FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.08.17, 02:09

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 485 486 [487] 488 489 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467962 times)
Mikko Gustafsson
Offline Offline

Posts: 1055
Date Registered: 27.03.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9720 on: 29.10.10, 21:01 »

Just, olen ilmeisesti taas väärässä... Mutta muistan tosin tapauksen, jossa kaveri meni kännissä autoon ja pisti sen käyntiin. Vieressä olleet poliisit nappasivat kaverin ulos autosta ja siirsivät maijaan. Verikokeen kautta kamarille ja aikanaan tuomio rattijuopumuksesta. Tai sitten aika kultaa muistot...

Tässä kävi taas vähän toisin
http://www.kko.fi/40672.htm
Matti H. Virtanen
Offline Offline

Posts: 447
Date Registered: 22.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9721 on: 29.10.10, 21:07 »

Just, olen ilmeisesti taas väärässä... Mutta muistan tosin tapauksen, jossa kaveri meni kännissä autoon ja pisti sen käyntiin. Vieressä olleet poliisit nappasivat kaverin ulos autosta ja siirsivät maijaan. Verikokeen kautta kamarille ja aikanaan tuomio rattijuopumuksesta. Tai sitten aika kultaa muistot...
En tiedä kuinka kauan tuosta mainitsemastasi tapauksesta on, mutta laki tai ainakin sen tulkinta lienee muuttunut jossain vaiheessa 90-luvulla... Mulle joskus 90-luvun loppuvuosina konstaapeli vaan totesi, että "aikaisemmin" moinen olisi katsottu rattijuopumukseksi, vaan nytpä homma meni niin, että heittivät mut vielä ystävällisesti himaan. Toivottivat hyvät yöt ja ehdottivat, etten ihan heti aamusta lähtisi autoani hakemaan. Noudatin neuvoa  Smiley.
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9722 on: 29.10.10, 21:17 »

Onnistuukohan alkolukon kierto esim pumppaamalla ilmapallon täyteen ilmaa ja laskemalla se lukon läpi.
Ei ilmeisesti
Yle - Alkolukkoa ei kotikonstein
huijata

Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9723 on: 30.10.10, 09:15 »

En tiedä kuinka kauan tuosta mainitsemastasi tapauksesta on, mutta laki tai ainakin sen tulkinta lienee muuttunut jossain vaiheessa 90-luvulla... Mulle joskus 90-luvun loppuvuosina konstaapeli vaan totesi, että "aikaisemmin" moinen olisi katsottu rattijuopumukseksi, vaan nytpä homma meni niin, että heittivät mut vielä ystävällisesti himaan.

Duunikaverin kortti lähti talvella -85, kundi nukkui käsijarru päällä käynnissä olevassa autossa parkkipaikalla. Ei auttaneet selitykset, poliisit totesivat auton liikkuneen unien aikana. Väsyneenä ajosta eivät kuitenkaan syyttäneet.
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9724 on: 30.10.10, 21:35 »


Tässä unohdetaan, ettei alkolukko ole vielä ollut kovinkaan monen ihmisen riesana maailmalla. Jos sellainen laitettaisiin jokaiseen uuteen autoon "pienenä menoeränä" (- Paatero; jopa 10% hankintahinnasta), niin äkkiäkös sille löytyisi nikkarointikonsteja. Kaiken huipuksi näiden paljastaminen ei ole edes laitonta, kuten vaikkapa kopiointisuojauksen kierto-ohjeet Grin

Mikään ei ole niin varmaa, kuin että niin kauan kuin ihminen laatii suojauksia, niin löytyy myös keino niiden kiertämiseksi. Tällainen kilpavarustelu on ollut meneillään jo tuhansia vuosia erilaisten asioiden parissa, eikä vieläkään ole saavutettu varmaa suojausta mihinkään. Jos tahtoa löytyy tarpeeksi laajalti, niin ennen pitkää joku keksii keinon.

Alkolukossa on sekin ongelma, että missä vaiheessa tulee raja vastaan suojauskeinojen kehittämiselle, eli milloin niistä on enemmän harmia kuin hyötyä? Saadaan aikaiseksi autojen sonyrootkitti Cheesy
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9725 on: 30.10.10, 22:31 »

Duunikaverin kortti lähti talvella -85, kundi nukkui käsijarru päällä käynnissä olevassa autossa parkkipaikalla. Ei auttaneet selitykset, poliisit totesivat auton liikkuneen unien aikana. Väsyneenä ajosta eivät kuitenkaan syyttäneet.

Tämän hetkisen lain ja oikeuskäytännön mukaan auton hallintalaitteisiin koskeminen päihteen vaikutuksen alaisena on rattijuoppoutta. Käynnissä olevassa autossa siis saa olla vaikka kuinka juopuneena muuten. Sekään ei olisi rattijuoppoutta, jos itsestään vierivässä autossa olisit juopuneena - ei tosin kannata painaa jarrua Wink
Todennäköisesti oikeudessa se oikeushyvä uhrattaisiin tärkeämmän oikeushyvän toteutumisen takia, sillä olisihan se tyhmää, jos juopunut ei voisi lakipykälän takia estää onnettomuutta tapahtumasta, vaikka käytännössä pystyisi näin tekemään. Presumoitu vaara sentään on pienempi paha kuin konkretisoitunut vaara.

Juopunut voi myös työntää autoa, ilman että kyseessä olisi rattijuopumus. Se ei ole laissa tarkoitettua moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettamista. Se voi toki rikkoa muita säännöksiä, jos vaikkapa ei ole kuskia autossa ja jotain sattuu tai muuten rikkoo lakia. Kuskin kera on sitten taas vaikeampi rikkoa lakia autoa työntämällä, kun vastuu on käytännössä katsoen kokonaan kuljettajalla.

Mielenkiintoinen kysymys olisi tietysti, että lueteltaisiinko moottorikäyttöinen ajoneuvo moottoroimattomaksi, jos se ei ole käynnissä ja työntämisellä aiheutettaisiin vaaraa, jolloin kyseessä olisi liikennejuopumus moottoroimattomalla ajoneuvolla, eli kansanomaisemmin tunnettu myös tankojuoppouspykälänä. Muuten auton työntäminen voisi olla vain liikenneturvallisuuden vaarantamista. Oikeudessa kun on jo puitu auton työntäminen juopuneena rattijuopumuksena, tosin ilman vaaran aiheuttamista, vapauttavalla päätöksellä. Ns. tankojuoppous vaatii vaaran aiheuttamisen, kun rattijuopumus on presumoitua vaaran aiheuttamista, eli oletetaan vaaran aiheutuneen jo ennen kuin vaaraa on millekään itseasiallisesti aiheutettu.
« Last Edit: 30.10.10, 22:43 by Sami Ylismäki »
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9726 on: 30.10.10, 23:14 »

Tämän hetkisen lain ja oikeuskäytännön mukaan auton hallintalaitteisiin koskeminen päihteen vaikutuksen alaisena on rattijuoppoutta.

Millä perusteella pidät KKO 2007:78:ia vanhentuneena oikeuskäytäntönä? Sen lisäksi on syytä huomioida, että päihteen vaikutuksen alaisena autoa saa vielä ajaakin, jos päihde on esimerkiksi etanolia ja sitä ei ole liikaa uloshengitysilmassa tai verenkierrossa.

Siis: Tämän hetkisen lain ja oikeuskäytännön mukaan auton hallintalaitteisiin koskeminen (päihteen vaikutuksen alaisena, edes kovassa kännissä) ei ole automaattisesti rattijuoppoutta.

Quote
Todennäköisesti oikeudessa se oikeushyvä uhrattaisiin tärkeämmän oikeushyvän toteutumisen takia, sillä olisihan se tyhmää, jos juopunut ei voisi lakipykälän takia estää onnettomuutta tapahtumasta, vaikka käytännössä pystyisi näin tekemään. Presumoitu vaara sentään on pienempi paha kuin konkretisoitunut vaara.

Tätä "oikeushyvän uhraamista" kutsutaan yleensä nimellä pakkotila (RL 4:5).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Harri Heliövaara
Offline Offline

Posts: 152
Date Registered: 14.08.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9727 on: 31.10.10, 15:42 »

Minun on jotenkin kauhean vaikea suhtautua näihin vaihtuviin nopeusrajoituksiin. Onhan se mukavaa, kun joskus saa ajaa kovempaa, kuin mitä "virallinen" talvirajoitus tiellä olisi, mutta useimmin kyllä tuntuu, että rajoitus on näilläkin teillä laitettu varmuuden vuoksi alakanttiin. Ajoin tällä viikolla tiistai-iltana Helsingistä Turkuun illan jo pimentyessä nopeusrajoituksen ollessa koko matkan tunneleita lukuunottamatta 120km/h. Keskiviikkoaamuna takaisin päin ajellessani rajoitukseksi oli sitten kuitenkin asetettu lähes koko matkan ajaksi 80km/h.

Ajokelin ollessa paluumatkalla hyvin lähelle identtinen menomatkaan verrattuna oletin ymmärrettävästi ennen lähtöä, että rajoitus olisi edelleen tuo 120km/h, mutta kappas vain eipä ollutkaan, ja matka-aikaan tuli 80 rajoituksella 160 kilometrin matkalla 40 minuutin lisäys. Ei sitä kuitenkaan viitsisi joka kerta lähteä varmuuden vuoksi lähes tuntia etukäteen matkalle, joka kestää 120 rajoituksella tunnin ja 20 minuuttia, joten mikä tähän voisi olla ratkaisuna? Olisiko näitä muuttuvia rajoituksia mahdollista mitenkään saada esimerkiksi nettiin, josta sen hetkisen tilanteen voisi tarkistaa juuri ennen matkalle lähtöä?

Harri
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9728 on: 31.10.10, 15:52 »

En tiedä kuinka kauan tuosta mainitsemastasi tapauksesta on, mutta laki tai ainakin sen tulkinta lienee muuttunut jossain vaiheessa 90-luvulla...

Lienee niitä aikoja, kun 18 täytin tai jonkin verran aiemmin. "Kyläluutaiässä" about kuitenkin olin, eli 90-luvun puolivälin molemmin puolin plus miinus n. vuotta...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9729 on: 31.10.10, 15:56 »

matka-aikaan tuli 80 rajoituksella 160 kilometrin matkalla 40 minuutin lisäys

Ei voi pitää paikkaansa. Tässä ketjussa on ainakin enemmän kuin kahdesti tuotu esille, että se nopeuden nosto lyhentää matka-aikaa sekunteja tai korkeintaan muutaman minuutin Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9730 on: 31.10.10, 16:48 »

Ei voi pitää paikkaansa. Tässä ketjussa on ainakin enemmän kuin kahdesti tuotu esille, että se nopeuden nosto lyhentää matka-aikaa sekunteja tai korkeintaan muutaman minuutin Tongue

Kyllä, ja joidenkin mielestä parisataa metriähän on melkein sama kuin parisataa kilometriä. Wau  Tongue
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9731 on: 31.10.10, 16:56 »

Tänään ajelin Pertunmaalta Tuusulaan, ja matka- aika jotakuinkin sama kuin "kesällä". Matkaa 164 km, mutta alla paku jolla ei muutenkaan saa ajaa kuin sen 100 km/h.

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9732 on: 31.10.10, 17:23 »

Kyllä, ja joidenkin mielestä parisataa metriähän on melkein sama kuin parisataa kilometriä. Wau  Tongue
*kimmahdus  Roll Eyes
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9733 on: 31.10.10, 17:47 »

Millä perusteella pidät KKO 2007:78:ia vanhentuneena oikeuskäytäntönä? Sen lisäksi on syytä huomioida, että päihteen vaikutuksen alaisena autoa saa vielä ajaakin, jos päihde on esimerkiksi etanolia ja sitä ei ole liikaa uloshengitysilmassa tai verenkierrossa.

Siis: Tämän hetkisen lain ja oikeuskäytännön mukaan auton hallintalaitteisiin koskeminen (päihteen vaikutuksen alaisena, edes kovassa kännissä) ei ole automaattisesti rattijuoppoutta.

Tätä "oikeushyvän uhraamista" kutsutaan yleensä nimellä pakkotila (RL 4:5).

Tiedän kyllä päätöksen ja sitä olen usein käyttänyt perusteluna. Alkuperäisessä tekstissäni, ennen useita muokkauksia, mainitsin myös auton käynnistämisen sallittuna tekona, mutta jäi vahingossa pois jostakin muokatusta versiosta. Sen piti olla sivulauseena käynnissä olevassa autossa olemiseen.

Entä miten saivartelu edistää keskustelua? Tokkopa kukaan luuli, että väitän kaiken alkoholin nauttimisen johtavan rattijuopumukseen, kun se ei edes ollut keskustelun kohteena. Keskusteluhan koski nimenomaan tilannetta, jossa henkilö on tarpeeksi päihtynyt, mutta missä vaiheessa nämä muut teot johtavat rattijuopumukseen.

Ja niinhän se tunnetaan lakiviidakossa pakkotilana, vaan kyllä sitä voi muullakin tapaa käsitellä, kuten on käsitelty lukemassani oikeuskirjallisuudessa. En sitten tiedä, yrititkö oikeasti tarkentaa muille asiaa, vai oliko se vain ilkeämielistä saivartelua, kun muutenkin vastaat niin aggresiivisesti ja panettelevaan tyyliin.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9734 on: 31.10.10, 18:04 »

Tänään ajelin Pertunmaalta Tuusulaan, ja matka- aika jotakuinkin sama kuin "kesällä". Matkaa 164 km, mutta alla paku jolla ei muutenkaan saa ajaa kuin sen 100 km/h.

Kuopio-HKI (kotoani Malmille 365km) välillä käytännön ero talvi- ja kesärajoituksilla on vajaa tunti. Optimioloissa (liikenteen määrän suhteen siis) kesärajoituksilla on mahdollista päästä lähes 100km/h keskinopeuteen ilman, että tarvitsee edes rullailla normaalia "mittarikompensaatiota" kovempia ylinopeuksia. Talvirajoituksilla jäädään keskinopeudessa mkavasti alle 80km/h...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9735 on: 31.10.10, 18:26 »

Kuopio-HKI (kotoani Malmille 365km) välillä käytännön ero talvi- ja kesärajoituksilla on vajaa tunti. Optimioloissa (liikenteen määrän suhteen siis) kesärajoituksilla on mahdollista päästä lähes 100km/h keskinopeuteen ilman, että tarvitsee edes rullailla normaalia "mittarikompensaatiota" kovempia ylinopeuksia. Talvirajoituksilla jäädään keskinopeudessa mkavasti alle 80km/h...
Satasen rajoituksella ajelin 110 km/h mittarinopeutta. Kuortista Lusin suoralle rajoitus on 80 ja kesällä 100. Matkaa noin 20 kilometriä. Pakettiautolla se on ainoa pätkä mikä hiukan vaikuttaa matka-aikaan. Ihmeen kiltisti autoilijat noudattivat talvinopeuksia. Johtuu varmaan Poliisin tehokkaasta valvonnasta.

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9736 on: 31.10.10, 18:27 »

Satasen rajoituksella ajelin 110 km/h mittarinopeutta. Kuortista Lusin suoralle rajoitus on 80 ja kesällä 100. Matkaa noin 20 kilometriä. Pakettiautolla se on ainoa pätkä mikä hiukan vaikuttaa matka-aikaan. Ihmeen kiltisti autoilijat noudattivat talvinopeuksia. Johtuu varmaan Poliisin tehokkaasta valvonnasta.
Jos ei osaa ajaa niin ei osaa. Jopa pakulla enemmän vaikuttaa liikenteenlukutaito ja kyky ohittaa määrätietoisesti ja turvallisesti edellä matelevat pakettiautot ja muut ympäristöpommit.
Joni Hares
Offline Offline

Posts: 615
Date Registered: 25.10.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9737 on: 01.11.10, 06:05 »

fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9738 on: 01.11.10, 06:58 »

Olisipa mielenkiintoista nähdä tilasto, josta näkyy 15-17v tyttöjen ajokorttien määrä. Veikkaisin ajokorttien määrän lisääntyneen jokseenkin vastaavasti ja todellisen lisääntymisen olevan lähinnä määrällistä eikä suhteellista.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9739 on: 01.11.10, 14:39 »


                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 485 486 [487] 488 489 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1