FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.06.17, 22:14

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 436 437 [438] 439 440 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462004 times)
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8740 on: 24.06.10, 10:42 »

Jonkinlaisen Pelle Peloton -palkinnon ansaitsisi se tukkikuski kun eilen Pöytyän Kyrössä pujotteli puolipuomien välistä mutta veturikuski oli vikkelämpi ja lämäytti veturilla johonkin peräosan kylkeen. Eipä tullut kuin materiaalisia vahinkoja tällä kertaa. Siis miten tulee mieleen jollekin mennä "rekalla" ajeleen puomien ohi, jollain h-autolla sen nyt jotenkin ymmärtää että sitä yrittää. http://www.ts.fi/online/kotimaa/141191.html
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8741 on: 24.06.10, 10:46 »

Jonkinlaisen Pelle Peloton -palkinnon ansaitsisi se tukkikuski kun eilen Pöytyän Kyrössä pujotteli puolipuomien välistä mutta veturikuski oli vikkelämpi ja lämäytti veturilla johonkin peräosan kylkeen. Eipä tullut kuin materiaalisia vahinkoja tällä kertaa. Siis miten tulee mieleen jollekin mennä "rekalla" ajeleen puomien ohi, jollain h-autolla sen nyt jotenkin ymmärtää että sitä yrittää. http://www.ts.fi/online/kotimaa/141191.html
En kyllä ymmärrä miks henkilöautolla tulisi yhtään sen enempää mieleen lähteä pujottelemaan puomeja. Eikös ne puomit luonnollisesti ole alhaalla kun juna on tulossa?
Kuulostaa aika itsetuhoiselta.

Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8742 on: 24.06.10, 10:50 »

En kyllä ymmärrä miks henkilöautolla tulisi yhtään sen enempää mieleen lähteä pujottelemaan puomeja. Eikös ne puomit luonnollisesti ole alhaalla kun juna on tulossa?
Kuulostaa aika itsetuhoiselta.

Juu, ei kyllä mullakaan riitä ymmärrystä. Tekeekö nuo henkilöautoilija aina liikennevaloissakin noin. Se juna yleensä sujahtaa siitä edestä hetkessä, tavarajuna nyt ehkä kestää vähän kauemmin, mutta kenelläkään ei voi olla oikeasti niin kiire että vaarantaa henkensä parin minuutin takia.  thmbdn
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8743 on: 24.06.10, 11:14 »

Juu, ei kyllä mullakaan riitä ymmärrystä. Tekeekö nuo henkilöautoilija aina liikennevaloissakin noin. Se juna yleensä sujahtaa siitä edestä hetkessä, tavarajuna nyt ehkä kestää vähän kauemmin, mutta kenelläkään ei voi olla oikeasti niin kiire että vaarantaa henkensä parin minuutin takia.  thmbdn

On se minullakin käynyt mielessä, kun 25 minuuttia odotin suljettujen puomien takana että pääsisin radan yli. Valitettavasti ko. paikassa ei mahtunut perävaunun kanssa hivuttautumaan välistä :/

Näin sekä puomien sulkeutumisen, että niiden avautumisen. Junaa ei tullut ikinä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8744 on: 25.06.10, 10:14 »

On se minullakin käynyt mielessä, kun 25 minuuttia odotin suljettujen puomien takana että pääsisin radan yli. Valitettavasti ko. paikassa ei mahtunut perävaunun kanssa hivuttautumaan välistä :/
Tuota mahtumista minä sillä "ymmärtämisellä" tarkoitinkin. En sitä tietenkään hyväksy, mutta meittiä on moneen junaan Grin
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8745 on: 28.06.10, 05:12 »

Täällä liikenne topikissa on juttujen perusteella niin vimosen päälle liikenneviisasta porukkaa. Kertokaas tyhmälle kuka on tällaisessa tilanteessa syyllinen?

Paikka: Kehä III Tuusulan moottoritienkohdalla, itäänpäin menevät kaistat.
Aika: arki klo 12:00lt
Tilanne: Kaksi autoa ajaa itäänpäin, toinen vasemman puolimmaisella kaistalla ja toinen on liittynyt juuri tuusulan moottoritieltä kehän kiihdytyskaistalta bussikaistalle. Täsmälleen samaan aikaan molemmat vaihtaa ns. keskimmäiselle kaistalle ja autojen kyljet osuvat keskellä vapaata kaistaa yhteen. Kumpi on syyllinen?

Entä jos tilanne tapahtuu klo 1600 jolloin bussikaista on "aktiivinen", muuttuko vastuu?
« Last Edit: 28.06.10, 06:17 by Sami Virkkula »
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8746 on: 28.06.10, 08:55 »

Paha taas sanoa, kuinka pitkälle kuvitellaan kärkikolmion vaikutusalueen ulottuvan vai väistetäänkö kenties oikealta tulijaa  Roll Eyes
Jokatapauksessa itse vältän kaistanvaihtoa viimeiseen saakka, jos yhden kaistan päässä on auto samalla tasalla minun kanssani. Se on vaan niin kolarialtis tilanne.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8747 on: 28.06.10, 09:28 »

toinen on liittynyt juuri tuusulan moottoritieltä kehän kiihdytyskaistalta bussikaistalle. Täsmälleen samaan aikaan molemmat vaihtaa ns. keskimmäiselle kaistalle ja autojen kyljet osuvat keskellä vapaata kaistaa yhteen. Kumpi on syyllinen?

Rampin kolmio ei vaikuta enää bussikaistalta eteenpäin siirryttäessä. Myöskään bussikaistan aktiivisuus ei sinällään vaikuta asiaan. Jos kaistanvaihto ja vilkun käyttö yms suoritetaan tasan samaan aikaan, molemmat ovat syyllisiä omalta osaltaan (TLL 21 §). Paitsi, että tämä toinen voidaan arvioida silti jossain määrin syyllisemmäksi, suoritettuaan useita kaistanvaihtoja lähes yhtäjaksoisesti (kun se kerran juuri oli liittynyt bussikaistalle ja jatkoi siitä edelleen seuraavalle kaistalle). Sinällään laki ei tätä suoraa kiellä (toisin olisi jos ajoneuvo olisi ollut kääntymässä pois moottoritieltä (TLL 11 §)).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8748 on: 29.06.10, 09:39 »

Täällä liikenne topikissa on juttujen perusteella niin vimosen päälle liikenneviisasta porukkaa. Kertokaas tyhmälle kuka on tällaisessa tilanteessa syyllinen?
Niin tai ainakin tässä minun tämän aamun tapauksessa (jossa ei mitään käynyt) kuka olisi oikeassa? Tulen tietyön alaista tietä, jossa on pistekohtaisia työkohteita ja yleensä niissä oli vain 50-rajoitus kun oli toinen kaista hiukan kaventunut kun oli kaivuri ojahommissa. Nyt olikin ajosuunnastani minulle valkoinen nuoli ja vastustajalle tietysti punainen liikennemerkissä. Kohta seuraavan mutkan jälkeen kaistani tukkii traktori+kaivuri +paku peräkkäin ja jotain tiemaaneuvottelua siinä käytiin. Varsinainen työkohde kuitenkin varmaan oli toisella puolella tietä alkamassa, mutta eivät olleet vielä aloittaneet hommia siinä. Paikalla oli (tupla) keltainen viiva. Mitä jos olisi joku tullut vastaan kun olen sen kaistalla ja pitäisin liikennemerkistä kiinni vaikka liikennetilanne toisin sanoisikin. Tukoskohta ei ollut siis kovin pitkä ja vastustajan suunnasta oli jo jonkinverran suoraa näkyväisyyttä eli ei siinä isompaa ongelmaa olisi kuitenkaan syntynyt kovin helpolla. Mutta siis periaatteesta kysyn.
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8749 on: 01.07.10, 22:15 »

On noi jotkut sitten ihania ja huomaavaisia ihmisiä. Kaupan lähes tyhjällä parkkipaikalla purkasin autosta kärryyn pulloja, joita oli aikasta paljon (ei tosiaankaan minun kuluttamia!). Ovet siinä sitten auki ja kärry toisella paikalla auton sivulla, vasten kivetystä, ettei vieris kaltevalla maalla minkään auton kimppuun (erityisesti omani). Sieltä sitten tulee mummo ja aloittaa kaartamisen juuri sille paikalle, jonka puolella auton ovet on auki ja kärryt kyseisen parkkipaikan päädyn edessä. Minä sitten katson mummoa auton yli, kun olin juuri toisella puolen käymässä, ja osoitan, että oletko nýt aivan tosissasi. Nyrpee ilme kasvoilla vain nyökyttelee ja pudistelee päätään siihen malliin, että vauhtia kinttuihin - ovet kii ja esteet pois eestä. Saan auton ovet kiinni ja kärryihin pääsen kiinni, niin mummo ei edes sen aikaa odota, että saisin kärryt vietyä pois, kun alkaa jo änkeä paikalle ja minä siinä sitten autojen välissä kärryn kera.

Siis ihan oikeasti, mikä ihmeen into on suunnilleen tyhjällä parkkipaikalla ängetä 10 metriä lähemmäs ovea, kun tien toisella puolen rivissä on vain kaksi autoa parkissa ja helpommin pysäköitävissä?! Ja sellasella kiireellä, että pitää kärryjen kera jäädä autojen väliin värjöttelee, ettei kumpaankaan autoon tule naarmuja?!

Kortti tuollaisilta pitäisi ottaa pois. Selkeää tekemällä tehtyä pahantahtoista "road ragea" eikä mitään muuta. Mitähän muuta mummeli pahansuopaisuuttaan tekee liikenteessä...  Angry

Pulloista ja tölkeistä tulikin sitten 70e.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8750 on: 02.07.10, 00:42 »

oisit vaan antanut sen kärryn olla siinä mummon kaavailemassa ruudussa ja katsonut, ajaako päin..

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8751 on: 02.07.10, 06:32 »

Selkeää tekemällä tehtyä pahantahtoista "road ragea" eikä mitään muuta.

Kumpi, mummon malttamattomuus vai sun purkaus ja asian tekeminen ongelmaksi? Tongue

oisit vaan antanut sen kärryn olla siinä mummon kaavailemassa ruudussa ja katsonut, ajaako päin..

Näin minä olisin tehnyt. Olisi ollut hauska seurata ilmettä ja jatkotoimia Tongue

Pakko sanoa vielä tähän sen verran, että eläkeläiset ja eritoten eläkeläismuorit ovat muutenkin monessa tilanteessa kaikkein huonokäytöksisintä porukkaa. Pahempia, kuin parjaamansa "nykynuoret". Luulevat voivansa tehdä ihan mitä tahansa etuilusta muihin "etuoikeuksiin" ihan miten haluavat, vain vedoten siihen, notta sanovat olevansa vanhoja.  Angry Se, että jos minä annan bussissa istumapaikan mummelille, ei tarkoita sitä, että hän voi keneltäkään kiilata myös kaupan kassajonossa minun ja muun jonon eteen, mitään kysymättä. Ja siitä jos huomautat, olet itse "öykkäriterroristi"...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Lasse Förström
Offline Offline

Posts: 334
Date Registered: 24.01.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8752 on: 02.07.10, 09:18 »

Ammattilaisille elo helpommaksi kun nytkin on liikaa ilmesesti sääntöjä noudatettavaksi:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/183305.shtml

QDM!!! QDM!!!
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8753 on: 02.07.10, 12:38 »

Joo o, 2 mankkia ajaa rintarinnan 50 alueella. Mulla mittarissa 50-60 ja nämä katosivat horisonttiin. Toinen näistä sai kunkkuidean siirtyä pyörätielle ajamaan, kun toinen jatkoi autotietä seuraten kaverinsa etenemistä. Siinä mentiin kevyenliikenteen väylällä suojateistä yli hiljentämättä, paikoissa joissa autoilla risteykseen saapuvilla on suhteellisen huono näkyvyys johtuen puista ja pensaista.

Ihmeen vähän näitä kuolee. Täytyy sanoa. Todella isot suojelusenkelit joillain..........
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8754 on: 02.07.10, 12:58 »

Ammattilaisille elo helpommaksi kun nytkin on liikaa ilmesesti sääntöjä noudatettavaksi:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/183305.shtml
Ja meillähän ei ole tavoitteena päästä pienemmällä rangaistuksella kuin muut autoilijat, vaan vastustaa tuota ammattiautoilijoiden tuplarangaistusta. Liikennerikkomuksista jaetaan rangaistuksia kaikille tasavertaisesti (ainakin näin pitäisi olla), mutta se on epäreilua, että jos ajokortti lähtee esimerkiksi kolmesta ylinopeudesta jäähylle kuukaudeksi, voi "taksiliite" lähteä jäähylle puoleksi vuodeksi. Kohtuullisen pienistä rikkomuksista voi sitten elinkeino lähteä puoleksi vuodeksi.

Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8755 on: 02.07.10, 13:05 »

...tällöin varmaan säännöstön korjausliike pitäisi tehdä tuohon "taksiliitteen" vanhenemisaikaan. Tai sitten laatia "tarkkarimenettely", jolla sen saa pidetyksi voimassa. Ovathan nämä riskit toki muutenkin ammattireiskan tiedossa, eikö?
Pasi Ilola
Offline Offline

Posts: 2126
Date Registered: 06.08.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8756 on: 02.07.10, 13:40 »

Pitäisikö se kuitenkin lähteä ajatuksesta, että on olemassa tietyt säännöt, joiden mukaan on toimittava. Sitten jos näitä sääntöjä ei noudateta, niin toiminta loppukoon. Tupeksimisesta seuraa rangaistus, jotta siitä opittaisiin jotakin, kun ei olla jo aiemmin opittu olemaan tupeksimatta.  Roll Eyes

Taksinkuljettajat ovat näkyvin töppöilevä ryhmä liikenteessä pullakuskien ohella.

Smiley

laugh
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8757 on: 02.07.10, 14:24 »

Pitäisikö se kuitenkin lähteä ajatuksesta, että on olemassa tietyt säännöt, joiden mukaan on toimittava. Sitten jos näitä sääntöjä ei noudateta, niin toiminta loppukoon. Tupeksimisesta seuraa rangaistus, jotta siitä opittaisiin jotakin, kun ei olla jo aiemmin opittu olemaan tupeksimatta.  Roll Eyes

 Taksinkuljettajat ovat näkyvin töppöilevä ryhmä liikenteessä pullakuskien ohella.

 Smiley
Kyllä, mutta miksi ammattiautoilijoita pitäisi rangaista enemmän kuin muita? Jos sääntöjä ei noudata, seuraa sakko. Jos ei opi kerrasta eikä edes kolmannesta --> kortti veke. Näin toimitaan muiden kohdalla, mutta ammattiautoilija saattaa saada vielä 5kk ylimääräistä rangaistusta.

"Koska ammattiautoilijat ovat ammattilaisia ja esimerkkinä muille..."  Roll Eyes

Pasi Ilola
Offline Offline

Posts: 2126
Date Registered: 06.08.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8758 on: 02.07.10, 14:37 »

Kyllä, mutta miksi ammattiautoilijoita pitäisi rangaista enemmän kuin muita? Jos sääntöjä ei noudata, seuraa sakko. Jos ei opi kerrasta eikä edes kolmannesta --> kortti veke. Näin toimitaan muiden kohdalla, mutta ammattiautoilija saattaa saada vielä 5kk ylimääräistä rangaistusta.

"Koska ammattiautoilijat ovat ammattilaisia ja esimerkkinä muille..."  Roll Eyes

Karsittaisiinkohan tällä järjestelmällä alalle sopimattomia yksilöitä?

Ja kyllä tyo sitaattisi pitää paikkansa, ammatikseen ajavien luulisi ymmärtävän pelisääntäjen merkityksen mutta kun ei. Nyt ne nähdään haitantekona ammatinharjoittamiselle .

 Smiley
« Last Edit: 02.07.10, 14:42 by Pasi Ilola »

laugh
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8759 on: 02.07.10, 22:29 »

Ja meillähän ei ole tavoitteena päästä pienemmällä rangaistuksella kuin muut autoilijat, vaan vastustaa tuota ammattiautoilijoiden tuplarangaistusta. Liikennerikkomuksista jaetaan rangaistuksia kaikille tasavertaisesti (ainakin näin pitäisi olla), mutta se on epäreilua, että jos ajokortti lähtee esimerkiksi kolmesta ylinopeudesta jäähylle kuukaudeksi, voi "taksiliite" lähteä jäähylle puoleksi vuodeksi. Kohtuullisen pienistä rikkomuksista voi sitten elinkeino lähteä puoleksi vuodeksi.

Toisaalta ammattikuskeilta pitäisi voida edellyttää parempaa liikennekäyttäytymistä kuin sunnuntaikuskeilta. Se, että vaikka ylinopeus on kohtuullisen pieni rikkomus, niin kuitenkin useammasta sellaisesta kiinni jääminen ei ole enää vahinko. Nopeusrajoituksen noudattaminen kun ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa. Ilman rangaistusta pystyy kuitenkin hyvin ajamaan 5 km/t yli nopeusrajoituksen. Jos tieten tahtoen haluaa ajaa nopeampaa, niin sitten pitäisi voida myös hyväksyä seuraukset kiinni jäädessä.

Vielä vähemmän vahinko on kyseessä, kun useamman kerran jää luuri korvalla höpimisestä kiinni.

Suomessahan on vielä varsin lievät rangaistukset liikennerikkomuksista, erityisesti ammattikuskien kohdalla. Monissa Euroopan maissa ammattikuskien selityksiä ei paljon kuunnella. Erityisen suuri ero käytännöissä on digipiirturia käyttävien ammattikuskien kohdalla, kun mokaavat piirturin asetusten kanssa.
« Last Edit: 02.07.10, 22:35 by Sami Ylismäki »
Pages: 1 ... 436 437 [438] 439 440 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1