FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 01:05

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 498 499 [500] 501 502 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475891 times)
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9980 on: 23.11.10, 06:48 »


En tiedä, mutta aika "erikoinen" silminnäkijän kertomus kuten myös kommentit sillan kestävyydestä ja mahdollisesti riitävästä korkeudesta...

risto
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9981 on: 23.11.10, 06:51 »

Ihan niinkuin sillä kuljettajalla ei olisi ollut "taitoa" ymmärtää että puomi osuessaan siltaan saa aikaan tuhoa. Ei päivää mitä jengiä..

Jos "taito" on olemassa, miksi ihmeessä se puomi sitten oli ylhäällä? Törkeää huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä toi on. Ei se ole niin vaikeaa ennen liikkelle lähtemistä tarkistaa että auto on turvallisessa ajokunnossa.

Quote
Tuossa eilen keskustelin erään nosturien päälle ymmärtävän päälle tästä onnettomuudesta ja varoitusvaloista. Yhtenä ongelmana sellaisissa valoissa olisi se että nosturin kuljetusasento ei ole aina se "pakattu" asento. Jos nosturiin on asennettu esimerkiksi jibi/lisäpuomi tai kahmari, kuljetusasento on suorana auton lavalla. Valo palaisi siis koko ajan ja äkkiähän se silloin menettäisi merkityksensä varoittimena.

Ei tuo nyt mitenkään mahdotonta ole. Määritellään raja-arvot, anturoidaan ja laitetaan varoitusvalo ohjaamoon. Vaikeampiakin asioita anturoidaan ja toteutetaan päivittäin.

-JukSii-
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9982 on: 23.11.10, 06:57 »

Ehkä kuljettaja säästyy tuomiolta... Inhimillinen erehdys ( varoitusvalot eivät palaneet/ olivat palaneet)  Sad.

Inhimillisiä erehdyksiä sattuu aina, eikä niitä varmasti koskaan voida täysin estää, vähentää kyllä huomattavastikkin.

Ilman varoitusvaloja, turvajärjestelyjä, turvallisuutta parantavia teknisiä ratkaisuja luulisin, että esim. Finnairin lentokoneet eivät olisi selvinneet miljoonista lentokilometreistä ja lentotunneista ilman onnettomuuksia (tai kahta lukuunottamatta)


Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9983 on: 23.11.10, 06:59 »

En tiedä, mutta aika "erikoinen" silminnäkijän kertomus kuten myös kommentit sillan kestävyydestä ja mahdollisesti riitävästä korkeudesta...

risto

Noissa jutuissa kaikissa on pääasiana että silta romahti autojen päälle. Jossain sivulauseessa on sitten vasta kerrottu, miksi silta romahti.
Metro lehdessä oli kuva jossa silta makasi romahduksen aiheuttaneen kuorma-auton päällä ja uutistekstissä luki: "Silta ei romahtanut siltaan törmänneen kuorma-auton päälle."  Grin
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9984 on: 23.11.10, 07:07 »

uutistekstissä luki: "Silta ei romahtanut siltaan törmänneen kuorma-auton päälle."  Grin

 Shocked Erikoinen toteamus.... "kraps, kraps"  Huh

risto
55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9985 on: 23.11.10, 07:14 »

Muistaakseni  Roll Eyes kaikissa erikois-autoissa lukee kojelaudassa (ainakin ohjekirjassa) auton liikennekuljetuksen maximi korkeus...Tieliikenteessä taasen varoituskilpi alituskorkeudesta / lähestyvästä sillasta. Mikäli varoitusmerkit eivät ole olleet tieliikenneasetusten mukaiset, kuljettaja luultavammin vapautuu vastuusta. Vieläkin tähdennän, kuljettajan tulee hallita autonsa kaikissa tilanteissa..
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9986 on: 23.11.10, 07:19 »

Muistaakseni  Roll Eyes kaikissa erikois-autoissa lukee kojelaudassa (ainakin ohjekirjassa) auton liikennekuljetuksen maximi korkeus...Tieliikenteessä taasen varoituskilpi alituskorkeudesta / lähestyvästä sillasta. Mikäli varoitusmerkit eivät ole olleet tieliikenneasetusten mukaiset, kuljettaja luultavammin vapautuu vastuusta. Vieläkin tähdennän, kuljettajan tulee hallita autonsa kaikissa tilanteissa..

Luovutan kaima  Grin... Wink

kaima
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9987 on: 23.11.10, 07:59 »

Kehä I:llä Leppävaaran ja Turun liittymän välille on asennettu viime päivinä kiivaasti uusia ryhmittymismerkkejä kaistojen päälle. Länteen päin ajettaessa näytti uuden merkin kulma olevan jo tökätty mutkalle. Itään päin kaistat eivät ole vielä edes käytössä, mutta siitä huolimatta joku työmaaajossa ollut ammattilainen on jo onnistunut senkin puolen merkistä kulman ruttaamaan.

Inhimillisiä erehdyksiä vaan, vai mitä Kimmo? Kukahan niidenkin uusimisen maksaa?

T: yx  Grin Möttönen
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9988 on: 23.11.10, 08:08 »

Paripyörät irtosivat rekasta, onneksi vakavalta loukkaantumiselta tällä kertaa vältyttiin: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rekan+rengas+ruhjoi+henkil%C3%B6auton+Laitilassa/1135261846728
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9989 on: 23.11.10, 16:06 »

Luovutan kaima  Grin... Wink

kaima
Älä vielä luovuta... Tänään haastateltiin radiossa erästä alan yrittäjää, jolla on useampikin nosturilla varustettu auto. Kaikkiin niihin on asennettu varoitusvalo jo auton varustelun yhteydessä. Puolusteli toisaalta onnettomuusauton kuljettajaa... Puhui kovan kilpailun aiheuttamasta kiireestä.

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9990 on: 23.11.10, 16:24 »

Puolusteli toisaalta onnettomuusauton kuljettajaa... Puhui kovan kilpailun aiheuttamasta kiireestä.


Eikös tuo nyt ala jo olemaan trolliksikin jo aika huono.. Vaan kuljetusalaltapa noita kieroja isäntiä löytyy.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9991 on: 23.11.10, 16:37 »


Eikös tuo nyt ala jo olemaan trolliksikin jo aika huono.. Vaan kuljetusalaltapa noita kieroja isäntiä löytyy.

Onnettomuusauto ei siis ollut ko. yrittäjän, ja minunkin mielestäni se ei ole puolustus, vaan pikemminkin selitys. Mitä kieroihin isäntiin tulee, niin niitä löytyy kyllä joka alalta Smiley

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9992 on: 23.11.10, 17:55 »

Tuo nyt on jo ihan ymmärrettävää, mutta jos vaikka tälläsessä puomiautossa olis vastaava systeemi, niin kyllähän se kaikenjärjen mukaan pitäis estää vastaavia tapahtumasta. Vaikka sen saisikin ohikytkettyä, koska siinä tulis silti tehtyä se pakollinen tarkistus puomin osalta.

Kyllä näitä systeemejä on jo olemassa. Pitäisi vain säätää laissa pakolliseksi varusteeksi:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2281166

IS:n sivulla myös heidän tuottama animaatio onnettomuudesta, josta ei puurtu vauhtia ja lieskoja... Undecided
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9993 on: 23.11.10, 19:00 »

Jos "taito" on olemassa, miksi ihmeessä se puomi sitten oli ylhäällä? Törkeää huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä toi on. Ei se ole niin vaikeaa ennen liikkelle lähtemistä tarkistaa että auto on turvallisessa ajokunnossa.

Vahinkoja ja erehdyksiä tulee sattumaan jatkossakin vaikka kuinka viisastelisi ja syyttelisi jälkikäteen rinta rottingilla - kuten useampikin tässä keskustelussa tekee. Topin trollailuun en edes viitsi kommentoida enempää.

Muistutuksena näin kun ilmailufoorumilla ollaan, syyllistäminen ei ole tapana myöskään ilmailun onnettomuustutkinnassa, vaan pääasia on löytää keinot joilla vastaava jatkossa vältettäisiin. Miksi sen pitäisi olla eri tavalla liikenneasioissa? Taitaa olla kysymys siitä että joitakin keskustelijoita on rekkakuski kiusannut pienenä.

petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9994 on: 23.11.10, 19:15 »

Muistutuksena näin kun ilmailufoorumilla ollaan, syyllistäminen ei ole tapana myöskään ilmailun onnettomuustutkinnassa, vaan pääasia on löytää keinot joilla vastaava jatkossa vältettäisiin. Miksi sen pitäisi olla eri tavalla liikenneasioissa?

Mietihän vähän. Kuolemantuottamus, varsinkin huolimattomuudesta tai kiireestä johtuva, ei varmaan jää tässäkään tuomitsematta. Siis oikeusistuimen toimesta. Kuski on jo rangaistuksensa saanut.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9995 on: 23.11.10, 19:44 »

Mietihän vähän. Kuolemantuottamus, varsinkin huolimattomuudesta tai kiireestä johtuva, ei varmaan jää tässäkään tuomitsematta. Siis oikeusistuimen toimesta. Kuski on jo rangaistuksensa saanut.

Jos tuosta kommentista nyt mitään tolkkua saa, olkoon se vaikka sitten se että jättäkää vaan se tuomitseminen oikeusistuimelle.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9996 on: 23.11.10, 19:44 »

Vahinkoja ja erehdyksiä tulee sattumaan jatkossakin vaikka kuinka viisastelisi ja syyttelisi jälkikäteen rinta rottingilla - kuten useampikin tässä keskustelussa tekee. Topin trollailuun en edes viitsi kommentoida enempää.

Muistutuksena näin kun ilmailufoorumilla ollaan, syyllistäminen ei ole tapana myöskään ilmailun onnettomuustutkinnassa, vaan pääasia on löytää keinot joilla vastaava jatkossa vältettäisiin. Miksi sen pitäisi olla eri tavalla liikenneasioissa? Taitaa olla kysymys siitä että joitakin keskustelijoita on rekkakuski kiusannut pienenä.

Ja minä kun päädyn samaan jo eilen kuin viranomainen tänään, tapausta tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuolemantuottamuksena ja vammantuottamisena. Veikkaisin, että lasku sillan tuhoamisesta voi myös nousta suureksi.

Miten ihmeessä selvän asian tutkimisella, (puomi pystyssä kuljettajan huolimattomuuden vuoksi), voitaisiin löytää keino ihmisen vastuuttomuuden tai tyhmyyden välttämiseksi? Ajokortin saamisen edellytykseksi vaadittaisiin aluksi älyn ja luonteenlaadun testaus sekä säännölliset psykologiset testit vuosittainko, vai mitä?

Ensin haukuit minut möttöseksi ja nyt kiusatuksi sekä peikoksi, vai mitä tuo trollailu nyt tarkoittaakaan? Ei kovinkaan inhimillistä!  thmbdn

topi
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9997 on: 23.11.10, 19:52 »

Miten ihmeessä selvän asian tutkimisella, (puomi pystyssä kuljettajan huolimattomuuden vuoksi), voitaisiin löytää keino ihmisen vastuuttomuuden tai tyhmyyden välttämiseksi? Ajokortin saamisen edellytykseksi vaadittaisiin aluksi älyn ja luonteenlaadun testaus sekä säännölliset psykologiset testit vuosittainko, vai mitä?

Ilmeisesti et ole perillä siitä miten ilmailupuolella onnettomuuksia tutkitaan. Lue ihmeessä muutama raportti OTK:n sivuilta niin saat vähän ideasta kiinni.

Inhimillistä virhettä prosessissa on lähes mahdotonta eliminoida. Teknisiä apuvälineitä sen välttämiseksi ja seurausten minimoimiseksi voidaan kehittää, niinkuin muutamassa viestissä tässäkin ketjussa on esitetty.

Sillä että onnettomuuden jälkeen huudellaan kuorossa "kuski oli vastuuton ja tyhmä" ei voiteta mitään.
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9998 on: 23.11.10, 20:04 »

Jos tuosta kommentista nyt mitään tolkkua saa, olkoon se vaikka sitten se että jättäkää vaan se tuomitseminen oikeusistuimelle.


Niin siinä kommentissa lukee. Ilmeisesti täytyy kirjoittaa asiat selkokielisinä, onhan meistä joka toinen keskimääräistä hitaampi.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9999 on: 23.11.10, 20:11 »

Ilmeisesti et ole perillä siitä miten ilmailupuolella onnettomuuksia tutkitaan. Lue ihmeessä muutama raportti OTK:n sivuilta niin saat vähän ideasta kiinni..

Tulihan noita muutama (~100) työn puolesta aikoinaan luetuksi...  Roll Eyes mutta esittämistäni seikoista tämä onnettomuus aiheutui, turha sitä on kaunistella nettikeskustelussakaan.

topi
Pages: 1 ... 498 499 [500] 501 502 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1