Keskustelua liikenteestä

<< < (1853/3031) > >>

Sami Aaltonen:
Quote

"Auton olisi todellakin pitänyt tuossa kohtaa väistää"
Ihan perusliikennesääntöjen mukaan. Autoille väistämisvelvollisuus osoitettu kolmiolla molemmista molemmista suunnista. Minä tuli oikealta, ajoin pyörätietä ja olin menossa suoraan, auto auto tuli Solnantietä ja kolmion takaa suoraan eteeni.



Antin kommenttiin lisäkommentti Tarmon kommentin kanssa:

Toi on muuten varsin mielenkiintoista; isot kolmiot, alla vielä fillari varotusmerkki. Osa autoilijoista ajaa näihin paikkoihin sellasilla nopeuksilla, ettei ole mitään mahdollisuuksia nähdä- tai saada autoa pysähtymään, JOS sieltä tulee esim. mopo tai fillaristi (Usein ensiksi mainitut eivät liiemmin hiljentele). Liikenneympyriin ajetaan 40kmh sisääntulo nopeuksilla, ja kun näitä seuraa; niin ei ne kyllä mitään sen enempää katsele. Katse on tiukasti kiinnityneenä siihen, tuleeko väistettävästä suunnasta autoa. Ei siihen kevyenliikenteen väylään, joka on ENNEN sitä ympyrää.

Seuratkaapas ihmisten ajamista näissä paikoissa, katsokaa niitten lärviä, ja katsokaa niitä nopeuksia. Kyllä sen näkee, JOS autoilija huomioi kevyeen liikenteen ajoissa. IHmeen vähän noissa paikoissa kolisee, mitä Tarmokin kertoili, että on kolmiot isolla ennen suojateitä. SIis siihen nähden miten noihin paikkoihin aika monet ajavat.

Fillaristiakin koskee varovaisuus sääntö, mutta autoille on kolmio, ja se on ehdoton. Jos ajat yli niin syyllistä ei tarvitse etsiskellä.

Ja itse suosittelisin kaikille C-kortittomille C-kortin ajamista. Luultavasti aika monelle tulee monia monia ahaa elämyksiä.

hannuorn:
Quote

Kunnon lukkojarrutuksella sain juuri ja juuri fillarin pysähtymään,  ( Hydrauliset levyjarrut fillarissa niin kyllä pysähtyy ), olen kyllä oppinut ennakoimaan risteyksissä ja hiljentämään vauhtia kun ei koskaan tiedä kuka "sokea" sitä autoa ajaa.

Jarrutus maksimaalisella teholla on muuten temppu, jota kannattaa harjoitella säännöllisesti. Se tapahtuu pelkällä etujarrulla siten, että takapyörä on nousemaisillaan ilmaan, tai vaikka vähän nouseekin, kunhan ei kuperkeikaksi asti. Takajarrulla ei ole tällöin mitään käyttöä, koska takapyörä on irti tiestä.

Liukkaalla tilanne tietenkin kääntyy päinvastoin, kun on ensisijaisesti varottava etupyörän lukkiutumista.

Valitettavan moni fillaristi satuttaa itsensä harjoittelemalla tehojarrutusta ensimmäistä kertaa aidossa hätätilanteessa.

Harrastan toisinaan putkinäköisten autoilijoiden säikyttelyä ajamalla "melkein alle" ja pysäyttämällä sitten kuitenkin tehokkaasti ja hyvissä ajoin. Viesti menee taatusti paremmin perille kuin mikään sanominen. En suosittele samaa leikkiä muille, hommassa on kyllä omat riskinsä 

petikko:
Quote

Jarrutus maksimaalisella teholla on muuten temppu, jota kannattaa harjoitella säännöllisesti. Se tapahtuu pelkällä etujarrulla siten, että takapyörä on nousemaisillaan ilmaan, tai vaikka vähän nouseekin, kunhan ei kuperkeikaksi asti. Takajarrulla ei ole tällöin mitään käyttöä, koska takapyörä on irti tiestä.

Unohdit tärkeimmän. Painon siirron taakse.

Sami Aaltonen:
On se kyllä, seurasin peilistä takana ollutta autoa Hämeenlinnantiellä tänään; niissä tietyösikaaneissa. Leikkasi joka ikisen kerran viereiselle kaistalle sulkuviivojen yli. Jännä vaan, että bussilla ei ole ongelmia ajaa niitten viivojen välissä, jää vielä puolesta metristä metriin väliä takarenkaalla viivaan.
On se kyllä, joillain on tosiaan asenne vikaa, tai sitten on vaan liian iso ja leveä auto tai jotain vastaavaa. Näyttää varsin hauskalta sinäänsä, harmi vaan että se viereisen kaistan kuljettaja ei varmaan ole samaa mieltä siitä hauskuudesta.
Sitten ne vielä pitää itseään hyvinä ja taitavina kuljettajina kun ei sen vertaa voida muita miettiä saati tiedetä auton mittoja, missä renkaat kulkee. Mikäköhän se selitys ois tolle, jos pääsis kysymään? "Ai mitkä viivat, ai miten niin.....".... uskomatonta.

dc10-30:
Toisille on vaan niin hiton vaikea toimia sääntöjen ja lakien mukaan. Aina ollaan olevinaan lakien ja muiden yläpuolella. Ajavat varmaan nokka pystyssä, ja katsovat muita nenänvartta pitkin alaspäin, ei ihme ettei niitä viivoja näe. Samaten tuntuu edelleen olevan niin käsittämättöämn vaikeaa niinkin yksinkertainen juttu kuin vilkun käyttö, ja jos sitä vilkkua näytetään niin sitä näytetän väärän suuntaan! Joillakin on niin käsittämätön tarve kapinoida jatkuvasti ja kaikkialla. 

PS. Niiden isojen ja leveiden autojen ratissa olen aika usein nähnyt heiveröisen pienen naisen, tai sitten jonkun luuviulu pojan... Outoa. Tämmöinen luuviulu alkoi kerran liikennevaloissa lukemaan lehteä, ja antoi auton valua kokonaan suojantien päälle, sen jälkeen jarrutti hiljaa ilman että edes nosti katsettaan siitä lehdestä, harkittua ärsyttämistä? Ja todellakin naureskeli siellä lehden takana, kun jouduin jalankulkijana hänen autonsa kiertämään! Hänellä oli joku iso citymaasturi tai mikälie. Jotenkin ihan sairasta touhua.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page