FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
12.12.17, 00:52

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 497 498 [499] 500 501 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477256 times)
Seppo Kyllönen
Offline Offline

Posts: 1302
Date Registered: 18.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9960 on: 22.11.10, 17:13 »

Jos ketjun vanhat merkit paikkansa pitää, kohta joku väittää, että se ei ole suinkaan unohtunut ylös  Tongue

Samaa mietin itsekin, ei se nosturi ajon aikana sinne itsekseen nouse. Näitä sankareita löytyy minunkin työhistorian 37v. aikana niin ettei sormet/varpaat riitä noita laskemaan. Ei noita voi muuhun kuin huolimattomuuden piikkiin laittaa. Mihin mahtaa olla niin kiire ettei voi oman ajokin kujetuskelpoisuutta tarkistaa ennen liikkeelle lähtöä??

S Kyllönen MIK-Malmi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9961 on: 22.11.10, 17:21 »

Jos ketjun vanhat merkit paikkansa pitää, kohta joku väittää, että se ei ole suinkaan unohtunut ylös  Tongue

Vaan mitä sille sitten on tapahtunut?
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9962 on: 22.11.10, 17:23 »

Tommonen huolimattomuus tulee vaan suht kalliiksi, puhumattakaan siitä että nyt lähti henki... Sad

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9963 on: 22.11.10, 17:29 »

Paska juttu tuo Laajasalon sillan romahdus. Katsoin IL:n kuvasta että pakun teippaukset näyttää liiankin tutulle. Ystävän sukulaisten firman väreille.
Laitoin viestiä frendille ja äsken selvisi että  pahin pelko toteutui  Sad

Elämä on tosiaan arvaamatonta. Kun tosiaan tapahtuu jotain tämänlaista, jota on edes vaikea kuvitella tapahtuvaksi.
Kuten esimerkiksi tapaus Kehä ykkösellä, jossa lähti kuorma-auton rengas irti. Pomppi kaistojen yli ja vastaantulevan auton tuulilasista sisään, vieden mukanaan pikkulapsen elämän.
Toisen ystävän kollega ajoi taannoin pimeällä maantiellä. Vastaantulleessa tukkirekassa oli jäänyt nosturi kourineen roikkumaan vastaantulevien puoleiselle kaistalle. Tarinan kertonut selvisi säikähdyksellä ja silkalla tuurilla. Seuraava ei.

Nämä ovat niitä tapauksia jotka jo vetävät hieman ns. hiljaiseksi. Ei se jokapäiväinen (välillä järjetönkin) kohellus liikenteessä, joka on kuitenkin enemmän tai vähemmän odotettavissa.
« Last Edit: 22.11.10, 17:35 by Henri Laitinen »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9964 on: 22.11.10, 17:31 »

Vaan mitä sille sitten on tapahtunut?

Paha sanoa... Muistui vaan mieleen, kun jokunen viikko takaperin myös joku tuollaisella nostopuomilla kolhi jotain siltaa tjsp. Vai oliko se tapaus se ratikan sähköpiuhojen tiputtaminen? Anyway, sitä sitten täällä joku päivitteli, miten tuollaisen puomin voi unohtaa pystyyn, niin joku toinen käyttäjä tuli heti onnittelemaan "ihqusta arvauksesta" jne... Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9965 on: 22.11.10, 17:49 »

Paha sanoa... Muistui vaan mieleen, kun jokunen viikko takaperin myös joku tuollaisella nostopuomilla kolhi jotain siltaa tjsp. Vai oliko se tapaus se ratikan sähköpiuhojen tiputtaminen? Anyway, sitä sitten täällä joku päivitteli, miten tuollaisen puomin voi unohtaa pystyyn, niin joku toinen käyttäjä tuli heti onnittelemaan "ihqusta arvauksesta" jne... Tongue

Älä viitsi selvittää..

Ihan varmasti tajusit silloinkin, kuten varmaan nytkin että kyse ei ole siitä voiko sen puomin unohtaa - totta kai voi. Inhimillinen virhe ja onnettomuus. Typerää on se kun joku möttönen alkaa sitä ilmiselvää asiaa keskustelupalstalla syvästi paheksumaan.

Sitten aiheesta, tuollainen puomi kuten moni muukin turvallisuuteen vaikuttava asia voi helposti unohtua vaikka olisi kuinka "kova ammattimies". Samalla tavalla kuten rakkaassa ilmailussamme se inhimillinen tekijä pitäisi hyväksyä, toimintaa kehittää onnettomuuksien pohjalta ja vaatia turvalaitteita ja varoittimia pakollisiksi. Toistaiseksi ne ovat ikävä kyllä vain suosituksia.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9966 on: 22.11.10, 17:50 »

Kaikissa vastaavissa olis hyvä olla vastaava turvajärjestelmä kuin busseissa. Bussithan ei ilmeisesti pysäkiltä pysty lähtemään liikkeelle, jos ovet on auki. Joten noihinhan vois tehdä vastaavan, jos nostokurki on ylhäällä.

Uudet bussi ei lähde, vanhat lähtee.
Uusisstakin saa pois sen pysäkki jarrun, JOS SE ON PAKKO OTTAA POIS. Eli teknisen vian takia. Eli Suomeksi pysäkkijarru jää kiinni ja et pääse minnekkään vaikka ovet on kiinni. Ei sen takia, että pysäkiltä pääsee lentäen pois.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9967 on: 22.11.10, 17:57 »

Älä viitsi selvittää..

Ihan varmasti tajusit silloinkin

HEHE, selvitetään nyt kuitenkin sen verran, että en muista ko. tapausta kovin tarkkaan. Enkä sitä nyt löytänyt haullakaan...

Ja pakkohan mun oli asiasta mainita. Se kun on nykyään palstan tapa mainita, miten tällä forumilla aina tehdään jne., niin ei sitä olisi ollut soveliasta jättää mainitsematta. Eli älä ota sitä vakavasti, äläkä varsinkaan henkilökohtaisesti Wink

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6023
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9968 on: 22.11.10, 18:00 »

Vaan mitä sille sitten on tapahtunut?

Jos se ei kerran ole unohtunut ylös niin silloin on täytynyt unohtaa laskea se alas.

-JukSii-
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9969 on: 22.11.10, 20:17 »

Ihan varmasti tajusit silloinkin, kuten varmaan nytkin että kyse ei ole siitä voiko sen puomin unohtaa - totta kai voi. Inhimillinen virhe ja onnettomuus.

Kyllä puomin ylös jättämisessä kysymys on ammattitaidon puutteesta. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja kuoleman syyttömälle tuottaminen ovat sopivia lakitermejä, normaali-ihmistä syyllisyys seuraa tietysti läpi loppuelämän. Inhimillistä tässä oli kuljettajan typeryys, jos puomi oli ylhäällä.

topi
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9970 on: 22.11.10, 20:34 »

Tuo nyt on jo ihan ymmärrettävää, mutta jos vaikka tälläsessä puomiautossa olis vastaava systeemi, niin kyllähän se kaikenjärjen mukaan pitäis estää vastaavia tapahtumasta. Vaikka sen saisikin ohikytkettyä, koska siinä tulis silti tehtyä se pakollinen tarkistus puomin osalta.

Ihan samaa mietin ma, kun kuulin tuosta uutisista. Eihän sen tarvitsisi olla, kuin joku "varotus"valo, joka palaa, kun hiiappi on ylhäällä.

Kaiketi siihen on joku syy miksi sellaista ei ole...varmaan moni muukin miettinyt samaa asiaa.

risto suomi
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9971 on: 22.11.10, 21:07 »

Ihan samaa mietin ma, kun kuulin tuosta uutisista. Eihän sen tarvitsisi olla, kuin joku "varotus"valo, joka palaa, kun hiiappi on ylhäällä.

Kaiketi siihen on joku syy miksi sellaista ei ole...varmaan moni muukin miettinyt samaa asiaa.

risto suomi

Henkilöautoissa on sellainen "turhake" kuin ajovalojen korkeussäätö kabiinista käsin. Katsastuksessa tämän on toimittava. Hiabin riittävän alas laskettu puomi voisi ajoasenossa tosiaan laukaista rajakytkimen joka sammuttaisi esim. kuljettajan silmiin suunnatun sokaisevan valon. Aika kalliita toilauksia tässä on viimeaikoina aiheutettu, ja nyt tuli sitten korvaamaton vahinko.
Tape
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9972 on: 22.11.10, 23:26 »

Eilen pimeässä paineleskelin Helsinkistä kohti Tampesteria KehäIII:n siltatyömaan alta ja siitä kohti betonimuureilla eristettyjä ajolinjoja.

Otin sen oikeanpuoleisen kiireettömän kaistan, yhtäkkiä edelläni ajanut auto ponkaisi niiden ajoviivojen mukaan jotka olivat voimassa viime viikolla vasemmalle aiheuttaen jonkinlaisen jonojarrutuksen vasurikaistalle.  Kuljettaja palasi viivoja mukaellen oikealle kaistalle aiheuttaen useamman kansainvälisen käsimerkin osoituksen tietämättä kai missä meni pieleen ?

Näin ja koin perässäajajana tilanteen enkä syytä kuljettajaa joka noudatti sulkuviivoja mutta jos tätä tarinaa lukee joku teeveehoon tjsp. faktia vaimikäsenytoli tunari niin pyytäisin poistamaan sulkuviivat joita ei saa noudattaa.. !!
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9973 on: 23.11.10, 04:22 »

Kyllä puomin ylös jättämisessä kysymys on ammattitaidon puutteesta. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja kuoleman syyttömälle tuottaminen ovat sopivia lakitermejä, normaali-ihmistä syyllisyys seuraa tietysti läpi loppuelämän. Inhimillistä tässä oli kuljettajan typeryys, jos puomi oli ylhäällä.

No nää on just näitä möttöskommentteja taas..

"vahinko johtuu ammattitaidon puutteesta" .... "kuljettajan typeryys"

Ihan niinkuin sillä kuljettajalla ei olisi ollut "taitoa" ymmärtää että puomi osuessaan siltaan saa aikaan tuhoa. Ei päivää mitä jengiä..

Tuossa eilen keskustelin erään nosturien päälle ymmärtävän päälle tästä onnettomuudesta ja varoitusvaloista. Yhtenä ongelmana sellaisissa valoissa olisi se että nosturin kuljetusasento ei ole aina se "pakattu" asento. Jos nosturiin on asennettu esimerkiksi jibi/lisäpuomi tai kahmari, kuljetusasento on suorana auton lavalla. Valo palaisi siis koko ajan ja äkkiähän se silloin menettäisi merkityksensä varoittimena.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9974 on: 23.11.10, 06:13 »

Etköhän Kimmo itsekkin hiukka möttöstele, mehän emme tiedä mikä on ollut lähtötilanne, vai tiedämmekö?On voinnut unohtua mikä on inhimmillistä toki, voihan olla että puomi on jätetty ylös koska kohta taas nostelen ja voitan hiukka aikaa kun en pakkaa puomia?Onhan tässä vuoden mittaan ollut useita tapauksia jolloin kuljettaja ei ole tiennyt kuormansa korkeutta ja ajellu siltaan.Varoitusvalojuttu taas olisi helppoa, palaa aina jos puomi ei ole nipussa, esim.Check puomi jonka saisi kuitattua jostain napista.
Möttöstellään.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9975 on: 23.11.10, 06:24 »

Etköhän Kimmo itsekkin hiukka möttöstele, mehän emme tiedä mikä on ollut lähtötilanne, vai tiedämmekö?On voinnut unohtua mikä on inhimmillistä toki, voihan olla että puomi on jätetty ylös koska kohta taas nostelen ja voitan hiukka aikaa kun en pakkaa puomia?Onhan tässä vuoden mittaan ollut useita tapauksia jolloin kuljettaja ei ole tiennyt kuormansa korkeutta ja ajellu siltaan.Varoitusvalojuttu taas olisi helppoa, palaa aina jos puomi ei ole nipussa, esim.Check puomi jonka saisi kuitattua jostain napista.
Möttöstellään.

Samaa mieltä Arnen kanssa. Jos Airbussi 380 pysyy ilmassa, en usko, että tuollaisen varoitusjärjestelmän suunnittelu nosturiautoon on aivan mahdotonta, oli puomin päässä sitten mitä tahansa tai sojottaa se sitten  eteen-, taakse tai sivullepäin  Cool

risto
55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9976 on: 23.11.10, 06:25 »

110 % kuskin vika, ei 2 sanomistkaan Angry . Muistaakseni joissain ohjeissa sanotaan :aina  ennen liikkelle lähtöä on tarkistettava , ettei renkaiden edessä ole mitään... Kuljettaja on aina vastuussa "lastista"!
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9977 on: 23.11.10, 06:35 »

rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9978 on: 23.11.10, 06:39 »

110 % kuskin vika, ei 2 sanomistkaan Angry . Muistaakseni joissain ohjeissa sanotaan :aina  ennen liikkelle lähtöä on tarkistettava , ettei renkaiden edessä ole mitään... Kuljettaja on aina vastuussa "lastista"!

Näinhän se viimekädessä varmasti on, mutta teknisillä turvatoimilla / ratkaisuilla käsittääkseni voidaan kuitenkin vähentää tämän tapaisia onnettomuuksia.

kaima
55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9979 on: 23.11.10, 06:47 »

Näinhän se viimekädessä varmasti on, mutta teknisillä turvatoimilla / ratkaisuilla käsittääkseni voidaan kuitenkin vähentää tämän tapaisia onnettomuuksia.
kaima
Ehkä kuljettaja säästyy tuomiolta... Inhimillinen erehdys ( varoitusvalot eivät palaneet/ olivat palaneet)  Sad.
Pages: 1 ... 497 498 [499] 500 501 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1