FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 17:30

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 459 460 [461] 462 463 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475994 times)
Jari Ahonen

Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9200 on: 29.09.10, 16:18 »

Voi olla että tätä aihetta on käsitelty täällä ennenkin (en viitsinyt selata yli 400 sivua taaksepäin), mutta minua harmittaa joka aamu kun ajan Tuusulan väylää keskustaan autoilijoitten piittaamattomuus suojateistä. Mäkelänkadulla on useita suojateitä joissa ei ole liikennevaloja. Mieli tekisi päästää odottava jalankulkija kadun yli, mutta kun en uskalla pysähtyä kun en voi olla varma, että viereisillä kaistoilla ajavat ovat hereillä ja pysähtyvät myös.

Tämä on asia johon meidän kaikkien olisi syytä kiinnittää huomiota liikenteessä. Muistatteko muuten ne kolme tilannetta, jolloin suojatien eteen pysähtyneen auton voi ohittaa pysähtymättä?

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9201 on: 29.09.10, 16:32 »

Anteeksi kuinka? Itse asiassa, bussi kun lyö sen kaasupolkimen pohjaan niin se on viimeistään 2 sekunnin kuluttua siinä kaistalla.

Ei ole. Ei ainakaan pysäkkijarrulla varustettu bussi. Ovien kiinni menemisen jälkeen, samaan aikaan vilkku päälle, siitä menee ainakin se 1-2 sekunttia, että sen auton saa liikkeelle sieltä, joka tarkottaa sitä, että se pysäkkijarru napsahtaa pois päältä, jonka jälkeen voi suunnitella pysäkiltä poistumista.

Kuten aiemmin sanoin; vanhat bussit on asia erikseen, niillä kun voi lähteä ovet auki. Se on sitten kuskista kiinni, miten se sieltä pysäkiltä sellasella lähtee.
Ja minä olen siihen ihan syytön, jos joku muu lähtee oikealle vilkku pysäkiltä.
Marko Ryynänen

Date Registered: 05.10.04

« Reply #9202 on: 29.09.10, 16:34 »

. Muistatteko muuten ne kolme tilannetta, jolloin suojatien eteen pysähtyneen auton voi ohittaa pysähtymättä?

1. Ajoneuvojen välissä on vapaa kaista
2. Ajoneuvojen välissä on koroke
3. Vihreä palaa Smiley

-make-
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9203 on: 29.09.10, 16:38 »

Mieli tekisi päästää odottava jalankulkija kadun yli, mutta kun en uskalla pysähtyä kun en voi olla varma, että viereisillä kaistoilla ajavat ovat hereillä ja pysähtyvät myös.

Tämä on asia johon meidän kaikkien olisi syytä kiinnittää huomiota liikenteessä. Muistatteko muuten ne kolme tilannetta, jolloin suojatien eteen pysähtyneen auton voi ohittaa pysähtymättä?

JOo ei sitä riskiä kannata ottaa, että joku ei ymmärräkään ja lataa sitten yli näistä jotka päästit suojatielle. Ei ei. Parempi antaa mennä vaan, jos se on turvallista, kyllä ne jalankulkijat turvallisemman raon löytävät. 10-20s aikaa voi mennä tai enemmän; mutta ainakaan et ohjaa heitä kenenkään alle.
Ja jos et ole kääntymässä suojatien yli, niin ei sulla sinäänsä ole mitään velvollisuutta niitä alkaa sieltä päästämään, JOS siis suoraan ajat etkä käänny.

Itse tossa olin Kaivokselassa eräs aamu; sielä on koulu yllättäen; ja tuota 2 poikaa arviolta 7v seisoivat siinä suojatien nurkalla odottamassa ylitystä kun käännyin suojatien suuntaan 90 asteen oikean. En uskaltanut mennä siitä kun noista lapsista kun ei tiedä, joten pysähdyin.
Ongelma oli sitten se vastaan tullut pakettiauto, joka katsoi minua, katsoi katsoi katsoi. Ja kun tuo on aika ahdas paikka; bussi oli sen verran keskellä, että laillisesti siitä ei henkilöautolla vierestä ohi pääse.
No kiireinen ne keinot keksii; suojatien eteen poikittain pysähtyneen bussin voi näpsäkästi kiertää jalkakäytävän kautta, huolimatta niitä 2 lasta, jotka siinä odottivat suojatien ylitystä.

Eli tosiaan; kenenkään ei kannata luottaa.
Ville Lindgren

Date Registered: 19.06.10

« Reply #9204 on: 29.09.10, 16:50 »

Lisään tuohon viestiini vielä että olin keskellä suojatietä siinä vaiheessa kuin noille autoille tuli vihreä, tämä yksi sitten siitä lähti ja melkein ajoi päälle, oli kuin olisi ajanut suoraan mutta teki äkkikäännöksen ja kiersi takaani kuten kuvassa näkyy. Ja tietysti ilman vilkkua! Niin kovalla kiihdytyksellä lähti etten ehtinyt kunnolla edes tajuta.
Jari Ahonen

Date Registered: 14.09.10

« Reply #9205 on: 29.09.10, 16:50 »

Juuri niin Sami, Ja Markohan kertoikin ne kolme poikkeusta säännöstä thmbup

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
petikko
Former member
« Reply #9206 on: 29.09.10, 17:03 »

Anteeksi kuinka? Itse asiassa, bussi kun lyö sen kaasupolkimen pohjaan niin se on viimeistään 2 sekunnin kuluttua siinä kaistalla. Ellei kyseessä ole joku pitkä pysäkkialue ja kuski lähtee ajamaan ensin suoraan ja sitten vasta vaihtaa kaistalle. Eikä bussin tarvitse olla kokonaan kaistalla; riittää, että keula on. Normaali tyylihän on kääntää reilusti vasemmalle ja tulla suoraan kaistalle. Herranjumala kun täysperänkin saa puoliksi kaistalle 4-5 sekunnin aikana. Eikä sitä vauhtia tarvitse olla 50km/h. Voi olla paljon vähemmänkin. Mä en nyt ymmärrä, että koitatko vain väkisin trollata vai mikä on ongelma? Jos ajat 30-40km/h ja olet bussin perän kohdalla, kun se lähtee liikkeelle kääntää ja keulan eteen, niin aivan varmasti kolahtaa. Vaikka kuinka tekisit laskutoimituksia.  Tässä ei ole minkäänlaista asenne/osaamisongelmaa. Mulla on hyvin harvoin ongelmia bussien kanssa. Kuten jo aikasemmin sanoinkin, niin pari on jopa yrittänyt tulla pysäkiltä perävaunun kylkeen. Eli siis n. 20m keulan takapuolelle..

Ajat ammatiksesi? Pelottavaa.
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #9207 on: 29.09.10, 18:58 »

Eihän tuo mikään iso rike ole, mutta se vaan hämmästyttää miten huonosti ja ajattelemattomasti ihmiset ajavat.

Bussipysäkkien käyttäminen ryhmittymiseen on myös varsin yleinen virhe. Ainakin Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä pohjoiseen ajettaessa on muutama pysäkki, joissa kääntyvien kaista alkaa välittömästi pysäkin jälkeen. Tämän takia suurin osa kääntyjistä tunkee kääntyvien kaistalle pysäkin kautta silloin kun siinä ei ole bussia.

Pieni mutta ärsyttävä rike silloin, kun itse yrität ryhmittyä oikeaoppisesti ja takaa tuleva lähtee survomaan pysäkin kautta ohi.
petikko
Former member
« Reply #9208 on: 29.09.10, 19:09 »

Bussipysäkkien käyttäminen ryhmittymiseen on myös varsin yleinen virhe. Ainakin Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä pohjoiseen ajettaessa on muutama pysäkki, joissa kääntyvien kaista alkaa välittömästi pysäkin jälkeen. Tämän takia suurin osa kääntyjistä tunkee kääntyvien kaistalle pysäkin kautta silloin kun siinä ei ole bussia.

Pieni mutta ärsyttävä rike silloin, kun itse yrität ryhmittyä oikeaoppisesti ja takaa tuleva lähtee survomaan pysäkin kautta ohi.

Ei se ole virhe. Se on tapa miten saadaan liikenne sujuvammaksi. Aina tietty on muutama härö jotka asiaa yrittävät sotkea mutta yleisesti ottaen homma toimii. Vähentää ruuhkia, nopeuttaa liikennettä, pienentää riskejä.
Mikko Kallas

Date Registered: 28.06.02

« Reply #9209 on: 29.09.10, 20:01 »

1/10 autoilijasta tekee sen niin kuin säännöissä sanotaan. Ensiksi oikealle kaistalle ja siitä sitten vasemmalle kaistalle.

Noin mäkin tein monta vuotta, mutta viime kesänä päätin vihdoin mennä autokouluun. Siellä mulle todettiin, että "kannattaa suoraan ajaa sille kaistalle, jota aikoo jatkaa, koska siinä "ylimääräisessä" kaistanvaihdossa on aina oma riskinsä (tjsp.). Nyt en siis tiedä miten pitäisi tehdä...

Huh

MikkO
fishu
Former member
« Reply #9210 on: 29.09.10, 21:21 »

Noin mäkin tein monta vuotta, mutta viime kesänä päätin vihdoin mennä autokouluun. Siellä mulle todettiin, että "kannattaa suoraan ajaa sille kaistalle, jota aikoo jatkaa, koska siinä "ylimääräisessä" kaistanvaihdossa on aina oma riskinsä (tjsp.). Nyt en siis tiedä miten pitäisi tehdä...

Pääsääntöisesti kääntyessä mennään oikealle käännyttäessä oikealle kaistalle ja vasemmalle käännyttäessä vasemmalle kaistalle. Poikkeustilanne on sitten silloin, jos käännöksen jälkeen joutuisi käytännössä heti kuitenkin vaihtamaan kaistaa, esimerkiksi oikealle kääntymisen jälkeen lähes heti vasemmalle kääntymisen takia, jolloin on oikein mennä suoraan tarkoituksenmukaisimmalle kaistalle.

Pitempää matkaa suoraan kuljettaessa on parasta ajoissa vaihtaa kaistalle, joka vie päämäärään. Kunhan kyseessä ei ole motarit. Esimerkisi Sörkän rantatiellä vasen kaistoista vie Espalle, kun taas sen vieressä oikealla kulkeva kaista vie vaikkapa Katajannokalle. Sörkän kohdilla puolestaan oikean puolimmainen kaista vie Hakaniemeen. Näistä sitten on hyvä valita ajoissa oikea kaista, niin ei tarvitse vaihdella kaistoja hätäpäissään, tai sitten ollenkaan. Itäväylältä asti voi jo valita kaistan sen mukaan, meneekö vaikkapa Espalle vai Katajannokalle.
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #9211 on: 30.09.10, 00:33 »

JOo ei sitä riskiä kannata ottaa, että joku ei ymmärräkään ja lataa sitten yli näistä jotka päästit suojatielle.
Espanjassa ajaessani huomasin, että siellä näyttävät vilkkua tuossa kohtaa. Ajelin 2-kaistaisella tiellä (siis 2 yhteen suuntaan), ja siinä oli auto pysähtynyt liikenneympyrän jälkeen suojatien eteen oikealle kaistalle, vilkku vasemmalle. Kiinnitin huomioni aluksi siihen, että minne v*ttuun tuo on menossa, mutta tajusin, että se vilkku on merkki siitä, että sieltä on tulossa ihmisiä yli. Aika ovelaa.

Noh, täällä tuollaisia ei varmasti edes tajuttaisi, tai ei muuten vaan välitettäisi, vaan mentäisi se lusikka pohjassa anyway.

Ainiin, meinasi unohtua. Päivän taksivalitus.
Olin töihin matkalla poistumassa Kehältä Lentoasemantielle, luonnollisesti siihen oikealle kaistalle aluksi, mutta koska käännyn kuitenkin Tikkurilantietä vasemmalle, olin vaihtamassa siihen vasemmalle kaistalle. Siellä oli taksi takana sopivan matkan päässä sillä vasemmalla kaistalla. Ajoi siellä samaa nopeutta kuin minä. No, sitten laitoin vilkun päälle, että vaihdan siihen vasemmalle. Silloin se ihme taas tapahtui. Taksi pisti lämän tiskiin, ja oli yhtäkkiä perseessäni kiinni, ja vaikka minä olin jo puoliksi sillä vasemmalla kaistalla, yritti se vielä sieltä vasemmalta tunkea ohi. Luuli vissiin, että palaisin takaisin oikealle kaistalle, mutta väärin: menin kylmänviileästi "eteen" ja taksikuski joutui taas harmikseen painamaan liinat kiinni. Olikohan se taas samanlainen tilanne kuin tuo vastaava pari päivää aiemmin? Auto painoi itsestään kaasua? Eihän kukaan nyt tahallaan tuollaista tee... Huh
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #9212 on: 30.09.10, 07:37 »

Ja jos et ole kääntymässä suojatien yli, niin ei sulla sinäänsä ole mitään velvollisuutta niitä alkaa sieltä päästämään, JOS siis suoraan ajat etkä käänny.
Nyt en taida oikein ymmärtää Embarrassed. Siis ajat suoraan katua jonka poikki on suojatie. Eikös sääntöjen mukaan ole annettava tilaa jalankulkijalle joka on tulossa sille suojatielle? Mitä en nyt tajunnut viestistäsi? Tuo turvallisuusjuttu onkin sitten eri asia, jos/kun siitä joku lataa ohi täysillä vierestä.
Niin, sit yksi tapaus äskettäin. Ajoin jonkun perässä, tien poikki menee kevyen liikenteen väylä, sillä kolmiot vielä, niin sieltä tuli vasemmalta pyöräilijä ajamalla ja silloin tämä edessä menevä auto(nainen) jarruttaa ja stoppaa päästäen pyöräilijän ajamaan yli. Jos olisin tuupannut perään, kuka olisi ollut syyllinen? Minä tietysti, vaikka toinen jarruttaa suht. voimakkaasti ilman ennakoitavaa syytä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #9213 on: 30.09.10, 07:51 »

Jos olisin tuupannut perään, kuka olisi ollut syyllinen? Minä tietysti, vaikka toinen jarruttaa suht. voimakkaasti ilman ennakoitavaa syytä.

Oletko aivan varma? Sillä vaan, kun kuulee aina sanottavan, että "peräänajaja on aina syyllinen", niin ei se aina ihan niinkään mene. Tiedän yhdenkin tapauksen, missä edellä ajanut sammutti auton risteykseen ja kaveri tuuppasi siihen perään. Sakkaaja todettiin syylliseksi ja maksoi... No OK, ehkä olet tuossa sinun kuvaamassa tilanteessa sitten ajanut liian lähellä, jos kolahtaa ja sitä kautta syyllinen. Tosin voisi olla, että tuossa mentäisiin sitten jo siihen, että molemmat olisivat syyllisiä ja huolehtisivat omista kuluistaan...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Ilkka Kangastalo

Date Registered: 18.05.04

« Reply #9214 on: 30.09.10, 07:57 »

Peräänajaja ei ole aina syyllinen. Oma kokemus: ajoin Helsingin keskustassa, edellä ajanut löi liinat kiinni ilman syytä jolloin täräytin perään. Edellä ajanut kaasutti karkuun paikalta. Vahingot olivat pieniä ja syyllisyys ratkaistiin poliisin tutkimana, edellä ajaneen vakuutuksesta meni  alun toista tonnia maksanut korjaus.

Lorem ipsum!!
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #9215 on: 30.09.10, 09:08 »

Oletko aivan varma? Sillä vaan, kun kuulee aina sanottavan, että "peräänajaja on aina syyllinen", niin ei se aina ihan niinkään mene.
No en ole varma tietenkään, ja kai siinä itseään puolustelisi kaikin tavoin.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #9216 on: 30.09.10, 09:49 »

No en ole varma tietenkään, ja kai siinä itseään puolustelisi kaikin tavoin.

Jep, sehän on selvä. Ja kyllä tuossa kuvailemassasi tilanteessa mun mielestä äkkiä on ihan hyvät edellytykset "itsepuolustuksen" läpimenoon Grin

55-HO
Former member
« Reply #9217 on: 30.09.10, 10:04 »

Senvähän mitä olen linja-autolla kulkenut ja huomannut, että pysäkiltä lähdettäessä kone HUUTAA julmetusti, eikä matkaan ainakaan hätäsesti lähdetä, kuten kytkimellä varustetulla   ! Onkos nuissa nykyään auto- vai mikä maattilaatikko, elikkäs vain kaks jalkapoljinta ? 

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #9218 on: 30.09.10, 10:19 »

Senvähän mitä olen linja-autolla kulkenut ja huomannut, että pysäkiltä lähdettäessä kone HUUTAA julmetusti, eikä matkaan ainakaan hätäsesti lähdetä, kuten kytkimellä varustetulla   ! Onkos nuissa nykyään auto- vai mikä maattilaatikko, elikkäs vain kaks jalkapoljinta ? 

Onko tää joku uusi keino saada kysymykselle huomiota, että jos ei ole pariin tuntiin tullut vastausta kysymykseen, poistetaan se alkuperäinen viesti ja postataan sitten sama kysymys uudelleen? Moiseen ei liene tarvetta, sillä yleensä käyttäjä menee suoraan siihen itselle uusimpaan viestiin, jolloin myös sinun kysymyksesi tulee luettua...

Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

« Reply #9219 on: 30.09.10, 10:23 »

Katureissa on "nappivaihteet" ja pitkänmatkan dösissä useimmiten manuaalilaatikko.
Pages: 1 ... 459 460 [461] 462 463 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1