FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.12.17, 04:26

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477998 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #880 on: 21.11.06, 19:21 »

Eikös se voisi olla myös se "tavallisen työläisen perheauto" ?? Ei se edelleenkään tilanne edelleenkään selity sillä automallilla, siinä voi olla ihan mikä hyvänsä kärry. Tosin ehkä se "hienompi" auto provosoi sinua.. Wink

Tai sitten ei provosoi....... vaan toisinaan ei jaksa ymmärtää tota kiirettä esimerkiksi seuraaviin liikennevaloihin, jotka on punasilla.....  Angry
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #881 on: 21.11.06, 19:25 »

Tai sitten ei provosoi....... 
Miksi piti sitten mainita mikä auto se oli? Miksi piti tehdä oletuksia sen omistajasta josta et voinut todellakaan tietää mitään? Miksi piti tehdä oletuksia auton omistajatataustasta?

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #882 on: 21.11.06, 19:37 »

Ajan aina rättärillä katto ihan taakse rullattuna hämpillä seittemääkymppiä neljänkympin alueella, vaikkei ookkaan tuplaputkia ja vaikka välillä mukulakivetyksellä putoileekin osat.

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #883 on: 22.11.06, 06:19 »

Ton jälkeen olin kyllä luukussa kiinni, johtuen Herran aivotyöskentelyn laadusta....

Eli jos edellä ajava on mulkku eikä aivot toimi niin se oikeuttaa bussilla roikkumaan takaluukussa kiinni? Eipä hirveesti voi kyllä sinunkaan asennettasi kehua.Varsinkin kun takana on niitä matkustajia vielä.

Tästäkin tilanteesta joku olisi voinut ottaa kuvan ja ihmetellä täällä että bussilastillinen ihmisiä hengenvaarassa. Vaikka mitä olisi voinut tapahtua  Tongue

-JukSii-
Finski
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #884 on: 22.11.06, 07:00 »

Eli jos edellä ajava on mulkku eikä aivot toimi niin se oikeuttaa bussilla roikkumaan takaluukussa kiinni? Eipä hirveesti voi kyllä sinunkaan asennettasi kehua.Varsinkin kun takana on niitä matkustajia vielä.

Tästäkin tilanteesta joku olisi voinut ottaa kuvan ja ihmetellä täällä että bussilastillinen ihmisiä hengenvaarassa. Vaikka mitä olisi voinut tapahtua  Tongue

 laugh laugh

Päivän naurut, kiitos siitä  thmbup

Tosiaan pitää vielä itsekin ihmetellä, miksi sitten piti mainita erikseen se "uuden karhea Audi", jos se ei kerran provosoi sua?

Ihan muuten Sami sinun ansiosta olen ruennut pistämään merkille, kun fillarilla nykyään duunimatkat liikun, että mitkä automerkit (tai niiden kuskit) antaa esim. parhaiten tietä fillaroijalle. Mun kohdalle on varmaan sattunu pelkästään näitä kusipäisiä Toyota/Honda -kuskeja, koska melkein järjestään tuuppaavat sen autonsa suojatielle, vaikka olisit jo menossa fillarilla siitä yli. Piste i:n päälle oli nämä pari "tavallisen työläisten" autoilla ajavat kuskit, jotka eivät edes yrittäneet väistää sitä saatanan isoa lätäkköä, vaan räiskäyttivät paskat päälleni. Ja aivan varmasti näkivät, koska aurinko paistoi.

Sitten nämä "leasing-kouhot" Audeilla, Mersuilla ja Bemareillaan tuntuvat huomioivan kiitettävän hyvin kevyenkin liikenteen.

Poikkeuksia tietysti kaikissa on, mutta tämä on oma kokemukseni parilta viime kuulta.
Mckeke83
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #885 on: 22.11.06, 16:15 »

Ja toi on ihan tutkittu juttu, että jos ajat jollain hienolla kalliimmalla näyttävällä autolla, jossa on vaikkapa rätti katto, on tuplaputkee ja vannetta ja on kutoskonetta tai kasin konetta tai kympin konetta, halu näyttää on aikapaljon isompi, liian usein se provosoi kuljettajan ajotapaa. Tosta oli hiljattain telkkarissa "Hullut kuskit" ohjelmassa ihan näyttö. Ajettiin avo Volkkarilla (tosi hieno?  Grin ) niin eukko veti ku mielipuoli, kokoajan oli joku edessä ja aina fingeri ikkunassa kun joku vähänkin edessä oli. No eukolle annettiin sitten alle kolmipyöränen....auto? niin johan oli hiljasta muijaa. Yritti vaan selvitä huomaamatta paikasta A paikkaan B....
Jepjep!

Juuri äsken koulusta kotiin tullessani meinasin jäädä "tavallisen työläisen" toyotan jyräämäksi, koska tämä "tavallinen työläinen" ei osannut tai piitannut liikennesäännöistä. Seuraavalla suojatiellä  odottelin vuoroani, koska autoja tuli solkenaan, enkä viitsinyt lähteä säntäilemään liikenteen sekaan. Sattuipa käymään niin, että varmaankin "liisinki autolla" ajava nuori mies oli ensimmäinen, joka pysähtyi ja päästi minut turvallisesti tien yli. Autossa näytti olevan 4 putkea takana ja ainakin 225 leveät talvirenkaat... Ihmeiden aika ei ole ohitse?

Btw. Hyvää provoa Sami. thmbup
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #886 on: 22.11.06, 16:52 »

Eli jos edellä ajava on mulkku eikä aivot toimi niin se oikeuttaa bussilla roikkumaan takaluukussa kiinni? Eipä hirveesti voi kyllä sinunkaan asennettasi kehua.Varsinkin kun takana on niitä matkustajia vielä.

Tästäkin tilanteesta joku olisi voinut ottaa kuvan ja ihmetellä täällä että bussilastillinen ihmisiä hengenvaarassa. Vaikka mitä olisi voinut tapahtua  Tongue

NIIIN.... viilataan sitten sitä pilkkua kun isot herrat haluaa.
Eli nyt päästäänkin siihen, että onkos kukaan huomannut, että jos edellä oleva jarruttaa ja takana oleva ei jarruta samalla voimalla, autojen välinen etäisyys pienenee, joten tästä johtuen jouduin lähelle hänen autoaan, autojemme etäisyys siis pieneni. Eli siis välimatka meni alle puoleen siitä, mitä se tilanteen alussa oli ollut.
Enkä jäänyt siihen roikkumaan niin kuin tosta lauseesta voi päätellä mistä oli lainauskin otettu.  Vaan jätin turvallisen välin kunhan hän taas jaksoi kiihdyttää laatikkoaan. *HUOH*. En kyllä Jukalta näin yksinkertasta ajettelua uskonut, että pitää tällänen asia selittää rautalangasta vääntämällä.

Niin kyllähän se ihmisen ajatusmaailmasta on kiinni antaako tilaa vai ei.
TOSIN............ jos aina on super hyper kohtelias, niin siinä käy enemmin tai myöhemmin niin, että ohjaa jalankulkijan auton alle. Tästähän oli lehdessäkin hiljattain, kun autoilija päästi pariskunnan tien yli, ottamatta kuitenkaan huomioon oikeella kaistalla tullutta Volvoa, joka ei jarruttanut, eli toisinsanoen ei ollut valppaana tilanteessa. Ja niin sitten tämä nainen käveli suoraan alle ja menehtyi Volvon osuttua häneen.
Eli ylikohteliaisuus voi joskus olla todella vaarallista, koska yksinkertasesti suurin osa autoilijoista ei ajattele yhtään mitään kun ne tuola ajaa, sen kyllä toisinaan huomaa.

AIka paljon ne tossa Uutislehti 100:sessa valittaa kun ei anneta tilaa suojateillä, ite en kyllä halua vastuulle tollasta tilannetta, että annan kohteliaasti tietä, mutta huomaan liian myöhään kolmannen osapuolen, joka ei ymmärrä tilannetta ja ajaa suojatielle jarruttamatta, seurauksena.........
Joten aina ei vaan kannata antaa sitä tilaa, vaikka säännöissä niin olisikin.
« Last Edit: 22.11.06, 17:13 by Sami Aaltonen »
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #887 on: 22.11.06, 18:36 »

Huono tai hyvä linja suojateiden suhteen, mutta olen ottanut tavakseni olla pysähtymättä niiden kohdalla JOS samaan suuntaan kulkee kaksi kaistaa ja viereisellä kaistalla autoja tai nopeusrajoitus on 50 km/h tai enemmän ja takana yksikin auto. Muutaman kerran olen nähnyt sivustakatsojana abs:ien iskeytyvän päälle, kun edellä oleva päättääkin päästää jonkun tien yli hieman rajunpuoleisella jarrutuksella... No, rajoituksen ollessa 40 km/h tai alle pysähdyn aina.

Ja hieman kevennystä: istuin bussin kyydissä Vanhalla Turuntiellä menossa kohti Bemböleä, kun bussi iskee jarrut pohjaan. Edessä ei ollut yhtäkään autoa. Syy: poliisiauto oli pysähtynyt vastakkaisella kaistalla päästämään jalankulkijoita suojatien yli. Taisi kuski huomata melko myöhään kyseessä olevan poliisiauton  Grin
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #888 on: 22.11.06, 18:49 »

AIka paljon ne tossa Uutislehti 100:sessa valittaa kun ei anneta tilaa suojateillä, ite en kyllä halua vastuulle tollasta tilannetta, että annan kohteliaasti tietä, mutta huomaan liian myöhään kolmannen osapuolen, joka ei ymmärrä tilannetta ja ajaa suojatielle jarruttamatta, seurauksena.........
Joten aina ei vaan kannata antaa sitä tilaa, vaikka säännöissä niin olisikin.


Vaikkakin tämä on ymmärrettävä ajatus, niin suojatien turvallisuuden suhteen tuossa tehdään kyllä hallaa lopulta kaikille. Eli suojatien ylittäjän turvattomuus kasvaa.
Ajatusmallihan jo sinänsä kertoo että jossain mennään pahasti persukset edellä mäntyyn jos lakia noudattava joutuu syyllistämään itseään.

Tämä ajatusmalli tuntuu ruokkivan myös samalla yleistä suojatien merkityksen mitätöimistä, eli vaikkei olisi rinnakkaisiakaan kaistoja, suojatien ylitystä odottava saa usein odottaa pitkiä toveja, ennen kuin joku autoilija noudattaa sääntöjä.

Jotain tälle pitäisi tehdä. Nopeasti. Stokiksessa jalankulkijaa kunnioitetaan nykyään aika hyvin. Sanktiot laitettiin autoileville niin kovaksi että kuulaisuutta löytyy nykyään.
Miksi tätä ei kopioida meille sieltä? Tai mitä vain, sillä kyllä keinoja varmasti löytyy, kun muuallakin maailmassa jalankulkijaa osataan arvostaa paljon paremmin kuin meillä. Jopa monissa maissa joissa liikennekulttuuri on muuten aika ns. hektinen, täältä katsottuna.

Mielessä on hyvin tuo Huopalahdentien yliajo, josta oli paljon julkisuudessakin joku vuosi sitten. Seuraavina päivinä ajeltiin etenkin tuolla kadulla niin nätisti ja joku teleyhtiön pomokin (muistaakseni) levitteli jeesustelusähköposteja maailmalle siitä, kuinka hän nyt muuttaa ajotapojaan, jne. Mutta ei mennyt montaa viikkoa niin samalla tavalla ajeltiin jalankulkijoiden "varpaiden yli". Eli se oli kymmenvuotiaan lapsen hengen vieneen yliajon vaikutus. Korkeintaan viikkoja ilmeisesti ajeltiin (toisillemme) nätisti? Aika luupäistä sakkia me autoilijat pitkälti siis ollaan. Pitää siis olla napakat "luunapitkin" käytössä.


Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #889 on: 22.11.06, 18:53 »

Heh, parisen viikkoa sitten ensilumien tultua alkoi taas tämä nuorison "lintassa" ajo näkymään kadunvarsilla. Olin juuri ajelemassa pyörällä paikasta A paikkaan B, kun vastaan tuli muutama perää heittelevä auto. Noin parinkymmenen metrin jälkeen kun autot olivat ohittaneet mut, niin toinen niistä pamahtaa komeasti ojanpohjalle, niin että ryske kävi.  Grin Kyllä sitä luullaan, että ollaan niin hyvää kuskia, että auto pysyy hanskassa miten päin vain. laugh

Tunnin päästä kun tulin samaa reittiä takaisin, niin siellä ne vielä yritti saada sitä autoa pois ojasta huonoin tuloksin. Grin


Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #890 on: 22.11.06, 19:07 »

Jos tuo oikeesti tosiaan jarrutti, etkä sinä siltikään jyrännyt yli, niin ihmettelen minkäs takia alunperin piti niitä valoja vilkutella?

Tässä oot ihan oikeessa, ei ehkä ois pitäny vilkauttaa valoja, mutta ajattelin (tyhmänä näköjään) että se tajuisi olevansa hieman esteenä, kun kuitenkin mun takana ei ketään ollu ja stoppi ja kaikki. Ehkei ois pitäny vilkauttaa joo, samaan päädyin itsekin tässä saman päivän aikana. Se kuski meinaa otti kanootin nenään ja alko leikkisälle tuulelle sen verran törkeesti, että kortti pois tollasilta samantien.
Lauri Väyrynen
Offline Offline

Posts: 74
Date Registered: 20.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #891 on: 22.11.06, 19:08 »

Tai sitten ei provosoi....... vaan toisinaan ei jaksa ymmärtää tota kiirettä esimerkiksi seuraaviin liikennevaloihin, jotka on punasilla.....  Angry

Minäkään en ymmärrä tuota kun sännätään valoihin seisomaan. Moisen takia minun yli on meinattu ajaa. Tässä syksyllä olin suojatien kohdalla kun eräs Peogeot nainen antoi kiltisti tietä. Kiitin ja lähdin ylittämään kun toisaalla jo pysähtynyt Hondamies lähtee renkaat vinkuen ajamaan ja minä olen keskellä suojatietä. Onneksi en kerennyt vielä hänen kaistalleen mennä. Tämä Hondamies jäi punaisiin, jotka paloivat niin pitkään, että olisin kerennyt mennä pitämään pikaisen teorian kertauksen.
Wildchild
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #892 on: 22.11.06, 19:14 »

Tuli tuosta suojatiekeskustelusta mieleen.
Vietin viikon Maltalla syyslomalla, ja siellä autoilijoilla oli hyvä linja, he pysähtyivät kahdessa tapauksessa: punaiset liikennevalot tai ihminen odottamassa suojatien kohdalla. Nimittäin jos seisoit suojatiemerkin kohdalla, niin autot oikeasti pysähtyivät antamaan tietä. Muualta sitten ei kannattanutkaan yrittää ylitystä...

Tämä olisi hyvä linja suomeenkin, uskaltaisi mennä suojatien yli eivätkä ihmiset pomppisi tien yli ties mistä  Smiley
(tietysti tämä toteutuu lain mukaan suomessakin mutta entä käytännössä  Undecided)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #893 on: 22.11.06, 19:19 »

Minäkään en ymmärrä tuota kun sännätään valoihin seisomaan. Moisen takia minun yli on meinattu ajaa. Tässä syksyllä olin suojatien kohdalla kun eräs Peogeot nainen antoi kiltisti tietä. Kiitin ja lähdin ylittämään kun toisaalla jo pysähtynyt Hondamies lähtee renkaat vinkuen ajamaan ja minä olen keskellä suojatietä. Onneksi en kerennyt vielä hänen kaistalleen mennä. Tämä Hondamies jäi punaisiin, jotka paloivat niin pitkään, että olisin kerennyt mennä pitämään pikaisen teorian kertauksen.

Jep tätä "minulla on nyt kiire, en jouda odottamaan 10 sekunttia" filosofiaa näkee joka ikinen päivä, ajo sitten millä ajo. Ylivoimasesti kamalin tilanne mitä oon nähny tapahtu Vihdintiellä tossa aiemmin syksyllä. Enkä ollut töissä. Sanottakoon se nyt ja olin toisella puolella tietäkin sillon.
Mutta Konalan risteyksen valot, joissa juuri vaihtu Konala/Malminkartano suuntaan nuolivalot vihreille, vasemmalta Vihtiinpäin menevältä kaistalta katsottuna tulee miljoonaa fillaristi. Katoin, että mitä ihmettä toi ajattelee, kun tiedän, että ne valot vaihtu just sillä sekunnilla kääntyville, nuolivalona, joten suojatiellä on punaset. Tämä kiireinen pyöräilijä otti oikeen vauhtia, että "KYLLÄ TÄSTÄ VIELÄ JONON EDESTÄ EHTII".... Juuri kun tämä saavuttaa noin 20kmh vauhdilla keskikorkeen, kääntymässä ollut Mazda lähtee, mutta lyö samantien jarrut kiinni, kun havaitsee tämän super kiireisen pyöräilijän.

Tilanne päättyi siihen, että tällä pyöräilijällä vihdoinkin leikkasi aivoissa jotain, lukitsi paniikki jarrutuksella eturenkaan ja konttasi siihen autojen eteen ihan urakalla. AIka rankan näköstä. JOS se Matsda kuski ei ois nähny, ni herra pyöräilijä ois lentäny todella pitkän kaaren konepellin yli katuun, ilman kypärääkin vielä ajoi joten aika rankat vammatkin ois tuloksena tulleet.  Aivan uskomaton kiire, ties minne sitten se kiire oli, mutta sai todella opetuksen siitä, että aivoja kannattaa käyttää.

Mutta tosta punasiin kiireellä RY jutusta vielä, niin miettiiköhän nää hurjapäät koskaan, kun ne esim, pysäkiltä lähtevän bussin kiilaa ja jäävät sitten 100m päässä punasiin, pahimmillaan nuolivalolla olevaan risteykseen kääntyäkseen vasemmalle, että mitä ne oikeasti tossa voittaa?  Roll Eyes Riittääköhän niillä ees äly siihen, että se riski minkä ne äsken otti puikkaamalla vastaantulijoitten kaistan kautta miljoonaa vain ja ainoastaan sen takia, ettei se bussi saa hänen eteensä tulla ja kun on niin jumalattoman kiire, meni juuri vihreillä suoraan ja on jo kaukana kun tälle kääntyjälle vihreet vaihtuu...  Roll Eyes

Tajuukohan ne tota hommaa yhtään, että käsitttämätön riski, aika voitto hetkellisesti 5 sekunttia mutta tappiota 25 sekunttia kun punasissa kaivetaan nenää ja se bussi tosiaan on jo kaukana siinä vaiheessa kun vihreillä suoraan pääs risteyksen ohittamaan..... Hauskaa miettiä tollasia, että mahtaa tuntua aasilta, toivottavasti.
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #894 on: 23.11.06, 05:52 »

Jotain tälle pitäisi tehdä. Nopeasti. Stokiksessa jalankulkijaa kunnioitetaan nykyään aika hyvin. Sanktiot laitettiin autoileville niin kovaksi että kuulaisuutta löytyy nykyään.

Joitain vuosia sitten ajeltiin kaverin kanssa fillareilla erään ruotsalaiskaupungin sivukatuja. Lähestyttiin tavallista risteystä ja todettiin, ettei muuta liikennettä ole kuin vasemmalta tuleva Saab, jolle paloi vihreä valo. Jos kaikki olis jatkaneet ajamistaan samaa vauhtia, niin me oltais menty fillareilla sopivasti Saabin takaa, vaikkakin päin punaisia. Vielä mitä. Sen verran selkeästi oli senkin kuskin kalloon taottu kevyen liikenteen kunnioitus, että se jarrutti keskelle risteystä päästääkseen punaisia päin fillaroivat ensin... silloin kyllä hävetti ja jatkossa yritinkin tehdä autoilijoille selväksi, etten ole tieten tahtoen yrittämässä heidän autonsa alle...

MikkO
Lauri Väyrynen
Offline Offline

Posts: 74
Date Registered: 20.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #895 on: 23.11.06, 16:32 »

Jatketaan tällä "punaisiin odottamaan" linjalla. Tänään olin autolla liikenteessä ja odotin valojen vaihtumista kun viereisellä kaistalla jo pysähdyksissä olleet kolme autoa yllättäen menivät kylmästi päin punaisia. Vähän matkaa eteenpäin on Kehä 1 valoristeys, joissa oli punaiset myös. Sinne nämä kiireiset kuskit jäivät kun me muut tulimme perään n. 7 sekunnin kuluttua.
Henri Keränen
Offline Offline

Posts: 944
Date Registered: 07.04.05

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #896 on: 23.11.06, 16:37 »

Suomessa eivät kuskit oikein tykkää pysähtyä, mutta Kanarialla käydessä oli kyllä hienoa ku kuskit pysähtyivät aina jos joku suojatielle menossa! Smiley

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #897 on: 23.11.06, 16:43 »

Jatketaan tällä "punaisiin odottamaan" linjalla. Tänään olin autolla liikenteessä ja odotin valojen vaihtumista kun viereisellä kaistalla jo pysähdyksissä olleet kolme autoa yllättäen menivät kylmästi päin punaisia. Vähän matkaa eteenpäin on Kehä 1 valoristeys, joissa oli punaiset myös. Sinne nämä kiireiset kuskit jäivät kun me muut tulimme perään n. 7 sekunnin kuluttua.

Jep, tota se on. "vielä ehtii vielä ehtii jesss just ja just..." Näissä tilanteissa ois kiva katella miten polliiisi reagoi  Tongue
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #898 on: 24.11.06, 20:47 »

Moikka!

Ja terveisiä Etelä-Saksasta.

Tulipahan eräskin asia siellä liikkuessani mieleen(eikä se ollut SE tällä kertaa).Ja tämä eräs tuli mieleeni autobaanoilla..

Eli minkähän ihmeen takia ei Suomessa raskaalta liikenteeltä ainakin päiväsaikaan kielletä ohituksia moottoriteillä.Kun tuollainen yhdistelmäkin mennä jurruttaa kolleegansa vierellä hyvinkin parikin kilometriä.Varsinkin jos kaveri ei yhtään hidasta.

Eli ihan ohituskieltomerkki vaan ja vaikka siihen lisäkilpi.Voimassa silloin ja silloin.Vaikkapa 06-23.00!!

Saataisiin tuohonkin jotain tolkkua...

Ja tuota liikennevalvontaa voisi muutenkin Suomessakin lisätä! Eipä muuta...

-Jukka Cool
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 720
Date Registered: 06.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #899 on: 24.11.06, 21:34 »

Joitain vuosia sitten ajeltiin kaverin kanssa fillareilla erään ruotsalaiskaupungin sivukatuja. //poistin asiallista ja hyvää tekstiä
MikkO
Olen usein miettinyt, että liikennekulttuurin kypsyyden todellinen mittapuu - tietysti uhrien lukumäärän ohella - on suhtautuminen kevyeen liikenteeseen. Ruotsalaiset ovat siinä hyviä. (Siellähän myös uhrien lukumäärä suhteessa asukaslukuun ja ajettuihin kilometreihin on maailman huippuluokkaa, oli kyse autoilijoista tai kevyestä liikenteestä.)

Mutta. Ei se Suomessakaan huono ole, kuten olen aina yrittänyt toitottaa. Emme me niin h*lvetin huonoja ole. Olemme itse asiassa aika hyviä.

Ihminen on helposti sokea oman ympäristönsä hyville puolille. Minä en ole koskaan pitänyt Suomea erityisen huonona tai vaarallisena pyöräilijän kannalta - harrastan pyöräilyä myös sporttimielessä; tutuin maa on Ranska, joka on pyöräilijän Mekka - mutta silti hiukan huvitti, kun yksi merkittävä englantilainen pyöräilijä(tär) ylisti Suomen maasta taivaaseen. Ihanan huomaavaisia autoilijoita! Ja minä puolestani en ole koskaan huomannut Englannissa mitään erityisen inhottavaa... se ruoho, ja vihreämpää...

--- Jorma
Pages: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1