Keskustelua liikenteestä

<< < (1753/3033) > >>

hynkel:
Quote

Toisaalta ammattikuskeilta pitäisi voida edellyttää parempaa liikennekäyttäytymistä kuin sunnuntaikuskeilta. Se, että vaikka ylinopeus on kohtuullisen pieni rikkomus, niin kuitenkin useammasta sellaisesta kiinni jääminen ei ole enää vahinko.

Toisaalta jos sunnuntaikuski viettää tien päällä 100 tuntia vuodessa ja ammattikuski 2000 tuntia ja jos molemmat töppäilevät samalla frekvenssillä suhteessa tien päällä vietettyihin tunteihin, niin kyllä ammattikuski aika varovainen saa olla. "Samalla viivalla" kortin lähdön suhteen ollaan vasta, kun ammattikuski tössii 5 % siitä määrästä, mitä sunnuntaikuski.

Itse sain viimeksi sakot katsastamattoman perävaunun vetämisestä. En tiedä, kuinka moni ammattikuljettaja käy aina varmistamassa perävaunun asiapapereiden mukana olon ja sen, ettei leima ole mennyt vanhaksi, mutta ilmeisen harva joka tapauksessa. Jos halutaan kontrastia sunnuntaiautoilun puolelle, niin kuinka moni foorumilaisista tarkistaa jonkun tuttavan tai kaverin autoa ajaessa, että se on leimattu ja että siitä on verot maksettu? Tai dieselauton tapauksessa ottaa polttoainenäytteen todetakseen, ettei tankissa ole polttoöljyä...

kapteeni.kapanen:
Se on sit tänään mopomiitti päivä!

fishu:
Quote

Toisaalta jos sunnuntaikuski viettää tien päällä 100 tuntia vuodessa ja ammattikuski 2000 tuntia ja jos molemmat töppäilevät samalla frekvenssillä suhteessa tien päällä vietettyihin tunteihin, niin kyllä ammattikuski aika varovainen saa olla. "Samalla viivalla" kortin lähdön suhteen ollaan vasta, kun ammattikuski tössii 5 % siitä määrästä, mitä sunnuntaikuski.

Ei se ylinopeus yleensä ole kiinni sössimisestä, varsinkaan parin sakon jälkeen, vielä vähemmän kännykkään ajon aikana puhuminen. Ei ainakaan takseilla.

Quote

Itse sain viimeksi sakot katsastamattoman perävaunun vetämisestä. En tiedä, kuinka moni ammattikuljettaja käy aina varmistamassa perävaunun asiapapereiden mukana olon ja sen, ettei leima ole mennyt vanhaksi, mutta ilmeisen harva joka tapauksessa. Jos halutaan kontrastia sunnuntaiautoilun puolelle, niin kuinka moni foorumilaisista tarkistaa jonkun tuttavan tai kaverin autoa ajaessa, että se on leimattu ja että siitä on verot maksettu? Tai dieselauton tapauksessa ottaa polttoainenäytteen todetakseen, ettei tankissa ole polttoöljyä...


Luin viime viikolla korkeimman oikeuden päätöksen (KKO:2009:44) vastaavanlaisesta tapauksesta, jossa autoa lainannutta oli rangaistu siitä, ettei auton veroja ollut maksettu ja kilvetkin olivat väärät. Tiivistetty päätös oli seuraava: "Ajoneuvoverorikkomus katsottiin rangaistavaksi vain tahallisena. Syyte tuottamuksellisesta ajoneuvoverorikkomuksesta hylättiin".

Sakostasi olisi kannattanut valittaa (siis viranomaisille, eikä internettiin)

matskupu:
Quote

vielä vähemmän kännykkään ajon aikana puhuminen. Ei ainakaan takseilla.

Kännykkään ajon aikana puhuminen on piittaamattomuutta säännöistä. Jokainen tietää ihan hyvin sen, ettei puhelimeen saisi puhua luuri korvalla. Sama on ilman turvavyötä ajavilla.

Joona:
Quote

Kännykkään ajon aikana puhuminen on piittaamattomuutta säännöistä. Jokainen tietää ihan hyvin sen, ettei puhelimeen saisi puhua luuri korvalla.

Se on lähinnä naurettavan lain rikkomista. Kuten hyvin tiedetään, puhelin aiheuttaa ongelmia niille, joille ajaminen tuottaa vaikeuksia jo ilman puhelintakin. Millään lailla en koe puhelimen käyttöä riskitekijäksi. Puhun puhelimeen ilman hands freeta ajon aikana suunnilleen yhtä paljon kuin ajankin. Niin henkilöautolla kuin rekallakin. Yhtä ainutta läheltä piti-tilannetta tai vaaratilannetta ei ole aiheutunut eikä sakkoja tullut. Eikä niitä tuosta voi edes saada, jos pitää silmät auki.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page