FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 10:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 489 490 [491] 492 493 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451059 times)
Henri Laitinen

Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9800 on: 03.11.10, 20:44 »

No joo, varmaan noinkin, mutta en minä ainakaan tykkää, että siitä tuen ottamisesta tulee pahimmassa tapauksessa naarmut kattoon. Mulla ainakin on tähän vuodenaikaan jatkuvasti tuhannen paskainen tuo kiesi. Se ei tarvitse kuin yksi käden lipsahdus tuossa kuraisella katolla, niin on pinta karheana...

Ihan toinen juttu on, että mitäs jos olisin halunnutkin kääntyä vasemmalle siitä risteyksestä? Se pyöräilijä oli kuitenkin menossa suoraan. Kumpi olisi mennyt ensin? Tongue

Niinpä. Epäilemättä olisin itsekkin ajatellut yhtä lämpimästi kuin sinä! Ei kyllä moinen lepuutustapa tulisi fillarilla liikkuessa omaan mieleen.
petikko
Former member
« Reply #9801 on: 04.11.10, 00:22 »

Ihan samalla tavalla "autolenkeillä" törmää jatkuvasti siihen, että pyöräilijöillä ei ole monesti hajuakaan mistään väistämisvelvollisuuksista yms. liikennesäännöistä. Hitto kun se ei sattuisi niitä pyöräilijäreppanoita niin pirun kipeetä, niin kyllä monesti saisi "uutta peltiä", tai ainakin vanhoja maalivirheitä korjautettua, kun pitäisi omista oikeuksista kiinni. Tai no, esim. eilen olisi varmaan jäänyt rahat saamatta, kun se tasa-arvoisessa risteyksessä tietä pitkin vasemmalta tullut, varmaan aika liki 40km/h sinkuttanut pyöräilijäsankari olisi kuollut siihen risteykseen, jos en olisi pysähtynyt (tulin siis oikealta)...

No, kyllä se vielä joskus kolahtaa ilman ylimääräistä varomistakin...

Tai niinkuin tässä yksi päivä tuli liikennevaloissa seisoessani pyöräilijä rinnalle minun ja keskiviivan väliin ja alkoi jumankauta nojaamaan kädellään mun auton kattoon, ettei tarvitse jalkoja laskea polkimilta  Roll Eyes Avasin ikkunan ja sanoin "anna olla viimeinen kerta!". Ukko tuijotti hölmön näköisenä, että "mitäs minä nyt muka olen tehnyt?". Silloin kävi mielessä, että jos se väistämätön osuma tuohon vastaantulevaan autoon ei tappaisi tuota sykkelisankaria, törkkäisin ukon ovella kumoon Tongue

Mikko, meillä on ollut omat käsityksemme mutta tuo oli aika nolo kuitti. Voti toki modena aivopierusi sensuroida Smiley
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #9802 on: 04.11.10, 00:38 »

Ihan toinen juttu on, että mitäs jos olisin halunnutkin kääntyä vasemmalle siitä risteyksestä? Se pyöräilijä oli kuitenkin menossa suoraan. Kumpi olisi mennyt ensin? Tongue

TLL:n mukaan suuntamerkkiä on käytettävä, mikäli aikoo risteyksestä kääntyä... Smiley

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #9803 on: 04.11.10, 00:42 »

tai sitä vaan v**tuttaa liian lähellä takana ajava urpo. Varsinkin jos se ajaa raskaammalla kalustolla.

Yleensä näissä tilanteissa se edellä ajava urpo on tunkenut itse sellaiseen väliin, ettei turvaväli ole riittävä - joko se on kääntynyt risteyksestä tai vaihtanut kaistaa. On tietysti totta, että takana tulevalla olisi velvollisuus kasvattaa sitä väliä, mutta yhtälailla on totta, että eteen tulleella ei ollut laillista oikeutta tulla siihen eteen, mikäli turvaväli ei säily riittävänä ilman, että takana tuleva tekee omaan ajoonsa muutoksia (olettaen, että tämä ajaa rajoitusten mukaan jne). Eteen tulleen kohdalta voisi todeta lyhyesti, että itsepähän on paikkansa valinnut.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #9804 on: 04.11.10, 05:36 »

TLL:n mukaan suuntamerkkiä on käytettävä, mikäli aikoo risteyksestä kääntyä... Smiley

Milläs se pyöräilijä sen vilkun näkee jos nojailee auton kylkeen?  Grin
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9805 on: 04.11.10, 06:08 »

Herää taas kysymys, että oletko oikealla alalla jos liikenteessä on niin paljon hiljaseks vetäviä tilanteita.

Ja sua ei sitten tollanen jarruttelu-kiusanteko vedä hiljaseksi?
Ainiin, mutta sulla ei ole 100 ihmistä selän takana, joiden turvallisuudesta vastaat, ja sitten tulee yksi vuoden isoimmista urpoista näyttämään, että hänen eteensä ei pysäkiltä lähdetä.
Kyllä siinä kuule on vähän hiljasta välillä.
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9806 on: 04.11.10, 06:16 »

Pyöräilyä koskevat risteyssäännöt uudistettiin vuonna 1997.
Valitettavasti uudistettuja sääntöjä ei ole vielä opittu oikein.
Autoilijoista suurin osa luulee, että autolla on aina etuajo-oikeus pyöräilijään nähden - näin ei kuitenkaan aina ole. 
Myöskään kaikki pyöräilijät eivät osaa väistämissääntöjä oikein.
Omista oikeuksista kannattaa pitää kiinni, mutta pyöräilijän on silti oltava risteyksessä aina tarkkana.
Vaikka auto rikkoisikin liikennesääntöjä, kannattaa pyöräilijän siitä huolimatta väistää - pyöräilijä on lähes aina se osapuoli, joka loukkaantuu onnettomuustilanteessa pahiten.

Eli kyllä syitä on niin sysissä kuin sepissäkin sanoo vanha sananlasku.

Tarmolla on hyvää ajatusta tässä hommassa, hyvä nämä säännöt kerrata täälläkin!
Osa autoilijoista ei liiemmin kevyttä liikennettä huomioi. Sen näkee nopeuksista, joilla tullaan suojatie-risteykseen kolmion takaa. Jos vielä jaksaa kuljettajan tekemisiä seurata, eivät huomioi ollenkaan.

Ikäväkyllä on pyöräilijöissäkin niitä urpoja kuten sanoit. Osalla ei ole hajuakaan kuka väistää. Osa ajaa katsomatta alle, osa olettaa heidät nähdyksi ja ajavat surutta alle. Osa ajaa punasiin ja osa ottaa jopa mittaa raskaan kaluston kanssa siitä, kumpi saa mennä. Osa jopa ajaa punasiin ja lyö nurkillä auton kylkeen kun saavat siitä kommentin. Paras mitä olen nähnyt on ajaa punasiin autoletkan välistä Manskulla.

Eli kumpiakin on moneen lähtöön tuola. Mutta hienoa se on sillon kun kumpikin osapuoli ymmärtää säännöt ja käyttäytyy niitten mukaan.

Siltikin, isompi ongelma liikenteessä tänään on mopot, nuoret mopoilijat ja mopoautot. Käsittääkseni kun niiden kuljettamiseen ei tarvita kuin teoria koe, ei inssiajoa, ei mitään.
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #9807 on: 04.11.10, 06:53 »

Milläs se pyöräilijä sen vilkun näkee jos nojailee auton kylkeen?  Grin
Tai niinkuin tässä yksi päivä tuli liikennevaloissa seisoessani pyöräilijä rinnalle minun ja keskiviivan väliin

Sitten olisi varmaankin pitänyt MM:lla jo olla vilkku päällä  Wink siinä vaiheessa, kun tuo fillari viereeen änkee, vai alkaako MM:nkin vilkku toimia kun pyörät kääntyy? Embarrassed
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #9808 on: 04.11.10, 07:51 »

Mikko, meillä on ollut omat käsityksemme mutta tuo oli aika nolo kuitti. Voti toki modena aivopierusi sensuroida Smiley

Ei sun tartte Markku nolostua, vaikka provoni ja (muka)sarkastiset heittoni eivät aina osukkaan ajatusmaailmaasi. Jos viestissäni on kuitenkin jotain sellaista, mikä on mielestäsi moderoimisen arvoista, lähetä palautetta. Kyllä sen muut modet käy siitä moderoimassa, mikäli tarvetta on...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #9809 on: 04.11.10, 07:55 »

Sitten olisi varmaankin pitänyt MM:lla jo olla vilkku päällä  Wink siinä vaiheessa, kun tuo fillari viereeen änkee, vai alkaako MM:nkin vilkku toimia kun pyörät kääntyy? Embarrassed

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kyllä joskus saattaa käydä niinkin, että kun tulee valo-ohjattuun, ryhmityskaistattomaan risteykseen, ja joutuu jäämään punaisiin seisomaan, ei sitä välttämättä pistä sitä vilkkua päälle, kuin vasta siinä vaiheessa, kun valot alkaa vaihtumaan...  Embarrassed

Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #9810 on: 04.11.10, 08:38 »

Autoilijoiden kandee muistaa että suojatie VOI olla pyörätien jatke, vaikkei sitä olisi erityisesti katkoviivalla merkittykään tai vaikkei pyörätie edes jatkuisi toisella puolella tietä!

Ennakkopäätös lakitekstifetisisteille:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1996/19960125?search[type]=pika&search[pika]=py%C3%B6r%C3%A4tien%20jatke

Se on totta, ja jos pyöräilijä haluaa jalankulkijan statuksen suojatiellä, hänen tulee hypätä fillarin selästä taluttamaan. Luin juuri, että mainitsemasi kaltaiset kaksimielisyydet tullaan poistamaan ja pyöräteiden ylityskohdat systemaattisesti merkitsemään katkoviivalla.
Tarmo Lindroos

Date Registered: 17.11.06

« Reply #9811 on: 04.11.10, 08:43 »

Se on totta, ja jos pyöräilijä haluaa jalankulkijan statuksen suojatiellä, hänen tulee hypätä fillarin selästä taluttamaan. Luin juuri, että mainitsemasi kaltaiset kaksimielisyydet tullaan poistamaan ja pyöräteiden ylityskohdat systemaattisesti merkitsemään katkoviivalla.

Vuoteen 2017 mennessä ellen nyt ihan väärin muista lukemaani.

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Sami Vesala

Date Registered: 05.10.05

« Reply #9812 on: 04.11.10, 08:47 »

Ja sua ei sitten tollanen jarruttelu-kiusanteko vedä hiljaseksi?
Ainiin, mutta sulla ei ole 100 ihmistä selän takana, joiden turvallisuudesta vastaat, ja sitten tulee yksi vuoden isoimmista urpoista näyttämään, että hänen eteensä ei pysäkiltä lähdetä.
Kyllä siinä kuule on vähän hiljasta välillä.
Ihmettelen sitä että itseäni ei moinen ole hiljaiseksi vetänyt. Ja ei, minulla ei ole selän takana 100 ihmistä, vaan 60 tonnia tuotetta, mutta siitäkään huolimatta ei kyllä hiljaiseksi ole kertaakaa "vetänyt". Muutenkaan en työpäivän aikana pahemmin viitsi päätäni vaivata muiden törttöilyllä, saati nähdä vaivaa ja tuhlata energiaani moisten puimisessa täällä. Jos muista liikenteenkäyttäjistä tulee päivittäin patoutumia sekä ressiä, niin kannattaa kyllä miettiä onko sitä sitten oikealla alalla vaiko ei...  Tongue

Muutenkin tuntuu noista sinun kirjoitteluista paistavan läpi tietynlainen "ammattiylpeys" mikä kusee omaan nilkkaan pahemman kerran. "Minä ajan isoa autoa työkseni, minä olen parempi kuin muut. Kaikki ovat minun edessäni ja minulla on aikataulut" ym.. lässytystä. Jos sitä omaa nokkaa laskisi sieltä pilvistä maan tasalle ja ajelisi nöyränä, niin menee ne työpäivät paljon rattoisammin. Vaikka itsekkin ajan työkseni yhdistelmää, ei kertaakaan ole tullut eteen sitä "jumaliste, mä oon rekkamies!!" -fiilistä. Isomman auton ratissa vaan täytyy ajoittain olla joustavampi kuin henkilöauton ratissa ja vähän höllätä. Antaa niiden joilla on oikeasti kiire, mennä ensin ilman sen kummempia ihmettelyjä.
« Last Edit: 04.11.10, 08:52 by Sami Vesala »
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #9813 on: 04.11.10, 09:30 »

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kyllä joskus saattaa käydä niinkin, että kun tulee valo-ohjattuun, ryhmityskaistattomaan risteykseen, ja joutuu jäämään punaisiin seisomaan, ei sitä välttämättä pistä sitä vilkkua päälle, kuin vasta siinä vaiheessa, kun valot alkaa vaihtumaan...  Embarrassed
Silloinhan sitä vilkkua just pitäisi käyttää, kun ei kaistat jo asiaa (ehkä) paljasta Wink. Toisaalta useinhan monilta kaistoilta voi mennä suoraan tai kääntyä jonnekin suuntaan.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #9814 on: 04.11.10, 09:58 »

Silloinhan sitä vilkkua just pitäisi käyttää, kun ei kaistat jo asiaa (ehkä) paljasta Wink. Toisaalta useinhan monilta kaistoilta voi mennä suoraan tai kääntyä jonnekin suuntaan.

Niinhän sitä pitäisi. Aina ei vaan tule niin tehtyä kuitenkaan. En tiedä miksi Smiley

Sitten jos ajatellaan siltä kannalta, että kuitenkin ainoa, jolle siitä vilkusta on siinä vaiheessa hyötyä, on se sinun takana tuleva. Ja ei se niissä punaisissa valoissa sinun perään aja, vaikka sulla ei vilkku olisikaan päällä, kuin vasta sitten, kun aletaan lähtemään liikkeelle...

Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #9815 on: 04.11.10, 11:00 »

Nyt täytyy kyllä eräälle kuorkkikuskille nostaa hattua, vaikka tuskin edes selailee flightforumia.

Tulin viimeyönä Turun moottoritietä Helsinkiä kohti, nopeusrajoitus 100km/h. Kaukana edessäni ajoi kuorma-auto ja rampista liittyi juuri toinen kuorma-auto moottoritielle. Olivat hyvin samoilla paikkeilla, joten valmiiksi motarilla ajanut auto olisi voinut joko vaihtaa ohituskaistalle tai sitten vähän jarrutella ja hetkeksi tyytyä kakkossijaan. Vaikka itse olin vielä aika kaukana, niin tuo kuorma-auto kuitenkin tyytyi siihen kakkossijaan, odotti että minä menin ohi ja lähti vasta sitten ohitukseen.

Minulla oli keltainen kupu katolla, en tiedä vaikuttiko se sitten asiaan vai oliko muutenvain reilu kuorma-autokuski. Itse ainakin kunnioitan liikenteessä raskasta liikennettä ja koitan joustaa parhaani mukaan. Ihan kiva, jos toimii myös toisinpäin.

Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9816 on: 04.11.10, 11:13 »

Ihmettelen sitä että itseäni ei moinen ole hiljaiseksi vetänyt. Ja ei, minulla ei ole selän takana 100 ihmistä, vaan 60 tonnia tuotetta, mutta siitäkään huolimatta ei kyllä hiljaiseksi ole kertaakaa "vetänyt". Muutenkaan en työpäivän aikana pahemmin viitsi päätäni vaivata muiden törttöilyllä, saati nähdä vaivaa ja tuhlata energiaani moisten puimisessa täällä. Jos muista liikenteenkäyttäjistä tulee päivittäin patoutumia sekä ressiä, niin kannattaa kyllä miettiä onko sitä sitten oikealla alalla vaiko ei...  Tongue

Muutenkin tuntuu noista sinun kirjoitteluista paistavan läpi tietynlainen "ammattiylpeys" mikä kusee omaan nilkkaan pahemman kerran. "Minä ajan isoa autoa työkseni, minä olen parempi kuin muut. Kaikki ovat minun edessäni ja minulla on aikataulut" ym.. lässytystä. Jos sitä omaa nokkaa laskisi sieltä pilvistä maan tasalle ja ajelisi nöyränä, niin menee ne työpäivät paljon rattoisammin. Vaikka itsekkin ajan työkseni yhdistelmää, ei kertaakaan ole tullut eteen sitä "jumaliste, mä oon rekkamies!!" -fiilistä. Isomman auton ratissa vaan täytyy ajoittain olla joustavampi kuin henkilöauton ratissa ja vähän höllätä. Antaa niiden joilla on oikeasti kiire, mennä ensin ilman sen kummempia ihmettelyjä.

Ehkä me sitten suhtaudumme asiaan eri tavalla. Te tuskin niin paljoa tota kiusaamista näätte siinä muodossa kun me; kun ette pysäkeiltä lähde liiemmin yhdistelmien kanssa.
Ammattiylpeyttä on, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ylimielisyyden tai omaan nilkkaan kusemisen kanssa. En vaan voi yksinkertasesti käsittää mitä liikkuu sellasen henkilön päässä, joka kiilaa väkisin pysäkiltä lähteneen bussin eteen ja tempasee jarrut kiinni.
Vai voiko tollasta yrittää ymmärtää jotenkin?
Mikko Kallas

Date Registered: 28.06.02

« Reply #9817 on: 04.11.10, 11:27 »

Tai niinkuin tässä yksi päivä tuli liikennevaloissa seisoessani pyöräilijä rinnalle minun ja keskiviivan väliin ja alkoi jumankauta nojaamaan kädellään mun auton kattoon, ettei tarvitse jalkoja laskea polkimilta  Roll Eyes

http://www.youtube.com/watch?v=pXxDSP9SfrI

MikkO
Mikko Kallas

Date Registered: 28.06.02

« Reply #9818 on: 04.11.10, 11:36 »

Ehkä me sitten suhtaudumme asiaan eri tavalla. Te tuskin niin paljoa tota kiusaamista näätte siinä muodossa kun me;

Niin, ehkä se ero tulee just siitä, että osa meistä näkee päivittäiset tapahtumat tarkoituksellisina kiusaamisina ja osa tulkitsee ne päivittäisinä tapahtumina.

MikkO
Sami Aaltonen
Former member
« Reply #9819 on: 04.11.10, 12:40 »

Niin, ehkä se ero tulee just siitä, että osa meistä näkee päivittäiset tapahtumat tarkoituksellisina kiusaamisina ja osa tulkitsee ne päivittäisinä tapahtumina.

MikkO

Päivittäiset tapahtumat? Eli sun mielestä liikenteeseen kuuluu tollaset jarrut kiinni syyttä - tapahtumat?
Selvä.
Pages: 1 ... 489 490 [491] 492 493 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1