FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.08.17, 18:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 457 458 [459] 460 461 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468299 times)
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9160 on: 28.09.10, 07:52 »


Joku vois tuolla ministeriössä laskea, että paljonko nuo miljoonat hidastetöyssyt ympäri maata lisää kulutusta ja päästöjä, jos alotetaan ensin poistamalla ne..
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9161 on: 28.09.10, 08:31 »

Liikenneministeri puhui juuri radiossa, nopeuksia ei lasketa. Hintoja varmaan kyllä joudutaan nostamaan? koska ministerin mukaan on turvattava että tiet ovat turvallisessa ja nykyisille nopeuksille riittävän hyvässä kunnossa.
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9162 on: 28.09.10, 08:34 »

Joku vois tuolla ministeriössä laskea, että paljonko nuo miljoonat hidastetöyssyt ympäri maata lisää kulutusta ja päästöjä, jos alotetaan ensin poistamalla ne..

Kannatetaan niiden vähentämistä! Ne lisäävät kaasuttelua, rajaavat huomiota etupuskurin tienoville, heittelevät ambulansseja sekä korkeampaa kalustoa, haittaavat kunnossapitoa ja lisäävät vaarallista aggressiotasoa.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9163 on: 28.09.10, 09:21 »

Quote
VTT: n erikoistutkija Juhani Laurikko  arvelee, että alemmat nopeudet vaikuttaisivat myös niin, että osa autoilijoista kyllästyisi ajamaan alennettuja nopeuksia, ja he siirtyisivät junamatkustajiksi.
Tuo kertoo mielestäni tämän maan liikennesuunnittelusta jo aivan riittävästi  Cheesy

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9164 on: 28.09.10, 18:07 »

Tuosta ajasta menee tutkitusti keskimäärin 1 sekunti ennen kuin autoilija silmää räpäyttää, joten 60 km/h nopeudesta oma auto pitäisi saada antamaan bussille tilaa 1-2 sekunnin kuluessa. Lisäksi auton kuljettajalla on myös muuta tekemistä kuin tuijottaa bussin vilkkua, joten väittäisin turvallisen vilkutusajan olevan 5-10s riippuen liikenteestä.
Mutta hyvin ymmärrän kirjoittaessasi tuosta moottoripyörästä että bussikuskeillakin voi olla tiukka pipo ja niitä tarvitsee ymmärtää.

Niin joo onhan siinä paljon muutakin tekemistä tosiaan kun tuijottaa bussin vilkkua, haastehan sekin sinäänsä on miettiä asioita vähän eteenpäin......

Hmmmm 5-10s. Kun sen laittaa ovien mennessä kiinni, voidaan tohon 5 sekunttiin päästäkin, jolloin on kyllä takana pakko tuo havaita. Mutta on myös kokemuksia siitä, että kun laitat sen liian aikaisin; takana olevalla palaa hihat ja sitten lyö urun auki ja kun sillon sitten sieltä pääset; niin hän on sitten kiilaamassa. Eli mikä on oikein tehdä?
Sitä voi sitten alkaa pohtimaan? Kenen syy on ja missä kohtaa ja kuka ja mitä ja ketä .....

Kokeilin tänään sellasta hommaa, että etuovi tai takaovet olivat kiinni, jonka jälkeen laitoin vasta vilkun. Siinä meni noin 2 sekunttia, että auton sai edes liikkeelle pysäkiltä vilkun ollessa päällä ovien kiinni menosta lähtien. Mitäs tollanen normaali vilkku siinä ajassa ehtii tikittämään?
Ja kun täällä on mainittu tämä, että siinä menee useita sekuntteja, kun bussi koko kaistan blokkaa....

Niissä uusissa busseissa, joissa ovijarru/pysäkkijarru on pakollinen, tuo homma menee noin vaikka miten sitä vääntää ja kääntää. Autoa et saa liikkeelle, ennen kun ovet on kiinni, ja sittenkään se ei siitä lähde lentokoneen lailla, vaan kaasulla pitää vapauttaa tuo jarru; näpäyttämällä, jotta pysäkkijarru vapautuu, ja se tarkottaa taas aikaa, jonka jälkeen voi sitten lähteä liikkeelle. Tässä kohtaa vilkku on ollut päällä jo aika kauan.......

Eli mikä tässä on nyt vaikeaa?
Laskekaa mielessänne noita aikoja, ja miten tuo tilanne kehittyy kun toivottavasti huomaatte pysäkillä bussin, jonka ovilla ei näy ihmisiä, takaovet menevät kiinni, jarruvalot sammuvat, vilkku vasemmalle syttyy.... Ainiin mutta pitäähän sitä muutakin ehtiä katsomaan, hittolainen.
Mutta.....on tossa sekuntteja on aikalailla havaita ja ennakoida ja reagoida, vaikka sen vilkun laittaa ovien ollessa kiinni.

Eri asia on sitten vanhat hyvät kunnon bussit, joilla voi ajaa ovet auki jos niin huvittaa. Niillä kyllä saa tollasia lentolähtöjä pysäkeiltä ilman muttia. Mutta onko se sitten kovin viisasta? EI.
« Last Edit: 28.09.10, 18:21 by Sami Aaltonen »
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9165 on: 28.09.10, 18:15 »

Joku vois tuolla ministeriössä laskea, että paljonko nuo miljoonat hidastetöyssyt ympäri maata lisää kulutusta ja päästöjä, jos alotetaan ensin poistamalla ne..

Mutta varjopuolena sitten saamme vastuullisia kiireisiä aikuisia, jotka ajavat miljoonaa vaikka taulussa olisi 30 rajotusmerkki. Ilman niitä hlvetin epämiellyttäviä betonihidasteita joista tulee ajeltua usein eri linjoilla; ne vauhdit olis ihan jotain muuta niissä suojatie/risteys kohdissa. Esim. juuri näissä kohdin on paljon lapsia aamuisin ja iltapäivisin ylittämässä tietä. Kyllä ne töyssyt asiansa ajaa, vauhdit tippuu väkisin. En minäkään niistä tykkää, mutta mielummin turvallisesti näissä paikoissa. Ei ne töyssyt sielä ihan turhaan ole, sinne minne ne on laitettu.

Melua tuottavat, kyllä, ja päästöjä. Mutta mikä on päästöjen ja melun arvostus ihmishenkeen nähden?
Ei kukaan halua nähdä 6 vuotiaan tytön jäävän auton alle kiireisen idiootin alle sen takia, että tämä lähti minuutin myöhässä töihin, eikä voi noudattaa 30kmh rajotuksia aamupimeässä tihkusateessa kun on niin kiire.

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9166 on: 28.09.10, 18:18 »

Kuulkaas! Tänään joku dösäkuski linjalla 61 tukki Kielotien risteyksen totaalisesti. Vaikka palaa vihreä valo kannattaa havainnoida vetääkö jono risteyksen jälkeen yhtään minnekkään. Olispa ollu kamera mukana niin olisitte saaneet kuvamateriaalia. Hänellä tais olla kiirus päättärille ja ajatuskatkos iski pahemman kerran Tongue

Hitto oisit nyt kuvan laittanut tänne. Olisi voitu sitten noitua tilannetta lisää. Tongue
Monella iskee ajatuskatoja tuola kaupunkissa ihan yleisesti; että oikealle kääntymiseen tarvitaan 3km matka bussikaistalla, että sinne tiettyyn risteykseen voi kääntyä ajoissa.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9167 on: 28.09.10, 18:46 »

Mutta varjopuolena sitten saamme vastuullisia kiireisiä aikuisia, jotka ajavat miljoonaa vaikka taulussa olisi 30 rajotusmerkki. Ilman niitä hlvetin epämiellyttäviä betonihidasteita joista tulee ajeltua usein eri linjoilla; ne vauhdit olis ihan jotain muuta niissä suojatie/risteys kohdissa. Esim. juuri näissä kohdin on paljon lapsia aamuisin ja iltapäivisin ylittämässä tietä. Kyllä ne töyssyt asiansa ajaa, vauhdit tippuu väkisin. En minäkään niistä tykkää, mutta mielummin turvallisesti näissä paikoissa. Ei ne töyssyt sielä ihan turhaan ole, sinne minne ne on laitettu.

Melua tuottavat, kyllä, ja päästöjä. Mutta mikä on päästöjen ja melun arvostus ihmishenkeen nähden?
Ei kukaan halua nähdä 6 vuotiaan tytön jäävän auton alle kiireisen idiootin alle sen takia, että tämä lähti minuutin myöhässä töihin, eikä voi noudattaa 30kmh rajotuksia aamupimeässä tihkusateessa kun on niin kiire.

Sami voi myös miettiä sitä rahamäärää mikä niiden töyssyjen suunnitteluun, rakentamiseen, korjaamiseen sekä ylläpitoon menee, että kuinkakohan monta "suojatieratsiaa" ja muuta liikkuva poliisi olisi voinut ja voisi järjestää. Niille töyssyille ei olisi tarvetta, mikäli poliisi puuttuisi oikeisiin ongelmiin (niinkuin muuten Ruotsissa) eli juuri suojatiekäyttäytymiseen, ylipäätänsä taajamassa ajamiseen, punasten valojen noudattamiseen jne. Täällä kun tapana on tutkata illalla kehäteitä tai motaria, todella paljon turvallisuutta parantavaa toimintaa. Huoh, niin nähty tämä suomen toimintamalli "liikenneturvallisuuden" parantamiseksi Roll Eyes

Edit: Tai sitten hidastetöyssyt voisi korvata sillä "Taiwanilaisella" versiolla, missä jotkut veljekset patentoi hidastetöyssyn, joka menee matalaksi mikäli osumisnopeus on nopeusrajoituksen mukainen = töyssy "häviää, ja mikäli taas siihen ajaa ylinopeutta se pitää muotonsa. Tuollaiset olisi aivan mahtavia, kannustaisivat ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti koska aina näin tehdessä saisi "palkinnon" ja autokin säästyisi turhalta kulumiselta ja kulutus olisi pienempää jolloin päästötkin olisi pienemmät. Mutta toki ne maksaa enemmän ja kaukonäköinen ajatteluhan harvemmin on meillä täällä tapana...
« Last Edit: 28.09.10, 18:50 by Mikko Pietarinen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6093
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9168 on: 28.09.10, 19:03 »

Niin joo onhan siinä paljon muutakin tekemistä tosiaan kun tuijottaa bussin vilkkua, haastehan sekin sinäänsä on miettiä asioita vähän eteenpäin......

Sä et taida Sami ymmärtää, että vaikka kuinka pätevä kuski olisit, niin suurin osa pääkaupunkiseudun bussikuskeista on suoraan sanottuna täysiä kyrpiä tai kunnon virtsapäitä. Sinä ehkä saatat pysäkiltä lähtiessäsi miettiä mitä teet, mutta hyvin hyvin iso osa laittaa vilkun vasemmalle samalla kun lähtee liikkeelle ja parhaimmat ovat vielä niin rutinoituneita, että eivät edes katso sinne vasemmalle. Monta kertaa olen saanut väistää vastustajan kaistalta sen takia, kun bussi tulee vasen vilkku päällä päälle ja kuski tuijottaa KÄYTÄVÄPEILEJÄ tai tekee ties mitä, runkkaa tai näpyttelee sitä lipunmyyntilaitettaan. Ongelma on juurikin se, että bussikuskit luulevat, että kun laittaa vilkun vasemmalle niin silloin saa tulla eteen. Ja se on väärin. Bussilla ei saa koskaan tulla toisen eteen noin vain. Laki vaatii noudattamaan äärimmäistä varovaisuutta ja väitän, että 95% kuskeista ei sitä pykälää noudata. Kuten olen useasti ennenkin kertonut täällä, osa on yrittänyt jopa perävaunun kylkeen tulla. Millä sitä puolustelet?

Entäpä sitten bussikuskien tapa ajaa punaisia päin.... se nimenomaan on tapa. Niin yleistä se on. Risteysalueelle tullaan hirveätä vauhtia ja valon jo vaihduttua punaiselle ollaan muutaman metrin päässä risteyksestä ja painetaan vain lisää kaasua.
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9169 on: 28.09.10, 19:04 »

Tämä saatanan Juhani Laurikko voisi tulla ajamaan Utsjoelta Rovaniemelle 100 km/h ja sitten 80 km/h JA MIETTIÄ SEN JÄLKEEN ETTÄ MONTAKO JUNAA MENEE PÄIVÄSSÄ TUOLLA VÄLILLÄ. Sama mies varmaan haluaa siirtää kaikki kumipyöräkuljetukset rautateille. Tongue
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9170 on: 28.09.10, 20:20 »

En oikein ymmärrä tätä keskustelua bussien liikkeelle lähdöstä pysäkiltä. Ei mulla mitään ongelmia niiden kanssa ole ikinä, kun hieman ennakoi, esim. seuraamalla ovien sulkeutumista jne.

Toi nopeuksien vähentämisuutinen on kyllä todella typerä ajatus ministeriöltä. Ja vähentää onnettomuuksia? Tuskinpa, jos jatketaan nykyisillä turvaväleillä.  Grin

Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9171 on: 28.09.10, 21:20 »

Toi nopeuksien vähentämisuutinen on kyllä todella typerä ajatus ministeriöltä.

Ministeriökö Hesarin uutisoinnista on vastuussa?  Grin
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9172 on: 29.09.10, 00:20 »

En oikein ymmärrä tätä keskustelua bussien liikkeelle lähdöstä pysäkiltä. Ei mulla mitään ongelmia niiden kanssa ole ikinä, kun hieman ennakoi, esim. seuraamalla ovien sulkeutumista jne.

Toi nopeuksien vähentämisuutinen on kyllä todella typerä ajatus ministeriöltä. Ja vähentää onnettomuuksia? Tuskinpa, jos jatketaan nykyisillä turvaväleillä.  Grin
Eipä ole minullakaan mitään kummempia ongelmia ollut noiden kanssa. Siinä vaiheessa kun ovet menee kiinni, hidastan jo valmiiksi vauhtia ja jos se bussi nyt ei jostain syystä lähdekään liikkeelle, niin sitten ohi vaan. Joskus autokouluaikoina tuntui kyllä, että bussit oikein odottavat tilaisuutta nykäistä kylkeen, mutta se on jo niiiin monta kilometriä taaksepäin, että jotain on ehkä tullut opittuakin.

Kenties foorumilaisten ajotaito on vielä osittain autokoululaistasoa  Tongue

Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9173 on: 29.09.10, 05:04 »

Eipä ole minullakaan mitään kummempia ongelmia ollut noiden kanssa. Siinä vaiheessa kun ovet menee kiinni, hidastan jo valmiiksi vauhtia ja jos se bussi nyt ei jostain syystä lähdekään liikkeelle, niin sitten ohi vaan.

Aivan sama homma, ei ole ollut koskaan ongelmia tuon suhteen että päälle tulisivat. Hyvä ohje on myös seurata bussin jarruvaloja, jos palavat kun olet lähdössä ohittamaan niin tuskin tulee päälle, samoin jos viimeinen matkustaja on jo noussut sisään on paikallaan hiljentää koska aivan varmasti kohta lähtee.

-make-
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9174 on: 29.09.10, 08:53 »

jos se bussi nyt ei jostain syystä lähdekään liikkeelle, niin sitten ohi vaan.
No mitäs kun se lähtee just silloin liikkeelle kun olet siinä kohdalla? Tongue Eihän ne kattele yhtään. Sillon ku lähetään ni silloin lähetään... ja yleensähän se vilkkukin tulee päälle vasta kun bussi on jo liikkeellä...
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9175 on: 29.09.10, 09:15 »

Sä et taida Sami ymmärtää, että vaikka kuinka pätevä kuski olisit, niin suurin osa pääkaupunkiseudun bussikuskeista on suoraan sanottuna täysiä kyrpiä tai kunnon virtsapäitä. Sinä ehkä saatat pysäkiltä lähtiessäsi miettiä mitä teet, mutta hyvin hyvin iso osa laittaa vilkun vasemmalle samalla kun lähtee liikkeelle ja parhaimmat ovat vielä niin rutinoituneita, että eivät edes katso sinne vasemmalle. Monta kertaa olen saanut väistää vastustajan kaistalta sen takia, kun bussi tulee vasen vilkku päällä päälle ja kuski tuijottaa KÄYTÄVÄPEILEJÄ tai tekee ties mitä, runkkaa tai näpyttelee sitä lipunmyyntilaitettaan. Ongelma on juurikin se, että bussikuskit luulevat, että kun laittaa vilkun vasemmalle niin silloin saa tulla eteen. Ja se on väärin. Bussilla ei saa koskaan tulla toisen eteen noin vain. Laki vaatii noudattamaan äärimmäistä varovaisuutta ja väitän, että 95% kuskeista ei sitä pykälää noudata. Kuten olen useasti ennenkin kertonut täällä, osa on yrittänyt jopa perävaunun kylkeen tulla. Millä sitä puolustelet?

Entäpä sitten bussikuskien tapa ajaa punaisia päin.... se nimenomaan on tapa. Niin yleistä se on. Risteysalueelle tullaan hirveätä vauhtia ja valon jo vaihduttua punaiselle ollaan muutaman metrin päässä risteyksestä ja painetaan vain lisää kaasua.

Niinhän ne bussit ajavat, hyvin usein. (Paitsi punaisia. Niihin mennään käytännössä aina päin). Jos et älyä että jos bussiiin ei mene ketään eikä tule ulos ja jos vieläpä ovet ovat menossa kiinni, niin on olemassa jonkinlainen todennäköisyys sille että kohta se lähtee.
Mikäli asia tuottaa vaikeuksia, on parempi viedä oma-aloitteisesti ajokortti poliiasemalle ja siirtyä vaikka taksin käyttäjäksi. Sepäs vasta jännää onkin, mutta siitä myöhemmin Smiley
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9176 on: 29.09.10, 09:53 »

Sami voi myös miettiä sitä rahamäärää mikä niiden töyssyjen suunnitteluun, rakentamiseen, korjaamiseen sekä ylläpitoon menee, että kuinkakohan monta "suojatieratsiaa" ja muuta liikkuva poliisi olisi voinut ja voisi järjestää. Niille töyssyille ei olisi tarvetta, mikäli poliisi puuttuisi oikeisiin ongelmiin (niinkuin muuten Ruotsissa) eli juuri suojatiekäyttäytymiseen, ylipäätänsä taajamassa ajamiseen, punasten valojen noudattamiseen jne. Täällä kun tapana on tutkata illalla kehäteitä tai motaria, todella paljon turvallisuutta parantavaa toimintaa. Huoh, niin nähty tämä suomen toimintamalli "liikenneturvallisuuden" parantamiseksi Roll Eyes

Edit: Tai sitten hidastetöyssyt voisi korvata sillä "Taiwanilaisella" versiolla, missä jotkut veljekset patentoi hidastetöyssyn, joka menee matalaksi mikäli osumisnopeus on nopeusrajoituksen mukainen = töyssy "häviää, ja mikäli taas siihen ajaa ylinopeutta se pitää muotonsa. Tuollaiset olisi aivan mahtavia, kannustaisivat ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti koska aina näin tehdessä saisi "palkinnon" ja autokin säästyisi turhalta kulumiselta ja kulutus olisi pienempää jolloin päästötkin olisi pienemmät. Mutta toki ne maksaa enemmän ja kaukonäköinen ajatteluhan harvemmin on meillä täällä tapana...

Ei tota töyssyjen tekemistä rahassa mitata. Se on mitätön summa siihen nähden, jos joku ajaa jonkun hengiltä 30 alueella suojatiellä, töyssy kun olisi pakottanut vauhdin pois, kelissä kuin kelissä.

Voi kun maailma olisikin niin ihana paikka, että kun lyödään koulun varteen kauppaa ja kaikenlaista oheistaloa; muutama suojatie, ja 30 merkki. Että sitä myös noudattettaisiin ehdottomasti. Vaan kun ei noudateta. Tuo töyssy on ainoa tapa, saada ne vauhdit pois ilman poliisin vieressä seisomista.
En tiedä miten Ruotsin maalla asia on tehty, mutta tänne SUomeen tarvittaisiin melkonen asennekasvatus koulutus, jotta nuo töyssyt voisi pois ottaa huoletta.

Poliiseja on selvästi liian vähän, sille ei voi mitään. Kumpa jokainen kantaisi myös vastuunsa ajaa noissa paikoissa vastuullisesti, eikä urku auki kenestäkään välittämättä. Kyllähän tuo kehien ym. motareitten valvonta ärsyttää, mutta jos sielä joku ajaa 40-50kmh kovempaa kun muut, niin se on selvä vaaranaiheuttaminen ja varmasti niitä ne sielä eniten kyttää. Vaikka kamera-autokin ottaa pienemmätkin ylinopeudet, mutta ilman valvontaa homma lähtee käsistä.

Tämä on varmaan aihe, josta voisi väitellä ikuisuuksiin.
Joka tapauksessa, en niistä töyssyistä pidä, mutta jos ne saavat idiootinkin hiljentämään vauhtia koulun kohdalla, niin hyvä niin.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9177 on: 29.09.10, 09:53 »

Sä et taida Sami ymmärtää, että vaikka kuinka pätevä kuski olisit, niin suurin osa pääkaupunkiseudun bussikuskeista on suoraan sanottuna täysiä kyrpiä tai kunnon virtsapäitä. Sinä ehkä saatat pysäkiltä lähtiessäsi miettiä mitä teet, mutta hyvin hyvin iso osa laittaa vilkun vasemmalle samalla kun lähtee liikkeelle ja parhaimmat ovat vielä niin rutinoituneita, että eivät edes katso sinne vasemmalle. Monta kertaa olen saanut väistää vastustajan kaistalta sen takia, kun bussi tulee vasen vilkku päällä päälle ja kuski tuijottaa KÄYTÄVÄPEILEJÄ tai tekee ties mitä, runkkaa tai näpyttelee sitä lipunmyyntilaitettaan. Ongelma on juurikin se, että bussikuskit luulevat, että kun laittaa vilkun vasemmalle niin silloin saa tulla eteen. Ja se on väärin. Bussilla ei saa koskaan tulla toisen eteen noin vain. Laki vaatii noudattamaan äärimmäistä varovaisuutta ja väitän, että 95% kuskeista ei sitä pykälää noudata. Kuten olen useasti ennenkin kertonut täällä, osa on yrittänyt jopa perävaunun kylkeen tulla. Millä sitä puolustelet?

Entäpä sitten bussikuskien tapa ajaa punaisia päin.... se nimenomaan on tapa. Niin yleistä se on. Risteysalueelle tullaan hirveätä vauhtia ja valon jo vaihduttua punaiselle ollaan muutaman metrin päässä risteyksestä ja painetaan vain lisää kaasua.

Meitä on moneen, kuten on teitäkin.
Syytön minä siihen olen.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9178 on: 29.09.10, 09:56 »

Eipä ole minullakaan mitään kummempia ongelmia ollut noiden kanssa. Siinä vaiheessa kun ovet menee kiinni, hidastan jo valmiiksi vauhtia ja jos se bussi nyt ei jostain syystä lähdekään liikkeelle, niin sitten ohi vaan. Joskus autokouluaikoina tuntui kyllä, että bussit oikein odottavat tilaisuutta nykäistä kylkeen, mutta se on jo niiiin monta kilometriä taaksepäin, että jotain on ehkä tullut opittuakin.

Kenties foorumilaisten ajotaito on vielä osittain autokoululaistasoa  Tongue

Mutta katsos, jos sielä täyttää kalenteria kynällä samalla ja puhuu puhelimeen toisessä kädessä sämpylä ja jalkojen välissä kokis, niin voi olla vähän hiljasta se havannoinnin tekeminen ja ehtiminen kun on muutakin tekemistä.

Noh....faktahan on se, että jos et ehdi havaita asioita riittävästi, sillon on liikaa vauhtia. 10-15kmh vauhdista pois, niin avot.... johan jää aikaa nähdä se bussikin sielä pysäkillä. Se on ihan kylmätotuus, vauhti pois, sillon asiat helpottuu aikalailla.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9179 on: 29.09.10, 10:02 »

No mitäs kun se lähtee just silloin liikkeelle kun olet siinä kohdalla? Tongue Eihän ne kattele yhtään. Sillon ku lähetään ni silloin lähetään... ja yleensähän se vilkkukin tulee päälle vasta kun bussi on jo liikkeellä...

60-alueella tai alle; sieltä lähdetään varovaisuutta noudattaen sellaseen väliin, minne mahtuu ja takana oleva on sen ehtinyt myös havaita.
On Petri tullut niitä tilanteita, että kun jäät empimään sen lähdön kanssa, homma on sen jälkeen todella paljon vaikeampaa. Päätökset tehdään ja sitten mennään. Pientareella puolittain ajaminen ei ole kenenkään turvallisuuden puolesta turvallista.

Tosta kattelusta; voihan sitä yleistää. Mutta ihan hyvin voisin tähän sanoa sen, että eihän ne henkilöautoilijatkaan mitään kattele; kaistaa vaihdetaan vilkutta monenkin kaistan poikki ja ratista käännetään peiliin katsomatta vaikka bussi on vierellä.
Pages: 1 ... 457 458 [459] 460 461 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1