FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.09.17, 03:55

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 477 478 [479] 480 481 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470091 times)
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9560 on: 20.10.10, 10:05 »

No et varmasti näe, mutta mopo tod. näk. näkee sinun bussisi ja aikeesi lähteä peruuttamaan mikäli pakkivalot toimivat bussissasi? Ja mikäli siis se mopopoika ymmärtää mistään mitään.
Eipähän ollut jokunen päivä sitten Torniossa?? pärinäpoika huomannut parkkeerattua kuorma-autoakaan. Tuli sitten viimeinen kohellus sillä kertaa.
Kalle Ahtola
Offline Offline

Posts: 567
Date Registered: 28.03.07

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9561 on: 20.10.10, 10:19 »

Ei voi kun ihmetellä mihin tarvitaan bussikaistaa varattuna esimerkiksi lauantai-ilta klo 18:00 - maanantai-aamu klo 06:00 tai arki-iltaisin klo 20:00 jälkeen.  Shocked
No mutta sehän on selvää: rahankeruuseen.
Ilkka Mannikainen
Offline Offline

Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9562 on: 20.10.10, 10:23 »

Joten miksi ajaa oikealla bussin edessä, jos vasemmalla on 3 autoa harvakseltaan?

Esimerkiksi Mäkelänkadulla on usein tilanne, että ne kaksi normaalikaistaa on miehitetty ns. kuppaajien toimesta jolloin on hyvä ottaa käyttöön se bussikaista koska siellä kuppaajat eivät uskalla ajaa edes sallittuina aikoina. Ja muutenkin esimerkiksi liikennevaloissa kun kolme kaistaa on käytössä, niin samoista valoista selviää enemmän autoja yksillä valoilla koska ne samat kuppaajat roikkuvat niillä kahdella kaistalla arpomassa laatikosta sitä ykköstä tai kaivavat nenää kun valot ovat paistaneet vihreää jo useamman sekuntin.
« Last Edit: 20.10.10, 10:30 by Ilkka Mannikainen »
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9563 on: 20.10.10, 10:34 »

Ns. Etanat liisterissä..

Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1202
Date Registered: 19.06.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9564 on: 20.10.10, 12:32 »

Juu on. Ja jos olisin tollaseen/tohon tilanteeseen joutunut, olisin suosiolla väistänyt sillä kuorma-autolla sinne jalkakäytävälle mielummin kuin tötöillyt puoli tuntia siinä paikallani Tongue Onhan tuo nyt niin helevetin naurettavaa toimintaa, molemmilta. Erityisesti bussikuskilta, hänen sentään tulisi pysyä siinä aikataulussa. Henkilöauton kuskilla voi olla vaikka koko päivä aikaa kinata siinä samassa kohdassa.

Kumpikohan muuten "tilasi" sheriffit paikalle ratkaisemaan kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä? Tongue

Mitä pahaa on bussikuski sinulle tehnyt? Vai mistä tuommoinen asenne?

Tuntuu nuo "Bussikuski on ammattilainen" ja "Bussikuskin pitää pysyä aikakataulussa" olla ne yleisimmät ns. haukkumalauseet kun halutaan syyllistää bussikuskia. Lueppa niiden roskalehtien keskustelupalstoja, nuo lauseet toistuvat aina kun uutisessa on kyse linja-autosta.

Ehkä linja-autonkuljettaja on ammattikuski mutta, ei se velvoita häntä luopumaan omista oikeuksistaan liikenteessä. Itse asiassa se velvoittaa hänet vain ajamaan sitä bussia ja huolehtimaan matkustajista, ei mihinkään muuhun, samat oikeudet bussilla on kuin muillakin autoilla.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9565 on: 20.10.10, 12:34 »

Tämä kuva toivottavasti selventää tuon hirmuisen Revontulentien katastrofin tapahtumapaikkaa.
Tänks kuvista. Henkilöauto oli siis tullut tuolta ensimmäisen kuvan osoittamasta suunnasta. Ja bussi ilmeisesti juuri lähtenyt/lähtemässä pysäkiltä kuten tuossa kuvassakin. Ja siitä edelleen päätellen että henkilöauton piti väistää 50m peruuttamalla, se on ollut jo melkein pysäkin kohdalla. Miksi siis bussikuski ei voinut odottaa siellä pysäkilläa 2sek, että auto menee ohi? Piti vaan tulla vastapalloon vaikka tietää ettei mahdu?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9566 on: 20.10.10, 12:42 »

Mitä pahaa on bussikuski sinulle tehnyt? Vai mistä tuommoinen asenne?

Tuntuu nuo "Bussikuski on ammattilainen" ja "Bussikuskin pitää pysyä aikakataulussa" olla ne yleisimmät ns. haukkumalauseet kun halutaan syyllistää bussikuskia. Lueppa niiden roskalehtien keskustelupalstoja, nuo lauseet toistuvat aina kun uutisessa on kyse linja-autosta.

Ehkä linja-autonkuljettaja on ammattikuski mutta, ei se velvoita häntä luopumaan omista oikeuksistaan liikenteessä. Itse asiassa se velvoittaa hänet vain ajamaan sitä bussia ja huolehtimaan matkustajista, ei mihinkään muuhun, samat oikeudet bussilla on kuin muillakin autoilla.
Ei mitään.

Ja kyllä se tietääkseni taitaa velvoittaa siihen aikataulussa pysymiseenkin, sehän hänen työtään on. Jos bussikuskit ajattelevat kaikki noin, niin en yhtään ihmettele miksi koko joukkoliikenne kusee. Ja sitten muka pitäisi siirtyä vielä käyttämään sitä, dream f**k**g on. Eri asia jos linja menee myöhässä jostain kuskista riippumattomasta syystä, sille ei voi kukaan mitään, mutta tuollainen että jäädään tollaseen tilanteeseen ihmettelemään puoleksi tunniksi niin huhhuh.

Vai onko nykyään jopa niin että aikatauluilla ei ole niin väliä, kunhan se bussi joskus kulkee? Sen takia sinne taitaa kaikki mamutkin sun muut päästä niin helpolla töihin, kun ei ole tuosta säännöllisyydestä niin väliä... jopa sellaisetkin ketkä ei edes tiedä mitä reittiä ajavat.... ihan btw. Tongue
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9567 on: 20.10.10, 12:46 »

Ei mitään.

Ja kyllä se tietääkseni taitaa velvoittaa siihen aikataulussa pysymiseenkin, sehän hänen työtään on. Jos bussikuskit ajattelevat kaikki noin, niin en yhtään ihmettele miksi koko joukkoliikenne kusee. Ja sitten muka pitäisi siirtyä vielä käyttämään sitä, dream f**k**g on. Eri asia jos linja menee myöhässä jostain kuskista riippumattomasta syystä, sille ei voi kukaan mitään, mutta tuollainen että jäädään tollaseen tilanteeseen ihmettelemään puoleksi tunniksi niin huhhuh.

Vai onko nykyään jopa niin että aikatauluilla ei ole niin väliä, kunhan se bussi joskus kulkee? Sen takia sinne taitaa kaikki mamutkin sun muut päästä niin helpolla töihin, kun ei ole tuosta säännöllisyydestä niin väliä... jopa sellaisetkin ketkä ei edes tiedä mitä reittiä ajavat.... ihan btw. Tongue

Johan sinä nyt jaksat vääntää ja kääntää tätä asiaa.  Huh
Sanon nyt vaan ihan näin tähän, että kun et ole sitä typerän bussikuskin hommaa metriäkään tehnyt, niin älä jaksa söheltää asioista, mistä et oikeastaan tiedä sen enempää  yhtään mitään.
En minäkään tule neuvomaan ja morkkamaan sun työtä kun en siitä mitään tiedä sen enempää.

TOta juttua voidaan tietenkin vääntää 300 sivua jos haluat, mutta eikös tuo nyt riitä jo tällä erää?
Jorma Silo
Offline Offline

Posts: 719
Date Registered: 06.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9568 on: 20.10.10, 13:27 »

Henkilöauto oli siis tullut tuolta ensimmäisen kuvan osoittamasta suunnasta. Ja bussi ilmeisesti juuri lähtenyt/lähtemässä pysäkiltä kuten tuossa kuvassakin. Ja siitä edelleen päätellen että henkilöauton piti väistää 50m peruuttamalla, se on ollut jo melkein pysäkin kohdalla. Miksi siis bussikuski ei voinut odottaa siellä pysäkilläa 2sek, että auto menee ohi? Piti vaan tulla vastapalloon vaikka tietää ettei mahdu?

En todellakaan tiedä, kuinka tilanne oli kehittynyt. Tuossa kohtaa Suutarilantieltä (kaukainen risteys) tulevat joutuvat siirtymään vastaantulijan kaistalle; se pätkä alkaa ylimpään kuvaan merkitsemäni liikennemerkin kohdalla ja jatkuu käytännössä seuraavaan risteykseen saakka, joka näkyy suojatien kohdalla. Kuten aikaisemmin kirjoitin, siinä kapeassakin kohdassa kaksi vastakkaisista suunnista saapuvaa henkilöautoa mahtuisi kyllä varovasti ajaen sivuuttamaan toisensa, mutta yleensä Suutarilantien suunnalta ajava jää odottelemaan.

Jos pattitilanne olisi syntynyt keskimmäisen kuvan osoittamalla tavalla, henkilöauton olisi tarvinnut peruuttaa vain yksi autonmitta - se olisi juuri siirtynyt vastaantulevien puolelle ja takana on leveä, tyhjä tie. Tämä vaihtoehto tuntuu kummalliselta, koska molemmat ovat varmasti nähneet toisensa jo hyvän aikaa... ehkä henkilöauton kuski on ajatellut vielä puikahtavansa väliin, vaikka pysäkiltä juuri lähtevällä dösalla on ollut vilkku päällä, jolloin dösakuski polttaa kääminsä? Tai dösakuski on kurvannut juuri kaistaa vaihtaneen ha-kuskin eteen pysäkiltä ilman vilkkua, mistä ha-kuljettaja on polttanut hihansa?

Sekin on mahdollista, että bussi onkin ajanut suoraan, samaa kaistaa aina Linnunradantien risteyksestä lähtien, koska kyydissä ei ole ollut pois haluavia... ja silloin kohtaaminen onkin saattanut tapahtua vasta ha-kuskin ehdittyä ajaa vasenta kaistaa pidemmälle? Pitkistä matkoista siinä ei ole kysymys; kaista on "yhteinen" korkeintaan ehkä 25 metrin matkan... silloin bussi olisi hyvinkin joutua peruuttamaan suojatien päälle - minä en tiedä, onko se niin hankalaa tai vaarallista. Kai se on, jos Sami niin sanoo.

Mutta eihän tätä kannata koettaa järjellä miettiä. Kun ihmisillä keittää tarpeeksi, niiltä katoaa järki. Pariaatteet on hienoja, mutta rajansa kaikella, varsinkin liikenteessä. Tätä on aina hyvä hyräillä mielessään:

"Under this stone is Captain O’Day
Who died defending his right of way.
His way was right and his right was strong,
But he’s just as dead as if he’d been dead wrong."




Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9569 on: 20.10.10, 13:44 »


Ne jotka ei tajua annettuja kellonaikoja niin ei tajua kyllä sitten mitä tarkoittaa bussikaista 24h eli ei ne selittelyt siitä mihinkään vähene. Ne jotka on kroonisia bussikaistailijoita ajaa siellä oli kaistat 24h tai erikseen määrätyt ajat.

Ei voi kun ihmetellä mihin tarvitaan bussikaistaa varattuna esimerkiksi lauantai-ilta klo 18:00 - maanantai-aamu klo 06:00 tai arki-iltaisin klo 20:00 jälkeen.  Shocked

Tottahan tuokin, tuola on aikamoinen asennevammakokoontuminen tiettyihin kellonaikoihin. Mutta jos tuo helpottaa ihmisten kulkemista, julkisilla joukkoliikennevälineillä, niin hyvä näin.

Faktahan on se, että noina mainitsemillasi kellonaikoina; lauantai-maanantai 18-06 sielä vasemmallaakan kaistalla ei ruuhkia ole. Joten miksi ajaa oikealla bussin edessä, jos vasemmalla on 3 autoa harvakseltaan?

Pari vastausta.

- Jos ne 3 autoa ajavat 40 km/h. Nyt ohi ei pääse, joten oma auto varaa tilaa kadulta 20% kauemman ajan verrattuna siihen että voisi ohittaa ja ajaa 50 km/h. Myös omaa aikaa kuluu 20% enemmän. Tämä myös siilloin, kun koko kadulla ei ole yhtään bussia tai taksia. Ruuhkat kasvavat ja päästöt lisääntyvät.
- Kaikkien liikennevaloristeyksien liikenteenvälityskyky henkilöautojen osalta putoaa puoleen, kun ei voida käyttä kahta kaistaa. Tämä myös silloin, kun koko kadulla ei ole yhtään bussia tai taksia. Ruuhkat kasvavat ja päästöt lisääntyvät.
- TLL 9§: Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla. Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Tätä pääsääntöähän on jo tähänastisilla bussikaistajärjestelyillä sotkettu, ja nyt tämä ulottuu myös ruuhka-aikojen ulkopuolelle em. ohituskiellon johdosta.  
- Bussit joutuvat seisomaan pidemmissä jonoissa niissä paikoissa, missä on vain yksi kaista vasemmalle kääntyville (muistaakseni esim. Elielin liittymä on tällainen), koska henkilöautot entistä huonommin ymmärtävät siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle vaikka se tässä kohta ei olekaan bussikaista.

Itse asiassa kyse harvoin on ajamisesta bussin edessä. Käytän oikeanpuoleista kaistaa melko usein sallittuina aikoina, ja kyllä siinä pääsääntöisesti aina ajetaan bussin takana, silloin kun niitä yleensä on näkyvissä.   Tongue .




petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9570 on: 20.10.10, 13:49 »

Joten miksi ajaa oikealla bussin edessä, jos vasemmalla on 3 autoa harvakseltaan?

No ehkä siksi että silloin bussi on pakotettu ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, kaahaamatta 10 - 30 kmh/ ylinopeuksilla?
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9571 on: 20.10.10, 13:54 »

- Kaikkien liikennevaloristeyksien liikenteenvälityskyky henkilöautojen osalta putoaa puoleen, kun ei voida käyttä kahta kaistaa. Tämä myös silloin, kun koko kadulla ei ole yhtään bussia tai taksia. Ruuhkat kasvavat ja päästöt lisääntyvät.

Ei nyt ihan näinkään. Esimerkiksi keskustassa myös tavaraliikenne saa käyttää näitä bussikaistoja, kuin myös taksit, jotka nekin ovat usein vielä henkilöautoja.

Kummasti se liikkeellelähtö on sujuvampaa, kun valoissa ensimmäisenä (sillä henkilöautokaistalla) ei seiso 60 tonnin yhdistelmä - vaikka tottakai liikenteessä on tumpeloita, jotka eivät pysty kiihdyttämään edes samaa vauhtia tälläisen yhdistelmän kanssa, jossa tehoa on peräti 7 hevosvoimaa tonnia kohden, vaikka henkilöautossa vastaava luku on luokkaa kymmenkertainen...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1202
Date Registered: 19.06.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9572 on: 20.10.10, 14:01 »

Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9573 on: 20.10.10, 14:03 »

No ehkä siksi että silloin bussi on pakotettu ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, kaahaamatta 10 - 30 kmh/ ylinopeuksilla?

Eikös nuo nopeudenvalvonta hommat kannata jättää poliisille ?

-make-
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9574 on: 20.10.10, 15:02 »

Eikös nuo nopeudenvalvonta hommat kannata jättää poliisille ?

Kyllä. Mutta edessä rajoituksen mukaan mateleva henkilöauto tai peräti punaisiin pysähtyvä rauhoittaa väistämättä.
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9575 on: 20.10.10, 15:16 »

Tuohon bussikaista juttuun liittyen. Tänäänkin ajelin duuniautolla Ruoholahdesta takaisin Vantaalle ja jono Manskulle alkoi Topeliuksenkadun ja Haartmaninkadun kulmilta. Tämä sen takia, että bussikaistaa ei voi käyttää ja kaikki änkeävät sille ainoalle "lailliselle" kaistalle. Tästä kärsii myös linja-autot, jotka joutuvat odottamaan, että henkilöautot siitä edestä joskus liikkuisivat.
Ja mä ainakin käytän sitä bussikaistaa myös klo. 15 jälkeen (duunissa), koska ei kauheasti kiinnosta viettää aikaa siellä jonossa.

Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9576 on: 20.10.10, 15:17 »

Kyllä. Mutta edessä rajoituksen mukaan mateleva henkilöauto tai peräti punaisiin pysähtyvä rauhoittaa väistämättä.

Toisaalta on myös henkilöautoilijoita joidenka toivoisi käytättävän vain julkisia kun ei tuo ajaminen välttämättä ole hanskassa  Wink

-make-
Ilkka Mannikainen
Offline Offline

Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9577 on: 20.10.10, 15:23 »

Toisaalta on myös henkilöautoilijoita joidenka toivoisi käytättävän vain julkisia kun ei tuo ajaminen välttämättä ole hanskassa  Wink

Yhteiskunnan pitäisi pakkosiirtää eräät yksilöt auton ratista julkisiin. Näitä yksilöitä on mm. satasen alueelle 60 km/h liittyvät. Korson rampissa Tuusulanväylällä on joka päivä näitä yksilöitä joilta ei onnistu kiihdyttäminen. Seuraavat pakkosiirrettävät on ne jotka laahaa motareilla ja kehäteillä vasemmalla kaistalla alle nopeusrajoitusten. Kolmas ryhmä on ne joka jarruttaa automaattiseen liikenteenvalvontakameraan niin että nopeus jää alle rajoituksen.

Siinä heti kolme valmista ryhmää sinne bussikaistoille Aaltosen kyytiin.
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9578 on: 20.10.10, 15:24 »

... ja ne volvokuskit urpot jotka pitävät neljän metrin turvaväliä.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9579 on: 20.10.10, 15:25 »

Asiasta neljänteen... Todellinen sakkorysä on tehty Mannerheimintielle Ruskeasuon Teboilin risteykseen pohjoiseen mennessä. Oikea kaista muuttuu risteyksen jälkeen pelkästään busseille, ei edes tavaraliikenteelle (jota itse ajelen). Eli keskustasta tullessa pitää hyvissä ajoin ottaa vasen kaista ettei risteyksen jälkeen rikkoisi lakia, paitsi jos on kääntymässä Koroistentien suuntaan (esim Tebarille sumpille Smiley).

En ole kyllä vielä kertaakaan nähnyt siinä kamera-autoa... Kyllä kamera laulais niin että savu nousis...

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Pages: 1 ... 477 478 [479] 480 481 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1