Keskustelua liikenteestä

<< < (1833/3033) > >>

Unzki:
Quote

No niin, pikku liikenneapiaanit, raivostukaa! 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ministeriö+aikoo+alentaa+nopeusrajoituksia+saasteiden+vähentämiseksi/1135260456308


Joku vois tuolla ministeriössä laskea, että paljonko nuo miljoonat hidastetöyssyt ympäri maata lisää kulutusta ja päästöjä, jos alotetaan ensin poistamalla ne..

kume:
Liikenneministeri puhui juuri radiossa, nopeuksia ei lasketa. Hintoja varmaan kyllä joudutaan nostamaan? koska ministerin mukaan on turvattava että tiet ovat turvallisessa ja nykyisille nopeuksille riittävän hyvässä kunnossa.

yeeman:
Quote

Joku vois tuolla ministeriössä laskea, että paljonko nuo miljoonat hidastetöyssyt ympäri maata lisää kulutusta ja päästöjä, jos alotetaan ensin poistamalla ne..


Kannatetaan niiden vähentämistä! Ne lisäävät kaasuttelua, rajaavat huomiota etupuskurin tienoville, heittelevät ambulansseja sekä korkeampaa kalustoa, haittaavat kunnossapitoa ja lisäävät vaarallista aggressiotasoa.

Mikko J Virtanen:
Quote

VTT: n erikoistutkija Juhani Laurikko  arvelee, että alemmat nopeudet vaikuttaisivat myös niin, että osa autoilijoista kyllästyisi ajamaan alennettuja nopeuksia, ja he siirtyisivät junamatkustajiksi.
Tuo kertoo mielestäni tämän maan liikennesuunnittelusta jo aivan riittävästi 

Sami Aaltonen:
Quote

Tuosta ajasta menee tutkitusti keskimäärin 1 sekunti ennen kuin autoilija silmää räpäyttää, joten 60 km/h nopeudesta oma auto pitäisi saada antamaan bussille tilaa 1-2 sekunnin kuluessa. Lisäksi auton kuljettajalla on myös muuta tekemistä kuin tuijottaa bussin vilkkua, joten väittäisin turvallisen vilkutusajan olevan 5-10s riippuen liikenteestä.
Mutta hyvin ymmärrän kirjoittaessasi tuosta moottoripyörästä että bussikuskeillakin voi olla tiukka pipo ja niitä tarvitsee ymmärtää.


Niin joo onhan siinä paljon muutakin tekemistä tosiaan kun tuijottaa bussin vilkkua, haastehan sekin sinäänsä on miettiä asioita vähän eteenpäin......

Hmmmm 5-10s. Kun sen laittaa ovien mennessä kiinni, voidaan tohon 5 sekunttiin päästäkin, jolloin on kyllä takana pakko tuo havaita. Mutta on myös kokemuksia siitä, että kun laitat sen liian aikaisin; takana olevalla palaa hihat ja sitten lyö urun auki ja kun sillon sitten sieltä pääset; niin hän on sitten kiilaamassa. Eli mikä on oikein tehdä?
Sitä voi sitten alkaa pohtimaan? Kenen syy on ja missä kohtaa ja kuka ja mitä ja ketä .....

Kokeilin tänään sellasta hommaa, että etuovi tai takaovet olivat kiinni, jonka jälkeen laitoin vasta vilkun. Siinä meni noin 2 sekunttia, että auton sai edes liikkeelle pysäkiltä vilkun ollessa päällä ovien kiinni menosta lähtien. Mitäs tollanen normaali vilkku siinä ajassa ehtii tikittämään?
Ja kun täällä on mainittu tämä, että siinä menee useita sekuntteja, kun bussi koko kaistan blokkaa....

Niissä uusissa busseissa, joissa ovijarru/pysäkkijarru on pakollinen, tuo homma menee noin vaikka miten sitä vääntää ja kääntää. Autoa et saa liikkeelle, ennen kun ovet on kiinni, ja sittenkään se ei siitä lähde lentokoneen lailla, vaan kaasulla pitää vapauttaa tuo jarru; näpäyttämällä, jotta pysäkkijarru vapautuu, ja se tarkottaa taas aikaa, jonka jälkeen voi sitten lähteä liikkeelle. Tässä kohtaa vilkku on ollut päällä jo aika kauan.......

Eli mikä tässä on nyt vaikeaa?
Laskekaa mielessänne noita aikoja, ja miten tuo tilanne kehittyy kun toivottavasti huomaatte pysäkillä bussin, jonka ovilla ei näy ihmisiä, takaovet menevät kiinni, jarruvalot sammuvat, vilkku vasemmalle syttyy.... Ainiin mutta pitäähän sitä muutakin ehtiä katsomaan, hittolainen.
Mutta.....on tossa sekuntteja on aikalailla havaita ja ennakoida ja reagoida, vaikka sen vilkun laittaa ovien ollessa kiinni.

Eri asia on sitten vanhat hyvät kunnon bussit, joilla voi ajaa ovet auki jos niin huvittaa. Niillä kyllä saa tollasia lentolähtöjä pysäkeiltä ilman muttia. Mutta onko se sitten kovin viisasta? EI.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page