Author
|
Topic: Keskustelua liikenteestä (Read 1541268 times)
|
kille
Former member
|
Ei tarvi olla edes siviilipoliisiauto, vaan ihan normaali poliisin käytössä oleva henkilöauto jolla ajaminen liittyy poliisin virkatehtävien suorittamiseen  Onko pilkunnussimisen suomenennätys taas rikottu? 
|
|
|
|
Marko Ryynänen
Offline
Posts: 733
Date Registered: 05.10.04
|
Niin varmasti, mutta ne fiiattini renkaat menee mun omasta pussista, ne bussin renkaat menee tuskin sen kuskin palkasta, vai?
Kyllä minä luulen että jos joku omaa tavan käsitellä huolimattomasti yhtiönsä omaisuutta niin äkkiä alkaa näkymään myös kuskin palkassa kun on hiljaiset ajat kilpailutuksien ym. johdosta. Silloin on hyvä laillisesti "siivota" henkilöstöä.
|
-make-
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6381
Date Registered: 27.10.01
|
Onko pilkunnussimisen suomenennätys taas rikottu?  Ei, kyseinen henkilö vain toistaa sen usein 
|
|
|
|
Tatu Koiranen
Offline
Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07
|
Tatu on näköjään ainoa joka on ymmärtänyt asian oikein.
Asia oli selkeästi ja ymmärrettävästi selitetty 
|
0503277581 - tatu at koiranen piste fi
|
|
|
petikko
Former member
|
Asia oli selkeästi ja ymmärrettävästi selitetty  Muta kun meidän kotoisella southpark kopiolla meni ohi.....
|
|
|
|
Mikko J Virtanen
Offline
Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06
|
Kummasti sielä on linja-autoiksi ja takseiksi rekisteröityjä henkilöautoja ilman banaaneita
Kaikenlisäksi taksilla ei saa ajaa takseille sallittua joukkoliikennekaistaa, jos ei ole kupua katolla. Ihan tästä syystä pidän sitä kupua katolla vaikka olis mitä siirtoajoja. Mahdollisessa edustusajossa tyydytään sitten jurnuttamaan siellä jonossa muiden kanssa.
|
|
|
|
Tatu Koiranen
Offline
Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07
|
Kaikenlisäksi taksilla ei saa ajaa takseille sallittua joukkoliikennekaistaa, jos ei ole kupua katolla. Ihan tästä syystä pidän sitä kupua katolla vaikka olis mitä siirtoajoja. Mahdollisessa edustusajossa tyydytään sitten jurnuttamaan siellä jonossa muiden kanssa.
Olinpa kerran saksanmaalla tälläisen edustusajoa ajavan taksin kyydissä. Jossain vaiheessa kuljettajalta loppui kärsivällisyys, pysäytti auton, heitti kuvun katolle ja paineli taksikaistaa. Kaikki olivat tyytyväisiä. Noin niinkun asiakkaankin näkökulmasta se kuvun käyttö edustustehtävissäkin voisi olla poikaa. Pitäisi saada joku sähköisesti nostettava ja laskettava kupu, jonka voisi nostaa esiin vasta, kun asiakas istuu tyytyväisenä autossa ja laskea ennen asiakkaan poistumista 
|
0503277581 - tatu at koiranen piste fi
|
|
|
kille
Former member
|
Muta kun meidän kotoisella southpark kopiolla meni ohi.....
Muta muta. No ei mennyt, vaan yli.  Koska olette niin syvässä yhteisymmärryksessä, tehän voittekin siirtyä kahden kesken keskustelemaan aiheesta "voisiko bussikaistalla ajava henkilöauto teoriassa olla siviilipollari..hmmm".
|
|
|
|
Nils Rostedt
Offline
Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04
|
Ei nyt ihan näinkään. Esimerkiksi keskustassa myös tavaraliikenne saa käyttää näitä bussikaistoja, kuin myös taksit, jotka nekin ovat usein vielä henkilöautoja.
Kummasti se liikkeellelähtö on sujuvampaa, kun valoissa ensimmäisenä (sillä henkilöautokaistalla) ei seiso 60 tonnin yhdistelmä - vaikka tottakai liikenteessä on tumpeloita, jotka eivät pysty kiihdyttämään edes samaa vauhtia tälläisen yhdistelmän kanssa, jossa tehoa on peräti 7 hevosvoimaa tonnia kohden, vaikka henkilöautossa vastaava luku on luokkaa kymmenkertainen...
Olen hieman eri mieltä. Empiiristen havaintojen mukaan kuorma- ja pakettiautot käyttävät tällä hetkellä molempia kaistoja kokolailla yhtä paljon. Eli henkilöautojen kannalta ne ovat melko tasapuolisesti edessä, käytti kumpaa kaistaa tahansa. Toisaalta TK on kyllä oikeassa siinä että risteyksen välityskyky ei kyllä nouse aivan kaksinkertaiseksi henkilöautoille, vaikka saisi käyttää molempia kaistoja, myönnetään. Mutta se johtuu kylläkin ennemmin siitä (noin keskimäärin) että risteyksessä oikealle kääntyvät ajoneuvot blokkaavat oikeanpuoleista kaistaa, kuin että kuorma- ja pakettiautot olisivat erityisesti tukkimassa sitä. Olen hieman eri mieltä myös sen liikkeellelähdön sujuvuuden kanssa. Tai oikeammin se riippuu täysin paikasta jonossa. On aivan jokapäiväinen ilmiö, että valoristeyksestä pääsee hitaammin läpi olemalla esim. vasemmalla kaistalla viidentenä henkilöautona, kuin olemalla oikeanpuoleisella kaistalla jopa kahden ison bussin takana (siis sallittuina kellonaikoina). Monen ajoneuvon jonon liikkeellelähtö on todella hidas tapahtuma, missä tehopainosuhteella ei ole juuri mitään merkitystä muille kuin kahdelle ensimmäiselle. Tämä tulee korostumaan, nyt kun ne vasemman kaistan jonot pitenevät entisestään.
|
|
|
|
Petri Koivisto
Offline
Posts: 14512
Date Registered: 21.07.04
|
Ei se kaikille mene nuo kyltit tai tiemaalauksetkaan perille ihan ygösellä. Läntinen valkoisenlähteentie / Talvikkitie risteys. Suoraan menevältä kaistalta kääntyi eräs oikealle, vanhan kaavan mukaan. Ennen siis kun tuo uusi tie suoraan avattiin, kääntyi molemmat kaistat oikealle. Nyt keskimmäinen menee suoraan ja oikea kaista oikealle. No tämä yksi heittää keskimmäiseltä kaistalta vilkun oikealle, ajaa keskelle risteystä ja kääntyy oikealle. On se jännä ettei noita kylttejä katella mitkä siinä yläpuolella roikkuu, ja vielä jännempi ettei se nuoli siinä maassakaan aiheuta mitään toimenpiteitä... 
|
|
|
|
Antti Laukkanen
Offline
Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03
|
Hö, pitääpä taas mainostaa kunnianarvoisia mopokansalaisia, jotka käyvät autokoulut ja saavat mopokortit ja kaikkea. Ajelin tuossa iltana muutamana Vuosaaressa Kalvikintiellä neljääkymppiä. Siinä on neljänkympin rajoitus. Sittenpä alkoi korvaan kantautua jonkun saatanan hermosaha-armadan aikaansaama korkeataajuuksinen mellakka. Seuraavassa hetkessä puolenkymmentä mopoa ohitti minut joltisestikin sekä tie- että ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta rikkoen. Kaks päälläkin taidettiin parilla yksilöllä liikkua. Suunta oli siis Vanhasta Vuosaaresta Rastilaan päin. Siinä muutama sata metriä ennen ylikulkusiltaa on liikennevalot. Hermosaha-armada hiljensi, koska valot olivat punaisella. Ilmeisesti se kuitenkin hiljensikin siksi, että piti kääntyä risteyksestä vasemmalle, ja vaikka kaatumattomilla skoottereilla voikin ajaa sataakahtakymppiä mihin tahansa mutkaan, g-voimat lienevät niin suuret, että hidastaminen on aiheellista. Joka tapauksessa, punainen valo paloi edelleen, kun armada kääntyi vastaantulijoiden edestä vasemmalle ja katosi pimeyteen. Niin, ei tarvinne erikseen mainita, että kyllähän tähänkin suoritteeseen piti koko kaistan leveys käyttää... Huokausten huokaus.
-A-
|
|
« Last Edit: 21.10.10, 12:59 by Antti Laukkanen »
|
|
Fournier pilots of the world - unite!
|
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6381
Date Registered: 27.10.01
|
Olen hieman eri mieltä myös sen liikkeellelähdön sujuvuuden kanssa. Monen ajoneuvon jonon liikkeellelähtö on todella hidas tapahtuma, missä tehopainosuhteella ei ole juuri mitään merkitystä muille kuin kahdelle ensimmäiselle.
Ei se nyt ihan näinkään ole. Totta kai on mahdoton tilanne, että jokainen auto jonossa lähtisi liikkeelle täysin samalla hetkellä, jolloin myös jonon viimeinen 50m päässä pääsisi liikkeelle välittömästi valon vaihduttua vihreälle, vaikka se olisikin ihanteellista. Luonnollisesti seuraava auto lähtee aina hetki edellisen jälkeen ja viimeisille se kertautuu sillä, ettei valoista välttämättä kovinkaan moni ehdi ajaa ja osa vielä seisoo 50m päässä paikallaan, kun valot jo vaihtuvat takaisin keltaiselle. Mutta, kun sitä hitautta myös edesauttaa se, että n. 80-90% autoilijoista eivät ole valppaana ja valmiina lähtemään välittömästi liikkeelle, vaan jonoissa kaivetaan nenää, arvotaan vaihdetta, haahuillaan sitä sun tätä, tuijotellaan ihan muualle, räplätään radiota/navigaattoria/puhelinta/yms ja kun lopulta valo vaihtuu vihreäksi ja edellämenijä lähtee liikkeelle, tulee tilanne täysin yllättäen. Minä yleensä jätän metrin puolitoista edelläolevaan autoon valoissa ja valmistaudun lähtemään liikkeelle samalla kun autot edellä lähtevät ja yleensä pääsenkin liikkeelle täsmälleen samaan aikaan edellämenijän kanssa ja naureskelen, kun takanatulija pääsee liikkeelle vasta kun olen ainakin autonmitan ehtinyt jo kulkea.
|
|
|
|
Nils Rostedt
Offline
Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04
|
Niinpä. Pointtini olikin se, että jonon liikkeellelähtö on hidas tapahtuma. Ja se hitaus ei pääsääntöisesti johdu siitä, onko alla Kupla vai Ferrari, vaan ihan muista asioista kuten tuot esille.
Itse asiassa raskaammat ajoneuvot, ainakin bussit ja paketiautot, ovatkin yllättävän usein liikkellelähdöissään ripeämpiä kuin henkilöautoilijat. Mahtaako johtua siitä että kuskit istuvat korkeammalla. Siis näkevät kauemmas eteen, kun jonon alkupää lähtee liikkeelle, ja voivat valmistautua paremmin.
|
|
|
|
|
petikko
Former member
|
Rahastaminen. TV-luvan kaltainen vuosimaksu sille että sulla on ajokortti.
|
|
|
|
Petri Koivisto
Offline
Posts: 14512
Date Registered: 21.07.04
|
Rahastaminen. TV-luvan kaltainen vuosimaksu sille että sulla on ajokortti.
Ilmeisesti nuo nopeusvalvontakamerat / muu sakotus ei tuota riittäviä / toivottuja tulo(ja)ksia joten pitää keksiä uusia keinoja kyntää rahaa...  Kohta varmaan joutuu maksamaan siitäkin, että on ylipäätään elossa?
|
|
|
|
fishu
Former member
|
Johan se ajokorttilupamaksu on tulossa 15 vuoden välein maksettavaksi. Raskaammalla ammattiliikenteellä se koittaa 5 vuoden välein kahtena eri maksuna (josta toisen tod.näk. maksaa firmat->kuluttajat, koska ei sitä osaa kuskin palkoilla makseta), että saavat harjoittaa elinkeinoaan.
|
|
|
|
Antti Havukainen
Offline
Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04
|
Ilmeisesti nuo nopeusvalvontakamerat / muu sakotus ei tuota riittäviä / toivottuja tulo(ja)ksia joten pitää keksiä uusia keinoja kyntää rahaa...  Kohta varmaan joutuu maksamaan siitäkin, että on ylipäätään elossa? Jalankulkuvero vaan käyttöön.
|
|
|
|
Jari Ahonen
Offline
Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10
|
Pyöräilijöille kans, ja korotettuna... 
|
Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
|
|
|
|
|
|
|