Keskustelua liikenteestä

<< < (189/3019) > >>

nrostedt:

Mitä tuo "tilan antaminen" suojatiellä oikeastaan tarkoittaa?

Kyllä se mielestäni koskee myös tilan antamista henkilölle joka on vielä jalkakäytävällä ja astumassa ajoradalle suojatielle. Missä se raja "odottavan" ja "suojatielle astuvan" välillä kulkee, on sitten hankalampaa. Asian voi nähdä niinkin ettei henkilö "odota" mutta joutuu vain pakosta keskeyttämään "astumisensa" kun lähestyvä auto ei pysähdykään.

Kai ne liikennemääräykset on tarkoitettu heikomman osapuolen suojelemiseen.

Ulkomailla autoilija voi helposti aiheuttaa vaarallisia tilanteita ajamalla täällä opitulla tavalla. Siellä kun jalankulkijat pitävät kiinni oikeuksistaan.

Lisäksi mielenkiintoinen asia jonka opin Saksassa asuessani. Jos tekee liikennerikkomuksen (esim. jättää pysähtymättä suojatien eteen tai ajaa päin punaista suojatien yli) siten että lapsi näkee sen, rikkomus muuttuu astetta törkeämmäksi ja rangaistus senkun kovenee. Ideana on, että väärien toimintamallien näyttäminen lapsille on väärin. 

Tatu:

Lisäksi mielenkiintoinen asia jonka opin Saksassa asuessani. Jos tekee liikennerikkomuksen (esim. jättää pysähtymättä suojatien eteen tai ajaa päin punaista suojatien yli) siten että lapsi näkee sen, rikkomus muuttuu astetta törkeämmäksi ja rangaistus senkun kovenee. Ideana on, että väärien toimintamallien näyttäminen lapsille on väärin. 

Saksalaiset ovat kyllä kohteliaita liikenteessä. Esim. jos risteyksessä on jonoa niin että ei ole aivan varmaa että tilaa löytyy risteyksen ylitettyä valojen vaihtuessa punaisiksi niin saksalainen autoilija odottaa niin kauan että on varma että risteyksen toiselta puolelta löytyy tilaa.

Toista se on täällä Reykjavikissa kun vihreä valo palaa niin höngitään sinne asenteella "minä minä minä". Ja sitten ollaan jumissa keskellä risteystä ja sivulta tulee seuraava satsi minä minä minä ukkoja. 

Suojatien eteen pysähtymisessä käytän erästä kivaa vinkkiä minkä yksi taksikuski kertoi, eli jos olen jonon viimeinen tai toiseksi viimeinen auto niin en pysähdy. Mutta jos perässäni on jono autoja niin pysähdyn suojatien eteen. Jos on lapsia niin asia on vähän eri kun saa varmuuden vuoksi olla jarrulla joka tapauksessa niin ihan hyvin voi pysähtyä. Täällä paikalliset ylittävät teitä missä sattuu ja suojateitä on Suomeen verrattuna vähemmän, minä en pysähdy kuitenkaan missä sattuu jalankulkijoita odottamaan jotka eivät laiskuuttaan viitsi kävellä 50 metriä kauemmas.

Jos kaikki pelaisivat liikennesääntöjen mukaan niin liikenne saattaisi olla varsin sujuvaakin, mutta enpä usko että siihen koskaan päästään.

Olen myös huomannut seuraavia pikkuseikkoja:
* Jos edessä ajavan auton kuljettajalla on hattu päässä, noudata äärimmäistä varovaisuutta.
* Jos edessä ajavan auton kuljettajaa ei näy ollenkaan, niin noudata äärimmäistä varovaisuutta. Kyseessä on juuri maahan muuttanut ja ajokortin saanut thai-tyttö.
* Jos perässä ajaa BMW, Mercedes Benz tai jonkun sortin pääjohtajan kaupunkimaasturi niin varaudu siihen että he ohittavat heti. Jos tilaa ei kuitenkaan maasturillekaan ole niin he ajavat nokka persuuksissa kiinni niin kauan että pääsevät ohi. ( Eikä tämä ole mitenkään kyseisten automerkkien omistajien vastainen kommentti nyt, en ole aloittamassa mitään muut vs. Bemari keskustelua. Olen seurannut tätä jo vuoden verran, osittain siksikin että siitä on ollut täällä puhetta, ja kyllä minusta käytännössä näin vain on. Hyvällä autolla tosin vauhti ei niin tunnu ja on luonnollista ohittaa hitaammat, mutta kun tällä ajetaan pääsääntöisesti normaalistikin 20 km/h nopeampaa kuin rajoitukset niin ei siihen enää tarvitsisi toista 20 lisätä.)

Aaltonen:

Jotenki ei jaksa oikein uskoa Voi olla, että tiedostais paremmin eri asioita, mutta kun hyppää takas sen pikkuauton rattiin niin ajotapa muuttuu. En jaksa uskoa, että sinäkään Sami ajat Aygolla samalla tavalla kun sillä bussillasi. Tai jos ajat niin näyttää vähintäänkin hölmöltä

No joo oikeessa olet, että ajotyyli ei oo sama ihan kun työkalulla, mutta kyllä nykyään paljon enemmän mietin ja havannoin asioita jo paljon etukäteen kun jotain risteystä lähestyn kun vuosi sitten esimerkiksi. Mietintätyö on lisääntyny huomattavasti, eli ennakointi ja havannointi.

Henkka:
Aikoinani, kun ajelin työkseni kuorma-autoa, niin tuttu totesi kerran eräällä mutkaisella maantienpätkällä, että kyllä sen huomaa siviilissäkin. Sitä huomaamattaan otti mutkiin enemmän jarrulla ennakkoa, aivan kuin olisi vältellyt että ruumassa tavarat eivät mene sikin sokin. Vauhti oli henkilöautomainen, ajotyyli ennakoivampi "lastia suojelevampi".

Itselläni aika ammatikseen kuljettavana antoi kyllä paljon siviiliinkin. Kun pari vuotta körötteli Helsingin ydinkeskustassa iltaruuhkan aikaan, niin sellainen hätiköinti ja ryntäily jäi kyllä totaalisesti pois. Kellon kanssa ei ajeta kilpaa, eikä töötti soi helposti. Hermokaan ei kyllä pala enään helpolla kanssakulkijoihin. Ja jos palaa, niin provosoitumisen osaa silti jättää aika hyvin taka-alalle.
Autoilijan ajoista on jo yli neljä vuotta, mutta hyvin tuo "ruuhka-akatemian" oppi on pysynyt päässä. Vai onko se sitten tätä iän ja kilometrien kertymisen tuomaa rauhallisempaa otetta myös? 

piitu:

Järvenpään prisman kellariparkissa ainakin tehdään sillä välin kun käyt kaupassa, eikä tarvi varata aikaa. Hinta oli muistaakseni 35e tai 40e mutta tarkistan sen vielä.

härregyyd.. sillon 90-luvun buumin aikaan noita sai satasella ..    Ostanko vaan uudet pyyhkijänsulat. Taitaa tulla halvemmaksi 

Riippuu auton merkistä ja mallista, mutta ei tule välttämättä halvemmaksi. Astra H:n sulat oli Metro-Autossa "tarjouksessa" 52€. Motonetistä löytyi kuitenkin vähän halvemmalla, vaikka on myös se 39,50€ ihan riistohinta pyyhkijänsulista. Ensimmäisiin autoihin sai Biltemasta sulat parillakymmenellä markalla, mutta näin ne ajat muuttuu.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page