Keskustelua liikenteestä

<< < (1753/3019) > >>

nikkari:
Quote

Kyllä, mutta miksi ammattiautoilijoita pitäisi rangaista enemmän kuin muita? Jos sääntöjä ei noudata, seuraa sakko. Jos ei opi kerrasta eikä edes kolmannesta --> kortti veke. Näin toimitaan muiden kohdalla, mutta ammattiautoilija saattaa saada vielä 5kk ylimääräistä rangaistusta.

"Koska ammattiautoilijat ovat ammattilaisia ja esimerkkinä muille..." 


Karsittaisiinkohan tällä järjestelmällä alalle sopimattomia yksilöitä?

Ja kyllä tyo sitaattisi pitää paikkansa, ammatikseen ajavien luulisi ymmärtävän pelisääntäjen merkityksen mutta kun ei. Nyt ne nähdään haitantekona ammatinharjoittamiselle .

 

fishu:
Quote

Ja meillähän ei ole tavoitteena päästä pienemmällä rangaistuksella kuin muut autoilijat, vaan vastustaa tuota ammattiautoilijoiden tuplarangaistusta. Liikennerikkomuksista jaetaan rangaistuksia kaikille tasavertaisesti (ainakin näin pitäisi olla), mutta se on epäreilua, että jos ajokortti lähtee esimerkiksi kolmesta ylinopeudesta jäähylle kuukaudeksi, voi "taksiliite" lähteä jäähylle puoleksi vuodeksi. Kohtuullisen pienistä rikkomuksista voi sitten elinkeino lähteä puoleksi vuodeksi.


Toisaalta ammattikuskeilta pitäisi voida edellyttää parempaa liikennekäyttäytymistä kuin sunnuntaikuskeilta. Se, että vaikka ylinopeus on kohtuullisen pieni rikkomus, niin kuitenkin useammasta sellaisesta kiinni jääminen ei ole enää vahinko. Nopeusrajoituksen noudattaminen kun ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa. Ilman rangaistusta pystyy kuitenkin hyvin ajamaan 5 km/t yli nopeusrajoituksen. Jos tieten tahtoen haluaa ajaa nopeampaa, niin sitten pitäisi voida myös hyväksyä seuraukset kiinni jäädessä.

Vielä vähemmän vahinko on kyseessä, kun useamman kerran jää luuri korvalla höpimisestä kiinni.

Suomessahan on vielä varsin lievät rangaistukset liikennerikkomuksista, erityisesti ammattikuskien kohdalla. Monissa Euroopan maissa ammattikuskien selityksiä ei paljon kuunnella. Erityisen suuri ero käytännöissä on digipiirturia käyttävien ammattikuskien kohdalla, kun mokaavat piirturin asetusten kanssa.

hynkel:
Quote

Toisaalta ammattikuskeilta pitäisi voida edellyttää parempaa liikennekäyttäytymistä kuin sunnuntaikuskeilta. Se, että vaikka ylinopeus on kohtuullisen pieni rikkomus, niin kuitenkin useammasta sellaisesta kiinni jääminen ei ole enää vahinko.

Toisaalta jos sunnuntaikuski viettää tien päällä 100 tuntia vuodessa ja ammattikuski 2000 tuntia ja jos molemmat töppäilevät samalla frekvenssillä suhteessa tien päällä vietettyihin tunteihin, niin kyllä ammattikuski aika varovainen saa olla. "Samalla viivalla" kortin lähdön suhteen ollaan vasta, kun ammattikuski tössii 5 % siitä määrästä, mitä sunnuntaikuski.

Itse sain viimeksi sakot katsastamattoman perävaunun vetämisestä. En tiedä, kuinka moni ammattikuljettaja käy aina varmistamassa perävaunun asiapapereiden mukana olon ja sen, ettei leima ole mennyt vanhaksi, mutta ilmeisen harva joka tapauksessa. Jos halutaan kontrastia sunnuntaiautoilun puolelle, niin kuinka moni foorumilaisista tarkistaa jonkun tuttavan tai kaverin autoa ajaessa, että se on leimattu ja että siitä on verot maksettu? Tai dieselauton tapauksessa ottaa polttoainenäytteen todetakseen, ettei tankissa ole polttoöljyä...

kapteeni.kapanen:
Se on sit tänään mopomiitti päivä!

fishu:
Quote

Toisaalta jos sunnuntaikuski viettää tien päällä 100 tuntia vuodessa ja ammattikuski 2000 tuntia ja jos molemmat töppäilevät samalla frekvenssillä suhteessa tien päällä vietettyihin tunteihin, niin kyllä ammattikuski aika varovainen saa olla. "Samalla viivalla" kortin lähdön suhteen ollaan vasta, kun ammattikuski tössii 5 % siitä määrästä, mitä sunnuntaikuski.

Ei se ylinopeus yleensä ole kiinni sössimisestä, varsinkaan parin sakon jälkeen, vielä vähemmän kännykkään ajon aikana puhuminen. Ei ainakaan takseilla.

Quote

Itse sain viimeksi sakot katsastamattoman perävaunun vetämisestä. En tiedä, kuinka moni ammattikuljettaja käy aina varmistamassa perävaunun asiapapereiden mukana olon ja sen, ettei leima ole mennyt vanhaksi, mutta ilmeisen harva joka tapauksessa. Jos halutaan kontrastia sunnuntaiautoilun puolelle, niin kuinka moni foorumilaisista tarkistaa jonkun tuttavan tai kaverin autoa ajaessa, että se on leimattu ja että siitä on verot maksettu? Tai dieselauton tapauksessa ottaa polttoainenäytteen todetakseen, ettei tankissa ole polttoöljyä...


Luin viime viikolla korkeimman oikeuden päätöksen (KKO:2009:44) vastaavanlaisesta tapauksesta, jossa autoa lainannutta oli rangaistu siitä, ettei auton veroja ollut maksettu ja kilvetkin olivat väärät. Tiivistetty päätös oli seuraava: "Ajoneuvoverorikkomus katsottiin rangaistavaksi vain tahallisena. Syyte tuottamuksellisesta ajoneuvoverorikkomuksesta hylättiin".

Sakostasi olisi kannattanut valittaa (siis viranomaisille, eikä internettiin)

Navigation

Up one level

Next page

Previous page