Keskustelua liikenteestä

<< < (1913/3031) > >>

Sami Aaltonen:

Ne jotka ei tajua annettuja kellonaikoja niin ei tajua kyllä sitten mitä tarkoittaa bussikaista 24h eli ei ne selittelyt siitä mihinkään vähene. Ne jotka on kroonisia bussikaistailijoita ajaa siellä oli kaistat 24h tai erikseen määrätyt ajat.

Ei voi kun ihmetellä mihin tarvitaan bussikaistaa varattuna esimerkiksi lauantai-ilta klo 18:00 - maanantai-aamu klo 06:00 tai arki-iltaisin klo 20:00 jälkeen. 

Tottahan tuokin, tuola on aikamoinen asennevammakokoontuminen tiettyihin kellonaikoihin.
Mutta jos tuo helpottaa ihmisten kulkemista, julkisilla joukkoliikennevälineillä, niin hyvä näin.

Faktahan on se, että noina mainitsemillasi kellonaikoina; lauantai-maanantai 18-06 sielä vasemmallaakan kaistalla ei ruuhkia ole. Joten miksi ajaa oikealla bussin edessä, jos vasemmalla on 3 autoa harvakseltaan?

Mikko J Virtanen:
Itse toivoisin lähinnä enemmän valvontaa joukkoliikennekaistoille. Aina siellä on joku, jota säännöt eivät koske ja pitää tunkea sinne väliin jurnuttamaan. Ilta- ja yöaikaan minua ei taas kiinnosta tippaakaan jos joku siellä joukkoliikennekaistalla ajelee, yleensä jos kaista on kaikille avoin niin silloin itse mahdun tarvittaessa siirtymään muille kaistoille, jos joku ajelee hitaammin siinä edessä.

HS.fi:n artikkelissa muutosta on perusteltu mm. näin:

Muutoksella kaupunki pyrkii sujuvoittamaan joukkoliikennettä ja selkeyttämään bussikaistojen sääntöjä.
Joukkoliikenteen sujuvoittaminen onnistuisi parhaiten, jos valvontaa noilla kaistoilla saataisiin lisättyä ja valvonnasta myös ilmotettaisiin kylteillä. Lisäksi esim. Mäkelänkadulla (paikoissa joissa on tilaa enemmän) voisi vaikka harkita erillisten bussipysäkkien rakentamista. Tällä hetkellä kun bussi pysähtyy pysäkille, pysäyttää se koko joukkoliikennekaistan liikenteen ja se siitä sujuvuudesta. Ei se kovin turvallistakaan ole, kun sieltä takaa lähtee yhtäkkiä puskemaan pari bussia ja muutama taksi toiselle kaistalle.

Ja sääntöjen selkeyttäminen? Tarkoitetaankohan sillä sääntöjen lisäämistä (mainittu pysähtymiskielto joukkoliikennekaistalle) vai ovatko kenties nykyään nuo kylteissä näkyvät joukkoliikennekaistan kellonajat liian epäselvät? Jos joku ei niitä uskalla käyttää yöaikaan, niin tuskin se keneltäkään muulta pois on. Itse ainakin omalla autollani ajan mielelläni joukkoliikennekaistoja niinä aikoina kuin niillä saa muutkin ajaa. Siellä ei kovin moni uskalla/osaa ajaa, joten itse saa kutakuinkin tyhjällä tiellä huristella.

kiikaroija:

No et varmasti näe, mutta mopo tod. näk. näkee sinun bussisi ja aikeesi lähteä peruuttamaan mikäli pakkivalot toimivat bussissasi? Ja mikäli siis se mopopoika ymmärtää mistään mitään.

Eipähän ollut jokunen päivä sitten Torniossa?? pärinäpoika huomannut parkkeerattua kuorma-autoakaan. Tuli sitten viimeinen kohellus sillä kertaa.

kalleveikko:

Ei voi kun ihmetellä mihin tarvitaan bussikaistaa varattuna esimerkiksi lauantai-ilta klo 18:00 - maanantai-aamu klo 06:00 tai arki-iltaisin klo 20:00 jälkeen. 

No mutta sehän on selvää: rahankeruuseen.

AYFF:

Joten miksi ajaa oikealla bussin edessä, jos vasemmalla on 3 autoa harvakseltaan?

Esimerkiksi Mäkelänkadulla on usein tilanne, että ne kaksi normaalikaistaa on miehitetty ns. kuppaajien toimesta jolloin on hyvä ottaa käyttöön se bussikaista koska siellä kuppaajat eivät uskalla ajaa edes sallittuina aikoina. Ja muutenkin esimerkiksi liikennevaloissa kun kolme kaistaa on käytössä, niin samoista valoista selviää enemmän autoja yksillä valoilla koska ne samat kuppaajat roikkuvat niillä kahdella kaistalla arpomassa laatikosta sitä ykköstä tai kaivavat nenää kun valot ovat paistaneet vihreää jo useamman sekuntin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page