Keskustelua liikenteestä

<< < (1841/3019) > >>

petikko:
Quote

Ei mulla bussien kanssa juurikaan ole ongelmia ollut. Lähinnähän ongelmat tulee siitä, että ne lähtevät kun olet rinnalla. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa tapahtunut, että bussi seisoo pysäkillä ovet kiinni ilman vilkkua pitkän aikaa lähestyessäsi sitä. Kohdalla ollessa huomaat, kuinka kylkivilkku välähtää ja keula tulee päälle. Kyse ei olekaan siitä, etteikö pysäkiltä lähtemistä kykenisi havainnoimaan. Siihen kykenee vaikka apina. Vaan nimenomaan nämä mitkä seisovat ovet kiinni. Lähtevät yllättäen liikkeelle. Osa lähtee liikkeelle ovet auki oikea vilkku päällä. Sitäkin on käynyt. Koita sitä nyt sitten havainnoida.

PS. Ajan vuodessa n. 100 000km, josta 90% 25 metrisellä yhdistelmällä. Uskon, että asia ei tuota kovia vaikeuksia.


Jos ajat 50 km/h ja bussilta kestää liikkeellelähdöstä neljä sekuntia ennenkuin se blokkaa kaistaa niin paljon että on väistettävä viereiselle kaistalle, niin tuo tarkoittaa sitä että kun bussi lähtee liikkeelle, olet siitä yli 55 m päässä. Jos olet bussista 10 metrin päässä tai rinnalla, se ei kerkiä törmätä kylkeesi.

Onko nyt kyseessä asenne- vai osaamisongelma vai molemmat?

Joona:
Quote

Jos ajat 50 km/h ja bussilta kestää liikkeellelähdöstä neljä sekuntia ennenkuin se blokkaa kaistaa niin paljon että on väistettävä viereiselle kaistalle, niin tuo tarkoittaa sitä että kun bussi lähtee liikkeelle, olet siitä yli 55 m päässä. Jos olet bussista 10 metrin päässä tai rinnalla, se ei kerkiä törmätä kylkeesi.

Onko nyt kyseessä asenne- vai osaamisongelma vai molemmat?



Anteeksi kuinka? Itse asiassa, bussi kun lyö sen kaasupolkimen pohjaan niin se on viimeistään 2 sekunnin kuluttua siinä kaistalla. Ellei kyseessä ole joku pitkä pysäkkialue ja kuski lähtee ajamaan ensin suoraan ja sitten vasta vaihtaa kaistalle. Eikä bussin tarvitse olla kokonaan kaistalla; riittää, että keula on. Normaali tyylihän on kääntää reilusti vasemmalle ja tulla suoraan kaistalle. Herranjumala kun täysperänkin saa puoliksi kaistalle 4-5 sekunnin aikana. Eikä sitä vauhtia tarvitse olla 50km/h. Voi olla paljon vähemmänkin. Mä en nyt ymmärrä, että koitatko vain väkisin trollata vai mikä on ongelma? Jos ajat 30-40km/h ja olet bussin perän kohdalla, kun se lähtee liikkeelle kääntää ja keulan eteen, niin aivan varmasti kolahtaa. Vaikka kuinka tekisit laskutoimituksia.  Tässä ei ole minkäänlaista asenne/osaamisongelmaa. Mulla on hyvin harvoin ongelmia bussien kanssa. Kuten jo aikasemmin sanoinkin, niin pari on jopa yrittänyt tulla pysäkiltä perävaunun kylkeen. Eli siis n. 20m keulan takapuolelle..

jari58:
Voi olla että tätä aihetta on käsitelty täällä ennenkin (en viitsinyt selata yli 400 sivua taaksepäin), mutta minua harmittaa joka aamu kun ajan Tuusulan väylää keskustaan autoilijoitten piittaamattomuus suojateistä. Mäkelänkadulla on useita suojateitä joissa ei ole liikennevaloja. Mieli tekisi päästää odottava jalankulkija kadun yli, mutta kun en uskalla pysähtyä kun en voi olla varma, että viereisillä kaistoilla ajavat ovat hereillä ja pysähtyvät myös.

Tämä on asia johon meidän kaikkien olisi syytä kiinnittää huomiota liikenteessä. Muistatteko muuten ne kolme tilannetta, jolloin suojatien eteen pysähtyneen auton voi ohittaa pysähtymättä?

Sami Aaltonen:
Quote

Anteeksi kuinka? Itse asiassa, bussi kun lyö sen kaasupolkimen pohjaan niin se on viimeistään 2 sekunnin kuluttua siinä kaistalla.


Ei ole. Ei ainakaan pysäkkijarrulla varustettu bussi. Ovien kiinni menemisen jälkeen, samaan aikaan vilkku päälle, siitä menee ainakin se 1-2 sekunttia, että sen auton saa liikkeelle sieltä, joka tarkottaa sitä, että se pysäkkijarru napsahtaa pois päältä, jonka jälkeen voi suunnitella pysäkiltä poistumista.

Kuten aiemmin sanoin; vanhat bussit on asia erikseen, niillä kun voi lähteä ovet auki. Se on sitten kuskista kiinni, miten se sieltä pysäkiltä sellasella lähtee.
Ja minä olen siihen ihan syytön, jos joku muu lähtee oikealle vilkku pysäkiltä.

niksu99:
Quote

. Muistatteko muuten ne kolme tilannetta, jolloin suojatien eteen pysähtyneen auton voi ohittaa pysähtymättä?


1. Ajoneuvojen välissä on vapaa kaista
2. Ajoneuvojen välissä on koroke
3. Vihreä palaa

Navigation

Up one level

Next page

Previous page