Keskustelua liikenteestä

<< < (1837/3033) > >>

mkallas:
Quote

En tiedä miten Ruotsin maalla asia on tehty, mutta tänne SUomeen tarvittaisiin melkonen asennekasvatus koulutus, jotta nuo töyssyt voisi pois ottaa huoletta.


Ruotsissa asia hoidettiin niin, että autoilijoille ruvettiin todella herkästi jakamaan sakkoja, jos eivät huomioineet jalankulkijoita/kevyttä liikennettä. Ei siihen sen enempää tarvittu. En usko, että Suomessakaan asian tilan muuttamiseen menisi muutamaa viikkoa kauempaa, jos siihen oikeasti puututtaisiin riittävällä tarmokkuudella.

Oppi on mennyt Ruotsissa niin syvälle, että minullekin autoilija antoi tilaa, vaikka tulin polkupyörällä vasemmalta ja minulle paloi (autoilijoiden) punainen valo. Ja mä kun olin vaan ajatellut mennä risteyksestä kunhan se Saabi on ensin mennyt. Ilmeisesti kolaritilanteessa poliisi olisi about automaattisesti tulkinnut autoilijan syylliseksi. Silloin nolostutti ehkä hieman...

MikkO

Sami Aaltonen:
Quote

Ruotsissa asia hoidettiin niin, että autoilijoille ruvettiin todella herkästi jakamaan sakkoja, jos eivät huomioineet jalankulkijoita/kevyttä liikennettä. Ei siihen sen enempää tarvittu. En usko, että Suomessakaan asian tilan muuttamiseen menisi muutamaa viikkoa kauempaa, jos siihen oikeasti puututtaisiin riittävällä tarmokkuudella.



No joo valvontaa sitten pitäisi lisätä paljon ja joka paikkaan. Ei taida nuo päättäjät vaan innostua, kustannuksia....

petikko:
Quote

No joo valvontaa sitten pitäisi lisätä paljon ja joka paikkaan. Ei taida nuo päättäjät vaan innostua, kustannuksia....


Eihän siitä kustannuksia tule. Pienipalkkaiset poliisit ja virka-auto maksavat itsensä nopeasti takaisin suomalaisella sakotusjärjestelmällä.

mkallas:
Quote

No joo valvontaa sitten pitäisi lisätä paljon ja joka paikkaan. Ei taida nuo päättäjät vaan innostua, kustannuksia....


Joku sanoi just, että "Se on mitätön summa siihen nähden, jos joku ajaa jonkun hengiltä ... suojatiellä"

Toisekseen: valvontaa ei tarvitse joka paikkaan. Toki sitä tarvittaisiin aluksi paljon enemmän nykyiseen verrattuna, mutta silti vain rajallisen ajan. Asiasta voisi myös tiedottaa etukäteen, mikä tehoisi jo osaan autoilijoista. Enemmistöön lopuista vaikuttaisi se, kun yleisönosastot täyttyisivät sakon saaneiden valituksista liittyen "suojatiekyttäämiseen", "sakkobudjetin ilmeiseen vajeeseen" ja siihen kuinka poliisi voisi "keskittyä ratkaisemaan oikeita ongelmia."

Sen jälkeen kun ihmisten mieliin on iskostunut, että kiinnijäämisen riski on riittävän iso ja sanktio tuntuva, niin valvontaa voi vähentää aika paljon (ja aina silloin tällöin pitää tehoratsian, että homma pysyy mielessä).

MikkO

Sami Aaltonen:
Quote

Joku sanoi just, että "Se on mitätön summa siihen nähden, jos joku ajaa jonkun hengiltä ... suojatiellä"



Niin töyssyjen rakentaminen. Ei sellasia rahassa mitata, jos vastakohtana on ihmishenki.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page