FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 12:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 461 462 [463] 464 465 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451104 times)
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9240 on: 03.10.10, 08:48 »

Heh joo o, käännyin tossa tänään Jönsäksentieltä Vaskivuorentielle kohti Kaivokselaa. Risteys on muutenkin nyt vaikea kun on se tietyö ja joutuu lainaamaan vasenta kääntyvää kaistaa, että siitä mahtuu oikealle kääntymään. Kun sain bussin keulan risteykseen, vasemmalta kuuluu piiiiitkä torvensoitto. Pysähdyn ja katson vasemmalle. Saabi kuski tulee miljoonaa ja pysähtyy sitten "liinat kiinni" tyylillä, keskisormi pystyssä ja sen sellasta. Olin hieman yllättynyt, nuolivalot paloivat vasemmalle ja oikealle, Saabistilla kirkas punainen. Näytin sille pari kertaa sormella niitä liikennevaloja, että mitä sielä on värinä. Sitten kun se tajus, niin tuli anteeksi heilautuksia ja ties mitä.

Toinen samanlainen juttu Linnaistentieltä käännyttäessä Pitkäjärventielle. Kevyenliikenteenväylällä kirkas punainen ja mulle vaihtu vihree. Juuri kun saan bussin liikkeelle, oikealta ilmestyy fillaristi "sopivalla vauhdilla", tajuaa sitten tilanteen ja vetää kaikki jarrut kiinni mitä pyörästä löytyy ja pysähtyy juuri ja juuri ennen suojatietä.

Punaisen valon merkitys on siis varsin vähäinen..........joillekin.

Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9241 on: 03.10.10, 08:52 »

Ehdottomasti samaa mieltä. Lisäksi voisivat ottaa kilvet pois jokaisesta autosta, joka kulkee yli rajoituksen. Tai jos on ajovalo pimeänä, niin ei kun vaan kilvet pois niin kauan, että on valo korjattu. Saman pitäisi koskea luonnollisesti kaikkia muitakin vikoja pakoputken rei'istä tyhjään vararenkaaseen... Ja kortit pois kaikilta kuljettajilta jo ihan ennaltaehkäisevästi!  thmbup

Mutta on nuo mopoilijat oikeasti vaaraksi toisinaan niin itselleen kuin muillekin. Siitä ei päästä yli eikä ympäri. Mun mielestä noita pitäs ratsata paljon enemmän, pienistäkin jutuista pitäisi sivuun vetästä ja pitää keskustelu hetki. Osa noista kun ei välttämättä ees tajua mitä seurauksia liikenteessä voi jostain "oikasempas tästä" tempulla olla.
Niin monta kertaa yllättynyt täysin mitä ne tekevät tuola, mistä millonkin menevät ja mistä oikasevat ja mistä menevät autoteille ja kevyenliikenteen väylille.
Yleistää ei saisi, mutta aina varaudun kaikkeen mahdolliseen näitten kanssa, sekään ei aina riitä.
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #9242 on: 03.10.10, 09:39 »

Mutta on nuo mopoilijat oikeasti vaaraksi toisinaan niin itselleen kuin muillekin. Siitä ei päästä yli eikä ympäri. Mun mielestä noita pitäs ratsata paljon enemmän, pienistäkin jutuista pitäisi sivuun vetästä ja pitää keskustelu hetki.
Ei mitään keskusteluhetkiä, eihän nuo mitään puhetta ymmärrä. Tai vaikka ymmärtäisikin, niin luuletko että ne mitään tottelisi, jos poliisisetä käy vähän sanomassa että ooppas nyt kiltisti... kunnolla vaan sakkoa niin että tuntuu siellä iskän lompakossa niin eiköhän se pelleily lopu hyvin äkkiä... laugh
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9243 on: 03.10.10, 12:16 »

Ei mitään keskusteluhetkiä, eihän nuo mitään puhetta ymmärrä. Tai vaikka ymmärtäisikin, niin luuletko että ne mitään tottelisi, jos poliisisetä käy vähän sanomassa että ooppas nyt kiltisti... kunnolla vaan sakkoa niin että tuntuu siellä iskän lompakossa niin eiköhän se pelleily lopu hyvin äkkiä... laugh

Parempi ees pysäyttää kun olla pysäyttämättä. Kyllä se tollasen 15 kesäsen punttia tutisuttaa, jos on mokannut ja mopokaan ei ole ihan viilaamaton.
Jari Ahonen

Date Registered: 14.09.10

« Reply #9244 on: 03.10.10, 16:12 »

Mopoista fillareihin. Ne on nimittäin mielestäni kaikkein luupäisintä porukkaa liikenteen vilinässä. Varsinkin ydinkeskustassa meno on kuin villissä lännessä.

Monesti on esim. Albertinkadulla ja Fredalla tullut fillaristi vastaan ajoradalla! Jos sitten väläytät pitkiä tai yrität muuten ilmoittaa että ajelet väärään suuntaan, niin vastaukseksi tulee keskisormi, tai niinkuin yksi "sankari" teki: Sylkäs mun tuulilasiin Embarrassed Fillaristin onneksi olen luonteeltani rauhallinen... 

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9245 on: 03.10.10, 16:33 »

Mopoista fillareihin. Ne on nimittäin mielestäni kaikkein luupäisintä porukkaa liikenteen vilinässä. Varsinkin ydinkeskustassa meno on kuin villissä lännessä.

Monesti on esim. Albertinkadulla ja Fredalla tullut fillaristi vastaan ajoradalla! Jos sitten väläytät pitkiä tai yrität muuten ilmoittaa että ajelet väärään suuntaan, niin vastaukseksi tulee keskisormi, tai niinkuin yksi "sankari" teki: Sylkäs mun tuulilasiin Embarrassed Fillaristin onneksi olen luonteeltani rauhallinen... 

Äläs nyt, fillarilla voit ajaa spora kiskoilla sporan edessä, voit mennä mistä huvittaa yli ja voit vielä autojen väleissä ajaa. Ja kaiken huippuna, punasiin voit vetää surutta autojen välistä kun muut pysähtyy. Helppo tapa päästä nopeasti heng....eteenpäin. Cool
55-HO
Former member
« Reply #9246 on: 03.10.10, 17:04 »

Siitä ei päästä yli eikä ympäri.
Kypärä päässä, hyvä niin thmbup. Kypärän sisällä korvakuulokket joista tulee mieleistä muzaa, ja kypärä näkörajoitteinen kuin hevosella silmälaput, elikkä putkinäkö  Sad
Tarmo Lindroos

Date Registered: 17.11.06

« Reply #9247 on: 03.10.10, 17:19 »

Tuli tuossa elokuun puolivälissä ostettua uusi fillari ja rupesin käymään lenkillä ja töissä sillä. Viime kuussa hiukan yli 1000 km tuli poljettua ja kaikenlaista on tullut nähtyä niin muiden pyöräilijöiden kuin autoilijoidenkin toimesta.

Viime torstaina Munkkiniemen puistotien ja Solnantien risteyksessä  yksi pakettiauto firman nimellä ja numerolla varustettuna ajoi törkeästi suoraan eteeni ja melkein päälle sen lisäksi auton olisi todellakin pitänyt tuossa kohtaa väistää minua. Kunnon lukkojarrutuksella sain juuri ja juuri fillarin pysähtymään,  ( Hydrauliset levyjarrut fillarissa niin kyllä pysähtyy ), olen kyllä oppinut ennakoimaan risteyksissä ja hiljentämään vauhtia kun ei koskaan tiedä kuka "sokea" sitä autoa ajaa.
Mulla oli päällä kirkkaan keltainen ajotakki heijastin-nauhoilla ja fillarissa kirkas etuvalo päällä joten ei olis pitänyt olla kinni ainakaan siitä mun näkyminen.

Seuraavassa risteyksessä mulla ja autolla oli punaiset valot ja näytin apukuskille että veivais ikkunan auki ja veivashan se. Huomautin aika tiukasti että meinasit ajaa päälle niin vastaukseksi kuski rupes haistattelemaan v......a ja käski painumaan helvettiin. Sanoin sille että on tosi fiksua ruveta huutelemaan kun ajaa firman autoa missä on puhelin-numero kissankorkuisilla kirjaimilla kyljessä.
Apukuskin reaktio oli siihen se että sieltäkin tuli haistattelua ja sano vielä että tuunko vetämään turpaan.
Siinä vaiheessa mulle riitti ja soitin kyseiseen firmaan ja lähetin terveisiä työntekijöiden käytöksestä. Auton rekkarin ja paikan ilmoitin ja mitä mulle huudeltiin ( muut fillaristit katso huuli pyöreenä vieressä sitä haistattelua ) Keskus vastais ja lupasi lähettää omistajalle terveisiä, pyysin omistajaa soittamaan takaisin mutta eipä ole vielä mitään kuulunut.

Loppukaneettina vielä sen verran että niin autolla kuin pyörällä ajaessani tai ollessani jalankulkija noudatan liikennesääntöjä ja huomioin muut liikenteessä liikkuvat, enkä nyt tässä tarkoita sitä että olisin maailman paras ja täydellisin kuljettaja vaan huomaavainen liikenteessä oli sitten kulkuneuvoni mikä tahansa sillä henkikultani on minulle tärkeä.
« Last Edit: 03.10.10, 17:42 by Tarmo Lindroos »

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Jari Ahonen

« Reply #9248 on: 03.10.10, 17:29 »

Tottakai syitä on sysissä ja sepissä (joku vanha sananlasku...). On olemassa fiksuja pyöräilijöitä ja fiksuja autoilijoita. Ongelmana onkin ne vähemmän fiksut... Niinkuin monissa muissakin asioissa, se pieni vähemmistö mollaa koko porukan maineen. Sanon silti, että fillarilähetit pitäisi lähettää Ahvenanmaalle ja sitten myydä/luovuttaa koko saari Ruåtsille!

Jari Ahonen

« Reply #9249 on: 03.10.10, 17:48 »

Tarmolle vielä sen verran että minunkin pakussani on vasikan kokoisilla kirjaimilla firman logo. Se onkin ainoa syy etten tempaissut ovea auki sen tuulilasiin sylkäissyn fiillaristin kohdalla. Olisi nimittäin jäänyt kaverin hammaskartta kuskin oven lasiin...

Tarmo Lindroos

« Reply #9250 on: 03.10.10, 17:53 »

Tottakai syitä on sysissä ja sepissä (joku vanha sananlasku...). On olemassa fiksuja pyöräilijöitä ja fiksuja autoilijoita. Ongelmana onkin ne vähemmän fiksut... Niinkuin monissa muissakin asioissa, se pieni vähemmistö mollaa koko porukan maineen. Sanon silti, että fillarilähetit pitäisi lähettää Ahvenanmaalle ja sitten myydä/luovuttaa koko saari Ruåtsille!

On todellakin olemassa fiksuja autoilijoita ja pyöräilijöitä ja sitten todellakin noita todella paljon vähemmän fiksuja.
Fiksuille ja kohteliaasti tietä antaville autoilijoille morjenstan aina kiitokseksi ja vähemmän fiksuille pyörittelen päätäni tai heilautan kättäni kunnolla ylös, ilman sitä keskisormea vaikka välillä kyllä mieli tekis.
Olen muuten muutaman kerran ihan piruuttani kysynyt punaisia päin ajaneelta pyöräilijältä joka on meinannut jäädä auton alle sitten kun olen ne ajanut fillarilla kiinni muutaman sadan metrin päästä ja olen ohittamassa  " että mihin oli kiire , sairaalaan vai hautausmaalle kun piti punaisia päin ajaa ".
Kertaakaan en ole vastausta saanut

fishu
Former member
« Reply #9251 on: 03.10.10, 18:02 »

Viime torstaina Munkkiniemen puistotien ja Solnantien risteyksessä  yksi pakettiauto firman nimellä ja numerolla varustettuna ajoi törkeästi suoraan eteeni ja melkein päälle sen lisäksi auton olisi todellakin pitänyt tuossa kohtaa väistää minua. Kunnon lukkojarrutuksella sain juuri ja juuri fillarin pysähtymään,  ( Hydrauliset levyjarrut fillarissa niin kyllä pysähtyy ), olen kyllä oppinut ennakoimaan risteyksissä ja hiljentämään vauhtia kun ei koskaan tiedä kuka "sokea" sitä autoa ajaa.

Mielenkiinnosta ihan että minkälainen tilanne? "auton olisi todellakin pitänyt tuossa kohtaa väistää" ei kerro ihan minkälaisesta tilanteesta oli kyse.
55-HO
Former member
« Reply #9252 on: 03.10.10, 18:12 »

Lisäksi kaikki autot takavarikoidaan valtiolle ja sulatetaan raudaksi, loppuis valtion ja viranomaisten taholta tuo autoilijoiden kiusaaminen siihen.  Angry
Eipä taida totaalinen hakaneulojen tekeminen nykyautoista onnistua, osasta pakko tehdä pyykkipoikia  Wink
Kalle Rantanen

Date Registered: 07.03.08

« Reply #9253 on: 03.10.10, 18:13 »

Pyöräilijöille voisi joku ainakin kertoa, että heillä on ihan sama velvollisuus väistää jalankulkijoita suojatiellä kuin autoilijoillakin. Tosin jos valoista ei piitata, niin ehkä ongelmana ei ole pelkkä tietämättömyys.
Tarmo Lindroos

« Reply #9254 on: 03.10.10, 18:27 »

Mielenkiinnosta ihan että minkälainen tilanne? "auton olisi todellakin pitänyt tuossa kohtaa väistää" ei kerro ihan minkälaisesta tilanteesta oli kyse.

"Auton olisi todellakin pitänyt tuossa kohtaa väistää"
Ihan perusliikennesääntöjen mukaan. Autoille väistämisvelvollisuus osoitettu kolmiolla molemmista molemmista suunnista. Minä tuli oikealta, ajoin pyörätietä ja olin menossa suoraan, auto auto tuli Solnantietä ja kolmion takaa suoraan eteeni.
« Last Edit: 03.10.10, 18:38 by Tarmo Lindroos »

Tarmo Lindroos

« Reply #9255 on: 03.10.10, 18:36 »

Pyöräilijöille voisi joku ainakin kertoa, että heillä on ihan sama velvollisuus väistää jalankulkijoita suojatiellä kuin autoilijoillakin. Tosin jos valoista ei piitata, niin ehkä ongelmana ei ole pelkkä tietämättömyys.

Ihan oikeassa olet mutta jalankulkijoillekkin vois kertoa että yhdistetyllä jalankulku/ pyörätiellä ja varsinkin niillä joissa ei ole asfalttiin maalattuna omia kaistoja pyöräilijöille ja jalankulkijoille että olisi hyvä kulkea jommalla kummalla reunalla eikä keskellä tietä. Tekee tuon ohittamisen kellonsoitosta huolimatta helpommaksi kun ei tarvitse arvailla mihin se jalankulkija siitä keskeltä siityy.
Sama juttu koiranulkoilujattajat noilla yhdistetyillä jalankulku ja pyöräteillä, omistaja toisella puolella ja koira hihnanpäässä toisella puolella.
Itse kyllä aina hiljennän ihan kävelyvauhtiin kun näitä tulee vastaan olin sitten takana tai edessä ja soitan kelloa hyvissä ajoin mutta silti toisille se siirtyminen sinne reunaan on vaikeaa.

Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #9256 on: 03.10.10, 18:40 »

Ja autoilijoille voisi kertoa, että heillä on kolmion/stop-merkin takaa tullessaan velvollisuus väistää myös pyöräilijöitä suojatiellä (pyörätien jatkeella).

Vaikka pyöräilijöistä löytyykin prosentuaalisesti enemmän mulkkuja kuin autoilijoista, niin eipä tuossa autoilijoiden kevyen liikenteen huomioimisessakaan paljoa hurraamista ole. Tämä tosin johtuu osittain myös kaksisuuntaisista pyöräteistä, jotka ovat lievästi sanottuna perseestä niin pyöräilijän kuin autoilijankin kannalta. Siksi suosittelisinkin kaikkia ajokortillisia kokeilemaan edes joskus pyöräilyä kaupunkiolosuhteissa. Auttaa kummasti avartamaan näkemyksiä, kun autoja tunkee jatkuvasti kolmion takaa eteen.

Nimim. BC-kortillinen pyöräilijä.
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9257 on: 03.10.10, 18:47 »

Tuli tuossa elokuun puolivälissä ostettua uusi fillari ja rupesin käymään lenkillä ja töissä sillä. Viime kuussa hiukan yli 1000 km tuli poljettua ja kaikenlaista on tullut nähtyä niin muiden pyöräilijöiden kuin autoilijoidenkin toimesta.

Seuraavassa risteyksessä mulla ja autolla oli punaiset valot ja näytin apukuskille että veivais ikkunan auki ja veivashan se. Huomautin aika tiukasti että meinasit ajaa päälle niin vastaukseksi kuski rupes haistattelemaan v......a ja käski painumaan helvettiin. Sanoin sille että on tosi fiksua ruveta huutelemaan kun ajaa firman autoa missä on puhelin-numero kissankorkuisilla kirjaimilla kyljessä.
Apukuskin reaktio oli siihen se että sieltäkin tuli haistattelua ja sano vielä että tuunko vetämään turpaan.
Siinä vaiheessa mulle riitti ja soitin kyseiseen firmaan ja lähetin terveisiä työntekijöiden käytöksestä. Auton rekkarin ja paikan ilmoitin ja mitä mulle huudeltiin ( muut fillaristit katso huuli pyöreenä vieressä sitä haistattelua ) Keskus vastais ja lupasi lähettää omistajalle terveisiä, pyysin omistajaa soittamaan takaisin mutta eipä ole vielä mitään kuulunut.

Loppukaneettina vielä sen verran että niin autolla kuin pyörällä ajaessani tai ollessani jalankulkija noudatan liikennesääntöjä ja huomioin muut liikenteessä liikkuvat, enkä nyt tässä tarkoita sitä että olisin maailman paras ja täydellisin kuljettaja vaan huomaavainen liikenteessä oli sitten kulkuneuvoni mikä tahansa sillä henkikultani on minulle tärkeä.

Hemmetin hyvä että soitit! Jos se palaute vaikka menis perille. Itse on niin monta kertaa tehny mieli soittaa, mutta sitten ajattellu että noh..... Undecided
Hyvä, että joku sentään antaa äänensä kuulua!
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9258 on: 03.10.10, 18:56 »

"Auton olisi todellakin pitänyt tuossa kohtaa väistää"
Ihan perusliikennesääntöjen mukaan. Autoille väistämisvelvollisuus osoitettu kolmiolla molemmista molemmista suunnista. Minä tuli oikealta, ajoin pyörätietä ja olin menossa suoraan, auto auto tuli Solnantietä ja kolmion takaa suoraan eteeni.

Antin kommenttiin lisäkommentti Tarmon kommentin kanssa:

Toi on muuten varsin mielenkiintoista; isot kolmiot, alla vielä fillari varotusmerkki. Osa autoilijoista ajaa näihin paikkoihin sellasilla nopeuksilla, ettei ole mitään mahdollisuuksia nähdä- tai saada autoa pysähtymään, JOS sieltä tulee esim. mopo tai fillaristi (Usein ensiksi mainitut eivät liiemmin hiljentele). Liikenneympyriin ajetaan 40kmh sisääntulo nopeuksilla, ja kun näitä seuraa; niin ei ne kyllä mitään sen enempää katsele. Katse on tiukasti kiinnityneenä siihen, tuleeko väistettävästä suunnasta autoa. Ei siihen kevyenliikenteen väylään, joka on ENNEN sitä ympyrää.

Seuratkaapas ihmisten ajamista näissä paikoissa, katsokaa niitten lärviä, ja katsokaa niitä nopeuksia. Kyllä sen näkee, JOS autoilija huomioi kevyeen liikenteen ajoissa. IHmeen vähän noissa paikoissa kolisee, mitä Tarmokin kertoili, että on kolmiot isolla ennen suojateitä. SIis siihen nähden miten noihin paikkoihin aika monet ajavat.

Fillaristiakin koskee varovaisuus sääntö, mutta autoille on kolmio, ja se on ehdoton. Jos ajat yli niin syyllistä ei tarvitse etsiskellä.

Ja itse suosittelisin kaikille C-kortittomille C-kortin ajamista. Luultavasti aika monelle tulee monia monia ahaa elämyksiä.
Hannu Örn

Date Registered: 16.04.08

« Reply #9259 on: 03.10.10, 20:54 »

Kunnon lukkojarrutuksella sain juuri ja juuri fillarin pysähtymään,  ( Hydrauliset levyjarrut fillarissa niin kyllä pysähtyy ), olen kyllä oppinut ennakoimaan risteyksissä ja hiljentämään vauhtia kun ei koskaan tiedä kuka "sokea" sitä autoa ajaa.

Jarrutus maksimaalisella teholla on muuten temppu, jota kannattaa harjoitella säännöllisesti. Se tapahtuu pelkällä etujarrulla siten, että takapyörä on nousemaisillaan ilmaan, tai vaikka vähän nouseekin, kunhan ei kuperkeikaksi asti. Takajarrulla ei ole tällöin mitään käyttöä, koska takapyörä on irti tiestä.

Liukkaalla tilanne tietenkin kääntyy päinvastoin, kun on ensisijaisesti varottava etupyörän lukkiutumista.

Valitettavan moni fillaristi satuttaa itsensä harjoittelemalla tehojarrutusta ensimmäistä kertaa aidossa hätätilanteessa.

Harrastan toisinaan putkinäköisten autoilijoiden säikyttelyä ajamalla "melkein alle" ja pysäyttämällä sitten kuitenkin tehokkaasti ja hyvissä ajoin. Viesti menee taatusti paremmin perille kuin mikään sanominen. En suosittele samaa leikkiä muille, hommassa on kyllä omat riskinsä  Embarrassed
Pages: 1 ... 461 462 [463] 464 465 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1