FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.12.17, 15:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 443 444 [445] 446 447 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1478067 times)
Sami Vainionpää
Offline Offline

Posts: 1039
Date Registered: 30.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8880 on: 15.08.10, 23:54 »

OMGL0L Tongue Otitko laskuissasi huomioon mahdollisen mittarin kuseman? Tongue

No ethän sä sitten aja kahdeksaakymppiä....
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8881 on: 16.08.10, 00:02 »

No ethän sä sitten aja kahdeksaakymppiä....
Okei thmbup
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8882 on: 16.08.10, 15:27 »

http://www.hs.fi/tulosta/1135259380737

Tuntuupa taas siltä, että yritetään saada rekkakuskista väkisin syyllinen tähänkin onnettomuuten. Ei sillä niin väliä, että Cordoba tuli kolmion takaa, eikä sillä, että Cordobassa oli yksi matkustaja liikaa (ilman turvavyötä tod.näk.), koska rekalla oli muutama tonni ylipainoa ja ehkä mahdollisesti jopa hiukan ylinopeutta. Tällaisia onnettomuuksia tuskin ehkäistään edes keskinopeutta mittaavilla kameroilla.
 thmbdn
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8883 on: 16.08.10, 15:32 »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201008160162422_uu.shtml

Paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa... vai mitenseoli... Cheesy
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8884 on: 16.08.10, 15:53 »

Olipa harvinaisen surkea tapaus tuo Enon onnettomuus. Tuossakin tilanteessa kaikki osatekijät vaikuttava omalla painoarvollaan. Kukaan ei kiistäne henkilöauton kuljettajan tekemää kohtalokasta arviointivirhettä, mutta ymärrettävästi rekkakuskikin kysyy nyt itseltään, olisivatko ne kolmisen tonnia ja pari tuntikilometriä vähemmän voineet pelastaa edes jonkun.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8885 on: 16.08.10, 16:48 »

mutta ymärrettävästi rekkakuskikin kysyy nyt itseltään, olisivatko ne kolmisen tonnia ja pari tuntikilometriä vähemmän voineet pelastaa edes jonkun.

Ehkä kysyy, mutta todennäköisesti ei ollut noilla seikoilla juurikaan vaikutusta. 3 tn massaero ei vaikuta juuri mitään ja mikäli ylinopeus on oikeasti ollut lievä eli vauhtia ollut 60-65-70 niin ei sillä juurikaan merkitystä ole. Nopeuseron aiheuttama ero kuljetussa matkassa 1 sekunnin aikana on pieni. Tietysti energiaa on silloin enenmmän, mutta en usko tasan 60 000kg massalla ja 60km/h nopeudella olisi voinut estää onnettomuutta. Ottaen huomioon törmäyksen voimakkuuden, on henkilöauton täytynyt oikeasti tulla aivan keulan eteen. Todennäköisesti rekkakuski ei ole ehtinyt edes aloittaa jarrutusta ennen osumaa. Tämä nyt rupeaa olemaan jo sitä kuuluisaa pilkunnussintaa, mutta pitäähän se rekkakuski jollain saada tilille siitä. Voidaan taas miettiä jotain rajoituksia ja rangaistuksia raskaalle liikenteelle.

Näitä on tapahtunut minullekin ja monille muille. Kolmion takaa tullaan henkilöautolla suoraan siihen yhdistelmän keulan eteen. Joskus on ihme, ettei törmäystä ole tapahtunut. Harmi, että matkustajat kuolivat. Suurempi harmi tosin on se, ettei kuljettaja jäänyt henkiin kantamaan syyllisyyden taakkaansa ajettuaan rekan keulaan.
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8886 on: 16.08.10, 17:23 »

Olipa harvinaisen surkea tapaus tuo Enon onnettomuus. Tuossakin tilanteessa kaikki osatekijät vaikuttava omalla painoarvollaan. Kukaan ei kiistäne henkilöauton kuljettajan tekemää kohtalokasta arviointivirhettä, mutta ymärrettävästi rekkakuskikin kysyy nyt itseltään, olisivatko ne kolmisen tonnia ja pari tuntikilometriä vähemmän voineet pelastaa edes jonkun.

Rekkakuskilla oli kyydissään lankkukuorma ja olen lähes ajanut tuhansia lankkukuormia ja niiden painoa ei koskaan tiedä kukaan varmasti. Yleensä sitä ei edes merkata mihinkään. Jotkut sahat saattavat antaa rahtikirjaan laskennallisen painon, ei mitattua. Kuskilla ei siis ole tarkkaa tai mitään tietoa kuorman painosta.
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8887 on: 16.08.10, 17:26 »

Nuo vektorit epäilemättä tullaan selvittämään tässä - ja hyvä niin myös kuskin kannalta. Viittaankin tällä itsetutkiskeluasialla myös siihen, että väistämätönkin ja tahaton osuus kuuden ihmisen surmaan on niin suuri trauma, että rekan kuljettaja tulee tarvitsemaan kaikki mahdolliset faktatiedot voidakseen käsitellä asian. Vastuu- ja sanktioasiat erikseen - onnettomuustutkinta pyrkii selvittämään, miksi näin tapahtui ja mitä voidaan tehdä riskien pienentämiseksi.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8888 on: 16.08.10, 17:31 »

Tämä kannattaisi nyt lukea ennemmin kuin spekulaatioita.

"Rekkakuski jää yksin kolarin jälkeen"

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/08/1171128
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8889 on: 16.08.10, 17:37 »

Kuskilla ei siis ole tarkkaa tai mitään tietoa kuorman painosta.
Eikö kuski ole vastuussa siitä mitä(ja miten paljon) kuljettaa?  Huh
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8890 on: 16.08.10, 17:41 »

Eikö kuski ole vastuussa siitä mitä(ja miten paljon) kuljettaa?  Huh

Mikäli lähettäjän rahtikirjassa antama paino ei pidä paikkansa, vaikea siitä on kuljettajaa syyttää. Vastuu siirtyy lähettäjälle. Eri asia on jos ottaa tietoisen ylikuorman.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8891 on: 16.08.10, 17:41 »

Eikö kuski ole vastuussa siitä mitä(ja miten paljon) kuljettaa?  Huh

On.

-JukSii-
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8892 on: 16.08.10, 17:45 »

"Rekkakuski jää yksin kolarin jälkeen"

Noniin, juuri tätä ei saisi tapahtua: vaikkei syyllistetä, niin ainakin vieroksutaan thmbdn

Toivotaan tosiaan, että asia puidaan reilusti ja sitten päästään rakentamaan loppuelämää. Spekulaatioita tulee tietenkin pyörimään, koska sillä lailla ihmismieli toimii. Ne asettuvat kuitenkin omaan kokoonsa, jos vaikuttaneet tekijät selvitetään kiihkottomasti.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8893 on: 16.08.10, 17:50 »

On.

Omat vastuunsa on myös kuljetuksen suorittajalla (kuljetusliikkeellä), kuormaajalla ja tavaran lähettäjällä.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8894 on: 16.08.10, 19:07 »

Rekkakuskilla oli kyydissään lankkukuorma ja olen lähes ajanut tuhansia lankkukuormia ja niiden painoa ei koskaan tiedä kukaan varmasti. Yleensä sitä ei edes merkata mihinkään. Jotkut sahat saattavat antaa rahtikirjaan laskennallisen painon, ei mitattua. Kuskilla ei siis ole tarkkaa tai mitään tietoa kuorman painosta.

Poliisilta löytyy muuten ymmärrystä aika hyvin näihin laskennallisiin painoihin (perusteena vaikka 1850kg/lm -> 740kg/eur -> laskennallinen paino laskettu lavojen lukumäärän, ei kuormatilan käytön perusteella). Yhdistelmä lähes koko matkalta tavaraa kahdessa kerroksessa, rahtikirjan nurkassa lukee 71040 kg netto. No, sillä, että kuorma oli vaippoja ja paperia, ei ollut merkitystä, vaan vaakaa odotettiin melkein 3 tuntia. Yhdistelmän kokonaismassaksi todettiin 46 tonnia, josta kuorman osuus n. puolet.
« Last Edit: 16.08.10, 19:14 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8895 on: 16.08.10, 19:24 »

Kyllä tässä on käynyt niin, että henkilöauton porukalla on ollut mukava fiilis ja rupattelut käynnissä kuskia myöten. Keskittyminen vähän sinne päin. Tullaan risteykseen, vilkaistaan pikaisesti kolmion takaa molempiin suuntiin, kadotetaan rekka-auto ikkunapilariin, ja lähdetään liikkeelle. On ollut meikäläisellä parikin kertaa lähellä mälli vastaavanlaisessa tapauksessa. Paksuhko ikkunapilari kadottaa isonkin ajoneuvon lyhyellä vilkaisulla sopivalla hetkellä. Valitettavasti.

Tuplavilkaisu ja/tai riittävän pitkäaikainen zoomaus risteävälle ajoradalle olisi pelastanut porukan.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Lauri Liuhto
Offline Offline

Posts: 312
Date Registered: 16.08.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8896 on: 16.08.10, 21:43 »

Tulipahan itsekin törttöiltyä tänään liikenteessä. Tai no, en minä ihan koko syytä niskoilleni ota, mutta kolmion takaa tulin. Ei kolissut, mutta marginaali jäi vähän turhan lyhyeksi. Tapahtumapaikkana oli Kehä I:ltä (länteenpäin) ykköstielle vievä ramppityömaa - en ollutkaan tuossa muodossa siitä ikinä ajanut. Kolmion näin hyvissä ajoin, ja oletin jotenkin että se tarkoittaa että "väistettävä muuta liikennettä moottoritielle tullessa."

Mikä jäi huomaamatta, olikin se, että välissä oli vielä bussipysäkiltä tuleva tie, johon ajamani kaista liittyi. Se bussitie tuli vielä jotenkin jännässä kulmassa siten, että en nähnyt sillä kulkevaa Expressbussia kuin vasta aika viime tipassa. Sitten pitikin äkkiä tehdä päätös jarruttaako hyvin tiukasti, vai kiihdyttää alta pois. Jälkikäteen on toki helppo sanoa, että olisi varmaankin pitänyt jarruttaa, mutta tilaa näytti kuitenkin olevan - ahtaaksi kävi. Luultavasti bussilla oli sama 60 km/h rajoitus kuin minulla - ja ajoin aika tarkkaan rajoituksen mukaan - mutta ei meinannut Honda Jazz kiihtyä riittävästi että olisi ehtinyt alta pois. Eli tuossa se miksi en ota törttöilystäni ihan koko syytä; bussi tuli luullakseni suhteellisen selvää ylinopeutta.

Jostain syystä en ole koko tietyön aikana oikein saanut kiinni noista Turun suuntaan Kehä I:ltä vievistä rampeista. Mielestäni ne on periaatteessa kohtuullisen selkeästi merkitty, mutta jotenkin olen niissä aina enemmän tai vähemmän hukassa. No, mitään ei sattunut, ja osaampahan olla (vieläkin) varovaisempi vastaisuudessa.

--
Lauri

--
Lauri
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8897 on: 17.08.10, 06:09 »

Poliisilta löytyy muuten ymmärrystä aika hyvin näihin laskennallisiin painoihin (perusteena vaikka 1850kg/lm -> 740kg/eur -> laskennallinen paino laskettu lavojen lukumäärän, ei kuormatilan käytön perusteella). Yhdistelmä lähes koko matkalta tavaraa kahdessa kerroksessa, rahtikirjan nurkassa lukee 71040 kg netto. No, sillä, että kuorma oli vaippoja ja paperia, ei ollut merkitystä, vaan vaakaa odotettiin melkein 3 tuntia. Yhdistelmän kokonaismassaksi todettiin 46 tonnia, josta kuorman osuus n. puolet.

Toivottavasti työnantajasi saa taksat rahtikirjojen lukujen mukaan. Wink
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8898 on: 17.08.10, 17:43 »

Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #8899 on: 17.08.10, 18:34 »


Todella hilpeä taidonnäyte: pilkun puuttuminen ja tuo "rajotus" ovat epäilemättä houkuttaneet hidastamaan ja tarttumaan kännykkäkameraan Grin
Pages: 1 ... 443 444 [445] 446 447 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1