FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.11.17, 15:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 474 475 [476] 477 478 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475832 times)
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9500 on: 17.10.10, 11:08 »

Oliskohan tässä ihan asenteesta kyse?
Ei taida olla keinoa vaikuttaa tietyn kuljettaja ryhmän asenteisiin sen enempää.
Tietenkin piirturit joka autoon, sillähän ne nopeudet saisi alas kun poliisi pystyisi sekunnilleen tarkistamaan käytetyt nopeudet, jos on jotan epäselvää jossain kohtaa.
Asenteesta kiinni tai ei, ne jotka niitä onnettomuuksia aiheuttaa vähät välittää siitä onko sitä kameraa vai ei. Kuten nyt näkyykin. Eli turha sijoitus edelleen, ainakin turvallisuuden kannalta.

Ei siinä auta piirturit eikä mitkään. Toisia ei vaan kiinnosta. Tongue
Petri Koivisto

« Reply #9501 on: 17.10.10, 11:10 »

Mitenhän muuten alkolukko toimisi autoissa jotka osaavat automaattisesti sammuttaa itsensä pysähdyttäessä esim. liikennevaloihin? Kaupungissa jatkuvasti pilli suussa ja naama sinisenä?  Grin
Eiköhän ne Hybridit pysy "käynnissä" ihan koko ajan kun niillä ajaa.... vai onko sulla sitten tapana sammutella sitä virtaa autosta aina kun pysähdyt valoihin?
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9502 on: 17.10.10, 11:11 »

Asenteesta kiinni tai ei, ne jotka niitä onnettomuuksia aiheuttaa vähät välittää siitä onko sitä kameraa vai ei. Kuten nyt näkyykin. Eli turha sijoitus edelleen, ainakin turvallisuuden kannalta.

Ei siinä auta piirturit eikä mitkään. Toisia ei vaan kiinnosta. Tongue

Ei ne turhia ole, keskinopeudet  on tippuneet ja se vähentää onnettomuuksia. EI turhia. Vai ovatko?
Tästä  on ihan turha alkaa vääntämään sivutolkulla. Todisteet on kiistattomat, voit vaikka poliisiin soittaa ja kysyä asiaa sieltä.

Jos ne kamerat on ongelma, niin tarkista se ajotapasi ensiksi. Ilmeisesti sinäkin kentällä työssäsi tarvitset ajokorttia, joten olisi syytä myös ajaa liikenteessä sääntöjen ja rajotuksien mukaan, ettei tarvitse työpaikkaa menettää sen takia, että on tapana ajaa sopivasti yli kokoajan ja näin ollen niitä kameroita pitää kytätä.

Eilen oli Kehällä 50 alueella ennen Vantaankoskea palkintojenjako; aikamonta autoa oli halunnut juttusille sinivalkoseen Skodaan.
Voi voi.
Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #9503 on: 17.10.10, 11:18 »

Eiköhän ne Hybridit pysy "käynnissä" ihan koko ajan kun niillä ajaa.... vai onko sulla sitten tapana sammutella sitä virtaa autosta aina kun pysähdyt valoihin?

En tarkoita hybridejä, vaan niitä polttomoottorivehkeitä joissa on tuollainen kuvailemani automatiikka. Sammuu kun pysähtyy ja starttaa kaasua painamalla. Olisiko ollut Toyotalla?

EDIT: tommonen http://www.iltalehti.fi/autot/200903279287277_at.shtml
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #9504 on: 17.10.10, 11:22 »

Maksathan jo ylimääräistä ABS-jarruista, lisäjarruvaloista ja hätävilkuistakin. Mutta niitähän ei tarvitse jos ei jarruta koskaan pyöriä lukkoon, tee äkkijarrutuksia tai joudu onnettomuuteen eikö niin?

Kyllä. Noissa on kuitenkin iso ero verrattuna alkolukkoon. Olen itse saanut valita että haluanko maksaa niistä vai en. Koen myös että ne vaikuttavat suoraan turvallisuuteen. Alkolukkoa en pysty valitsemaan autooni vaan se pakotetaan (olettaisin) asentamaan. En myöskään koe että alkolukko minun autossani vaikuttaisi millään tavalla omaan turvallisuuteeni. Tähänkään mennessä en ole kännissä ajanut enkä aio ajaa tulevaisuudessakaan oli alkolukko tai ei.

-JukSii-
Kimmo Kyle

« Reply #9505 on: 17.10.10, 11:26 »

Kyllä. Noissa on kuitenkin iso ero verrattuna alkolukkoon. Olen itse saanut valita että haluanko maksaa niistä vai en. Koen myös että ne vaikuttavat suoraan turvallisuuteen. Alkolukkoa en pysty valitsemaan autooni vaan se pakotetaan (olettaisin) asentamaan. En myöskään koe että alkolukko minun autossani vaikuttaisi millään tavalla omaan turvallisuuteeni. Tähänkään mennessä en ole kännissä ajanut enkä aio ajaa tulevaisuudessakaan oli alkolukko tai ei.

Kaikki mainitsemani varusteet ovat pakollisia, joten et saa valita maksatko niistä. Joko otat ne, tai olet ilman autoa.

Autollasi voi myös ajaa joku muu, sinun suostumuksellasi tai ei.
Jukka Siirilä

« Reply #9506 on: 17.10.10, 11:36 »

Kaikki mainitsemani varusteet ovat pakollisia, joten et saa valita maksatko niistä. Joko otat ne, tai olet ilman autoa.

Meillä on auto jossa ei ole lisäjarruvaloa eikä ABS-jarruja. Ainakaan viimeisessä katsastuksessa näistä pakollisten varusteiden puutteista ei mainittu.
Ja kyllä olen autoa ostaessani saanut ihan itse valita haluanko ostaa auton ABS-jarruilla vai en. Onneksi autoliikkeesseen mennessä ei ainakaan minua ole pakotettu ostamaan sellaista autoa jota en halua.

Autollasi voi myös ajaa joku muu, sinun suostumuksellasi tai ei.

Jos autollani ajaa joku muu minun suostumuksellani, silloin hän on selvin päin tai hänellä ei ole minun suostumustani. Jos taas hän ajaa ilman suostumustani asia ei ole minun kädessäni. Jos ajonestolla varustetun auton saa käyntiin, ei varmaan alkolukkokaan olisi juuri häntä hidastanut.

-JukSii-
Kimmo Kyle

« Reply #9507 on: 17.10.10, 11:43 »

Meillä on auto jossa ei ole lisäjarruvaloa eikä ABS-jarruja. Ainakaan viimeisessä katsastuksessa näistä pakollisten varusteiden puutteista ei mainittu.
Ja kyllä olen autoa ostaessani saanut ihan itse valita haluanko ostaa auton ABS-jarruilla vai en. Onneksi autoliikkeesseen mennessä ei ainakaan minua ole pakotettu ostamaan sellaista autoa jota en halua.

Niin, tarkoitin uusia autoja. Käsitykseni mukaan ABS-jarrut ovat käytännössä kaikissa uusissa autoissa pakolliset jo vuosia. Ei ole lähdettä tarjolla, sorry. Tuskinpa niitä alkolukkoja nyt koko Suomen autokantaan ruvettaisiin jälkiasentamaan?

Jos autollani ajaa joku muu minun suostumuksellani, silloin hän on selvin päin tai hänellä ei ole minun suostumustani. Jos taas hän ajaa ilman suostumustani asia ei ole minun kädessäni. Jos ajonestolla varustetun auton saa käyntiin, ei varmaan alkolukkokaan olisi juuri häntä hidastanut.

Kaikkiin autoihin asennettavien tarkoitus tuskin olisi arvioida juuri sinun henkilökohtaisia alkoholinkäyttötapojasi. Hidastaisiko alkolukko päissään olevaa autovarasta? Aivan varmasti.

Kalle Rantanen

Date Registered: 07.03.08

« Reply #9508 on: 17.10.10, 11:49 »

Niin, tarkoitin uusia autoja. Käsitykseni mukaan ABS-jarrut ovat käytännössä kaikissa uusissa autoissa pakolliset jo vuosia. Ei ole lähdettä tarjolla, sorry.

EU on muistaakseni pohtinut niiden määräämistä pakollisiksi, mutta tiettävästi ne eivät ole sitä. Sinänsä ihan samantekevää, koska pakollisia varusteita on vaikka kuinka paljon, joten asiakkaalla ei suinkaan ole valtaa päättää kaikesta mitä autoon asennetaan.

//edit: Ja lisäjarruvalo on ollut henkilöautoissa pakollinen 2000 lähtien, joten sitä uudempia autoja Jukka ei voi ostaa.
Jukka Siirilä

« Reply #9509 on: 17.10.10, 12:01 »

Tuskinpa niitä alkolukkoja nyt koko Suomen autokantaan ruvettaisiin jälkiasentamaan?

Tää onkin eräs niistä avoimista kysymyksistä. Kaikenlaista puhettahan noista on ollut. Jos vanhoihin autoihin ei asenneta tulee alkolukoista konkreettista hyötyä vasta kymmenen vuoden päästä kun uudet autot ovat vanhoja autoja.

Kaikkiin autoihin asennettavien tarkoitus tuskin olisi arvioida juuri sinun henkilökohtaisia alkoholinkäyttötapojasi. Hidastaisiko alkolukko päissään olevaa autovarasta? Aivan varmasti.

Minä uskon että autossani oleva varashälytin ja ajonesto hidastavat jo riittävästi.

Minä puhuinkin koko ajan siitä että minun suhtautumiseni alkolukkoon riippuu siitä että kuinka suureksi minä koen alkolukon tuottaman turvallisuuslisän. Tottakai koen että minun autossani olevan alkolukon täytyy tuottaa minulle turvallisuuslisää (kuten ABS-jarrut, jne) muuten se värkki on turha minulle.

-JukSii-
Jukka Siirilä

« Reply #9510 on: 17.10.10, 12:02 »

//edit: Ja lisäjarruvalo on ollut henkilöautoissa pakollinen 2000 lähtien, joten sitä uudempia autoja Jukka ei voi ostaa.

Tottakai voin ostaa. Puhuin siitä että saan itse valita mitä ostan.

-JukSii-
Kalle Rantanen

Date Registered: 07.03.08

« Reply #9511 on: 17.10.10, 12:07 »

Tottakai voin ostaa. Puhuin siitä että saan itse valita mitä ostan.

Olet ihan oikeassa. Jos et haluaisi maksaa vaikkapa turvavöistä, saisit ihan itse valita ostatko museoauton vai jätätkö kokonaan ostamatta. thmbup

//edit: Ja minustakin on jokseenkin selvää, että alkolukon jälkiasennuspakkoa ei tule olemaan, joten valinnanvapautesi tulisi todennäköisesti säilymään aivan vastaavana.
Petri Koivisto

« Reply #9512 on: 17.10.10, 12:10 »

Ei ne turhia ole, keskinopeudet  on tippuneet ja se vähentää onnettomuuksia. EI turhia. Vai ovatko?

Jos ne kamerat on ongelma, niin tarkista se ajotapasi ensiksi.
Ei mulla mitään ongelmia liikenteessä ole, ajan rajoitusten mukaan, mutta kai tollanen perseily saa silti ärsyttää?

Etkö tajua, että vaikka se "keskinopeus" laskisi kuinka (ja se ei tässä tapauksessa laske kuin tuon pari km/h jos sitäkään), aina tulee se yks (tai useampi) suhari ketä ei kiinnosta se kameran olemassa olo, tai muutkaan säännöt ja ajaa miten sattuu. Se yks niitä onnettomuuksia aiheuttaa. Ei siitä pääse mihinkään. Ja sen takia pitää sitten kiusata niitä kaikkia muitakin autoilijoita tollasella pilkunnussinnalla. Esimerkkinä siitä nuo tolpan kohdalla jarruttelijat. Luultavasti ajavat ihan nopeusrajoituksen sisällä, tai jopa allekin, ja silti pitää varmuuden vuoksi painaa sitä jarrua. Painaisiko se sitä jarrua jos kameraa ei olisi? Ei. Ja etenkin kun se suhari ajaa hyvin usein myös sitä kuuluisaa reilua ylinopeutta. Olkoon se keskinopeus vaikka 75km/h siinä 80km/h tiellä, mutta kun sitten tulee se yksi sankari 105km/h lasissa jotain takakonttiin, niin auttaako kamerat? Ei.

Se muutaman kilsan nopeusero ei tunnu tuossa nopeudessa missään, 82 tai 85kmh, jos kolahtaa niin kolahtaa ja se tuntuu, siitäkään ei pääse mihinkään. Joku loukkaantuu tai voi vaikkapa pahimmassa tapauksessa kuolla, kamera ei estä sitä millään. Ei nyt eikä koskaan.

En vaan ymmärrä.
Jari Ahonen

Date Registered: 14.09.10

« Reply #9513 on: 17.10.10, 15:05 »

Pitäisikö maanteille ottaa käyttöön ilmailusta tuttu systeemi eli "lennonjohto". Autoihin asennettaisiin esim. vuosikatsastuksen yhteydessä siru ilmaiseksi. Siru välittäisi tietoa auton liikkeistä (vrt. paikannin) tietokoneelle, joka käsittelee tiedot. Laite havaitsisi ylinopeuden ja huomauttaisi siitä suoraan kuljettajalle navigaattorin tyyppiseen näyttöön. Taitaa mennä hifistelyn puolelle mutta menköön... Smiley

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
petikko
Former member
« Reply #9514 on: 17.10.10, 16:11 »

Maksathan jo ylimääräistä ABS-jarruista, lisäjarruvaloista ja hätävilkuistakin. Mutta niitähän ei tarvitse jos ei jarruta koskaan pyöriä lukkoon, tee äkkijarrutuksia tai joudu onnettomuuteen eikö niin?

Siinä olet oikeassa että jos homma maksaa satasia vuosittain, tulee ongelmia. En oikein usko että alkolukkoja saadaan järkevästi autoihin vielä ainakaan 5-10 vuoden sisään.

Mitenhän muuten alkolukko toimisi autoissa jotka osaavat automaattisesti sammuttaa itsensä pysähdyttäessä esim. liikennevaloihin? Kaupungissa jatkuvasti pilli suussa ja naama sinisenä?  Grin

Masentavaa populismia.
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #9515 on: 17.10.10, 16:25 »

Masentavaa populismia.

Populismista on tullut ihme taikasana, jota voidaan nykyään käyttää aina kun ei haluta puhua jostain asiasta vastustajan fiksumpien kommenttien takia.
petikko
Former member
« Reply #9516 on: 17.10.10, 16:49 »

Populismista on tullut ihme taikasana, jota voidaan nykyään käyttää aina kun ei haluta puhua jostain asiasta vastustajan fiksumpien kommenttien takia.

Tai ei viitsitä, koska kohderyhmällä ei ole edellytyksiä vastaanottaa ja ymmärtää perusteluja  Cool Täytyy vain luottaa siihen että kansanedustuslaitoksessa sinne näiden äänillä päässeiden määrä pysyy jatkossakin alle neljänneksessä.
55-HO
Former member
« Reply #9517 on: 17.10.10, 16:57 »

Tuohon alkolukkoonhan on jo (linnassa) kehitetty  paristoilla toimiva "alkometrin kokoinen" ruumiinlämpöön / "puhtaaseen"  uloshengitysilmaan perustuva laite Wink.
Kimmo Kyle

« Reply #9518 on: 17.10.10, 17:21 »

Masentavaa populismia.

Kysypä joltain fiksummalta mitä populismi tarkoittaa.
petikko
Former member
« Reply #9519 on: 17.10.10, 17:55 »

Kysypä joltain fiksummalta mitä populismi tarkoittaa.

*reps
Pages: 1 ... 474 475 [476] 477 478 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1