FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
29.06.17, 09:12

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 476 477 [478] 479 480 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1463152 times)
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9540 on: 19.10.10, 11:32 »

Se väistää, jonka on helpompi ja nopeampi väistää.
Ja lisäisin vielä, että turvallisempi väistää.  Smiley
Joni Hares
Offline Offline

Posts: 615
Date Registered: 25.10.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9541 on: 19.10.10, 11:39 »

Sanoisin näin tapauksesta ja tuosta tienpätkästä sen enempää tietämättä, että bussikuski on varmaankin ammattimiehenä ollut täysin oikeassa, mutta ihmettelen myös sitä miten ei ammattimiehenä ole päättänyt väistää, että pääsee jatkamaan matkaa aikataulussa. Tuskin se matkustajien mieltä hirveästi lämmittää siellä pysäkillä tai bussin kyydissä, että kumpi oli oikeassa. Luulisi, että kun huomaa minkälaisen häiriintyneen road rage-kylähullun kanssa on tekemisissä niin helpompaa vain antaa asian olla ja väistää. Oli miten oli, taitanut olla kovat suomalaiset periaatekysymykset molemmilla kuskeilla. Grin
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9542 on: 19.10.10, 11:53 »

No kumpikohan silloin on syypää, jos siinä kavennus olisi. Kumpi on lähtenyt tulemaan vastapalloon vaikka toinen on jo tulossa sieltä? Päätellen siitä että henkilöauto olisi voinut väistää "helposti" "vain" 50 metrin peruuttamisella... Tongue

Mutta kuten Tomi totesi, tuossa kohdassa ei mitään kavennusta ole, vaan normaali tie.

Oliskohan bussikuskin ammattimiehenä kannattanu olla se fiksumpi ja väistää suosiolla, kuin jäädä väittelemään yli puoleksi tunniksi tuohon.. ihan niitä aikataulujakin ajatellen... Tongue

Sinä et kysynyt asiaa millään tavalla tähän tapaukseen sidottuen.

"Miten ja missä tie voi olla niin kapea että bussi ja henkilöauto ei mahdu rinnakkain?"

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9543 on: 19.10.10, 12:07 »

Linja-auton peruuttaminen kapella tiellä ei yksinkertaisesti ole turvallista muutenkaan. Tuo "pieni lapsi" on varmasti ihan vain esimerkki. Bussit voivat pituutensa ja kankeutensa takia joskus harvoin leikata kapealla tiellä jyrkässä mutkassa. Ja tuskin bussikuski tahallaan ajelee keskellä tietä.

Helpompi sen pienen ja kevyen henkilöauton on väistää kuin pitkän ja raskaan bussin, jossa on matkustajia.



Jos tuolla henkilöauton puolella on ollut tuosta paikasta esim. 10 m eteenpäin tien varteen parkkeerattujen autojen välissä henkilöauton mittainen kolo, johon henkilöautoilija on ajatellut ajaa väistääkseen bussia, mutta bussikuski on ajellutkin siitä ohi, eikä henkilöautoilija ole päässyt väistämään. Missään ei muuten mainita, minkä verran bussin olisi pitänyt peruuttaa ja minkä verran olisi pitänyt koukata, että olisi päästy tilanteesta huomattavasti helpommalla.  Wink

Tietääkö kukaan sen vertaa tuosta kohdasta, että onko tuossa bussin oikealla puolella kävelytietä vai vapaata kaistaa tuohon valkoiseen viivaan asti?

Aikalailla kyllä tuosta kuvasta päätellen, henkilöauto on tullut kuvan suunnasta ja bussi vastakkaisesta. Tässä kuva.
« Last Edit: 19.10.10, 12:15 by Tomi Jokela »
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1145
Date Registered: 19.06.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9544 on: 19.10.10, 12:35 »

Se väistää, jonka on helpompi ja nopeampi väistää. Tässä tapauksessa poliisi käski henkilöautoilijaa peruuttamaan, joten mitä siitä voi päätellä.


« Last Edit: 19.10.10, 12:43 by Ville Lindgren »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9545 on: 19.10.10, 16:42 »

Aikalailla kyllä tuosta kuvasta päätellen, henkilöauto on tullut kuvan suunnasta ja bussi vastakkaisesta. Tässä kuva.

Tuossa aivan varmasti mahtuu henkilöauto ja bussi kohtaamaan yhtä aikaa, paitsi jos tien laitaan on pysäköity henkilöautoja.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9546 on: 19.10.10, 18:07 »

No mitä "jos siellä henkilöauton takana olisi kävellyt vaikkapa pieni lapsi"?

Yks kysymys; kumman on turvallisempaa peruuttaa?
Tiedätkö monta henkilöautoa sinne bussin taakse mahtuu ilman, että näät ne peileistä?
Tiedätkö että jos sielä on vaikkapa mopo, näätkö sitä sieltä bussin peileistä?
Okei, et nää sitä pientä lasta sen henkilöautonkaan peileistä, mutta mopon näät ja lähes kaiken muunkin näät jos vaan osaat katsoa. (se onkin sitten eri juttu onko kukaan sanonut, että henkilöautossa on 3 peiliä).

Miten tollaseen tilanteeseen nyt joutuu?
Esim. Kaivoksellassa on pari mutkaa, johon bussilla joutuu ottamaan vastaantulijan kaistan lähes kokonaan hetkellisesti keulalla käyttöön, ettei tarttisi jalkakäytävälle takapyöriä nostaa. Eräässäkin näissä mutkista vastaantulijan puolella on iso kallioseinä, jonne ei voi mennä siis.

Enemmän kun 10 kertaa olen joutunut bussin kanssa pysähtymään keskelle mutkaa sen takia; että henkilöautoilija on ajanut niin sanotusti homman lukkoon.
Eli siis...näkee että bussi kääntyy, näkee että se tarvitsee tilaa, mutta silti ajamalla ajaa itsensä niin lähelle, ettei siitä bussilla mahdu kääntymään. Parhaimmat tilanteet ovat tapahtuneet pimeällä, jolloin on erittäin helppo viestittää siihen kallioseinään pitkilä valoilla nelisen vilautusta, että "täältä tulee isompi auto", silti näitä tapahtuu.

Pahimmillaan pysähdyt; ja tämä kiireinen tärkeä henkilöautoilija sitten ajaa siitä olemattomasta välistä hikivaluen, kun ei ymmärrä aivojaan ja silmiään käyttää, ennakoida saati miettiä mitään muutakaan kun omaa hanurinsa mukavuutta. Siinä ei bussin ratissa kannata tehdä yhtään mitään, koska se todennäkösesti pahentaa asiaa vaan entisestään.
NOIN ne tilanteet tapahtuu, jos et tiennyt. Osalla noista henkilöautoilijoista ei ole taivaan tuulen hajuakaan mistään, ei järkileikkaa eikä silmät kerro. Tuu päiväksi kyytiin, niin eiköhän sunkin liikenneasenne ja näkemykset muutu aikalailla, miltä se homma toisinaan näytää kun hyvä tuuri käy idioottien suhteen.

MIeti nyt vähän itekkin. Tässä mitään puolustella sen enempää ketään vaan ihan järjellä kun mietit tätä asiaa niin ei pitäs kauheesti olla muuta selitettävää.

PS. Ihan vinkkinä näin niiku yleisesti, että JOS mokaatte, niin älkää nyt jumlauta alkako kostamaan mahdollista torvea tai valojen vilautusta; etenkään jarruttelemalla ja sen sellasella touhulla. Vihoviimistä touhua tollanen. Teki sen minkä tahansa auton edessä.
« Last Edit: 19.10.10, 18:18 by Sami Aaltonen »
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 719
Date Registered: 06.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9547 on: 19.10.10, 18:17 »

Tuossa aivan varmasti mahtuu henkilöauto ja bussi kohtaamaan yhtä aikaa, paitsi jos tien laitaan on pysäköity henkilöautoja.

Siihen on pysäköity henkilöautoja lähes aina. Ahtaalla paikalla on pituutta noin 8 metriä - se yltää kuvan oikeassa reunassa näkyvästä pysäkkilevennyksen lopusta tien (siis myös kuvan) vasemmassa laidassa näkyvään liikennemerkkiin saakka. Kaksi pikkuautoa siihen mahtuu pysäköimään. Silloinkin tiellä on leveyssuunnassa tilaa niin paljon, että varovaisesti ajaen (paikalla on 30 km rajoitus) kaksi henkilöautoa mahtuisi sivuuttamaan toisensa; yleensä näin ei tehdä, vaan toinen jää odottamaan vuoroaan. Bussi ei mahdu siihen kenenkään kanssa, varsinkaan jos lähtee pysäkiltä - melkein aina, tämä on vilkas pysäkki - ja joutuu koukkaamaan pitkälle keskiviivan päälle.

Eli kovin lyhyt on tuo pullonkaula. Jos dösa on tullut lännestä, Linnunradantieltä päin niin sen takana on kyllä suojatie ehkä yhden bussinmitan päässä. Toisaalta siinä on myös se pysäkkilevike, jolta se oli aika varmasti juuri lähtenyt? Ja jos pikkuauto on tullut vastakkaisesta suunnasta, Suutarilantieltä, sillä on ollut  takanaan leveää tietä useita kymmeniä metrejä, jonka varrella pysäköinti on kielletty (eikä siinä yleensä ketään parkissa olekaan.)

Bussi ei pysty missään tapauksessa koukkaamaan minnekään pysäkin loppupäästä. Miksi pitäisikään?

« Last Edit: 19.10.10, 18:21 by Jorma Silo »
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9548 on: 19.10.10, 23:50 »

Yks kysymys; kumman on turvallisempaa peruuttaa?
Tiedätkö monta henkilöautoa sinne bussin taakse mahtuu ilman, että näät ne peileistä?
Tiedätkö että jos sielä on vaikkapa mopo, näätkö sitä sieltä bussin peileistä?
No et varmasti näe, mutta mopo tod. näk. näkee sinun bussisi ja aikeesi lähteä peruuttamaan mikäli pakkivalot toimivat bussissasi? Ja mikäli siis se mopopoika ymmärtää mistään mitään. Tai se autoilija. Huh

Vastaus siis: molempien on yhtä turvallista peruuttaa. Grin Onhan siellä bussin ratissa se ammattilainen(?) ja luulisi hänen osaavan peruuttaa turvallisesti vaikka onkin yksi peili vähemmän kuin henkilöautossa.

Niin ja sitäpaitsi, jos kerta tuossa oli mahdollisuus väistää myös jalkakäytävälle (ts. eteenpäin), miksei niin voinut tehdä? Periaatteesta? Helpompi sen bussin on vetää niillä traktorinrenkailla sen kanttarin päälle kuin henkilöautolla.... tuskin niiden matkustajien mukavuus siitä olisi kärsinyt sen enempää kuin tuosta yli puolen tunnin seisoskelustakaan...

Nyt tähän käy se sun "asenteesta kiinni" -vastaus. Tongue
« Last Edit: 19.10.10, 23:59 by Petri Koivisto »
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9549 on: 20.10.10, 04:51 »

No et varmasti näe, mutta mopo tod. näk. näkee sinun bussisi ja aikeesi lähteä peruuttamaan mikäli pakkivalot toimivat bussissasi? Ja mikäli siis se mopopoika ymmärtää mistään mitään. Tai se autoilija. Huh

Vastaus siis: molempien on yhtä turvallista peruuttaa. Grin Onhan siellä bussin ratissa se ammattilainen(?) ja luulisi hänen osaavan peruuttaa turvallisesti vaikka onkin yksi peili vähemmän kuin henkilöautossa.

Niin ja sitäpaitsi, jos kerta tuossa oli mahdollisuus väistää myös jalkakäytävälle (ts. eteenpäin), miksei niin voinut tehdä? Periaatteesta? Helpompi sen bussin on vetää niillä traktorinrenkailla sen kanttarin päälle kuin henkilöautolla.... tuskin niiden matkustajien mukavuus siitä olisi kärsinyt sen enempää kuin tuosta yli puolen tunnin seisoskelustakaan...

Nyt tähän käy se sun "asenteesta kiinni" -vastaus. Tongue

Niin no joo vaikka ne pakkivalot toimivat, niin siltikään se ole turvallista ole peruutella isolla autolla tollasissa tilanteissa. Jos sulla C-kortti on niin luulisi tietävän ilman kertomista?

Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9550 on: 20.10.10, 05:49 »

Niin no joo vaikka ne pakkivalot toimivat, niin siltikään se ole turvallista ole peruutella isolla autolla tollasissa tilanteissa. Jos sulla C-kortti on niin luulisi tietävän ilman kertomista?
Juu on. Ja jos olisin tollaseen/tohon tilanteeseen joutunut, olisin suosiolla väistänyt sillä kuorma-autolla sinne jalkakäytävälle mielummin kuin tötöillyt puoli tuntia siinä paikallani Tongue Onhan tuo nyt niin helevetin naurettavaa toimintaa, molemmilta. Erityisesti bussikuskilta, hänen sentään tulisi pysyä siinä aikataulussa. Henkilöauton kuskilla voi olla vaikka koko päivä aikaa kinata siinä samassa kohdassa.

Kumpikohan muuten "tilasi" sheriffit paikalle ratkaisemaan kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä? Tongue
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9551 on: 20.10.10, 06:04 »

Juu on. Ja jos olisin tollaseen/tohon tilanteeseen joutunut, olisin suosiolla väistänyt sillä kuorma-autolla sinne jalkakäytävälle mielummin kuin tötöillyt puoli tuntia siinä paikallani Tongue Onhan tuo nyt niin helevetin naurettavaa toimintaa, molemmilta. Erityisesti bussikuskilta, hänen sentään tulisi pysyä siinä aikataulussa. Henkilöauton kuskilla voi olla vaikka koko päivä aikaa kinata siinä samassa kohdassa.

Kumpikohan muuten "tilasi" sheriffit paikalle ratkaisemaan kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä? Tongue

Niin no joo, turha hommahan tuo on mutta nyt oli kyse siitä kummalla on turvallisempaa lähteä peruuttelemaan taajama-alueella pimeällä kelillä.
Miksei tuo henkilöauton kuljettaja tajunnut sitten itse katsoa aikaisemmin tilannetta ennen kuin ajoi sinne, vaikka bussi on vastaan tulossa?
Mihin silläkin kiire oli, ettei voi 20 sekunttia odottaa ja ennakoida tilanteen ja mennä sitten kun bussi on saanut tien vapaaksi? Roll Eyes

No se ei nyt sinäänsä yllätä, jos tuon Kaivoksela tekstin luit; että eipä suurin osa mitään tuola nää muutenkaan. Tai jos näkee, niin ei leikkaa.
Ilkka Mannikainen
Offline Offline

Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9552 on: 20.10.10, 08:01 »

Voi luoja mitä idiotismia taas:

Quote
Bussikaistat vain joukkoliikenteen käyttöön Helsingissä  20.10.2010 10.43 - STT (Päivitetty 20.10.2010 10.50)

Helsingin bussikaistat ovat pian käytössä vain joukkoliikenteelle ympäri vuorokauden. Uusi käytäntö tulee voimaan sitä mukaa kuin uudet liikennemerkit saadaan asennettua. Työ valmistuu vuoden loppuun mennessä.
Kaupunginhallitus päätti bussikaistojen uusista voimassaoloajoista viime vuoden lopussa. Kantakaupungissa on bussikaistoja noin 50 kilometriä.
Tähän asti voimassaoloajat ovat vaihdelleet kadusta riippuen. Kaistat ovat olleet varattuja joukkoliikenteelle joko ympäri vuorokauden, kello 9-18 tai vain ruuhka-aikoina. Myös lauantain voimassaolo on vaihdellut.
Tavaraliikenne saa jatkossa käyttää bussikaistoja muulloin paitsi arkisin kello 7-9 ja 15-18.
Bussikaistoille tulee pysähtymiskielto.

http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/bussikaistat-vain-joukkoliikenteen-k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n-helsingiss%C3%A4
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9553 on: 20.10.10, 09:18 »

Tätä on odotettu. Todella loistavaa.  Cool
Helpottuu nyt työt sitten kerralla. Toivottavasti valvontaa lisätään kerralla myös tuplasti tai triplasti.
Sielä on Manskullakin muutama klassikko mesta, mistä sais joka toisen auton kuvatuksi. Roll Eyes
Ilkka Mannikainen
Offline Offline

Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9554 on: 20.10.10, 09:25 »

Helpottuu nyt työt sitten kerralla.

Minkälaisia vaikeuksia liittyen bussikaistan käyttöön on työssäsi ollut esimerkiksi maanantai ja tiistain välisenä yönä klo 03:25 tai sunnuntaiaamuisin 06:00? Eli mikä helpottuu?
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9555 on: 20.10.10, 09:41 »

Minkälaisia vaikeuksia liittyen bussikaistan käyttöön on työssäsi ollut esimerkiksi maanantai ja tiistain välisenä yönä klo 03:25 tai sunnuntaiaamuisin 06:00? Eli mikä helpottuu?

 Grin Jaa a, eipä tuu tohon aikaan yöstä ajeltua tuola. Aamulla 6 aikaan saattaa olla muutamia autoja. Ei siinä mitään niin kauaa kun eivät arvo jokaisen risteyksen kohdalla minne menevät.
Okei, onhan tuo öisin vähän "outoa", mutta aamusta iltaan- aikavälillä HEMMETIN HYVÄ JUTTU.
Tuntuu vaan siltä, että aika monella ei ole mitään hajukaan millon sielä saa ajaa millon ei. Liikennemerkkeä ei ainakan osata lukea oikein, jos sielä on bussi/taksi merkki 7-18 niin se ainakin menee harakoille aikamonesti.
Eli yleisesti; nyt jää selittelyt sitten selittämättä aika monella kun 24h on tuo voimassa.
Ilkka Mannikainen
Offline Offline

Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9556 on: 20.10.10, 09:49 »

Eli yleisesti; nyt jää selittelyt sitten selittämättä aika monella kun 24h on tuo voimassa.

Ne jotka ei tajua annettuja kellonaikoja niin ei tajua kyllä sitten mitä tarkoittaa bussikaista 24h eli ei ne selittelyt siitä mihinkään vähene. Ne jotka on kroonisia bussikaistailijoita ajaa siellä oli kaistat 24h tai erikseen määrätyt ajat.

Ei voi kun ihmetellä mihin tarvitaan bussikaistaa varattuna esimerkiksi lauantai-ilta klo 18:00 - maanantai-aamu klo 06:00 tai arki-iltaisin klo 20:00 jälkeen.  Shocked
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 719
Date Registered: 06.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9557 on: 20.10.10, 09:54 »

Tämä kuva toivottavasti selventää tuon hirmuisen Revontulentien katastrofin tapahtumapaikkaa. Kuva on otettu Linnunradantien risteyksestä. Keltaisen ellipsin sisällä on liikennemerkki, joka sallii pysäköinnin - siihen saakka se on kielletty takana näkyvästä Suutarilantien risteyksestä saakka. Varjostin keltaisella tien pintaan tuon helvetillisen pullonkaulan, jolla on pituutta - herra paratkoon! - 8 - 9 metriä. Bussi on siis ajanut tuonne eteenpäin ja pikkuauto tullut sieltä.

[ attachment removed / expired ]

Alla dösa lähdössä pysäkiltä. Olisikohan tilanne syntynyt tässä, vai onko se ajanut suoraan, käymättä pysäkillä? Keltainen varjostus osoittaa ensimmäisen sallitun pysäköintipaikan, yleensä kadunvarressa on siitä lähtien (bemarin suuntaan) kaikki paikat täynnä EDIT -illalla, ei päivällä. Suojatie näkyy taustalla, pysäkkilevennykselle ei taida ihan mahtua kahta sinistä yhtä aikaa?

Toivottavasti tuosta selviää, ettei vieressä ole tilaa, minne väistää.

[ attachment removed / expired ]

Muun muassa tästä syystä reunakiville ei ole suotavaa ajaa tuon kokoisella ajoneuvolla - niitä ei ole tarkoitettu siihen:

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 20.10.10, 09:58 by Jorma Silo »
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9558 on: 20.10.10, 09:54 »

Ne jotka ei tajua annettuja kellonaikoja niin ei tajua kyllä sitten mitä tarkoittaa bussikaista 24h eli ei ne selittelyt siitä mihinkään vähene. Ne jotka on kroonisia bussikaistailijoita ajaa siellä oli kaistat 24h tai erikseen määrätyt ajat.

Ei voi kun ihmetellä mihin tarvitaan bussikaistaa varattuna esimerkiksi lauantai-ilta klo 18:00 - maanantai-aamu klo 06:00 tai arki-iltaisin klo 20:00 jälkeen.  Shocked

Tottahan tuokin, tuola on aikamoinen asennevammakokoontuminen tiettyihin kellonaikoihin.
Mutta jos tuo helpottaa ihmisten kulkemista, julkisilla joukkoliikennevälineillä, niin hyvä näin.

Faktahan on se, että noina mainitsemillasi kellonaikoina; lauantai-maanantai 18-06 sielä vasemmallaakan kaistalla ei ruuhkia ole. Joten miksi ajaa oikealla bussin edessä, jos vasemmalla on 3 autoa harvakseltaan?
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9559 on: 20.10.10, 10:00 »

Itse toivoisin lähinnä enemmän valvontaa joukkoliikennekaistoille. Aina siellä on joku, jota säännöt eivät koske ja pitää tunkea sinne väliin jurnuttamaan. Ilta- ja yöaikaan minua ei taas kiinnosta tippaakaan jos joku siellä joukkoliikennekaistalla ajelee, yleensä jos kaista on kaikille avoin niin silloin itse mahdun tarvittaessa siirtymään muille kaistoille, jos joku ajelee hitaammin siinä edessä.

HS.fi:n artikkelissa muutosta on perusteltu mm. näin:
Quote
Muutoksella kaupunki pyrkii sujuvoittamaan joukkoliikennettä ja selkeyttämään bussikaistojen sääntöjä.
Joukkoliikenteen sujuvoittaminen onnistuisi parhaiten, jos valvontaa noilla kaistoilla saataisiin lisättyä ja valvonnasta myös ilmotettaisiin kylteillä. Lisäksi esim. Mäkelänkadulla (paikoissa joissa on tilaa enemmän) voisi vaikka harkita erillisten bussipysäkkien rakentamista. Tällä hetkellä kun bussi pysähtyy pysäkille, pysäyttää se koko joukkoliikennekaistan liikenteen ja se siitä sujuvuudesta. Ei se kovin turvallistakaan ole, kun sieltä takaa lähtee yhtäkkiä puskemaan pari bussia ja muutama taksi toiselle kaistalle.

Ja sääntöjen selkeyttäminen? Tarkoitetaankohan sillä sääntöjen lisäämistä (mainittu pysähtymiskielto joukkoliikennekaistalle) vai ovatko kenties nykyään nuo kylteissä näkyvät joukkoliikennekaistan kellonajat liian epäselvät? Jos joku ei niitä uskalla käyttää yöaikaan, niin tuskin se keneltäkään muulta pois on. Itse ainakin omalla autollani ajan mielelläni joukkoliikennekaistoja niinä aikoina kuin niillä saa muutkin ajaa. Siellä ei kovin moni uskalla/osaa ajaa, joten itse saa kutakuinkin tyhjällä tiellä huristella.

Pages: 1 ... 476 477 [478] 479 480 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1