Keskustelua liikenteestä

<< < (1773/3019) > >>

pho201:
Quote

Liikennemerkkejä ei pitäisi tarvita miettiä eikä pidä miettiä. Se on lähtökohta liikkennemerkkien asettamisessa - liikennemerkkijärjestelyjen tulee olla selkeitä ja nopeasti ymmärrettävissä. Kesän voimassaolo onkin siten helppo päätellä, kun asiasta ei ole mainintaa, niin sitä ei pidä myöskään pohtia.


Olen tainnut san... kirjoittaa tämän aiemminkin täällä, mutta selkeyteen ja nopeasti ymmärrettävyyteen liittyen toistan.

Nopeusrajoitusmerkit (ja jotkut muutkin) ovat risteyksistä lähtevillä teillä yleensä liian lähellä risteystä (risteykseen tulevilla teillä asia ei ole ongelma, koska risteystä havainnoitaessa merkitkin ovat näkökentässä). Siinä vaiheessa, kun ne tulisi huomata (eli selkeästi ja nopeasti ymmärtää), huomio on vielä kiintynyt muuhun liikenteeseen (kuten risteyksissä pitääkin). Niitä liian lähellä risteystä olevia merkkejä ei yksinkertaisesti ehdi huomata. Sitten sitä ajaa köröttelee varmuuden vuoksi alinopeudella kunnes jossain mahdollisesti kilometrien päässä tulee vastaan seuraava merkki. Yhdysvalloissa ajaessani huomasin, että vilkkaammilla teillä nopeusrajoitusmerkkejä(kin) oli vähän väliä (ehkä 500 metrin välein), jolloin sallitusta nopeudesta ei voinut jäädä kenellekään epäselvyyttä.

Pekka

Mikko J Virtanen:
Quote

Olen tainnut san... kirjoittaa tämän aiemminkin täällä, mutta selkeyteen ja nopeasti ymmärrettävyyteen liittyen toistan.

Nopeusrajoitusmerkit (ja jotkut muutkin) ovat risteyksistä lähtevillä teillä yleensä liian lähellä risteystä (risteykseen tulevilla teillä asia ei ole ongelma, koska risteystä havainnoitaessa merkitkin ovat näkökentässä). Siinä vaiheessa, kun ne tulisi huomata (eli selkeästi ja nopeasti ymmärtää), huomio on vielä kiintynyt muuhun liikenteeseen (kuten risteyksissä pitääkin). Niitä liian lähellä risteystä olevia merkkejä ei yksinkertaisesti ehdi huomata. Sitten sitä ajaa köröttelee varmuuden vuoksi alinopeudella kunnes jossain mahdollisesti kilometrien päässä tulee vastaan seuraava merkki. Yhdysvalloissa ajaessani huomasin, että vilkkaammilla teillä nopeusrajoitusmerkkejä(kin) oli vähän väliä (ehkä 500 metrin välein), jolloin sallitusta nopeudesta ei voinut jäädä kenellekään epäselvyyttä.

Pekka


Huomasin itse tuon saman autokouluaikoina. Aluksi meni niin paljon aikaa ja vaivaa muun liikenteen havainnointiin risteysalueella, ettei ollut yleensä mitään hajua nopeusrajoituksesta, ellei sitä ennestään tiennyt. Nykyään tietysti jää enemmän aikaa nopeusrajoitusmerkkien havainnointiin, koska auton hallintaan ja vaihteiden vaihtamiseen ei tarvitse enää kiinnittää huomiota. Samaten muun liikenteen tarkkailu on paljon nopeampaa, koska osaa jo ennakoida ja muutenkin tarkkailu on rutiininomaisempaa.

Suomessa on tosiaan aivan liian harvakseen nopeuskylttejä. Pääsääntöisesti niitä kylttejä vaivaudutaan laittamaan vain jos rajoitus muuttuu tai jos tulee suurempi risteys vastaan. Pienemmiltä sivuteiltä saapuva voi ajella kilometritolkulla ilman mitään tietoa nopeusrajoituksesta. Ainahan sitä voi arvailla ja usein ne arvaukset menevät nappiin, mutta poliisisedille ei kyseinen selitys taida auttaa jos sattuikin veikkaamaan väärin.

kume:
Quote


Pienemmiltä sivuteiltä saapuva voi ajella kilometritolkulla ilman mitään tietoa nopeusrajoituksesta. Ainahan sitä voi arvailla ja usein ne arvaukset menevät nappiin, mutta poliisisedille ei kyseinen selitys taida auttaa jos sattuikin veikkaamaan väärin.


Nopeusrajoitus loppuu aina risteykseen, paitsi aluenopeusrajoitusalueella, opetettiin aikoinaan autokoulussa. Nopeusmerkkien asettelu näyttäisi olevan sellainen, että jos sivutielle ei voi poiketa muualta kuin pääväyltä niin silloin oletetaan kuljettajan muistavan palatessaan voimassa olevan nopeusrajoituksen. Voi tietysti olla, että sivutiellä olon aikana kuljettaja on vaihtunut matkustajaan, tällöin sovelletaan kai sääntöä, että jos nopeutta ei ole merkitty niin se on 80 km/h? Joku lainoppinut voi nopeasti selvittää onko tästä olemassa ennakkopäätös (siis jos pääväylän nopeusrajoitus onkin alle 80 km/h).

topi

kume:
Quote


Tässä alkaa taas miettimään olisiko uhreja pitänyt olla kuusi viiden asemasta?

topi


http://yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2010/08/joensuun_liikenneturma_vaati_kuudennen_uhrin_1903362.html

Näin se meni tänään 

Pe7e:
Quote

Suomessa on tosiaan aivan liian harvakseen nopeuskylttejä.
Ja välillä tuntuu, että niitä kylvetään vähän mihin/miten sattuu.

Esim. tietääkö joku miksi lähiaikoina ilmestynyt Kehä3:lle Jumbon kohdalle 60km/h kyltti ainakin itäänpäin mentäessä? Mitään työmaata (ei edes mitään työmaan kylttiä) tjsp ei siellä ole, eikä siinä kukaan tunnu edes noudattavan tuota rajoitusta (ja ihan syystäkin). Kuten tässäkin ketjussa todettu, että todellakin iskee se inflaatio noihin tota menoa, kun niitä turhaan kylvetään tuonne...

Mietin, että onkohan jollakin käyny siinä pikku ajatuskatkos ja iskenyt 80km/h kyltin sijaan 60km/h, vai mikähän idea tuossa on... Vai onkohan se jonkun mielestä jopa niin vaikea liittymä sieltä Jumbolta, kun sattuu olemaan neljä vai viisikin kaistaa yhteen suuntaan, että pitänyt alentaa nopeusrajoitusta

Navigation

Up one level

Next page

Previous page