FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 22:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 481 482 [483] 484 485 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465191 times)
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9640 on: 22.10.10, 19:32 »

Saa, ja nimenomaan pitää ohittaa. Sama koskee myös raskaita yhdistelmiä.

Hmm vaikka bussi ajaa 80 alueella 85-90, sen saa ohittaa paikasta riippumatta missä tahansa tuplakeltasten alueella?
Okei? Kiva kun opin jotain uutta.  Smiley
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9641 on: 22.10.10, 19:32 »

Hmm vaikka bussi ajaa 80 alueella 85-90, sen saa ohittaa paikasta riippumatta missä tahansa tuplakeltasten alueella?
Okei? Kiva kun opin jotain uutta.  Smiley

Käytäntö rekan ratissa on opettanut, että kyllä näin on Wink
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9642 on: 22.10.10, 19:33 »

No sitten sun pitää varmaan ajaa toista kautta, jos tuo on niin kamalaa.
En muuten aja jos pitää päästä siitä Hesen kulmilta Tuusulan väylälle. Tunnen kuitenkin sen verran pääkaupunkiseutua, etten lähde yhen bussin takia kiertämään Konalan rampin kautta..

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9643 on: 22.10.10, 19:33 »

Käytäntö rekan ratissa on opettanut, että kyllä näin on Wink

Joo ja aiheesta neljänteen, torstai-aamun ketjukolarit johtuivat huonosta näkyvyydestä, ei kuljettajista. Smiley
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9644 on: 22.10.10, 20:58 »

Oollrrait, muistelin vaan että Stadissa pysäkillä olevan sporan ohittamisesta lähti melkeempä kortti aikoinaan, en tiedä lähteekö nykyäänkin vai saako vaan maksukehotuslapun.

Nämäkin "mysteerit" selvisivät yksinkertaisella haulla "raitiovaunun ohittaminen" noin kymmenessä sekunnissa.

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=4752

myös hyvä:

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/?we_objectID=3502
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9645 on: 22.10.10, 22:20 »

Kyllä nuo Lassilan pysäkit ovat tuttuja minullekkin. Ärsyttäähän se jos eteen sattuu bussi joka pysähtelee luonnollisesti pysäkeille ja olet takana jumissa. Ei siinä että maailma kaatuisi mutta silti. Toki tämä lieneekin koko jutun idis, että moinen järjestely hillitsisi koko kadun kautta tapahtuvaa läpiajoliikennettä. Ja kyseessä on myös tämä ns. nollatoleranssikokeilu tuolla. Siihen liitty tämän kaltaiset pysäkkijärjestelyt. Toimii jossain mutta ei vilkkaammilla väylillä. Siksi niillä on pysäkit.

Mitä tulee ohitteluun,kun ei ole pysäkkisyvennyksiä, niin se on tapauskohtaista. Yleensä bussin perässä ajellessa on sen verran väliä että kun se pysähtyy, näkee jo takaa tilanteen pysäkillä ja bussiin ohitse ehtii ennen kuin kukaan sieltä ennättäsi sisältä etukautta alle. Ja tämänkin voi tehdä aivan turvallisesti muutenkin. Ei sen bussin ohitse tarvitse kaahata mutta en näe myöskään syytä istuskella katsomassa perävaloja jos ohituksen voi suorittaa ilman vaaraa. Ja tämä ei tarkoita kaasu pohjassa -asentoa  Wink

Minkähän takia meillä ei ole käytössä tapaa jossa bussit kulkisivat samoja väyliä ratikoiden kanssa? Esim. Manskulla siihen olisi mahdollisuus joissain kohdin. Vai onko moisia paikkoja? Haagassa on toki oma läpiajo busseille ja takseille lyhyen tunnelin kautta, mikä tosin toteutettiin ennemmin rauhoittamaan asukkaiden vastustusta rakennusvaiheessa. Ymmärtäisin tuolla sen jos busseja kulkisi yhtenään mutta kyllä se tunneli aika hiljainen on ja läpiajo tapahtuu Haagassa yhä kapeilla kaduilla ja koululaisten nenän editse. Ymmärrän että Samikin haluaisi tehdä työnsä aivan rauhassa mutta tuo ei oikeasti häiritsisi julkisen liikenteen sujuvuutta. Siinä tunnelissa on pysäkit joissa ei ole syvennystä mutta siinähän voisi sitten odotella hetken perässä rauhassa, kun bussi on pysäkillä. Puoltavia tekijöitä tuon reitin avaamiseen on paljon enemmän kuin haittaavia, uskallan melkein väittää.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9646 on: 23.10.10, 15:10 »

Eikös se ole keltaisella viivalla merkitty jos ratikkaa/bussia ei saa ohittaa, ainakin Fredalla ja Bulevardilla. Olen Samin kanssa samaa mieltä siitä, että pysäkillä seisovan bussin/ratikan ohittaminen on erittäin vaarallista, siis jos ei ole levennystä. Esim. Bulevardilla on nykyisin ne ratikkapysäkit kavennettu turvallisuussyistä. Ihmiset säntäilevät ratikan edestä ja takaa miten sattuu.

Itselleni ei tuota mitään ongelmia bussin tai ratikan perässä odottaminen. Ymmärrän kyllä että vaikkapa Bulevardin ajaminen ratikan perässä on melkoista nykimistä, jos sattuu olemaan kiire, mutta liikenteessähän ei saa koskaan olla kiire... eihän thmbup

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9647 on: 23.10.10, 19:38 »

Niin  tosiaan;
näkeekö sinne bussin eteen mitä sielä on?
Näkeekö bussin läpi mitä sielä on?
Mistä voi olla varma, ettei etuovesta lähde 7 vuotias juosten ulos koukaten keulan edestä tielle?
MIstä voi olla varma, ettei kadulta lähde joku lapsi tai aikuinenkin ylittämään katua bussin keulan edestä?
Aivan kaikki on mahdollista, vai onko?

Tänään nähtiin Järvenperässä se nyt voi paremmista kuljettajista odottaakin. Pysäkki ilman syvennystä, suojatie pysäkin edessä, jätin siinä matkustajia, suojatiehen noin 2m keulasta.
Henkilöauto lähti ohi ja hiljentämättä meni siitä keulan vierestä suojatien yli vastakkaista kaistaa. Että näin jotkut näitä riskejä/tilanteita kattelee, havannoi ja huomioi asiat. Erittäin hyviä ja tavallista paljon parempia kuljettajia tuntuvat olevan. Etenkin kun asuu 200m päässä kyseisestä paikasta.  thmbup

Ja mitä siihen Haagan joukkoliikennetunneliin tulee; jos se sallittaisiin normaali liikenteelle, sielä tulisi ruumiita.
Olen lukemattomat kerrat nähnyt kun EI TAKSI tai BUSSI ajaa siitä pysäkkialueesta läpi yli 50kmh jarruun koskematta. Miettikääs mitä siitä seuraa ruuhka-aikana kun molempien puolien pysäkit on täynnä ihmisiä, junia saapuu, lisää ihmisiä jotka menee kadun yli ja sitten perus paremman luokan kuljettajat lataa siitä jarruttamatta 50kmh+ läpi?

Eli ei missään nimessä tule sallia muille kuin takseille ja busseille!
Okei, nyt ne samat paremman luokan kuskit kiertää Haagan läpi, mutta aikuisia ovat, pitäisi ymmärtää riskit ja nopeuden merkitys sellasissa paikoissa. Jos ei ymmärrä on ilmeisesti jotain jäänyt ymmärtämättä. Ikäväkyllä.
« Last Edit: 23.10.10, 19:46 by Sami Aaltonen »
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9648 on: 24.10.10, 07:44 »

Tänään nähtiin Järvenperässä se nyt voi paremmista kuljettajista odottaakin. Pysäkki ilman syvennystä, suojatie pysäkin edessä, jätin siinä matkustajia, suojatiehen noin 2m keulasta.
Henkilöauto lähti ohi ja hiljentämättä meni siitä keulan vierestä suojatien yli vastakkaista kaistaa. Että näin jotkut näitä riskejä/tilanteita kattelee, havannoi ja huomioi asiat. Erittäin hyviä ja tavallista paljon parempia kuljettajia tuntuvat olevan. Etenkin kun asuu 200m päässä kyseisestä paikasta.  thmbup

No ei tuossa sinänsä ole mitään epätavallista, mutta siinä rikotaan lakia. Liikenteen vaarantamisesta epäilyn arvoinen vähintään.

Aiemasta linkistäni:

Pysähtymisvelvollisuutta ei aina ole, mutta tieliikennelaissa on säädetty erityinen varomisvelvollisuus pysäytetyn linja-auton kohdalla. Laissa mainitaan, että kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9649 on: 24.10.10, 13:30 »

No ei tuossa sinänsä ole mitään epätavallista, mutta siinä rikotaan lakia. Liikenteen vaarantamisesta epäilyn arvoinen vähintään.


Kortti siitä lähtee, jos suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohitat pysähtymättä.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9650 on: 24.10.10, 14:04 »

Kortti siitä lähtee, jos suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohitat pysähtymättä.

Ah, totta, jos bussi tosiaan suoraan kaistalla olevan suojatien edessä seisoi..
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9651 on: 24.10.10, 14:09 »

Ah, totta, jos bussi tosiaan suoraan kaistalla olevan suojatien edessä seisoi..

Jep. Täytyy ihan ihan sanoa, etten yllättynyt pätkän vertaa ettei tuo autoilija eilen edes jarruttanut. Sitten osa näistä vielä pitää itseään paremman tason kuljetajina......

Samaten samoilla seuduilla erään saksalaisen auton kuljettajan tekemiset eivät pätkän vertaa yllättäneet. Busissa syttyi vilkku vasemmalle, ainoa ratkaisu mitä tämä Herra autossaan keksi 40 alueella oli painaa lusikka tiskiin ja mennä vastaan tulevaa kaistaa kautta ohi. Tottakai pääsi eteen kun pysäkistä oli 100m menty eteenpäin.
On se varmasti loistava kuljettaja tuokin omasta mielestään, kun aikaa tajuta, ymmärtää, nähdä, ennakoida on 5-10 sekunttiin.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9652 on: 24.10.10, 15:33 »

Kortti siitä lähtee, jos suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohitat pysähtymättä.
Eiköhän siitä sakolla selviä.

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9653 on: 24.10.10, 15:38 »

Eiköhän siitä sakolla selviä.

Ei selviä, kokeile. Wink

Eikös se nyt aika ISO rike ole töötätä suojatien eteen pysähtyneen auton ohi ilman pysähtymistä?
Vielä rankemmaksi sen tekee, jos siinä rekka tai bussi on. Näkyvyys suojatielle täys 0. Luottaa et voi mihinkään missään tapauksessa.

Mistä olet varma, ettei sielä katveessa ole ketään ylittämässä katua?
Mistä olet varma, että tämä kadun mahdollinen ylittäjä huomioi pysähtymättä jättävän auton?
Mistä olet varma, että tämä kadun mahdollinen ylittäjä yleensäkään kuulee tai havannoi sinut kun et pysähdykään?
Lakikin sanoo ihan selkein sanan muodoin, että siihen on pysähdyttävä, ei ole muttia asian suhteen. Sama kun STOP merkin ohitat pysähtymättä.

Kyllä tollanen piittaamattomuus johtaa kortin menettämiseen. Tai ainakin pitäisi johtaa tilanteesta riippumatta. Jos inssiajokin menee kerta laakista hylsyksi, vaikka kyseessä olisi parkissa kadun laidassa suojatien edessä olevan auton ohittaminen pysähtymättä. (mikäli on lähempänä suojatietä kuin 5m)
Jos näissä tilanteissa on viime vuosien aikana useampi kuollutkin, kun siitä on ladattu suojatien eteen pysähtyneen auton ohi. Paikoissa joissa on 2 kaistaa samaan suuntaan.

Eräs päivä Manskulla meni 4 peräkäin pysähtymättä bussin keulan vierestä suojatien yli. Pistää vaan tosissaan pohtimaan, että näkeekö nämä ihmiset yhtään mitään yleensäkään tuola liikenteessä.

Mutta ainahan voit käydä kokeilemassa mitä virkavalta sanoo asiasta. Mutta sitten ei kirota sitä kortin menetystä täällä.
Jere Rantala
Offline Offline

Posts: 500
Date Registered: 27.03.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9654 on: 24.10.10, 16:17 »

Ei selviä, kokeile. Wink

Tais sitten tehdä poliisi virkavirheen kun antoi minulle vaan sakot  Tongue

Mutta olen samaa mieltä, että kyseessä on todella törkeä rike, joka voi aiheuttaa helposti kuolemantapauksia. Omalla kohdalla haluaisin sanoa, etten rikkonut niin pahasti, sillä kyseessä oli pysäköity (eli ei "vain" pysähtynyt) auto, joka oli parkkeerattu liian lähelle suojatietä. Itse en tätä huomioinut, jolloin sakot tuli. Kehuttakoon Ruotsia tässä yhteydessä, sillä täällä ko. rikkeestä lähtee automaattisesti kortti. Vastavuoroisesti kännykkään saa puhua ajaessa.


petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9655 on: 24.10.10, 16:23 »

Suurinta hölmöilyä on useampikaistaisella tiellä pysähtyä viittä metriä lähemmäksi suojatietä, ellei ole aivan pakko. Jos jotain sattuu, niin voi aivan hyvin katsoa peiliin.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9656 on: 24.10.10, 16:37 »

Suurinta hölmöilyä on useampikaistaisella tiellä pysähtyä viittä metriä lähemmäksi suojatietä, ellei ole aivan pakko. Jos jotain sattuu, niin voi aivan hyvin katsoa peiliin.

Juuri näin. Se on aika riskiä hommaa, kun toisen kaistan kuljettajiin ei voi luottaa tipan tippaa.
Joten koitan moisia tilanteita välttää, ja jos on pakko sitten koitetaan järjestää tilanne niin, että suojatiehen jäisi edes jonkinlainen rako, jos vain mahdollista.

Niipperissä 40 alueella kävi taannoin aika ilkeä juttu. Edessäni ajoi pakkettiauto aamu hämärällä. Näin vastaan tulevan auton olevan pysähtynyt, paikassa jossa on mahdollisuus kääntyä vasemmalle pientaloalueelle, tie on muuten suora. Kuitenkaan tällä ei ollut vilkkua päällä vasemmalle. Olisi pitänyt heti se ymmärtää, mutta kun tuo pakettiauto peitti juuri sopivasti näkyvyyden oikealle ja samassa tämä pakettiauton kuljettaja sitten tajusi miksi tuo henkilöauto oli pysähtyneenä keskelle katua. MInä en sinne nähnyt, joten myöhään tuo pakketiauton kuljettaja sen suojatien- ja sen ylittämistä odottavat lapset ymmärsi ja veti sitten jarrut kiinni ihan kunnolla.
Muuten hyvä, mutta mulla tulikin sitten vähän turhankin kiire sielä takana. AJoin aavistuksen liian lähellä, mutta onneksi ei osunut.

Mutta tästä päästäänkin siihen, että ymmärsikö tuo vastaan tullut henkilöautoilija ollenkaan millasen riskin ottaa olemalla super kohtelias ja pysähtymällä suojatien eteen päästääkseen vastakkaiselta puolelta ylittämistä odottavat lapset tien yli.

Tilanne oli todella paha, jos olisin osunut tähän pakettiautoon; se olisi lentänyt näiden lasten päälle. Kuka siinä olisi ollut vastuussa?
Minä, joka olisin ajanut perään, vai tuo yli kohtelias henkilöautoililja? Ne lapset olisivat kyllä hetken päästä täysin turvallisesti tien yli päässeet, mutta.....
Suora tie, ei kolmioita suojatien edessä. EI väistövelvollisuutta autoilla, jos sielä suojatiellä ei ketään seiso jo, ja nämä lapset eivät seisseet, kadun reunassa olivat pysähtyneinä. Näin sen kun he sitten lähtivät liikkeelle pakettiauton pysähdyttyä.

Ihan vaan sen takia tämän kerron; että sääntöjä voi toki alkaa noudattamaan 100%:sesti ja olemalla super kohtelias ja antamalla aina tilaa kun voi, mutta joskus kannattaa miettiä mitäs JOS ne toiset ei sitä tajuakaan. Hieno hyvä kohteliaisuus on hieno asia, mutta liika on liikaa ja voi kääntyä todella murheelliseksi sekunnissa. Tässä tilanteessa pelasti onneksi vielä juuri ja juuri riittävä turvaväli ja kuivatienpinta. ONNEKSI.

Kehenkään ei voi luottaa, näin se on.
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9657 on: 25.10.10, 22:07 »

Niin  tosiaan;
näkeekö sinne bussin eteen mitä sielä on?
Näkeekö bussin läpi mitä sielä on?
Mistä voi olla varma, ettei etuovesta lähde 7 vuotias juosten ulos koukaten keulan edestä tielle?
MIstä voi olla varma, ettei kadulta lähde joku lapsi tai aikuinenkin ylittämään katua bussin keulan edestä?
Aivan kaikki on mahdollista, vai onko?

Ja mitä siihen Haagan joukkoliikennetunneliin tulee; jos se sallittaisiin normaali liikenteelle, sielä tulisi ruumiita.
Olen lukemattomat kerrat nähnyt kun EI TAKSI tai BUSSI ajaa siitä pysäkkialueesta läpi yli 50kmh jarruun koskematta. Miettikääs mitä siitä seuraa ruuhka-aikana kun molempien puolien pysäkit on täynnä ihmisiä, junia saapuu, lisää ihmisiä jotka menee kadun yli ja sitten perus paremman luokan kuljettajat lataa siitä jarruttamatta 50kmh+ läpi?

Eli ei missään nimessä tule sallia muille kuin takseille ja busseille!
Okei, nyt ne samat paremman luokan kuskit kiertää Haagan läpi, mutta aikuisia ovat, pitäisi ymmärtää riskit ja nopeuden merkitys sellasissa paikoissa. Jos ei ymmärrä on ilmeisesti jotain jäänyt ymmärtämättä. Ikäväkyllä.

Kaikki voi olla mahdollista. Siis pitäisikö jäädä kotiin? Ai niin, mutta talokin voi romahtaa... Wink
Eli aivan turhaa lietsomista. Liikenteessä kaikki eivät voi pysähtyä kun lapsi voi teoriassa juosta vaikka jokaisen pysäköidyn auton takaa eteen. Mutta mitä tulee bussin ohittamiseen, niin senkin voi tehdä turvallisesti. Totta, sieltä takaa voi tulla vaikka kuka mutta nopeus pitää olla sellainen että ehtii pysäyttää jos tulee. Kyllä se onnistuu, jos niin haluaa. Bussinkaan ohitus ei ole rakettitiedettä.

Ei se tunneli Haagassa ole mikään riskialttiimpi kaikka siksi kun pysäkki on tunnelissa. Seinät ja katto ei muuta sitä miksikään. Samalla lailla ulkoilmassakin joku tipahtaa pysäkilta autotielle, jos tipahtaa...Paikkahan on juuri sellainen että siinä pitäisi odottaa bussin perässä pysäkillä. Siinähän on järjestetty kevyen liikenteen kulku ihan hyvin yläkautta. Ylipäätään tuolla katuosuudella on kevyt liikenne eritetty hyvin omaksi osakseen ja siinä on vain yksi suojatie koko matkalla. Eli reitti Etelä-Haagan olisi kokonaisuutena varmasti turvallisempi kuin nykytilanteessa.
Seppo Kyllönen
Offline Offline

Posts: 1302
Date Registered: 18.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9658 on: 26.10.10, 07:01 »

Ei se tunneli Haagassa ole mikään riskialttiimpi kaikka siksi kun pysäkki on tunnelissa. Seinät ja katto ei muuta sitä miksikään. Samalla lailla ulkoilmassakin joku tipahtaa pysäkilta autotielle, jos tipahtaa...Paikkahan on juuri sellainen että siinä pitäisi odottaa bussin perässä pysäkillä. Siinähän on järjestetty kevyen liikenteen kulku ihan hyvin yläkautta. Ylipäätään tuolla katuosuudella on kevyt liikenne eritetty hyvin omaksi osakseen ja siinä on vain yksi suojatie koko matkalla. Eli reitti Etelä-Haagan olisi kokonaisuutena varmasti turvallisempi kuin nykytilanteessa.

Olen täysin samaa mieltä, siinähän on myös 30 rajoitus ja valvontakamerat. On todellakin älytön tilanne jos tulet pitäjänmäen ympyrästä ja alat puikkelehtia mutkaisia pikkukatuja päästäksesi maunula/pakila suuntaan. Siinä on heti vanhainkoti ja koulu ja lapsia liikenteessä, todella turvallisempi vaihtoehto ton tunnelin kautta. Itse olen ajanut siitä kieltoja uhmaten lukuisia kertoja läpi, suurin osa kuitenkin työajossa nostokoriautolla.

S Kyllönen MIK-Malmi
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9659 on: 26.10.10, 15:01 »

Pages: 1 ... 481 482 [483] 484 485 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1