Keskustelua liikenteestä

<< < (1925/3033) > >>

mkkm:
Quote

Ei se kaikille mene nuo kyltit tai tiemaalauksetkaan perille ihan ygösellä....


Vaikeaa se on myös Vantaalla niiden maalaaminen: Valimotietä levennettiin taannoin ja Tasetien liikenneympyrään maalattiin nuoli vasemmalle kun Tammiston suunnasta tullaan. Tokihan siitä periaatteessa ajetaan risteyksestä vasemmalle mutta ympyrässä vasemmalle kääntyminen on kovin vaikeaa. Sittemmin maalaus käytiin raapimassa pois ja maalaamassa pelkästään nuoli suoraan.

Liekö sama porukka ollut tekemässä myös Läntisen Valkoisenlähteentien - Junkersintien ympyrää kun sielläkin oli nuoli vasemmalle Tikkurilasta tullessa ja korjattu samaan tapaan. Taisipa siihen vielä jäädä Tuusulanväylän suunnasta tullessa sisemmälle kaistalle nuoli vasemmalle ja suoraan.

Quote

Ei se nyt ihan näinkään ole. Totta kai on mahdoton tilanne, että jokainen auto jonossa lähtisi liikkeelle täysin samalla hetkellä, jolloin myös jonon viimeinen 50m päässä pääsisi liikkeelle välittömästi valon vaihduttua vihreälle, vaikka se olisikin ihanteellista. Luonnollisesti seuraava auto lähtee aina hetki edellisen jälkeen ja viimeisille se kertautuu sillä, ettei valoista välttämättä kovinkaan moni ehdi ajaa ja osa vielä seisoo 50m päässä paikallaan, kun valot jo vaihtuvat takaisin keltaiselle. Mutta, kun sitä hitautta myös edesauttaa se, että n. 80-90% autoilijoista eivät ole valppaana ja valmiina lähtemään välittömästi liikkeelle, vaan jonoissa kaivetaan nenää, arvotaan vaihdetta, haahuillaan sitä sun tätä, tuijotellaan ihan muualle, räplätään radiota/navigaattoria/puhelinta/yms ja kun lopulta valo vaihtuu vihreäksi ja edellämenijä lähtee liikkeelle, tulee tilanne täysin yllättäen.

Minä yleensä jätän metrin puolitoista edelläolevaan autoon valoissa ja valmistaudun lähtemään liikkeelle samalla kun autot edellä lähtevät ja yleensä pääsenkin liikkeelle täsmälleen samaan aikaan edellämenijän kanssa ja naureskelen, kun takanatulija pääsee liikkeelle vasta kun olen ainakin autonmitan ehtinyt jo kulkea.


Muutenhan tuo raon jättäminen olisikin hyvästä, mutta turhan moni risteys on niin alimitoitettu liikennemääriin ettei yhtään ylimääräistä tilaa jää vaikka kaikki olisivat liki kiinni toisissaan vaan jono leviää edeltäväänkin risteykseen. Kyllä se henkilöauto siitä perästäkin lähtee ihan näppärästi ilman turhia viiveitä jos keskittyy seuraamaan a) valojen vaihtumista b) muutaman edessä olevan auton jarruvaloja eikä kohtaan c.

Tilannetta parantaisi myös se, että valot palaisivat hetken pidempään kerrallaan yhteen suuntaan. Monesti kun jono alkaa viimein liikkua valoissa alkaa myös valojen vaihtuminen takaisin punaiselle. Voisipa sitä karsia niitä varoaikojakin, nykyisellään kun keltainen on käytännössä vihreän jatke ja punaisellakin ehtii hyvin jos on hyvä vauhti päällä.

Pietarin suunnalla valot vaihtuivat useassa risteyksessä keltaiselle molempiin suuntiin samalla hetkellä ja toinen sitten vihreäksi, toinen punaiseksi. Tämä homma toimi oikein hyvin ja jarruvalot syttyivät kun keltainenkin. Autuaaksi ei tuokaan tee ja löytyy sieltäkin kuljettajia, joita moinen ei kiinnosta ja sitten seuraa liike-energian siirtymistä muodonmuutoksiin sun muuhun vähemmän toivottuun... PS: Siellä lähtee valoista vanhat Ladatkin ripeämmin kun täällä monet isomoottorisetkin autot!

Joona:
Quote

Tilannetta parantaisi myös se, että valot palaisivat hetken pidempään kerrallaan yhteen suuntaan. Monesti kun jono alkaa viimein liikkua valoissa alkaa myös valojen vaihtuminen takaisin punaiselle. Voisipa sitä karsia niitä varoaikojakin, nykyisellään kun keltainen on käytännössä vihreän jatke ja punaisellakin ehtii hyvin jos on hyvä vauhti päällä.

Vietnamissa on käytössä sellaiset hienot LED-valoin toteutetut laskurit. Eli siis pieni countdown-laskuri valotolpassa, joka näyttää ajan valon vaihtumiseen. Valon vaihtuessa punaiselta vihreälle laskuri rupeaa laskemaan 30.......0 ja päästessään nollaan, valot vaihtuvat punaiselle ja taas laskuri aloittaa 30..........0 ja nollaan päästessä valot vaihtuvat vihreälle ja taas alkaa 30:stä... Kyseinen laskuri löytyy lähes jokaisesta risteyksestä ja liikennevalotolpasta. Vaan täällä liikenteen "edelläkävijämaassa" ei varmaankaan tommosista järkevistä investoinneista olla kuultukaan.

Pe7e:
Quote

Vaan täällä liikenteen "edelläkävijämaassa" ei varmaankaan tommosista järkevistä investoinneista olla kuultukaan.

Tai sitten ollaan, mutta kun rahat tuhlataan noihin joutaviin kam... muihin juttuihin

AnttiH:
Quote

Tilannetta parantaisi myös se, että valot palaisivat hetken pidempään kerrallaan yhteen suuntaan. Monesti kun jono alkaa viimein liikkua valoissa alkaa myös valojen vaihtuminen takaisin punaiselle. Voisipa sitä karsia niitä varoaikojakin, nykyisellään kun keltainen on käytännössä vihreän jatke ja punaisellakin ehtii hyvin jos on hyvä vauhti päällä.

Pietarin suunnalla valot vaihtuivat useassa risteyksessä keltaiselle molempiin suuntiin samalla hetkellä ja toinen sitten vihreäksi, toinen punaiseksi. Tämä homma toimi oikein hyvin ja jarruvalot syttyivät kun keltainenkin. Autuaaksi ei tuokaan tee ja löytyy sieltäkin kuljettajia, joita moinen ei kiinnosta ja sitten seuraa liike-energian siirtymistä muodonmuutoksiin sun muuhun vähemmän toivottuun... PS: Siellä lähtee valoista vanhat Ladatkin ripeämmin kun täällä monet isomoottorisetkin autot!


Vilkkuvihreän käyttöönotto saattaisi myös parantaa tilannetta jonkin verran. Eli siis vihreä valo vilkkuisi pari kertaa ennen vaihtumistaan keltaiseksi, jolloin suoja-ajat voitaisiin poistaa kokonaan ainakin sellaisissa risteyksissä, joissa ei ole suojateitä. Toisin sanoen keltaiset palaisivat samaan aikaan risteäviin suuntiin, kuten tuossa mainitsemassasi Venäjän mallissa.

yeeman:
Quote

Vietnamissa on käytössä sellaiset hienot LED-valoin toteutetut laskurit.

Kuten myös Tuot-namissa eli Virossa

Jo 70-luvun alkupuolen interraililla minun oli kiinnostavaa havainnoida vaihtumisprotokollaa eri maissa. Oisko ollut Italiassa, jossa vihreän kanssa syttyi keltainen varoitus, notta "kohta punastuu" (sai vielä ajaa). Punainen vaihtui vihreäksi suoraan ilman keltaista, jolloin luonnollinen reaktioaika määritti turva-välin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page