Keskustelua liikenteestä

<< < (1785/3031) > >>

kume:

Nyt kun olen tilanteen selvittänyt, ehkä hieman sekavasti, on aika laukaista ilmoille mieltäni painava kysymys. Onko tosiaan Helsingissä aina tämänkaltaista toimintaa, että ajetaan tilanteeseen kuin tilanteeseen otsasuoni paksuna ja äänitorvi pohjassa?

Jos vähääkään epäröit kaistan valinnassa, niin kuulostaa normisuoritukselta. Ja oudot kaistaopasteet sekä päättyvät kaistat ovat ihan oma lukunsa, ne pitää vaan osata ennakoida. Ajoin mäkin kerran Turus sen yhden sillan väärinpäin, kun en tiennyt missä olin ja minne olin menossa. Ei näytetty eikä soitettu merkkejä, vastaantulijoilla oli vaan omituinen ilme kasvoilla. En viitsinyt kääntyäkään kun olin jo yli puolenvälin, eikä sillä kukaan meikää tunne. Hyvinhän ne väistivät.

topi

AnttiH:

Nyt kun olen tilanteen selvittänyt, ehkä hieman sekavasti, on aika laukaista ilmoille mieltäni painava kysymys. Onko tosiaan Helsingissä aina tämänkaltaista toimintaa, että ajetaan tilanteeseen kuin tilanteeseen otsasuoni paksuna ja äänitorvi pohjassa? Ihan mielenkiinnosta kyselen, koska tätäkin palstaa lukee moni tuon kaupungin katuja tallaava henkilö.

Jaa-a, ehkä ruuhka-ajalla ja kuorma-autolla sitten on jotain tekemistä asian kanssa, koska omat kokemukseni henkilöautoilusta Helsingin kantakaupungissa ovat täysin päinvastaiset. Toisaalta siellä tuleekin autoiltua keskimäärin vain pari kertaa kuukaudessa ja silloinkin yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, joten ehkä en ole kaikkein paras vastaaja. Kuitenkin omalla kohdallani homma on toiminut varsin hyvin, kunhan vaan
osaa käyttää vilkkuatietää etukäteen minne mikäkin kaista meneetietää minne itse on menossaunohtaa 'kiire'-sanan viimeistään siinä vaiheessa kun moottoritietasoinen pääväylä muuttuu taajama-alueeksi
Mutta palatakseni vielä alkuperäiseen kysymykseen, niin kyllä ainakin henkilöautoillessa sitä tilaa on kapeilla kaduilla yleensä aina löytynyt puolin ja toisin ja muutenkin homma on toiminut varsin sujuvasti liikennemäärät huomioon ottaen. Enemmän valituksen aihetta löytyy näistä pienemmistä eteläsuomalaisista kaupungeista, joissa liikennemäärät ovat huomattavasti vähäisempiä.

Pe7e:
Olipahan taas joku ruudinkeksijä päässyt bussin rattiin. Kuskin vaihto meinaan suoritettiin ajokaistalla bussipysäkin vieressä/kohdalla siten, että bussi luonnollisesti tukki koko kaistan. Ja nimenomaan kyseessä oli siis kunnon bussipysäkki missä on ihan se normaali levennys eikä vaan pelkkä tolppa tien vieressä. Syytä en tiedä miksi näin tehtiin, eikä varmaan kukaan muukaan. Ehkä Sami voi valaista asiaa...?

Ja kuten jotkut ehkä tietävätkin, ei nuo kuskinvaihdot mitään nopeita operaatioita yleensä ole (ainakaan mun kokemuksella). Jos olis ruuhkaa ollut enemmänkin, ettei olisi ohi päässyt vastaantulijoiden puolelta niin siinä ois saanu bussin takana seistä vähintään 5min...

Joona:

Nyt kun olen tilanteen selvittänyt, ehkä hieman sekavasti, on aika laukaista ilmoille mieltäni painava kysymys. Onko tosiaan Helsingissä aina tämänkaltaista toimintaa, että ajetaan tilanteeseen kuin tilanteeseen otsasuoni paksuna ja äänitorvi pohjassa?

Kyllä on. Jokin aika sitten kävin Takkatien Teknoksella klo 8 aamulla. Peruutin 25,25 metristä täysperävaunuyhdistelmää äärimmäisen kapealta kadulta äärimmäisen ahtaasta portista kapealle pihalle 90 kulmassa 37tn talkkikuormalla. En ollut käynyt ennen kyseisessä paikassa. Jouduin pysähtymään poikittain kadulle ja käydä takana katsomassa, että kärry menee sinne mihin pitää. Tässä vaiheessa jonottanut pakukuski rupes soittaa torvea ihan vitusti. Kävin katsomassa porttikonkia ja tulin sen jälkeen kysymään, että mikähän ***tu mahtaa äijällä olla ongelmana. Saman tien alkoi se urputus, kun pitäisi olla siellä ja täällä jo mieluiten eilisiltana ja kuinka noin pientä autoa on helppo ajaa ja hänkin osaa. Uhosi sitä, kun ehdotin, että vaihetaan paikkoja. Minä tuun pakuun soittaa torvea ja pieksää suutani ja se saa ajaa. Tarjosinkin tilaisuutta mutta ei kelvannut. Tämän jälkeen annoin sen verran palautetta kaverille, että pysyi visusti sisällä rotiskossaan.

Vastaavia tilanteita tuli jakoautoa ajaessa päivittäin vastaan. Nykyään harvemmin, kun ei niin paljoa tarvitse pyöri tommosissa paikoissa, mutta kyllä aina jollakin on joku ongelma..

http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=takkatie,+helsinki&sll=62.593341,27.575684&sspn=16.741682,39.506836&ie=UTF8&hq=&hnear=Takkatie,+Helsinki&ll=60.222073,24.857812&spn=0.008739,0.01929&z=16&layer=c&cbll=60.222039,24.858006&panoid=Ofp1ANQAKcozcoZGhOYUGw&cbp=12,120.99,,0,23.42

Tässä street viewn kuva kyseisestä paikasta. Portti vasemmalla. Kärryn vasen kylki melkein kiinni aidassa peruuttaen veturin oikea kylki on valkoisessa talossa melkein kiinni tien oikealla puolella. Koko ajan.

nikkari:

Kyllä on. Jokin aika sitten kävin Takkatien Teknoksella klo 8 aamulla. Peruutin 25,25 metristä täysperävaunuyhdistelmää äärimmäisen kapealta kadulta äärimmäisen ahtaasta portista kapealle pihalle 90 kulmassa 37tn talkkikuormalla. En ollut käynyt ennen kyseisessä paikassa. Jouduin pysähtymään poikittain kadulle ja käydä takana katsomassa, että kärry menee sinne mihin pitää. Tässä vaiheessa jonottanut pakukuski rupes soittaa torvea ihan vitusti. Kävin katsomassa porttikonkia ja tulin sen jälkeen kysymään, että mikähän ***tu mahtaa äijällä olla ongelmana. Saman tien alkoi se urputus, kun pitäisi olla siellä ja täällä jo mieluiten eilisiltana ja kuinka noin pientä autoa on helppo ajaa ja hänkin osaa. Uhosi sitä, kun ehdotin, että vaihetaan paikkoja. Minä tuun pakuun soittaa torvea ja pieksää suutani ja se saa ajaa. Tarjosinkin tilaisuutta mutta ei kelvannut. Tämän jälkeen annoin sen verran palautetta kaverille, että pysyi visusti sisällä rotiskossaan.

Vastaavia tilanteita tuli jakoautoa ajaessa päivittäin vastaan. Nykyään harvemmin, kun ei niin paljoa tarvitse pyöri tommosissa paikoissa, mutta kyllä aina jollakin on joku ongelma..

Parikytä vuotta ku vielä peräyttelet, ni rupeaa sullakin sujumaan toi homma. Sitte ei tuu sullakaan enää tollasia ongelmia eteen. Siinä ajassa rupeaa jo oppi tarttumaan...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page