FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.05.17, 16:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 495 496 [497] 498 499 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1452165 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9920 on: 19.11.10, 12:43 »

Kysynpä tyhmänä. Eikö noissa raskaissa ole talvikumeja? Nastoja ei ole, mutta kitkoja vastaavat tassut. Vai onko ne todella niin epävakaita vehkeitä, ettei kitkakumeilla tiellä meinaa pysyä?
Ja ihan ***tun älytöntä ettei ole. Heittäisivät vaikka prkl lumiketjut alle, tai vaikka kunnon piikit, täällä on tiet muutenkin niin paskassa kunnossa niin turha sillä on sitä perustella "että ei voi kun tiet hajoo"... käyttäköön niitä verorahoja niihin teiden korjauksiin eikä johonkin ***tun torkkupeittoihin. Tongue Sitten taas voivotellaan kun sattuu sellanen tapaus Konginkangas toistamiseen.. ja ihmetellään ketä pitäisi syyttää... kun raskaskalusto ajaa slikseillä kesät talvet... Roll Eyes
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9921 on: 19.11.10, 12:51 »

Ja ihan ***tun älytöntä ettei ole. Heittäisivät vaikka prkl lumiketjut alle, tai vaikka kunnon piikit, täällä on tiet muutenkin niin paskassa kunnossa niin turha sillä on sitä perustella "että ei voi kun tiet hajoo"... käyttäköön niitä verorahoja niihin teiden korjauksiin eikä johonkin ***tun torkkupeittoihin. Tongue Sitten taas voivotellaan kun sattuu sellanen tapaus Konginkangas toistamiseen.. ja ihmetellään ketä pitäisi syyttää... kun raskaskalusto ajaa slikseillä kesät talvet... Roll Eyes

Joku viisaampi joskus kertoi, että nastat eivät vain kestä raskaan kaluston alla. En kyllä yhtään ihmettelisi, kun ei ne kestä munkaan alla Tongue
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9922 on: 19.11.10, 12:56 »

Joku viisaampi joskus kertoi, että nastat eivät vain kestä raskaan kaluston alla. En kyllä yhtään ihmettelisi, kun ei ne kestä munkaan alla Tongue
No onko niitä koskaan edes kokeiltu? Ja eiköhän joku sellaset kestävät aika äkkiä suunnittelisi jos joku niitä käyttäisi... ja eikai mikään kestä jos tahallaan rikkoo.. Kai nastatkin kuluu jos niitä raaputtaa tahallaan paljaalla asfaltilla... Cheesy
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9923 on: 19.11.10, 14:29 »

Ehkä se eilinen oli joo vähän extremeä. Ajelin illalla Helsingistä kotiin ja tuon Mikkeli-Kuopio-välin suhasin about 1930-2115 välisenä aikana. Ja olihan siellä kyllä rehellisesti sanottuna todella liukasta. Harvemmin saa omaa pulkkaa sutimaan vitosella 90:n vauhdista Tongue Mutta en minä yhteenkään hidastelevaan rekkaan törmännyt. Kyllä ne ihan oikeita nopeuksia ajelivat(*)...

Tuosta lähemmäksi puoltayötä. Ei ajettu oikeita nopeuksia.. Kun ei yksinkertaisesti pysynyt auto tiellä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9924 on: 19.11.10, 14:35 »

Ja ihan ***tun älytöntä ettei ole. Heittäisivät vaikka prkl lumiketjut alle, tai vaikka kunnon piikit, täällä on tiet muutenkin niin paskassa kunnossa niin turha sillä on sitä perustella "että ei voi kun tiet hajoo"...

Mikäs se on Petrin Fiatissa se akselipaino? Varmaankin max 500kg. Meillä se saattaa olla jopa 10-15 tonnia. Puhutaan siis 20-30 kertaisesta määrästä. Yhtä akselia kohden. Tuskin nuo kovassa käytössä olevat valtatiet kestää semmoista jatkuvasti. Sohjoisella kelillä kun te ajatte renkaat ilmassa sohjon päällä, me ajetaan kuivalla asfaltilla Grin

PS. Niin ja kyllä kesä- ja talvirenkaat on erikseen. Lumella onkin erittäin hyvä pito. Mutta ei luistinradalla.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9925 on: 19.11.10, 16:54 »

Erityisiä talvipyöriä useimmissa kuorma-autoissa ei ole edellamainituista syistä. Lisäksi saavutettu hyöty pidossa suhteessa kustannuksiin on käsittääkseni aika olematon.

Vierintävastus sen sijaan kasvaa karheilla talvikumeilla pirusti ja pahimmillaan yhden täysperävaunuyhdistelmän renkaita on 26x500e = 13000e edestä hallin nurkassa seisomassa tyhjän panttina puoli vuotta plus vaihtotyöt useita tunteja kaksi kertaa vuodessa. Se voi olla joillekin kova raha.

Pommiautoissa pitää kylläkin olla nastarenkaat.
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9926 on: 19.11.10, 17:14 »

Pistääpä taas mietityttämään tienhoidon taso. Eilen satoi koko illan alijäähtynyttä vettä ja Mikkelin jälkeen 5-tie menikin yhtäkkiä aivan kirkkaaksi jääksi. Meinasi käydä ns. Konginkankaat. Vähän ennen Juvaa, kun tie muuttui taas jäiseksi, oli tiessä pikku heitto ojan puolella. Perävaunun etuakseli heilahti sen verran, että kampesi veturia rankasti poikittain perä ojaan päin. Sain korjattua veturia suoraksi, jonka seurauksena dolly heilahti vasemmalle ja paiskasi kärryä perässä. Korjasin koko ajan ja kärryn liike luonnollisesti kertautuu kovempana koko ajan ja lopulta dolly matkusti kokonaan keskikaistalle (ohituskaista) ja viskasi kärryn vastaantulijan kaistalle. Sen jälkeen sain veturia ohjattua keskikaistalle lumen päälle ja löytyi hiukan pitoa taas. Onneksi ei tullut vastaantulijoita. Olisi meinaan osunut pahasti. Väläytin takanatulevalle yhdistelmälle nelivilkkuja, kun selvisin siitä ja näyttipä sekin seilaavan siellä..

Juvan ja Varkauden väli olikin sitten äärimmäisen vaarallinen. Tie oli täysin peilijäässä. Muuten näytti rutikuivalta, mutta vastaantulevien valojen heijastumat tiestä kertoivat karusti tien olevan umpijäässä. Ylämäessä ei voinut ajaa kuin pintakaasulla ja toivoa, että pääsee mäen päälle asti, sillä kun painoi kaasua sen verran, että sai pyörille pitoa, kampesi perä välittömästi ojaa kohti kääntäen koko yhdistelmää poikittain. Tosin, jos ei mulla ollut ylämäessä vauhtia kuin 50km/h niin ei vastaantulevalla raskaalla kalustollakaan ollut alamäessä kuin ehkä 30km/h. Jo pelkästään suoraan ajaessa tuntui, että koko juna liukuu ulos tieltä koko ajan. Harvemmin alkaa pelottaa töissä, mutta nyt rupesi tuntumaan siltä..

Koko yönä näkyi tasan yksi suola-auto Mikkelissä 14 tunnin aikana. 5-tie oli kuulemma eilen jo päivällä samassa kunnossa ja luonnollisesti paheni vielä iltaa kohti. Pakkasta koko ajan enimmillään 3 astetta. Mikä helv**** siinä on, että vaikka tien kunto on tiedossa, tienhoitokalustoa ei näy missään valtaväylillä. Ja nythän tuolla seudulla onkin kolahtanut. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuolonkolari+katkaisi+liikenteen+Kuutostiellä+Kouvolassa/1135261757225. Jotenkin ei yllätä lainkaan. Lähinnä yllättää se, ettei Itä-Suomessa ole sattunut enempää onnettomuuksia. Syynä siihen ei ole ainakaan puuttuva tienhoito!

Joku viisastelija voi tähän tietysti väittää, että ammattimiehen tulee hallita auto tilanteessa kuin tilanteessa ja nopeus pitää sovittaa olosuhteisiin. Vaan jossain vaiheessa sekin raja tulee vastaan. Jokainen arvostelija voi itse käydä kokeilemassa ajaa 25-metrisellä täysperävaunuyhdistelmällä kiillotetulla luistinradalla vastaantulevien yhdistelmien, bussin, henkilöautojen, hirvien ja muiden yllätyksien seassa tiellä, jolla ei edes seisaalteen pysy pystyssä.
Ilmeisesti pitää vielä kerran tulla paperirullat tupaan, ennenkuin asialle aletaan jotain tehdä. Täällä etelässä kyllä suolaa lentää sen minkä ehtii.

Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9927 on: 19.11.10, 17:20 »

Ilmeisesti pitää vielä kerran tulla paperirullat tupaan, ennenkuin asialle aletaan jotain tehdä. Täällä etelässä kyllä suolaa lentää sen minkä ehtii.
Ikävä kyllä sitten vasta kun ihmishenkiä menetetään kunnolla, aletaan asioille vasta tekemään jotain.  thmbdn
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9928 on: 19.11.10, 17:28 »

Ei tarvitse olla montaa kunhan sattuu oikeaan perheeseen, eli tarkoitan ihmisiä joilla oikeasti on suhteita ja sananvaltaa.Toivon toki ettei kellekkään mutta....

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9929 on: 19.11.10, 19:33 »

Toivon toki ettei kellekkään mutta....

Samoin. Ja ihan siitä syystä, että silloin on tsäänssi, että sitä suolausta ei lisätä  laugh

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9930 on: 19.11.10, 19:51 »

Samoin. Ja ihan siitä syystä, että silloin on tsäänssi, että sitä suolausta ei lisätä  laugh

En minäkään tykkää suolauksesta lainkaan enkä siitä, että kuiva tie tehdään suolalla liukkaaksi. Eikä myöskään haittaa se, että suola tekee autosta likaisen ja lasolia menee jatkuvasti. On olosuhteita, joissa suolaus in välttämätöntä turvallisen liikenteen kannalta. Etenkin raskasta kalustoa ajatellen. Massat on hiukan toisenlaisia kuin henkilöautossa. Ja takana roikkuu vekotin, joka heiluttaa ja riepottelee veturia mikä voi jäisellä tiellä olla kohtalokasta. Suolaus on täysin perusteltua silloin kun sille oikeasti on tarvetta.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9931 on: 19.11.10, 20:26 »

On olosuhteita, joissa suolaus in välttämätöntä turvallisen liikenteen kannalta. Etenkin raskasta kalustoa ajatellen. Massat on hiukan toisenlaisia kuin henkilöautossa. Ja takana roikkuu vekotin, joka heiluttaa ja riepottelee veturia mikä voi jäisellä tiellä olla kohtalokasta. Suolaus on täysin perusteltua silloin kun sille oikeasti on tarvetta.

Tottakai. Olisihan eilen ollut tosiaan aihetta siinä Mikkelin pohjoispuolella, en minä sitä kiellä. Kunhan hämmentelen vain Grin Mutta juurikin tuo, mitä sanoit ensimmäisenä, että tehdään hyvillä tasaisilla pakkaskeleillä se pinta sitten sillä suolalla liukkaaksi, niin se suolan käyttö on persiistä. Tai sen kylväminen sinne tielle lumisateella ja plussakelillä, kuten eilen Lahden motarilla. Mittari näytti koko ajan asteen kaksi plussaa, mutta niin vain ne perkeleen aura-auytot suoltivat sitä valkoista skeidaa peräaukostaan tuutin täydeltä. Äkkiseltään voisi heittää, että 70% suolauksesta on kuitenkin turhaa...

Helpointa olisi, kun saataisiin kunnon 20 asteen pakkaset läpi talven, niin loppuisi se vittuilu. Eiku siis suolaus Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9932 on: 19.11.10, 20:28 »

Helpointa olisi, kun saataisiin kunnon 20 asteen pakkaset läpi talven, niin loppuisi se vittuilu. Eiku siis suolaus Grin

Ei se noin mene. Ikinä en ole ajanut niin liukkaalla kun viime talvena. Pakkasta oli jotain -15 - -20 astetta ja suola-auto suolas motarilla. Ajelin ramppia 20 km/h kohtuu hyvillä talvirenkailla eikä meinannut tiellä pysyä kun se hemmetin suolamömmö jääty heti tien pintaan.

-JukSii-
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9933 on: 20.11.10, 03:38 »

Ei se noin mene. Ikinä en ole ajanut niin liukkaalla kun viime talvena. Pakkasta oli jotain -15 - -20 astetta ja suola-auto suolas motarilla. Ajelin ramppia 20 km/h kohtuu hyvillä talvirenkailla eikä meinannut tiellä pysyä kun se hemmetin suolamömmö jääty heti tien pintaan.

Sitä on silloin vaan liian vähän. 15 asteen pakkasella suolaa tarttee paljon enemmän. Ottaisivat oppia Saksasta, siellä nämä suolausjutut osataan!
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9934 on: 20.11.10, 08:49 »


Yhtä varmasti kuin talvi yllättää henkilöautoilijat joka vuosi, alkaa itku suolauksesta.

Kompromisseja (mm. suolauksen suhteen) on pakko tehdä jotta keskimäärin enemmän porukkaa pysyisi tiellä. Samoja teitä kun on oikeutettuja käyttämään niin mummelit, vataset, koivistot ja kuin rekatkin.

Paras idea vuosikausiin itse asiassa oli kunnostaa kaikki vanhat käyttämättömät rautatieurat ainoastaan superraskaan maantiekaluston käyttöön. Ei olisi pahoja nousuja eikä mutkia, eikä pelkoa vastaantulevista henkilöautoista ja tienpito varmasti kohdennettu justiinsa raskasta liikennettä varten. Minneköhän se unohtui?

Nykyisellaan on vaikea päätös niin henkilöautolla kuin isommallakin tehdä päätös että nyt tie on liian liukas, mutta joskus se on tehtävä ja pysähtyä odottamaan että tie suolataan tai keli paranee.

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9935 on: 20.11.10, 10:30 »

Kompromisseja (mm. suolauksen suhteen) on pakko tehdä jotta keskimäärin enemmän porukkaa pysyisi tiellä. Samoja teitä kun on oikeutettuja käyttämään niin mummelit, vataset, koivistot ja kuin rekatkin.
Ja kaikenmaailman kimmotkin vielä siihen päälle niin pakko tosiaan jotain tehdä että siellä joku pysyy tiellä...

Mua ei niinkään suolaaminen vituta (onhan se joo ärsyttävää kun kuivasta tiestä tehdään se loskapaskakura tolleen jnejne), vaan se että risteyksiä jätetään auraamatta. Tässä kun omalta parkkipaikalta lähtee, siinä on vastapäätä bensa-asema. Ja sitten risteys isolle tielle. Eli siitä risteyksestä käännytään tohon parkkikselle, tai bensa-aseman pihaan. Aina kun sitä lunta tulee, se "iso tie" höylätään puhtaaksi, mutta sitten sitä risteystä ei kukaan siivoa, vaan siinä on aina se metrin sohjopaska, mikä tulee jo siitä kun se aura vetää sen siitä tieltä siihen risteykseen. Kiva siitä lähteä sitten yrittämään sinne liikenteen sekaan nopeasti.... jos ei omista jotain neliveto-homomaasturia...
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9936 on: 20.11.10, 18:50 »

Kylläpä taas äsken riitti vahingoniloa useamman päivän tarpeisiin. Ajoin fillarilla Kehä 3:n varressa ja Vantaankosken liittymän kohdalla oli sopivasti samaan aikaan pari liikkuvan poliisin partiota pitämässä ylinopeusratsiaa. Kun kerran ilmaista hupia oli tarjolla, niin jäin seuraamaan tilannetta vähän matkan päähän n. 15 minuutin ajaksi ja kyllähän niitä onnellisia pikavoiton saajia näytti muutamia kappaleita löytyvän. Mahtoiko sitten keli olla syynä, mutta yllättävän rauhallisesti porukka tuossa kuitenkin ajoi ja olisin melkein jopa toivonut näkeväni enemmän sakotettavia. Tongue Yleensä aina silloin kun itse ajan tuosta autolla, niin melkein kaikki painavat menemään sellaista 60-70:ä ohi (50:n rajoitus tietyön takia).
Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9937 on: 20.11.10, 18:59 »

Kylläpä taas äsken riitti vahingoniloa useamman päivän tarpeisiin. Ajoin fillarilla Kehä 3:n varressa ja Vantaankosken liittymän kohdalla oli sopivasti samaan aikaan pari liikkuvan poliisin partiota pitämässä ylinopeusratsiaa. Kun kerran ilmaista hupia oli tarjolla, niin jäin seuraamaan tilannetta vähän matkan päähän n. 15 minuutin ajaksi ja kyllähän niitä onnellisia pikavoiton saajia näytti muutamia kappaleita löytyvän. Mahtoiko sitten keli olla syynä, mutta yllättävän rauhallisesti porukka tuossa kuitenkin ajoi ja olisin melkein jopa toivonut näkeväni enemmän sakotettavia. Tongue Yleensä aina silloin kun itse ajan tuosta autolla, niin melkein kaikki painavat menemään sellaista 60-70:ä ohi (50:n rajoitus tietyön takia).

Tänään sopivasti ajoin saman rysän ohi .. oli se kiva nauraa kun viiden kympin aluella meinas jäädä jalkohin ja kolme autoa lähti puhaltaan vasurin kautta ohi .. loppu tulos .. lappu sulle mut ei mulle .. ***tu et nauratti Cheesy


Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9938 on: 20.11.10, 19:01 »

Järjetöntähän tuo on liikenneturvallisuuden kannalta valvoa nopeuksia lauantai iltana työmaa-alueella jossa kukaan ole töissä, mutta parempi sekin kuin ei mitään Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9939 on: 20.11.10, 19:15 »

Järjetöntähän tuo on liikenneturvallisuuden kannalta valvoa nopeuksia lauantai iltana työmaa-alueella jossa kukaan ole töissä, mutta parempi sekin kuin ei mitään Tongue

Niiltä 20 metrin kiihdytyskaistoilta vaan on hieman vaikeaa päästä liikenteen sekaan jos kaikki muut ajaa kahdeksaakymppiä. Ja saadaanhan tuossa samalla tehtyä puhallutuksia ynnä muuta enemmän tai vähemmän hyödyllistä, joihin ne kuuluisat peltipoliisit ei pysty.
Pages: 1 ... 495 496 [497] 498 499 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1