FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 08:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475645 times)
AvS_MotorSports
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #920 on: 28.11.06, 15:12 »

Painavin syy rekkojen ohituskieltoon ei liene suinkaan henkilöautojen 30s pidentynyt matka-aika, vaan muut riskitekijät, joita se aiheuttaa. Esimerkiksi suomalaisella moottoritiellä ihmiset ovat tottuneet ajamaan 120km/h, ja kun nyt joku sankari alkaa sillä rekallaan toista ohittamaan 85km/h taulussa, se aiheuttaa välttämättä takana tulevan liikenteen ruuhkautumisen/jonoutumisen ja turvavälien pienenemisen, vaikka kuinka laissa lukisi ja telkkarissa mainostettaisiin, että pitää olla niin ja niin paljon turvaväliä. Sitten kun vielä lisätään soppaan se, että ohittava rekkakuski tuleekin katumapäälle katsoessaan vetämäänsä jonoa ja päättääkin lopettaa ohituksen ja hidastaa, saa hän aikaan pienelläkin jarrun polkaisulla aikaan ihan mukavan reippaita jarrutuksia taaempana jonossa. Sitten kun siellä joku nukkuu, niin kolisee.

Niin, kyllähän näitä asioita voi aina miettiä ja varmasti löytyy eri variaatioita tästäkin asiasta. Siellä motarilla voi olla just vain ne kaks rekkaa ja sinä tai sitten siellä kulkee 4000 autoa tunnissa. Mutta liikenteessä kun jokainen ajaa tyylillään niin väistämättä jollekkin ei kelpaa toisen kuljettajan tekemät päätökset.
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #921 on: 28.11.06, 21:31 »

Renkaina on yhden talven ajetut Nokia Hakkapeliitta 4:t...

Syy selvis Grin Nimimerkillä ei enää ikinä Noksuja.
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #922 on: 29.11.06, 13:09 »

Syy selvis Grin Nimimerkillä ei enää ikinä Noksuja.

No ne on kyllä ihan hanurista semmoset Nokiat. Kummaa, että kaikki Nokian käyttäjät ei ole jo kuolleet...Miksköhän niitä saa edes valmistaa? Mulla on jotkut kitka-Nokiat talvikumeina ja ovatpahan nyt vaan ihan huiman hyvät renkaat, noin totta puhuen.

On se huimaa, mimmonen polemiikki syntyy siitä, kun liukkaalla auto pettää. Syy on tietty korvien välissä, koska keskimäärinhän kaikki muut kuljettajat olisivat noudattaneet täydellistä tilannenopeutta, jolla olisi voitu ottaa huomioon joka ainoa syntyvä tilanne ja joka ainoa mahdollinen muuttuja, joka voi saada homman menemään pieleen. Onhan se ny vaan silleen, että jos tolla elektroniikalla tottuu ajamaan, niin sen olettaa toimivan ja ajelee sen mukaan. Se oikea tilannenopeus vaan on välillä 0 km/h ja sekin omalla parkkipaikalla, ni ei muutkaan pääse töpeksimällä aiheuttamaan ongelmia.

Mutta toi rekkojen junnaaminen ohituskaistoilla on oikeesti ongelma sekä jo mainituista syistä, että siksi, kun se vaan vie aikaa ja ****ttaa. Tossa päivänä muutamana kesemmällä junnasin kilometritolkulla 86 km/ 120:n aluella, kun sen herra rekkakuskin oli ihan pakko ohittaa se 81 km/h liikkuva kollegansa. Kyllä siinä alkaa olla hermo oikeasti koetuksella, kun on kiire eikä minkäänlaista mahdollisuutta tehdä mitään. Näitä näkee kaikilla nelikaistateillä tämän tästä.

Fournier pilots of the world - unite!
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #923 on: 29.11.06, 13:23 »

No ne on kyllä ihan hanurista semmoset Nokiat. Kummaa, että kaikki Nokian käyttäjät ei ole jo kuolleet...Miksköhän niitä saa edes valmistaa? Mulla on jotkut kitka-Nokiat talvikumeina ja ovatpahan nyt vaan ihan huiman hyvät renkaat, noin totta puhuen.

On se huimaa, mimmonen polemiikki syntyy siitä, kun liukkaalla auto pettää. Syy on tietty korvien välissä, koska keskimäärinhän kaikki muut kuljettajat olisivat noudattaneet täydellistä tilannenopeutta, jolla olisi voitu ottaa huomioon joka ainoa syntyvä tilanne ja joka ainoa mahdollinen muuttuja, joka voi saada homman menemään pieleen. Onhan se ny vaan silleen, että jos tolla elektroniikalla tottuu ajamaan, niin sen olettaa toimivan ja ajelee sen mukaan. Se oikea tilannenopeus vaan on välillä 0 km/h ja sekin omalla parkkipaikalla, ni ei muutkaan pääse töpeksimällä aiheuttamaan ongelmia.

No niinkuin varmaan huomasit, niin kommentti oli hyvinkin sarkastinen, mutta..

Siis ne miten mitkäkin renkaat toimii johtuu _todella_ paljon autosta mihin ne laitetaan. Se nyt vaan on niin, että HKPL5 esim ei sovellu vajaa 300 heppaseen autoon, tai sama nopeusluokka (Q) ei toimi 2000kg painosen auton alla = renkaat on silloin paskat, vaikka ne toimiskin 150 heppasessa etuvedossa = renkaat on hyvät.

Kommentti perustui vaan siihen, että HKPL5:t sekottivat auton luistoneston niin, että seos oli liian pehmeä ja luisti koko ajan eikä autosta löytynyt minkäänlaista suuntauvaukautta.

No nyt on kunnon saksalaisvalmisteiset kitkat alla jotka on tähän mennessä parhaat renkaat millä olen ajanut. Toki nasta vaihtui kitkaan kun sai vihdoin puhuttua päitä ympäri. Voin siis suositella lämpimästi CCWC3:sia sille joka kitkaa miettii (Tosin meillä se "saksaversio" eli kovempi seos, alatyypiltään TS800 tjsp, nopeusluokka 210km/h)
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #924 on: 29.11.06, 14:18 »

Kertokaas mistä saa halvalla (pk-seudulla) teetettyä semmoiset "turvaurat" tuulilasiin...? Tuntuu että näillä keleillä voisi pyyhkijät kestää vähän pidempään puhtaana jne.


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #925 on: 29.11.06, 14:20 »

Kertokaas mistä saa halvalla (pk-seudulla) teetettyä semmoiset "turvaurat" tuulilasiin...? Tuntuu että näillä keleillä voisi pyyhkijät kestää vähän pidempään puhtaana jne.

Taas vähän OT, mutta nykyään monet (?) automerkit ei suosittele niitä, kuulemma pilaavat lasin jännityksen ja huonontavat auton turvallisuutta, koska lasihan on osa auton lujuuslaskelmaa.. Roll Eyes Tiedä sitten onko asialla oikeasti mitään merkitystä Tongue
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #926 on: 29.11.06, 14:24 »

Kertokaas mistä saa halvalla (pk-seudulla) teetettyä semmoiset "turvaurat" tuulilasiin...? Tuntuu että näillä keleillä voisi pyyhkijät kestää vähän pidempään puhtaana jne.

Järvenpään prisman kellariparkissa ainakin tehdään sillä välin kun käyt kaupassa, eikä tarvi varata aikaa. Hinta oli muistaakseni 35e tai 40e mutta tarkistan sen vielä.
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #927 on: 29.11.06, 14:48 »

Järvenpään prisman kellariparkissa ainakin tehdään sillä välin kun käyt kaupassa, eikä tarvi varata aikaa. Hinta oli muistaakseni 35e tai 40e mutta tarkistan sen vielä.

härregyyd.. sillon 90-luvun buumin aikaan noita sai satasella ..  Tongue  Ostanko vaan uudet pyyhkijänsulat. Taitaa tulla halvemmaksi  Wink


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #928 on: 29.11.06, 15:22 »

Järvenpään prisman kellariparkissa ainakin tehdään sillä välin kun käyt kaupassa, eikä tarvi varata aikaa. Hinta oli muistaakseni 35e tai 40e mutta tarkistan sen vielä.
Missä siellä? En mä oo mitään semmosta paikkaa siellä nähnyt. Tongue

Mikko Korkalainen
Offline Offline

Posts: 273
Date Registered: 25.06.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #929 on: 29.11.06, 15:45 »

Jumbon parkkihallissa onnistuu myös noi turvaurat.  thmbup

Easa part-66 B1.1/B1.3
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #930 on: 29.11.06, 16:18 »

Missä siellä? En mä oo mitään semmosta paikkaa siellä nähnyt. Tongue

Kannattaa joskus sieltä Kellikseltä tulla sivistyksen pariin.  Tongue Aikaisemmin äijä kiersi kärryjen kans mutta nykyisin tulee käytyä niin myöhään että on vain kyltti ja puh. numero.
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #931 on: 29.11.06, 16:43 »

Kannattaa joskus sieltä Kellikseltä tulla sivistyksen pariin.
Meinasin siis etten ole siellä parkkihallissa koskaan nähnyt mitään ukkoa kaupittelemassa "turvauria". Grin Kyllähän mä nyt tiedän missä Prisma on. Ajanhan mä siitä aina ohi kun oon kentälle menossa. laugh Wink

Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #932 on: 29.11.06, 18:38 »

Turvauria tekevät pääsääntöisesti nykyään myös autojen omat merkkihuollot. Omaani laitatin oston yhteydessä ja ei heillä ainakaan ollut mitään tietoa lasin ominaisuuksien heikkenemisestä. Epäilen kyllä väitettä jännityksen heikkenemisestä.

Uria saa myös itse autojen lasiliikkeistä. Itse korjautin kiveniskemän tässää syksyllä Novus -ketjun liikeessä ja niitä on ainakin ympäri pk-seutua.
Näissä edellämainituissa lienee ainakin jonkinlainen takuu työn jäljelle.

Alkuperäiset sulat pyyhkivät hyvin yli kaksi vuotta. Liekö syy sulkien, urien, vai molempien?
Enemmänkin mielenkiinnosta ostin nyt syksyn alussa tilalle sellaiset täyskumiset sulat, jotka sopii "vanhanmallisiin" varsiin. 

Olli Mattila
Offline Offline

Posts: 566
Date Registered: 12.03.04

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #933 on: 29.11.06, 20:14 »

Tuohon tutkatolpan polttoon liittyen, en nyt ole ihan varma mutta kerran joku kaveri kertoi että tommonen tolppa olisi vastaavanlaisen tilanteen jälkeen repäisty kokonaan irti maasta ja otettu mukaan ajatuksella: "eipä poliisi saa nauhaakaan kun ei löydä koko kameraa"...eikä sitten kai ikinä ko. tolppaa tai syyllistä saatu kiinni. Voi tietty olla urbaani legendakin, mutta ihan tuolla tavalla teoreettisella tasolla mitenköhän sen tolpan sais "vaivihkaa" repäistyä irti maasta Smiley?

Lapualla vastaava tapahtui joitakin vuosia sitten, tosin homma ei tapahtunut mitenkään huomaamattomasti sillä tolpan vieressä on huoltoasema ja tolpan repäisyyn käytettiin traktoria ja kettinkiä/väkevää köyttä.
Kaveri jäi toki kiinni kuten arvata saattaa.

- Olli
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #934 on: 29.11.06, 20:54 »

No niinkuin varmaan huomasit, niin kommentti oli hyvinkin sarkastinen, mutta..



Samoin, joskin mä olin ikävällä tuulella, ni se ei käy tosta mitenkään ilmi, sorry  Wink Nytpä selvis sitten, mitä ajoit takaakin vielä samalla rahalla...

Fournier pilots of the world - unite!
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #935 on: 29.11.06, 22:18 »

Meinasin siis etten ole siellä parkkihallissa koskaan nähnyt mitään ukkoa kaupittelemassa "turvauria". Grin Kyllähän mä nyt tiedän missä Prisma on. Ajanhan mä siitä aina ohi kun oon kentälle menossa. laugh Wink

Ainakin aikaisemmin oli erittäin hanakkaasti tulossa myymään uria ja poramaan kiveniskemiä. Nyt tosiaan hiljaisempaa.
Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #936 on: 30.11.06, 13:56 »

Tästähän oli lehdessäkin hiljattain, kun autoilija päästi pariskunnan tien yli, ottamatta kuitenkaan huomioon oikeella kaistalla tullutta Volvoa, joka ei jarruttanut, eli toisinsanoen ei ollut valppaana tilanteessa. Ja niin sitten tämä nainen käveli suoraan alle ja menehtyi Volvon osuttua häneen.
Eli ylikohteliaisuus voi joskus olla todella vaarallista, koska yksinkertasesti suurin osa autoilijoista ei ajattele yhtään mitään kun ne tuola ajaa, sen kyllä toisinaan huomaa.

Oliko tuo nimenomaan autoilijan vika? Ehkä periaatteessa, mutta kyllä minusta jalankulkijaltakin vaaditaan sellaista valppautta, että jos menee kaksikaistaisen tien yli
ja joku toisella kaistalla päästää yli, niin ei suoraan kävellä auton alle, vaikka joku toinen autoilija ei tilannetta huomaisikaan. Suojatiesäännöt ovat kyllä tärkeitä, mutta
ei voi olettaa että jokainen autoilija näkee joka hetki jos viereinen auto lyö liinat tiskiin ja päästää jonkun yli. Normaalitilanteessa tietysti pitäisi huomata.

AIka paljon ne tossa Uutislehti 100:sessa valittaa kun ei anneta tilaa suojateillä

Mitä tuo "tilan antaminen" suojatiellä oikeastaan tarkoittaa? Tieliikennelain 32§:ssä nimittäin sanotaan näin:
"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille." Minusta on täysin selvä asia, että jalankulkijalle on annettava
tietä, jos hän on suojatiellä kokonaan tai osittain. Mutta tarkoittaako tuo lakipykälä sitä, että suojatielle pääsyä odottavakin olisi aina päästettävä?
Onko pääsyä odottava "astumassa" suojatielle? Omasta mielestäni ei ole, mutta voi olla että lakia silti tulkitaan toisella tavalla.

Minusta Suomessa ehkä valitetaan vähän likaa tilan saamisesta suojatiellä.  Suomen liikenteessä suojatielle pääsyä odotteleva jalankulkija voi normaalisti ihan hyvin odottaa
vuoroaan eikä häntä tarvitsisi automaattisesti päästää yli. Tarkoitan vain sitä, että usein on sellainen tilanne, että jollain kadulla ajaa pari autoa eikä enempää ole mailla halmeilla ja
siltikö autoilijoiden pitäisi pysähtyä päästämään kaikki jalankulkijat yli vaikka 15 sekunnin odottelun jälkeen katu olisi täysin tyhjä.

Jos (niinkuin kyllä vähän oletan) tuon esittämäni tieliikennelain pykälän on tarkoitus olla niin ehdoton, että jokainen suojatielle pääsyäkin odottava on päästettävä yli,
pykälää voisi korjata siten, että mitään epäselvyyttä sen tarkoituksesta ei ole.

No tulipahan vähän filosofoitua...  Smiley

- Ville -

Joni Rantala
Offline Offline

Posts: 1306
Date Registered: 04.05.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #937 on: 30.11.06, 14:01 »

Tänään oli taas ylimääräisä sydämmen tykytyksiä kun aamulla olin menossa töihin ja Korson rampin jälkeen kun pääsin oikealle kaistalle niin vasemmalta meinas vetää Audi kylkeen mutta onneksi oli sen verra nopeat refleksit että ehdin vetää liinat kiinni.

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #938 on: 02.12.06, 19:04 »

Tällä viikolla oli vissiin jonkin sortin vilkuttomien autojen kokoontumispäivät. Se on ihan kivaa yrittää arpoa, että mihin ja mitä toi edellä menevä aikoo tehdä, mulla ei vaan mee jakeluun toi, että kaistaa vaihdetaan Kehällä pimeellä surkeessa näkyvyydessä vesisateessa useita peräkkäisiä kertoja ilman vilkun vilautustakaan, sitten ihmetelään, että miksi kolahti....
Jotenkin tuntuu, että kun tuola ilman vilkkuja sohaa uukkareita kesken kaiken keskellä tietä, kun ettii jotain kadun nimeä niin keskittyneesti, että unohtaa olevansa liikenteessä, missä on muitakin, tai muuten vaan vaihdetaan kaistaa ilman vilkkua ohi mennen sulkuviivojen yli, että kuskilta puutuu jonkinsortin itsesuojeluvaisto.

No sitä se liikenne on, tosin se sujuis kyllä paremmin jos jokainen tuola ajava ois pari päivää ajanu rekkaa.... Meinaa sitte ihmiset varmaan enemmän miettis asioita, mitä ne tekee tuola. Tai sitten ei......tietenki jos ei välitä ni sitte ei välitä, mutta nekin tunnistaa aika pian kun ei raksuta yhtään kun näkee jonkun tekevän jotain sellasta,  mitä ite ei uskaltais ees mennä tekemään, ei kävis ees mielessä tehdä tuola liikenteessä. 
No se tosta  Grin

« Last Edit: 02.12.06, 19:24 by Sami Aaltonen »
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #939 on: 03.12.06, 10:46 »

tosin se sujuis kyllä paremmin jos jokainen tuola ajava ois pari päivää ajanu rekkaa

Jotenki ei jaksa oikein uskoa Roll Eyes Voi olla, että tiedostais paremmin eri asioita, mutta kun hyppää takas sen pikkuauton rattiin niin ajotapa muuttuu. En jaksa uskoa, että sinäkään Sami ajat Aygolla samalla tavalla kun sillä bussillasi. Tai jos ajat niin näyttää vähintäänkin hölmöltä Tongue
Pages: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1