FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.18, 22:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1515922 times)
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #940 on: 03.12.06, 11:36 »

Mitä tuo "tilan antaminen" suojatiellä oikeastaan tarkoittaa?

Kyllä se mielestäni koskee myös tilan antamista henkilölle joka on vielä jalkakäytävällä ja astumassa ajoradalle suojatielle. Missä se raja "odottavan" ja "suojatielle astuvan" välillä kulkee, on sitten hankalampaa. Asian voi nähdä niinkin ettei henkilö "odota" mutta joutuu vain pakosta keskeyttämään "astumisensa" kun lähestyvä auto ei pysähdykään.

Kai ne liikennemääräykset on tarkoitettu heikomman osapuolen suojelemiseen.

Ulkomailla autoilija voi helposti aiheuttaa vaarallisia tilanteita ajamalla täällä opitulla tavalla. Siellä kun jalankulkijat pitävät kiinni oikeuksistaan.

Lisäksi mielenkiintoinen asia jonka opin Saksassa asuessani. Jos tekee liikennerikkomuksen (esim. jättää pysähtymättä suojatien eteen tai ajaa päin punaista suojatien yli) siten että lapsi näkee sen, rikkomus muuttuu astetta törkeämmäksi ja rangaistus senkun kovenee. Ideana on, että väärien toimintamallien näyttäminen lapsille on väärin. 
« Last Edit: 03.12.06, 11:42 by Nils Rostedt »

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9330
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #941 on: 03.12.06, 12:15 »

Lisäksi mielenkiintoinen asia jonka opin Saksassa asuessani. Jos tekee liikennerikkomuksen (esim. jättää pysähtymättä suojatien eteen tai ajaa päin punaista suojatien yli) siten että lapsi näkee sen, rikkomus muuttuu astetta törkeämmäksi ja rangaistus senkun kovenee. Ideana on, että väärien toimintamallien näyttäminen lapsille on väärin. 

Saksalaiset ovat kyllä kohteliaita liikenteessä. Esim. jos risteyksessä on jonoa niin että ei ole aivan varmaa että tilaa löytyy risteyksen ylitettyä valojen vaihtuessa punaisiksi niin saksalainen autoilija odottaa niin kauan että on varma että risteyksen toiselta puolelta löytyy tilaa.

Toista se on täällä Reykjavikissa kun vihreä valo palaa niin höngitään sinne asenteella "minä minä minä". Ja sitten ollaan jumissa keskellä risteystä ja sivulta tulee seuraava satsi minä minä minä ukkoja.  Grin

Suojatien eteen pysähtymisessä käytän erästä kivaa vinkkiä minkä yksi taksikuski kertoi, eli jos olen jonon viimeinen tai toiseksi viimeinen auto niin en pysähdy. Mutta jos perässäni on jono autoja niin pysähdyn suojatien eteen. Jos on lapsia niin asia on vähän eri kun saa varmuuden vuoksi olla jarrulla joka tapauksessa niin ihan hyvin voi pysähtyä. Täällä paikalliset ylittävät teitä missä sattuu ja suojateitä on Suomeen verrattuna vähemmän, minä en pysähdy kuitenkaan missä sattuu jalankulkijoita odottamaan jotka eivät laiskuuttaan viitsi kävellä 50 metriä kauemmas.

Jos kaikki pelaisivat liikennesääntöjen mukaan niin liikenne saattaisi olla varsin sujuvaakin, mutta enpä usko että siihen koskaan päästään.

Olen myös huomannut seuraavia pikkuseikkoja:
* Jos edessä ajavan auton kuljettajalla on hattu päässä, noudata äärimmäistä varovaisuutta.
* Jos edessä ajavan auton kuljettajaa ei näy ollenkaan, niin noudata äärimmäistä varovaisuutta. Kyseessä on juuri maahan muuttanut ja ajokortin saanut thai-tyttö.
* Jos perässä ajaa BMW, Mercedes Benz tai jonkun sortin pääjohtajan kaupunkimaasturi niin varaudu siihen että he ohittavat heti. Jos tilaa ei kuitenkaan maasturillekaan ole niin he ajavat nokka persuuksissa kiinni niin kauan että pääsevät ohi. ( Eikä tämä ole mitenkään kyseisten automerkkien omistajien vastainen kommentti nyt, en ole aloittamassa mitään muut vs. Bemari keskustelua. Olen seurannut tätä jo vuoden verran, osittain siksikin että siitä on ollut täällä puhetta, ja kyllä minusta käytännössä näin vain on. Hyvällä autolla tosin vauhti ei niin tunnu ja on luonnollista ohittaa hitaammat, mutta kun tällä ajetaan pääsääntöisesti normaalistikin 20 km/h nopeampaa kuin rajoitukset niin ei siihen enää tarvitsisi toista 20 lisätä.)

'Don't panic'
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #942 on: 03.12.06, 18:10 »

Jotenki ei jaksa oikein uskoa Roll Eyes Voi olla, että tiedostais paremmin eri asioita, mutta kun hyppää takas sen pikkuauton rattiin niin ajotapa muuttuu. En jaksa uskoa, että sinäkään Sami ajat Aygolla samalla tavalla kun sillä bussillasi. Tai jos ajat niin näyttää vähintäänkin hölmöltä Tongue

No joo oikeessa olet, että ajotyyli ei oo sama ihan kun työkalulla, mutta kyllä nykyään paljon enemmän mietin ja havannoin asioita jo paljon etukäteen kun jotain risteystä lähestyn kun vuosi sitten esimerkiksi. Mietintätyö on lisääntyny huomattavasti, eli ennakointi ja havannointi.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #943 on: 03.12.06, 22:28 »

Aikoinani, kun ajelin työkseni kuorma-autoa, niin tuttu totesi kerran eräällä mutkaisella maantienpätkällä, että kyllä sen huomaa siviilissäkin. Sitä huomaamattaan otti mutkiin enemmän jarrulla ennakkoa, aivan kuin olisi vältellyt että ruumassa tavarat eivät mene sikin sokin. Vauhti oli henkilöautomainen, ajotyyli ennakoivampi "lastia suojelevampi".

Itselläni aika ammatikseen kuljettavana antoi kyllä paljon siviiliinkin. Kun pari vuotta körötteli Helsingin ydinkeskustassa iltaruuhkan aikaan, niin sellainen hätiköinti ja ryntäily jäi kyllä totaalisesti pois. Kellon kanssa ei ajeta kilpaa, eikä töötti soi helposti. Hermokaan ei kyllä pala enään helpolla kanssakulkijoihin. Ja jos palaa, niin provosoitumisen osaa silti jättää aika hyvin taka-alalle.
Autoilijan ajoista on jo yli neljä vuotta, mutta hyvin tuo "ruuhka-akatemian" oppi on pysynyt päässä. Vai onko se sitten tätä iän ja kilometrien kertymisen tuomaa rauhallisempaa otetta myös?  Grin

piitu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #944 on: 05.12.06, 06:59 »

Järvenpään prisman kellariparkissa ainakin tehdään sillä välin kun käyt kaupassa, eikä tarvi varata aikaa. Hinta oli muistaakseni 35e tai 40e mutta tarkistan sen vielä.
härregyyd.. sillon 90-luvun buumin aikaan noita sai satasella ..  Tongue  Ostanko vaan uudet pyyhkijänsulat. Taitaa tulla halvemmaksi  Wink

Riippuu auton merkistä ja mallista, mutta ei tule välttämättä halvemmaksi. Astra H:n sulat oli Metro-Autossa "tarjouksessa" 52€. Motonetistä löytyi kuitenkin vähän halvemmalla, vaikka on myös se 39,50€ ihan riistohinta pyyhkijänsulista. Ensimmäisiin autoihin sai Biltemasta sulat parillakymmenellä markalla, mutta näin ne ajat muuttuu.
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #945 on: 05.12.06, 11:29 »

Ensimmäisiin autoihin sai Biltemasta sulat parillakymmenellä markalla, mutta näin ne ajat muuttuu.

Ja rahan arvo..
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #946 on: 05.12.06, 11:39 »

Ja rahan arvo..

No se tietty elää koko ajan. Mutta tosiasia on, että kyllähän noiden autojen (ja lähes kaiken muunkin) hintataso on noussut aivan törkeästi varsinkin Eurojen tulon jälkeen. Ja jatkaa vaan nousuaan... Just tuossa viikonloppuna katselin lehdestä, että nykyään ei saa jotain kaikkein karvalakeinta Corollaa pienimmällä koneella siihen hintaan, millä kymmenen vuotta sitten sai erään nimeltä mainitsemattoman saksalaisen valmistajan Golf Variantin (farmari on aina kalliimpi), eikä sitä tarvinnut edes ottaa pienimmällä koneella eikä heikoimmilla varusteilla... Eikä tuota kyllä takuulla selitetä millään rahan arvon eroilla...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #947 on: 05.12.06, 11:40 »

härregyyd.. sillon 90-luvun buumin aikaan noita sai satasella ..  Tongue  Ostanko vaan uudet pyyhkijänsulat. Taitaa tulla halvemmaksi  Wink

Hevoset takaisin. Hinta olikin 20€

Ensimmäisiin autoihin sai Biltemasta sulat parillakymmenellä markalla, mutta näin ne ajat muuttuu.

ja viikkorahat taitaa lapsilla olla nykyään 50€ kun muinoin oli 5mk Wink
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #948 on: 05.12.06, 11:42 »

No se tietty elää koko ajan. Mutta tosiasia on, että kyllähän noiden autojen (ja lähes kaiken muunkin) hintataso on noussut aivan törkeästi varsinkin Eurojen tulon jälkeen. Ja jatkaa vaan nousuaan... Just tuossa viikonloppuna katselin lehdestä, että nykyään ei saa jotain kaikkein karvalakeinta Corollaa pienimmällä koneella siihen hintaan, millä kymmenen vuotta sitten sai erään nimeltä mainitsemattoman saksalaisen valmistajan Golf Variantin (farmari on aina kalliimpi), eikä sitä tarvinnut edes ottaa pienimmällä koneella eikä heikoimmilla varusteilla... Eikä tuota kyllä takuulla selitetä millään rahan arvon eroilla...
Onko hintavertailussa huomioitu rahan arvon muuttumista?

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
piitu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #949 on: 05.12.06, 11:47 »

Ja rahan arvo..

No se kyllä selittää osan tästä hinnannoususta, mutta suurin syy tässä tapauksessa on tuo muuttunut pyyhkijämalli, kun nää uudet sulat on ne lakupötköt, missä ei oo niitä metallijousivirityksiä ollenkaan. Kyllähän niitä vanhanmallisia sulkia saa edelleen Biltemasta alle kymmenellä eurolla.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #950 on: 05.12.06, 11:50 »

Onko hintavertailussa huomioitu rahan arvon muuttumista?

No justhan mä tuossa viestissä sanoin, että ei sitä pelkästään sillä selitetä  Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #951 on: 05.12.06, 12:17 »

ja viikkorahat taitaa lapsilla olla nykyään 50€ kun muinoin oli 5mk Wink
Ikuna en oo viikkorahaa saanu. Vuodessa saan ehkä hikiseen 100€ Tongue

No se tietty elää koko ajan. Mutta tosiasia on, että kyllähän noiden autojen (ja lähes kaiken muunkin) hintataso on noussut aivan törkeästi varsinkin Eurojen tulon jälkeen. Ja jatkaa vaan nousuaan... Just tuossa viikonloppuna katselin lehdestä, että nykyään ei saa jotain kaikkein karvalakeinta Corollaa pienimmällä koneella siihen hintaan, millä kymmenen vuotta sitten sai erään nimeltä mainitsemattoman saksalaisen valmistajan Golf Variantin (farmari on aina kalliimpi), eikä sitä tarvinnut edes ottaa pienimmällä koneella eikä heikoimmilla varusteilla... Eikä tuota kyllä takuulla selitetä millään rahan arvon eroilla...
Entäs varaosat? "Haluisin moottorinkiertokampiakselinpulttimutterinmutterin, paljonko maksaa? Myyjä: "10€" "Se tulee sitten Bemariin" Myyjä: jaa että Bemariin, hinta on sitten 50€ ja toimitus kuukauden tai kahden päästä...." Grin

Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #952 on: 05.12.06, 12:27 »

(farmari on aina kalliimpi)

Ai. Ihme kun Chrysler kuitenkin mainostaa "Sedan tai farmari, yksi hinta.."

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Mckeke83
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #953 on: 05.12.06, 12:32 »

Ai. Ihme kun Chrysler kuitenkin mainostaa "Sedan tai farmari, yksi hinta.."
Taisi Mikko tarkoittaa jylffejä. Cool
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #954 on: 05.12.06, 12:39 »

Ai. Ihme kun Chrysler kuitenkin mainostaa "Sedan tai farmari, yksi hinta.."

No soonki rysleri... Nyt puhutaan autoista... Grin

Joopa joo, olis pitänyt laittaa siihen "lähes aina"  Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #955 on: 05.12.06, 16:58 »

No se tietty elää koko ajan. Mutta tosiasia on, että kyllähän noiden autojen (ja lähes kaiken muunkin) hintataso on noussut aivan törkeästi varsinkin Eurojen tulon jälkeen. Ja jatkaa vaan nousuaan... Just tuossa viikonloppuna katselin lehdestä, että nykyään ei saa jotain kaikkein karvalakeinta Corollaa pienimmällä koneella siihen hintaan, millä kymmenen vuotta sitten sai erään nimeltä mainitsemattoman saksalaisen valmistajan Golf Variantin (farmari on aina kalliimpi), eikä sitä tarvinnut edes ottaa pienimmällä koneella eikä heikoimmilla varusteilla... Eikä tuota kyllä takuulla selitetä millään rahan arvon eroilla...

Katselin tuossa huvikseni TM:n sivuilta vanhoja hinnastoja. Vertailuksi otin halvimman 1.6 litraisen Corolla Farmarin. (luvut pyöristetty):
1996: 17500
1998: 17700
2000: 18900
2002: 22700
2004: 21900
2006: 22600

Eli hinta on pudonnut nyt euroaikana, mikä selittyy autoverotuksen kevennyksillä 2002/2003 vaihteessa. Karkesti hinnannousua on karvan yli 500€ vuodessa, mikä on meinaa hinnan kohoamista vuodesta 1996 reilu 28%. Nyt joku tilastonikkari voisi kaivaa esille, miten tuo on linjassa rahan arvon muuttumisen kanssa ja kuinka paljon palkat ovat nousseet keskimäärin kymmenessä vuodessa. Veikkaan ettei eroa kuitenkaan tule juuri mitään.

Euroaikana hinnat ovat nousseet mielestäni eniten ns. pienissä hinnoissa. Eron huomaa hyvin vaikka huoltoasemilla. Pesuissa ja kahviopuolella.
Ja ruokakaupoissa senteillä pelataan monta vanhaa markkaa kaupan kassaan enemmän. Juuri näillä hinnoilla, mille on helposti "sokea". Suhteessa hinnat ovat nousseet näissä mielestäni eniten € -aikana.
Mikko J Köykkä
Moderator
Offline Offline

Posts: 2419
Date Registered: 01.01.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #956 on: 05.12.06, 17:21 »


Ainiin ja sitten hieman valitusta liikenteestä. Polkupyöräilijänä minua ärsyttää suunnattomasti ne henkilöt jotka eivät käytä vilkkua kiertoliittymästä poistuessaan. Monta kertaa olen meinannut jäädä alle kun ei jakseta yhtä viikseä (vai viistä? Tongue ) napsauttaa paria milliä. Hei kamoon. Angry
Fillaristille ei ole laissa paljoa oikeuksia annettu, eikä niistä vähistäkään uskalla pitää kiinni. Tongue
Muutaman läheltä piti-tilanteen ja yhden takarenkaaseen osuneen napakympin jälkeen tämä poika ei ole fillarilla liikkuessaan luottanut omiin oikeuksiinsa. Jos kolmion takaa on tulossa eteeni auto, hidastan reilusti vauhtia ja katson että se oikeasti hidastaa, ennen kuin ylitän risteävän tien. Sujuvaa liikkumista kaikille? -Ei takuulla. Suhteellisen varma keino pysyä hengissä? -Kyllä!
 Pahempia ovat selän takaa päälle tulevat autot -sellaisessa tilanteessa fillari takapyörä muuttui banaaniksi.


"Ilmatorjuntaan menevät ne jotka eivät läpäisseet hävittäjälentäjäin pääsykoetta eivätkä halua antaa muidenkaan lentää"
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #957 on: 05.12.06, 19:33 »

NIin tää fillaristi osasto on kanssa yks sellanen juupas eipäs osasto.
Mun mielipide on se, että on olemassa kahenlaisia fillaristeja, niitä jotka tajuu liikenteen jutut ja jujut ja niitä jotka ei tajua liikennettä.

Ne jotka tajuu, ei luota sokeesti siihen, että autoilijat väistää, näkee, huomaa, tajuaa mitä ne on tekemässä, etenkin ilman suuntamerkin antoa. "mä tuun täältä mistä sattuu ajotielle kun on kiire ja kyllä mut näkee tässä pimeellä vesisateessa hyvin vastavaloon ja oikasen tosta toisen kaistan yli nurmikon poikki tonne toiselle puolelle, vähän on kyllä ruuhkaa ja oho meinas osua tuo..."...... fillaristejä.

Ne jotka ei tajua, ajaa missä huvittaa, miten huvittaa, ilman suuntamerkkejä, ja näyttävät käsimerkkejä kun meinaa osua. "näkeeköhän toi mut....näki joo tuli merkki, että mene vaan asiallista kiitän". Näistä fillaristeistä tulee hyvä mieli, kun ymmärretään pelin henki.

Mulla kävi yks tapaus tossa elokuussa kun fillaristi tuli bussin keulan takaa alle. Olin kääntymässä suojatien yli, kyllä mulla väistövelvollisuus kyllä. Olisin mä sen väistänytkin, jos tämä fillaristi olisi tullut A. suojatietä joka oli mun autoon nähden hyvin näkyvillä ja havainnon mahdollisuuden nähdäkin, B. jos se ois vaan tajunnu käyttää aivojaan. Ettei mulla oo mitään mahollisuuksia nähdä sitä, jos pääväylälle ajetaan autoille tarkotetusta ajoväylästä oikasemalla suojatielle, eli bussiin nähden lähes kuljettajan selän takaa. Se oli niin lähellä osua, että en tiie miten sain pysähtymään ajoneuvon. Vauhtia oli kuitenkin vain noin 5 kmh kun olin juuri antamassa happea, että nyt reitti selvä ja samantien jostain pimeestä kulmasta tulee fillaristi suoraan alle.
En tiie mitä tää kundi asiasta mietti, mutta toivottavasti tajus miten lähellä oli osuma ihan vaan sen takia, että "kyllä toi näkee ja kyllä tästä ehtii". Kaikkea ei vaan yksinkertasesti voi nähdä tai ennakoida, etenkin jos tullaan mistä sattuu ja miten sattuu alle. No varmaan se ajatteli; tai en ylläty jos ajatteli, että "***tanan kuskit"....

Useempi vaaratilanne olisi syntynyt, jos oisin vaan ajattelematta pyöräilijästä ohi lähtenyt; kun usein tuppaavat autotien laitaa ajamaan. Ennakointi ja maltti kannatti sillä odottelin ja seurasin vain ja ainoastaan tätä fillaristia sillä suoran pätkällä kun mitään muuta riskitekijää ei siinä kohtaa ollut. 5 sekunttia ja se kääns suoraan alle. Katsoi kyllä siinä kohtaa taakse kun oli jo keskellä tietä. Miten oiskaan käynyt jos oisin vaan puhaltanu "kyllä ehtii" meininkillä ohi. Laskin jälkeen päin, että olisin kutakuinkin siinä kohtaa ollut vierellä kun se käänsi alle...ja vauhtia 50kmh, jos......
Nyt oli vauhti sama kun pyöräilijällä joten todellista vaaratilannetta ei tullut missään vaiheessa.

Mutta sellasta se on, paras turva fillarilla on mun mielestä kunnioittaa sääntöjä, ja vaikka olisi miten paljon etuoikeus ajaa suojatielle niin aina pitää varmistua siitä, että sut on nähty ja kun on nähty niin mitä sitten tapahtuu, väistääkö auto vai ei.

Eri juttu on sitten nää jalankulkijat, jotka ei seuraa liikennettä. Ajavat tai kävelevät siihen suojatien eteen (oli se keskikoroke tai ei) ja alkavat kaivaa nenää tai katella maisemia, kun juuri sillon tämä ystävällinen autolija vilauttaa jopa 5 kertaa pitkiä valoja merkiksi, että "ole hyvä ylitä tie" niin sitä ei sitten huomata ollenkaan. Siinä vaiheessa on aikaa mennyt 5 sekunttia tai enemmän ja liikenteen tilanne on muuttunut täysin 100% siitä, mikä se oli kun tämä autoilija merkin antoi. Nyt voi olla jo viereistä kaistaa tulossa autoja tai joku muu vastaantulija ja jos tässä vaiheessa jalankulkija herää niin on jo myöhäistä. Tässä yksi syy miksi ei aina kannata alkaa jarruttelemaan. (Tosin lehtien tekstari palstoilla kiroavat, ettei päästetä yli). Osaksi nää valitukset johtuu siitä, ettei taas ymmärretä miettiä vähän pidemmälle... mutta siitä ei enempää.
Yleensäkin se mietityttää, että mistä voit olla varma, että tämä jalankulkija seuraa mitä liikenteessä tapahtuu? Yksi viidestä seuraa ja loput tekee ihan jotain muuta, siltä tuntuu välillä tuola. Esim, tuo edellä mainittu tilanne, joka on itselle monta kertaa tapahtunut. Osaksi se on sitä myös, ettei uskalleta siltikään ylittää tietä vaikka pitkillä valoilla ym käden merkin annolla antaakin tilaa, mutta jos on selvä paikka, yksi ajokaista ja keskikoroke vaikkapa, niin sillon jos merkki tulee niin se kannattaa myös huomata. MUTTA........ tätä voi katsella niin monesta näkökulmasta.

No se tosta asiasta kolmanteen, on muuten joillekin käsittämättömän isoja autoja nää katumaasturit, kun pitää ihan mutka oikoa niin että meinaa sen takia kolahtaa kun tullaan naapuri kaistalle. Onko se Toyota Landkruiseri niin levee ja pitkä akselivälinen, ettei kaistalla pysy kun vähän tie kääntyy? Kysyn minä?  Huh

Ja sitten en tienny, että Alffalla, Saabilla ja Skodalla on nykyään busseja tuotannossa kun ne tuppaa bussikaistoilla ajamaan kilometri tolkulla Kehä 1:sellä  Grin

Hmmmmm mitäs vielä vois marmattaa, niin se vilkun käyttö kiertoliittymästä poistuttaessa on vaan niin super vaikeeta. Joko ihmiset ei jaksa välittää, tai ei muista, tai ei tajua mitään tai ajattelee vaan minä minä asenteella. Ois hauska joskus laskea jossain kiertoliittymässä, kuinka moni käyttää vilkkua kun ne poistuu siitä. Mutta sitten kun se vilkku tajutaan käyttää, niin tulee itselle kyllä hyvä mieli kun on sentään niitä, jotka tajuaa liikenteessä olevan muitakin kuin he vain. Tyyliin että
"hei toi rekkakuski varmaan ois aika ilonen, jos sen ei tarttis pysähtyä tohon kolmiolle, joten laitampas kuules hei nyt vilkun ajoissa oikeelle, että se näkee, että voi antaa mennä kun minä en sen reitille ole tulossa"  thmbup

Ja tosiaan vielä pittää marmattaa siitä, että se on kyllä ihan super hyper ultra säälittävää kun sähelletään tuola jotain, vaikkapa kiilataan kaistan vaihdossa ja jos toinen osapuoli siitä valoja vilkauttaa tai tööttiä antaa merkiksi, että "mieti mitä teet", niin aletaan sitten kiusimaan. (Äskenhän tässä oli tarinaa kun itselle näin tapahtui). Eli vaikkapa kruisaillaan siinä edessä sitten 20kmh ja näytetään käsimerkkejä ja tai pahimmillaan kuvitellaan jarruvalojen vilauttelulla / jarrun painamisella olevan parempi ja fiksumpi kuljettaja, jolla on isompi ....... mikä? kun se takana olleva. Kunniaa on loukattu, joten pitää vaarantaa sitten pahimmillaan 3-7 eri auton ihmiset kun ei kikkeli kestä sitä, joku antaa palautetta. No näillä on asenne vamma muutenkin, aivot hanurissa jos suomennetaan.
Super hyper ultra säälittävää ja masentavaa kun joillain menee kikkeli solmuun kun saa sähellyksistään palautetta. Tuli tossa seurattua yhtä tilannetta pari päivää sitten, hauskaa..... Uskomaton urpo se, joka aiheutti siinä jonossa 4-5 auton päässä aika kivan jarrutustilanteen vain sen takia,  että "tässä sulle jarrut! mullehan ei töötätä kehällä...."........ Joopajoo se tosta ja se tästä.

No se tästä, taidan taas hiljentyä.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #958 on: 05.12.06, 22:41 »

Sami, nyt vaihdat alaa! Rupeet vaikka freelancer -kuvaajaksi, kun on noi kameramiehen jatkeetkin nyt hankittu Wink (Oli muuten hienot testikuvat tuolla toisaalla)

Tuntuu epätodelliselle kun asun pääkaupunkiseudulla ja mä en millään saa kasattua noin paljon muista kulkijoista sanottavaa.
En tapaa kamikaze-pyöräilijöitä ja itsekkin pyöräilen. Fillaristina pitää sanoa, että oma tila pitää usein ottaa. Siis näyttämällä että käytän etuajo-oikeuteni, mm. risteyksissä. Mutta aina on sormi jarrulla siltä varalta, että se autoilija tuleekin. Pyrin hakemaan aina katsekontaktin näissä kohtaustilanteissa ajajaan ja siitä jo näkee onko hän ajan tasalla, jos siis minulla on etuajo-oikeus. Kotona on vaimo ja ihana tyttölapsi ja en suinkaan halua uhmata kanssaeloamme luupäisyydelläni.
Mutta pyöräilijänä, kuten jalankulkijana näytän selkeästi aikeeni jos haluan suojatien yli tai että risteystilanteessa aion jatkaa ennen kääntyvää autoa suoraan.

Autoilijana kun puolestaan taas ärsyttävää on epävarman oloiset liikkujat kevyessä liikenteessä. Jos pysäytän jonon takanani suojatien eteen, päästääkseni jalankulkijan ylitse, se tuntuu hölmölle kun monet jalankulkijat pällistelevät vain toiseen suuntaan ja kaikki seisovat sitten monta pitkää ylämääräisttä sekuntia. Tai fillaristit jotka pelkäävät käyttää etuajo-oikeuttaan.

Mutta tätä se on.
Ollaan erilaisia persoonia ja toimitaan eri tavalla. Kun käpy meinaa palaa, niin se on hyvä apu kun antaa kulkijoille mielessään "kasvot". Että tuokin on jonkun mielestä maailman paras isä, mummi tai ystävä. Tai ehkä hän ajaa tässä ensi kertaa ja on siksi epävarma? Ehkä hänellä on kiire synnytyslaitokseen tai kiirehtii hakemaan loukkaantunutta lastaan tarrhasta lääkäriin. Mitä vain, mutta kunhan se on ns. ymmärrettävää päättelyä.
Se muuten jeesaa tosi paljon omaa fiilistä, kun tuolla liikuu liikenteen seassa. Ja onhan niitä itsekkäitä "minä-ensin-maasta" tulevia ja meneviä, mutta pointti on se, ettei näitä jää miettimään ja syyllistämään mielessään liikaa. Koska siitä ei vain kostu mitään itse kuitenkaan, pohtimalla millaiset "kikkelit" kullakin on  Wink  Tulee vaan kireämpi olo ajan kanssa ja ajatus liikenteen sekaan lähtemisestä rupeaa jo etukäteen stressaamaan. Miksi siis ei lähtökohtaisesti voisi pyrkiä ymmärtämään kanssakulkijoita, vaikka pelaamalla tälläistä peliä mielessään, kun tuolla liikkuu? Suosittelen ainakin kaikkia joskus kokeilemaan. Siis jos kypsyttää herkästi.

Eikä täällä kai niin toivottomia olla. Juuri (taas) kesällä kehaistiin minulle, kuinka täällä on helpompaa vaihtaa kaista ja muutenkin liikkua autolla. Nämä kommentit kuulin Joesuulaisilta, jotka ottivat tuntumaa kylmiltään suoraan keskustaan liikenteeseen. Paljon on kanssa kiinni mistä katsoo tätä liikennettä.

Ja viime kuussa ei tullut Helsingissä yhtään liikenteessä kuollutta tilastoihin. Ei se liikenne voi siis ihan surkeaa olla?
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #959 on: 06.12.06, 11:02 »

En mä näistä ressiä sinäänsä ota. Ihan turhaa ottaakaan. Oon vaan tässä päivien mittaan pistäny merkille noita asioita ja kun niitä tarpeeks näkee, niin ne ei jaksa enää ees yllättää, esim. tämä vilkun käyttämättömyys tai muu vastaava.
Kun sitä toivois sitä yhteispeliä toisinaan etenkin kiertoliittymissä ja sen sellasta, mutta kaikilta ei voi olettaa, että ne aivoja tuola käyttäis liiemmin, kuhan vaan ajavat.

Ja ei tietenkään nyt ihan yleistää saa, mutta jostain syystä nää älyttömimmät temput tuola painottuu aamu-ja ilta ruuhkaan, sillon kun on kaikilla tuli hanurin alla ja kiire hinnalla millä hyvänsä töihin. Ja jos tosiaan ei ketään kuollut Helsingissä liikentessä viime kuussa ni se on hieno juttu!

Henri tossa kirjotti näin:
"Autoilijana kun puolestaan taas ärsyttävää on epävarman oloiset liikkujat kevyessä liikenteessä. Jos pysäytän jonon takanani suojatien eteen, päästääkseni jalankulkijan ylitse, se tuntuu hölmölle kun monet jalankulkijat pällistelevät vain toiseen suuntaan ja kaikki seisovat sitten monta pitkää ylämääräisttä sekuntia. Tai fillaristit jotka pelkäävät käyttää etuajo-oikeuttaan."

Tätä just tossa ylempänä tarkotin, että kun kerrankin olet kohtelias ja annat valoilla tai kädellä merkin, että "oleppa hyvä anna mennä yli vaan" ni  sillon näitten tietä ylittävien huomio on ihan jossain muualla kun siinä liikennetilanteessa, jossa sen huomion oman ittensä kannalta ois parempi olla 100%:sesti. Sitten kun tässä tosiaan menee se 2-5 sekunttia, että se merkki tajutaan on jo liian myöhästä yleensä. Liikenne on siinä ajassa muuttunut paljon ja voi olla, ettei enää ole järkevää antaa sitä tilaa.... mutta sitähän ei aina jalankulkijat ymmärrä jos tässä tilanteessa annatki hanaa kun toteet, ettei hän sitten halunnut tietä ylittääkään ja kun haluaa niin olet edessä.....

Mutta se tosta joo.

Pages: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1