Keskustelua liikenteestä

<< < (1821/3033) > >>

ilmailukärpänen:

Kotipoliisien kannattaa huomioida, että monissa autoissa on nykyään ajovalojen ohella ns. led-päivävalot joita herkästi voi luulla sumareiksi. Allekirjoittanutkin.

Ja monissa on nämä (pian uusissa autoissa pakolliseksi tulevat) "päiväajovalot" samassa umpiossa sumareiden kanssa tai jopa niiden tilalla. Kun ne eivät ole aina edes ledejä niin sekaannuksia tapahtuu entistä helpommin. Itse sumareiden hyödystä/haitoista olen samaa mieltä Matin kanssa. Ns. kulmavaloina niistä voi ehkä saada edes jotain iloa irti.

Mikko J Virtanen:
Työvekottimessa on nuo päiväledit keulilla, eikä tosiaan ole ensimmäinen eikä varmaan viimenenkään kerta kun joku "kotipoliisi" tulee vastaan pitkiä välkytellen. Hämärän tullen ksenonit syttyy ledien lisäksi automaattisesti, joten en ymmärrä miten toi voi päivänvalossa häiritä niinpaljon joitain.

kume:

Totta, itse ajelin ennen 1989 vuosimallin autolla, johon oli sumarit jälkeenpäin asennettu, suoraan sanoen niistä ei kertaakan ollut mitän hyötyä, mutta tekiväthän ne kulkuneuvosta kalliimman näköisen, eikös nuiden valojen alkuperäinen tarkoitus ole näyttää missä tienpietareet kulkevat, jos näkyvyys on todella rajoittunut?

Mä taas ajelin vuosikaudet vm -76 Saab 96:lla, joka oli ajanmukaisesti varustettu H4-polttimoilla, mutta ei senaikaisilla ajovaloilla oikein mitään nähnyt. Lähivalojen tuplaaminen oli noin nykyaikaisessa vaunussa kielletty, joten ainut vaihtoehto oli asentaa sumuvalot ja suunnata ne niin että näki edes sen missä tien oikeareuna kulkee. Ainakin ne Boschit oli halvemmat asentaa kuin uudet umpiot alkuperäisten tummuneiden tilalle.

Masa:
Kotipoliiseista ja niiden alalajista, näistä valojenvilkuttelijoista liikenteessä, voisi varmaan paasata maailman tappiin. Mutta en jaksa alkaa.
Ovat pienimunaisia ja heitä on mahdettu kurmoottaa elämissään tosi paljon.

Vilkutellaan me foorumilaiset valoja vain varoittaaksemme vastaantulijoita nopeusvalvonnasta tai muista varoitettavista asioista (esim. 12-vuotias teini makaa tiellä lärveissä, tms.).
Järjenkäyttö on sallittua; puhallusratsiasta ei pidä sinun kanssa-autoilijoita varoittaman.

Unzki:

Kotipoliiseista ja niiden alalajista, näistä valojenvilkuttelijoista liikenteessä, voisi varmaan paasata maailman tappiin. Mutta en jaksa alkaa.
Ovat pienimunaisia ja heitä on mahdettu kurmoottaa elämissään tosi paljon.

Kyllä mä myönnän, että jos joku vetelee hämärässä/pimeässä ilman minkäänlaisia ajovaloja - välkäytän pitkiä kerran tai kaksi ihan kuskin sekä muiden turvallisuuden nimissä ja yleensä sieltä toisesta autosta tulee ihan rehellinen moikkaus kiitokseksi vastaan Ei se ole mikään "jumalauta valot päälle stanan juntti"- tyylinen vilkautus vaan ihan hyvässä hengessä tehty muistutus. Enkä koe että mua olis kurmootettu (mitä ikinä sitten tarkoittaakaan, jotain ikävää kuitenkin) suuremmin elämässäni ja toi toinen asiahan on varmaan aika suhteellista Muuten mussa ei kyllä kotipoliisia pahemmin löydy, ei pahemmin kiinnosta miten ihmiset ajaa tai jos joku haluaa ajaa päälle rajoitusten tms.

Edit: Suomessa valojen välkäytys tai torven painaminen on jotenkin tosi "tabu" juttu, se otetaan todella törkeänä tekona ja omaan ajoon puuttumisena. Torveakin jos painaa niin huonossa lykyssä saat toisen auton kuskin kimppuusi kun ulkomailla torvi ymmärretään kommunikaation välineenä joka voi olla ihan hyvässä mielessä tarkotettu moikkaus tai vaikkapa "hei varo tota, huomasitko" tms eikä siinä sen kummempaa. Miksiköhän me suomalaiset olemme niin mielettömän herkkänahkasia mitä tulee liikenteeseen ja varsinkin jos omat ajotaidot saa vähänkin huomautusta tai kritiikkiä..

Navigation

Up one level

Next page

Previous page