = "paskakuljettaja"? Mites ne egobuusterikuskit tai ne +70-vuotiaat yms? Tongue Eiköhän ne aiheuta vähintään yhtä paljon ellei enemmänkin niitä onnettomuuksia kuin ne tuoreet kuskit.

Ei vissiin paljoa kiinnitetä huomiota niihin kun se joku bemaristi ajaa sitä audistia päin näköä kännissä ja molemmat (vanhat ja hyvät kuskit) kuolevat, mutta annas olla kun se joku "nuori ja huono" kajauttaa siihen kylän ainoaan koivuun pikku jurrissa niin heti on hirveä show pystyssä ja kaikki uudet ja nuoret on heti samanlaisia ja niille pitää saada se 60km/h (tai varmuuden vuoksi 40km/h) rajoitustarra viideksi vuodeksi siihen perseeseen ja yölläajokielto ja sitä ja tätä..... Roll Eyes

Tai miksei samantien nosteta sitä ajokortin ikärajaa johonkin 24v?
« Last Edit: 03.06.10, 16:26 by Petri Koivisto »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8674 on: 03.06.10, 17:26 »

V*ttu mitä p*skaa. Minkä takia aina nuorten/uusien? Ilmeisesti aina se "nuorikuljettaja" = "paskakuljettaja"? Mites ne egobuusterikuskit tai ne +70-vuotiaat yms? Tongue Eiköhän ne aiheuta vähintään yhtä paljon ellei enemmänkin niitä onnettomuuksia kuin ne tuoreet kuskit.

Ei vissiin paljoa kiinnitetä huomiota niihin kun se joku bemaristi ajaa sitä audistia päin näköä kännissä ja molemmat (vanhat ja hyvät kuskit) kuolevat, mutta annas olla kun se joku "nuori ja huono" kajauttaa siihen kylän ainoaan koivuun pikku jurrissa niin heti on hirveä show pystyssä ja kaikki uudet ja nuoret on heti samanlaisia ja niille pitää saada se 60km/h (tai varmuuden vuoksi 40km/h) rajoitustarra viideksi vuodeksi siihen perseeseen ja yölläajokielto ja sitä ja tätä..... Roll Eyes

Tai miksei samantien nosteta sitä ajokortin ikärajaa johonkin 24v?

Ehkä tämä ylläoleva kirjoitus ja kyseisen henkilön aikaisemmat kirjoituksen on juuri se esimerkki minkä takia moisia ehdotuksia keksitään.
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8675 on: 03.06.10, 17:47 »

Nuoret mieskuljettajat ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa syistä, joita täällä(kin) käyty monta kertaa läpi. Onneksi n. 25-vuotiaana se otsalohko yleensä saavuttaa täyden toimintakapasiteettinsa thmbup
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8676 on: 03.06.10, 18:03 »

Ehkä tämä ylläoleva kirjoitus ja kyseisen henkilön aikaisemmat kirjoituksen on juuri se esimerkki minkä takia moisia ehdotuksia keksitään.

Liikennerikkomuksista ja/tai julkisista (myös netissä) piittaamattomuuden osoituksista lakeja kohtaan kortit pois ja pitkäaikainen psykologinen arviointi mukaanlukien mahdollisen työnantajan arvioinnit henkisestä kypsyydestä ja kyvystä vastuuntuntoisuuteen. Pätisi kaikissa ikäryhmissä, myös tässä tapauksessa.

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8677 on: 03.06.10, 18:09 »

Liikennerikkomuksista ja/tai julkisista (myös netissä) piittaamattomuuden osoituksista lakeja kohtaan kortit pois ja pitkäaikainen psykologinen arviointi mukaanlukien mahdollisen työnantajan arvioinnit henkisestä kypsyydestä ja kyvystä vastuuntuntoisuuteen. Pätisi kaikissa ikäryhmissä, myös tässä tapauksessa.



Etenkin tuo arviointi henkisestä kypsyydestä ja kyvystä vastuuntuntoisuuteen.. Cheesy
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8678 on: 03.06.10, 21:06 »

Hehe, eipä ollut vaikea arvata kuka tänne ekana vastaa Grin
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6091
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8679 on: 03.06.10, 22:35 »

Hehe, eipä ollut vaikea arvata kuka tänne ekana vastaa Grin

Eikä myöskään, että kuka ensimmäisenä arvostelee kyseisiä ehdotuksia. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa vai miten se meni.. Grin
Pages: 1 ... 432 433 [434] 435 436 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1