FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.06.17, 18:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 439 440 [441] 442 443 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462526 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8800 on: 08.07.10, 00:50 »

Onpahan ollut yö taas. Juvan jälkeen tuli hirvi eteen ja tein hätäjarrutuksen 85 vauhdista 20 nopeuteen. Pysähdyin katsomaan jäikö karvaa keulaan ja huomasin että perävaunun oikealla puolella pressu pullottaa n. 30cm. Kyydissä on 11kpl paperirullia yhteensä 26tn. ajoin valoisalle bussipysäkille ja menin tarkistamaan. Sisältä löytyi 2300kg sitomaton paperirulla! Nyt on sidottu. kohta ajan loput 200km satamaan. Toivotaan, että kestää.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8801 on: 08.07.10, 05:16 »

Onpahan ollut yö taas. Juvan jälkeen tuli hirvi eteen ja tein hätäjarrutuksen 85 vauhdista 20 nopeuteen. Pysähdyin katsomaan jäikö karvaa keulaan ja huomasin että perävaunun oikealla puolella pressu pullottaa n. 30cm. Kyydissä on 11kpl paperirullia yhteensä 26tn. ajoin valoisalle bussipysäkille ja menin tarkistamaan. Sisältä löytyi 2300kg sitomaton paperirulla! Nyt on sidottu. kohta ajan loput 200km satamaan. Toivotaan, että kestää.
'

Näinhän se sitten selvisi lopulta päivänvalossa. Takaosassa rullat liikahtanut eteenpäin ja painanut sitä sitomatonta 2300kg rullaa, joka taasen painoi edessäolevaa rullaa, joka pilkotti kyljestä 30cm. Täysi kärryn purku ja uudelleenlastaus satamassa. No, onneks mulla alkoi vapaat Cheesy
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8802 on: 08.07.10, 10:12 »

Vuorokautisen ajoajan saa kahdesti viikossa pidentää kymmeneen tuntiin. Kysymys on siis relevantti.

Jos ajan 4:45 (pysähtymispaikan puutteessa), pidän tauon ja jatkan ajamista, pitääkö seuraava tauko pitää ajoajalla 9:00 vai 9:15.

Tossa yleensä poliisillekin riittävänä kompensointina on, että pitää tunnin tauon 45 minuutin sijaan jos ajoaika ylittyy 4,5 tunnista vaikka viiden tunnin kieppeille. Itse pidin moisen viimeksi pari päivää sitten.

Näin yleisesti ei käy kateeksi teitä, kun lueskelee kirjoituksianne Joonan kanssa. Ajatte ilmeisesti jotain runkolinjan tapaista. Itse harrastelen tota tehdasrahdin ajoa. Joka päivä eri osoite, eri tavara kyydissä. Purku ja lastaus lähes aina kyljestä. Yhden kuorman siirtomatka voi olla jopa 2000 km, joten kolme päivää pelkkä ajoa. Ajo- tai työaika kun tulee täyteen niin joka ilta huoltoasemalle vuorokausilevolle. Saunan kautta lähes joka ilta. Ei suurta stressiä työstä, kun jokaiselle kuormalle lasken itse aikataulun, jonka ilmoitan auton omistajalle, joka järjestää sen mukaan seuraavan kuorman. Tottakai joskus kiire painaa tuossakin.
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8803 on: 08.07.10, 10:16 »

Oottekos "rahtarit" keränneet kokemuksia Helsingin keskustan huoltotunnelista (ja Stockan huoltotilasta)? Voisin välittää kommentteja Wink
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8804 on: 08.07.10, 13:40 »

Oottekos "rahtarit" keränneet kokemuksia Helsingin keskustan huoltotunnelista (ja Stockan huoltotilasta)? Voisin välittää kommentteja ;)

On se stockan tunneli ainakin huomattava edistys niihin fasiliteetteihin, mitä stokkalla aiemmin oli. Joku turvajeesus siellä on kyllä ollut vähän liikaa vauhdissa, kun on kehitetty hirveät vaatimukset pakollisista ajoneuvon varusteista että sinne tunneliin saa ajaa. Pitää olla sammutinta ja ties mitä härpäkettä kuin pommiautossa konsanaan :)

Minä en siellä ole kuitenkaan kuin pari kertaa käynyt, niin en tarkemmin osaa ottaa kantaa sen toimivuuteen.. vaikka meidänkin firma sinne päivittäin useamman kerran ajaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8805 on: 08.07.10, 13:49 »

Näin yleisesti ei käy kateeksi teitä, kun lueskelee kirjoituksianne Joonan kanssa. Ajatte ilmeisesti jotain runkolinjan tapaista. Itse harrastelen tota tehdasrahdin ajoa. Joka päivä eri osoite, eri tavara kyydissä. Purku ja lastaus lähes aina kyljestä. Yhden kuorman siirtomatka voi olla jopa 2000 km, joten kolme päivää pelkkä ajoa. Ajo- tai työaika kun tulee täyteen niin joka ilta huoltoasemalle vuorokausilevolle. Saunan kautta lähes joka ilta. Ei suurta stressiä työstä, kun jokaiselle kuormalle lasken itse aikataulun, jonka ilmoitan auton omistajalle, joka järjestää sen mukaan seuraavan kuorman. Tottakai joskus kiire painaa tuossakin.

Joona taitaa olla keskittynyt enemmän tuohon rungon ajeluun kuin minä, mulla suurin osa ajosta on jakelua eteläsuomessa jäähdytetyllä yhdistelmällä (mallia kaupan sopimuskuljetukset, ts, samoja asiakkaita kierretään). Vaihtelua ei tietenkään niin hirveästi tule ja pahimmillaan koko yhdistelmä puretaan perälaudalla, suuremmissa paikoissa sentään lastaussillalta ja jopa konevoimalla :D. Kyljestä lastattavat/purettavat kuormat ovat vähentyneet jatkuvasti, lähinnä kannattavuuden takia (rakennusmateriaaleja on joskus ajeltu, ei ajella enää).

Runkoa ajetaan vain hälytysluonteisesti (jolloin tietysti korvauskin on kohdallaan), eli tyypillisesti tilanteessa, jossa sen normaalisti hoitava kuljetusyhtiö ei pysty sitä itse hoitamaan suuren tavaramäärän tai muun syyn takia.

Niin.. ja minähän ajelen siis opiskelun ohessa. Nykyinen työnantaja on siinä määrin joustava monessa suhteessa, ettei hirveästi viitsi lähteä hommia vaihtamaan... ja maksanut myös reilun 3 vuoden aikana palkat sentilleen oikein, eli sen mitä TESissä sanotaan + mitä on vielä erikseen sovittu sen lisäksi.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8806 on: 10.07.10, 10:18 »

Joona taitaa olla keskittynyt enemmän tuohon rungon ajeluun kuin minä, mulla suurin osa ajosta on jakelua eteläsuomessa jäähdytetyllä yhdistelmällä (mallia kaupan sopimuskuljetukset, ts, samoja asiakkaita kierretään). Vaihtelua ei tietenkään niin hirveästi tule ja pahimmillaan koko yhdistelmä puretaan perälaudalla, suuremmissa paikoissa sentään lastaussillalta ja jopa konevoimalla Cheesy. Kyljestä lastattavat/purettavat kuormat ovat vähentyneet jatkuvasti, lähinnä kannattavuuden takia (rakennusmateriaaleja on joskus ajeltu, ei ajella enää).

Runkoa ajetaan vain hälytysluonteisesti (jolloin tietysti korvauskin on kohdallaan), eli tyypillisesti tilanteessa, jossa sen normaalisti hoitava kuljetusyhtiö ei pysty sitä itse hoitamaan suuren tavaramäärän tai muun syyn takia.

Niin.. ja minähän ajelen siis opiskelun ohessa. Nykyinen työnantaja on siinä määrin joustava monessa suhteessa, ettei hirveästi viitsi lähteä hommia vaihtamaan... ja maksanut myös reilun 3 vuoden aikana palkat sentilleen oikein, eli sen mitä TESissä sanotaan + mitä on vielä erikseen sovittu sen lisäksi.

Juu, käytinkin edellisessä kirjoituksessani sanamuotoa harrastelen. Wink Leipätyö on nykyään ihan jossain muualla. Rekan ajamisella hankitaan sitten ehkä jopa makkarakin leivän päälle, kun en sitä ole vielä onnistunut lopettamaan täysin sen jälkeen kun lopetin ajamisen vakituisesti. Grin
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8807 on: 13.07.10, 16:49 »

Olipa taas mukavasti sosiaalista tieliikennettä Sturenkadulla. Aleksis Kiven kadulta kääntyessä valoissa ensimmäisenä oleva auto ei lähde liikkeelle vihreillä, vaan puhuu kännykkään. Töötätessä näyttää keskisormea ennen kuin lähtee liikkeelle. Hämeenkadun valoissa jono ylsi liikennevalottomalle suojatielle, jonka eteen pysähdyin. Ensin menee auto vasenta kaistaa ohi pysähtymättä, jota seuraa toinen auto, kun samaan aikaan suojatietä lähtee ylittämään pyörä. Toinen auto pysähtyy keskelle suojatietä, suoraan pyöräilijän eteen, joka äkisti jarruttaa ja jalkautuu edessäni. Olipa siinä taas lähellä uutisotsikot siitä, ettei viereistä kaistaa ajanut pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle. Eikä suojatielle muutenkaan saisi pysähtyä.
Markku Vierelä
Offline Offline

Posts: 831
Date Registered: 23.08.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8808 on: 14.07.10, 07:51 »

Liikenteeseen liittyen, saako VR:llä kuljetettua polkupyörien lisäksi kevytmoottoripyöriä/mopoja?
Moottoripyörästä menee sama maksu, kuin autosta. Vaikka kaksi moottoripyörää laittaa rinnakkain, menee silti kahden auton maksu. Rektaalista tuo VR:n hinnoittelu moottoripyöristä.

Caravaanari on kaikkien kaveri.
Joni Miinalainen
Offline Offline

Posts: 221
Date Registered: 18.09.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8809 on: 14.07.10, 08:48 »

Liikenteeseen liittyen, saako VR:llä kuljetettua polkupyörien lisäksi kevytmoottoripyöriä/mopoja?

Toissa kesänä tuli faijan kanssa puksuteltua junalla Helsingistä Kolariin. Prätkät laitoimme rinnakkain auto-vaunuun ja sidoimme ne kiinni lattiassa kulkeviin reikäkiskoihin VR:n tarjoamilla ohuilla sidonta-liinoilla, jonka jälkeen joku henkilökuntaan kuuluva tuli päällisin puolin tarkastamaan kiinnityksen.

Ja hinta oli korkeampi per prätkä, kuin yksittäinen auto  Sad
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8810 on: 14.07.10, 17:52 »

Niin.. ja minähän ajelen siis opiskelun ohessa. Nykyinen työnantaja on siinä määrin joustava monessa suhteessa, ettei hirveästi viitsi lähteä hommia vaihtamaan... ja maksanut myös reilun 3 vuoden aikana palkat sentilleen oikein, eli sen mitä TESissä sanotaan + mitä on vielä erikseen sovittu sen lisäksi.
Onkos noissa rahtihommissa jotain erikoislisiä tuntipalkan päälle, niin kuin jätepuolella vai onko palkkaus täysin TES:in mukainen? Meillä tuntipalkka on vähintään sen 5% parempi kuin TES:n vastaava tuntiliksa ja tämän lisäksi käytössä on kuutiolisät, purkkilisät, vetomatkalisät, irtojätelisä ja HSY:n piireissä saa bonuksia, jos hommat hoitaa ilman valituksia. Tälläiset lisät motivoi mukavasti rykimään purkkia kovalla temmolla toisin kuin, jos olisi pelkkä tuntiliksa, niin silloin kiirekkin loppuisi hyvin nopeaan. Grin

Työajatkin näissä hommissa ovat jees, yötöitä luonnollisesti ei ole yhtään. Viikonloppuja saa tehdä, jos ahneuksissaan haluaa, pakko ei ole. Kalusto on uutta, itsellä esim. alla tällä hetkellä helmikuussa tullut Scania 13-litraisella ja 360heppasella koneella, joka on enemmän kuin riittävä näihin hommiin. Johdolla käynyt tilauksessa varmaan, joku moka kun vanhemmat vastaavat autot ovat olleet 9-litraisella ja 320heppasella koneella. Tongue

Huonoina puolina taas on talvi. Veemäistä kiskoa purkkeja puolen metrin hangessa, meinaa hiki tulla pintaan. Polvet taas on kovilla, kun hytistä hypitään parhaillaan sen 200-400 kertaa ulos ja sisään vuoron aikana. Toisaalta näissä hommissa ei tarvitse lähteä enää vuoron jälkeen lenkille. Smiley

Tällä hetkellä minäkin vain "harrastelen" töiden tekoa viikonloppuisin, kun armeija tuppaa vähän rajoittamaan työntekoa ja muutenkin elämää, mutta intin jälkeen olisi tarkoitus jatkaa kokopäiväisenä hommia, jos ei tällä hetkellä päällä oleva veturinkuljettajakurssin hakuprosessi tuota toivottua tulosta.

Tervetuloa vaan alalle, jos kiinnostusta on ja paskanhaju ei häiritse. Kuormahan saa haista muttei vit**illa. Wink

Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8811 on: 14.07.10, 18:03 »

Koneautohomma on hyvää kuntoliikuntaa nuorille miehille, mutta harva niistä eläkkeelle jää, siinä määrin fyysistä ja tapaturma-altista homma on, varsinkin ydinkeskustassa. Eikä sitä kyllä autonkuljettajan työksi voi sanoa, enemmänkin purkinvetäjän  Grin
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8812 on: 14.07.10, 18:34 »

Koneautohomma on hyvää kuntoliikuntaa nuorille miehille, mutta harva niistä eläkkeelle jää, siinä määrin fyysistä ja tapaturma-altista homma on, varsinkin ydinkeskustassa. Eikä sitä kyllä autonkuljettajan työksi voi sanoa, enemmänkin purkinvetäjän  Grin
Jep, eipä oo montaa yli 35vuotiasta kaveria näissä hommissa. Ja nekin harvat keitä on ajavat kaikista kevyimmät hommat eli jotain firmojen energiajätteitä, joissa paikkojen välit ovat huomattavasti pidemmät kuin esim. sekajätepuolella. Tongue

Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8813 on: 14.07.10, 20:07 »

Onkos noissa rahtihommissa jotain erikoislisiä tuntipalkan päälle, niin kuin jätepuolella vai onko palkkaus täysin TES:in mukainen?

Tervetuloa vaan alalle, jos kiinnostusta on ja paskanhaju ei häiritse. Kuormahan saa haista muttei vit**illa. Wink

Ja tietääkseni teillä on ainoana ammattiryhmänä Suomessa TES, jonka perusteella kuski saa syödä kuormasta. Wink
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8814 on: 15.07.10, 10:40 »

Polvet taas on kovilla, kun hytistä hypitään parhaillaan sen 200-400 kertaa ulos ja sisään vuoron aikana. Toisaalta näissä hommissa ei tarvitse lähteä enää vuoron jälkeen lenkille. Smiley

Ei se polvien päälle ota yhtään kunhan sieltä hytistä ei hyppää alas.. Nimim. kerran taitoin nilkan alas hypätessä, ja oli muuten viimonen kerta.  Wink
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8815 on: 04.08.10, 18:24 »

Päivän parhaat kiksit illan suusta Corollan ratin takaa;

2 kaistaa, takaa takakulmaa hipoen vierelle kaasulampuilla, isoilla vanteilla ja tehoputkistolla varustettu suht uus 325i? farkku Bemari.
Pysähdymme valoihin. Oli välittömästi selvää, että siihen tultiin näyttämään kenen auto kulkee ja kenen ei. Noh valot vaihtui ja lähdin ykkösellä hieman ripeämmin lopettaen leikin kuitenkin siihen. Bemari katosi horisonttiin.

Seuraavat valot kilometrin päässä. Bemari seistä mollottaa valoissa kun siihen vierelle sitten lopulta saavun. Pysäytin Corollani silleensä terävästi kerralla Bemarin vierelle. Ja hieman ennen vihreiden vaihtumista; liikautin muutaman sentin eteenpäin käsijarrun kanssa. Ja kas....valot vaihtui...; Bemari lähti takapyörät sutien kadoten horisonttiin.  Grin

On se joillain pienestä kiinni tuo itsetunto. Kumpa tämä nuorehko mies kuljettaja vaan tietäisi miten paljon minä autossani nauroin. Cheesy
Pasi Ilola
Offline Offline

Posts: 2126
Date Registered: 06.08.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8816 on: 04.08.10, 21:00 »

Ei tullu mieleen, että ehkä sitä tätä nuorehkoa mies kuljettajaa ei välttämättä kiinnostanut paskaakaan. Itse lähden usein valoista hyvinkin ripeästi, mutta en ole siinä kisaamassa kenenkään kanssa. Ihan omaa pikku hupia harrastan..

Joo joo. Selitys hyvä kymmenen. Minä olen jonkusen kerran saanut katseella ja pienellä nytkäyttämisellä "vierustoverin" ampaisemaan liikkeelle kumit sauhuten punavalonkin palaessa. Sen näkee otsaluun asennosta kuka on sopiva uhri.

 Grin

laugh
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8817 on: 04.08.10, 23:15 »

Kumpa tämä nuorehko mies kuljettaja vaan tietäisi miten paljon minä autossani nauroin. Cheesy
No eiks se oo sit "loppu hyvin kaikki hyvin" ja molemmilla hyvä mieli thmbup Sä sait nauraa ja bimmeristi sai hyvän mielen kun pääsi ripeämmin liikkeelle... Cool
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8818 on: 05.08.10, 01:55 »

Ei tullu mieleen, että ehkä sitä tätä nuorehkoa mies kuljettajaa ei välttämättä kiinnostanut paskaakaan. Itse lähden usein valoista hyvinkin ripeästi, mutta en ole siinä kisaamassa kenenkään kanssa. Ihan omaa pikku hupia harrastan..

Kyllä kiinnnosti. Ekoista valoista lähdettiin luulot pois asenteella. Vihdintiellä around 100kmh+, Herkkupähkinän valoista lähdettiin sitten takapyörät sutien, sen verran haipakkaa meni, että kun Ainontien valot sain näkyviin, Bemaria ei näkynyt enää missään. Tuskin sattumaa oli mikään näistä.  Roll Eyes
Voi voi sentään.  Tongue
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8819 on: 05.08.10, 01:57 »

Joo joo. Selitys hyvä kymmenen. Minä olen jonkusen kerran saanut katseella ja pienellä nytkäyttämisellä "vierustoverin" ampaisemaan liikkeelle kumit sauhuten punavalonkin palaessa. Sen näkee otsaluun asennosta kuka on sopiva uhri.

 Grin

Juuri näin.  Tongue
Pages: 1 ... 439 440 [441] 442 443 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1