FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
14.12.17, 20:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 456 457 [458] 459 460 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477712 times)
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9140 on: 27.09.10, 04:30 »

millon sitä ratikkaa pitää väistää ym.

Aina. (Pl toki siis jos kyseinen vehe seisoo omissa valoissaan paikallaan Roll Eyes)
Tuomas Pirttimäki
Offline Offline

Posts: 708
Date Registered: 01.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9141 on: 27.09.10, 04:49 »


Paikalliset pääsääntöisesti tietää missä kiskot menevät ja missä ne tulevat kaistalle, mutta ootappa kun joku "maalainen" ajelee ytimessä sateisena syysiltana väistellen oikealta tulijoita, ja seuraavaksi onkin ratikka ajanut vasemmasta kyljestä läpi. Hupsista.

Tuo on kyllä niin totta. Pari viikonloppua sitten ajoin Katajanokalle pimeässä ja sateessa. Kyllä siinä saa olla tosissaan tarkkana noiden ratikoiden kanssa.
Kaiken kaikkiaan liikenne sujuisi silti mielestäni paljon paremmin, jos autoilijat ymmärtäisivät sen oman edun tavoittelun lomassa antaa tilaa myös muille. Mitä busseihin tulee, niin ymmärrän tiukat aikataulut ja siksi bussit käyttävät etuajo-oikeuttaan bussipysäkeiltä helposti. Olen silti yllättynyt positiivisesti siitä, että Helsingissä annetaan melko hyvin tilaa, jos itse haluaa vaihtaa kaistaa. Arkikäsitykseni mukaan "Maalla" tilanne on huonompi.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9142 on: 27.09.10, 06:31 »

Mitä busseihin tulee, niin ymmärrän tiukat aikataulut ja siksi bussit käyttävät etuajo-oikeuttaan bussipysäkeiltä helposti.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/bussi-ja-pysakilta-lahto
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9143 on: 27.09.10, 08:21 »


Tuosta linkistä lainattua:
[/i]"Mikä on se ihmeellinen voima, joka imee lähekkäin toisilleen usein vain kollegiaalisesti tutut rahtarit? Joka tapauksessa ajo näyttää pienen auton kuskista kummalliselta, jopa typerältä.

Melko usein joku rahtari intoutuu lähtemään kollegoittensa ohi. Ja se kestää. Elo-syyskuun vaihteessa sattumalta eteen tullut tilanne vaati ainakin 2,5 kilometrin matkan. "[i]


Tätä itsekkin ihmetellyt Lahden motarilla kun päivittäin työmatkoja ajelen. Yleensä nuo näyttää maallikon silmin nähtynä siltä että aikansa rinnakkain ajettuaan ohitettava "höllää" ja päästää ohitseen. Siinä ne sitten peräkkäin taasen ajelevat............


-make-
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9144 on: 27.09.10, 09:45 »

Motariajon helpottamiseksi vasemman kaistan käyttäminen olisi kiellettävä paketti-, kuorma-, rekka- ja linja-autoilta. Ainakin 120 km/h osuuksilla.

topi
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9145 on: 27.09.10, 15:14 »

Motariajon helpottamiseksi vasemman kaistan käyttäminen olisi kiellettävä paketti-, kuorma-, rekka- ja linja-autoilta. Ainakin 120 km/h osuuksilla.

Busseilta ja pakuilta sitä ei voida kieltää kokonaan, koska useimmat voivat ajaa satasta, kun taas eteen tulevat kuorkat ajelevatkin vain 80 (noh, monet 90 aikuisten oikeasti). Sen sijaan kuorkilla ei yleensä, kun käyttävät vasenta kaistaa, ole mitään asiaa sille kaistalle edes nykyisillä liikennesäännöillä. Useimmiten ohittaminen on juuri tätä, että "ohitetaan" 2 km/h nopeuserolla, jo muutenkin ylinopeutta ajavaa sekä itse ajaen, jolloin vasenta kaistaa ei saisi käyttää. Ei ole perusteltua käyttää vasenta kaistaa, jonka käyttö on yleensä ottaen erityisesti laissa kielletty kuorkilta. Poikkeuksia on vähän: oikeamman puoleisilla kaistoilla on oikeasti hidasta porukkaa, este tai erkanemisliittymä on vasemmalla.

Olihan se hulvatonta katsoa, kun "kuorkkaa" Lahdenväylällä ajaessani aina silloin tällöin pyrki yhdistelmiä ohi noin 2 km/h nopeuserolla - kävellen olisi kulkenut nopeammin saman suhteellisen matkan.
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9146 on: 27.09.10, 15:27 »

Olihan se hulvatonta katsoa, kun "kuorkkaa" Lahdenväylällä ajaessani aina silloin tällöin pyrki yhdistelmiä ohi noin 2 km/h nopeuserolla - kävellen olisi kulkenut nopeammin saman suhteellisen matkan.
Teoriassa parhaimmillaan ohittaja voittaa yli puoli minuuttia. Laskettu 89 vs. 91 nopeuksilla ja arvioitu matka Hki-Lahti, ohitus puolivälissä.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9147 on: 27.09.10, 17:09 »

Teoriassa parhaimmillaan ohittaja voittaa yli puoli minuuttia. Laskettu 89 vs. 91 nopeuksilla ja arvioitu matka Hki-Lahti, ohitus puolivälissä.

Cruiserin säätäminen rasittaa sormia.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9148 on: 27.09.10, 18:02 »

Cruiserin säätäminen rasittaa sormia.

Onneksi on olemassa adaptiivinen kruise Grin
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9149 on: 27.09.10, 18:20 »

Tämä video ei vielä ole tainnut olla täällä: http://areena.yle.fi/video/1286905

Kyseessä oli siis tämä tapaus.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9150 on: 27.09.10, 18:44 »


Tuttua tekstiä joo, ei tossa mitään uutta ollut?  Huh

Mutta siihen me ollaan täysin syyttömiä, että vilkutat ajoissa lähtöä, takana tulevalla on aikaa reagointiin ja havannointiin ja sitä ei tehdä. Parhaimmillaan lyödään kaasupedaali lattiaan ja mennään hinnalla millä hyvänsä ohi, vaikka linja-auto on jo lähes kaistalla. Vastaantulijoista välittämättä.
Jos sitä vilkkua ei kunnioiteta, niin syyttömiä me siihen ollaan.

Tottakai, jos tollasen fiksun paremman kuljettajan näkee mitä se aikoo; niin antaahan tollasen mennä ettei päivä pilalle mene sillä; mutta ihan oikeesti. Kyllä sielä aika moni saa peiliin katsoa, jos noita "lähti yllättäen" eteen tilanteita usein tulee eteen. Se on hyvin HYVIN pienistä asioista kiinni tuo homma. Ei se mitään ihmeitä vaadi tajuta, että kohta se vilkku sieltä vasemmalle tulee ja sitten se varmaan sieltä lähtee. Pikkasen kun silmiään ja älliään käyttää, niin nuo "yllätteän eteen" jutut on aika harvassa.

TOKI, tuola on meitä moneen lähtöön. Mutta nyt oletus on se, että kun tossa linkissä lakia luettiin; niin lakia luen myös minä tässä nyt.
JOS se linja-auton kuljettaja merkin laittaa ajoissa, ovien mennessä kiinni ja lähtee sitten vasta 2-3s päästä liikkeelle, ja silti sitä vilkkua ei kunnioiteta, ei huomata ja kiilataan ohi, niin ei se ole meidän syy, jos toisella on aivot hanurissa.

Tänään esimerkiksi Myyrmäentiellä; olin pysäkillä ovia sulkemassa kun peilistä katselin sitten tilannetta takana. Noh sielä näkyi henkilöauto, jota oli moottoripyörä tai kevytmoottoripyörä ohittamassa. KYLLÄ. 50 alueella. KYLLÄ.
Noh se oli varsin kaukana kuitenkin joten siinä kohtaa sitten lähdin sieltä asiallisesti merkkiä antaen riittävän selvästi ja näkyvästi ym. Pelistä näkyi tasan se henkilöauto, kunnes sitten vähän kun peilistä sitä moottoripyörää etsi; se löytyi vastaan tulevalta kaistalta ja mittarissa about 70-80kmh kun se sitten ohi suhahti. Eli päätti sitten samantien nykästä siitä busssitakin ohi kun on kiire niihin 200m päässä oleviin punaisiin valoihin, joihin sitten saavuinkin tuon kevytmoottoripyörän perään. Joku Kakiva tai joku vastaava  kakstahti putkutin se oli, ja nuori sälli stongassa. Vilautin tosiaan valoja hienosta päivän idiootti suoristuksesta; johon tämä reagoi sitten kääntämällä kypärää ja katsomalla minuun; jolloin en voinut vastustaa enää kiusausta ja annoin sitten ihan aploodit että viesti menee perille myöskin. Noh tästä se ei tykännyt, vaan pisti kaasua pumpaten sitten protestit päälle.............
MINÄPÄ se syyllinen olin näemmä, hän oli oikeassa, kommentoida ei saa. Keskisormea odottelin muttei näemmä ollut pokkaa näyttää......

Eli ihan vaan sitä, että lähdit sieltä miten oikein tahansa, niin minkäs sitä näille teiden urosankareille mahtaa. Ovat oikeassa aina.

Että silleensä.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9151 on: 27.09.10, 19:23 »

Vilautin tosiaan valoja hienosta päivän idiootti suoristuksesta; johon tämä reagoi sitten kääntämällä kypärää ja katsomalla minuun; jolloin en voinut vastustaa enää kiusausta ja annoin sitten ihan aploodit että viesti menee perille myöskin. Noh tästä se ei tykännyt, vaan pisti kaasua pumpaten sitten protestit päälle.............
MINÄPÄ se syyllinen olin näemmä, hän oli oikeassa, kommentoida ei saa. Keskisormea odottelin muttei näemmä ollut pokkaa näyttää......

Ja tuolla tempulla pääsit näyttämään millainen idiootti olet? Eikö olisi ollut itsellekkin helpompaa vaan antaa asian olla ja jatkaa työpäivää välittämättä moisista? Niin ainakin itse teen... Jösses...  Tongue
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9152 on: 27.09.10, 20:02 »

Kuulkaas! Tänään joku dösäkuski linjalla 61 tukki Kielotien risteyksen totaalisesti. Vaikka palaa vihreä valo kannattaa havainnoida vetääkö jono risteyksen jälkeen yhtään minnekkään. Olispa ollu kamera mukana niin olisitte saaneet kuvamateriaalia. Hänellä tais olla kiirus päättärille ja ajatuskatkos iski pahemman kerran Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9153 on: 27.09.10, 20:33 »

Tosta sporajutusta tulikin mieleen.. Ois hienoa, jos kaikkiin risteyksiin, joista spora kulkee, saataisiin ne keltaiset vilkkuvalot ilmottamaan siitä vihreän kiskomadon saapumisesta.

Mikäs noiden ratikkavalojen asema muuten on, ovatko ne siis velvoittavia vai pelkästään varottavia? Olympiaterminaalin nurkalla on muistaakseni sellainen tasoristeystyyppinen valo, jossa ylhäällä vilkkuu kaksi punaista ja alhaalla valkoinen. Kerran olin paikalla todistamassa valojen toimintaa. Kun ratikka pysähtyi risteystä edeltävälle pysäkille, valot alkoivat vilkkua ja vilkkuivat kärsivällisesti koko sen ajan kun ratikka oli pysäkillä. Vilkkuminen loppui muutama sekunti ennen lähtöä. Pitäisikö tuossa tilanteessa seistä risteyksessä puoli minuuttia odottamassa pysäkillä seisovaa ratikkaa koska valot käskevät niin?

JOS se linja-auton kuljettaja merkin laittaa ajoissa, ovien mennessä kiinni ja lähtee sitten vasta 2-3s päästä liikkeelle, ja silti sitä vilkkua ei kunnioiteta, ei huomata ja kiilataan ohi, niin ei se ole meidän syy, jos toisella on aivot hanurissa.

Ei, mutta täytyy sanoa, että etenkin pääkaupunkiseudulla näkee aika harvoin, että vilkku laitettaisiin useaa sekuntia ennen liikkeellelähtöä. Usein se tuntuu yhdistyvän ratin kääntämiseen. Enkä nyt väitä mitenkään etteikö toisen osapuolen törttöilyä näkisi ihan tarpeeksi. Lappeenrannassa joku sankari ainakin yritti väkisin pysäkiltä lähtevästä bussista ohi vaikka aivan taatusti näki että se on lähdössä. Kun ei päässyt niin ilmaisi mielipiteensä torvella ja keskarilla. Mutta koska liikennettä tulee havainnoitua enemmän toisesta vinkkelistä, niin listataanpa saman tien pahimmat mieleen tulevat bussikuskien törttöilyt:
1) Tuossa jokunen viikko sitten bussi peruutti Länsiväylän alusta takaisin Porkkalankadulle. En tiedä oliko dösä rikki vai kuski erehtynyt reitistä, mutta ei touhu kovin turvalliselta vaikuttanut.
2) Kutostiellä seitsemän kympin alueella joku bussikuski yritti tunkea pysäkiltä eteen. Puolisen metriä taisi työntää nokkaa kaistalle ennen kuin uskoi etten ole pysähtymässä. Saattoi toki olla havainnointivirhekin. Laittoi kyllä vilkun ajoissa...
3) Lappeenrannassa bussi oli pysähtymässä pysäkille ja lähdin ohittamaan. Kun olin suunnilleen takaosan kohdilla niin kuski päättikin ettei halua pysähtyä ja sen suurempia miettimättä käänsi bussin takaisin tielle. Jouduin ajamaan kaistojen välissä olevan lumivallin läpi etten ajanut kylkeen. Koko tämän episodin ajan kuski vilkutti oikealla, joten ennakoi siinä sitten.
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9154 on: 27.09.10, 21:04 »

Mikäs noiden ratikkavalojen asema muuten on, ovatko ne siis velvoittavia vai pelkästään varottavia? Olympiaterminaalin nurkalla on muistaakseni sellainen tasoristeystyyppinen valo, jossa ylhäällä vilkkuu kaksi punaista ja alhaalla valkoinen. Kerran olin paikalla todistamassa valojen toimintaa. Kun ratikka pysähtyi risteystä edeltävälle pysäkille, valot alkoivat vilkkua ja vilkkuivat kärsivällisesti koko sen ajan kun ratikka oli pysäkillä. Vilkkuminen loppui muutama sekunti ennen lähtöä. Pitäisikö tuossa tilanteessa seistä risteyksessä puoli minuuttia odottamassa pysäkillä seisovaa ratikkaa koska valot käskevät niin?

Vilkkuva punainen valo tarkoittaa aina pakollista pysähtymistä, joten ne ovat aivan yhtä velvoittavia kuin tavalliset liikennevalotkin. Vastaavanlaisia valo-opastimia on tasoristeysten lisäksi myös avattavien siltojen ja joidenkin paloasemien läheisyydessä.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9155 on: 28.09.10, 03:07 »

« Last Edit: 28.09.10, 04:24 by Mikko Maliniemi »
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9156 on: 28.09.10, 06:09 »

JOS se linja-auton kuljettaja merkin laittaa ajoissa, ovien mennessä kiinni ja lähtee sitten vasta 2-3s päästä liikkeelle, ja silti sitä vilkkua ei kunnioiteta, ei huomata ja kiilataan ohi, niin ei se ole meidän syy, jos toisella on aivot hanurissa.

Tuosta ajasta menee tutkitusti keskimäärin 1 sekunti ennen kuin autoilija silmää räpäyttää, joten 60 km/h nopeudesta oma auto pitäisi saada antamaan bussille tilaa 1-2 sekunnin kuluessa. Lisäksi auton kuljettajalla on myös muuta tekemistä kuin tuijottaa bussin vilkkua, joten väittäisin turvallisen vilkutusajan olevan 5-10s riippuen liikenteestä.
Mutta hyvin ymmärrän kirjoittaessasi tuosta moottoripyörästä että bussikuskeillakin voi olla tiukka pipo ja niitä tarvitsee ymmärtää.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9157 on: 28.09.10, 06:11 »


Olen hyvin pettynyt ministeriöön, jollei se kiellä autoilua kokonaan. Kesällä polkupyörät ja talvella potkurit olisivat ekologisin vaihtoehto.
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9158 on: 28.09.10, 06:19 »

Tuosta ajasta menee tutkitusti keskimäärin 1 sekunti ennen kuin autoilija silmää räpäyttää, joten 60 km/h nopeudesta oma auto pitäisi saada antamaan bussille tilaa 1-2 sekunnin kuluessa. Lisäksi auton kuljettajalla on myös muuta tekemistä kuin tuijottaa bussin vilkkua, joten väittäisin turvallisen vilkutusajan olevan 5-10s riippuen liikenteestä.
Mutta hyvin ymmärrän kirjoittaessasi tuosta moottoripyörästä että bussikuskeillakin voi olla tiukka pipo ja niitä tarvitsee ymmärtää.

Jos pysäkin ohittava auto liikkuu 50 km/h, niin se ehtii aina turvallisesti bussin ohi (tai antaa tilaa) vaikka bussikuski laittaisikin vilkun päälle vasta lähtiessään liikkeelle. Ei se bussi kiihdy nollasta sataan hetkessä, sillä menee useampia sekunteja liikkeellelähdöstä ennenkuin se oikeasti blokkaa kaistaa niin että ohittaakseen täytyisi väistää viereiselle kaistalle.

Tietysti jos se volvolla autolla ajaminen on liian jännää, niin se vain on  Huh
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9159 on: 28.09.10, 06:35 »

Jos pysäkin ohittava auto liikkuu 50 km/h, niin se ehtii aina turvallisesti bussin ohi (tai antaa tilaa) vaikka bussikuski laittaisikin vilkun päälle vasta lähtiessään liikkeelle. Ei se bussi kiihdy nollasta sataan hetkessä, sillä menee useampia sekunteja liikkeellelähdöstä ennenkuin se oikeasti blokkaa kaistaa niin että ohittaakseen täytyisi väistää viereiselle kaistalle.

Tietysti jos se volvolla autolla ajaminen on liian jännää, niin se vain on  Huh

No jos se yrittää sataan kiihdyttää niin jotain on pilalla.  Tongue
Eikä nuo bussit mitään hitaita ole, pari vuotta sitten lähdettiin paikallisbussin kanssa valoista yhtäaikaa, niin se vaan karkas paikalta, minulla oli alla Renault Kangoo 1.4 bensamoottorilla ja automaattilaatikolla.  Shocked
Pages: 1 ... 456 457 [458] 459 460 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1